Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Skaut endelig noe runder igjenom kjærestens Guidegun i helge. brukte 300gr remington kuler foran 55gr med N135 En del lavere en ladebokens startladning på 59gr riktig nok. Men de skuddene var opprinnelig ladd for contender med 10" pipe.

 

TC løpet du snakker om er 14" Hassel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har satt i sammen noen pakker med 300 grains kuler fra clarry her nå med 60 grains n-135 bak, tenkte og ta med meg chronografen når disse skal testes. Skal bli morsomt å se på samling og fart :)

Har sittet og vugget litt i stolen i hele helgen, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å testkjøre en pakke 325 grains LEVERevolution da dataene på disse skulle tilsi at rømte belgisk blå fe også kan havne i frysen min 8)

Link to comment
Share on other sites

fra 100 til 200 kroner per pose med 50 kuler, rundt 100 lappen for dem uten gas cheeks, og ca 200 med. Presisjonen skal jeg være forsiktig med å bedømme. Var å fyrte opp noen runder med 350 grains forrige uke, og greide vel en 7cm samling på 100 meteren med annlegg, her kan nok mye gjøres bedre med riktig ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Eg har skaffa meg Williams sikter til min Marlin i 45/70.

av denne typen

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=945296

 

Etter første testing vikar det som framsiktet er for høgt.

 

Utan at eg har sjekka altfor mykje på nettet lurer eg på om nokon veit kvar eg kan få tak i eit utval av framsikter som er litt lavare ? Må eg kanskje bytte til ein helt anna innfesting i front på løpet sidan den orginale er ganske høg ?

 

Takker for hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Hva er deres erfaring med .45-70 hylser fra Starline? Jeg bestilte hundre, men måtte kassere en håndfull pga bulker, og etter en gangs lading -med startladning og mildere- ser jeg at ytterligere 10-15 stykker har fått et lyst belte nær hylsehodet. Jeg trodde ikke at såpass rettveggede hylser skulle strekke seg noe særlig, men det ser jaggu slik ut :? !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

øhh... snaker vi fortsatt om en trapdoor? I så tilfelle hvillken model, er det rifle utgaven du har? Jeg opplevde min officers model som smekker og hendig... Solid ja, men det er jo orginalt et våpen fra den tiden stålkvaliteten var littt stussligere og man innimellom satte bajonett på dem for å stikke ihjel hverandre...

 

Du kan sikkert bruke milde røyksvak ladninger i den, men ikke begynn å lad sint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar jo at det er en replika... altså en kopi av en eldre rifle (Trapdoor kom i 1873) og er bygget etter det.

S.900.jpg

Bildet viser en 1873 Trapdoor karabin replika fra pedersoli.

 

Det jeg lurer på er om du kanskje har min gamle Pedersolli Rollingblock...( har du kjøpt den fra noen i bergenstraktene mon tro?)

S.852.jpg

Rollinblock

 

Og den minnes jeg som relativt bastant og solid ja.

Link to comment
Share on other sites

Ikke replika?

Er den laget av Pedersolli er det da vitterlig en replika.... Men jeg er enig med deg at den er skrekklig solid. Jg solgte jo min når jeg inså at orginale er (var) billigere...

Sjek Lapua.com for lade data. Mener de har noen som passer til trapdoor / Rb osv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Sitter og forbereder noen nye ladninger i .45-70 som skal testes over kronograf.....

 

Er det noen som har peiling på hvor høy fart man må ha på en 405 grains kule for å klare anslagskravet for jakt på storvilt?

Evt. hva som er fornuftig fart på 405 gr.Woodleigh med tanke på ekspansjon på hold opp mot 100m?

 

-Ladedata med N-135 mottas med stor takk;)

 

mvh

Christopher

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skal lade til en Marlin 1895 SS med microgroove barrel.

Har ladet litt 300 og 405 gr. med N-135. Men har ikke fått målt farten på disse.

Hadde håpet å få til en god lading (passe fart og presisjon) med de tyngste kulene.

Er det noensom vet hvordan kombinasjonen blykuler og microgroove barrel fungerer?

 

mvh

Christopher

Link to comment
Share on other sites

Er det noensom vet hvordan kombinasjonen blykuler og microgroove barrel fungerer?

 

Grunnet den grunne riflingen tror jeg at du får best utgangspunkt for presisjon hvis du "slugger" løpet ditt med en veldig myk blykule for å finne den mest hensiktsmessige dimensjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har micro-groove løp, har kjørt litt tester med forskjellige kuler fra clarry, det som samler best hos meg er 38 grains n-135 bak lee 400 grains og mimek 525 grains kuler. ingen av delene er tilfredsstillende for meg (+-5 cm på 100 meteren), så jeg har hoppet av bly og kommer til å forske på mantlede kuler. Ikke allverden til hopp i pris om man går for remington kuler heller. Mulig jeg vil fortsette litt på lee 400 grains kuler med svak lading for koseskyting.

 

Her må vi ha en liten erigering:

Har blåst opp kulene til .460 og nå skyver denne slegga blypotter bedre enn mantlet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tillvenningsladninger

 

Gikk en f... i meg før jul, så jeg bestilte en SBL hos den lokale våpenpusheren. Kan ikke si jeg har særlig erfaring med grove kaliber, (om man ser bort fra 84mm RFK) og må derfor lage noen ladninger for venne meg til litt mer skyv. Har følgende komponeneter

Remington hylser

Remington 300 gr HP

Remington 405 gr SPFN

Diverse hetter

VV-140

Norma N-200

 

Skal ende opp med en jaktladning rundt 1800 fps med 405 gr...

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

Jeg er fersk i 45/70 faget,men fikk ordna meg ei Browning 1886 produset i 1986. En av de siste hundre ,ble eg fortaldt. Har nå bare kjøpt meg fabrikk lada 300gr ammo. Må ha litt hylser først,så med litt bedre vær bærer det på banen med en pose appelsiner,som har meldt seg frivillig til blink. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt Hornady LEVERevolution 325 Gr Flex Tip?

 

Hva skjer med disse i No1 hastigheter?

 

Utfra den totale mangelen på dybdevirkning i små hjortedyr jeg har sett så ville jeg for dere Afrika-gutter anbefale å skyte på langt hold med solid backup hvis dette er dyr med spisse horn eller spisse tenner :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stor forskjell mellom å skyte med 300gr og 405gr. Så om du vill ha gradvis tilvenning så er 300grainerne, "mjuk å fin".- Om du skal opp til 1800fot med 405gr så tror jeg det blir vanskelig med N140 kruttet. Med 54gr så ligger det rundt 1600ft.- N140 er jo ikke det optimale om man vil ha max fart.- Ladet en del både med Norma 201 og Rel 12 tidligere, og begge gav høgre hastigheter. Rel 12 var et "hærlig" krutt å skyte med , men er blitt vanskelig å få tak i.- N140 er jo billigt og duger til det meste, også til Elgen.

Link to comment
Share on other sites

45/70 er et genialt kaliber 8)

Selv har jeg 1895 GG :mrgreen:

Har teste ut mye kuler å krutt... Remington 350 grs sp med 48 grs N-135 bak er en meget grei ladning til trening å for de som er litt skeptiske når de ser en liten tass av ei rifle med kjempehull forran :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

bruker konsekvent n-130.... og har ei hastighet på 1890ft/s målt tidligere med ei clarry-kule på 405 grain med gascheck

har chronografert 46grain n-130 til 1790ft/s.

I dag bruker æ ei heimestøpt kule på 410 grain ladet med n130 til ca 1900 ft/s i en marlin 1895ss (lengre løp enn guidegun).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt SBL gjennom Norma. Jeg betaler 11000 hos min lokale pusher. Har ikke sammenlignet så nøye på priser, jeg vil gjerne beholde ham i bygda... Jeg bestilte min rett etter elgjakta, og den er ventet i løpet av april. Vet at leveransene til Norma har vært litt ustabile, så jeg krysser fingrene for at alt går i orden, og at jeg kan bruke sommeren til koseskyting..

 

Hadde jeg ikke vært så dårlig på våpenpuss som jeg er tror jeg at jeg hadde vurdert GBL den er om mulig enda tøffere

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hva er til å stole på?

Har ladet opp et parti med Rem 300gr HP og 56 gr Norma 200

Har prøvd med ladevekter på 50gr, 53gr og 56 gr tidligere

 

Ladebasen på robsoft har denne kulen med Norma 200 og 58 gr ladevekt

http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... Government

 

Norma har data på 300 gr Hornady med 60 gr Norma 200 maks. Legger jeg remkula på samme trykk i quickload tilsvarer dette 58 gr Norma 200

http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... Government

 

Ladeboken - utgave 6 oppgir 48 gr Norma 200 bak remkula for Marlin 1895 - 50 gr om det dreier seg om ruger nr 1 eller 3. I følge Norma sin tabell tilsvarer dette trykk som er safe i gamle trapdor-rifler.

For 450 marlin oppgir ladeboken 59 gr Norma 200 bak en sierra 300 gr. Har ikke quickload for hånden for å sammenligne nå, men 450 marlin har jo mindre hylsevolum i utgangspunktet

 

Hva skal man egentlig tro på? Quickload? Ladeboken? Norma? Robsoft? Skal jeg være glad jeg er i live eter å ha kost meg med 56gr-ladningen?

 

Hva skal man egentlig tro på?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter bøylerifle kan det være vanskelig å tyde trykktegn på samme måte som man vil se tydelig i en boltrifle. I tillegg er det stor forskjell i hylsevolum fra de forskjellige produsentene. Denne er kopiert fra www.marlinowners.com :

 

Due to the difference in capacities between brands of brass...which comes out to about 3-4 grains worth of difference, I am making a new rule here in the 45-70 forum.

 

From this day forward, any load data I see posted that does not mention the brass used...will be deleted without notice or any word from me, just deleted. Repeat offenders will hear from me Smiley

 

It doesn't matter if its a Trapdoor level load, list the brass...

 

 

I'm not trying to be a hard case about it, I just think its a good idea for the sake of safety...We don't want to see anybody get hurt. We have lots of new reloaders here and we don't want to get them started off with a secondary explosion Wink

 

Quote from: swany on January 08, 2010, 02:06:53 PM

 

As measured by Brian Pierce!!!

 

1-.450 Marlin Brass/73.5 grains of water (2.7 grains less than Remington 45-70 Brass!!!)

 

2-.45-70 Remington Brass/76.2 grains of water (1.3 grains less than Starline Brass)

 

3-.45-70 Starline Brass/77.5 grains of water (2.8 grains less than Winchester Brass)

 

4-.45-70 Winchester Brass/80.3 grains of water (4.1 grains "More" than Remington Brass)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg jo lest, og er klar over at man ikke kan tyde trykktegn. Men det er jo enorm forskjell mellom ladebokens ladedata og norma sine data...

 

Quicload sier 3006 bar for remhylsa med 56 gr Norma 200 bak 300 gr remkule.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Henter fram en gammel tråd. Noen som har ladedata for RCBS FNGC 405gr fra clarry haglund. Litt usikker på hvor jeg skal legge meg. Vil en hard støpt blykule produsere mer eller mindre trykk enn tillsvarende mantlet kule?

 

Edit: Skal brukes i Marlin 1895 SBL.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet et parti med 43 gr Norma 200 i kveld. Ut fra quickload skal denne ligge midt mellom de to du har ladet. Vurderer denne kula som såpass hard at den kan brukes til jakt, men kunne tenkt meg å få hastighet opp mot 550 m/s.

 

Blir prøveskyting i morgen

Link to comment
Share on other sites

I går prøvde æ for første gang 500grains blykladder i min marlin. La meg på ladninger ned mot minimum, og ble faktisk positivt overrasket over den behagelige rekylen. Presisjonsmessig var det heller ikke så galt, og med litt forskning blir nok også DET et seriøst alternativ. ladet med en slump n130 bak.

:P

Link to comment
Share on other sites

Tilsvarende erfaring som jeg har med 44 mag. tyngere kule og roligere hasitghet er betraktlig trivligere en lett kule fryktelig fort.

 

 

Nå anser jeg ikke 405 grain som LETT... hehe

MEN uansett så vet man at ting skjer i andre enden når kula kommer fram :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...