Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Jeg kommer nå til å bruke 300 gr. - da rekylen var ganske så akseptabel.

 

Om kulen ikke skulle ekspandere "helt" - gjør ikke det noe - da diameteren er grov i utgangspunktet.

Men som du antyder - kan man ikke se bort i fra at FN åpner seg noe lettere enn den du brukte.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har kjøpt inn 60 Barnes 300gr TSX FN, og skal lade opp for testing med N120 krutt.

Ser at det er ganske stor forskjell mellom VV og Barnes ladeanbefalinger. De sier begge at ladningene er passende for 1895 børsa.

 

Vihtavouri (http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/93" target="_blank" target="_blank)

N120: 37.8gr min til 44.9gr max

 

Barnes for 1895 (http://www.barnesbullets.com/images/45- ... 895Web.pdf" target="_blank" target="_blank)

N120: 44.0gr min til 47.5gr max

 

De lader til til to forskjellige trykknivåer, VV ligger på 210Mpa mens Barnes ligger på 42 000 psi (289.6 Mpa).

Tenkte å begynne på 41 grain og gå oppover, skal kronografere og sjekke samlinger.

 

Har dere noen erfaringer/synspunkt med Barnes sine maxladninger? Galskap? Trykket virker ganske friskt, de ligger godt over det Garrett bruker i sine fabrikkladninger (som jeg trodde var blant de kvasseste komersiellt tilgjengelige).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Veeel, sånt rent bortsett fra at børsa har blitt grovt mishandlet med å montere lyddemper på den måten så er det vel lite spesielt såvidt jeg vet. De åpne siktene er jo fjernet, men det betyr kanskje ikke mye for deg?

 

Noen eldre utgaver har Marlin's microgroove rifling, som det sies funker dårlig med støpte blykuler. Har ikke erfaring med det selv. Blykuler blir endel billigere om du skal banke ut mange skudd på banen. Samtidig følger det med blykuler fra selger så han har kanskje hatt suksess.

 

Nyere modeller har slitt med dårlig fit and finish, men funksjonsmessig har det vært greit.

 

Har du mulighet til å se børsa så er det bare å kjøre på. Artig børse, artig kaliber (meen, finest med åpne sikter og uten lyddemper).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, har sendt mail med spørsmål til selger om han har orginalt rørmagain og de åpne siktene, ser ikke for meg at jeg blir og bruke den lyddempereren eller det andre, kansje en 1-4 kikkert men medt sannsynligvis rødpunkt, har lekt litt på tanken ved å kansje begynne å støpe kuler selv, tanken min bak å kjøpe den der var mange hylser litt kuler og dier og krutt ( mange penger spart allerede der)

 

nei jeg får nokk ikke prøvd/sett den før kjøp, men har skutt med tilsvarende børse og absolutt gøy kaliber og børse :D

 

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

noen med sånn børse som kan fortelle litt? hva bør man se etter etc? ser ut som et godt kjøp men skeptisk av natur :P

 

 

Har brukt en Marlin 1895 på jakt de siste 25 årene, og erfaringen min er at den går mest presis med 405 grains kuler. 500 grainerne har en tendens til å bygge opp trykk ettersom du må sette kulene ganske dypt for å få de opp med patronheisen. Lettere kuler går forsåvidt greit og gir mindre rekyl.

Har satt en begrensing på 50 meters hold for jakt med denne børsen. Blykuler er helt ubrukelig i Microgroove.

Hva skal man se etter? Overgang stål treverk, at dette er uten gliper. At skjeftefestet er i orden - "ørene" fremst på skjefte er svakheten her. At sikringene fungerer. At ladingen/bøylebevegelsen går gjevnt. At bøylen henger godt opp under stokken etter ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Fine input der Divesupt, fikk klådd litt på tilsvarende børse i helgen, sporte om han stolte på sikkringen, det fikk jeg til svar at han ikke gjorde, så testet litt men klarte ikke helt finne ut hvordan den fungerer? du spenner hannen tar på sikringen men du kan fortsatt trekke av? hanen slår ned, men blir stoppet før anslag er det så?

 

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er to sikringer på de fleste nyere Marlins (dvs etter midten av 80-tallet(?)), den gode gamle half-cock sikringen hvor du trekker hanen halveis tilbake og den går inn i et spor. Hanen har nå ikke kontakt med tenn-nåla og du kan heller ikke trekke av før du har spent opp hanen fullt. Dette er den klassiske løsningen for lever-rifler. I teorien kan du ved en hard nok smell mot hanen tvinge den fram (ved å brekke av en tapp på hanen) slik at rifla går av.

Så har de lagt til en kryss-bolt sikring, som fysisk stopper hanen fra å treffe tenn-nåla når du trekker av. Lagt til grunnet amerikansk advokat/søksmål-mentalitet sies det, de måtte ha noe som fysisk het "safety" på geværet.

 

Hvilken en av de du bruker blir litt opp til deg, "de gode gamle kara" sverger vel til half-cock men kryssbolten har en fordel om du har for vane å tømme magasinet ved å bruke ladearmen (du kan tømme via ladeporten også).

Begge disse mekanismene skal være til å stole på, har ikke hørt eller sett noe som skulle motsi det. Men lær deg opp til å bruke en av de, og hold deg til den. Da husker du hva du skal gjøre når stor-elgen står der :-)

Link to comment
Share on other sites

Blykuler er helt ubrukelig i Microgroove.

 

Det er ikke min erfaring. Jeg har ladet og skutt mye bly i en rifle med Microgroove. Presisjonen har vært så bra som man kan forvente i et slikt våpen.

MEN, disse kulene er sizet til .460 + gascheck og jeg tror mange "bommer" på nettopp det. Er kulene et froskehår for små så får du treffpunkt i hytt og vær samt fare for blying.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt flere Marlin`er i 44 Mag med MC-løp, og de har ikke godtatt blykuler.

357`en som jeg har med MC løp - misliker også blykuler.

(Men har ikke testet div. diametere :wink: )

 

Min 45/70 - har ikke MC løp, og skyter presist med alt jeg mater den med.

Ikke har jeg hatt noe kluss mekanisk med de heller.

 

Det må sies at mine Marlin`er - er fra Marlintiden :wink:

 

Idag var jeg på banen for å sjekke at alt var ok med 45/70`en.

 

Gjennom ghost-ringen, satt både Remington 300 gr (N135/58 gr), og Barnes TSX 300 gr (N120/44 gr) likt på 70 m.

Over det - blir ikke aktuelt med åpne sikter for min del.

 

Gjennom kikkertene (Leupold 1,5-5 og en Kahles 2,5-10x50 m/lys) satt TSX`en 7 cm over.

Remington satt 3/4 cm under.

 

Jaktkulen blir derfor TSX, mens trening/oppskyting skjer med rimeligere Remingtonkuler :wink:

 

Tidligere brukte jeg Cast Performance 405 gr. - N135/52 gr

De var like presise som de to overfornevnte.

 

Skulderproblemer - har imidlertid satt en stopper for tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg fikk testet 400 grain Speer med Hodgdon H-335. Det virket lovende. Jeg brukte ladetabellen for "Lever Actions" den oppgir maks 58 grain, men jeg slo meg til ro med 56,0 grain. V/0 fikk jeg 565 m/s. eller 1853ft. Jeg går for den til elgjakten.

Det er med Marlin GS, 47cm. Løp.

Med samme kule: N-133: 51,0 grain V/O 526 m/s. Følte denne som litt tøff!?? N-130: 47,0 grain V/0 540 m/s. N-130: 48,0 grain V/0 556 m/s. N-135: 52,0 grain V/0 503m/s. N-135 gir ikke fart er min konklusjon generelt.

 

Ja jeg testet ut 300grn Hornady HP med 135 krutt, bruker Winchester hylser. i min GS med kort løp klarte jeg max 1650 fps med 59.5 grn og komprimert ladning. det eneste som var moro var munningsblåst :-) så jeg vil nok gå for 130/133 videre for å få litt bedre hastighet uten munningsblåst. hylsene strekker seg så lite at jeg har ikke trengt å justere lengden tross 4-5 omladninger.

En utrolig morsom patron å lade samt nyte på bane og kommende jakt. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvor nøye er egentlig hylselengden når man bruker lee sin krympe-die?

Ser at ingen svarer deg, men jeg svare med hva jeg tenker.

Jeg bruker Lee Factory crimp, den kniper rundt hylsmunningen ca.1mm. ovenfra og ned. Hylselengden til 45-70 Govt. er som kjent maks 53,50mm. og kan trimmes ned som nesten alt annet 0,20mm. altså 53,30mm. En bør uansett holde seg under makslengden, hvis ikke kan hylsen og kulen knipe i riflebommene og du kan få trykkøkning utover det som er forsvarlig. Nøyaktigheter for en hjemmelader er en dyd og en disiplin, er man nøye og gjør ting riktig og helt likt hver gang gir det resultater. Når det gjelder presisjon i en 45-70 Govt. i en bøylerifle for jakt får du neppe noe merkbar forskjell om du har krympet en hylse på 53,30mm. eller 53,50mm. For et slikt bruksområde er 100 meter langhold. Når det gjelder lidenskaplige langholdskyttere med en Sharps rifle og stangsikte har jeg lite erfaring med, men denne interessegruppen har sikkert sine knep og ritualer. Sistnevnte gjeng med Sharpsrifler trekker ut det ekstreme hva du kan oppnå med en 45-70, jeg skulle likt å sett dem i aksjon og lyttet til hva de mener om ting, de fascinerer meg :D

Link to comment
Share on other sites

Det er skikkelig tørke på ladekomponenter for tiden, ang. 45-70 er det ille, men foreløpig klarer jeg meg noen lunde.

Jeg ser på hjemmesiden til Partizan at de har 45-70 Govt. som nyhet. Ladningen deres ser slapp ut, men de har både hylser og kuler på menyen.

Kulen er en 405 grain soft point. Hylsene er heller ikke å forakte. Prisen ville sikkert vært hyggelig også. Jeg har sendt en henvendelse til Hjemmelading.no

Noen burde ta dette inn som et alternativ. Hadde dette vært tilgjengelig i dag tror jeg mye av beholdningen hadde gått unna. Nå spørs det hva kula ville tåle i elg da, men ....noe å skyte å trene med uansett.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen gode tips til kruttvalg for Barnes TSX FN 300 grain i 45-70?

Jeg har ladet med N-120, følger ladetabellen til Barnes men det blir for krampeaktig synes jeg. Må på maksladning for å holde storviltkravet fra min Marlin SBL med 18.5" løp.

 

Med Hornady online kalkulator så regner jeg ut minimum 2050 fps ved munningen (BC = 0.163) for å holde storviltkravet.

Med 47.5 grains N-120 (maks ihht til Barnes tabell http://www.barnesbullets.com/images/45- ... 895Web.pdf" target="_blank) greier jeg akkurat 2070 fps med utetemperatur rundt 15 grader. Dette gir 2275 j @ 100m.

Skal jeg følge Vihtavouri's ladetabeller så greier jeg ikke storviltkravet en gang (VV maks ihht tabell: 44.9 grains N-120, V0 = 1949 fps). Dette gir 2000 J @ 100m.

 

Har noen funnet et krutt som gir bedre hastigheter uten å måtte pushe til maksladninger, eller er hele Barnes TSX greia dødfødt i med min kortløpede Marlin?

Link to comment
Share on other sites

FOR Å SVARE/KOMMENTERE SKEE:

Jeg har en Marlin GS med 18,5" løp.

Homogene kuler eller lette kuler og krav til storvilt og sikker ekspansjon m.m. har jeg gitt opp å gruble mer på.

Jeg var i samme tenkeboksen fra tid til annen, men jeg trives best med trykket et sted under "redline". Det blir morsomt å se om noen 45-70 gubber har noe å komme med.

Link to comment
Share on other sites

Venter på søknad om marlin 1895 i 45-70. Har tinget på en brukt, eldre marlin til 3000kr ink.montasje som jeg kom over på dyrskuen( handelsmarked). Dette var et impulskjøp og jeg var ikke klar over at microgroove kunne være et problem med blykuler. Burde jeg heve kjøpet og heller kjøpe en ny remington marlin?

Link to comment
Share on other sites

Schultz_30-06 skrev:

Venter på søknad om marlin 1895 i 45-70. Har tinget på en brukt, eldre marlin til 3000kr ink.montasje som jeg kom over på dyrskuen( handelsmarked). Dette var et impulskjøp og jeg var ikke klar over at microgroove kunne være et problem med blykuler. Burde jeg heve kjøpet og heller kjøpe en ny remington marlin?

viewtopic.php?f=14&t=30388

Det står litt om dette i denne tråden tror jeg, men ellers viser Samletråd om 45/70Gov. at det er ulike meninger og erfaringer om blykuler. Jeg for min del har en Remington produsert mod.1895GS som fungerer helt utmerket. Jeg er faktisk imponert over hvor godt jeg skyter med denne, ikke minst med blykuler. Ting tyder på at den du har sett på kan bli utfordrende med blykuler. Skal man skyte mye så er blykuler et økonomisk godt alternativ. Jeg skjøt ca.750 skudd med min de første 11 mnd. Dette ville blitt kostbart med mantlede alternativer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ser det ut som det muligens blir en 1895 SBL på meg i 45/70. Så da lurer jeg litt på hvilke ladninger jeg skal bruke. Jeg har lest hele denne tråden, og ser at det er mye forskjellig ute og går. En del av infoen i tråden er jo noe gammel, så jeg tenker at det er nok ikke alt som er like lett å få tak i med dagens komponentmangel.

 

Rifla skal bli brukt til jakt, hovedsakelig hjort og noe rådyr. Ideelt sett ønsker jeg å finne en ladning som kan brukes til både jakt og trening og som er innenfor rimelighetens grenser økonomisk. Det må være brukbar presisjon til normale hold for en slik rifle. Jeg er ikke glad i å eksperimentere å teste alt mulig mellom himmel og jord. Jeg lader for å skyte, ikke omvendt. Jeg ønsker helst å begrense antall komponenter. 1 type kule, 1 type hylse og 1 type krutt hadde vært fantastisk.

 

Jeg lader fra før .308 win og .300 winmag til langholdsskyting/jakt, men 45/70 blir vel en smule annerledes tenker jeg. Til det jeg lader fra før bruker jeg kun necksizer f.eks.

 

Så, alle tips mottas med takk. Gjerne med linker til hvor jeg kan få tak i kuler og hylser også.

Link to comment
Share on other sites

Komponenttørken gjelder for 45-70 og

 

Skal du ikke bruke børsa på elg så bør vel Hornady FTX 325grs holde. Det er også av de få rimelige kulene som er å få tak i for tiden. På Jaktdepotet står det at de har 350grs FP på lager, men det har de ikke.. http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=29Y1

 

 

De beste hylsene er Starline, men de er skjeldne for tiden. Unngå Winchester. Hornady finnes, og de er muligens i riktig lengde for FTX kulene da de behøver litt kortere hylser. http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ViewAction=Innochange_FactFinderSearch&ChannelID=565731&ObjectID=94530&query=*&filterCatPathsROOT%2FHjemmelading=Hylser&filterCatIDs=94530&filterCatPathsROOT%2FHjemmelading%2FHylser%2FHylser+til+riflekaliber=45-70+Government&filterPrice_Currency=NOK~~kr&filterCatPathsROOT%2FHjemmelading%2FHylser=Hylser+til+riflekaliber&filterCatPathsROOT=Hjemmelading&channel=products_no&format=XML&catalog=true

 

Krutt, velg selv : https://www.loaddata.com/members/search_detail.cfm?metallicid=5109&MW=325&caliber=.45&caliberid=26&header=.45%20Caliber%20Reloading%20Data

JD har vel de Amerikanske.

 

Ellers har Marlinforumet mye tips http://www.marlinowners.com/forum/45-70-govt/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper mye 458 kuler fra Vapex i Sverige.

Gode priser og rask levering. De har en del inne nå.

 

Jeg vet ikke hvordan det er å få dette sendt til Norge da jeg bor ved grensa og får det tilsendt på svensk adresse.

Bør absolutt undersøkes.

 

Anders der er svært hjelpsom.

Vapex.se

Link to comment
Share on other sites

Kuler:

Midway.no har noen 300 grainere og Speer 400 grain inne for tiden, det ser ut til å løsne på kulefronten for tiden. Hjemmelading.no har Speer og Sierra i 300grain.

Vapex hadde hyggelige priser ser jeg, takk for den, jeg har en bekjent over grensen som kan motta post. Hornady FTX 325grain??? Tja, hvis man gidder å passe på å ikke blande nedtrimmede hylser med full lengde hylser. FTX har lite å tilby med tanke på at man skal reserve hylser til nettopp denne kula. Jeg har testet FTX i 30-30Win. At de har bedre BC spiller liten rolle siden 100 meter er langhold uansett. FTK tåler også lite juling, men det gjør sikkert de andre nevnte også, jeg har noen tester på gang til våren i 45-70, da skal jeg også teste Woodligh med mye annet i våte avisbunker og plankeinnlegg som "bein". Som vi ar fått med oss så kommer Hjemmelading.no med Partizan hylser og 405 grain kuler til påske en gang, spent på prisene. Men skal man jakte hadde det vært smart med pålitelige kuler, som nødvendigvis vil koste ekstra. Midway har solide kuler til solide priser, det gjelder å passe på at man oppnår tilstrekkelig ekspansjonshastighet på disse uten at man får for høyt trykk.

 

Krutt: Vv-N130 kommer man langt med til flere kulevekter, Hodgdon 335 er også et godt alternativ, men mulig ikke så stabil på tilgang som Vv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det ser ut som jeg får med en del kuler til rifla av typen 405 grs RCBS fra Clarry Haglund. Kan de brukes som jaktkuler? Inne på marlinowners forumet er det flere som skriver at blykuler fr 400 grs og oppover med wfp (wide flat point) skal fungere som bare juling. Nå har jeg kun erfaring med spisse kuler i andre kaliber, men disse .405 grs blykulene ser ihvertfall ut som WFP for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere elg med flatneset blykule, stort sett en 420grs i ca 600m/s meget pene slakt, god effekt, og ekstrem penetrasjonsevne.

 

Det hørest utrivelig ut. Jeg har 557m/s med 405grs Woodleigh ut av en 18,5 tommers Marlin 1895, og de gir mild hjernerystelse etter noen skudd.

400grs Speer i 505m/s er greit.

Link to comment
Share on other sites

normal_Stilleben_bilde.jpg

Et stillebens bilde fra livets nytelser et sted langt til skogs!

 

Jeg må si at 420grains kule i 600m/s. låter friskt, da :mrgreen:

Nå er jeg en pingle som liker å holde meg litt under oppgitte maksladninger.

Det friskeste jeg har prøvd er 400 grain Speer og Hodgdon H-335, 56,0 grain. Hast.v/0=565m/s. Se for øvrig hjemmesiden til Hodgdon.com.

Samme kule med Vv N-130, 48,0 grain. Hast. v/0= 556m/s, jeg foretrekker heller 47,0 grain og 540 m/s.

 

Har skutt 890 skudd på 2år:

Jeg har på 2 år testet rifla med 10 ulike kuler (4 av dem er bly). Krutt jeg har brukt er: Vv N130 - N133 - N135, Hodgdon H-335 og Norma 201.

405 grain blykule fra Clarry Haglund med Gas Checks har jeg kun prøvd Vv N130 med 44,5 grain v/0=546. Denne ladningen virket frisk for meg, jeg landet på 43,0 grain og 534m/s.

405 grain kula til Remington har jeg testet med Vv N-135, 51 grain v/0=486m/s og N-133, 50 grain v/0= 532m/s.

 

normal_kuler_bly.JPG

Ellers stortrives jeg med disse blykulene med hullspiss i 353grain. til trening:

Disse blykulene går utrolig godt ca.4-6 cm. samlinger på 100 meter i benk og Skinner diopter er motiverende for meg.

Ladningen er: Vv N-130, 46grain, Hast.v/0=558m/s. C.o.L.65,0mm. Skikkelig snadder!

Jeg gikk bort fra samme kule med N-133, 48grain, Hast.v/0=528m/s.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til: hvordan lader man dette kaliberet? Jeg er vant med å lade til langholdsrifler i .308 win og .300 winmag. Da består det stort sett av å necksize hylsene og sette kula til rett lengde (litt forenklet).

 

Regner med at jeg må helsize og krympe disse?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en rettvegget hylse og den helpresser jeg hver gang. Så må den ha en liten utvidelse i munningen og da er det die nr 2 som er i bruk. Til sist kommer kuleisetterdien. Den stiller man inn slik at kulen settes til forut bestemt dybde i hylsen og så får hylsemunningen et lite krymp mot kulen for å holde den fast slik at den ikke kryper nedover i hylsen ved rekyl fra andre skudd. Hvis man bruker kun en kuletype slik eg gjør så trenger man bare tilpasse ladediene engang. I ettertid så sjekker man bare at de er som de skal være og foretar eventuelle justeringer.

Link to comment
Share on other sites

Det er som Divesupt beskriver, men jeg for min del presser ikke mer enn at det er en klaring på 1,3-1,5mm. igjen før dien når hylseholderen. Ca.1,5 mm. glippe. På denne måten unngår jeg at hylsen strekker seg mer enn nødvendig. Jeg har Starline (nikkel) hylser som kun er trimmet 3 ganger etter 10 - 12 omladninger. Når jeg har presset hylsen "forsiktig" på denne måten sjekker jeg den i kammeret og konstaterer at hylsen går lett i kammeret. Jeg har også noen Federal og Winchester hylser som har samme historikk på omladninger og ant. trimminger. Jeg er litt usikker på hvor langt jeg skal pine hylsene på omladninger, men jeg driver ikke frem til 5 trimminger. Jeg vurderer å la dem strekke seg litt etter at de er trimmet for fjerde gangen. Da er det skyt & kast.

Er det noen her som har erfaringer å dele om dette?

Denne siste ca.1,5mm. som står igjen fra helpressing avlaster det meste av hylsestrekken.

 

I grove trekk er det som å lade en revolverpatron, denne er bare noe større.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...