Jump to content

Slug og inntrenging


tikkat3

Recommended Posts

Overskriften antyder vel en utfyllende test med bilder og målinger. Så er desverre ikke tilfelle. Men det hadde seg sånn at jeg tok med en pakke Rottwail brenneke sist jeg skulle skyte litt med drillingen. En svær papplate ble festet på en gjerdestolpe 50 meter unna. En av de få slugene jeg fant spor etter, var en som hadde gått inn midt i gjerdestolpen en halvmeter under skiva. Til min store forskrekkelse så jeg at tuppen av sluggen stakk ut i bakkant. Dvs den ikke hadde gått igjennom en ca 2" gjerdepåle, som har stått ute i vær og vind i flere år. Åssen i alle dager tør folk skyte på villsvin med slikt? For morro skyld skøyt jeg et skudd med salongen på samme pålen, og den plystra rett gjennom. Tror nesten jeg heller hadde tatt salongen på villsvinjakt enn hagle med slug...

Link to comment
Share on other sites

28grams Lee Drive-key slug ladet på "hurtigmetoden (tøm en lerdupatron for blyhaggel, sett inn slugen, litt smeltelim foran), Pepper-popper, 40 meters hold. Bildene sier vel sitt...

 

 

mars010.jpg

 

mars011.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror nesten jeg heller hadde tatt salongen på villsvinjakt enn hagle med slug...

Jeg håper dette utsagnet er et resultat av en skuffende test du hadde på EN enkelt slug. Kan det hende at denne patronen hadde en feil slik at den omtrennt trillet ut av løpet?

Siden den traff en halv meter unna; Bommet du eller hadde den kanskje en så lav utgangshastighet at den havnet der?

 

Det er nok skutt noen hundre tusen(millioner) villsvin med slug. Det gjør at jeg heller bruker slug enn salong på villsvin :wink:

At de velger slug til kortholdsforsvar mot Grizzly tilsier vel også at de normalt trenger lenger inn enn 2" i en gammel gjerdestolpe...

 

"Brenneke president Dr. Peter Manke, supervised an independent penetration test in which the Green Lightning and its Special Forces counterpart penetrated FBI-spec ballistic gelatin to a depth of nearly 35 inches. Comparable slugs made it anywhere from 11 to 24 inches."

35" ballistisk gelantin er temmelig bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slugen var en 24 gr Rottweil Brenneke i kal 20/70. Og konklusjonen var basert på det ene skuddet ja... :oops:

 

Det at jeg traff en halvmeter under var fordi jeg skøyt inn ny kikkert, rifla traff 1 meter under på 100...

Jeg tror derfor ikke det var noe galt med patronen, og inntregningen varierer vel ikke SÅ voldsomt fra gang til gang?

edit: patronene har ligget på låven ( i et gigantisk låsbart stålskap, ærlig og redelig smøysa fra forsvaret) i tre år, i fra +40 grader, til minus 20 grader. Kan dette påvirke kruttet i haglepatroner?

 

Videre kan jeg vel se for meg at gjerdepålen min "svingte med slaget" da den stod løselig ned i myra. Kanskje dette også påvirket inntregninga?

 

Ellers husker jeg Jørund Lien testet denne patronen, og kommenterte: Rådyr er det største dyret man har lov å skyte med slug, og etter inntregning å dømme er nok det en fornuftig grense. Basert på det ene skuddet i gjerdestolpen, frister det ikke mye å fyre løs på en hjort eller elg med denne patronen nei. Mulig andre modeller og merker er bedre...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt hjemmelaget slugs gjennom 3mm stålplate der den ekspanderte heftig for deretter å pløye 4-5m lange grøfter i myra..... store grøfter... :shock:

Har også skutt slugs gjennom ganske tykke trær 15-20cm...det gikk så flisa føyk :mrgreen:

Så sluggen din må ha vært noe redusert, for slugs er normalt kraftige saker.

Link to comment
Share on other sites

Slugen var en 24 gr Rottweil Brenneke i kal 20/70.

 

Det er noen som må skyte mini hagle også....er ikke rart det blir dårlig resultat med slikt. Kjøp den en skikkelig hagle i kal 10 eller 12 :)

 

Fra spøk til revolver så var vel dette en meget robust påle, for slug har nok mer kraft enn hva du har fått inntrykk av. Sårkanalen blir også en smule større med slugs enn 22lr......

Link to comment
Share on other sites

Noe merkelig, i statene bruker de hagle med slugs når de må på utedo der det er mye bjørn i nærheten.

Hvis den er brukbar til Brun og svartbjørn så burde den også være det for villsvin.

De har vel også en god del erfaringer angående slug til villsvin nedi Europa, f.eks. polen.

 

Når det gjelder slike kuler i glattløpede våpen, så ble jeg veldig overrasket over effekten med rund/spisskuler i flobert 9mm her tidligere i sommer.

 

Har fått fatt i noen 100 ja kanskje 1000 skudd, og skjøt tvert igjennom en 25 liter silodunk på 40-50m

Prøvde også i en 2"x4" men greide ikke gjennomskyting i 2", men det var ikke langt unna.

Dette på ca 20cm hold.

Presisjonen var noe helt annet, kula gikk noe høyt i forhold til siktepunktet, og jeg hørte hvislingen av kula når den var i lufta på lengre hold, sikkert fordi den begynte å rotere.

 

Problemet er presisjonen, en rev hadde ligget langflat etter en fulltreffer med 9mm flobert helkule.

Link to comment
Share on other sites

0,690" rundkule av bly fra en kaliber 12 suser rett igjennom 4-5" ferskt tre (i mitt forsøk- en grankubbe) på 35-40meters hold.

Mitt neste forsøk på denne fronten er å kalibrer disse ned til 0,670-0,675 (slik at de passer i en vanlig forladning).

 

Slugs er artig, for mye vill inspirasjon google "12 gauge from hell"

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten så jeg er fristet til å plukke resten av slugpatronene opp av "kassertskuffen", for å sende noen gjennom telefonkataloger. Er det virkelig ingen andre som har testet inntregningen til slug i kaliber 20? Bortsett fra Jørund lien, som forøvrig konkluderte noe i samme retning som meg...

 

Mulig det er stor forskjell på 12/76 (magnum) og 20/70 (standard?)?

Link to comment
Share on other sites

At en slug går igjennom 15-20 cm friskt tre tror jeg ikke en døyt på, har lekt meg mye med disse

"loddene" og en telfonstolpe på 15-20cm har jeg fortsatt tilgode å se gjennomslag i...på kloss hold!

 

 

Slugsene vi lagde var tilsmidde søkker som vi spikket og kappet til de gikk med god klaring gjennom choken på hagla mi. Hvilken blylegering de var av aner jeg ikke men gjennom buska gikk de.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten så jeg er fristet til å plukke resten av slugpatronene opp av "kassertskuffen", for å sende noen gjennom telefonkataloger. Er det virkelig ingen andre som har testet inntregningen til slug i kaliber 20? Bortsett fra Jørund lien, som forøvrig konkluderte noe i samme retning som meg...

 

Mulig det er stor forskjell på 12/76 (magnum) og 20/70 (standard?)?

 

Kjør de over en kronograf på vei inn i treverket samtidig, så blir det bedre grunnlag for konklusjoner

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Friskt treverk er langt mykere enn telefonstolper. Kan overhodet ikke sammenlignes.

Når tørt treverk i tillegg kan fjære/svinge med slaget stopper det utrolige ting...

 

At en .22 går gjennom gjerdestolpen er ikke rart. Det kalibert er beryktet for gjennomtrengningsevne i forhold til anslagsenergi.

 

sjekk inntrengningen i hardpakkede våte aviser du. Det vil si deg mye mer om virkningen i vilt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kronograf, og gadd ikke styre med telefonkataloger, men jeg satt opp to breide bord etterhverandre, ca 2" tykke. Kortet inn avstanden til 30 meter. Da gikk sluggen gjennom den ene, og stoppa halvveis i den andre. Et villsvin hadde sikkert fått det, men jeg hadde fremdeles ikke skutt på en elg med denne patronen, uansett om det er lov eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

mine erfaringer med slug til sier det at 4" plank ikke er noe problem, heller ikke 4mm stål plate. og ladder du slugger selv. så får du helt hinsides energi. jeg spikka til noen fiske lodd så de passa akkurat i en leirdue patron, putta i en filt bit i tuppen og teipa igjen med elektrikker teip. skjøt rett igjennom ei svær gran som var sikkert 20-30cm i omkrets. etter denne opplevelsen ble det klart for meg hva jeg lekte med og siden da har jeg ikke eksperimentert en døyt mer med ammunisjon.slug er helt klart ekstremt effektivt der det treffer. ingen tvil om det. men for min del er det ikke alltid like sikkert at det treffer der jeg vil pga dårlige siktemiddler på hagla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kronografert 3 forskjellige slugtyper men glemte å notere kulevekt på disse. :oops:

 

Uansett, dette var hastigheten jeg fikk med dem i en Benelli med 65cm pipe.

 

Remington 12/70 Slug (28g :?:) = 450m/s

Sellier & Bellot 12/70 Slug (28g :?:) =405m/s

Rottweil 12/76 Magnum Slug (30g :?:) =414m/s

 

Det er godt mulig at Rottweil'n var ennå tyngre og Remington'n noe lettere. Skal prøve å få skjekket opp dette i løpet av kvelden da patroneskene ligger hos en kompis.

 

Tviler på at noen av disse hadde stoppet i en 2" gjerdestolpe. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sjekket ut kulevekt på skuddene.

 

Remington 12/70 Slug 28g = 450m/s

Sellier & Bellot 12/70 Brenneke Slug 32g = 405m/s

Rottweil 12/76 Magnum Brenneke Slug 39g ( 600grain) = 414m/s

 

Kula på 600grains ville litt liksom, både i skuldra og i ei bjørk på rundt 15-20cm som jeg skøyt imot. Det gikk så flisene spratt. Hold ca 25m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Denne tråden lå tydeligvis inne i hjernebarken under elgjakten i år.

Av uransakelige årsaker har jeg de siste årene hatt en tendens til å putte et par slugs eller Brenneke i haglepipene på drillingen når jeg går på elgjakt, ikke fordi jeg nødvendigvis har planlagt å bruke dem til å skyte elg, ei heller som oppfølgingsskudd, men kanskje som "dauskott" eller noe..

 

Uansett, jeg sto ihvertfall postert ved en bekk i et dalsøkk, drevet var egentlig over så jeg sto og pratet med en av driverne på radio, da kommer det plutselig en elg ut av buskene foran meg.

Dyret bråstopper og kikker på meg, jeg står som et fe og glaner tilbake med mikrofonen i neven, før dyret snur og forsvinner i buskene igjen.

Jeg lar uansett radio være radio, og vipper opp drillingen sånn i tilfelle, og joda, elgen kom plutselig brasende ut av buskene 30-40 meter lenger oppe langs bekken og har helt tydelig til hensikt å krysse myra og forsvinne i buskaset på den andre siden.

Halvveis over får den så en 8x57IRS i maskinrommet, litt skrått bakfra viste det seg, så jeg skjøt gjennom bogen på utgangssiden.

Dyret går inn bak et par smågraner, står der en stund og vakler, før det setter kursen tilbake over myra.

Da var det at tanken slo meg, jeg var såpass sikker på skuddet og reaksjonen at jeg ikke hadde ladet om, men lot avtrekkerfingeren gli til den bakerste avtrekkeren, la trådkorset på maskinrommet og sendte avgårde en "Brenneke-kopi" fra Sellier & Bellot mot den døende elgen.

Å skulle vurdere effekt og rekyl i skuddøyeblikket er fåfengt, men det var merkbart i min ende og dyret vaklet under innslaget.

Det vaklet så noen meter lenger mens dampen sto ut av hullet i siden, før den bikket uti bekken og la seg til ro for godt.

 

La det være sagt med en gang, jeg vet fortsatt ikke om det er tilrådelig å skyte elg med brenneke, men under flåing og "obduksjon" av dyret etterpå kunne vi konstatere at en 8 mm. Oryx lå i skinnet på utgangssiden, ganske normalt etter mitt skjønn, særlig fordi kula hadde slått gjennom bogen.

 

Men det som overrasket mer var at blypluggen fra Sellier & Bellot også hadde slått gjennom bogen på UTGANGSSIDEN og gått TVERS GJENNOM dyret. :shock:

 

For å oppsummere det, "Brenneke kopien" hadde slått gjennom ribbein og lunger på tur inn, gjennom bogbladet på tur ut, og var borte vekk i myra.

Link to comment
Share on other sites

La det være sagt med en gang, jeg vet fortsatt ikke om det er tilrådelig å skyte elg med brenneke

 

Jeg trodde ikke dette var lov, er det det?

 

Det er ikke lov å bruke slug/brennekke/rundkule/fyllingskule i hagle til elgjakt, står i jaktloven og forskriftene.

Å bruke det på jakt er kun tilatt på visse arter her i landet, men nå var det altså reist tvil om effekten av denne amunisjonen i begynnelsen på tråden, på tross av at tyskerne har skutt villsvin med den i mange år.

 

Elgen som er nevnt her var allerede død, den hadde bare ikke innsett det selv ennå.

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning stykkjunkern! Det var sånn jeg hadde inntrykk av brenneken fungerte. Men det er fremdeles et mysterium for meg hvorfor mine rottwail brenneke knapt penetrerer en 2" plank begge gangene jeg har prøvd. Jeg har forsåvidt hoppet over ormingen av løpene da den var ny, tipper det er forklaringen :lol:

 

Artig å skyte elg med drillingen vel?

Link to comment
Share on other sites

En gjerdepåle kan gjerne fjære en del. De står ikke særlig fast, og har heller ikke stor masse, særlig ikke i toppen. Denne fjæringen vil HELT sikkert dempe inntrenigningen en del, men hvor mye avhenger av mange forhold. Stor diameter, "lav" fart, hardt tre, lett/tørr/"tynn" stolpe, vil nok virke i retning mindre inntrengning.

 

Prøv med en fastspent stolpe neste gang - mulig du vil se forskjell. :D

Link to comment
Share on other sites

Slug er laget litt forskjellig, noen av bløtt materiale for mye ekspansjon, andre av hardt for mindre.

Særlig interresant er endel litteratur om kuleneseform på støpte jakt kuler, dybdevirkning og retnings stabilitet er noe det er forsket mye på her.

 

Som noen her påpker kan en gjøre følgende øvelser, regn ut enegri per kvadrat overflate på selve slugen. Gjør en korrelasjon for hardhetsforskjell mellom materiale og slug, samt mor deg med å synse litt om kutt egenskaper på neseformen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg vet noe om dette, men var innom og kjøpte litt hagleammo i sommer en gang, og det grommeste jeg fant i hyllene var nitedal 3'er, tok ett par slike esker og spurte betjenten litt spøkefullt om dette var det grommeste dem hadde inne, da kom en eske med "winchester black master" og ett smil, jeg slo til og tok dem med opp på lerduebanen for test noen dager senere, rotet gjennom rotet baki bilen og fant en 4"x4" stubb bakpå, ruslet oppå banen med den og bare satte den ned nedi jorda (den satt ikke godt) og gikk tilbake til hagla, 15-20 meter tipper jeg, fyrte opp, hagla var frisk i rekylen.... men skjedde ikke noe framme der ??? ruslet for å se, hull rett igjennom og planken stod fortsatt, den gikk rett gjennom, slugg i kaliber 12 stopper alt av vilt i norge, tror også hvite bamser hadde gått ned for telling..

Link to comment
Share on other sites

For åtte/ti år siden var jeg med og skøyt på to elger (en åring og en voksen ku) med (mener det var fire) slug typer/merker vi testet.

Begge dyrene var påkjørt og drept av en tømmerbil.

 

Senarioet var at begge dyrene var så pass ødelagte at menneskeføde var avskrevet.

Vi hengte opp dyrene i stropper mellom to frontlastere, slik at det lignet en form for "stående" stilling.

 

Det ble skutt fra 50m, en serie mot bogen og en "serie" i maskinrommet bak bogen på begge dyrene.

Samtlige skudd bak bogen gikk rett gjennom, det samme gjalt bogskudd på åringen, mens på den voksne kuen gikk to av fire bogskudd gjennom begge bogene. Et av skuddene som ikke gikk gjennom, satt i bogplaten på motsatt side, mens det andre som ikke gikk gjennom, satt oppe i ryggen (hadde vinklet oppover). Begge som ikke gikk gjennom bogene, var de to siste skuddene i serien.

 

Begge dyrene hadde vært døde i ca fire timer før dette ble testet. Åringen som hadde fått hardest medfart, hadde knusningsskader/brudd i begge bogene etter sammenstøtet med en trailer. Kua hadde knekt/knust rygg/bakpart.

Begge dyrene hadde mengder av blod innvendig, så da vi skøyt var der trolig lite/ingentig av blod i kjøttet om dette skulle kunne ha hatt noen innvirkning er uvisst.

 

Dette ble testet etter en diskusjon under et kurs i ettersøk av skadet bjørn, med en representant fra DN, ang bruk av slug på skadet bjørn.

 

En av de som var med, dokumenterte dette med bilder og notater, så jeg skal prøve å fremskaffe dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare sett to elg som er truffet av brennekke eller slug, så det er litt tynt statistisk materiale.

 

Men den som ble truffet i vommen av en amerikansk "Forster-slug" hadde ikke gjennomskyting, der lå kula paddeflat mot skinnet på utgangssiden.

 

Den Tsjekkiske brennekke kopien suste altså tvers gjennom ribbein, lunger, ribbein på nytt, bogbladet og til slutt pelsen for å forsvinne i moder jord.

 

Derav slutter jeg meg til at jeg helst tar med meg brennekke hvis jeg risikerer å støte på en morgengretten bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Min erfaring med slug er i allefall meget bra.

 

I mine yngre dager tok jeg og søskenbarnet mitt med oss noen slug vi hadde liggende, (husker ikke merket), bort i skogen for å teste de.. Kaliberet var forøvrig 12/70

 

Hadde et par gamle PCer fra jobben, og to 5L spyleveskekanner med vann. Korken var skrudd på.

 

Stilte de opp i serie etter hverandre to PCer med to spyleveske kanner foran.

 

Labbet 10-15 m tilbake og skjøt ett skudd...

Spyleveske kannene sprengte i filler, slugen penetrerte de tre stålveggene i den første PCen og to av veggene i den andre. I en kjempe bul i den siste PC veggen lå sluggen ekspandert til ca 4 cm i diameter!

 

Jeg skjønte fort at dette ikke var noe å spøke med.

 

Et annet eksempel var for et par år tilbake når jeg var på hytta til svogeren min på vestlandet.

 

Der lå det et vannkilde lokk i 2mm rustfritt stål. Stilte den opp på 50m ladet en 12/70 Federal Premium Riflet Slug i Wingmasteren, skuddet gikk og plata fikk det! Et 4-4,5 cm digert hull midt i!

 

PS:

Spennende lesning av erfaringene dere og har gjort dere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ikke mye erfaring med slug, men man får dele det man har... Da det gikk rykter om bjørn på jaktterrenget kjøpte jeg en pakke med det billigste jeg fant sånn i tilfelle-rottefelle. Husker desverre ikke merke, så hvilke konklusjoner man kan trekke av min erfaring er vel heller usikre :oops: Uansett, jeg tenkte at "dette må jo prøves" og dengte et skudd mot ei bjørk (ca 15 cm i diameter). Flisene føyk på baksiden, og da jeg gikk rundt var det et temmelig stort og langt hull der. kikket så litt nærmere og oppdaget at mesteparten av slug'en satt igjen, men nå var den sikkert 5-6 cm lang(!) og rimelig flat. Tydeligvis var blyet relativt mykt og klinte seg utover noe jævlig. Tror nok bamsefar hadde blitt der (i tilfelle krise) med en slik i panna (om ikke annet av selve smellen), men dette hadde jeg ikke dratt med meg på grisejakt hvor man først må gjennom et par tommer med spekk...

 

Allikevel er det i en del land kun slugs som gjelder på grisejakt (feks Tunis), så det gjelder vel med slugs som med all annen ammunisjon: Finn typen som passer til jakta du skal bedrive! Hardere blylegering vil gi mer inntregning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg god venn av meg var så snill å avlive gammelbilen min da den ble for gammel og syk. Jeg hadde ikke hjerte til det selv. Det var en 84 Opel Kadett. God bil i sin tid, men alt slites. Bilen fikk først en Swift fra 270 gjennom radiatoren og inn i blokka. Da hostet den stygt, men fortsatte å gå etter noen sekunder med pustebesvær. Deretter sendte han en Brennecke samme retning fra Star sideliggeren. Dette medførte en øyeblikkelig død! Intet kunne vekke den til live igjen. Vi konkluderte med at den var særdeles velegnet til såpass grovt vilt...

Link to comment
Share on other sites

edit: patronene har ligget på låven ( i et gigantisk låsbart stålskap, ærlig og redelig smøysa fra forsvaret) i tre år, i fra +40 grader, til minus 20 grader. Kan dette påvirke kruttet i haglepatroner?

 

...

 

JA!

Fuktige lagring av haglpatroner er IKKE lurt. Testet noen lærduepatroner som har lagt i garasjen noen år....

Freste nærmest bare ut av løpet.

Så jeg tror at dette kan være årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt slug i kaliber 20? Vet det brukes på villsvinjakt, men det er jo ikke rare vekten i en 20 slug. 5/8 ounce = 273 grains/17.noe gram. Det er jo ikke rare greiene, i 375 H&H er standardvekten 300 grains, og slug kula har jo ikke så mye fart. Noen som har testet eller erfart hvordan slug i kaliber 20 funker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...