Jump to content

Slug og inntrenging


tikkat3

Recommended Posts

  • 2 months later...

Hei er det noen som har testet inntregningsevnen på div slugs???? jeg har skutt på noen griser og det er stor forskjell på gjennomtrengingsevnen på forskjellige slugs jeg håper at noen sitter inne med data på dette som di vil dele med meg :D på forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Hei har ikke testet sånn med målebånd, men brenekeslugs(solideslugs) går klart mye dypere enn slike hule bløteblyklatter som er i mye amerikansk ammo.

 

Slike med sabbots og slik har jeg ikke fått testet enda.

 

Skutt mot hardpakket snøhauger etter snørydding med traktor :wink:

 

forskjellen var ca 50-100% dypere inntregning med brenekeslugs

Link to comment
Share on other sites

takk for svar men brenneke slugs (ca godt og vel 30g) har ligget igjen i midten av grisekroppen som er års unger og dette har skjedd flere ganger . jeg hadde med meg noen winchester slugs rack master og alle disse gjorde gjennomskuddd på voksne galter :D:D:D

er det noen som sitter inne med en test som viser inntrengnings evnen på div slugs ( p.s. turen går til nord Afrika også neste januar :D )

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har slugløp eller kommer til å skyte på korte og moderate avstander ville jeg vurdert Fusion.

2mwv32e.jpg

Fusion er en sabot. Kula med en diameter på ca 1/2" ligger i en firedelt plastkopp og veier 3/4oz. Kula er laget for å ekspandere til dobbel diameter.

Utgangshastigheten er på hele 580m/s og med ei kulevekt på 21gram får du en anslagsenergi på 3532joule!

Til sammenligning må du med en standard 35grams slug opp i 450m/s (eller en 42grams i 410m/s) for å kopiere energien.

Fusion fåes både i 12/70 og 12/76, men hastigheten er (jfr data på pakken) den samme.

Kula pløyer seg greit gjennom 25-40cm treverk, ETTER å ha passert ei 20-liters blikkbøtte fylt med aviser og vann! :mrgreen:

Tipper den mister stabiliteten fortere enn standardslugs om du ikke har rifla hagleløp. Har ikke testet, men den har jo ikke rotasjonsriller som standardslugs.

Med glattløp er den heller ikke så ekspansjonsvillig. Som en FMJ... Enorm inntrengning i forhold til andre slugs i glattløp. Enorm stoppevne i riflaløp.

Skal prøve å få testa den på død gris snart - og kommer da med "brukerrapport". 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Taklev:

 

Om jeg forstår feberfantasiene kammeret lider av for tiden, sier du at brenneke slug stoppet halvveis inne i kroppen på grisunger? Og at dette skjedde flere ganger?

 

I mitt hode er det ikke mye forskjell på motstanden i en 2"4" og en halv grisunge, dette forteller meg at "testen" jeg gjorde der brenneken stoppet midt i en 2"4" ikke var en engangstilfelle, eller at det var noe feil på patronen. Inntregningen til Rottwail Brenneke er høyst variabel! At det finnes andre kulekreasjoner til hagle som går gjennom det meste kan sikkert stemme.

 

Basert på hendelsene med grisungene Taklev: Hva hadde skjedd om du hadde skutt på en villsvingalte eller en kronhjort med denne ammoen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...