Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Har handla noe reloader 10x krutt på slump, prøvde noen skudd med 400grns speer foran i helga, ga begredelig hastighet med maksladning oppgitt av produsent (488m/s) rekylen var "daff" Jeg ser dog at kruttet skal være noe tregere enn Rhino9(norma200), da burde det være safe å kjøre med samme ladningen som med dette eller????

Mistenker at maksladningen på produsentens side er litt "forsiktig".

Noen som har noen innspill rundt dette?

 

49grs bak en 420grs pb med gas chek, ga 1836fps, samling på en drøy "apelsin" på 100m med Zeiss Z-point i en Marlin GG

Hadde ikke vært bekymret for å øke denne noe, men ser ikke poenget ettersom kulebanen ikke blir vesentlig bedre og den alikevel penetrerer en elg fra alle vinkler.

Har skutt noen elg med denne kula i omtrent samme hastighet, da med Norma 201

 

Maxladninger som er oppgitt av enkelte amerikanske tabeller tar høyde for bruk i gamle Trap Door rifler og lignende

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hørt at kvalitetskontrollen ut av fabrikken har blitt kuttet ned på, dermed sender de ut fler våpen med feil på. Om dette stemmer vet jeg ikke.

 

Men kvaliteten forøvrig ville jeg nå tro var den samme. Er det ikke de samme maskinene som lager delene da?

Har min tvil om at de forandrer på delene til en rifle som har blitt produsert i fler tiår.

 

Har andre hørt noe mer om dette. Ivrig etter å høre om det isåfall.

 

Til "Kruttlysten":

Hvordan fester man denne scout skinnen?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at kvalitetskontrollen ut av fabrikken har blitt kuttet ned på, dermed sender de ut fler våpen med feil på. Om dette stemmer vet jeg ikke.

 

Men kvaliteten forøvrig ville jeg nå tro var den samme. Er det ikke de samme maskinene som lager delene da?

Har min tvil om at de forandrer på delene til en rifle som har blitt produsert i fler tiår.

 

Har andre hørt noe mer om dette. Ivrig etter å høre om det isåfall.

 

Til "Kruttlysten":

Hvordan fester man denne scout skinnen?

 

Her en installasjonsvideo. Han fyren ser jo muligens litt artig ut da,, hehe! Veldig uproblematisk installasjon.

/K

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at kvalitetskontrollen ut av fabrikken har blitt kuttet ned på, dermed sender de ut fler våpen med feil på. Om dette stemmer vet jeg ikke.

 

Men kvaliteten forøvrig ville jeg nå tro var den samme. Er det ikke de samme maskinene som lager delene da?

Har min tvil om at de forandrer på delene til en rifle som har blitt produsert i fler tiår.

 

Har andre hørt noe mer om dette. Ivrig etter å høre om det isåfall.

 

Til "Kruttlysten":

Hvordan fester man denne scout skinnen?

 

Ja di har hatt noen gedigne problemer der på REMINGTON (som jo har kjøpt opp MARLIN etter 2007!) men disse problemene har di klart å gjort noe med etter hva jeg ha skjønnt.

Finnes ufatteligt mye skrevet på nettet om dette. Les/søk på marlinowners.com. For eksempel denne tråden:

http://www.marlinowners.com/forum/45-70 ... mbers.html

 

Men jeg trur folk blir alt mere enige om att problemene blir mere og mere borte.

MEN!! HVIS du skall kjøpe deg ny rifle og ønsker en rifle fra den gamle (GODE!!!) fabrikken så MÅ du se ett JM stempelen på løpet.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det jeg misliker med min GG - er at leveren blir i trangeste laget når det blir kaldt, og hansker benyttes.

 

Det var ett av momentene de tok i betraktning da de lagde de nye 1895 SBL og GBL-modellene; en "lever" mer beregnet for folk som kler hendene sine for kaldere klima.

 

Det som kanskje taler litt imot de nye modellene er at de er en del tyngre. Noen som har prøvd både gammel og ny type?

Link to comment
Share on other sites

Ikke skutt begge typer nei. Har en GS men kun "befølt" SBL ++ i butikk.

Ja betydelig mere vekt i disse nyere riflene - ikke noe rart det da, grunnet lenger mag, pistolkolbe og laminattreverk!

Jeg kan også si att du slettes ikke klarer å bruke mye vott i den større bøyelen for det blir trangt.. ikke mye mere volum. Noen få cm2..

Di burde ha vært to, tre cm lengre i tillegg till mere volum.

 

En fin ting med di nyere riflene er jo att du har mere vekt lenger fremover i balansen/børsa, særlig når du har magasinet fullt ladet. Hjelper noe når du trenger å kjappt komme till skudd nummer 2.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Er også meget glad i min gode gamle Marlin,45/70,(mener/tror denne heter Mod 72) ... har dog et lite problem med at "leveren" iblandt åpner utilsiktet.... ikke ofte, men blir jo et svakt metallisk lyd når dette skjer og som kan skremme dyr under stilljakt.

 

Noen som kjenner igjen seg med dette og vet "løsningen", eller må man til "doktor"? - Kan ikke selv se noe galt men...

Link to comment
Share on other sites

@ kruttlysten: Husker du hvilken butikk du kikket på SBL'en i?

 

Nyttig å høre dine refleksjoner om lever'en, altså. Egentlig det eneste som taler for den nye. Kanskje pistolgrepet også?

 

Den lange skinna og det lange magasinet synes jeg er litt overkill. Da er isåfall GS'en favoritten min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme åpne siktemidler - men montert på Leupold QR baser - slik at en lett liten Leupold kan benyttes.

 

Problemet er at baksiktet regulerer hvor langt bak/foran jeg kan ha kikkerten.

 

Og jeg kan dessverre ikke ha den lengre framme - da kikkertokularet vil touche ghost-ringen.

 

Jeg er da "forsaket" til å bruke 405r gr..

 

Men det gjør ingenting - da denne kulen vil legge ned elefant.

På normalt hold. :wink:

 

På norsk vilt:

 

Ha-ha-ha :lol: - HVIS NOEN TVILER :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hassel din skurk.... :-) 45 / 120 sharpsen har æ ikkje skutt så mye med at æ e trygg på å treffe med paperpatchkuler og 120 grain svartkrutt mellom 25 - 300m. :-) den dagen æ e trygg på børsa ladningene og at æ kan levere en 525 grainer gjennom maskinrommet HVER gang... Da blir sharpsen med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trenger litt starthjelp for mine første ladninger.

 

Våpen: Marlin 45-70 SBL (18.5" løp)

Hylse: Starline

Tennhette: CCI 200 Large Rifle

Kule: Blykule a la RCBS med gascheck, sizet .459", vekt 428 grain med kulefett

 

Har tilgjengelig Vihtavuori N-133 og Norma 201.

 

Noen som kan gi meg litt feedback på en grei startladning å jobbe ut fra? Helst N-133, da jeg har mest av det. Og indikere hastighet jeg burde få om mulig (har krono så skal sjekke).

 

Finner data for 400gr jacket, men kan ikke nok til å tolke meg over på en typisk startladning for en 428gr blykladd.

 

I tillegg har Vihtavuori en disclaimer om at deres publiserte ladninger er kun for bolt action m.m., ikke Marlin 1895. Ut fra tidligere innlegg i denne tråden tolker jeg det slik at de publiserte startladningene er greie for Marlin 1895, men IKKE maksladningene.

 

Trenger litt hjelp her da den første hjemmeladde patronen er den mest spennende! Helst ikke for spennende...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått litt innspill annet steds fra, og ladet meg følgende rekke med Vihtavuori N-133:

 

43 grain

44 grain

45 grain

46 grain

47 grain

47.5 grain

48.0 grain

 

Komponenter som over, COL 64.0 - 64.1, for å få krympen godt ned i rilla. Han hadde erfaring med denne kula opp til 51 grains med N-133, dvs jeg skal etter sigende være på trygg grunn ennå.

 

5 skudd av hver for å måle med krono. Alt målt ut med "trickler" og vekt, dvs er trygg på mengden krutt.

 

Noen som har kommentarer på disse mengdene?

Er usikker på fyllingsgraden i hylsa, fra 46 grains og oppover så har det sluttet å rasle, dvs 100% eller mere fyllingsgrad (komprimering). Er dette er en issue?

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det sluttet å rasle, men at det er såpass lite rom for bevegelse at du ikke lenger hører det.

 

Et lite tips fra min side er å finne en ladning som både har god presisjon og er behagelig å skyte med.

I motsetning til hva magnumfantastene på den andre siden av "dammen" tror, så er ikke den kombinasjonen nødvendigvis helt oppe ved maksimum på ladetabellen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom tråden og fått lyst på å gjøre ferdig et prosjekt jeg begynte på i 1975.

Kjøpte hjem fra USA en Siamesisk Mauser i 8X54R, ¨matchgrade pipe i .45-70 og skjefte fra Richard Microfit.

Magasinet på rifla er for kravepatron og passer utmerket til .45-70.

Fjernet dekslet som var på tippen av Mauserren og slipte kassa.

Skrudde in pipa og rotet bort tennåla.

Da stoppet prosjektet og har ligget siden.

Skal nå som jeg har lest litt i denne tråden prøve å få tak i ei tennål fra USA og å gjøre prosjektet ferdig 38 år etter påstarting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått skutt og målt litt:

Våpen: Marlin 45-70 SBL (18.5" løp)

Hylse: Starline

Tennhette: CCI 200 Large Rifle

Kule: Blykule a la RCBS med gascheck, sizet .459", vekt 428 grain med kulefett

Krutt: Vihtavuori N-133

COL: 64.0 – 64.1, krymp i rille

 

Hastigheter, gjennomsnitt av 5 skudd over krono:

 

43.0 grain – 1403 fps Temperatur: -15 Celsius

44.0 grain – 1396 fps Temperatur: -15 Celsius

45.0 grain – 1494 fps Resten temperatur: -1 Celsius

46.0 grain – 1581 fps

47.0 grain – 1628 fps

47.5 grain – 1649 fps

48.0 grain – 1697 fps

48.5 grain – 1724 fps

49.0 grain – 1742 fps

49.5 grain – 1773 fps

 

Kommentarer:

- 43 og 44 grain skutt I dårlig lys, kronoproblemer og få gyldige målinger.

- Har soting av hylser hele rekka, delvis helt ned til krage. Dette har jeg ikke med kjøpeammo. Hylsene er helt nye, tatt rett ut av eska uten pressing eller prepping.

- Hylser ser greie ut etter skyting, men har fått med meg at 45-70 ikke vil gi spesielle visuelle tegn på høyt trykk før det er for sent. Har ikke fabrikk Starline landinger å måle mot heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det mye problemer med nye marlin bøylerifler etter at winchester tok over produksjonen? Jeg spør fordi en viss havesyke sier at jeg må ha en guide gun eller lignende...

så vidt jeg vet så er det vel Remington som kjøpte Marlin men det er et selskap som heter Remlin som har ansvaret for selve produksjonen var så heldig igår at jeg fikk prøve en Marlin i 450 :mrgreen: må innrøme at jeg var både vettskremt og skeptisk får og prøve men det var ikke så grusomt..selv om første skuddet fikk jeg en smekk i leppa ikke noe alvorlig eller veldig vondt

det verste var vel og bli nummen i hånda idag så føler jeg ingenting 8) mulig jeg kjøper meg en roligere 45-70 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Får vel melde meg inn i denne tråden da det ligger en rifle i posten og venter på meg og isbjørnene :D Blir spennende å bli kjent med denne rifla og patronen. Bare synd jeg ikke kan beholde den i skapet lengre enn noen mnd :| Er en Marlin G1895 SS hvis jeg husker riktig.

Noen som har tips til kuler som forhåpentligvis stopper en isbjørn full av adrenalin på kloss hold, så tar jeg gjerne imot det..

Link to comment
Share on other sites

Driver liksom og surrer litt mellom winchester og remington men sånn egentlig så viste jeg jo at det var remington som hadde tatt over... ;)

Jeg har så vidt fått testet en marlin i 450 og må si at jeg hadde ventet at rekylen skulle vert verre.. :D den var faktisk veldig grei :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...