Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei.

 

Ser at det er lite med 45-riflekuler hos Alvestad. Men nok av håndvåpen-kuler. Noen som har prøvd og lade med noe sånnt i 45-70 for trening/moro/rådyr`?

 

Jeg hadde en aldri så liten henvendelse til: www.blykuler.com. Jeg fikk svar om at jeg fint kunne kjøpe 25stk. av hver (380 grainere) dia.458" og .459" Kulene har ikke Gas Checks, men Hollow base. De har riktignok 18 brinell hardhet. Er det andre på kammeret som har erfaring med denne legeringen for 1700 -1800 ft. Eller er over 20 brinell et must? Jeg hadde tenkt meg 25 av hver for test før jeg handler inn et større parti. Jeg har ikke microrifling i min Marlin. Fint om andre med erfaring kommer med kommentarer. Hullspisskulene i kommentaren over har .458" og kuler jeg har testet fra Clarry Haglund hadde .459" diameter. Men jeg har ikke testet blykuler uten Gas Checks. Når jeg får testet kulene fra www.blykuler.com skal jeg kommentere ladninger og fart i denne tråden, .458" og 459".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan berre svare for mi, ei GuideGun. Ett trått rakleverk av en mekanisme, grovsmidd og rått, men presisjonen er forunderlig. Har med flere kuletyper fått treskuddssamlinger under 25mm med N130 krutt.

Husker sist på skytebanen, skulle skyte på poengskive på 100m, litt mumling om upresis potetkaster på benken bak standplass. Skjøt tre skudd, da skiva kom inn samla det seg en nysgjerrig gjeng for å se. skudda satt mellom ytter og innertier til venstre. Mumla halvhøgt for meg selv "litt skeiv ja" (ikke misforstå den)og justerte 2 knepp. Stille på benken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye bly i min(e) 450 marlin.

Dette er jo bygde boltrifler, men viser uasett potensialet i blykuler.

Kjøper av et forummedlem her som lager kuler av ypperste kvalitet.

 

Dette er 380 grs kuler, 22 brinell og GC

Ladet til 620 m/s.

Slike samlinger er regelen mer enn unntaket. Skutt på 70 meter.

 

normal_SAM_1606.JPG

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tips på hvor jeg kan få tak i Remington 405 grains Soft Point kuler. Utsolgt over alt jeg har sjekket, de har ikke engang en forventet inn-dato.

 

Skulle gjerne fått laget meg en samskytende trenings og jakt ladning, og da tenkte jeg at Remington 405/Woodleigh 405 kunne vært en fin kombo å teste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

405 grain blykule fra Clarry Haglund med Gas Checks har jeg kun prøvd Vv N130 med 44,5 grain v/0=546. Denne ladningen virket frisk for meg, jeg landet på 43,0 grain og 534m/s.

Da har jeg endelig alle komponenter på plass og har tenkt å kjøre i gang med dette.

 

Det blir da Starline hylser (vanlige), vvN130 og 405 grs Clarry kuler. Kruttmengden tenkte jeg å legge sånn ca. midt på treet. Har ikke behov for maks fart. Vil heller være på den trygge siden, samt slippe lettere hjernerystelse...

 

Jeg lurer bare på et par ting. Hvor lange skal hylsene være når man trimmer dem? Jeg tenkte å trimme alle like lange før jeg setter i gang. Da vil det jo heller ikke bli noe problem å sette kule/krympe i samme operasjon ser jeg for meg.

 

COL, er den bestemt av hvor krymperilla på kula er? Eller må jeg ha en bestemt lengde? Har det noe å si i forhold til mating, etc? (Børsa er ei Marlin 1895 SBL).

Link to comment
Share on other sites

Trimlengde på 45-70 er det bare å følge det ladebøkene sier. De sier ca 53,2 mm.

 

Sjekk COL ift friflukt i din egen børse. Jeg opplevde at "standard lenge" iht ladebøkene (64,5-7mm) gjorde at kula satt mot bommene, da blykulene er ganske mye breiere i front ift feks 405 gr Rem. Jeg bruker COL 63,60 mm med Clarry sine 405 gr RCBS med gasscheck, men sjekk ift din egen børse. Dette i en Marlin 1895G.

Bruker selv egen Lee factory crimp så da skal det ikke ha noen betydning hvor i rilla kula sitter.

 

Mating er kun et problem om COL er altfor lang. Får neppe noe problem før du går over 65-66mm.

 

Hver OPS på at Clarry sine kuler ofte ikke veier 405 gr. De to forsendelsene av 405 gr RCBS jeg har fått har vært ca 420 gr. Ingen fare hvis du ikke sammenligner med andre ladedataer for å sprenglade.

 

Min koseladning med Clarry 405gr RCBS gaschecks er 43gr N130. Det gir ca 520 m/s i 18.5" løp.

Link to comment
Share on other sites

Mm, det er vel det jeg er redd for :-) Jeg lurer derfor på om det er vits i å bruke mye tid på å utvikle en presis ladning med denne børsa, eller om jeg skal bare bruke en ca. midt på treet ladning og kjøre på? Jeg har kun de originale ghostringsiktene foreløpig uansett.

Link to comment
Share on other sites

Samlingen til KjetilL sier alt, den står det respekt av. Jeg kan nevne at i alle de årene jeg har skutt med Winchester mod.94 og 30-30Win. har jeg aldri oppnådd like gode resultater som med Marlin GS 45-70Govt. Denne Marlin rifla har vært en imponerende erfaring. Nå har ikke jeg kikkert (vil ikke ha på denne), men dette Skinnersikte og en rinsdyrfigur på 100 meter blir grovt. Jeg for min del er fascinert av at det er lett å prestere slike samlinger som her.

normal_350_grain.jpg

Jeg bør nok kjøpe et par nye figurer til våren :roll: Jeg ser at flere som har 45-70Govt. her på Kammeret viser imponerende samlinger bedre enn mine 5 skudd her.

 

normal_Marlin-Mauser.JPG

Innenfor 100 meter og greit lys så holder det godt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk rifla i høst så har bare prøvd lee hb 405grs støpte kuler og 300 grs sierra hp/fn. Sierra kulene samlet litt over snusboksen på 100m mens de støpte kulene lå på rundt 20cm hvis man ikke telte med fluene. Brukte linotype kuler som jeg herdet i vann rett fra tanga. Mistenker at mickrogroove ikke klarer å holde på kulene og få skikkelig snurr på kula. Var alltid runde hull, så kula har ikke veltet

Link to comment
Share on other sites

Kulene er .460 målt med mickrometer. Tok ei kule og banka den inn i løpet forfra for så og dra den ut igjen. Den virket trang nok. Kula målte .459 etterpå. Glemte og fortelle at samlingene ble bedre da jeg ekspanderte hylsehalsen mer til jeg fikk god trompetform. De første parronene skrellet av en del bly ved kuleisetting pga hylsehalsen. Etter jeg ekspanderte mer forsvant problemet. Nå har jeg ikke kikkertsikte på rifla lenger, bare ghostring. Men samler mye bedre later det til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er spent på hvilke jaktkuler av en viss kvalitet som blir tilgjengelig for oss hjemmeladere frem til rimelig tid før jakta.

Pr.dato er det lite tilgjengelig, helst ville jeg satset på Woodligh i 45/70, men det ser dårlig ut hos Jakt & Friluft som importerer. (for 45/70 .458"). Derimot finnes det Swift i 350 grain å få kjøpt. Denne kule er en A-frame som kan gi litt ekstra trykk. Er det noen av dere andre som har erfaringer med denne kula? Swift oppgir ingen data på siden sin, men vil heller selge en ladebok.

aframelever-topimage%5B1%5D.jpg

Det burde være realistisk å få 1800ft. med denne i en 1895 Marlin?

 

Nå utover våren blir det mye skyting med støpte blykuler fra div. støperier, jeg er spent på en kule jeg kjøpte her forleden. En 392 grain med GC, den skal holde et sted over 20 brinell. Disse alternativene er relativt lette å få tak i hos 3-4 som støper.

normal_45-70_Govt_.JPG

Til venstre 392 grain og til høyre en 353 grain med hullspiss. Hullspiss kula samler bra, men 392 graineren er uprøvd frem til jeg får tid til å teste. Støper man ikke selv så er det kjøpte blykuler som er rimeligste alternative for mengdetrening. Disse to alternativene koster ikke mer enn kr.3,50 pr.stk. (frakt i tillegg selvfølgelig.)

Link to comment
Share on other sites

 

Er det fortsatt ingen der ute som har testet Swift 350 grain A-frame?

 

En kar her som lader de likt som Hornady 350 FN http://www.marlinowners.com/forum/ammunition-test-results/22379-photos-test-swift-hornady.html

 

Selv fikk jeg en eske ifra Brownels i dag med noen søte små Barnes TSX 250grs. Ja jeg vet SD er elendig på disse, men de skal brukes på drivjakt

etter villsvin for å få normalt forhold.

Med ca 700m/s + skulle forholdet minke en del motså med 350grs i 580m/s som jeg bruker nå. Har noen 30-06 børser som jeg kunne ha brukt, men ikke like gøy.. :D

 

Min 1895G med hjemmemekka langt magasin, bruksvåpen,ingen skjønnhet

 

normal_DSC01948.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg smører ihvertfall med helpressing. Bruker Hornady dier, og hylsa sitter som støpt om jeg ikke smører.

 

Mtp Starline har jeg på de siste 100 nye ihvertfall bare flaret og brukt de rett ut av esken (Marlin rifle). Intet behov for helpressing av ny hylse. Sjekk de i kammeret ditt så ser du fort om det går bra eller ikke. Starline kom også trimmet ganske kort fra fabrikken, alle var godt under minste trimlenge.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk de i kammeret ditt så ser du fort om det går bra eller ikke. Starline kom også trimmet ganske kort fra fabrikken, alle var godt under minste trimlenge.

Da sjekker jeg bare om de passer i kammeret. Jeg målte mine til 53,3 mm lengde. Kjøpte 200 stk. nye Starline.

Link to comment
Share on other sites

Uansett om hylsa går i kammeret så er det viktig å heilpresse for å få skikkeleg kulehald, spesielt i eit våpen der ein har kombinasjonen tunge kuler, røyrmagasin og litt rekyl. Det er evt. mogleg å necksize 45-70 vha. ei 45 Colt carbiddie om hylsene er er skotne i våpenet før.

Eg er temmeleg sikker på at det ikkje eksisterar carbiddiar i 45-70, å ha carbidinnlegg for ei såpass lang hylse ville raskt kosta skjorta. Dessutan må ein smørje riflehylser uansett om ein nyttar carbiddiar eller ikkje. Grunnen til at carbiddiar for rettvegga hylser er smørjefrie er at carbidinnlegget er ein liten ring nedarst i dia, og friksjonen mot hylsa uansett er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører ihvertfall med helpressing. Bruker Hornady dier, og hylsa sitter som støpt om jeg ikke smører.

 

Mtp Starline har jeg på de siste 100 nye ihvertfall bare flaret og brukt de rett ut av esken (Marlin rifle). Intet behov for helpressing av ny hylse. Sjekk de i kammeret ditt så ser du fort om det går bra eller ikke. Starline kom også trimmet ganske kort fra fabrikken, alle var godt under minste trimlenge.

 

Støtter dette, så ingen vits med å helpresse mine siste nye 100 Starline hylser da de likevel må utvides igjen for å sette kula. Avgradet hylsa og kjørte inn expanderen. Krymper med Lee factory crimp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...