Jump to content

Skogsfugljakta 09/10


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har bare jaktet der en gang (forrige høst) og da hadde vi 18 observasjoner på 1,5 jaktdag i begynnelsen av november og ifølge jaktkompis er det bra forhold for skogsfugljakt, men har ikke hørt noe om hvordan bestanden er i år.

Akkurat der jeg jakter får man ikke kort uten lokal tilknytning, men Totenåsen er jo delt inn i flere almenningslodd så jeg har ikke oversikt over hvordan det praktiseres i de andre.

Link to comment
Share on other sites

Leser i Hamar Arbeiderblad i dag at det er dårlig i Vang (Hamar kommune) i hvertfall. Der blir hunnfuglene fredet i år. I tillegg er det baglimit på 2 fugl pr dag. Fuglejakta stoppes 31. oktober.

 

Jeg er overrasket over at dette tiltaket treffes. Jeg vet ikke hvor grundig taksering som er foretatt, men jeg er på tur med bikkja i dette området hver eneste dag og i år har jeg sett mye skogsfugl. En ting er å frede hunnfugl for kortere eller lengre perioder, det har sikkert noe for seg, men at det er så dårlig stelt at man må avslutte jakten nesten to måneder tidligere finner jeg vanskelig å tro. Når oktober er omme er det uansett få jegere i skogen og i desember er det enda færre. Itillegg blir fuglen fryktelig vanskelig å få tak i siden det er forbud mot å jakte fugl med rifle i allmenningen ( :evil: ). For meg hadde det vært mer forståelse for en ordning hvor man hadde baglimit på en fugl og en fredning av hunnfuglene.

 

Ja ja, etter oktober er dett fortsatt mulig å jakte andre steder. Det blir bare så forbannet kjedelig å måtte starte dagen i bil for å kunne jakte.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, etter oktober er dett fortsatt mulig å jakte andre steder. Det blir bare så forbannet kjedelig å måtte starte dagen i bil for å kunne jakte.

 

Har grublet i noen timer på det her, og jeg tror jeg dropper sesongkort i Vang. Har aldri jaktet i Vang, men er innenbygds, så har jo rett på det. Kortet koster etter det jeg har skjønt 1 000,- kroner, i utgangspunktet ingen upris, men når jakta er slutt halvveis til jul, 31. oktober, samt at det er opphold helga før, uka og helga etter elgjakta, ja da blir det bare en drøy måned med fuglejakt. Og når fruen attpåtil er borte første jakthelga og siste helga i oktober (passe vanskelig å få tak i barnevakt akkurat de helgene...), da er fire helger inklusive elgjakthelgene, borte. Føler ikke at en tusenlapp er så rimelig for meg da egentlig.

 

Det ser ut som om det blir en nitrist jakthøst her omkring... :roll:

 

Tror jaggu jeg skal prøve et par helger i Sverige om jeg får tak i kort. Skal i hvertfall prøve der i Januar!

 

Lurer på hvordan det er i Imsdalen i år...

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg vanvittig til jaktstart!! Tar meg en langhelg i skauen, noe som kommer til å gå på bekostning av skolen, men som det har blitt formulert tidligere i tråden: det har man 188 andre dager på. Forventningene og spenningen er stor for en ung støkkjeger, og skyteformen skal være bra prikka inn etter duejakta. Tre dager igjen nå!

Link to comment
Share on other sites

Leser i Hamar Arbeiderblad i dag at det er dårlig i Vang (Hamar kommune) i hvertfall. Der blir hunnfuglene fredet i år. I tillegg er det baglimit på 2 fugl pr dag. Fuglejakta stoppes 31. oktober.

 

Jeg er overrasket over at dette tiltaket treffes. Jeg vet ikke hvor grundig taksering som er foretatt, men jeg er på tur med bikkja i dette området hver eneste dag og i år har jeg sett mye skogsfugl. En ting er å frede hunnfugl for kortere eller lengre perioder, det har sikkert noe for seg, men at det er så dårlig stelt at man må avslutte jakten nesten to måneder tidligere finner jeg vanskelig å tro. Når oktober er omme er det uansett få jegere i skogen og i desember er det enda færre. Itillegg blir fuglen fryktelig vanskelig å få tak i siden det er forbud mot å jakte fugl med rifle i allmenningen ( :evil: ). For meg hadde det vært mer forståelse for en ordning hvor man hadde baglimit på en fugl og en fredning av hunnfuglene.

 

Ja ja, etter oktober er dett fortsatt mulig å jakte andre steder. Det blir bare så forbannet kjedelig å måtte starte dagen i bil for å kunne jakte.

sånn har vi i ringsaker hatt det lenge vi,men en periode nå så var jakta heeelt til midten av november, da var dem flinke gitt :roll:

ikke syns jeg det er noe spesielt dårlig med skogsfugl heller,men at dem freder brunfug en høst og åpner igjenn neste,,,,har jeg ingen tro på,for hvor lenge har dem hatt freda røya i løten,,,,,,? mye har det hjulpet...

 

men baglimit med 2-3 fugler pr dag gjør meg ingen ting,det synes jeg bare er bra for har en fått en eller to pipp'er i sekken så skal en jammen være fornøyd!!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke i mot begrensninger i jakta når bestandene er dårlige, men synes det er dumt at jakta stoppes 31. oktober i Vang. I stedet for 2 fugl pr dag frem til da kunne man heller hatt 1 fugl pr dag frem til jul? Nå er jo halve jakta ødelagt. Tror også det hadde vært bedre med 1 om dagen til jul i stedet for slik det ble nå. Er jo vanskeligere å få fugl utover i november/desember. I tillegg hadde man hatt fine turer og litt spenning to måneder til.

 

Rypa kunne man like gjerne fredet fra dag èn om det er så dårlig som det hevdes.

 

Telte lenge på knappene, men endte nå opp med sesonkort oppi der. Var visst bare 700,- for innenbygds, så da føles det ikke bortkastet ut. Men en må jo ut i verden og lete etter andre områder fra 1. november. Kjedelig...

 

Kjøpte du kort i går du også Malle? Var for øvrig mange relativt "småirriterte" folk oppi der pga restriksjonene...

 

Noen som vet hvordan det ser ut i Østerdalen?

Link to comment
Share on other sites

har vært for begrensninger lenge jeg,men så lenge dem ikke kommer med ide'n sjøl så blir det ikke aktuelt virker det som,,,,, oppi her da,ringsaker, men jeg og mener dem kunne hatt jakt frem til jul,men med begrensninger men når en er kjent i terrenget å vet sånn nogenlunde hvor fuglene sitter,,, så er det ikke så dårlig som dem skal ha til,,,,, men fasiten får vi om et par dager eller ti :D

 

snakka med en oppi her i fjor han hadde skutt 14 fugler på ei uke, når det blir sånne utak på folk så syns jeg kvoter er en fin ting,,,,for fuglejakt er ikke akkurat kjøtt jakt for å fylle opp fryseren,,,,,

 

men jeg tror vi småviltjegera har en del og hent om vi hadde vært enda flinkere med predasjons jakt,,,,, jeg selv må riste meg sjøl i nakken litt for å ta i et tak ekstra,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Er ikke i mot begrensninger i jakta når bestandene er dårlige, men synes det er dumt at jakta stoppes 31. oktober i Vang. I stedet for 2 fugl pr dag frem til da kunne man heller hatt 1 fugl pr dag frem til jul?

 

Jeg kunne ikke ha vært mer enig med deg! Jeg forsøkte å lufte ideen i klubbhuset i går, men jeg tror ikke at det ble noen respons. Det var en del hissige personer der oppe i går og ryktene vil ha det til at flere har meldt seg ut av foreningen. Det synes jeg blir tullete i all den tid foreningen er demokratisk med et valgt styre. Da får man også tåle at styret fatter avgjørelser. Om man ikke er enige, så får man komme med sine synspunkter ved neste anledning.

 

Kjedelig er det selvfølgelig, men det er jo muligheter for å forlenge jakten ved å skaffe seg kort andre steder.

 

Foreløpig fokus: torsdag 10/9 :D !

Link to comment
Share on other sites

Våpen er pusset, støvler impregnert og jaktklærne funnet fram. Må dessverre ha litt undervisning på torsdagen, men etter at jeg har lært elevene å lage mat bærer det rett til skogs! Gleder meg til et av årets vakreste eventyr. I år blir det tiur!

Link to comment
Share on other sites

ja i år bli det gøy å jakte føggel. ser meget bra ut me føggel i år her så da øke sjansen for tiur betraktelig! Va i sverige å jakta æ å. tragiske greier. så meir føggel her heime på ein times tur når æ kom heim en æ gjorde i sverige i tre daga. var i Tärnaby området. Nei no e det itj leng igjen! :D

Skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første tur på Skogsfugjakt unnagjort.

Burde hatt en orrhana og en tiur i sekken, men bom og kløning satte en stopper for det!

To timer i skogen, totalt 8 fugl på vingene.

Gleder meg til fortsettelsen!

 

Tør jeg spørre hvilken del av landet du har vært ute og gått? Skal selv ut på skogsfugljakt i nord-trøndelag til helgen, men har ikke hørt noe om forholdene i år.

Det høres ut som om bestanden er grei der du er, så lite hadde gledet meg mer enn å høre at det faktisk finnes fugl der ute i skogen. Det blir nok en våt helg i telt, men på jakt skal jeg:)

Link to comment
Share on other sites

Endelig er jakta igang! Jeg kom hjem fra sjøen igår, og dagen idag var som en tatt ut av en drøm.

 

6 timer i skogen og jeg så: tre orrfugl, to røy, en gammeltiur og et knallfint kull på 1,2,3,4,5,6,7......8!! tiur. Den ene tiuren i kullet fikk bli med hjem, og jeg er storfornøyd med dagens resultat. De delene av terrenget jeg ikke har vært på enda har også vært bra steder opp gjennom årene, så jeg ser veldig lyst på årets jakt hvis dette fortsetter. MORO!

 

Forøvrig i Våler, Hedmark.

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre hvilken del av landet du har vært ute og gått? Skal selv ut på skogsfugljakt i nord-trøndelag til helgen, men har ikke hørt noe om forholdene i år.

Det høres ut som om bestanden er grei der du er, så lite hadde gledet meg mer enn å høre at det faktisk finnes fugl der ute i skogen. Det blir nok en våt helg i telt, men på jakt skal jeg:)

 

Et godt stykke sør for deg, Østlandet.

Da jeg bare hadde noen timer til rådighet, gikk jeg på de stedene det har vært bra med fugl tidligere år. Får se hvordan resten av terrenget er i helga.

Hørt med noen andre som har vært ute på Østlandet i dag, og de rapporterer begge deler.

 

Har forresten aldri hørt så mye Orrfuglspilling under jakta som det jeg gjorde i dag.

Det var kakling på alle kanter.

Link to comment
Share on other sites

Endelig er jakta igang! Jeg kom hjem fra sjøen igår, og dagen idag var som en tatt ut av en drøm.

 

6 timer i skogen og jeg så: tre orrfugl, to røy, en gammeltiur og et knallfint kull på 1,2,3,4,5,6,7......8!! tiur. Den ene tiuren i kullet fikk bli med hjem, og jeg er storfornøyd med dagens resultat. De delene av terrenget jeg ikke har vært på enda har også vært bra steder opp gjennom årene, så jeg ser veldig lyst på årets jakt hvis dette fortsetter. MORO!

 

Forøvrig i Våler, Hedmark.

 

jeg skal også jakte i våler men ikke før etter elgjakta tru jeg,,,,var du på østsiden eller vestiden??

Link to comment
Share on other sites

Her hjemme skyter vi eggemaskinene, mens det i mange land er forbud mot skudd på brunfugl. Derfor denne selvopplevde anekdoten.

Jeg hadde en vakker, lang røyefjær i jakthatten min, og tenkte ikke over det da jeg ble invitert på jakt i Tsjekkia. Ble tatt pent imot der vi skulle jakte - den skulle foregå over flere dager, på ulike typer vilt. Dette var en formell jakt, etter Hubertus-reglene, med oppstilling, bruk av jakthorn (som jeg ikke kan mye om) og viltparade ved avsluttet jakt.

 

Men - jeg kom ut til frokost tidlig første dag, og satte meg til rette. Hang jakthatten på stumtjeneren, og stusset kanskje litt over at en av bordkameratene kikket ekstra oppmerksomt på hatten (som også hadde ulike tørrfluekroker, etter fine opplevelser med fiskestangen.)

 

Det jeg ikke kunne unngå å legge merke til, var at jeg ble bedre behandlet etter frokost. Ikke at jeg hadde noe å klage på, men plutselig ble tiltalen meget formell. Og da jeg ble introdusert for jaktverten før samlingen følte jeg kanskje at han var spesielt høflig med meg, og stusset ihvertfall da jeg fikk beskjed om at jeg absolutt måtte gi beskjed om jeg på noe vis var misfornøyd med postene jeg ble tildelt i løpet av dagen.

Dem var det, mildt sagt, lite å utsette på. Det var en drømmejakt.

 

Vel - mysteriet ble oppklart. Der er det kun jegermestere og forstmestere som får lov til å ta ut brunfugl, og følgelig resonnerte de at jeg også måtte være minst forstmester, på grunn av fjæren i hatten. Skyter du brunfugl der uten å ha slik posisjon, så mister du jaktrett på livstid ...

Link to comment
Share on other sites

et skudd ble brent av her. etter den store svarte, usikker på om det var treff, fant ivertfall ikke noe fjær, gikk også ca 400-500m etter den i den retningen den fløy, men så ikke noe til den...rart om det var helbom også for den fløy rett ifra meg og det bare å sikte mitt på den :? får håpe det beste, så også en tiur til, men der ble det ingen skudd avløst, like før slutt så jeg ei røy, men de er freda på dette terrenget.

 

sa til meg selv at jeg var fornøyd om jeg så 2 fugler til sammen og endte opp med å se 3 så jeg er fornøyd :D var slik i fjor også..kunne se 3 fugler på det dårligste og oppimot 10 stk på det beste på dette terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke kunne unngå å legge merke til, var at jeg ble bedre behandlet etter frokost. Ikke at jeg hadde noe å klage på, men plutselig ble tiltalen meget formell. Og da jeg ble introdusert for jaktverten før samlingen følte jeg kanskje at han var spesielt høflig med meg, og stusset ihvertfall da jeg fikk beskjed om at jeg absolutt måtte gi beskjed om jeg på noe vis var misfornøyd med postene jeg ble tildelt i løpet av dagen.

Dem var det, mildt sagt, lite å utsette på. Det var en drømmejakt.

 

Vel - mysteriet ble oppklart. Der er det kun jegermestere og forstmestere som får lov til å ta ut brunfugl, og følgelig resonnerte de at jeg også måtte være minst forstmester, på grunn av fjæren i hatten. Skyter du brunfugl der uten å ha slik posisjon, så mister du jaktrett på livstid ...

 

så om man vil ha service, så er trikset å ta vare på noen fjær fra brunfugl om man har planer om å reise på jakt til tsjekkia...? :D

 

venter spent på mandag her forresten... først da vanlige folk, som ikke ville betale 900 for tidligjakt, kan starte å rusle tur i skogen

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som har endt opp meg vilt i sekken første dag, og det er vel kanskje derfor dere poster rapport. Det er morsomt å høre om. Fyrer bare opp under jaktiveren. Gratulerer!

Det jeg synes hadde vært interessant å vite er hvor mange av dere som går med hund, og hvem av dere som går på støkk. Har selv gått med hund før, men i år blir det støkk, noe som tidligere ikke har gitt de helt store resultatene. Men har heller aldri vært på støkk så tidlig i jakten...

Link to comment
Share on other sites

jeg skal også jakte i våler men ikke før etter elgjakta tru jeg,,,,var du på østsiden eller vestiden??

Østsiden ;)

 

Hjemme igjen etter en 4-timerstur, med en orrhanekylling i sekken. Var lite fugl å se ellers, men jeg er likevel strålende fornøyd.

 

Jakter forøvrig støkk.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa i et tidligere innlegg så skulle jeg ha stil på skolen på premieredagen, dette brakte skumle tanker inn i mitt hode om at jeg kanskje kunne gjøre denne ferdig fort så jeg kom meg ut på jakt tidligere enn planlagt, så sagt, så gjort.

Rasa gjennom stilen, dro to timer tidligere, og kom meg ut i skogen i fire, halv fem tiden.

 

Etter en drøy halvtime letter det en orrhøne som jeg skyter bom på. Med kjempe sol, knusptørt føre og vindstille var det ikke akkurat ideelle forhold for å drive støkkjakt på skogsfugl, men når jeg gikk i kanten av en hogstflate ble plutselig beroligende og harmonisk fuglekvitter avbrutt av et jævla bråk, denne lyden hadde jeg opplevd mang en gang før og det var ikke tvil om hva som strevde med å komme seg opp fra buskene TIUR.!! På 5 meters hold letter tiuren og jeg ser tydelig at den strever med å få luft under vingene. Adrenalinet pumper gjennom kroppen som det aldri har gjort før, og hagla blir ført opp til skuldra. Jeg tar ingen sjanser og smeller av et skudd på den rett før den forsvinner bak en stor furu.

 

Og gud så deilig det var å se tiuren falle i bakken når den kom klar fra furua :D En tom haglepatron type eley alphamax 4`er ble raskt byttet ut med en ny en, før jeg løp frem til der tiuren falt. Men hva ser jeg der? INGEN TIUR.... Jeg stopper opp for å høre hvor den kan ha tatt veien, og etter en kort stund hører jeg svake vingeslag i lynga 20 meter lenger borte.

 

Og der ligger den! Mellom meg og tiuren står det en rimlig stor furu, og hver gang jeg prøver å gå på en side av furua, løper tiuren motsatt vei. Så jeg tar en liten venstre "finte" slik at tiuren løper til høyre så løper jeg også til høyre og kaster meg over den (rimelig pigg selv om den var blitt skutt på 7 meters hold). Den blir raskt avliva og min andre tiur er et faktum. Dette var en kylling, men relativ tung, rundt 2,5-3 kilo. Dette var veldig morro siden jeg skøyt min første tiur i fjor på samme dagen.

På denne ettermiddagsturen så vi til sammen 9 fugl blandt annet 4 tiurer, jeg skøyt også et sideskudd på 25 meter på en gammaltiur, ser klart at jeg treffer men tiuren seiler på stive vinger flere kilometer vekk uten at jeg har mulighet til å løsne andre skuddet, nok en gang et godt eksempel på hvor godt bismuth fungerer. :?

Bilder kommer muligens litt senere, men nå skal jeg ut på jakt igjen :wink::mrgreen: Skitt jakt alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

jeg skøyt også et sideskudd på 25 meter på en gammaltiur, ser klart at jeg treffer men tiuren seiler på stive vinger flere kilometer vekk uten at jeg har mulighet til å løsne andre skuddet, nok en gang et godt eksempel på hvor godt bismuth fungerer. :?

 

Kjedelig når slik skjer. Bruker du litt små hagl kanskje? Bruker sjøl Eley Alphamax 3 bismuth og har felt fugl på opptil 35 meter (målt med gps). Har aldri skadeskutt med det og kjenner heller ingen som har det med den størrelsen. Kanskje litt grovt på kort hold, men tiuren drar som regel litt før orrfuglen! Fikk en orrhane på 5 meters hold med det i fjor, og den er fullt spiselig lell!

 

Skitt jakt. Ikke fått tatt noen tur sjøl, men får lånt bort unger på søndag, så skal ut på en bomtur da (gjennom BOMveg, BOMmer på fugler, BOMmer på terreng og BOMmer på vær - jaktet i fem år, og slik er det så å si hver gang...).

Link to comment
Share on other sites

(gjennom BOMveg, BOMmer på fugler, BOMmer på terreng og BOMmer på vær - jaktet i fem år, og slik er det så å si hver gang...).

 

Plutselig ligger den er og bakser i lyngen :D !

 

Gikk i fem timer i dag uten å se fugl. Traff andre jegere i samme område som heller ikke hadde sett noe. Pakket sammen bikkja og dro hjem. I morgen er det nye deler av terrenget som skal saumfares. Den delen av terrenget som jeg besøkte i går er "off limit" i helgene på grunn av turgåere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...