Jump to content

Til Frankrike for å hente My Precious


Bamrud

Recommended Posts

Nå er dagen da dobblingen min kommer hjem så nært, at jeg blir nødt til å dele dette med dere..

 

Jeg bestemte meg for å kjøpe en de de nyydelige dobbeltriflene Armes Pierre Artisan og Purdey stilte ut på villmarksmessa i år, og kjøp ble det.

..Og for å ta'n helt ut reiser Purdey og undertegnede via Geneve til Frankrike og St. Bonnet for å besøke Armes Pierre Artisan i morgen. :D

 

Planen er en omvisning og innføring i Franskt håndarbeid og børsemakertradisjoner før vi skal prøveskyte noe av det som lages hos Pierre Artisan.

 

Noe smaking av lokale røde drikker håper vi også det blir tid til før vi reiser hjem med dobbeltrifla mi.

 

Blir spennede dette. Vi skal reise på egenhånd i leiebil fra Flyplassen i Geneve til St.Bonnet.

Jeg har skrevet ut reiserute fra Michelinguiden og en fransk kart og reiseplanlegger-side, så jeg tenker jeg utnevner meg selv som kartleser.

Purdey kan kjøre .. banne høyt på franskt, og vise ** fingeren som en ekte fransk sjafør på turen. :mrgreen:

 

Jeg gleder meg! Kofferten er pakket.

 

IMG_2222.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne historien begynner på årets Villmarksmesse da Nojs/Kammeret hadde stand vis a vis den franske våpenfabrikanten Armes Pierre Artisan som hadde noen børser utstilt sammen med Best Gun v/Morten Kjus og Kjus Viltslakteri.

 

normal_IMG_2024.jpg

 

Jeg ble betatt av disse kunstykkene av beste franske håndverkstradisjoner. Etter et par-tre messedager bestemte jeg meg sånn ca 75% for at jeg ville ha den ene av de utstilte dobbeltriflene.

Syns jeg hører meg selv si nok en gang: «I want this particular gun»

Jeg fikk et kostnadsoverslag av Pierre Artisans selger Daniel og et par dager med ytterligere betenkningstid.

Det tok ikke lange tiden før jeg snakket med Morten Kjus på telefonen og lurte på hvordan depositumet skulle betales.

Det ble mye pes med å overføre penger utenlands gjennom banken så jeg spurte Morten nærmest på fleip om vi ikke skulle ta en tur nedover for å hente børsa og betale det reserende beløpet der nede.

Morten ble tent på ideen og ringte for å høre om vi kunne komme. Det ble full respons og vi var hjertelig velkommen. Dato ble satt og lykken var stor!

Senere viste det seg også at det var mye greiere å betale resterende beløp på nettbank hjemme i egen stue. Jeg er ikke av den raskeste typen så overføringen ble gjort i siste liten, så jeg tok med bankens bekreftelse på overføringen hvis pengene ikke hadde rukket å komme på konto.

 

Forventningene var store når den store dagen kom da jeg skulle reise til Frankrike og St.Bonnet Le Chateau for omvisning hos Armes Pierre Artisan og prøveskyte dobbeltrifla mi før jeg skulle ta den med hjem i bagasjen.

 

Etter ca 2,5 timers flyreise var vi vel fremme i Geneve og vi kunne sette oss i den forhåndsbestilte leiebilen vi skulle kjøre til dypeste Frankrike med.

Jeg hadde kvelden før sittet ved pc'n å printet ut reiserute og veikart fra Geneva Airport i Sveits og helt frem til 5.th avenu i St.Bonnet Le Chateau. Som før fortalt ble jeg egenutnevnt kartleser og satt for det meste kun å koste meg på turen sørover i Frankrike.

normal_SANY0125.jpg

 

Vi kjørte målrettet sørover i sommervarmen med kun et par stopp for litt mat og drikke.

Vi var fremme i St.Bonnet Le Chateu sent på ettermiddagen og møtte Daniel som var imponert over at vi hadde kommet frem uten GPS.

Reiste så til villaen til Pierre Chapuis hvor vi møtte en fantastisk gjestfrihet. Kona til Pierre er en flink kokke og disket opp med herlige Franske retter til middag og kvelds.

 

Etter en god natts søvn og ekte fransk frokost som var svært annerledes enn vi er vant med, reiste vi tilbake til byen St.Bonnet Le Chateu som er en forholdsvis liten by med et stort slott i sentrum som har gitt navnet til byen. I en av bygningene i sentrum ligger våpenfabrikken Armes Pierre Artisan med ei børse hengende på veggen på utsiden og en flott bue i smijern som forteller hvor vi er kommet.

 

IMG_2350.jpg

 

 

Praten var i gang med det samme vi kom inn, og med Daniel som fransk/engelsk tolk gikk vi så og si rett på omvisningen.

normal_IMG_2248.jpg

 

Pierre demonstrerte sin selvlagde stikke for gravering med pedaler og snurrehjul, og graverte noen scroller for å vise teknikken.

normal_IMG_2237.jpg

normal_IMG_2241.jpg

 

Her er noen låser/plater og skruer som er ferdig gravert og klare for herding

IMG_2238.jpg

 

Børsemaker Daniel Roiron polerer deler til avtrekksmekanisme

normal_IMG_2246.jpg

normal_IMG_2259.jpg

 

Børsemaker Vitti Matthien tilpasser deler til mekanismene.

normal_IMG_2255.jpg

normal_IMG_2254.jpg

 

Egenprodusert jigg for stokkarbeid. Det gestikuleres og forklares på fransk maner . :)

normal_IMG_2261.jpg

 

En jigg for sideliggere

normal_IMG_2260.jpg

 

Og en jigg for over/under

normal_IMG_2263.jpg

 

Eksempel på innlegging av sølv i fortreet. Her er firmaets våpenskjold.

IMG_2252.jpg

 

Virker som om Morten er tankefull når han tar en titt på nettskjæringsverktøyet.

Franskmennene bruker ikke «linje pr. tomme» slik engelsmenn gjør, så det ble litt måling med skyvelær på noen ferdige stokker.

normal_IMG_2340.jpg

 

Treverket får mye kjærlig omsorg. Hva er da mer naturlig å la en kvinne ta seg av oljefinishen? :mrgreen:

normal_IMG_2249.jpg

 

Det stod et løps-sett på en av benkene der i et litt artig kaliber. 36/76 eller mer kjent som .410 er ikke så ofte å se her til lands, men de er mer vanlig nedover i europa.

IMG_2258.jpg

 

Herderommet

normal_IMG_2265.jpg

 

Det ble brukt 720°C Zyanid for herding av stålet. Resultatet er 0,3mm overflateherding .

Temperaturen må aldri over 750°C for da endres stålets molekyler.

Og det er forskjellig stål og temperaturer for side by side og over/under

Stålet ble deretter bråkjølt i disse baljene

normal_IMG_2266.jpg

 

Her er noen deler klare for herding. Materialet er en type Italiensk verktøystål. "Forged steel".

IMG_2267.jpg

 

Etter herding er det mer etterarbeid og polering

normal_IMG_2273.jpg

IMG_2274.jpg

 

 

Rommet for blånering av løp. Riktig romtemperatur og luftfuktighet er svært viktig under blåneringsprossessen .

normal_IMG_2271.jpg

normal_IMG_2270.jpg

 

I blåneringsbadet er det blandet inn trefliser av mørkt tre for riktig farge og glød for en perfekt blånering.

IMG_2272.jpg

 

Spesielle freser for spesialarbeid av stokker. F.eks. Lefthand

normal_IMG_2275.jpg

normal_IMG_2276.jpg

 

Fresing av toppskinner

normal_IMG_2277.jpg

normal_IMG_2283.jpg

 

Italienske riflepiper «in blanks»

normal_IMG_2280.jpg

 

Grovfresing av avtrekksmekanisme

normal_IMG_2284.jpg

 

Et bilde av maskinparken i verkstedet i kjelleren

normal_IMG_2288.jpg

 

Spesialfres for profildreiing av skinne mellom piper.

normal_IMG_2290.jpg

 

Pierre viste oss hvordan skinna og kilene fungerer ved sammenlodding og samskyting av pipene

normal_IMG_2292.jpg

 

«Blanks in progress»

normal_IMG_2294.jpg

 

Sølvlodding av toppskinne til piper

IMG_2297.jpg

 

Varme-elementet/ coilen ga en jevn varme rundt pipesettet. Det gjennomvarmede emnet ble påført sølv og skjøvet gjennom den glovarme coilen for jevn flyt.

IMG_2318.jpg

IMG_2313.jpg

 

Sandblåst etter sammenlodding

IMG_2322.jpg

 

I denne benkebormaskinen blir pipene kamret.

IMG_2321.jpg

 

Stokkprat.

normal_IMG_2299.jpg

 

Morten ba om litt vann i et glass eller kopp og ble spurt om han var tørst. :lol:

normal_IMG_2303.jpg

 

"Hmmm, denne trebiten kan det lages noe fint ut av"

normal_IMG_2302.jpg

 

Planker under bearbeiding

IMG_2305.jpg

 

Etter omvisningen begynte det å bli alvor. My Precious ble tatt frem med tilhørende papirer og ferdigstillelse av handelen var i gang.

IMG_2326.jpg

 

Dobblingen min med sertifikater og testskiver :D

IMG_2327.jpg

 

Så bar det av sted til skytetunnelen for å prøve den.

IMG_2335.jpg

 

Bygningen som ligger over «hula» er en gammel smie, som nå er lagt ned. En del av smedarbeidet og maskinering av låskasser er enten satt bort, eller flyttet til våpenfabrikken nede i byen.

IMG_2334.jpg

 

Undertegnede i skytetunnellen. Børsa er ladd med Norma Vulkan. .. Og jeg traff!

IMG_2331.jpg

 

Skivefremtrekk

normal_IMG_2329.jpg

 

En av arbeidsbenkene i gangen inn til tunellen

IMG_2330.jpg

 

Her blir det også brukt en del timer med lodding og justering for samskyting av piper.

IMG_2333.jpg

 

Tilbake i fabrikken etter endt testskyting ble en skitten men lekker børse klargjort for nedpakking til å overleve flytransporten til sitt nye hjem.

IMG_2343.jpg

 

 

En tur til dypeste Frankrike kan ikke være foruten en tur til en vingård. Daniel hadde gjort en avtale for en liten privat omvisning og smakerunde hos en lokal vinprodusent, så vi tok en pause i børseprat og reiste til en landsby i nærheten for å smake lokale viner.

Det var en fantastisk opplevelse. Egentlig en historie i seg selv, så jeg går fort gjennom den delen av turen.

 

Vi kjørte gjennom naturskjønne omgivelser

IMG_2351.jpg

 

Besøkte denne gården

IMG_2430.jpg

 

Smakte på vin fra druerankene som dere ser på sørhellinga av det gamle kirkebygget fra middelalderen.

IMG_2403.jpg

 

Og jammen ble det ikke litt ost og hjemmelaget salami til vinen også. :D

IMG_2418.jpg

 

Passe småpussa ble vi kjørt hjem til Pierre og familien igjen for å spise middag og drikke mer av lokale godsaker på flaske. Vertinnen følte seg beæret over å ha nordmenn på besøk fordi vi spiste så mye :oops::oops: .

Det var i hele tatt en svært hyggelig kveld. :D

 

Morgenen etter var det ned til våpenfabrikken igjen for å se på ferdige børser. Deriblant «The Masterpiece» som var Pierre's mesterprøve.Det ble tilsammen brukt 560 arbeidstimer med gravyre og innlegg av gull og sølv på denne børsa som ga Pierre Chapuis tittelen MOF (Meilleur Ouvrier de France) som er mesterbrevet i Frankrike. Den er riktignok ikke til salgs.

The_Masterpice.jpg

The_Masterpice_4_.jpg

IMG_2463.jpg

IMG_2453.jpg

 

The Masterpiece ble også tatt med ut i dagslys for fotografering.

IMG_2458.jpg

 

Jeg tok ikke høyde for hvitbalansen i den halvdårlige belysningen som var i presentasjonsrummet, så fargegjengivelsen ble så som så. Men her er noen flere bilder av børsene vi klådde på når vi allikevel var der.

IMG_2470.jpg

 

IMG_2481.jpg

 

IMG_2490.jpg

 

Her er det skjøtet inn en stykke på kolben..

IMG_2482.jpg

Samme børse sett fra annen vinkel.

IMG_2489.jpg

 

Tre av bildene har jeg uten tillatelse tatt utsnitt av fra en demonstrasjons-CD jeg fikk der nede.

Trenger vel ikke kommentere disse nærmere. Bilder sier mer enn tusen ord..

Capture-016589.jpg

 

Capture-016656.jpg

 

neutre_697_der.jpg

 

For flere bilder av riflene. Da også i sin hele lengde kan jeg anbefale en titt på nettsiden til Armes Pierre Artisan som jeg har linket til i første innlegget i denne tråden.

 

Tida gikk fort den morran og plutselig fikk vi det travelt med å komme oss av gårde. Vi hadde et fly vi skulle rekke. :shock:

Daniel kjørte foran oss et stykke for at vi enkelt skulle finne motorveien.

Jeg ga han Kammercapsen min ved avskjed etter en flott omvisning både i våpenfabrikken og vingården.

Kammercap_skifter_eier.jpg

 

Reisen tilbake til flyplassen gikk som på skinner, men vi hadde ikke mer tid enn det vi akkurat trengte for å komme med flyet. Levering av leiebilen tok sin tid, og ikke minst dette med å få klarert børsa gjennom tollen. Det tok såpass tid at det endte jo med at børsa ikke kom med resten av bagasjen på grunn av at politimannen som tok hånd om våpenkofferten etter klarering ikke sørget for å få den på riktig transportbånd. :?

 

Men My Presious kom nå hjem til sitt nye hjem til slutt. Riktignok godt ut på ettermiddagen dagen etter.

Så alt er i skjønneste orden. :D

 

normal_SANY0147.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der ringte klokka gitt,.. etter en natt med lite søvn. har våkna minst 100ganger i natt og ligget mer våken enn jeg har snorka.

Men den første koppen med kaffe blir fortært nå i skrivende øyeblikk og snart er det ut på tur!

 

-Og til dere kjeltringer som ser at jeg skal avgårde et par dager og begynner å planlegge å rundstjæla huset mitt vil jeg bare si at:

Kjærringa er hjemme og har besøk av et par venninner og en skokk med unger og ei ekstra bikkje, i tillegg til mine egne to.

 

Det blir som å forsøke å snike seg innpå en flokk med rådyr det vettu! Med dobbelt opp med øyne og ører og vaktsomme blikk som ganger seg kvadratisk i forhold til sjansen til å få plukka så mye som en av dem..

Riktig! Dere kan like gjerne glemme det, og heller bruke tid og krefter som røver og banditt et annet sted.

Jeg tror de faktisk har mobiltelefon alle sammen også jeg gitt, Og å slå 911 greier de alle sammen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

911 funker faktisk i Norge og tror jeg, du blir viderekoblet til norsk nødnummer. Har ikke prøvd, og vil ikke anbefale folk å teste det! Men det er en konsekvens av amerikanske filmer. :wink: Off-topic av.

 

God tur, må si jeg lo høyt og hjertelig av det første bildet, tannbørste i våpenkoffert! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hjemme!

Det har vært en fantastisk fin tur. Morten har vært et svært hyggelig reisefølge, alle fransmennene og kvinnene vi har møtt har vært upåklagelige. Maken til gjestmilde folk skal man lete etter. Vinen var god og maten likeså.

 

Dagen i dag har vært litt spesiell kan man si. Det har vært en lang dag. Det ble noen timer ekstra på Gardermoen etter landing. Sto opp klokken 6 for å komme oss tidlig til våpenverkstedet for å få tatt noen flere nærbilder av noen ferdige våpen. Fullføre papirarbeidet for børsa jeg skulle ha med meg og få pakket den skikkelig ned for reisen hjem.

Turen fra St.Bonnet-Le-Chateau i dypeste Frankrike, over grensen til Sveits og videre til flyplassen i Geneve gikk perfekt. Vi hadde forsåvidt god tid til flyet skulle gå, men det tok en del tid med klarering av våpen nede i Sveits. Men alt var i skjønneste orden, så vi fikk kommet oss på flyet.

 

Men det gjorde ikke My Precious !!

Den vakre dobblingen min ble liggende igjen i Geneve!

 

Så som dere skjønner er jeg litt satt ut for øyeblikket. Men jeg lover å begynne på reiseskildringen og sortere en hel masse bilder fra turen og kanskje det som er mest interessant; bildene fra verstedet hos Armes Pierre Artisan.

 

Nå trenger jeg bare å få roet nervene som ligger i høyspent og glede meg til at My Presious kommer hjem.

jeg er blitt lovt at dobblingen min skal bli kjørt hjem til meg i morgen ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Desverre så ble det en litt kjip avsuttning på en aldeles flott tur. Bamrud'en viste seg faktisk å være hyggelig reisekompan. Vi har bodd flott, spist masse, drukket mer vin, snakket masse børse, sett masse børse og ljugi om enda mer. Jeg skal la Bamrud'en fortelle om turen selv. Jeg skal supplere med komentarer etter hvert og bilder.

 

Desverre, sitter han nå ikke og foffler og fifler med den nyanskaffede as we speak, Og det er ikke vår feil, men flyplassen i Geneve!! Mektig skuffende at de har latt et våpen bli igjen slik!!! Men dette ødelegger ikke opplevelsen vi hadde nevneverdig. Bare litt mer stress.

 

Bamrud kommer sterkere tilbake når han får roet seg ned hjemme med litt spesialimportert apelsinsaft og får nyanskaffelsen levert i morra. Gled dere.

 

Tusen takk for at du ble med ned på min førstereis.

Link to comment
Share on other sites

Fryktelig gjerne Rufus! :D

 

På lørdag er jeg busy med andre gjøremål, men hvis det byr seg en mulighet på søndag hadde det vært fint.

 

Bamrud kommer sterkere tilbake når han får roet seg ned hjemme med litt spesialimportert apelsinsaft ...

Hehe. Denne apelsinjuicen kan vi vel ikke snakke for høyt om på åpent forum, kan vi vel Purdey? :lol:

Men en av oss tar jo en tur til kammergrillingen i Skaubygda for å juge og skryte litt? Da er det på sin plass å fortelle om trivelige vinprodusenter som setter pris på nordmenns gode smak angående diverse drikkevarer? :)

Link to comment
Share on other sites

Norwegian/Røros flyservice holdt hva de lovte å kom på døra mi med My Precious ved 5-tida i ettermiddag.

Da er alt på stell og jeg har fått tatt noen få bilder jeg kan kjede dere med i mellomtiden til resten av reisen har synket og jeg kan få skrevet om alle de flotte opplevelsene i Frankrike. :D

 

normal_SANY0150.jpg

 

normal_SANY0157%7E0.jpg

 

normal_SANY0166.jpg

 

normal_SANY0175.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk Raudnakke! :D

Samskytingen som både Pierre og undertegnede skøyt i skytetunnellen så i hvertfall lovende ut.

Men den er regulert for Norma Vulkan.. Ei kule som jeg lovte meg selv å aldri bruke mer etter en episode med denne kula for noen år siden. Jeg blir nødt til å teste litt med andre kuler også, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Siden undertegnede både har fransk dobbeltrifle ( som liknet utrulig på den trådstarter har kjøpt, men ikke i den lux utførelsen) og vært i Frankrike med dertilhørende sneglespising ( som var meget smakfullt) lurer jeg på hvilke kaliber herligheten er i ?.

 

Samskyting kan være litt ulikt hva produsenten har sagt, til hva som faktisk går "snake-eye" - men dette har du vel testet?

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner! :D

Det er en gammel drøm som nå er blitt realisert. Dere kan godt spørre om prisen, men det er ikke sikkert dere får den, eller at jeg snakker sant. :mrgreen:

 

Kalibret er forresten i 8x57IRS.

 

Jeg tviler ikke et sekund på samskytingen til Pierre Artisan. Skiven som fulgte med etter regulering med de åpne siktene ser slik ut:

normal_Samskyting.jpg

 

Jeg var jo så heldig at jeg fikk prøve den selv i skytetunnelen, men fikk selvsagt ikke de samme samlingene på grunn av ukjent børse og forhold på banen. Men de to skudda som jeg skøyt fra skytestøtta satt da allikevel godt innenfor akseptabelt samling.

Jeg skøyt også to skudd stående for å kjenne rekylen og vippen på børsa og de satt også fint.

 

Pierre ga også ekstraservice og testet samskytingen etter montering av kikkert. Den skiva fikk jeg dessverre ikke med meg (jeg glemte den rett og slett). Jeg mener de satt like tett på 50 meter som uten kikkert.

Jeg hadde med en kikkert for montering, men jeg hadde misforstått og trodd at det gikk an å sette på en X42 . Det gikk jo da ikke, så jeg må bytte den i en X24 før jeg kan få satt den på en ferdig tilpasset ERA svingmontasje.

Kikkerten blir byttet til uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Beklager at jeg ikke har vært våken og sett at jeg har fått spørsmål i denne tråden. :oops:

 

Jeg har ikke brukt børsa i høst. Det viste seg å være en fabrikasjonsfeil på den så jeg måtte sende den til fabrikken for reperasjon.

Servicen hos Pierre Artisan var upåklagelig og de tok jobben så fort det lot seg gjøre, men tida gikk allikevel så alt for fort.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikasjonsfeilen?

Loddingen ytterst ved munning sprakk opp etter få skudd.

Produsenten beklaget dette på det sterkeste og som jeg nevnte så var servicen på topp.

Børsa er nå hjemme igjen med ny lodding og blånering. Den er like vakker som før (nesten penere siden tilpassingen av kikkertmontasjen nå er blånert) og samskytingen både med og uten kikkert sitter faktisk tettere nå enn før.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Ser den ble levert flatpakket som det meste fra IKEA.....

Alltid gøy å kjøpe sånne 'skru sammen sjøl' sett rimelig! (De sparte sikkert mye på frakten!)

Var det med en sånn pose med skruer & byggeanvisning også? :P

(Og størknet lim....) 8)

 

normal_SANY0150.jpg

normal_SANY0157%7E0.jpg

normal_SANY0166.jpg

normal_SANY0175.jpg

 

Kjekk smellert detta! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil bare legge ut et par smaksprøvebilder av hva jeg så da jeg var på besøk i fabrikken til Pierre Artisan

 

Gravyre_.jpg

 

Stokkemner.jpg

 

Jeg driver og klorer ned en liten reiseskildring fra omvisningen med en del bilder av førsteklasses manuellt håndverk ved produksjon av sideliggere rifler og hagler.

 

.. Men det er vel kanskje ikke noen interesse, så jeg har nok fortsatt goood tid. :|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg oppdatert det andre innlegget i denne tråden med *noen* bilder og beskrivelser.

 

Jeg hadde masse bilder fra turen og det var ikke lett å velge ut noen få som skulle beskrive turen med omvisning på våpenfabrikken og en tur innom en vingård med tilhørende smaksprøver.

 

Det var en fantastisk fin tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...