Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Skal kjøpe det som trengs av dier for lading av 45/70. Noen som vil uttale seg om minimumsbehov og hva som er ønskelig. Er alle merkene like bra? Lee er jo billig...

Hvor får man kjøpt Starline hylser?

Hvilke kuler duger til DG, storviltjakt og plinking/fun?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått skutt litt mere:

Våpen: Marlin 45-70 SBL (18.5" løp)

Hylse: Starline

Tennhette: CCI 200 Large Rifle

Kule: Blykule a la RCBS med gascheck, sizet .459", vekt 428 grain med kulefett

Krutt: Vihtavuori N-133

COL: 64.0 – 64.1, krymp i rille

Temperatur: +7 Celsius

 

Hastigheter, gjennomsnitt av 5 skudd over krono:

 

Edit:

Ladedata fjernet av meg da de kanskje var litt for heite i forhold til våpenet de skytes i.

 

Kommentarer:

- Dette var rimelig freske saker, skal vurdere disse litt nærmere før jeg bruker de toppladningene igjen. Noen som har erfaringer med den kulevekten og hastighetene som oppgitt? Tror kanskje den er litt heit.

- Hadde et par tilfeller hvor bøylen spratt opp under skytingen. Vet ikke om det skyldes at jeg beveget hånda under rekylen, eller om det var selve kammertrykket som poppet åpen bøylen (ikke helt åpen selvfølgelig, bøylen gikk ca 1-2 cm ut fra låst stilling).

- Mere bekymringsfullt er at noen få av hylsene har utviklet en bule ca 8mm fra utvendig bunn av hylsen. Målt to akser, ca 0.04mm forskjell på diameter. Dvs det er ikke en uniform buling, men merkbart på ett punkt. Må se nærmere på kammeret om det er ujevnt. Kan kanskje være relatert til de gangene bøylen spratt opp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

har lett litt rundt på amerikanske forum etter de tegnene jeg fikk, så langt så har jeg ikke funnet at bøyle som går ut av lås er relatert til høyt kammertrykk. De postene jeg har lest konkluderer med fjærtrykk fra den lille låsemekanismen for bøylen pluss beveglese av hånda i bøylen under rekylbevegelsen. Men som sagt, funnet på nettet, thehighroad og marlinowners. Dette skjer også på veldig moderate ladninger for enkelte.

 

Den bulen er mere bekymringsverdig. Den opptrer på ett sted og ikke jevnt rundt omkretsen. Har ikke fått sjekket kammeret ennå.

 

I og med at de ladningene jeg listet opp kanskje er på kanten velger jeg å redigere min forrige post med kruttvekter og hastigheter. Man vet vel aldri hvordan enkelte leser det en skriver.

Link to comment
Share on other sites

Bulen på hylsa er nok dessverre vanleg blant dei nyare riflene produsert av Remington, sjølv med mildare fabrikkammunisjon. Ta et kjapt googlesøk på "1895 case bulge" og ein har lesestoff ei stund. At bøylen sprett ut er nok mest sannsynleg pga. hard rekylrøyrsle, men det er ingen grunn til å ikkje redusere ladningane.

Link to comment
Share on other sites

Lader selv ei 410 grains kule i bly opp mot de hastigheter med n130, og jeg mistenker at du i tillegg til harde ladninger kjører med en god del komprimering av ladningene, spesiellt med den kulevekta og den krutttypen i starlinehylser. Å drive med kompresjon opp mot rødstreken anser jeg som risikosport :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvilken kule bør jeg satse på til elgjakt?

Jeg kjøpte min Marlin GS i november 2012, jeg har frem til nå testet diverse hjemmeladde kuler for å bli "kjent" med kaliber og våpen. Jeg vurderer en 405 grain Woodleigh, men får den fart nok til at den ekspanderer? Ladeboken utgave #4 skryter av Speer 400 grain, men den er umulig å oppdrive fra norske netthandlere. Det er flere her på Kammeret som jakter elg med 45-70 Govt.

Hvilken kule har dere god erfaring med?

 

Mine erfaringer så langt er:

405 grain Remington N-133-50,0 grain hast. 532ms/1745ft.

350 grain Hornady FP N-130-51,0 grain hast. 604ms/1981ft.

350 grain Hornady FP N-133-56,0 grain hast. 604ms./1981ft.

 

Disse ladningene ligger innen for hva www.lapua.com oppgir som maks. Jeg føler ikke for å stresse dataene over dette.

 

Jeg har sett Woodleigh oppgitt med N-130 45,0 grain hast.1770ft. Tviler på om den ekspanderer?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye å komme med ang 45-70 enda da jeg ikke har kalibret, men et prosjekt er så vidt i gang og søknad på børse er sendt. Har nettopp fått det jeg mangler av lade og støpeutstyr i hus, bare sånn for å forberede meg litt :wink:

 

Støpte noen kuler for å teste tangen. Lee 500 3R som veier 487grs uten fett i en legering bestående av 50/50 hjulvekter/linotype.

 

PicsArt_1366967754440.jpg

Lee 500 3R (Bc .443) ved siden av en 9g A-Max 6,5. Det blir 30 kuler pr kilo bly så gryta tømmes fort.

 

Det er kanskje ikke så lett å se, men kula på bildet har en defekt som tyder på at den kan inneholde en liten luftlomme. Så den går rett tilbake i smelten ved neste støping.

 

Kommentarer til legeringen? Skal skyte røykfritt.

Link to comment
Share on other sites

30 kuler pr. kilo bly!!

Nusselig den kula der, men tviler på om jeg kommer innenfor C.O.L. som passer i en "Lever Action" rifle. Går denne kula der i en 45/70 hylse innenfor 64,50 - 64,80mm.? Jeg ser for meg 405 grain som maks vekt, kulebanen må ikke bli for komplisert og krum innenfor 100 meter.

Er det en enkelskuddsrifle du jobber med?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en Sharps Billy Dixon, ei børse som har stått på ønskelisten lenge. :)

Kulebanen blir uansett krum, men fordi Bc'n er såpass høy bør denne kula skyte vesentlig flatere enn en flatneset 405 grainer.I hvertfall om holdet strekkes litt.

Den mater neppe i en bøylerifle nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dum-Dum kuler i 45-70.

Sat nett og bladde i gamle ladenotatar og fann eit prosjekt eg haldt på med for 15 år sidan. Det kjem heilt klart inn under kategorien sært, men kan kanskje vera interessant for nokre (sære).

 

Eg har brukt ulike kuler i kaliberet, m. a. Sierra 300 grains, Barnes 400 grains, Speer 400 og 350 grains med ymse resultat. Verst var nok Sierra 300 grains som eg skaut fyrste hjorten med i dette kaliberet. Den gjekk rett ned i smellen, men då vi slakta klarde vi ikkje å finna kulehol inn i brysthola. Kula hadde splintra fullstendig i bogbladet. Kva hjorten daua av er ikkje godt å seia...

 

Sterkt påvirka av enkelte våpenskribentar sine lovprisingar av det einaste saliggjerande for jaktkuler, lodda kjerne, sat eg etter ein del fundering med ei pakke med Woddleigh 350 grains WCRN.

Woodleigh350loddakjerne-skalert_zpsdd5e7b1a.jpg

Kløyvd kule og mantel. Mantelen er varma opp slik at blyet rann ut. På Woodleigh-kula til venstre ser ein tydeleg at blyet heng att i mantelen. Speer-kula til høgre slepper lett alt blyet.

 

I alle andre samnhengar når det gjeld kuletesting er det viktigaste at kula ekspanderar kontrollert og at kjerne og mantel ikkje skil lag. Sidan Woodleigh kula i utgangspunktet er laga for .458 WM, som har monaleg høgare utgangshastighet enn 45-70, så burde den i alle fall vera solid nok til å unngå fullstendig samanbrot, slik eg opplevde med den tynnmantla 300 grains Sierrakula. Etter å ha filosofert nærare over dette fann eg ut at det rette måtte vera å testa ekspansjonen på kula på 100 meters avstand, i staden for på 30 slik eg hadde testa dei andre kulene. Det viste seg at kulene i allefall var solide nok! Eg sette opp 80 cm med standard testmedia, våte telefonkatalogar, på 100 meters avstand og sende avgarde ei kule med 1740 fps utgangshastighet. Etter å ha bladd meg nesten heilt til endes i stabelen med telefonkatalogar fann eg kula like god som ny!

 

Eg reduserte så avstanden til 30 meter og testa på nytt. Heller ikkje no var det nokon ekspansjon. Kula gjekk gjennom 80 cm med våte telefonkatalogar vart attfunnen i grusen eit stykke bakom.

 

Så ”vad nuh”? Ei jaktkule skal ekspandera, eller? Ord som Dum-Dum melde seg snart i bakhovudet. Eg bestemte meg derfor for å prøva meg som ”custom” kulemakar med Woodleigh kula som utgangspunkt.

 

Fyrste runde med modifisering:

1.RN (original). Kulelengd 24,2 mm. Kulevekt 350 grains.

2.FN: Stakk av kula til 23,4 mm lengde og fekk flat nase med dia. 5,5 mm. Kulevekt 348 grains.

3.HP: Bora med 6 mm bor til den akkurat hadde full dia. i kulespissen. Kulelengd 22,9 mm. Kulevekt 345 grains.

 

Testskyting på 100 m synde lite betring. Flat nase hadde ingen praktisk verknad. Holspissen gav ein ekspansjon på 2 mm, til 13,6 mm. Den beskjedne ekspansjonen reduserte inntrenging frå 70 til 50 cm. Restvekta var 98% for alle.

 

Soppforma mangla det mykje på så her måtte meir modifisering til:

Stakk av kula til 22,7 mm. Bora ein holspiss ø4 x 6 mm. Brekka kanten på holspiss til ø 6 mm med forsenkar. Kulevekt 332 grains. Kula vert då WCFNHP (Welded Core Flat Nose Hollow Point), imponerande...

 

Ved testskyting på 100 m såg kula ut som eit bilete frå ein annonse: Perfekt soppform og med ei restvekt på 94%. Inntrenginga var no nede i 35 cm. På 30 m var restvekta 92 % og inntrenginga var 37 cm. Avslutta med torturtest med 2. katalog tørr. Kula hang framleis fint saman. Restvekt på 86 % og inntrenging på 35 cm.

 

Woodleigh350ekspandert-skalert_zps5ad1eb05.jpg

Frå venstre: Umodifisert, FNHP@30m, FNHP@100m, FNHP@30m m/2. katalog tørr.

 

Eg hadde faktisk klart å laga ei perfekt kule til kaliberet. Eg jakta med denne kula i nokre år, men det var eit stress å modda kuler så då Woodleigh kom med 405 grains kule (Cat.no. 30B) tilpassa 45-70 kaliberet gjekk eg over til den.

 

Med til soga høyrer det vel og at eg aldri har gidda å testa ekspansjonen på 405 grains kula. Spørsmålet er vel kanskje og kor stor betydning ekspansjon i eit så grovt kaliber har. Ei uekspandert .45 kule har omtrent same dia som er ekspandert 6,5 kule...

 

For ordens skuld, sidan dette skal vera ein tråd om lading:

Kule: Woodleigh .458, 332 grains WCFNHP

Krutt: N-135, 56 grains

Hette: CCI 200

Hylse: WW

Patronlengd: 63,8 mm

Lee factory crimp die

Våpen: Marlin 1895 m/22" pipe

Hastighet: 1740 fps @4m

Link to comment
Share on other sites

Med starline hylser, cci tenner og 405grs blykuler har jeg testet fra 11 til 13 grs med VV N-320 krutt, og disse kan betraktes som morsomme ladninger. Har ikke noe annet bruksområde enn at det bare er morsomt og skyte, dette er ladninger alle kan skyte med.

Så har jeg en blyhullspiss kule på 370 grs som har blitt fyret opp med 22 til 25 grs N-110, og dette er litt kvassere, men fortsatt veldig fin rekyl, her nærmet det seg maks for at junior skulle greie og holde fokus på og treffe blinken. Har endel ladedata med pistolkrutt, så bare spør om det er noe du vil vite, for har jeg testet så skal alle som trenger det få dataene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvor Vihtavuori sine såkalte Cowboy Action Shooting loads for 45-70 ligger trykkmessig? Har søkt rundt, men det er vanskelig å finne noe info.

 

Denne tabellen:

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/93

De to nederste ladningene er merket med stjerne og er av ovennevnte type. Kulevekta er omtrent den samme som jeg kommer til å bruke.

 

Pedersoli oppgir 29 000 PSI som maks i sine rifler i kaliberet, og jeg vil tro Vihtavuori sine CA data ligger under dette. Men skulle gjerne hatt det bekreftet.

http://www.bpcr.net/site_docs-results_schedules/documents/pedersoli_proof_rules_and_allowable_limits_09-04.htm

 

Denne rifla:

http://www.davide-pedersoli.com/scheda-prodotto.asp/l_en/idpr_206/rifles-1874-sharps-rifle-1874-sharps-billy-dixon.html

 

Long Range Creedmoor baksikte og tunnel foran blir bestilt fra Lee Shaver.

https://www.buffaloarms.com/lee_shaver_sights_it-160571.aspx?CAT=4071

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh 405 grains FN

Hylser: WW, hylselengd 53,3 mm

Hetter: CCI#200

Patronlengd: 53,3 mm

Lee factory crimp die

 

Marlin 1895, 22" løp, snitt av 3 skot.

 

Krutt: N133

49 grains -1512 fps

50 grains - 1548 fps

51 grains - 1584 fps

52 grains - 1636 fps

 

Krutt: N135

52 grains - 1617 fps

53 grains - 1664 fps

Max. ladningar er på fabrikknivå+, vurdert med mikrometer.

 

Ser at eg har testa 53 grains N-135 ladninga 2 år seinare, men då med FC, forkromma hylser, hastighet 1733 fps og 3 skots samling 30 mm.

 

Og 4 år etter det att, med FC hylser og FC#210 hetter, 1725 fps

 

Dette er ladninga eg har brukt på jakt sidan 2002 og som eg ikkje ser nokon grunn til å byta ut.

 

Eg skreiv i posten om modifisert 350 grains kule at eg ikkje hadde testa ekspansjonen i 405 grains kula. Det er ikkje heilt sant. Her har den passert gjennom nakken på ein hjort på 114 kg, rett nok skote på ca. 30 meters hald. Eg trur konklusjonen er at den har ekspandert...

Hol_zpsaa759e56.jpg

Legg ellers merke til rein sårkanal og lite blodslege kjøt. Dette trur eg er typisk for tunge kuler i lav hastighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med starline hylser, cci tenner og 405grs blykuler har jeg testet fra 11 til 13 grs med VV N-320 krutt, og disse kan betraktes som morsomme ladninger. Har ikke noe annet bruksområde enn at det bare er morsomt og skyte, dette er ladninger alle kan skyte med.

Så har jeg en blyhullspiss kule på 370 grs som har blitt fyret opp med 22 til 25 grs N-110, og dette er litt kvassere, men fortsatt veldig fin rekyl, her nærmet det seg maks for at junior skulle greie og holde fokus på og treffe blinken. Har endel ladedata med pistolkrutt, så bare spør om det er noe du vil vite, for har jeg testet så skal alle som trenger det få dataene.

 

 

Ser du la til her så da er det bare og takke! :mrgreen: kommer nok til og spør 8)

venter forsatt på søknaden men rifla er kjøpt gleder meg til det

ser du nevner pistolkrutt hpå hvilken måte skiller det seg ut ifra riflekrutt?

også var jeg og så litt på lade utstyr og falt over Lee Classic Loader 45-70 Government funker dette lade utstyret greit?

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141B5628

Link to comment
Share on other sites

Men hvor får man kjøpt Woodleigh 405grs

 

Hmm... godt spørsmål ser eg etter litt googling. Eg har tidlegare kjøpt hjå Parabellum og Midway, men ingen av dei har den ser det ut til.

 

Edit: Midway.no har den på lager til 738,-/50 stk. eller 14,76,- stk. Det kostar å vera kar...

 

Woodleigh oppgjev Jakt og friluft som Norsk representant. Dei listar ikkje denne kula. Eg skal prøva ein e-post til dei.

 

Edit 2: e-post frå J&F: "har 200 av den her i butikken til 22,98 pr.stk." Ikkje ofta at Midway er det rimelegaste alternativet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med riflekrutt spar du opp i hylsene 50 ish grain, mens med pistolkrutt når du opp mot greit trykk under 15 grains. Så her skal du holde tungen rett i munnen om du er ny på lading. For putter man 50 grain med pistolkrutt oppi patrona er det mye mulig at man vil bli omtalt i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=33946...

Finnes sikkert en guru eller 2 med en vitenskapelig utgreiing her, men for og si det enkelt. Pistolkruttet er veldig raskt og når maks arbeidstrykk nesten øyeblikkelig. Mindre krutt = mindre gasser = mindre fart = mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en 450Marlin engang som var temmelig brutal endte opp med en nummen hånd og ei blodig leppe etter 3skudd :roll:

den patronen må ha vært blod trimmet men kjekt var det jo og eieren hadde blodige knoker :mrgreen:

men jeg får styre unna slike ladninger med det første :lol:

Link to comment
Share on other sites

NEI, man får ikke bare en hard ladning med mye pistolkrutt, man får en ødelagt børse. (i beste fall)

Morsomme oump ladninger lager man med passende RIFLEKRUTT. Pistolkruttet er kun for og lage koseladninger. (underlyds)

Link to comment
Share on other sites

jeg kommer nok til og holde meg til koseladninger av krutt har tenkt litt på svartkrutt men har hørt at det blir fort mye gris

og skitt i løp:) første ladningen blir vel som du sa her, starline hylse,cci tenner og 405grs Og 11 til 13 grs med VV N-320 krutt

Link to comment
Share on other sites

Litago.

 

Nå vet jeg ikke hvor erfaren lader du er, men jeg vet hvor erfaren jeg er.

Jeg ville valgt alt annet enn pistolkrutt når du skal starte å lade til 45/70èn din.

Her er det så små marginer å gå på før det kan få fatale følger. Med et std riflekrutt, eller til og med et raskt et, har du mer å gå på før du står med fillete børse og full panna av metall.

Står du i den situasjonen at du må lade sub med pistolkrutt for å kunne bruke børsa, da skulle du kanskje valgt et annet kaliber. Dine erfaringer med 450 Marlin burde også være en pekepinn på hva som venter deg. Man blodtrimmer ikke en patron, men man kan legge seg på maks kruttvekt som gir maks V0 for valgte kulevekt. Jeg tror jeg ville hørt med eier av den børsa før jeg kjøpte noe tilsvarende. Skulle det vise seg at dette var en std ladning med 300 eller 350 grs kule, da er ikke 0,458 det rette valget for deg. Uansett kan man ikke lade en 450 marlin i ei bøyle høyere enn til maks, og det er jo da det begynner å bli artig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg har ladet moderate koseladninger i min 450 med å bruke 45/70 data for svake rifler, fra en eldre utgave av VJ's Ladebok. N135 krutt og 350/400 grains bly. Husker ikke mengde og gidder ikke tippe. Rekylen var på ingen måte kjapp og ubehagelig, mer som en dytt i skuldra.

 

Så man trenger ikke lade med pistolkrutt for å få ned rekylen.

 

N135 er vel ikke akkurat optimal til dette bruket, men det var nå det jeg hadde for hånden

 

Fikk også med etpar esker hjemmeladd ammo, 350 grains kuler og full pupp - der holdt det med 5 skudd før skuldre og fingre var ømme så det holdt.

 

Mener det er nevnt lenger fram i tråden, men kolbekappa på disse børsene er ikke spesielt gode til å dempe rekyl når farta øker.

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh 405 grains FN

Hylser: WW, hylselengd 53,3 mm

Hetter: CCI#200

Patronlengd: 53,3 mm

Lee factory crimp die

 

Marlin 1895, 22" løp, snitt av 3 skot.

 

Krutt: N133

49 grains -1512 fps

50 grains - 1548 fps

51 grains - 1584 fps

52 grains - 1636 fps

 

Krutt: N135

52 grains - 1617 fps

53 grains - 1664 fps

Max. ladningar er på fabrikknivå+, vurdert med mikrometer.

 

Ser at eg har testa 53 grains N-135 ladninga 2 år seinare, men då med FC, forkromma hylser, hastighet 1733 fps og 3 skots samling 30 mm.

 

Og 4 år etter det att, med FC hylser og FC#210 hetter, 1725 fps

 

 

Jeg ser du har litt slapp fart motså det som blir anbefalt for 405grs Woodleigh:

 

"Note: For ultimate bullet expansion and results, it is recommended that this bullet be fired in a load with an impact velocity no greater than 2400 fps and no less than 1800 fps"

 

Jeg lurer på hvor mye jeg klarer å skremme den kula opp i med min Guide Gun med 18,5" løp ?

Link to comment
Share on other sites

Litago.

 

Dine erfaringer med 450 Marlin burde også være en pekepinn på hva som venter deg.

 

mener og huske at det ble sagt at det var noen rimelig heftige ladninger med de patronene jeg skyøt med

var ikke noe stort problem det værste var igrunn hånda ble nummen og jeg er langt ifra rekyl sky

men hva slags ladninger det var må jeg nesten komme tilbake til men vanelig ladning var det ikke værtfall 8)

 

men litt off topic..ble ikke 450M utviklet for og tåle tøffere ladninger enn 45-70?

Link to comment
Share on other sites

Litago.

 

Dine erfaringer med 450 Marlin burde også være en pekepinn på hva som venter deg.

 

mener og huske at det ble sagt at det var noen rimelig heftige ladninger med de patronene jeg skyøt med

var ikke noe stort problem det værste var igrunn hånda ble nummen og jeg er langt ifra rekyl sky

men hva slags ladninger det var må jeg nesten komme tilbake til men vanelig ladning var det ikke værtfall 8)

 

men litt off topic..ble ikke 450M utviklet for og tåle tøffere ladninger enn 45-70?

 

450 marlin er utviklet for å tillby ammo i .458 som ikke kan lades i gamlere rifler. 450 marlin har mindre hylsevolum enn 45-70.

 

Er det egentlig noen som har opplevd at remingtons 405 gr ikke har fungert etter hennsikten?

Link to comment
Share on other sites

 

mener og huske at det ble sagt at det var noen rimelig heftige ladninger med de patronene jeg skyøt med

var ikke noe stort problem det værste var igrunn hånda ble nummen og jeg er langt ifra rekyl sky

men hva slags ladninger det var må jeg nesten komme tilbake til men vanelig ladning var det ikke værtfall 8)

 

men litt off topic..ble ikke 450M utviklet for og tåle tøffere ladninger enn 45-70?

 

Hvis du går til Hodgdon sine sider så kan du sammenligne data/ladevekter og utgangshastigheter på 450 Marlin og 45-70 (For Lever Action) :wink: Ytelsen er omtrent identisk på disse patronene, 45-70 er vel mest en 450M uten belte.

 

http://data.hodgdon.com/cartridge_load.asp

 

Om jeg ikke husker feil så har enkelte fabrikat 45-70 hylser større volum enn 450M.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ser du har litt slapp fart motså det som blir anbefalt for 405grs Woodleigh:

 

"Note: For ultimate bullet expansion and results, it is recommended that this bullet be fired in a load with an impact velocity no greater than 2400 fps and no less than 1800 fps"

 

Jeg lurer på hvor mye jeg klarer å skremme den kula opp i med min Guide Gun med 18,5" løp ?

 

I "bullet list" står det recomended imapct velocety 1700-2000 fps. Då er 1730 fps @4m kanskje litt sakte, men det ligg ein del bevis i frysaren på at den gjer jobben.

 

Og eg meinar framleis at utsegnet i kaliberomtalen i ein av dei fyrste utgåvene av Ladeboken gjeld: Har du bruk for .458 Winmag., kjøp ei rifle i det kaliberet, ikkje prøv å lada opp ein 45-70 til å bli det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skøyt nå noen Woodleigh 405 Weldcore Flat Nose over chronografen. I Starline hylser med 52grs N-133, COL 64,7mm ble det 557 m/s, eller 1820 f/s utav en 1895 Guide Gun med 47cm løp. Fornøyd med den farten, men det skyvde bra i skuldra.

Noen med QL som kan sjekke denne ladninga?

 

NB Etter vurdering ble denne ladninga redusert til 50 grs N-133

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg fikk testet 400 grain Speer med Hodgdon H-335. Det virket lovende. Jeg brukte ladetabellen for "Lever Actions" den oppgir maks 58 grain, men jeg slo meg til ro med 56,0 grain. V/0 fikk jeg 565 m/s. eller 1853ft. Jeg går for den til elgjakten.

Det er med Marlin GS, 47cm. Løp.

Med samme kule: N-133: 51,0 grain V/O 526 m/s. Følte denne som litt tøff!?? N-130: 47,0 grain V/0 540 m/s. N-130: 48,0 grain V/0 556 m/s. N-135: 52,0 grain V/0 503m/s. N-135 gir ikke fart er min konklusjon generelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vurderte en stund - og erstatte GG`en med en "utvalgt" dobbelrifle, men har kommet til fornuft.

Igjen :lol:

 

DR`en er ikke kortere.

Den har samme vekt.

 

Og mye særere.

Men mye penere.

 

Begge "ligger" som støpt med åpne sikter.

Ingen passer godt med kikkert selvsagt.

 

En GG - er et "ærlig" redskap, og priset slik at man kan bruke den røft :wink:

 

"Spennet" i kulevekter - er stort.

 

Da blir fordelene flere med GG`en - enn hva de blir med DR`en.

 

Dessuten har jeg forbedret GG`en med tunet avtrekk/avtrekksstopper, og fått laget hurtigavtagbare kikkertmontasjer med justerbar Ghost-ring (både sideveis - og i høyde).

 

Jeg ladet opp noen Barnes TSX 300 gr i kveld som skal prøves ved anledning.

 

250 gr. - er meget interessant - for èn som er skulderoperert syv ganger :wink: , og skal ha en åttende operasjon neste måned :? .

 

Med fullpottet 405 gr.- synes jeg rekylen blir i overkant.

 

Antar at en 250 gr TSX - vil gi mindre rekyl, samt at ballistikken forbedres?

 

Men selvsagt - skal ikke det gå utover presisjonen .

 

Håper Geitebukken kronograferer ladningene - når stabelen blir tatt i bruk.

 

Fikk forøvrig en pre-fit Pachmayr Decelerator i posten i dag.

Den var dessverre litt liten i diameter.

Jeg jevnet dette ut med noe flytende masse - og skal allikevel ha sort isolasjonstape på kappen - da gummien er litt rå - og hekter seg.

Så da synes det ikke.

 

Så nå logger jeg meg på finn.no - og sletter salgsannonsen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen erfaringer med TSX som er relativt ferske.

Siden min 450 marlin er i ei boltrifle bruker jeg den spisse utgaven av 300 grs TSX.

Jeg vil tro at FN utgaven gir lignende prestanda.

 

Jeg har skutt 4 elger med den de siste ukene og dette er rett og slett helt knall.

Kulene gir god presisjon, god skuddeffekt, lite kjøttødleggelser og ikke minst 100% restvekt. Nå har jeg riktignok bare funnet igjen to kuler, men disse hadde derimot fått belastning så det holdt.

MEN, jeg føler at det må til litt hastighet. Ene kula er fra voksen ku skutt på 180 - 200 meter, inn skrått forfra i bog, opp i rygg og den satt midt i kua i ryggen. Her er det 100% restvekt, men åpningen på kula var ikke optimal. Jeg vil si 75 % åpning om jeg skal estimere ett tall.

Piggokse skutt på lokk på 60 meter. Inn i stikkhula, opp i rygg og pløyd hele ryggen nedover til bakenden. Denne kula ser ut som i all reklame for X. Perfekt størrelse og 100% restvekt.

Jeg har rett rundt V0 på 690 m/s nå og "tror" at første kulas lavere innslagshastighet gjør at den har åpnet seg mindre. Stor nok, jøss bevares, men likevel et lite MEN for meg.

De to andre elgene (kalv på 60 meter og en piggokse til på lokk på 110 meter) fant jeg ingen kuler i, da disse hadde plystret rett igjenom med perfekt resultat (død elg på stedet)

 

FN kulene vil trolig åpne seg raskere og disse vil trolig åpne bedre i lavere hastigheter.

Jeg skal øke min V0 til 730 - 750 m/s med denne kula og se hvordan det ser ut da.

 

Sverre: Klarer du rekylen grunnet skadene i skulder ville jeg utvilsomt gått for 300 grs. Med 250 grs og full åpning i massiv elg tror jeg kulene vil stoppe tidlig om det blir litt hold.

Jeg skjøt noen elger med 325 grs Hornady FTX i fjor og opplevde at kulas konstruksjon gjorde at god inntrengning uteble på hold i voksne dyr. Perfekt oppsvampede kuler, men de stoppet litt tidlig.

Står alt annet hjortevilt på menyen enn elg, ville jeg gått for 250 grs :wink:

 

300 grs TSX får min stemme, (uansett variant) for alt storvilt:wink:

 

Jeg skal poste noen bilder av kulene etter hvert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...