Jump to content

Skogsfugljakta 09/10


Bård 308

Recommended Posts

Som jeg sa i et tidligere innlegg så skulle jeg ha stil på skolen på premieredagen, dette brakte skumle tanker inn i mitt hode om at jeg kanskje kunne gjøre denne ferdig fort så jeg kom meg ut på jakt tidligere enn planlagt, så sagt, så gjort.

Rasa gjennom stilen, dro to timer tidligere, og kom meg ut i skogen i fire, halv fem tiden.

 

Etter en drøy halvtime letter det en orrhøne som jeg skyter bom på. Med kjempe sol, knusptørt føre og vindstille var det ikke akkurat ideelle forhold for å drive støkkjakt på skogsfugl, men når jeg gikk i kanten av en hogstflate ble plutselig beroligende og harmonisk fuglekvitter avbrutt av et jævla bråk, denne lyden hadde jeg opplevd mang en gang før og det var ikke tvil om hva som strevde med å komme seg opp fra buskene TIUR.!! På 5 meters hold letter tiuren og jeg ser tydelig at den strever med å få luft under vingene. Adrenalinet pumper gjennom kroppen som det aldri har gjort før, og hagla blir ført opp til skuldra. Jeg tar ingen sjanser og smeller av et skudd på den rett før den forsvinner bak en stor furu.

 

Og gud så deilig det var å se tiuren falle i bakken når den kom klar fra furua :D En tom haglepatron type eley alphamax 4`er ble raskt byttet ut med en ny en, før jeg løp frem til der tiuren falt. Men hva ser jeg der? INGEN TIUR.... Jeg stopper opp for å høre hvor den kan ha tatt veien, og etter en kort stund hører jeg svake vingeslag i lynga 20 meter lenger borte.

 

Og der ligger den! Mellom meg og tiuren står det en rimlig stor furu, og hver gang jeg prøver å gå på en side av furua, løper tiuren motsatt vei. Så jeg tar en liten venstre "finte" slik at tiuren løper til høyre så løper jeg også til høyre og kaster meg over den (rimelig pigg selv om den var blitt skutt på 7 meters hold). Den blir raskt avliva og min andre tiur er et faktum. Dette var en kylling, men relativ tung, rundt 2,5-3 kilo. Dette var veldig morro siden jeg skøyt min første tiur i fjor på samme dagen.

På denne ettermiddagsturen så vi til sammen 9 fugl blandt annet 4 tiurer, jeg skøyt også et sideskudd på 25 meter på en gammaltiur, ser klart at jeg treffer men tiuren seiler på stive vinger flere kilometer vekk uten at jeg har mulighet til å løsne andre skuddet, nok en gang et godt eksempel på hvor godt bismuth fungerer. :?

Bilder kommer muligens litt senere, men nå skal jeg ut på jakt igjen :wink::mrgreen: Skitt jakt alle sammen :D

 

 

skylder på ammunisjonen ja.. hehe den har vi hørt før. skyttern er det selvfølgelig ikke noe feil med :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ble en liten tur idag også, man har da fri 8) tok ut et par orrhaner og fikk en feiende flott duble på disse. knakk hagla uten og flytte meg å fikk bytta tomme hylser med fulle for så og gå to skritt videre, tre nye fugler på vingene, høner alle sammen. Men idet jeg skal til og skyte hender ingenting :evil: er Doktor Lanber blitt syk..? tar ut patroner og prøver avtrekk.. "klikk" (slår over løpsvelger) "klikk" alt funker som det skal :shock: jaja fikk vel ikke av sikringen tenker jeg og pakker det felte viltet i sekken.

5 minutter senere flakser det igjen orrfugl rundt meg, legger perlekornet etter ei høne og klemmer til men torden uteblir.. Doktor Lanber er syk :cry: tar ut tre ryper og ei røy på tur til bilen men Doktorn har ingenting og si til disse heller..

 

Her er ivertfall et bilde av de to som ble med hjem

348kn05.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen, kan noen hjelpe en lett desperat rypejeger som ikke har annet enn skogsfugl igjenn siden terrenget er helt tomt for ryper. Min problemstilling er: har ca 5000mål i nore uvdal med små skog ifra 1100moh ned til 900 moh. Det er lett med store halvdøde grantrær og mye kortvokst bjørketrær. Støkket 1røy og to orrhaner igår men ikke. Noe idag det jeg trenger hjelp til er tips om tider på døgnet som lønner seg, biotop som lønner seg å gå i osv. Håper noen kan hjelpe meg

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg bruker litt små hagl, men med tiuren jeg skadeskøyt i går så har jeg nok treffe i bakre del av kroppen. Treffer et eller to halg i hodet så er det slutt uansett, så det var nok bare at jeg var uheldig å traff litt for kjært på den :(

MEN i dag derimot:

Fikk fri de to siste timene i dag grunnet at læreren har fått svineinfluensa :D8)

Det gjorde ikke noe i disse travle dager. Så pappa og jeg ankom skogen ca halv fire.

Etter en stund letter den en røy som jeg ikke klarte å få kornet foran på, så denne fikk fly vidre :?

Etter dette så vi 2 orrhøner uten å komme til skudd med tanke på sikkerhet siden de fløy mellom meg og pappa. Så ankom vi et sted hvor det pleier å være en del haner, disse var ikke til å se i dag, egentlig veldig dødt på toppene i dag, bortsett ifra et tilfelle når jeg trudde alt håp var ute, så letter det en røy på 15 meter helt åpent på skrå foran meg.! Jeg tenkte at jeg hvertfall ikke skulle gjøre samme feil igjen som jeg gjorde på forrige røy, så jeg dro et godt stykke foran før jeg trakk av. Røya klappet sammen og falt under en gran :D Dette var en voksen røy. Så etter mange bilder og en stor sjokoladebit fortsatte vi videre.

Etter en god stund uten en fugl å se levde selv trostene farlig, helt til jeg skulle ned til et lite vann for å se etter om det var noen ender der. Det var det ikke, derimot så letta det 7 storfugl på andre siden av vannet på 60-70 meters hold!!! Egentlig veldig morro å se at det var hvertfall et kull i terrenget siden vi til nå bare har sett enkeltfugler.

Så vi fortsatte vidre. Det var nå begynt å bli rimelig mørkt og vi hadde allerede planlagt hjemveien.

Etter noen hundre meter går jeg på en rygg hvor jeg har en ganske fint terreng på nedsiden av meg. Jeg stopper opp noen sekunder som man vanligvis gjør på støkkjakt, og det flyr opp en enslig røy på 20 meter. Jeg kaster fort opp hagla, kornet finner røya, drar det siste stykket foran og slipper skuddet. Røya klapper sammen og lander i lynga 35 meter lenger nede. Jeg ser at det fortsatt er bevegelse i lyngen og skyter et skudd til bare for å vare sikker på at den ikke løper sin vei, siden det siste jeg ville gjøre akkurat da, var å suse rundt i skogen på jakt etter en skada fugl.

Dette var en årskylling :D

Så etter å ha stått modell igjen drar vi i godt driv ned til bilen. En siste storfugl letter i tettkrattet, men det var nå så mørkt at det var uaktuelt å skyte uten å ha tilgang på hund i tilfelle skadeskyting. Men med to fugl i sekken var vi begge godt fornøyde og begynte allerede å planlegge hvor vi skulle gå i morra :D:P Jeg har forresten hatt utrulig flaks i år :oops: Mye fugl sett og flere gode skuddsjanser, bare dårlig skyting som gjorde at jeg ikke fikk fler. Pappa derimot har hatt EN skuddsjanse. Denne benytta han dårlig noe som resulterte i bom, dermed må han se seg slått av sønnen (intil videre) :mrgreen: som bare har en sesong med børse i skogen bak seg. :wink:

Skitt jakt alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

artig lesing Stian :wink:

 

drar ut selv i 7tida imorgen på støkkjakt, har aldri jakta med hund på fugl noe som kunne vært artig å prøvet ut, men akuratt nå er det ingen ting som slår det å høre en tiur bakse ivei på støkkjakt :shock::P

 

Har aldri jakta med bikje jeg heller, men ser nå helt klart fordelen med det mtp skadeskyting.

 

Nei det er virkelig noe for seg selv å høre en tiur bakse iver bare noen par meter fra deg, nesten så jeg pisser på meg hver gang de letter så nærme... Noen ganger trykker de så at vi nesten må sparke de i ræva for at de skal trykke, DA skvetter man litt :o

Lykke til i morra, skal ut selv, regner å være i skogen i 7 tiden 8)

Link to comment
Share on other sites

En fin jaktdag i nesten for strålende vær.

Har terreng i et område med godt skogsfuglbiotop, og i år bugner det med tyttebær, blåbær og krekling.

Første jakthøst for min vorsteh på 13 måneder og jeg tar sjansen på å ha ham med på skogsfugljakt - voldsom jaktlyst, og har etterhvert begynt å vise fine evner til reviering og kontakt i skogen. (Så får vi se om det trangere søket innvirker på hvordan han er på fjellet. Hittil har han vært glad i slå ordentlig der.)

 

Vi kom opp på en topp der jeg visste at orrene liker å beite i skråningen bak, og vi snek oss inn, hunden koblet ved siden av meg. Brått ser jeg en haukugle som sitter og speider i toppen av en død bjørk. Må tilstå at jeg var litt fristet til å skyte den haukuglen, men jeg lot være.

 

Den merker oss, og flyr avsted, og jeg regner med at den har sittet og sett i retning noen orrfugl som trykker, i frykt for rovfuglen. Så jeg slipper hunden - han går rundt lia, i kanten, og peiler plutselig opp i vinden, kryper inn og står. Bravo.

Jeg går nærmere, avsikrer og gir reisordre.

 

Orrfugl braser ut, vekk fra meg - jeg feller den på tyve meter. Hunden har ikke fått med seg at fuglen er nede, og det er bra. Siden jeg gikk alene, kunne jeg ikke overlate skyting til en annen, mens jeg kontrollerte hunden - hadde hunden sett at fuglen gikk ned, kunne han sikkert funnet på å rase dit.

Ber ham utrede, og han støkker to orrhøner, som sikkert bare har sittet og ventet på startsignal. Lar være å skyte - forsøker å skyte så få brunfugl som mulig, og må innrømme at jeg ikke klarte å se om den første var høne eller hane før jeg skjøt. Den hadde hekken imot, og var på vei mot morgensolen.

 

Nå skal vi til fuglen. Nedfallsplassen er dekket med fjær, men ingen fugl. Kikker omkring, også i hulrommet i roten på treet der fuglen falt. OK - ber hunden finne fugl. Han stikker nesen i fjærene, og forsvinner i motsatt retning av hvor jeg er sikker på at jeg ville begynt å lete.

Han går rett på fuglen, som ligger død, ca 15m unna. Glad jeg har med hund, og dette lover da godt for unghunden!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jakt i dis og lett regnvær kan være bra, da trykker de ofte ekstra godt - har vel kanskje noe med at det er vanskeligere å speide etter rovfugl i slikt vær, og at de derfor holder seg i skjul.

 

Jeg bruker 4 og 5 shot, Kal 20/76, Bismuth magnum, fra Eley. Har gode erfaringer med denne kombinasjonen. http://www.xxl.no/images/produktbilder/ ... 234132.jpg

Blir som regel til at det er 4-shot som ligger i begge løp.

 

Andre foretrekker å bruke 3 og 4.

Link to comment
Share on other sites

Fire timer i skogen uten å se en fugl... Dette begynner å bli kjedelig. I går gikk jeg i fem timer uten å se fugl. Begge dagene er benyttet i områder hvor jeg har sett og skutt mye fugl før. Fikk slengt et skudd etter en hare, men med ny sekk på ryggen (Norrøna Røros) ble anlegget noe uvant. Rettet anlegget til neste skudd og skulle akkurat til å klemme skuddet av da min trofaste sabotør Doffen kom inn fra høyre :roll: . En time senere kom nok en hare, og nok en gang kom bikkja i veien. Det var undeholdende å se 37 kg retriever forsøke å holde tritt med "Pus". Han hadde aldri en sjangse til å holde følge når haren stadig la inn vinkler i flukten.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en knall tur på morgenen i dag.Hadde velen 7-8 fugl på vingene mellomhalv sju og halv ni,uten skuddsjangs før sjølveste gammeltiuren braste ut bak ei lita skjørtegran. Heiv opp og jaggu gikk den rett i lyngen på første skuddet og der lå den største tiuren jeg har skutt. Tror nok det gledeshylet hørtes ganske langt :D På vei hjemover støkte jeg 3 storfuglkull til,og fikk jammen en ungtiur og ei røy som duble på siste kullet.Når man i tilleg rusler rundt i et supert høstvær i bare skjorta blir dette en tu jeg ikke glemmer med et første.

SKITT JAKT ALLE SAMMEN!!!

Link to comment
Share on other sites

vi hadde 3 økter i dag, hadde opp over 20 fugl på vingene iløpet av dagen, å da både, orrhøner, orrhaner, tiur, røy og jerp. kom ikke til skudd på noen av tiurene, ble en forferdelig bom på den første røya, holdt på å falle i det jeg skjøt :?

 

noen trykket bra og andre lettet utafor hold omtrent, broren min bommet på gullsjanse på tiur som letta 5m ifra han :lol: det er hans første høst med eget våpen så dette var litt artig.

 

Losn 1990 fikk også skutt sin første skogsfugl idag som var ei voksen orrhøne :) jeg fikk skutt en jerpe og en voksen orrhøne, så dagen ble ikke resultatløs, og nå gleder jeg med voldsomt til morgendagen....btw, vi hadde regn, opphold, regn, opphold i hele dag, hente at sola var innom å viste seg.

 

meldt litt vind i morgen noe som ikke er så særlig :roll:

 

skitt jakt folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Så mye fin fugl da for svarte! :twisted:

 

Ute i fem timer i dag. Fikk opp ca tjue fugl, men de fleste dro på lang avstand. Støkkjakt, kraftig vind og løvfall som tett snøvær innimellom gjorde ikke saken enkel. Fikk tre muligheter, men bommet på en og lot to dra da jeg var så inn i h.... treig med å få opp hagla... Den jeg bommet på var ei røy, og den er fredet her i år. Var litt for kjapp på avtrekkeren der, men det gikk bra. Ble nok litt for forsiktig og skulle absolutt kjønnsbestemme fugl før skudd på de to neste... Av de ca tjue fuglene var det fin blanding av orrhøne, røy, orrhane og tiur. Fem av tiurene dro i flokk på ca 50 meters hold. Artig tur, og håpet steg betraktelig for neste turene ut.

Link to comment
Share on other sites

har akkurat kommet inn fra en 6timers-tur i skogen. Gikk på et nytt område i dag, der det var fantastisk storfugl-terreng hele veien! Støkte 6 fugler, men de lettet på så alt før langt hold :S Har sett nesten 15 fugl sålangt i jakta, å alle har lettet på 25m+ og lengre. Men til min egen trøst ble det ei jerpe i sekken i dag :)

Link to comment
Share on other sites

@ Melk: Grattis! Man kan ikke bære noe bedre enn en styggstor tiur på sekken :D !

 

Jeg var en tur i dag jeg også. Etter to dager uten å se fugl hadde jeg ikke store forventninger, men jeg hadde bestemt meg for å bruke hele dagen i skogen. Den første timen gikk med uten at jeg observerte fugl, men jeg hørte skudd fra andre. Jeg gikk ut et orrekull i tetta, men før jeg fikk skutt hadde bikkja bestemt seg for å fange dem på egenhånd...

 

Fulgte på og fikk knepet nok en hanekylling. En liten time senere opplevde jeg noe utrolig. En hane fløy ut på venstre flanke og pakket sammen i smellen. Langt i fra utrolig i seg selv, dette har skjedd mange ganger før, men jaggu satt ikke "Den Sorte Sabotør" ved fot og avventet kommando :shock: ! Det er utrolig det! Jeg ropte "Ta den!" og bikkja apporterte. Undrenes tid er med andre ord ikke forbi :D !

 

Da var bag limit oppnådd og vi ruslet hjem.

 

Dagens fangst:

2h4lutz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde årets første tur i dag. Jakta i 2-3 timer og hadde opp 4 orrfugl og ei jerpe. En orrhane dro opp på bare drøyt 10m, men det var for tett så det ble ikke skuddsjanse av det.

Har sett litt fugl før jakta begynte, så det ser ikke så aller verst ut i år. Taksering viser også en liten oppgang.

 

I mangel av fugl legger jeg ved bilde av kaffekjelen som hang i ei åpen bu. Tror det er en stund siden det har blitt kokt kaffe her...

 

89755_s.jpg

 

Bua er fin og ligger mitt i et bra område så jeg har planer om å benytte kaffekjelen i løpet av høsten!

Link to comment
Share on other sites

Starten på jakta ble utsatt litt pga. jobb men dro sammen med min far på fredag. Vi fikk ikke mange skuddsjanser på turen men flott vær hadde vi og var i godt selskap. Mange hyggelige jegere rundt omkring som man kunne slå av en prat med, noen hadde tilogmed en badestamp så vidt vi så :)

 

Vi starta tidlig på lørdag og etter å ha gått 100-150 meter inn i skogen så støkker jeg en voksen røy som desverre fløy i en retning hvor jeg hadde hørt noen jegere 1 minutt tidligere så den fikk fly i fred og ro. Vi så vel hele 13 storfugl på formidagsjakta, ingen skudd løsnet. Etter litt lunjs og en del gåing så klarte jeg å støkke en orr hane på 30 meters hold, og fikk sendt den i bakken og ned i sekken :) En kylling fra i år:

 

2nbeg5l.jpg

 

11b1dft.jpg

 

Søndagen startet stille og rolig, så lite fugl, så en røy og en tiur etter en stund. På vei tilbake mot leiren så gikk far på en fin liten hylle og støkket den ene orr fuglen etter den andre ut derfra og til slutt så kom det en orr hane fykende ut av skogen, 2 meter unna meg og ut i et hogstfelt og på 25 meters hold klappa den sammen. En litt større kylling enn den jeg skjøt tidligere: Vi så ikke så mye mer fugl etter det og gikk fornøyde tilbake til campen og starta å pakke sammen alt.

 

dwrjnp.jpg

 

Vi gikk en liten times tur før vi dro og så vel en 5-6 orrfugl som vi støkka men ble desverre ingne skuddsjanser. Hunden vår Balder ble desverre hjemme siden han var halt så vi gikk kun på støkkjakt under turen. Når vi var hjemme igjen så fikk Balder snuse litt på fuglene, men han håpet da på at det enda skulle være litt liv i dem og ventet på noen bevegelser og dytta borti hodene med labben uten at det skjedde så mye :)

 

zl9287.jpg

 

Jeg kan vel si meg stolt og fornøyd med første jakt for denne sesongen, far fikk desverre ikke noen skuddsjanser, men han var nok den som var stoltest ;)

 

En god start på jaktsesongen!

Link to comment
Share on other sites

Dro ut på fredags kveld med telt, sovepose og haglen under armen i ukjent terreng. Uten jaktkamerater blir jaktturen selvfølgelig ikke den samme, men jaktiveren er for stor til å bli hjemme.

 

Etter en reintung natt våknet jeg til et striregn som skulle vise seg å vare dagen ut. Med dyrt jaktkort, gjeller det å benytte seg av timene man har kjøpt, så jeg var tidlig oppe.

Etter 9 timer i skogen uten å ha sett mer enn 3 orrfugl kom årets første treff! En orrhane av året gikk i bakken på ca 30 meter.

Ytteliger to timer gikk jeg, men så bare en enslig orrhøne som lettet utenfor skuddhold.

 

Det ble en lang tur i dag og, men jeg må si meg meget godt fornøyd med en fugl i sekken, for til tross for hele 19(!) jakttimer i skogen i løpet av helgen. Det var lite fugl å se, ikke mer enn 6 orrfugl til sammen...

Noen andre i Stjørdal-området som har sett tilsvarende lite fugl i år?

Link to comment
Share on other sites

var ute igår også. prøvde å gå litt i nedre del av terrenget. 0 fugl å se!, med en gang vi kom litt opp igjen så lettet det en røy som Losn 1990 bommet på.

 

det var noen andre jegere foran oss så vi valgte å skifte terreng ca 5-6km unna. første vi støkket ut var en hare, 50m etterpå flyger en orrhane som min bror ikke rekker¨å hive opp på¨.

 

etter dette går vi lenge uten å se ei fjær, likefør vi kommer til bilen støkker Losn ut enda en hare..kanskje bikkja blir med neste gang :wink:

 

sitter på skolen nå og gleder meg til ettermidag, da blir det en ny tur :D

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur før jobb i dag. Gikk en to timer lang runde med utgangspunkt i egen hage. Så et par fugler som lettet på stygglangt hold og hørte to skudd fra lengre oppe i skogen. Antagelig begynner jeg å nærme meg stadiet "returbukk" for beina var helt tomme etter de fire foregående øktene. Har vel nærmere 20 timer med jakt siden torsdag og adskillige mil, men i dag var det ingenting å "gi på med". Hviledag i morgen og full rulle på onsdag og torsdag før arbeidshelg.

 

Skitt jakt til alle andre som skal ut i mellomtiden :D !

Link to comment
Share on other sites

som jeg skrev litt lengre opp her så skulle jeg ute på tur idag etter skoletid og sånn ble det, var ute i terrenget kl 16.15, startet å gå og etter ca 200m braker det løs 15m foran litt oppi en bakke, jammen er det en tiur som kaster seg ut, kommer på skrå imot meg. Hiver opp hagla og skyter bom, fortsetter svingen og skyter et skudd til og tiuren faller stein død :P:D løper ned til hvor jeg så tiuren datt og hører mens jeg løper at den slår med vingene, kommer fram til den og tiuren slår i krampe! ENDELIG, min livs andre tiur er et faktum:D

 

Ettermidagsjakt_14sep_002.jpg

måtte ha et 5min da ja :lol:

 

etter å ha hengt tiuren på sekken fortsetter jeg i bratt terreng, går innom en plass jeg har ofte sett fugl før uten at det letter noe som helst, bestemmer meg for å gjøre en sving opp mot ei flate der det er masse bær og noen furutrær. akuratt da jeg skal til å kneppe opp hoftebeltet letter det faen meg enda en tiur på 5-10m hold rett sideskudd, skyter bak på første og midt i et tre på andreskuddet :roll:

 

ellers en veldig fin ettermidagsøkt, på 2timer og 20min så jeg 3 tiurer og 3 røyer :D

 

Ettermidagsjakt_14sep_003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur til om lørdanegn og sønndagen.

På lørdag fikk vi ikke en dritt, så vel egentlig ikke så veldig mye heller (rundt 7 fugl), mye halvsjanser og lange hold.

På sønndag ble det andre boller må jeg si.! Starta med at pappa skøyt en tiur, så skøyt jeg en orrhøne. Etter dette tok vi bilen å reiste et annet sted.

Vi gikk å tusla på toppene i håp om at jeg skulle få skutt min første orrhane.

Og jammen så flyr det opp en ung orrhane. Jeg kaster opp hagla veldig fort å leverer et sideskudd på 25 meter før den flyr bak noen trær. Et kjærnetreff selv Marin Blom hadde vært fornøyd med. :shock: Ble så overraska over at jeg traff at jeg glemte å løpe bort til den med en gang :roll: Men der lå den livløs i lynga.

Etter en stund fikk også pappa en orrhøne.

Dette var en utrolig flott tur som varte i 12 timer, og vi så til sammen 25 fugl. :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle dere som har skutt fugl :D

 

Dro på hytta den 9. september, og "bodde" der til søndagen. Trålet terreng ut og inn alle dagene. Både rype- og skogsfuglterreng. Dårlig med fugl, Trenger vel ikke si mere.

Men....

 

2ykde92.jpg

mr71io.jpg

Så tre ryper første dagen, skjøt en av dem.

 

5jz3er.jpg

x1af51.jpg

Skjøt to fine tiurkyllinger andre jaktdag på ca. 2,5 kg. Først lettet en tiur som jeg skjøt på, den dro seg bak ett tre så jeg visste ikke om jeg traff. Jeg løp rundt treet og ut på ei myr og ser tiuren ligger der død. Plutselig letter tiur nr. 2 midt i myra, og flyr midt ifra meg. Kornet finner fuglen og skuddet går. Tiuren detter død i lyngen. F..en meg det råeste jeg har vært med på.

 

Jaktturen avsluttes uten flere fugler i sekken. Gikk en liten kveldstur samme dagen før jeg sa meg ferdig.

I ypperlig storfuglskog letter en voksen orrhane uten at jeg får skutt (utrolig hvor fort en orrhane får opp farten).

Sansene er i helspenn idet enda en "blåhane" letter i samme spor til den forrige. Hagla løftes og jeg drar gjennom orrhanen og forbi. "Pang", hanen deiser i bakken etter ett reint sideskudd på 20-25 meter. Jeg løper bort og plukker opp min første orrhane. Vanvittig morsomt.

10xvgoz.jpg

2nlwuqe.jpg

Ett prakteksemplar, "blåhane".

 

Lørdagen jaktes gjennom uten mye fugler på vingene. Fikk se to ryper i storfuglterrenget, og fikk skutt ett skudd på den ene. Flere skudd trengte den ikke.

 

Søndagen så jeg ikke ei fjær, bare to elgdotter (ku og kalv).

Men skikkelig fornøyd med 2 ryper, 2 tiurer og 1 orrhane på disse jaktdagene, tross lite fugl. Bra uttelling for min del.

2r5sxeq.jpg

 

Drar på storfugljakt i morgen tidlig, håper på masse medvillige oppflukter.

EDIT: rapport kommer.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat inne etter en firetimerstur. Kom meg sent av gårde og var ikke i terrenget før halv ni. Så lite fugl første timen, to orrhaner. En jeg støkket sjøl, og en som dro 70 - 80 meter fra meg mens jeg tok en pause. Støkket så fem, seks orrhaner i en myrkant. Alle innenfor skuddhold, men når det er tett buskas og kratt... Tuslet deretter to og en halv km mot bilen uten å se fugl. Gps'en tok meg i feil retning, så jeg bommet kraftig på bilen! Glemte å markere hvor bilen stod, så den tok meg dit jeg parkerte sist. Tenkte ikke på det. Ble klønete gåing i ukjent område, småsur og overvarm pga knallsol. Kom utpå en grusvei, tok ut patronen (kombi, bare èn da) og tuslet oppover. Da klarte jeg å støkke tre fine tiurer etter at jeg hadde passert dem på ti meters hold. Lempet i en patron og gikk etter. Støkket den ene en gang til, men på for langt hold. Gikk femti meter til, så kokte det i fugl! Seks orrhaner i full panikke mellom trærne. Skjøt etter en i perfekt posisjon men det gikk bare hardt utover ei bjørk! Måtte så klart skyte akkurat da fuglen var bak den. Fløy så pent videre atte! Og akkurat da savnet jeg skudd to, for den fortsatte pent rett frem... Støkket ei røy rett etterpå. Ingen fangst i dag heller, men artig var det lell. Og bilen stod bare noen hundre meter ovenfor der.

 

Og her stopper jakta 31. oktober pga elendig fuglebestand... Har hatt opp rundt 40 fugl på to mindre turer. Hvor var det de takserte mon tro??? Men greit de freder brunfuglen, for av de 40 var det ikke mange av dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...