Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Nå har ikke jeg skutt så mye med min enda, men jeg har ikke vært så nøye med friflukt. Det er uansett ikke superpresisjon i denne rifla. Jeg passer på at alle hylsene er like lange også setter jeg kulene til krymperilla. Jeg passer bare på at kula ikke står i bommene.

Link to comment
Share on other sites

Partizan 405 grain.

Hylse: Remington. Hette: #Federal 210Match. C.O.L. 64,50mm.

Hodgdon H-335= 56,0 grain. Hast. 576 - 572 - 570m/s. Snitt 572m/s. (1876ft.)

Vv-130 = 47,0 grain. Hast. 548 - 551 - 550m/s. Snitt 549m/s. (1801ft.)

Vv-133 = 51,0 grain. Hast. 531 - 531 - 533m/s. Snitt 532m/s. (1745ft.)

 

Jeg legger merke til at du bruker ladning her som er en del friskere enn den du bruker på Clarry sine 405grs blykuler. Er det slik at blykuler gir generelt mer trykk enn mantlede kuler, eller er det noen annen grunn til denne forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Ladninger med mantla kule kontra blykule.

Tidligere prøvde jeg litt blykuler i .30-30 Winchester for mod.94. Jeg var på ingen måte ekspert (heller ikke i dag), men registrerte at man brukte fortrinnsvis noe raskere krutt og derav lavere dosering generelt. Så kjøpte jeg Marlin, jeg var relativt uerfaren med blykuler i rifle. Derimot hadde jeg en del erfaring med håndvåpen og bly, og la fort merke til at bly oppførte seg noe annerledes og trivdes best med litt andre kruttsorter i flere tilfeller. Når jeg bestilte mine første blykuler hos Clarry Haglund ringte jeg ham og ba om råd. Jeg fikk følgende svar: Start ca.10% under angitt ladning for mantla kule i tilsvarende vekt. Erfarne blykulefantaster har gjennom tidene forklart meg at blykule gjør ikke noe om den står litt mot bommende, bly er annerledes.

 

Legg også merke til at kruttprodusentene er vage når de angir ladninger for bly, i så fall er det med en kjent spesifisert produsent. Jeg vil komme med en påstand: Ikke ta en maksladning for Eks.405 grain mantla kule og kopier den ladningen for en blykule i samme vekt. Clarry Haglund har et poeng (minus 10%), jeg er glad for det rådet. Det er sikkert flere her på Kammeret med dyp erfaring om dette temaet som kan forklare ting bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke være et geni for å skyte eller lade til en 45/70 Marlin 1895, men et nybegynner konsept er det ikke:

Det som viser seg er at vi som har en slik støter på en del sære ting p.g.a. kulevalg med hva dette medfører av nødvendig kunnskap om hva man driver med.

normal_1895GS.JPG

Det som skiller 45/70 Govt. brukere fra en del andre rifleskyttere er kombinasjonen mellom kuler med mantel og blykuler. Blykuler blir mer aktuelt for mengdeskyting og kulevalg generelt.

For de fleste med andre riflekalibere er blykuler helt uaktuelt. Dette gjør at oss 45/70 folk må sette oss inn i et annet pensum, nemlig hvordan lader man blykuler. Å lade med blykuler krever at man tenker annerledes om friflukt= kula kan stå mot bommene? Kruttvalg= oftest raskere krutt? Blylegering BHN=hvilken hastighet er begrenset, blying i løpet? Bruk av Gas Checks eller ikke. Forstå trykk=forskjell fra mantla kule. 45/70 govt. blir ofte omtalt i ladetabeller innenfor tre trykkbegrensninger som: Trapdoor - Levergun - Sterkere moderne våpen som Boltrifle ala. Mauser, Ruger nr.1. Begrensede opplysninger om ladetabeller= tenke og forstå mye selv. Jeg har sikkert glemt noe. En skal ikke se på dette som et problem, det er heller interessant. Har man en Marlin så er dette riflenes svar på "Harley Davidson"= må kunne noen knep.

Jeg kommer IKKE til å lade med svartkrutt i 45/70 selv om den opprinnelig ble laget for det, jeg hater å pusse etter svartkrutt=klin i bøylerifle.

normal_Beaumont_4.JPG

Jeg understreker at jeg ikke er en svartkruttskytter, kan ikke så mye om det, men litt har jeg lært:

Jeg har denne Beaumont-riflen fra 1877, den er fra Nederland, kort om det. Kaliberet er 11x52R. Pipa er ikke målt, men offisielt skal den være .457" Jeg kan bruke samme kuler som til 45/70 Govt.

Som jeg skrev så er dette ikke helt mitt felt, men jeg fikk hjelp fra en ekspert på temaet for noen år siden og han satte meg inn i visse grunnleggende ting, hvis det er riktig?

#Blykuler og legering=RENT BLY. #Krutt må kun være SVARTKRUTT, for dette tilfellet grov granulering. Men du kan utvikle en røksvak ladning, raskt krutt og dacron-fiberfyll= krevende prosess å komme frem til, hvis du gidder.

#Viktig med å lade svartkrutt i PATRON= ladningen må være komprimert, hvis ladningen er maks og jeg ikke får komprimert må jeg fylle med Maisenamel og lignende. Der etter legge inn en pappfolie/skilling som mellomladning. Han ga meg også noen ark med bivoks, jeg har glemt hva jeg skulle med dem :roll:

For å si det slik, det er ikke skutt mye med den etter at jeg måtte stå på egne ben her. Jeg føler at jeg ikke våger å stresse denne boltrifla uten å være i et kunnskapsrikt miljø som kan dette temaet.

Det hadde vært enklere med en solid munnlader. Konklusjonen her: DETTE ER ET EGET FAG, som må læres. Et godt miljø innen svartkrutt lærer en det.

 

Det samme gjelder oss som vil lade med bly i 45/70 Govt., det er en egen greie.

normal_45-70.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk testkutt litt Partizan på egen bane i ro og mak, 60 meter og 100 meter:

normal_Test_4.JPG

Jeg skjøt 58 skudd med litt diverse ladninger og kuler, ble litt skuffa over samlingene mine og begynte å lure på om jeg hadde en dårlig dag.

Jeg startet med å kronografere noen Partizan-kuler hvor jeg hadde løftet ladningen et grain over tidligere tester, jeg ligger fortsatt en smule under fabrikkens maksladninger for kule i samme kategori.

Partizan 405 grain:

Vv-130=48,0 grain. Hastighet v/0= 558 - 564 - 560m/s. Snitt 560m/s. (1837ft.)

Vv-133=52,0 grain. Hastighet v/0= 554 - 552 - 548m/s. Snitt 551m/s. (1807ft.) Treskuddsserier.

392 grain blykule med Gas Checks fra "Blykula.com" Ø.459" Vv-130=44,0 grain. Hastighet v/0= 538m/s.(1765ft.) Jeg skjøt med Vv-130=43,0 grain under testen denne dagen (Blykula).

 

Etter 50 skudd med dårlige samlinger til meg å være avsluttet jeg med 8 skudd 353 grain HP blykule fra Humborstad, dette for å sjekke om jeg fortsatt var i "form". Kulene fra Humborstad bruker jeg stabilt å samle 5 - 7cm. på 100 meter. Dette var en bekreftelse for meg om at øvrige kuler går dårligere enn Humborstad sine 353 grain og Speer 400 grain, sistnevnte skjøt jeg også greit med innenfor ca.6cm. (på 100m.)

normal_45-70_Govt_.JPG

Fra venstre Blykula.com 392 grain og Humborstad 353 grain. HP.

 

Generelt for alle omtalte kuler i mine hastigheter så er treffpunktet på 60 meter 4 - 6 cm. for høyt ved innskutt på 100 meter.

Så hvis vi tenker jakt på elg og hjort innenfor 100 meter så er ikke kulebanen mye å tenke på.

normal_Test_3.JPG

Det jeg oppdaget var at kulen til Partizan krabbet ut av hylsa, ikke inn som først antatt. Jeg ladet opp to patroner som skulle få æren av å være passasjerer innerst i rørmagasinet under flere avfyringer for å se endringer i C.O.L. med grei klem fra Lee Factory Crimp. Etter 6 skudd meldte avviket seg i form av at de trakk ut av hylsa. Jeg hadde merket patronene med tusj.

Den første patronen til venstre viser utgangspunktet før skyting. De andre to viser avvik selv etter 3-4 skudd. Den i midten var typisk 0,30 - 0,40mm. den siste til høyre var den største avvikeren med 0,62mm. Det er ikke mye igjen når C.O.L. i utgangspunktet var 64,50. Det er ikke langt igjen til at patronen stanger i åpningen på rørmagasinet og ikke vil bli med opp til kammeret. Noe å tenke på for dem som ferdes på Svalbard.

 

Etter skytingen hvor nedslagsfeltet var langs en myr uten steiner og røtter, men kun våt myrtorv, der tok jeg en liten sjekk. Kulene gravde opp en 2 - 3 meter "potetrand". Der fant jeg to rester etter Partizan:

normal_Test_1.JPG

Funnet bak 100 meteren, en blykjerne har takket for følget og en annen kjerne var på god vei ut uten stort tegn til ekspansjon. Treffene i skiva viser 4 skudd fra 353 grain fra Humborstad, typisk samling fra meg, ofte bedre som 5 - 6 cm. Dette bilde viser 7 cm. samling.

 

Til sist mine samlinger i cm. denne dagen, sittende fra benk, 100 meter:

Partizan: Vv-130= 48,0 gr. V/0= 560m/s. 8 cm. samling på det beste.

Partizan: Vv-133= 52,0 gr. v/0= 551m/s. 4 skudd samlet 9 cm. og en "flue" åpnet for elendige 17 cm.

Partizan: Hodgdon H-335= 56gr. v/0= 574m/s. Samlet 13,5 cm. (Ubrukelig.)

Blykula 392 gr. Vv-130 43,0 gr. v/0= 526m/s. 12,5 cm. (Her må jeg jobbe litt mer.)

Nosler Ballistic Silvertip 300 gr. Hodgdon H-335= 65,0 gr. v/0= 655m/s. 15,5 cm. (Ubrukelig) Jeg får prøve litt vv-130 siden.

Humborstad 353 gr. Vv-130= 46,0 gr. v/0= 558m/s. ga denne dagen 7 cm. samling.

 

Konklusjon om Partizan: jeg må prøve å krympe hardere, det er sikkert ikke skadelig å sette den ca.0,5mm. lenger inn: C.O.L. 64,0mm.?? kontra 64,50mm.

Jeg må jo si at det er skuffende av Partizan å ikke levere denne kula med krymperille, når de først trår til med å introdusere en kule spesielt for 45-70Govt. :roll:

 

Håper at andre kommer med sine inntrykk og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Etter 6 skudd meldte avviket seg i form av at de trakk ut av hylsa.

 

 

Jeg må jo si at det er skuffende av Partizan å ikke levere denne kula med krymperille, når de først trår til med å introdusere en kule spesielt for 45-70Govt. :roll:

 

Håper at andre kommer med sine inntrykk og erfaringer.

 

Har samme erfaringer med grovkuler uten krymperiller. Upålitelige greier i magasiner. Hadde noen 180 grains kuler uten krymperille som jeg skjøt i en AMT Hardballer. De krøp innover i hylsene. I 45-70 har jeg brukt mantelkuler med krymperille i Marlin og i C Sharps bruker jeg både blykuler og mantlede. I Sharps'en er det ikke kritisk med krymperille ettersom det bare går i én patron om gangen :smile:

Har en dansk rullekloss i noe amerikanerne ville kalt 46-70 men den får kun blykuler. 46-70 er forresten utenfor trådtittelen. Et spørsmål angåend Partizankulen: Hvor tykk er mantelkappen? Eksempelvis i forhold til Remington sin 458/405 kule.

Link to comment
Share on other sites

400grs + gjelder der også.

Om du sammenligner SD fra kuleleverandørens katalog får du en ide om vettug kulevekt, det er ikke vanlig å bruke 125grs kuler til elgjakt i 30-06, det blir litt det samme som en 300grs i .45.

(og spar deg selv masse plunder, bytt det løpet)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har Woodleigh 405 som kan måle hvor langt opp fra basen krymperilla er (i.e. avstand bunn kule til start krymperille, samt ca bredde krymperille)?

Har et lass med Partizan 405 og venter på et cannelure tool, tenkte å ha krymperilla på samme spot som Woodleigh (i håp om at de vil gå noenlunde likt...).

 

Mtp tilgjengelighet så er Woodleigh 405 like vanskelig å skaffe her i Norge, lenge siden jeg sist så noe i en norsk webshop. Prismessig er ikke dette kuler du bruker på blink ihvertfall, må finne noe billligere. Men skal være tipp topp jaktkuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt akkurat nå opp med Clarry sine 405 grs kuler. Ingen problem det. Det står vel ikke noe sted at du ikke kan jakte med blykuler. Det står at du skal bruke ekspanderende kuler, og det tipper jeg de gjør.

 

På trening og oppskyting bruker jeg uansett de kulene som passer meg til de forskjellige riflene mine. Jeg passer på å bruke passende kuler når jeg er på jakt uansett.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Anslagsenergien holder i massevis. Det har ingenting med kuletypen å gjøre, men er en direkte kombinasjon av kulevekt og fart. En 405 grs kule i god fart gjør nok vei i vellinga. Fabrikklada 45-70 er ofte i grenseland har jeg hørt, men hjemmelada er ingen problem.

 

Edit: en 405grs kule i 540 m/s gir 2950 joule på hundre meter. Kravet er 2200 joule.

Link to comment
Share on other sites

Til småviltjakt skulle det ikke være noe til hinder, men holder en 405 grains blykule krav til anslag for storviltjakt? Regner med at den holder i massevis til storvilt i USA :)

 

Støper egne kuler. 1/3 setteribly/gedigent bly. Herdet i vann rett fra tanga. Skøyt gjennom ei gran på kort hold. Ca. 50cm tykk. Gikk rett gjennom med lite. Utgangshull. Virker som kulene er for harde for vilt. Hadde jeg ikke hatt microgroove skulle jeg eksprimentert mer. Blir helmantel fra nå av. Synd. For jeg har invistert i fullt støypeutstyr og har 100kg bly

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å felle elg med min Marlin. Jeg har heller ikke børsa med meg på posteringer med lange hold. Jeg har et håp i høst, vi får se..... Det er folk her på Kammeret som har skutt elg med rene blykuler. Det finnes å lese på Kammerets forum for rifle, tema: Er bøylerifler noe å ha? Det hevdes gjennomskyting med 405 grain fra Clarry. Jeg har snakket med en annen her på Kammeret (på skytebanen) han hadde skutt en kalv i fjor med ren blykule, ca.400 grain kule. Gjennomskyting. Hva jeg gjør med kulevalg i høst har jeg ikke bestemt meg for ennå, men har 50 stk. 405 grain Remington liggende. Ellers vurderer jeg en ren blykule i 400 grain litt pluss- minus.

 

Jeg har også en mistanke om at blykulene som er harde som fy kan være lite ekspanderingsvillige, legeringen er først og fremst valgt for ikke å gi blying i løpet. Bly som er inne i en mantlet kule er nok bløtere. Så var det mantelseperasjon da.... Woodligh hadde vert fint å få tak i, eller hva med Barnes Original i 400 grain? Sistnevnte å er så sjelden at den nesten har samlerverdi. De er illustrert uten krymperille, men jeg mistenker at alle Barnes Original har en felles illustrasjon som kan være hva som helst av kaliber.

Er det noen her på kammeret som har sett en .458" Barnes Original for 45/70, 400 grain?

Link to comment
Share on other sites

Synd. For jeg har invistert i fullt støypeutstyr og har 100kg bly

 

Du får selge det billig til meg da ;-)

 

 

Jeg skal høre litt med Clarry om han har noen ferdige kuler så kan jeg prøve hvordan de går i rifla.

Jeg endte opp med en SBL med vanlig rifling så det burde gå greit med blykuler i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm, har vi trua på dette da - homogene 250grs kuler til 45/70 ?

 

http://www.hornady.com/store/45-Cal-.45 ... -MONOFLEX/" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har fått tak i noen esker med 250grs Barnes TSX for å trylle fram høyere utgangshastighet mot de nær 600m/s jeg har nå med 350grs Hornady FP

Jeg vurderte også Hornady kulene, men etter søking på Marlinowners forumet endte jeg på Barnes.

Rifla blir bla. brukt på drivjakt på villsvin, og da er det kjekt med minst mulig foranhold og mere lik hastighet som elgbanerifla.

250grs blir vel aldri noen elgkuler i 45/70, der har jeg 400grs Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lyst til å prøve å lage mantlede kuler selv. Fylle ei passende pistolhylse med bly. Må muligens lage en die for å presse hylsa til riktig dimensjon før den blir støpt. Men tror det kan bli problemer med matinga hvis kulene er flate i toppen. Må muligens finne på noe lurt. Tenkte kanskje .45acp var egnede hylser?

Link to comment
Share on other sites

Fant denne oversikten:

 

.458”-.475”

.22-250, .243 Win., .270 Win., .257 Roberts, .250 Savage, .244 Rem., 6 mm Rem., .25-06, .280 Rem., 7mm-08, 7.62 NATO, .308 Win., 30-06, 8mm Mauser, .358 Win., .45 ACP,

Size and trim as needed. Makes a soft point or lead tip bullet. There are many other cases with this head size, .470” that can be used. The .45 ACP case will make a light soft point or half jacketed bullet.

 

.458”-.475”

.303 British, .30-40 Krag, .444 Marlin, .307 Win.,44-40, 38-40, .44 Special, .44 Magnum,.45 ACP Rimmed.

Shear the rim, size, and trim as needed. The .45ACP Rimmed will make a half jacketed bullet or a light soft point.

 

Ser ut som du har litt å velge for 458 kuler. Her er det bilde av mange mange fine 458 kuler fra 45 ACP, tyngste på 427 grain:

 

http://458socomforums.com/index.php?topic=195.0" target="_blank

 

Men den linken har du kanskje sett?

Link to comment
Share on other sites

normal_Barnes_c.JPG

Jeg var heldig og fikk tak i den siste esken hos Brownells med Barnes:

Det koster å være kar, det var så vidt prisen nådde kr.1.000,- for 50 kuler. Ellers tror jeg tror jeg dette er et seriøst alternativ til mye annet når vi snakker om kuler til storvilt i 400 grains klassen. Jeg har ikke kommet så langt som til å skyte med disse, men har vurdert litt om settedybde og sammenligning med de andre kulene jeg her har litt lade og skyteerfaringer med.

normal_Barnes_b.JPG

Fra venstre: #Partizan 405 gr. #Remington 405 gr. #Speer 400 gr. #Barnes Originan 400 gr.

Som vi ser så stikker Barnes-kula dypere ned enn Speer sin kule, jeg kommer derfor til å ta litt høyde for det med litt redusert ladning i forhold til Speer.

Barnes ser også ut til å ta like mye plass i hylsa som Partizan, men det er mulig disse kan gi ulikt trykk hvis den ene er hardere enn den andre osv?

Det fine med Barnes og krymperilla er at patronen holder seg godt under maks patronlengde på 64,5 mm.

 

normal_Barnes_a.JPG

Jeg setter opp en liten sammenligning her fra venstre:

#Partizan, hylselengde 53,30mm. C.O.L. 64,30mm.

#Remington, hylselengde 52,90mm. (for å få krympen lenger ned på kula). C.O.L. 64,0mm.

#Speer, hylselengde 53,50mm. C.O.L. 64,50mm.

#Barnes Original, hylselengde 53,30mm. C.O.L. 63,70mm.

Alle kuler og patroner her er rettet opp med linjal for å gi eksakt inntrykk av settedybder.

 

Merk Remington er litt ugunstig vedr. settedybde og krymp rundt kula, den må krympes langt frem hvor kula smalner inn. Problemet dukker opp for oss som må ned på C.O.L. i nærheten av 64,50mm. i rørmagasin. Når man trimmer ned hylsa så kort virker ikke Factory Crimpen til Lee, hylsa rekker ikke opp til klemmene. Derfor må en bruke krympen i settedien.

 

Original fabrikkladet Remington:

normal_45-70a.JPG

Hylselengde: 53,16mm. C.O.L.64,13mm. Original fra Remington.

Her ser vi hvordan en original Remington i 405 grain er krympet av fabrikken. Denne kula havner litt i samme hylselengdefenomenet som ved Hornady sin FTX kule som krever kortere hylse. Merk at Remington her har kortet ned hylsa under 53,30mm.

Link to comment
Share on other sites

.40 S&W er blitt brukt til å lage .45-kuler. Det er enklere å stuke diameteren opp enn å kalibrere den ned. Krever at hylsa glødes ut, slik at den ikke sprekker. Google "Cast Boolits". Den siden handler om kuleproduksjon, og man finner tråder med tomhylser som mantel under "Swaging".

Link to comment
Share on other sites

Skal begynne å lade 45-70 med blykuler og røyksvakt krutt. Dette skal være til kose skyting, i alle fall sånn i utgangspunktet. Våpenet er en Winchester 1886, som er omtrent helt ny. Tenker bruke ca 400 grs kuler, og lurer da på hvor harde disse bør være. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...