Jump to content

Sluttsalve som ser slutten


Vesper

Recommended Posts

Samme hva du ellers holder på med akkurat nå - les Sluttsalven i siste nummer av Jakt.

Noen har kanskje oppdaget at jeg ikke lenger skriver spalten på siste side, men bladet ønsket å beholde den ... med hitttil dårlig resultat.

Men denne gangen er den absolutt ikke dårlig. 'Salmen ved reisens slutt' er skrevet av Torstein Moland, leder av NJFF og en mann jeg aldri har satt særlig høyt. Ja, jeg er overrasket over ham nå, men det er uvesentlig. Moland skriver rett frem om noe som er av helt grunnleggende verdi for oss alle. Han er mer høflig og dannet enn meg, men klarer likevel å legge kortene rett på bordet.

Les det han skriver.

 

Vesper er Erik Braathen, om du lurer.

Link to comment
Share on other sites

Vesper er Erik Braathen, om du lurer.

 

Har vel hatt en mistanke om akkurat det... :wink:

 

Jeg er enig med at Moland har noen gode poenger. Jeg synes spesielt poenget med avlivingsmetoder av sel kontra metoder for rituell/ religiøs avlivning av dyr ved slakterier er godt. At byråkratene EU (med fler) heller velger å fatte forvaltningsvedtak med basis i sterke grupperinger med religiøs eller annet ekstremt utspring, snarere enn å lytte til faginstanser innen økologi og annen naturvitenskap, er definitivt et tankekors og en mulig trussel mot vår jaktutøvelse. Dette er vel et resultat av den generelle urbaniseringen og "det moderne menneskets" forestilling om at det finnes et klart skille mellom menneskets verden og det som man på romantisk sett omtaler som naturen. En forestilling om at man er hevet over- eller har mulighet for å distansere seg fra naturen med bakgrunn i den pågående fremmedgjøringen av denne i form av teknologi.

 

Et annet poeng som Moland nevner, og som også nevnes av andre, er at vi må evne til å samle oss til motstand. Dette er selvfølgelig den eneste løsningen, men det gjenstår å se om vi klarer å få fingeren ut av ræven* og faktisk gjøre alvor av det.

 

 

* Legitimt språkbruk for oss med bergensk opphav 8) .

Link to comment
Share on other sites

Må nesten følge med framover da! Vet ikke hvorfor, men forventer nesten at det bare er et positivt blaff :-(

Må desverre si som andre over at jeg aldri har vert veldig imponert over ledelsen i vår største interesseorganisasjon!

 

Trist å høre at du roer ned Vesper, vi trenger folk som snakker fra levra, OG blir lagt merke til. Takk for innsatsen !!

Link to comment
Share on other sites

Bet meg også merke i en uvanlig saklig og klar "salve" fra den kanten.

Får inderlig håpe at han benytter sine politiske kanaler til å videreformidle poengene sine til de såkalte besluttningstakerne på Løvebakken.

 

Forøvrig godt å se fjeset ditt igjen her Erik!

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at det er synd han slutter å skrive....

Han husker sikkert ikke meg, men gjett om jeg husker ham.

Viking match i haugesund, jeg var den lille bergenseren som leverte scoring-sheets til resultatbuen. og pinade slapp jeg gratis inn på "festen" om lørdagen.

Takk Erik Braathen for det du har skrevet og gjort.

Altid likt å lese din ord.

 

Om du vil fortsette å skrive, så send meg en PM, jeg leser garantert...

 

Ps, skal hilse fra gamlingen... Send en Pm til ,så skal du få navnet hans...

Link to comment
Share on other sites

Det er synd at Erik Braathen gir seg, jeg har fulgt han siden 70 tallet og den spede begynnelse av tidsskriftet våpen. Den karen har sammen med Svein gjort utrulig mye for skytesporten i Norge. Det er bare synd at ikke flere støttet Erik opp gjennom tidene. Jeg har stor respekt for det han skriver og det han står for. Alt har sin ende, og jeg ønsker Erik lykke til videre og velkommen tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke gamle karen, har drevet med hjemmeldaing bare et par år(har da fått til noen patroner på denne tiden). Har lest igjennom ladeboken nr 6 noen ganger( :roll: ) ei bok som har hjulpet meg mye. Erik Braathen og resten av ladegudene var ukjente fok, til et par år tilbake, de kom til hode mitt sammen med hjemmeladingen. Da jeg fikk banka inn i hodet at ladeboken er bibelen, og de som har skrevet den er noen guder for oss som driver med denne hobbyen. Etter hvert har jeg skjønt hvorfor! Har også lest ganske mange artikler å tester i gamle våpen blad, noe jeg har funnet meget lærerikt. Når man setter seg ned å leser diverse artikler sjønner man at dette er folk som virkelig liker det de holder på med. Når man ser hvordan de fikk til artikler på flere sider om helt enkle ting. Jeg ble rett å slett mål løs første gang jeg leste et våpen blad, tenkte jeg skulle lese en test av en rifle(kommer ikke på hvilken) mens jeg tok en kjapp kaffekopp. Å der ble jeg sittende, minnet meg litt om da vi måtte lese vildanden av Henrik Ibsen, eneste forskjell (som er ganske stor) er at stoffe i våpen å vj faktisk interesserte meg, å jeg leste det for de jeg ville. Eneste jeg husker fra vildanden er at de var på andejakt( :mrgreen: ). Mye av det disse gutta har skrevet har faktisk tent en gnist i meg, jeg har lyst til å teste nye kuler å krutt, få mere ladedata. Jeg beundrer de mere å mere når jeg finner ut hvor mye testing som som står bak hver enkelt ladedata. Jeg sjøner det hvis det er sånn at dere gir dere, dere begyner å dra på åra(ikke frekt ment) å dere har gjort mye for oss hjemmeladere.

Jeg måtte nesten skrive et hedersinlegg til dere når jeg så Erik Braathen hadde skrevet her.

Dette er ment som en takk til de som har gjort det som jeg har skrevet ovenfor, og håper ikke det ble for mye ot.

En takk til dere fra V-maxpower :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når gamle Arbeiderparti-folk begynner å prate fornuft, blir jeg i alle fall mistenkelig. At han forteller dette til folk som vet det fra før, ser jeg som et frieri til en skeptisk medlemsmasse. Jeg tviler på at han bruker tid på å forklare dette til den sittende regjering. Med sine kontakter ville han lett kunne fremmet dette på et riksdekkende fora.

 

Braathen, takk.

Link to comment
Share on other sites

Skulle som Chiefen gjerne hatt denne i ett eller annet format for skjermlesning, jeg er ute av stand til å få kjøpt bladet pga arbeid i utlandet for tiden... :oops: Så jeg får heller kjøpe ett eks av det nummeret som er tilgjenglig når jeg kommer hjem, slik at jeg moralsk sett ikke snylter... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eirik Braathen drar igang en interessant tråd, som bare forsvinner... :?:

 

Nja - inntill jeg får lest artikkelen er det vanskelig å si noe vettug... :wink: Utover å raljere om DKNAP, underbruket NJFF og Moland, sånn rent generelt og det har jeg da jaggu gjort inntill det kjedsommelige... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte nest siste avsnitt. Molan legger ikke skjul på hvor svak den rødgrønne regjeringen er og refererer til den kampen Gro tok for 20 år siden for sel og hval forvaltningen.

 

Ellers var jeg så heldig å ta en prat med Jørgen Kosmo for noen dager siden. Jeg benyttet anledningen til å kondolere det kommende valgresultatet. :mrgreen:

 

....veteranene i AP river seg i håret av den sittende regjeringen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fossdal - det er helt naturlig at en tråd som denne dør ut ganske rask. Den tar opp et ubehagelig tema, og jakt skal være glede. Det skjønner jeg, men likevel...

Moland kalte artikkelen sin Storeulv og selen. Hvorfor? Han skrev:

Overskriften spiller på episoden der Storeulv hadde fanget de tre små grisene og skulle spise dem. Da han ble spurt hva han ville gjøre etterpå, ble storeulvsyndromet skapt: Når det å oppnå det store målet i livet innebærer at en ikke lenger har noe å leve for. Grisejakta var jo selve meningen med livet.

De ekstreme dyrerettsaktivistene som har drevet frem selforbudet rammes nå av storeulvsyndromet. Det store målet er nådd. Da må de finne seg et nytt mål, om livet skal ha mening, og de fortsatt skal ha et utkomme. Målet må være slik at rike mennesker vil finansiere det. Kampen mot selfangsten har skaffet dem 100 millioner. Kanskje er det neste målet de søte rådyra eller de koselige duene?

Jeg ser dette som essensen i Molands innlegg, men vil si det på en litt annen måte. Dyrevernersjefenes motiv er ikke kjærlighet for dyr, det er penger. De lever av det. Det er et kynisk spill for å oppnå høyere inntekt, større hus og ny Mercedes.

Deres beste hjelpere er byråkratiet. Forbud, påbud og regler, helst med innviklede, uforståelige paragrafer, er deres livsgrunnlag. Og politikere som…

Nei, dette har jeg skrevet så mye om før at jeg får en uhyggelig følelse av deja vu.

Ellers - takk for mange pene ord om det Svein og jeg holdt på med i gamle dager.

 

Erik Braathen

Link to comment
Share on other sites

@Vesper

 

Nå har det seg sånn at jeg er en tilbakevendt jeger og skytter, som ganske nylig har gjennoppdaget en givende hobby og aktivitet. For meg, og gjerne mange andre, er du en ganske fremmed person og jeg er hverken kjent med din person eller dine standpunkt når det gjelder jakt og våpenaktivitet (Jeg har forstått såpass at du har sett deg grundig lei på disney-politikk og politikere som retter seg etter det akk så støyende hylekoret, samt at du gjerne havner under kategorien "Helgen" når det gjelder hjemmelading. Rett meg om jeg tar feil).

 

Jeg har gjort et lite forsøk på å finne tidligere artikler du har forfattet ved hjelp av allmektige Google, men uten særlig hell. Er det mulig, med ditt samtykke naturligvis, å få poste et lite utvalg av dine artikler på kammerportalen eller lignende? Jeg kan gjerne sette opp en liste over saker jeg kunne tenkt meg å høre dine meninger om, men da trenger jeg litt tid.

 

edit: fjernet sitat, skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Eirik Braathen drar igang en interessant tråd, som bare forsvinner... :?:

 

Hva skal jeg si? jeg har lest artikkelen, og er såre enig, men jeg har rett og slett ikke noe å si, og liten tro på at noe jeg sier noe sted faktisk blir hørt og tatt hensyn til. Vi kan være så enige vi bare vil, men slik utviklingen har vært her i Norge de ti-femten årene jeg har forholdt meg til jakt og skyting, tror jeg faktisk ikke vi har noe vi skulle ha sagt.

Jeg er en ung mann med liten tiltro til samfunnet og dets såkalte demokratiske prossser, og føler meg ikke hjemme i et samfunn hvor man enten må velge om man er "sosialist" eller "kapitalist"-jeg er ingen av delene- og tror ikke at min stemme ved valget eller min politiske overbevisning har noe som helst å si for samfunnsutviklingen.

 

"Vesper", jeg har lest det meste av det du skrev i våpen/VJ fra midten av 70-tallet og utover, og kan ikke si noe annet enn at du har hatt grundig rett hele veien, og at den samlingen av skytteroranisasjoner du har etterlyst hele veien sannsynligvis aldri kommer til å finne sted. Du kommer antagelig til å oppfatte meg som feig, men jeg ser ingen mulighet til å endre de prosessene som er igang i den sivilserte vestlige verden. Urbanisering, økt kontroll og styring av individets frihet fører til et samfunn som fjerner seg mer og mer fra jakt og skyting. I vårt samfunn har ikke sivile personer rett til selvforsvar med våpen, og våpen forbindes desverre med vold og kriminalitet av mesteparten av politikerene, og store deler av den stemmeberettigede befolkningen i bysamfunnet jeg har vokst opp i. Jeg bruker mulighetene jeg har til å skyte og jakte så lenge jeg kan, men jeg er ganske sikker på at denne muligheten kommer til å forsvinne i løpet av mitt liv, og at det er fint lite jeg kan gjøre for å bremse denne prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Det hele består i å fremmedgjøre jakta, til færre som driver dette til mindre støtte og forståelse får de som er igjen av jegerne.

 

Joda, vet at det er flere nå som er registrert i jaktregisteret, men er sikker på at det var betydelig flere jegere før enn nå allikevel.

 

Jaktvåpen, og våpen generelt blir sett på som farlige, både av politikere og media.

De burde heller sette søkelyset på de som misbruker våpen, uansett type.

 

Var ikke alt for mange åra siden man kunne treffe personer som kom gående med hagla over skulderen her i byen, og ingen reagerte.

Helt normalt, man kjente som oftes personen, om ikke annet enn av utseende, altså ingen gærning.

Hadde det vært nå i dag så hadde det blitt storaksjon av væpnet politi.

 

Med alle regler, og lovverk så har man nesten fått ett unaturlig forhold til våpen, det er blitt hysj, hysj - skal skjules, og ikke taes frem fra skapet før en er på vei ut på jakt, og da skal det i futteral med en gang slik at ingen "ser" hva en bærer på slik at noen blir skremte.

 

Blitt slutt på den tiden at gubben satt ved kjøkkenbenken og laddet haggelpatroner og pusset hagla mens kona og unger romsterte ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

......... men jeg er ganske sikker på at denne muligheten kommer til å forsvinne i løpet av mitt liv, og at det er fint lite jeg kan gjøre for å bremse denne prosessen.

Jeg tror du har rett i at sivilt legalt våpeneie kan bli forbudt innen overskuelig fremtid.

Men det er IKKE fint lite du kan gjøre med det! Du kan engasjere deg!

Hvis mange nok engasjerer seg, gjør du faktisk noe med det.

Send brev til stortingspolitikere, driv organisasjonsarbeid, få jobb i DN eller NJFF, eller bli politiker selv, MEN DU KAN GJØRE NOE, SELV OM DET BARE ER LITT!

Link to comment
Share on other sites

Ja,hva kan vi gjøre! når det er bestemt at fisk og olje skal leveres til EU! Vil de ikke ha fisk og olje så gi F....og send det videre til andre andre som ikke blander kortene. Situasjonen burde være den at det er EU som må spørre Norge pent om å få kjøpe fisk eller olje. Og at vi videre påtar oss oppgaven med å skolere de kontinentale jegere i hva etisk jakt egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke fått lest saken, pga jobben, men komme til å kjøpe bladet ja.

 

Så har jeg en oppfordring til Hr. Braathen, kunne du tenke deg å formidle litt mere av dine tanker og kunnskaper her i en spalte her på Kammeret. :D

(Jeg er sikkert på at styre vil opprette en egen folder til det, eller hva!)

 

Tenk for et utømmelig hav av kunskap Hr. Braathen sitter inne med som så svært menge vil hå glede av.

 

Iacta alea est!

Link to comment
Share on other sites

Joda, man kan engasjere seg til man blir blå i trynet. Det hjelper bare så ufattelig lite hvis vi skal gjøre det hver for oss...

Det du sier her, kan ikke bli mere korrekt.

 

Men hvor ble det av f.eks. NOJS?

Gått opp i røyk?

 

Herr Bråthen har i mange år sagt at forbundene burde samarbeide bedre. Men jeg synes ikke forbundene er så flinke til det.

Det er derfor vi må engasjere oss, alle sammen. Komme med noenlunde likelydende krav og meninger. Samarbeide, og komme med kreative løsninger, istedenfor å sitte på hver vår tue å surmule, og si: " Det nytter ikke allikavæl!"

Gjør noe! Og ikke gi deg!

Hvis mange nok følger den strategien, vil også kommende generasjoner også kunne få glede å drive med jakt, konkurranseskyting og samling.

 

Og jeg ville også sette umåtelig stor pris på om VESPER ville skrive mer her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Herr Bråthen har i mange år sagt at forbundene burde samarbeide bedre. Men jeg synes ikke forbundene er så flinke til det.

 

og med de oppfatningene og meningene skyttere har om andre skytegrener, tom. andre grener innenfor eget forbund, kommer ikke dette til å skje.

Link to comment
Share on other sites

Enig, det er ingen vits i å klage på forbundene når det er VÅRE holdninger som ligger til grunn.

 

Dette er også korrekt.

Hvis våre holdninger er: "Det spiller ingen rolle hva jeg gjør eller mener allikavæl!"

Da kan vi omtrent bare legge oss ned å dø, alle sammen.

Nei, vi må samle oss bedre, komme med konstruktive løsninger, som vi samarbeider om, akseptere andres skyteøvelser, og aldri gi oss!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en tur i uthuset i dag og rotet i noen kasser med gamle blader siden jeg synes å huske at hr. Braathen hadde skrevet noen artikler om jaktmotstand og filosofien disse baserer sin "tro" på. Jeg fant kun den første artikkelen "De som hater jakta..." i "Jakt" 3/ 2004. Interesant lesning og jeg skulle gjerne ha lest resten om noen kan hjelpe meg med dette.

 

Jeg har ikke bestandig vært enig i hr. Braathens kruttsterke meninger, men du verden så sansen man får for mennesker som faktisk tør å si sin mening!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det er mulig at jeg poster denne i feil forum, men jeg satser på tilgivelse :wink: .

 

Jeg fant denne på VG-nett:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=578509

 

Hvis det som fremkommer i artikkelen medfører riktighet, så får vi en pekepinn på hva norske jegere og så kan vente seg i form av svertekampanjer basert på skitne triks.

 

Jeg ønsker i samme åndedrag å tilføye at jeg ikke er noen tilhenger av pelsdyrnæringen, men derimot er jeg en stor tilhenger av sannferdighet og fair play.

Link to comment
Share on other sites

Når gamle Arbeiderparti-folk begynner å prate fornuft, blir jeg i alle fall mistenkelig. At han forteller dette til folk som vet det fra før, ser jeg som et frieri til en skeptisk medlemsmasse.

 

Når jeg leste sluttsalven det her refereres til var det akkurat det samme som slo meg.

Jeg er lite interessert i og høre på at Njff klager på eu byråkrater.

Det jeg vil høre er hva der skal gjøre for og hindre at det skjer og hvordan. En generell handlingsplan for jegernes rettigheter. Hvor veien går videre og at de har baller til og stå fram og si ifra. Selv om det handler om politisk ukorrekte ting.

Klaging kommer man ingen vei med, det er handling som må til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant denne på VG-nett:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=578509

Hvis det som fremkommer i artikkelen medfører riktighet, så får vi en pekepinn på hva norske jegere og så kan vente seg i form av svertekampanjer basert på skitne triks.

Det er dessverre slik verden er, ja. Denne nyheten er også på Dagbladet.no.

 

Moderne "dyrerettighets-forkjemperee" (feilaktig kalt dyrevernere) har et forkvaklet syn på dyr kontra mennesker, og det har blant annet trekkhundmiljøet fått merke. Vi er vel like mye "slaveeiere" med jakthunder.

 

Jeg tok en tur i uthuset i dag og rotet i noen kasser med gamle blader siden jeg synes å huske at hr. Braathen hadde skrevet noen artikler om jaktmotstand og filosofien disse baserer sin "tro" på. Jeg fant kun den første artikkelen "De som hater jakta..." i "Jakt" 3/ 2004. Interesant lesning og jeg skulle gjerne ha lest resten om noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg vet ikke hvorfor Vesper har sluttet å skrive i "Jakt", jeg vil bare i all beskjedenhet påstå at disse artiklene om den moderene "dyrerettighets-industrien" er det beste som har stått i "Jakt"! Vesper gikk, med stor faglig tyngde, inn i det filosofiske grunnlaget (eller mangel på sådan) for disse bevegelsene. Jeg ville gjerne hatt disse artiklene samlet i et hefte eller en liten bok (er klar over boka "Forsvar for kjøttetere"). Kanskje de kan omarbeides til en artikkel til Portalen?

 

Jeg er (selvfølgelig!) ikke enig med Vesper i ett og alt:

Dyrevernersjefenes motiv er ikke kjærlighet for dyr, det er penger. De lever av det. Det er et kynisk spill for å oppnå høyere inntekt, større hus og ny Mercedes.

Deres beste hjelpere er byråkratiet. Forbud, påbud og regler, helst med innviklede, uforståelige paragrafer, er deres livsgrunnlag. Og politikere som…

Nei, dette har jeg skrevet så mye om før at jeg får en uhyggelig følelse av deja vu.

Vesper traff spikeren på hodet med påpekningen om at dette er disse folkenes levebrød - deres "forretningside"! Men de aller beste hjelperne for "dyrevern-ekstremistene" er så utvilsomt pressen, som sluker alt rått! Og i tillegg mener å ha fasiten på hva "Hvermansen" vil lese - og på den måten lager en sjøloppfyllende profeti!

Link to comment
Share on other sites

Når gamle Arbeiderparti-folk begynner å prate fornuft, blir jeg i alle fall mistenkelig. At han forteller dette til folk som vet det fra før, ser jeg som et frieri til en skeptisk medlemsmasse. Jeg tviler på at han bruker tid på å forklare dette til den sittende regjering. Med sine kontakter ville han lett kunne fremmet dette på et riksdekkende fora.

 

Braathen, takk.

 

Det samme slo meg når jeg leste artikkelen. Bullshit-radaren pleier ikke å ta feil når det gjelder ting som kommer fra NJFF toppen...

 

Ps. Det er svært trist at Braaten skal slutte med skrivingen. Jeg kan faktisk ikke på stående fot komme på noe særlig som jeg har vært uenig med han om i løpet av det han har skrevet de siste par tre tiår.. :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder artikkelserien om jaktmotstandere – av meg kalt ’menneskefiender’ – så er det bladet Jakt som har rettighetene. Etter min mening kunne de passe godt på Kammerets portal, men da må redaktør Knut Brevik gi tillatelse. Spør ham. Kanskje han sier ja. I alle fall syntes han selv at det var viktig stoff den gangen … selv om han fikk et par rasende leserbrev og en oppsigelse av abonnementet. :)

Siden enda en debatt om pelsdyrdrift er i gang – jeg er ikke motstander av pelsdyrnæringen. Finnes det noe mer naturlig enn å gå kledd i pels og skinn? For ikke å si naturvennlig. Det er for eksempel biologisk nedbrytbart. Klær av polyetylen, nylon og andre kunststoffer, hvor lang tid blir de liggende i jorda? 100 år? 500? Og hvilke merkverdige stoffer lekker ut i den tiden? Ikke vet jeg, men jeg foretrekker langt skinn.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe mer naturlig enn å gå kledd i pels og skinn?

 

Nei det kan man vanskelig argumentere mot. For meg er det synet av ville dyr i små dyr som er vanskelig å venne seg til. Antagelig skyldes det at det finnes et snev av "Bambiist" i meg også. Uten at jeg ser noe galt i det å respektere sine medskapninger når man vier så mye av sin tid til å jakte på dem og beundre dem.

Link to comment
Share on other sites

Tja politikk har ofte rot i virkeligheten, men virkeligheten finnes sjelden igjen i vedtakene. Befolkningsvekst presset frem all form for oppdrett og farming, skulle vi ikke være flere enn hva jegeren kunne fø og kle ville aktivistene vært de første som måtte gå.

 

Jeg begynner å føle meg som en "sint gammel mann", som Erik Braathen kalte seg selv engang, muligens influert av å ha lest alle utgaver av Våpenjournalen. Braathen og Solli beskrev virkeligheten slik den var, om det gjalt våpen, jakt eller politikk. Det ser man ikke ofte nå om dagen. Ikke av andre før i tiden heller, for den saks skyld. Grunnen er at det kan man ikke leve av, rett og slett. Til det er det for få som er villig å betale for å høre sannheten.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det synet av ville dyr i små dyr som er vanskelig å venne seg til. Antagelig skyldes det at det finnes et snev av "Bambiist" i meg også.

 

Bare en liten tanke for deg; Jeg tar det for gitt at du spiser kylling innimellom, slik de fleste av oss i Norge gjør. Disse kyllingene lever sine liv i minst like små bur som oppdrettsdyr i pelsdyrnæringen. Hverken det ene eller den andre er "ville dyr", og de vet ganske enkelt ikke om noe liv i villmarken. Mink, sølvrev etc som brukes i pelsdyrnæringen er så absolutt ikke ville dyr selv om de ser slikt ut! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet av jmonsen

Hehe, nå prater Dere tull begge to. Dyr i bur kan være glade for at de ikke kjenner livet i villmarken, det er nemlig ikke noe paradis. Et ubeskyttet liv, i motsetning til hva vi og andre oppdrettsdyr lever, er et helvete av sult sykdommer parasitter ulykker fordervelse og død. Uten beskyttelse er ikke verden et spesielt trivelig sted å være.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det synet av ville dyr i små dyr som er vanskelig å venne seg til. Antagelig skyldes det at det finnes et snev av "Bambiist" i meg også.

 

Bare en liten tanke for deg; Jeg tar det for gitt at du spiser kylling innimellom, slik de fleste av oss i Norge gjør. Disse kyllingene lever sine liv i minst like små bur som oppdrettsdyr i pelsdyrnæringen. Hverken det ene eller den andre er "ville dyr", og de vet ganske enkelt ikke om noe liv i villmarken. Mink, sølvrev etc som brukes i pelsdyrnæringen er så absolutt ikke ville dyr selv om de ser slikt ut! :wink:

 

Du har nok ikke vært i så mange kyllinghus, de lever ikke i noen små bur, men går kanskje 10000 sammen i et stort rom.

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet av jmonsen

Hehe, nå prater Dere tull begge to. Dyr i bur kan være glade for at de ikke kjenner livet i villmarken, det er nemlig ikke noe paradis. Et ubeskyttet liv, i motsetning til hva vi og andre oppdrettsdyr lever, er et helvete av sult sykdommer parasitter ulykker fordervelse og død. Uten beskyttelse er ikke verden et spesielt trivelig sted å være.

 

OK.

Jeg håper virkelig at dette var en spøk?

Hvis det var det, vennligst si fra, før jeg mister all tro på menneske som art.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok ikke vært i så mange kyllinghus, de lever ikke i noen små bur, men går kanskje 10000 sammen i et stort rom.

EU-kravene er at det ikke skal være mer enn 17 fjærkre pr kvadratmeter, og at de skal ha minst 1/2 times mørke (altså hvile) i døgnet. Har de dagslys eller tilnærmet sådan, spiser de instinktivt så lenge lyset er på. 23 1/2 time spising pr døgn sørger dermed selvfølgelig for at de vokser særdeles fort og kan slaktes desto fortere.

 

Livskvaliteten til disse dyrene bør være selvforklarende. Mitt største problem er at det slett ikke er alle butikker som selger frittgående høns/kylling, eller egg fra slike - dermed spiser jeg mindre hønsekjøtt/egg enn jeg selv ønsker. Hovedårsaken er at kundemassen er vesentlig mer opptatt av pris enn noe annet - selv kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Og det med egg fra frittgående høner, de hønene har det faktiskt værre enn de som sitter i bur, etter det jeg har fått greie på med frittgående høner er mye slossing og mye skader på hønene, hva som er best av å sitte trygt i et bur eller å få juling hele tiden vet jeg.

Men uansett hvilken dyreslag man snakker om så er dyrevelferden mye bedre i Norge enn andre land i europa, og generelt i verden tror jeg.

Med lite sykdom blant dyra, kuene kalver som regel uten keisersnitt, purkene går løse, krav til fast dekke hos gris, ikke bare spaltegulv.

 

Beklager O.T Vesper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...