Jump to content

Skogsfugljakta 09/10


Bård 308

Recommended Posts

Grattis til alle som har fått fugl på sekken. Virker som det er stoore forskjeller i fuglebestanden her i landet. Har nå vert på en helgetur + en enkelt dag og har kunn sett 1 orrhøne og ei Røy eller Tiurkylling. Nå er jo helga rett rundt hjørnet, og det er desverre start på elgjakta og dermed må jeg sitte hjemme å glo Hrmmmf :? Så hvis noen har noen tips om steder man kan jakte i helgen og som ikke er så alt for langt å kjøre fra oslogryta så hadde det vert helt knall.

 

Uansett så ha en knakandes flott helg folkens og skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser ut som om en må vente i nesten tre uker sjøl nå på å få sjans på å jakte i området mitt. En uke til elgjakta starter der, så denne helga er jo mulig, men tror jaggu jeg prøver på dua i stedet! Altfor lei av skogsfugler som letter i det jeg reiser fra gårdsplassen 15 km unna... :? Pådratt meg en stygg greie i skulderen og, så det å løpe rundt og bære på hagla er ikke godt. Klarer knapt å gire bilen, så da er det like greit å pause fra traskinga og heller sette seg bak et kamonett med kaffekoppen klar! :):)

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har fått fugl på sekken. Virker som det er stoore forskjeller i fuglebestanden her i landet. Har nå vert på en helgetur + en enkelt dag og har kunn sett 1 orrhøne og ei Røy eller Tiurkylling. Nå er jo helga rett rundt hjørnet, og det er desverre start på elgjakta og dermed må jeg sitte hjemme å glo Hrmmmf :? Så hvis noen har noen tips om steder man kan jakte i helgen og som ikke er så alt for langt å kjøre fra oslogryta så hadde det vert helt knall.

 

Uansett så ha en knakandes flott helg folkens og skitt jakt :D

 

Hurdal ligger ca 1 time fra Oslo. Virker som det er ok med fugl, har hatt opp ca 1 fugl i timen de to turene jeg har vært ute. Kort på inatur. Send meg en pm hvis du vil ha mer konkrete tips om områder. Er en god del tett granskog her som ikke er spesielt jaktbar. Bjerke jff har også terreng i området. Samme med eidsvoll skog jff.

Link to comment
Share on other sites

Bie90... Er du sikker på at det er røy? Ligner litt på en LITEN tiur kylling??

 

Bilde er på side 10

 

Hilsen Petter

 

 

Hmm, mener bestemt at det er en røy og ikke en tiur kylling. Kan se litt annerledes ut på bildet enn når jeg stod med den i hånda :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

 

Jeg søker rett og slett noen å jakte sammen med!! Jeg har en nydelig irsk setter som er erfaren på skogsfugl. Jeg overtok bikkja for snart et år siden, og har ikke selv all verdens erfaring med skogsfugljakt, men driver nå på.... Har jaktet i alle år på rype, due, rådyr etc....men ikke skogsfugl. Jeg har i år et brukbart terreng, men ønsker å utvide mulighetene. Så hvis noen der ute vil jakte sammen med meg og Sara (bikkja) så send meg em PM. Da ville jeg blitt glad!!

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Mange fantastiske bilder og historier! Gratulerer til alle sammen.

 

Etter min mening, tror jeg vi kan kanskje oppsummere og si at det kanskje ikke var et så veldig dårlig år alikevell?

Det jeg har sett, vil jeg plassere på "helt greit år" med tanke på bestanden.

 

Enig?

Link to comment
Share on other sites

Var ute på støkkjakt i helgen alene siden hunden er skadet og far måtte jobbe.

 

Så 23 fugl på lørdag, 2 skuddsjanser men ble ingen fugl med hjem i sekken. Gikk en tur ut i dag også men var en del jegere rundt meg så jeg måtte til slutt gå i et område hvor det er lite fugl og så kun 3 til sammen på 5 timer. Så også en rev men den kom seg unna. Dro hjem litt tidlig siden det var en del jegere ute i området.

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har fått fugl på sekken. Virker som det er stoore forskjeller i fuglebestanden her i landet. Har nå vert på en helgetur + en enkelt dag og har kunn sett 1 orrhøne og ei Røy eller Tiurkylling. Nå er jo helga rett rundt hjørnet, og det er desverre start på elgjakta og dermed må jeg sitte hjemme å glo Hrmmmf :? Så hvis noen har noen tips om steder man kan jakte i helgen og som ikke er så alt for langt å kjøre fra oslogryta så hadde det vert helt knall.

 

Uansett så ha en knakandes flott helg folkens og skitt jakt :D

 

Hurdal ligger ca 1 time fra Oslo. Virker som det er ok med fugl, har hatt opp ca 1 fugl i timen de to turene jeg har vært ute. Kort på inatur. Send meg en pm hvis du vil ha mer konkrete tips om områder. Er en god del tett granskog her som ikke er spesielt jaktbar. Bjerke jff har også terreng i området. Samme med eidsvoll skog jff.

 

Hei takk for tipset. Havnet til slutt i Nord Odal på terenget til Sand Jff. Så noen orrfugl, men turen ble kort da vi rett og slett ble møkk lei alle hjortelusfluene. Har aldri opplevd makan til mengder av den plageånden. Det kribla og kravla over alt. Plukket vekk ca 25-30 stk av jakken og nakken og spes i skjegget :? Håper ikke svineriet brer seg ut i norges land.

Link to comment
Share on other sites

Synd at slike småkryp skal ødelegge jakta. De har heldigvis ikke dukket opp her ennå, men de er sannelig ikke langt unna! Kunne skutt årest første fugl i dag hvis jeg hadde hatt med hagla... Sykla med bikkja og skulle 100m inn i skogen og sjekke om måren hadde funnet honningen jeg har hengt ut. Der fløy det opp ei jerpe og satte seg 25m unna på ei tue... Men nå vet jeg hvor den er! Må prøve jerpepipa der etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

Har nå jakta i 5 dager med spets og på støkk. de første 4 dagene fikk vi ingen ting, orrfugelen som spetsen fikk opp fløy drit langt. og de vi fikk opp på støkk fløy opp på rundt 70-80 meter, det var frustrende :x:wink:

Dag 5 da gikk jeg på støkk, skulle akuratt gå hjem etter 7 timer i skog og mark. da jeg kom på en traktor vei, fløy det en fuggel forran meg. Det gikk drit fort men klarte akuratt og trekke av før den fikk fløyet inn i skogen. PANG og rett i bakken, trodde det var orrhøne men det viste seg å være en jerpe. så etterpå at holde var litt drøyt :? men det skudde kommer jeg til og huske en stund :wink:

 

500017.jpeg

 

Her er et bilde fra jakta for noen uker siden, jeg og en kammerat.

500018.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur i dag. Så en halvspist orrhane, tatt av rev tipper jeg? Også en svær voksenhane, tre orrhøner og ei røy. Ikke et skudd ble løst, men fornøyd uansett. Støkkjakt er vanskelig begynner jeg å skjønne etter mange turer uten å ha fått muligheten til så mye som å avsikre hagla en eneste gang! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vært noen hektiske dager nå med mye jakt, resultatet så langt i år er 2 tiur, 4 røy, 2 orrhaner, 1 orrhøne :D Altså svært fornøyd, skjeldent jeg har opplevd å ha fått så mye på støkkjakt :wink:

Den ene tiuren var veldig fin, veide 4,3 kilo og skal sendes til utstopping snart. 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært på fjellet med jeg shauer med dachs nå :) vi hadde en veldig fin tur å fikk opp cirka 10 fugl men fikk ikke skyti :roll: på fredagen fikk vi en veldig bra dag å jakte på, men på lørdagen så kom det 20 cm snø å da virka det som fuglene ikke trykka så veldig :?: men vi så ikke noe rype bare skogsfugl :wink:

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur i mye regn og vind i ettermidag...kort tur. fikk to av årest fineste skuddsjangser på 2 røyer, men de heldigvis fredet :wink: ,fikk også en overflyger over meg, men vanskelig å si om det var tiur ellr røy.-..så den på ca 50m hold imot skyet himmel og regn...så totalt 3 røy, 1 jerp og den siste var noe usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en orrhane i går, den første skogsfuglen jeg har skutt faktisk :D Bestemte meg for å ta med hagla og dra til fjells i all snøen. På turen opp langs skogsveien lettet det plutselig en orrfugl fra veigrøfta :shock: Dessverre for den tok den et dristig valg, og landet i en furu ca. 30 meter unna meg... Den sjangsen utnyttet jeg til fulle, og fuglen gikk rett i bakken :)

9226_175353201420_655331420_4190634_7514424_n.jpg

Men så kommer det store spørsmålet: HVA GJØR JEG NÅ DA? Siden jeg er en storviltjeger og dette er den første skogsfuglen jeg skyter, har jeg omtrent null peiling på hva jeg skal gjøre med fuglen etter at den er skutt... Nå henger den hel ute i garasjen, men i morgen må jeg gjøre den opp siden jeg må dra tilbake til skolen.... Hadde vært fint om noen kunne komme med greie tips for et best mulig resultat :P

Link to comment
Share on other sites

har erfaring med på ettermidagene er det stor sjangse for å finne storfugl på store hauer der det er masse blåbær og litt furutrær omkring, på morgenen har jeg for det meste funnet fuglen inne i tetta eller ved utkanten av åsene ved åpne myrer, en annen ting du kan se etter er bekkedrag inni i skogen, har OFTE hatt opp tiur ved slike plasser :wink:

Link to comment
Share on other sites

I går ble min første tur etter skogsfuglen gjennomført. Ble ingen fugl i sekken, men jeg gikk på to fugler. Begge to lettet inni granskogen og forsvant lengre inn i blant gran buskene. Så det var ingen mulighet til å skyte. Sånn er det bare.

Nå er det bare å gjøre ferdig dagens arbeid og gjøre klar for tur nummer to i morra!

 

ha en fortsatt fin helg! :D

Link to comment
Share on other sites

Ble ein tur ut i oppdrettsanlegget i dag.

 

Ble med ei jerpe, ei orrhøne og 2 røy....det var kvoten det, så godt fornøyd med det.

Det rare var at det KUN var brunfugl å skyte å se i dag, så ikke ein tiur eller hane på noe slags vis...dette var meget snodig, selv om det er bra med brunfugl....

 

Opplever folk her at fuglen kan skifte terreng og komme tilbake senere etc der man er vant til å finne den?

 

Jeg opplever at om morgenen er jakta meget bra, fra 11-15 e det nesten bestandig tørke, så tar det seg opp til kvelden...

Link to comment
Share on other sites

Det rare var at det KUN var brunfugl å skyte å se i dag, så ikke ein tiur eller hane på noe slags vis...dette var meget snodig

 

Dette har jeg opplevd mange ganger i fint vær og spesielt når snøen har kommet. Jeg tror nok det henger sammen med at hanene floker seg og derfor blir mer sky og var. Tiuren blir ofte vanskelig å komme inn på hvis den sitter på topp. Da har den en tendens til å slippe seg lenge før man får den på haglehold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...