Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Eg er ikkje heilt einig i at hardare som regel er betre. Ved lågt trykk opplever ein som regel oftare blying og dårleg presisjon med hardare legeringar enn med mjuke. Ein grei tommelfingerregel for å finne naudsynt hardheit i BHN er v0/100, der v0 er målt i fps. Altså med til dømes ein v0 på 1300-1400 fps bør ein ha ei legering med ein BHN på 13-14.

Link to comment
Share on other sites

Det ble litt testing av kuler før jakta denne uken:

normal_Barnes_b.JPG

Fra venstre: Partizan 405gr. - Remington 405gr.- Speer 400gr. - Barnes Original 400gr.

 

Siden jeg valgte 400 grain Barnes Original som eneste alternativ til mantlet blyspiss i rimelige kvanta for årets elgjakt, så er det dette jeg vil dele litt skyte og ladeerfaring med her. Jeg hadde over 50 stk. Remington og Partizan som jeg selvfølgelig kunne vurdert, men jeg stoler ikke helt på Partizan uten krymperille og en meget slepphendt blykjerne fra mantel. Da heller Remington, men så hadde jeg fått en eske med Barnes Original (50 stk.) fra Brownells til rådighet. Jeg måtte satse på Barnes siden jeg hadde kun 10 patroner igjen fra sist høst med Speer. Det kreves noen skudd å omstille sikter, da blir 10 skudd litt knapt. Femti Barnes uten ladedata blir også litt knepent viss full utforsking skal til, men jeg slapp billig unna med få skudd.

Hundremeterbanen min var blokkert p.g.a flom på myra mi, jeg fant et alternativ B på oppmålte 90 meter.

normal_Treff_Barnes.JPG

Den beste samlingen jeg fikk, gruppene lå stabilt mellom 4,5cm. og 5,5cm. på 90 meter. Åpne jernsikter "Skinner" diopter. Av sparsommelighet ble det treskuddsserier med Barnes.

 

Her er noen ladedata med Marlin GS, 18,5" pipe:

Partizan 405 grain: Vv-130=47,0 grain v/0-549m/s. Vv-130=48,0 grain v/0-560m/s. Hodgdon H-335=56,0 grain v/0-572m/s.

Remington 405 grain: Vv-130=47,0 grain v/0-562m/s. Hodgdon H-335=56,0 grain v/0-566m/s.

Speer 400 grain: Vv-130=47,0 grain v/0-540m/s. Vv-130=48,0 grain v/0-556m/s. Hodgdon H-335=56,0 grain v/0-562m/s.

Barnes Original 400 grain: Vv-130=47,0 grain v/0-564m/s. Hodgdon H-335=56,0 grain v/0-567m/s.

 

Hodgdon H-335 og trykkvurdering:

Merk at Hodgdon oppgir maks 58,0 grain med Speer 400 grain i "Modern Levergun tabellen" (ala Marlin mod.1895). Som dere ser så ligger jeg med dette kruttet to grain under. Med dette som trykkringreferanse forsøker jeg å danne meg et inntrykk av Vv-130 kruttet også.

Med Starline hylser med samtlige kuler og ladninger får jeg den største trykkringen med Hodgdon H-335 56,0 grain. Jeg hadde tenkt å skrive litt om disse målingene, men det tar for mye plass. Konklusjonen er at alle ladninger med Vv-130 ligger under trykket på H-335. Det er kinkig å måle trykkring på en slik hylse og bøylerifle, jeg har brukt mikrometer og elektronisk skyvelær, konklusjonen er klar: H-335 har den største trykkringen, derfor slår jeg meg til ro med at dette er forsvarlig siden jeg ligger under industritabellene. Jeg kunne sikkert øke litt til, men jeg har det jeg trenger av fart og presisjon til 100 meter på elg.

 

En liten merknad ang. H-335: Den gir sjenerende mye munningsflamme.

 

Disse ladningene er med mitt våpen og må ikke kopieres i svakere konstruksjoner som Trapdoor - Winchester mod. 1885 osv. Eller andre antikviteter.

Link to comment
Share on other sites

normal_15.JPG

Som du skriver så bør en ikke justere sikter for å teste samlinger/presisjon, det gjør jeg ikke med noen av mine rifler. Hvis jeg først går for en ladning/kule justerer jeg meg inn samtidig som jeg tester samlingene. Som du også skriver så tror jeg kikkert vil gjøre jobben stødigere, hundre meter er langt med grove jernsikter. Samtlige kuler er kjøpt opp i en periode fra 2012 til 2015. Speer og Partizan fra Hjemmelading.no (Utsolgt i dag).

Remington er kjøpt i bulk for en rimelig penge hos en lokal forhandler (utsolgt). Barnes Original fra Brownells for ca.4 uker siden, det var siste esken.

 

Å teste kuler og krutt er gøy og spennende hobby. Siden børsa var ny i november 2011 har jeg skutt 1170 skudd fordelt på 15 kuler. Krutt som er testet er Vv-135 - Vv-133 og Norma 201. Disse tre nevnte kruttsortene gir dårligere fart med samme trykkring som Vv-130. Derfor dropper jeg de tre førstnevnte heretter. Hodgdon H-335 gir bra fart, men generelt mer utvidede samlinger enn Vv-130 (i mitt våpen). Hodgdon gir også mye munningsflamme. Det som gjør kruttet interessant er at de har nevnt Lever action (ala Marlin mod.1895) i en egen kategori blant tre trykknivåer. Siden jeg fortsatt har nevnte kule i deres tabell: Speer 400 grain, så har jeg en komponentkilde til å måle trykkringer og søke meg frem til en fast industristandard for maks trykk.

 

Man får respekt for to grain ekstra her:

Eksempel fra Hodgdon.com:

Lever action: Speer 400grain, Hodgdon H-335 maks 58,0 grain gir 40.000 cup.

Modern gun: Speer 400grain, Hodgdon H-335 maks 60,0 grain gir 49.800 cup. (For høyt for Marlin.)

 

Jeg har ikke passert 56,0 grain med H-335:

Siden jeg har noen få Speer 400 grain igjen skal jeg teste disse med 58,0 grain H-335, og 48,0 grain Vv-130 og måle forskjellen på trykkringer.

 

Jeg skal prøve flere målinger med trykkringer på de fire mantlede 400 grains kuler:

Jeg har allerede målt meg frem til at Barnes gir høyere trykk med nevnte ladninger for Speer og Partizan. Derfor våger jeg meg ikke over produsentenes maksladninger for denne kula (Barnes).

H-335 56,0 grain og Vv-130 47,0 grain blir maks for min del inn til videre med "Barnes Original". Poenget er hvor forsvarlig høyt kan jeg gå med mer tilgjengelig og anvendelig krutt som Vv-130. Jeg har til gode å teste Norma 200, vi får se :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal snart til med lading av 45-70. Har kjøpt inn 405 grains kule med GC fra Clarry. Men så har jeg fått vv133 istedenfor vv130 krutt. Slik jeg har skjønt det så får jeg litt høyere trykk ved samme hastigheter med 133 mot 130. I tillegg så veier kulene 418 grain istedenfor 405.

Burde jeg bytte til 130 krutt eller er det greit nok å bruke 133 og gå ned et grain eller to etter ladedata i ladeboken til 405 grains kule for å kompensere for økt kulevekt?

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan forholder man seg til ladedata for mantlede kuler når man skal bruke blykuler?

Link to comment
Share on other sites

Vv-133:

Nå har ikke jeg prøvd Vv-133 til blykuler, men satser stort sett på Vv-130 til både bly og mantla.

Når det gjelder forholdet til lading for bly og mantla så har jeg referert dette rådet lenger opp i denne tråden, rådet jeg fikk av Clarry Haglund:

Start 10% under ladningen for tilsvarende kulevekt som er mantla når du lader med blykule.

Jeg har en oppfatning om at dette er rimelig riktig. Hvis vi tar utgangspunkt i tabellen for Vv-133 er 400 grain Speer 47,2 til maks 52,5. (52,5 er for eks. Ruger Nr.1 eller moderne boltrifler.) Hvis jeg selv skulle prøvd den kula Heffalompen har, så hadde jeg startet pent på 47,0 grain og krabbet meg pent oppover, i beste fall hadde jeg stanset et sted rundt 49 grain. Egentlig bør man jobbe mer med mikrometer og måle trykkringer etter beste evne. Skyte noen dokumenterte maksladninger og notere ned trykkring, deretter fortsette å bruke samme hylseprodusent videre. (Jeg har begynt å skjerpe meg selv litt på dette heretter). Du kan tro i kirken, på laderommet må du vite. Med 48,0 grain begynner man å komprimere ladningen med Vv-133 og Clarry 405 grain, det er ikke det som betyr noe, men trykket man får ved avfyring.

 

En annen ting, pokker heller, det ble ikke elg på meg og Marlin i år:

normal_Bever.JPG

Jeg fikk flere fine naturopplevelser, elger på postene mine hadde jeg også, disse elgen kunne jeg ikke skyte siden det var fredede produksjonsdyr for vår del. Noen poster var langhold hvor jeg valgte 7mm. Rem.Mag. (i tilfelle.) Vi var 10 - 15 børser fordelt på fire felte dyr.

Link to comment
Share on other sites

Ikke heng deg opp i 47 - 49 grain som jeg har nevnt. Du kan sikkert starte på 46,0 grain og vurdere, der er mulig at 49 grain kan bli i tøffeste laget. Uansett så blir en maksladning for bly lavere enn maksladning for tilsvarende mantla. Holder du deg ca.10 -5% under er man som regel i nærheten av maks.

Ja, kjøp deg et mikrometer.

normal_Norma_4.JPG

Dette er trykkmålingsutstyret på Norma i Åmotfors i Sverige, jeg var der for ca.15 år siden, slik så det ut da. Vi hjemmeladere er ikke så godt utstyrt.

NB. På bilde her: Løp for testing av patroner er ikke montert i låskasser tilsluttet måleutstyret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde faktisk at trykket ble lavere med blykuler enn med mantlet. Må visst lese gjennom ladeboken en gang til hehe. Men hvordan blir det når kulene har GC? Vil det påvirke trykket noe? Kan jo også nevne at det er en 1895 sbl som skal brukes.

 

Jeg kan visst likegodt investere i mikrometer og noen pakker med fabrikkammo med en gang.

Er det noen grei plass å bestille mikrometer av god kvalitet til en ok pris på nett? Vil helst ha med digital visning men må ikke ha det kanskje.

Og er det noen spesiell fabrikkammo som egner seg bedre enn andre til å finne maks trykkring? Eller motsatt om det er noen som egner seg dårligere enn andre?

 

Hadde jo vært fint med tilgang til norma sitt utstyr til dette ja hehe :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde faktisk at trykket ble lavere med blykuler enn med mantlet.

 

Då trudde du heilt riktig. Ved lik diameter, kulevekt og bæreflate vil ei mantla kule gje høgare trykk enn ei blykule. Ofte er blykuler dimensjonerte litt større enn mantla kuler i same kaliber, og har i tillegg som regel et design som gjev større bæreflate for auka stabilitet. Dette, i tillegg til legering, vil påverke trykket, men eg trur likevel at i dei aller fleste tilfelle så vil ei mantla kule gje høgare trykk enn ei blykule med same vekt.

Link to comment
Share on other sites

La oss ta noen trykksammenligninger fra http://www.hodgdon.com" target="_blank" target="_blank:

Jeg prøver å finne sammenlignbare trykkmålinger oppgitt av en produsent som nevner bly og mantel i samme kulevekt, ikke helt lett.

 

Eks: .300 grain blykuler fra "Trapdoortabellen" og 300 grain Sierra HP fra "Leverguntabellen" Alle kuler er .458" diameter.

 

Krutt IMR 4064:

Blykule 53,0 grain gir 21,800 CUP.

Sierra 58,5 grain gir 19,900 CUP.

 

Krutt IMR 4895:

Blykule 50,5 grain gir 20,400 CUP.

Sierra 58,5 grain gir 19,900 CUP.

 

Krutt IMR 8208 XBR:

Blykule 55,0 grain gir 24,700 CUP.

Sierra 60,0 grain gir 25,400 CUP.

 

Krutt IMR 3031:

Blykule 55,0 grain gir 24,900 CUP.

Sierra 58,0 grain gir 21,900 CUP.

 

Ellers blir det noe vanskelig å finne sammenligninger siden de begrenser hastigheten for 300 grain blykule.

Det er visse grenser for bly og fart som Ivara nevner.

 

Vi kan også trekke frem et eksempel på 400 grain Speer og en 405 grain blykule, vi kan vel si at vektforskjellen ikke betyr det helt store her. 405 grain blykula er å finne på "Trapdoortabellen". 400 grain Speer er på Leverguntabellen, begge måler .458"

 

Krutt Hodgdon Varget:

Blykule 50,0 grain gir 20,900 CUP og 1718 ft. (405 grain kule).

Speer 50,0 grain gir 18.600 CUP og 1655 ft. (400 grain kule m/mantel).

Link to comment
Share on other sites

Dette viser berre at det er heilt umogleg å direkte samanlikne trykkdata frå kuler med heilt ulik samansetning, sjølv om vekta er den same. Tek ein f.eks. utgongspunkt i Lyman sine data, så gjev 53 grains N130 bak 300 grains mantla kule 27400 C.U.P., medan 54 grains N130 bak ei 330 grains blykule gjev 24900 C.U.P. Altså lågare trykk med blykule med større ladning og 30 grains tyngre kule. For andre kuler er biletet annleis. Skulle samanlikninga vere meir plausibel, så måtte kulene som eit minimum ha identisk vekt, dimensjon og bæreflate.

Link to comment
Share on other sites

Har en pakke med remington express 405 SP som jeg tenkte å skyte for å måle trykkring og lade ut fra det. Men så ser jeg at den er merket med "for use in all rifles" og tenker at disse kanskje er ladet veldig svakt siden det er en del rifler som ikke tåler de sterkeste ladningen. Eller tar jeg feil der og kan bruke disse til formålet?

Link to comment
Share on other sites

Svar til Heffalompen og Remington 405 grain:

Den Remington-patronen kan du glemme. Etter det Remington oppgir på sin hjemmeside så leverer den 405 graineren i 1330ft. (405m/s.) Det er slappe greier som ikke er en nyere Marlin verdig.

 

Hvis du følger oppskriften til http://www.hodgdon.com" target="_blank" target="_blank, se ladningen for "Lever Gun" og maks ladning med H-335 og 400 gr. Speer, så har du et utgangspunkt på hva som industrien med måleutstyr setter som maks. Jeg skal gjøre dette nå ved første anledning, jeg har ikke prøvd toppladningen deres ennå. Jeg ga meg litt under på 56,0 grain. H-335. Disse hylsene med trykkringene har jeg.

(Viktig å holde seg til en og samme hylsefabrikat og hetter når man sammenligninger.)

 

Jeg har 7 løse Speer igjen, du kan få to:

Du kan få en slunk H-335 av meg og et par kuler i Speer 400 grain og skaffe deg et par trykkring-referanser. Så kan vi se hva vi får til med hvert vårt våpen?

 

Sender deg en PM :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Vaquero :-) det vil være veldig interessant å prøve ja.

Hadde en mistanke om at det var slappe greier ja siden hagla med rypepatroner sparker mer. Særlig etter å ha lest om amerikanere som syter og viser blåmerker etter noen få skudd med sin ;-) det ble også liggende uforbrent krutt igjen i løpet.

Jeg har ikke fått ordnet meg med kronograf enda, noe jeg helt klart må kjøpe meg. Mikrometer kjøpte jeg på Biltema etter å ha lest at de ikke er så verst.

PM besvart :-)

 

Ser linken din ikke virker. Men skal lete litt på sidene så kanskje jeg finner det.

Link to comment
Share on other sites

Målte friflukten på min SBL med Clarry sin RCBS 405 grains kule. Når jeg har en patronlengde på 64 mm så står kula omtrent i bommene. Er ikke det litt vel kort?

Merker også at det skjer ofte at patronen ikke entrer sluttstykket skikkelig ved lading slik at jeg må ta litt ekstra i for å lukke mekanismen når utdrageren må presses over kragen. Er det et kjent problem?

Link to comment
Share on other sites

Her er blykulene jag har prøvd: (jeg holder alltid av et eksemplar av alle kuler jeg har ladet, eller samler på alle andre).

normal_bly__458_b.JPG

Fra venstre:

#405 grain RCBC .458" fra Clarry, (på min vekt 416 grain.)

#392 grain fra Bakke .459".

#353 grain fra Ole Thomas Humborstad .458". Hollow point.

#350 grain "Magma" .459" fra Clarry.

#326 grain Ole Thomas Humborstad .458".

 

Hvis det er den til venstre (Nr.1) du har så målte jeg til riflebommene 64,24 til 64,04 mm. Jeg fikk litt variasjon på dem.

Jeg satte dem så vidt forbi krymperilla et sted ca.63,95 - 64,00mm. De var vel omtrent i bommene, på bly går det bra.

Ellers hadde jeg Vv-130 med 44,50 grain, Kronograferte hastigheten til 546 m/s. (I mitt våpen). Løpslengde 18,5"

 

Når det gjelder lukking i børsa di forstår jeg ikke helt, min fungerer ved at kraven smetter bak utdrageren når de kommer opp fra magasinet. Ved lukking med sluttstykke/utdrageren bak kraven, så smetter utdrageren over uten makt.

 

Er det så mye at det er problem? hvis du har rett hylselengde så skulle ikke det være et problem. Skjer det med ny-sizet tomhylse også?

Link to comment
Share on other sites

Artig samling :-) Hvordan syns du smøremiddel og hold i GC på de andre kulene i forhold til Clarry sine er? Det er den til venstre jeg har og jeg syns det er litt ugjevnt med smøremiddel og GC virker litt løs på noen. Det er faktisk noen i posen der den har ramlet av.

 

Mateproblemene er ikke veldig problematiske, men merker godt når kraven ikke kommer bak utdrageren på vei opp fra materampen. Det kan jo hende at enten hylsene er litt store over kraven eller at utdrageren trenger en liten justering. Det skjer på helt nye og helpressede hylser og på noen fabrikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 100stk. av kulene som Clarry har støpt (405 gr.) Pluss 100stk. 350 grain Magma. Jeg fant løse GC i posen som deg, GC lå strødd utover snøen den vinteren. En eller to GC løsnet på vei ut av løpet og traff kronografen som sto ca.4 meter unna og skadet displayet. Dette kunne ha knust kronografen, men funksjonen tok ikke skade heldigvis. Jeg liker ikke ting som lager "snægg" bak en kule, dette kan gi uønsket styring. Skader skjevheter bak en kule får påvirkninger.

 

Alle andre kuler jeg har brukt (som du ser på bilde) har GC. Ingen av dem har løsnet, jeg snakker om flere hundre kuler. Når det gjelder fylling av fett i rillene så har også andre leverandører (etter min erfaring) hatt lite avvik.

 

Til orientering så har jeg skutt i skrivende stund 1170 skudd med min siden den var ny i november 2011. Fordelt på 15 ulike kuler, 10 av disse er mantlet i ulike vekter. Jeg har en egen notatbok til min Marlin, jeg skriver inn datoer jeg skyter og antall skudd, alle opplysninger om egne ladninger og ladninger jeg har planer om å teste. Opplysninger fra krutt og kuleprodusenter m.m.

 

Når det gjelder utdrageren din, kommer den helt over kraven og lukker skikkelig rundt/over. Den stikker ikke litt ut som om den ikke griper helt inn?

En kan jo prøve å teste en annen utdrager?

Link to comment
Share on other sites

Skal si du holder styr på ting :-) moro med litt ekstra god kontroll på dette området.

Jeg er ikke helt fornøyd med kulene nei. Syns det var for mye løse GC og dårlig med smøring i noen av rillene. Ikke sikkert det har den store praktiske betydningen, men skulle gjerne hatt det litt bedre enn dette.

 

Utdrageren kommer skikkelig på plass når jeg klemmer litt ekstra til, men når patronen er på vei inn i kammeret så kan jeg se at den ikke griper over kraven. Kunne jo ha prøvd en annen utdrager ja. Finner man disse på eBay tro?

Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaring med dette, erstatter det Gas Checks?

 

Har ikke erfaring (har ikke fått rotet meg til å kjøpe en hybelkomfyr til varmebehandlingen), men ja, meningen er at det skal erstatte gaschecks og kulefett. Noen kjører med begge dele. Man gjør det før kula kalibreres, siden fargestoffet bygger litt. Ofte er det en fordel siden en del kuler ikke er .459 eller større som synes gunstig i .45-70.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Kort svar: Det finnes ikke.

 

Lengre svar: Det finnes 300gr kuler til rundt 7kr skuddet, dvs det dobbelte av blykuler. Sjekk feks hjemmelading.no eller jaktdepotet.no. Om du ønsker 405gr med mantel så er det dessverre dødfødt. Har ikke sett Reminton 405gr tilgjengelig i Norge ennå, hjemmelading.no hadde Partizan 405gr i en kort periode men den var uten krymperille så da må du kjøpe deg et cannelure tool i tillegg. De har ikke denne kula lengre, aner ikke om de kan skaffe. Jeg kjøpte meg en pose men venter enda på et fungerende cannelure verktøy før jeg begynner å lade disse.

 

For skyting på papp er det bly, og mere bly som gjelder.

 

Og så har du denne:

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ ... lk-pr-kule

Belagt blykule, aner ikke noe om tykkelse på belegg eller hva den er belagt med. Prisen var ikke verst. Kjøp, test og legg inn erfaring her :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal lade opp noen Woodleigh Weldcore 405gr kuler til min Marlin 1895, og trenger råd om valg av krutt.

 

Har N-120, N-130, N-133 og Norma 201 i skapet, de siste tre skal fungere på 405gr kuler (står ladninger i Ladeboken ihvertfall). Noen som har noen anbefalinger/har testet og funnet et krutt som er merkbart bedre enn de andre?

Link to comment
Share on other sites

wl30b.jpeg

Woodleigh Weldcore 405 grain (.458") tiltenkt for 45-70 Govt.

 

Du må unnskylde meg, jeg har ikke prøvd denne selv, og burde holdt kjeft:

Andre her på forumet har prøvd den, jeg leste et sted hvor en anbefalte Woodleigh 405 grain og Vv-130 45 grain 1770ft. (539m/s.) eller 47 grain Vv-130, den siste uten hastighet oppgitt. Når det er nevnt, jeg har ikke slike ting som QL-kalkulator. Min erfaring med ulike mantlede kuler i 400 -405 grain og Vv-130 - 133 tilsier at denne ladningen burde være innenfor. Jeg har vurdert denne kula til Woodleigh selv og personlig ville jeg startet med Vv-130 og 45 grain, ladet 3 stk. og vurdert over kronografen (Nb. kronograf er ikke trykkmåler). Det gir en pekepinn på hvor man står. Med Vv-133 kan man legge på et par grain.

Den er nok ikke spesiell med tanke på trykk sammenlignet med andre mantlede kuler. Det er ikke en homogen kule, men loddet som du vet.

 

Det blir spennende å lese hva du får til og oppnår med denne kula. Den koster litt og det går fort en halv eske til man finner løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og drikker øl i sola nå og har ikke tallene foran meg, skal legge ut senere. Startet på 44.0, og kom til 46.0 så langt. Skal finne farta og legge ut. Samlingene var ikke noe å rope hurra for, lå på ca 50mm jevnt. Litt tynt grunnlag (ikke mange på papp), men dette er ca det samme som børsa mi greier med 428gr blykuler. Litt skuffa. Skal krype oppover mot 47gr så får vi se om den samler bedre. Ikke så enkelt å skyte bra med en såpass liten rifle, men brukte støtte foran og bak etter beste evne. Så langt er det Barnes 300gr TSX i full pupp som ha samlet best i denne børsa.

 

Det går fort ei eske på 50 kuler før jeg er ferdig :-)

Link to comment
Share on other sites

Skee skriver: Nyter en øl i sola :lol: Dersom du skyter 50mm. samling med lita børsa så bør du se deg godt fornøyd.

Jeg håper for din del at det var 100 meter du fikk den samlinga på, det er ikke ille det med en Marlin i 45-70 Govt.

Winston.jpg

Når du nevner å nyte en øl, det gjorde jeg også i London i sommer.

Jeg kjøpte en bok om Sir Winston Churchill`s gode replikker, det var ikke så rent få av dem. På buben fant jeg denne siden i boken og tok et passende bilde.

 

Tilbake til det ederulige, det blir interessant å lese hva du kommer til med Woodligh-kula. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da kom endelig Uberti High-Wall'en til landet - skal lade litt i dag og teste på lørdag :D

 

Har støpt kuler i med "Lee 2-Cavity Bullet Mold 459-500-3R 45-70 Government (459 Diameter)" - gir kulevekt på ca 485gr og har pulverlakkert dem (bare sånn passe fornøyd med akkurat dette).

 

Sizet en håndfull til .457 og slugget løpet i går med en av dem - enten feil på skyvelæret mitt eller så er løpet bare .4555-.4560"... Og da kan det vel bli drøyt å bruke kulene usizet!

 

Har N110, N130, N150 og N340 tilgjengelig.

Skal forsøke med N130 først, og legger meg på 32-36gr i første omgang - noen synspunkter på dette?

Første test-runde blir med et par millimeters friflukt, det blir heller tema for neste test-runde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...