Jump to content

Skogsfugljakta 09/10


Bård 308

Recommended Posts

Var en tur i Nord Odal sand på søndag. 3-5 cm med våt snø og hjortelusfluene var borte. Så 12 fugl, fikk første skuddsjanse på tiur på 2 år men endte med 2 skadeskutte trær for å si det slik. Støkket en hare også på fin skuddhold men mor vil ikke ha hare i huset så lot den gå, desverre så ville Balder noe helt annet og forsvant etter haren og ble borte i ca. 20 min..

 

Prøvde også å lokke litt på orr fugl i grålysningen siden det var litt tåkete(hørt det fungerer bedre da). Tok snaue 5 min før jeg hørte vingeslag av fugl som satte seg i et tre 50-60 meter unna. Titta i retningen og studerte trærner mens jeg prøvde å lokke litt til men, bikkja begynte å bli urolig og pipe på grunn av det så da hjelper det lite å prøve å fortsette lokkinga og sendte han like gjerne ut på et søk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

chewingum: Hei, jeg lagde for det meste sjo-lyder med munnen(hadde ikke med lokkfløyta). Jeg sendte de lydene i litt forskjellige retninger så det virket som om det er flere haner på stedet. Slo også lett på låret mitt for å etterligne vingeslag, som får det til å virke som en slosskamp mellom to haner.

 

Leste litt på denne tråden før jeg dro, en del tips å plukke opp: viewtopic.php?f=20&t=10029&p=98652&hilit=orrhane+lokk#p98652

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg jakter i Sør-Odal, ganske langt nord. Har ikke hatt hjortelusflue her i høst i det hele tatt. Ihvertfall har ikke jeg merket den. I helga var det noen få cm med snø. Mildt, lett yr og litt tåke. Glimrende skogsfugl forhold! Det ble da også en orrhøne, men på lørdag hadde jeg oppe 13-14 fulger totalt. Blandt dem en av de største tiurer jeg har sett. Bikkja støkket den og hadde ikke noen skikkelig situasjon, men skal si det klødde i fingeren da den kom rett over hodet på meg!

Det ble med den ene høna, men en fin dag allikevel. Jeg er ikke kravstor og er fornøyd med hver felte fugl.

Fr%f8ya_h%f8ne.jpg

 

Søndag gikk jeg i samme område med den andre hunden, men fant da nesten ikke fugl. Det var skikkelig nedtur. Men, vi får prøve igjen til helga.

 

Min erfaring med tiur og røy er at de ofte ikke sitter samlet nå. Røya er mye enklere å komme innpå, spesielt når den er alene. Tiur springer mer på bakken og er man støkkjeger ser man den ofte ikke i det hele tatt. Den løper på beina i skjul istedet for å lette. Orrhane og orrhøne opplever jeg ofte sammen.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var på en femtimers i dag med en kompis i et lovende terreng i trøndelag. Var der forrige helg og så da 20 fugl, mest røy og orrhøne pluss to-tre haner. Var så frustrert for at tiuren ikke dukket opp men med tanke på den skytinga da så hadde d ikke blitt noe uansett, har aldri skutt storfugl så det var artig å bare se så mye:)

 

I dag derimot hadde vi ikke oppe mer enn 10 fugl, men dog så ble det annet utfall enn sist:)

Hadde gått i ca 15 minutter da første røy poppet ut av skogen på 35-40 m, ble for langt hold og seff bom!

Like etter letter en til, litt mindre men fikk ikke skuddsjanse.

 

Så hvor den første gikk og fulgte den. Da ble d skuddsjanse og siden jeg visste det var så mye brunfugl i området gikk jeg for den. Jeg skaut og den forsvant bak noen grantrær. "den falt den falt" kom det fra kompisen min! Så beina vi begge ned og der lå den:) Voksen fin røy, min første!

 

16264_210308137673_641342673_4637510_755912_n.jpg

 

Etter dette fikk min kompis sjans på ei røy til, men bom.

 

Vi fortsatte på iveren etter den store svarte og hadde egentlig ikke forventet noe. Vi gikk i en liten time til og kom til ett eldgammelt skogshus med bare grunnmuren igjen i en skikkelig gammelskog. Vi gikk nærmere for å undersøke det og så: kravbaw kravbaw! TIUR! På 15 meters hold! Jeg rykka børsja opp og planta den til skuldra i hiveren av å vite hvor "dårlig" tid jeg hadde! Fikk den på kornet og BANG!

"TIUR, TIUR" ropte jeg til kompisen da tiuren forsvant, og igjen "den falt den falt"...så vi beina etter der den skulle falt, men som dere vet, ingen tiur. Var ganske bratt terreng så vi skjønte den måtte ha sprunget ned så vi sprang ned 40 m før jeg roper stopp til min kompis for å høre etter den. Høre lyd fra buskene lengre ned og setter meg ned for å se etter den. Der står den 25 m nedenfor meg og ser ganske sjabby ut. Jeg tenkte skyte nr 2, men valgte å springe etter den igjen. Men da jeg kom ned, ingen ful. Da tar kompisen min meg igjen og skyter ut " den ligger under busken der, tror jeg" Fan....jeg bøyer meg ned og der ligger det som for meg virker som en voksen tiur:) Blank og fin, men i fullt live. Jeg forsøker meg inn i krattet men den springer raskt til andre siden, så jeg trekker meg ut igjen. Så spør kompisen min og jeg også skjøt. Skjønte ikke med det første hva han mente. Det var jo bare en smell! Jeg tror ikke på han før han knekker hagla og jeg må seff knekke min også og der popper to patroner ut, en fra hver hagle. Hva nå? Jaja vi er i ekstase uansett siden det også er hans første storfugl og også først fugl i det heletatt:) Hvilken start om det var han som traff.

 

Etter mye samarbeid og en tilslutt tydelig redusert tiur får vi den ut og får endt dens lidelse.

 

16264_210304952673_641342673_4637480_7145835_n.jpg

 

Dette var en syk opplevelse som vi begge nokk kommer til å huske resten av livet, men hadde jo vært artig å vite hvem det var sin. Jeg skjøt med bismuth 3-er og han med noe kraftigere 4-er. Er det enkelt å finne disse hagglene? Jeg føler jeg hadde treff, men det føler man jo litt for ofte:) Så like etter en til tiur men den gang bommet kompisen min også...

 

16264_210311662673_641342673_4637555_1074656_n.jpg

 

Dro innom ica for å låne vekten i kassa, han spurte om vi skulle veie fisk men jeg svarte med at vi sku veie kjøtt;)

Tiuren veide 4,55 kg og røya 2,11 kg. For en dag!

Link to comment
Share on other sites

Legger ut et bilde fra årets jakttur i Rena.

 

Som vanlig var ikke værgudene med oss. Men det ble nå en fugl :)

 

Det var noen hektiske minutter denne gangen, etter et par timer i skogen får jeg øye på en orrhane som sitter på topp. Jeg får ikke mer en satt meg ned på kne før den skyter hals og farer avgårde.

Jaja, det var vel dagens sjanse tenkte jeg, og gikk mutt tilbake til der jeg hadde sittet noen minutter før og nytt en god kaffekopp.

Men da ser jeg plutselig en orrhane som rusler rundt der jeg hadde sekken og kaffen , holdet var vel ca 70m, jeg tar opp rifla og finner fuglen i trådkorset akkurat i det den går bak et tre, jeg blir stående spent og sikte, men jammen tar den ikke vingene fatt og flyr :(

Jeg blir stående og titte etter den, da det plutselig kommer en ny fugl ut av skogen, jeg følger den spent med blikket, og ser at den tar sikte på en tretopp innen skuddavstand. Idet den slår ut vingene for og lande så setter jeg meg på kne, jeg holder trådkorset rett over tretoppen og smeller til i det øyeblikket orrhanen har landet. Denne skulle ikke få slippe unna!

Min mest spennende jaktsituasjon så langt :)

 

DSC_0044.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok meg fri fredag og jaktet alle tre dagene. Brukbart vær fredag, men litt knaseføre på minusgrader. Natt til lørdag snødde det, men det ble bare ett lite lag. Lørdag og søndag var det VÅTT, og glimrende forhold. Fuglen trykket på lørdag, men dårlig på søndag.

Totalt gikk jeg 15 timer i helga. Hadde oppe 8-12 fulger hver dag. På lørdag ble det tilsammen 5 bomskudd, blandt annet på en orrhøne som nesten fløy i hodet på meg.

På søndag hadde vi som sagt svært lett fugl. Hverken jeg eller bikkja kom på hold. Helt til siste timen. Da kom vi over en bratt kolle, hvor hunden fikk stand. Jeg kikket over, og kullet gikk på vingene. Skjøt ett skudd på en orrhane som fløy unna. Vi fikk faktisk en stand til på den, og jeg måtte skyte ett skudd til. Men, det gikk da bra den datt andre gangen.... Lite uttelling etter så lang tid (og så mange liter vann .....) men morro lell.

 

fr%f8ya_hane.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tok en tur til Fyresdal i helga, det vår mer enn vått......

Lørdag isregn og rundt 0°C, så 2 orrfugl og en stor, men de gikk tidlig.

Søndag noe lettere vær. Så mye spor etter storfugl. Mange tomstander, men en fast stand.

Tiurf.... letta og forsvant selvfølgelig bak en knaus....

Støkk av orrhøne under utredning.

Fin og strrevsom tur i dyp og våt snø.

Godt en ikke skal leve av dette :)

 

Prøver igjen....

 

terje

Link to comment
Share on other sites

Hadde en fin tur på jakt i trøndelag idag. Så 12 fugl pluss 2 jerper. Mest røy, endel orrhøne og bare 1 orrhane. Forferdelig dårlig skyting av meg og kameraten resulterte i null orrfugl/Storfugl. Et plaster på såret var nå at jeg fikk min aller første skogsfugl, da en jerpe.

 

Vi prøver oss igjen i neste uke, forhåpentligvis er skyteferdighetene forbedret betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten ettermiddagstur i finværet i dag. Kjøreturen opp i terrenget ble litt spennende da den første delen av en relativt bratt skogsveien stort sett besto av dype hjulspor med speilblank is i, men med 4x4 og piggdekk gikk det greit.

Vel oppe er det 5-15 cm snø med skikkelig knaseskare men det var jo bare å slippe bikkja og rusle (knase) avgårde.

Etter noen hundre meter er bikkja borte og kommer ikke inn når jeg plystrer så det er bare å finne sporet der jeg så han sist for så å nøste opp sporet derfra. I en bratt skråning står han som et fjell så det er bare å gå opp ved siden og be han reise.. Noen meter lenger frem flakser det til og ei jerpe må bite i snøen. Partneren letter også når det smeller og setter seg på "jerpevis" i et av de nærmeste trærne. Den får sitte i fred :wink:

Når jeg har ruslet videre i en times tid uten noen flere situasjoner bestemmer jeg meg for å snu og plystrer inn bikkja. Han kommer nesten inn for så å bråsnu ut på en liten knaus til venstre for meg og tar stand. Da er det jo bare å "smyge" seg frem på skaren og be hyan reise igjen. Han smyger frem og jeg "sniker" etter og fra skråningen under meg eksploderer det i vingeslag og ei røy flyr rett ut. Opp med drillingen og ned med røya..

Alt i alt en flott dag selv om føret var vanskelig.

 

ry2.jpg

Stolt ES med dagens fangst.

 

ry1.jpg

Litt forskjell i størrelse på røy og jerpe..

Link to comment
Share on other sites

m7ukpi.jpg

Liten svipptur i skogen. Skulle egentlig ikke på jakt, men jeg tok med salongen likevel.

Og tro det eller, men det lettet, såklart, en tiur på haglehold også :lol: . Har, heldigvis, ikke fått skutt uansett, men det er absolutt moro å se liv i skogen. Like etterpå lettet det to jerper der jeg får skutt denne ene jerpa på ca. 40 meters hold.

Jeg har faktisk sett en god del jerper på jakt i år, artig at det er mye av noe i denne, generelt, elendige sesongen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hehe, det er nok en jerpe som flere her sier ja :P

 

håper været blir noen lunde i morgen...har ikke sett så mye de siste helgene...hatt opp noen få fugler på ellers ganske lange turer :? men været har vært bra.

 

drar vel ut en tur etter fuglen i helgen. Hadde vært spennende med noen cm snø også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Søndag 15/11-2009

 

Endelig er søndagen her, og jeg har hele dagen fri!

Runa skjønner hva som skal skje i det grønnklær og hagle blir dratt fram, og sitter spent og venter i buret sitt. En kompis skal også bli med i dag. Han skal være med i opplæring som kameramann.

Klokken har allerede runda halv 11 når han ankommer starsjonen, så her er det ingen tid å miste. Kursen settes mot skogen, og en av god plassene. Her sitter det nesten bestandig fugl. Camryn sliter seg gjennom gjørmete skogsbilveier, før vi ankommer parkeringsplassen ved ei stor myr. Her lastes utstyret ut, og hunden slippes. Erik får en kjapp gjennomgang i kameraet, men dette kan han.

Runa søker knallgodt i dag. Med stor fart, barberer hun terrenget i god kontakt. Det er flott å se på når hunden gjør som den skal, og vi ser det på hele hunden at dette elsker hun.

Første sikkerstedet nermer seg etter 20 minutter. Her har jeg sett bra med orrfugl. Det er i kanten av et hogstfelt, med gammelskog på begge sider, og ei stor myr på øversida. Og det tar ikke lang tid før Runa er borte. Vi leter ei god stund, før vi stopper opp for å lytte. Men det er helt stille. Det må være fugl her. Og akkurat i det jeg tenker tanken høres vingeslag et stykke under oss, og like etter kommer runa løpende.

Vi kan nesten se på henne hva hun tenker. "Skjerpings guta!!!"

Nå får hun bjella rundt halsen, før hun slippes på nytt.

Vi går i øverkanten av hogstfeltet da det blir stille i bjella igjen. Men kraftig vind gjør at det er vanskelig å si hvor lyden forsvant, så det er bare å begynne letingen igjen.

Vi leter oss nedover hogstfeltet, uten å finne hunden. Det har gått 10 min nå, så det sitter nok en fugl et sted her.

Vi holder oss i nedre del av hogstfeltet, tilfelle fuglen sitter i øverkant, og kaster seg nedover. Vi kommer til slutt i enden av hogstfeltet, hvor vi går opp en liten dal. Og der. Inne i tetta står bikkja. Men vi rekker knapt å se henne før en tiur braker løs under henne. Runa stopper opp, og venter spent på smellen.

Den komme ut forran oss, og flyr som om den håper på å bli skutt forran oss. Hagla får sving på seg, og avtrekkeren presses inn.

BOM!

Jeg drar på litt ekstra før andre skuddet fyres av, og fuglen klapper sammen.

 

tiur_3.jpg

Som knallapportør i høyeste grad, greier ikke runa å se på at fuglen basker seg bortover. Så hun tar fort igjen tiuren, og drar den med seg mot meg som kommer løpende etter.

 

tiur_2.jpg

Klokka har ikke kommet til 12 en gang, og vi har fylt kvota.

Vi tar en kjapp pause før vi setter kursen litt oppover, og tilbake mot bilen. Men på vei ned siste bratta, begynner Runa å dra an på noe.

Jeg putter i et par skudd, og går fram. Det kan sitte rype i kantene her, nå som snøen er borte. Runa går etappevis frammover, før vi hører tunge vingeslag under oss. Nok en tiur kaster seg utfor bratta, og bli borte.

Etter dette rusler vi rett ned til bilen, og setter kursen hjemmover igjen. Blir en ny sjanse om 14 dager.

 

tiur_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig kan jeg driste meg innpå tråden... Har leid meg hytte på åremål ikke langt fra Braskereidfoss og jakter på området til Våler JFF. Fem timer i regn og tidvis tåke og litt vind er vel ikke ideelt, men hadde opp seks fugl til sammen. Først bom på ei røy. Furua mellom oss derimot...

 

Noe senere lettet to orrhøner, og omsider brukte jeg et halvt sekund på faktisk å gjøre noe som ligner på å sikte, og da datt fuglen. Pen voksen høne. Deretter var det trasking i tett krattskog aldri så lenge før jeg kom lavere i terrenget og satte kursen mot hytta. Dro opp en diger tiur etter en stund, etter at jeg hadde tatt av veien jeg kom ned til. Burde nok fyrt av, men syntes holdet var vel langt. Fikk fly i fred. Stor jævel jeg så sikksakket mellom trærne en lang stund.

 

Det ble med den ene orrhøna, men fin tur var det. Ser ut som om storfuglen dominerer i området. Lite vegetasjon som passer orrfugl. Mest furumoer og tette granskoger med få lysninger. Endel hogstfelt. Ingen myrer. Må nok lengre inn i området for å finne det, men artig å gjøre seg kjent. Bløt ble jeg og! Bruker for øvrig Muckboots for tida. Genialt fottøy! Det eneste stedet jeg var tørr i dag var på beina.

 

Er nok ikke massevis av fugl i området, men noe er det da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også på ute i skogen i dag!

 

På tur ned opplevde jeg noe snodig. Plutselig ute i skogen, 10 m ved siden av veien kom det en sånn "klukk-klukk" lyd som tiuren lager i spilltida i mai. Det var bare så det braka løs med "klukk-klukk" lyder, den hadde forsatt ikke merka meg. Er det vanlige med sånne lyder nå på denne tida?

 

Gikk mot den, men den fløy opp før jeg fikk se den, og forsvant inne i tetta.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skogen idag også. Time etter time gikk jeg uten å se så mye som ei fjær. Jeg bestemte meg for å gå på en liten haug der det har brukt å vært en del fugl tidligere før jeg begynner på hjemturen. Plutselig hører jeg kjappe vingeslag nedenfor meg. To orrhaner suser ut av et kratt midt utpå myra. Ei gigastor furu står i veien for skytefeltet, og idet jeg har kommet med til siden var det allerede for langt hold. Farsken. :)

800 meter senere braker det nok en gang i buskene ved siden av meg. Denne gangen kom jeg litt overraskende på. Først kommer en orrhane ut av skogen på litt for langt hold, og like etterpå kommer orrhane nummer to. Helt klin åpent, 15 meters hold, på skrått fra meg, denne har jeg stålkontroll på. Kornet suser igjennom fuglen og jeg skyter. Den klapper sammen vingene, og med slapp hals landet den med et brak uten så mye som et blunk. Jaaaahoooy!

Jeg løp bort og kunne konstatere at det var en gammelhane, min andre i år, og min andre tilsammen i alt. :mrgreen:

10pokr5.jpg

n6w594.jpg

21murvb.jpg

Moro!!!! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis! :P

November er 10. September 2 :mrgreen: Fuggeln blir mulig å ha med å gjøre igjen!

Tok et par småturer selv i helga, hadde en liten runde på 1 time bak huset etter lørdagens elgjakt, noe som resulterte i

1 fin orrhane, tilsammen 4 fugl på vingene, så og si rett utenfor utgangsdøra :wink:

 

I dag skulle jerpene til pers selv om det regna. Bestemte meg for å gjøre et forsøk på å lære meg lokkjakt på jerpe, og det gav uttelling :)

Fikk inn 2 jerper og felte den ene. Utrolig moro å jakte på dem sånn!

Link to comment
Share on other sites

Var ute begge dagene, dog litt kortere turer. Yngstebikkja har fått løpetid, så det ble den eldste som fikk være med begge dagene. Derfor noe begrenset lengde.

Lørdag i fint vær, satt fuglen (orrfugl) på hogstfelt i sola. Hadde oppe 8-10 fugler, men kun en stand som ble bare tull uten å få skutt.

Søndag var det regn, tåke og vind. Fuglen satt i tetta. Noen lett, andre trykket enormt. Hadde kun en stand denne dagen også. Den orrhøna trykket noe sinnsykt, og den fløy tilslutt opp nesten mellom forbeina til bikkja. Fikk skutt på den, men det ble bom. Denne dagen var det utrolig liv i fugleskogen! Jeg hørte nærmere 30 opplukter på 4 timer, og det kaklet og fløy nesten overalt. Dessverre fikk vi ikke til flere gode situasjoner, og selv om jeg kunne skutt på et par haner på støkk, ble det ikke flere skuddsjanser.

 

En helg med mange opplevelser, men lite fjær hjem.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var en liten svipptur idag i et lovende terreng jeg var i sist uke.

Fikk ÅRHUNDRETS sjangse på å felle min første gammal tiur, letta fra under ei gran, og fløy fint ut på en åpen myrtange. Jeg er uerfaren, og dette straffes. Jeg blir altfor ivrig, og jeg trakk av i det kornet var på fuglen, ikke forbi :( Å få en så utrolig god mulighet på gamlefar, er jammen ikke hverdagskost.

 

Den bommen der kommer nok til å sitte i ei goood stund!!

Så forøvrig 4 orrhaner, og to ukjente ellers på turen.

 

Har planer om å prøve meg igjen til helga, men da MÅ jeg lære meg å slappe av!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er veldig lett å gjøre som du gjorde i den situasjonen ja :mrgreen: Har gjort det flere ganger selv. Bruk litt til på skeet og kanskje litt trap i sommer, da får du prentet inn alt som trengs for å felle tiurn i en sånn sjangs :) Har selv merket EKSTREM framgang i treff bare ved å skyte skeet 1 gang i uka om sommeren og jakte endel duer på høsten.

 

Har 8 skogsfugl på samvittigheten i høst, i motsetning til 2 i fjor (!)

Antall jaktdager har vært ca det samme

Link to comment
Share on other sites

Var idag å gikk i ett terreng jeg aldri har gått i før, støkte en storfugl på 70-100 meters avstand. Artig opplevelse uansett om jeg ikke fikk skudd sjanse!

Har satt meg som mål å skyte en tiur før sesongen er over! Så får man se om man klarer det da! =] Ikke viljen det skal stå på i allefall!

Link to comment
Share on other sites

Kan svare på alt dette jeg....men det koster :lol: la oss forhandle.....hvor var du og jaktet i Trøndelag:?:

Hei!

 

Ny på dette jaktforumet.

 

Jeg har omsider etter mye leting klart å finne meg et meget bra skogsfuglområde i trønderlag :) Jeg gikk 4 timer på lørdag og så ca 20 fugl. Men dette va i stor stor gra kun hunnfugl! Jeg så 10-12 orrhøner, 6-7 røy og 2 orrhaner. Fuglene lettet nesten alltid på skuddavstand eller i ei buske som jeg sto like under :) Gud man trenger nerver av stål når de braker avgårde. Nesten som man skyter i ren redsel :P

 

I begynnelsen ville jeg ikke skyte dem, men når d var så mange endte jeg tilslutt opp med to høner. Har enda tilgode å få meg en skikkelig storfugl av type svart (brun også), men denne så ut til å ha pensjonert seg :o

 

Holder ikke tiuren seg i samme området som røy? Vet de ikke sitter ilag, men de burde jo finnes i samme terreng?

De satt hovedsak i tett gammel granskog. Når røya slapp meg så tett innpå vil tiuren det også?

 

Setter pris på alt av svar!

Link to comment
Share on other sites

Her hjemme hos modern å fadern har det lagt seg et lite lag med snø, det ser ut til å ha skremt skogsfuglen ned i tettskogen. I helga har jeg gått akkurat samme rute som tidligere i høst, da så jeg opptil 20 fugl per dag, i helga har jeg sett 2 orrhøner! :shock: Stemmer min hypotese med at snøen kan ha skremt fuglene ned i tetta?

Link to comment
Share on other sites

blei 4 rugder og ei orrhøne i dag:) hadde en 10-12 stander:O, mest på rugda men blei bare avfyrt skudd på halvparten pga litt for tett noen plasser:p , rugda kan anbefales på det sterkeste til dere som går med fuglehund. trykker som bare faen:) akkurat som rypa første uka i jakta. fin alternativ jakt i november/desember når rypa ikkje er like lett å ha med å gjøre:) å veldig bra trening for hunden

Link to comment
Share on other sites

Hadde med hagla på mårfellerøkting i dag. Planen var å lokke på jerpe. Sist var ikke hagla med og da satt det ei helt åpent i et tre på 20m hold..

Snek meg opp i skogen litt før der de pleier å holde seg. Desverre satt de ikke der, men 100m tidligere. To stykk jerpe ble deremd støkt før lokkinga var begynt. Får prøve igjen senere. Vet hvor de bor! Mårfella like ved hadde forøvrig fangst! Litt senere så jeg også ei freda orrhøne.

Link to comment
Share on other sites

Gjør ingenting om du støkker jerpa, de kommer inn for å titte som regel etter at de er støkt :wink:

Jeg pleier bare å gå i fin jerpebiotop til jeg støkker et par. Deretter sniker jeg meg forsiktig litt i fluktretningen og lokker.

Jerpa har så ekstremt lit hjerte at den ikke klarer å fly særlig mer enn 50-60m før melkesyra slår inn :shock: Derfor drar de aldri lengre unna enn "lokkeavstand"

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å lokke i dag etter å ha støkket, men det var ingen respons. Prøvde på tur ned igjen også, men ikke noe resultat da heller. Min erfaring er at det beste er å snike seg fram og lokke med jevne mellomrom slik at fuglen ikke er støkket før den blir lokka på. Har også fått respons fra fugl som har vært støkka, men da har de vært vanskelige å få fram fra tetta.

De flyr ikke langt nei, men du verden så vanskelige de kan være å finne igjen i tettskog alikevel.

 

Hvor lenge pleier du å lokke på støkt fugl før de dukker opp igjen?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja de er faen ikke lette å se, perfekt kamo!

Jeg leste i et takseringshefte fra NINA at de lokker i 6 min hvert 30. sekund ca når de takserer jerpe, så jeg gjør noe sånt omtrent. Som regel kommer de støkka fuglene etter ca 3-4 min, godt mulig at en som ikke er støkka kommer litt kjappere på lokkinga. Har prøvd litt "blindlokking" jeg og, men uten hell dessverre.

 

Har akkurat spist en bedre jerpemiddag og må bare si at det er noe av det bedre du kan spise av vilt etter min mening :D

Link to comment
Share on other sites

fikk en skikkelig fin dag i skogen idag.

 

var ute i terrenget i 12tiden, ca2-3cm med snø, alt var hvitt, noen minusgrader sol og blå himmel...et kjempefint vær kan en si.

 

etter ca 500m går jeg i bratt motbakke da det braker foran meg og en fugl kaster seg over meg, jeg er opp med hagla men lar sikringa være på...ser og hører at dette ikke er tiur, men ei røy, den for fly videre...går videre i bratta til jeg kommer på disse toppene der jeg vet det finnes litt fugl...men det eneste jeg finner er storfugl og harespor...kommer ved foten av en stor ås der jeg skal til å ta et 5min da jeg så vidt hører det braker ved et snauhogst ca 100m unna...da får jeg se en tiur komme rett imot meg, jeg stivner og i det tiuren er på haglhold løfter jeg hagla og drar fint forbi å fyrer av...ser kun en stor fjærpoff og et tydelig brak inni i skogen...løper opp og ser tiuren slår så vidt med vingene :wink::D

 

knyter på et tau rundt halsen og den andre enden rundt fotene og henger tiuren rundt meg og fortsetter...tenner meg bål og nyter det fine været...tror nok dette var den fineste dagen min i skogen i år :)

 

tiuren var ca like stor som den første jeg skjøt tidligere i høst...rundt 4.7kg, brukte Eley vismuth haglnr:4 i 36gram = stein død.

 

DSC00254.jpg

 

DSC00264.jpg

 

DSC00265.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute begge dagene i helga. Jaktet med eldste hunden begge dager igjen, da yngste fortsatt har løpetid.

 

Lørdag hadde vi bra med fugl. En del støkk av ulike årsaker, både jeg og bikkja støkket. Etter en tid tok hun beinhard stand i kanten av ett hogstfelt. Jeg kom opptil, stod og kikket på henne en stund i en sitrende stand. Er ergelig for at jeg ikke tok meg tid til å ta bilde av henne…. Kommanderte reis, og hun braste inn i noe kratt. Ble stående og se rundt seg og lurte i svarte h…. Hvor det ble av fuglen? Det var blindstand. Men hun var veldig overbevist om at det lå en der, slik hun så rundt seg på setet… Normalt så står ikke hun mer enn noen sekunder på en blindstand før hun løser ut... Vi gikk videre og snart begynte hun å ”dra” meg framover. Gikk litt, stopper og venter, gikk litt til. Med hodet høyt, og markerer at det er godlukt. Gjør noen slag til sidene, men holder hovedretningen. Jeg har sett det før. Ofte er det noe lenger fram. Det kan resultere i støkk, og noen ganger i en stand. Vi kommer fram til ett lite hogstfelt som jeg ofte har hatt oppe fugl. Her er en skjærkant, og på den støkket vi en fugl. Hun hadde ikke slått siste gangen til venstre, ellers hadde hun funnet den. Hun dro nå litt etter den fuglen, gjorde en runde opp mot setet. Da kom hun nesten i medvind dit. Tok en kort stand, 1-2 sekunder før en orrhøne gikk på vingene og kom mot meg. Jeg bestemte meg for å skyte og gjorde klar. Den kom under 1 meter over bakken, og hadde fått fart i nedoverbakke. Hadde bare en traktorveg å skyte på i 90 grader på fluktretningen…… Svingte på voldsomt og trodde jeg bommet. Jeg var som sagt overbevist om bom, men satte bikkja ned ved beinet mitt og kommanderte apport. Hun dro rett ut på hogstfeltet og ble stående å se ned på noe. Jaggu hadde hun ikke funnet den! Hadde aldri funnet den uten hund. Til sammen hadde hun 4 stander på lørdag (pluss blindstanden). Jeg bommet på en røy som satt i veden. Den stod hun også på rett under treet, men var veldig usikker. Vi lette lenge etter den, men fant den ikke igjen.

 

På søndag var vi borti vesentlig mindre fugl. Først støkket vi tre røyer som satt i veden uten at vi hadde noe peiling på de. Så støkket vi tre orrhøner som satt på bakken. De to første hadde hun nesten ikke vind på, og siste hadde vi medvind på. Jeg gikk litt for fort så hun fikk ikke søkt av ene siden så jeg støkket. Deretter var vi bare borti en fugl, som hun tok stand på. Men jeg var litt lite rutinert. Hun stod i tett skog mot kanten av ett hogstfelt. Jeg gikk opp bak henne, men skulle gått til side og ut på kanten av hogstfeltet.

 

Fr%f8ya_orrh%f8n2.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg som fersk jeger har jo som noen andre satt meg et mål for i år, nemlig det å få felt min første storfugl. Jeg og far har i det siste funnet et område

hvor nesten bare tiuren og røya holder til. Så etter å ha kommet hjem fra klappjakta i Danmark og fått pakka ut, så startet jeg å pakke igjen. Jeg hadde

bestemt meg for å tilbringe 6 dager i Nord Odal på jakt etter storfuglen i lavo sammen med hunden min, Balder.

 

Dag 1.

 

Stod opp tidlig og kjørte hjemme fra klokka 06:00. Faren min kjørte meg opp og ble med å jakte den første dagen. Vi startet ved å gå gjennom et område hvor

vi hadde gått på en del fugl tidlig i november. Det hadde vel gått en time før vi så første fugl. Jeg støkka et monster av en tiur ut fra en gran

og skreik fugl så høyt jeg kunne. Tiuren kom fint inn mot far, men han hadde desverre glemt å ta av sikringa og 100% sjansen ble til et slengskudd etter

fuglen. På vei tilbake mot bilen ble 2 røy støkka ut av far men ingen ble felt. Etter å ha fått satt opp lavoen så gikk vi en ny strekke med en skrent på

den ene siden og et hogstfelt på den andre siden. På ca. 150 meter så var jeg borti 2 røy og 2 tiur, 6 skudd løsnet men selvfølgelig en del busker og trær

i mellom så ble bare bom. Men dette ga jo en god følelse om at de neste 5 dagene skulle føre til et storfugl fall. Den første natta var ikke akkurat så bra.

Det blåste mye og kraftig. Måtte opptil flere ganger gå ut med hodelykta for å finne plugger som hadde blitt revet opp og slengt ut i lyngen. Satt egentlig å venta

på at lavoen skulle blåse vekk for å si det slik.

 

2yl5kk9.jpg

 

Dag 2.

 

Etter en litt dårlig natt skulle det bli deilig å gå ut på jakt igjen. Jeg tenkte jeg skulle gi den første delen jeg gikk på i går en ny sjanse ettersom

at vi hadde sett en del fugl der tidligere. Men kom bare borti en røy som har en fast beiteplass på ruta jeg gikk. En litt skuffende start på dagen.

I lunsjen så satt jeg å tenkte litt og fant ut at jeg skulle prøve litt lavere i terrenget for å se om de hadde flyttet litt på seg, noe som ga utelling.

Jeg hadde ikke gått mer enn 25-30 meter inn i skogen før det braka løs over hode mitt. Jeg så tiuren i 2 sekunder før den forsvant bak noen tretopper som

ble møtt av 2 haglesvermer, det ble bom. Gikk ca 50-60 meter til, hadde hagla i en "hvilende" posisjon noe som jeg kom til å angre på. For 5 meter forran

meg så letter det en røy fra en liten grop. Innen jeg får hagla ordentlig opp så fikk røya god nok tid til å komme seg inn bak en del busker og min første

100% sjanse forsvant. Fortsatte å gå videre og så og hørte noen fugl. Til slutt så trakk jeg meg litt oppover igjen, så null fugl. Vinden hadde

roet seg ned en del og jeg fikk satt opp tarpen og fyrt opp et bål, noe som gjorde kvelden litt mindre kjedelig ettersom at jeg da kunne sitte ute å slappe

av med en varm kopp kakao og nyte livet. Men før jeg fyrte opp bålet og satte meg ned så skjedde det noe jeg aldri ville tro skulle skje.

 

Da jeg kom tilbake til lavoen la jeg fra meg hagla på soveposen og starta å bære ut mat og brenner bort til tarpen.

Jeg titter på Balder som reiste seg halveis opp og stirra på et eller annet bak meg. Jeg snur meg rundt og ser en tiur som kommer svevende inn mot leiren.

Den kom til slutt inn på en 10 meters hold, og der står jeg da, med 2 rimi poser i hendene og haka ligger i lyngen for å si det slik.

"Er det mulig" tenkte jeg bare og jeg som til og med masa litt på far første dagen på at han la hagla litt for langt unna seg i de 5 minutters pausene vi tok.

I tilfelle en fugl skulle dukke opp. Var ikke så høy i hatten da jeg ringte å fortalte han hva som hadde skjedd :P Hagla lå nok ikke så langt unna meg de neste kveldene.

 

1e2ue9.jpg

 

Dag 3.

 

Jeg har til nå forstått at fuglen har starta å trekke seg lengre ned så jeg bestemte meg for å prøve å gå inn i samme område som jeg gjorde siste økta dagen

før. Men det var ingen fugl å finne. Og som dagen før var det nesten ikke vind og Balder fikk ikke hjulpet meg så mye. Jeg trakk meg ut av området og gikk enda

litt lavere i terrenget. Jeg beveget meg inn i tett skog, og etter en 50 meter inn så endret under vegetasjonen seg fra mose til bærlyng. Jeg

sendte bikkja på et søk mens jeg rusla etter. Jeg så at han hadde kommet inn på et spor som han fulgte ivrig. Plutselig så braka det løs bak en liten tue,

opp fyker gammal tiuren. Jeg så den i 1-2 sekunder før den forsvant bak noen busker og trær. Følger lyden og fyrer av to skudd. Fant ingen tegn til treff på bakken

men valgte å følge den i tilfelle den skulle ha fått noen haggel i seg men fant den ikke igjen. Valgte å gå tilbake i området og sendte bikkja ut på et nytt søk

og hørte noen tunge vingeslag 40 meter unna meg. Det virket som om fuglen ikke ville sitte så jeg tok inn Balder og gikk for å støkke i stedet. Hadde ikke gått

mer enn 25 meter til så letter det en tiur ut fra ei gran. Den fløy skrått vekk fra meg, jeg la hagla opp og gjorde alt riktig men, når jeg trekker av så skjer det.

"Klikk" sa det, jeg fulgte fuglen videre og trakk av en gang til, "klikk". Alt jeg kunne gjøre var å se tiuren fly videre, 100% sjansen var ødelagt. Jeg

satte på sikringa igjen, sjekket løpsvelgeren men alt var som det skulle være. Tok ut patronene og satte inn 2 nye og gikk videre. Jeg så vel en 8-9 storfugl

på 200-300 meter men fikk ingen flere skuddmuligheter.

 

På ettermiddags jakta så prøvde jeg meg på et område litt høyere oppe igjen. Jeg gikk på 3 orrfugl 250 meter unna lavoen som satt å spiste på bakken,

men mellom oss var det en del busker så de fikk fly videre. Trakk meg ganske så høyt opp denne gangen i et nytt område og så bare en tiur på 60

meters hold. På vei tilbake mot leiren stoppa jeg opp der orrfuglene hadde sittet. Jeg starta så vidt å lokke litt for å teste ettersom at jeg hadde planer

om å lokke på formiddags jakta, slik at Balder kunne få hvile litt. Utrolig nok så kom det faktisk en orrhane flyvende inn mot beiteplassen fra en myr,

men 60-70 meter unna så snur den og flyr vekk. Satt lenge under tarpen den kvelden og slappet av.

 

11afif6.jpg

 

Dag 4.

 

Jeg startet dagen med å lokke, uten resultater. Det startet også å snø mens jeg satt der og jeg hadde jo bestemt meg for å gå å jakte mens det snødde så jeg avbrøt

lokkinga litt tidligere enn planlagt. Jeg bestemte meg for å komme meg fort ned til området hvor jeg hadde sett en del fugl dagen før.

Jeg gikk inn men som de andre gangene hvor jeg gikk et område på nytt, så var det ikke en fjær å se. Jeg gikk tilbake til lavoen og

fant fram en real turmat viltgryte som jeg satt å koste meg med. Jeg tok en rask titt på GPS'n og kartet. Valget var lett,

å trekke seg lengre ned og følge fuglen. Etter pausen gikk jeg fort igjennom området jeg startet på.

 

Etter å ha krysset en myr og krangla meg gjennom litt tett skog så kom jeg til paradis. Det stod tiur skrevet over hele området.

Mye bærlyng over alt, store furuer og noen små plantefelt her og der. Jeg sendte Balder ut på et søk, jeg hopper over en liten bekk

og ser at Balder titter opp i lufta og der flyr det en røy. Jeg hopper kjapt tilbake over bekken i håp om at den flyr ut av trærne som

omringa bekken, men jeg ser den ikke. Hopper over bekken igjen og går 5 meter ut, plutselig braker det løs 15-20 meter over hodet mitt.

En tiur flyr ut fra toppen av et tre. Smeller av et skudd som jeg mente bestemt traff, det andre skuddet gikk inn i en tretopp.

Jeg fulgte tiuren med blikket og så at den flaksa veldig mye, slik som jeg opplevde ved en rype tidligere i høst som hadde blitt truffet i

en av vingene. Så jeg trodde da at den hadde blitt truffet i vingen. Jeg brukte den neste timen på å søke etter tiuren men fant den

ikke og jeg måtte avbryte ettersom at det begynte å bli seint og jeg hadde ett stykke å gå. Markerte på GPS'n hvor jeg skjøt så jeg kunne

gå tilbake neste dag for å ta en titt.

 

Etter at jeg avbrøt søket og satte i gang å gå tilbake mot lavoen så støkka jeg en røy som satt i et tre på 10 meters hold. En ny 100% sjanse kom,

jeg løfter hagla hvor kolben selvfølgelig hang seg fast i den øverste stroppen/feste på sekken. Skuddet går og kolben smeller inn i brystkassa, jeg strekker

hagla så langt ut jeg kan, legger siktet forran røya og trekker av det siste skuddet.

 

Min første storfugl var felt. Etter en del motgang så kan du tro det var deilig å se fuglen falle. Det var som om jeg hadde skutt min første fugl om igjen.

 

nfpf93.jpg

Røya veide 1,8 kg

 

Dag 5.

 

Denne dagen startet med at jeg måtte innse en ting, jeg hadde kjøpt for lite ved. Og at det hadde lagt seg en 5-10 cm snø hjalp heller ikke.

Det lille jeg hadde igjen ble brukt til å få bort all fukten i lavoen og regnet med at den siste natta skulle gå greit uten ved.

 

1fismq.jpg

 

Denne dagen skulle jeg dra ned til området der jeg var i går. Jeg pakket alt jeg trengte for å være en hel dag ute siden det var et godt stykke å gå til

dette området. Jeg trakk meg inn fra veien litt tidligere enn planlagt og overasket en røy som satt i et tre 15 meter unna, ble desverre 2 bom noe

jeg ikke kunne forstå. Jeg gikk videre og skulle krysse en åpning. Plutselig så står Balder i en fin stand 5 meter bak meg. Jeg prøver å få han til å jage

opp fuglen men han står der bare. Så jeg gjorde en dum feil. Jeg gikk skrått ut forran han istedet for å gå tilbake til han. Dette endte opp med at røya

som lå bak en liten bjørk og noen busker fikk fly de første 10 meterne trygt bak noen trær. Den kom inn i en liten åpning, men første skuddet ble bom.

Så la den seg endelig i en fin åpning som den fulgte. Jeg var halveis i å trekke av andre skudd i det Balder dukker opp i skuddbildet, eneste jeg kunne

gjøre da var å vippe hagla i motsatt retning og unngikk da å treffe han. Skumle ting kan oppstå fort i skuddsituasjoner, det gikk heldigvis bra denne

gangen. Jeg gikk resten av dagen med å se og høre fugl lette på langt hold.

 

svp2ty.jpg

 

Tilbake i lavoen som nå fungerte som et fryser for å si det slik, var ikke godt. Tom for ved og jakt buksa kunne jeg knekke i 5 deler om jeg ville.

Det var ikke lett å sove den natta. Det med at Balder også prøvde å dytte meg av liggerunderlaget og den oppblåsbare madrassen hjalp heller ikke stort.

Han var ikke fornøyd med å "bare" ha et reinsdyrskinn og varmedekken. Han skulle ha alt. Til slutt fant jeg ut at det var like gjerne greit å dele soveposen

og madrassen med han slik at jeg kunne få meg litt søvn.

 

Dag 6.

 

Jeg våknet til lyden av en nissan qashqai som tuta noen par ganger. Det var den siste dagen og far hadde kommet opp for å bli med på den siste

jaktdagen. Det var sol og blå himmel. Skogen var dekket av snø og alt var perfekt. Men fuglen fant vi ikke. Den har tydligvis trukket seg enda

lengre ned, så det ble ikke mye jakt da. På vei tilbake mot bilen fant jeg et hi med 3-4 utganger og noen spor. Tror det var mår men litt usikker.

Når vi skulle pakke ned lavoen så var den dekket av snø på utsiden og is på innsiden. Ikke rart at jeg var litt kald den natta. Det var i allefall godt

å vite at jeg skulle hjem igjen.

 

 

Jeg var borti 45-50 fugl, 7 orr fugl resten storfugl. Jeg var borti mer storfugl på disse 6 dagene enn jeg har vært på tidligere jakt tilsammen, noe

som ga mange fine opplevelser. Løsna en del skudd også, men ble masse bom og fant til slutt ut at jeg la opp hagla feil, som resulterte i at jeg

skjøt over. Siden jeg skyter med begge øynene oppe og peker istedet for å sikte og dra igjennom, så tok det litt tid før jeg fant det ut, noe som

skal bli retta på nå.

 

vg5qwz.jpg

Kanskje ikke en så matnyttig tur for å si det slik, men det var en fin tur som jeg aldri kommer til å glemme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dæven :D Misunner deg litt for den uka der ja!

Gratulerer så mye med første storfugl!

Jeg har personlig felt "kvota" vi har der jeg jakter i år, så for min del er det ferdig :cry:

Men jeg tror nok at hadde jeg vært deg hadde jeg dratt litt oftere på skytebanen :wink: Prøv skeet, det er utrolig fin trening til skogsfugljakta. Der går alt så fort at når du kommer i skogen virker det som om du har all tid i verden når tiuren bakser seg opp av kjerra :lol:

Også vil jeg bare si at du bør nok bli litt mindre "trigger happy". Var vel ganske mange ganger der hvor du visste du kom til å bomme? Da er det som regel ikke noe vits i å skyte. Bedre å virkelig konsentrere seg om førsteskuddet og få alt riktig der før du drar av. Var nok noen fugl med litt hagl i seg etterpå tenker jeg. Men sånn er det bare, erfaring er gull verdt, og det har du fått en del av nå tror jeg :)

Står respekt av å lete etter tiurn i 1 time tilfelle den datt, er dessverre ikke alle som gjør det.

 

Neste gang blir det tiurn som detter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...