Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2. august er visst mest aktuelt for min del.

 

Den er grei.. Tror Derrick skulle ut i festlig lag også, så vi kan godt drøye det ei uke.

 

Tenkte ikke på det med vekta, men 60kg?

 

(1000mmx1000mmx8mm)x(0.0078g/mm^3)=62400g->62.4kg om man godtar litt avrunding på densiteten.

ST 37 / AH 36 i 6mm klarer seg nok selv om den blir både hullete og bulkete selv på 1500m med rett kaliber. ;)

Blir sikkert fin lyd med så stor plate og steile fjellveggen som bakgrunn!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jau... er det ikke på tide å bli skambitt av knott og mygg igjen da gutar? det er nevnt 2. aug, er det da en bankers dato?

 

Nå må jo folket ha feriert fra seg, sett av en "feriedag" til gjøvdal da-...hehe

 

Kom med innspill, jeg er for det meste klar hver helg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei hei godtfolk.. Jeg er også klar til lørdag med helt nytt underbeslag og magasin til 338 RUMen fra HS Presicion. Nysmuglet ærlig og redelig over dammen via min søster i Texas ;):lol:

Det smatt rett inn i magasinbrønnen uten modifikasjoner og nå mater patronene som kniv i bløtt smør!

Anbefales på det sterkeste til alle som har en magnumpatron i lang remingtonkasse og vil ha et bedre boksmagasin enn de originale fra remington.

 

Ellers så hadde det vært flott om du og jeg Cesandberg kunne reist opp litt tidligere denne dagen.

Kjerringa begynner på jobb klokken 0700 og jeg må hente henne klokken 1515 når hun slutter.

Men du er vel vant til å stå opp litt tidlig du så det går bra eller? Jeg er hos deg ca 0730 på morgenen så du får pakke kvelden før om du ikke er en morgenfugl. Så blir det frokost på Esso i Åmli ;) hehe..

 

Kommer det mange forresten? Har fått noen forespørsler om skyting utenom de gangene som er bestemt her på kammeret, men har sagt nei foreløpig.

 

Banesjefen er informert, men kunne ikke komme selv pga handelsdag ved butikken i Gjøvdal.

Vi derimot kunne bare skyte så mye vi ville. Han skulle komme innom med nøkkelen til bommene når vi hadde sprayet platene og var klare til å skyte. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel en morgenfugl vel...hehe

 

Kl 07.29,37 står jeg nystriglet og fin på trappa med alt pikkpakket, flyr ikke rundt i nabolaget og drikker rødvin halve natta jeg vettu hehe. :P

 

Grilling anyone?

 

Hvis du henter regjeringsoverhodet 15.15 så må vi reise kl 14 tenker jeg, iorden for meg.

 

Handelsdagen i gjøvdal kan jo kanskje være verdt å ta med seg vel? :wink:

 

Nei nå er det snikskytter på canal dig first... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

spotterkikkert

 

 

 

Står på innkjøpslista, nå over nytt løp i 6mm BR, men etter jaktradio.. Så kanskje til våren...

 

K

Whatever... Samma det så lenge du kjøper det FØR lørdagen...hehe... neida

 

Jeg har kjøpt grillkull, tennvæske var det vel igjen fra forrige gang, så da blir det litt grillings innimellom skuddene. Ser ut til at vi kommer opp dit ca 0840.

 

Fint hvis vi får en melding om hvem som kommer til lørdag.

 

Et lite hint, det skal være handelsdag i gjøvdal til lørdag, dette kommer til å vare hele dagen så håper alle kjører med aktsomhet fra Åmli og innover mot banen slik at vi ikke bemerker oss negativt, regner med at hele gjøvdal er på beina da.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Sandberg.

De følger nok med når det kommer ukjente biler til bygda og hvertfall hvis de kjører som griser..

 

Mulig det kommer en bekjent av meg fra Kristiansand hvis han fikk fri fra kjerring og unger på lørdag.

Han hadde visst vært på banen på Evje i går så han visste ikke hvor mye som sto igjen på "goodwillkontoen" hos kjerringa.

Kanskje det kan avtales noe samkjøring om det er andre fra Krsand som vil oppover?

Link to comment
Share on other sites

Til TRG og Cesandberg, jeg kjører fra Homborsund ca samme tid som dere, kan vi treffes i Åmli for felles frokost på Essoen? Jeg har ikke vært på banen i gjøvdal før, så jeg trenger sikkert hjelp til å finne frem.

 

Eller er det noe nom kan gi en enkel kjørebeskrivelse av hvor den er??? Er relativt kjent i dalen, men lettere med hjelp.

 

Eller kan noen sende meg et mob nr på PM, slik av vi kan avtale treffsted før banen???

 

Og hvor langt er lengste holdet i gjøvdal, har "bare" klikk til ca 925 meter, og gidder ikke shimse, hvis det ikke er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Frokost i Åmli er bare noe sakoen fabler om, han er vanligvis ikke våken når vi passerer åmli engang...hehe :mrgreen: neida...

 

Jeg PM deg mitt tlf nr hvisomatte du kjører det vill oppi skauen...

 

Når du kjører fra vest: Etter åmli, så kommer et skilt til gjøvdal, ventre, ta av her, kjør innover til du passerer en jokerbutikk på venstre side (15-20km), da er det ikke langt igjen. Vi henger opp et skilt med pil til venstre og teksten: langhold på, dette skiltet står ilag med et treskilt til askelandsfossene, ta av der til venstre, kjør over liten bru, ta så av til høyre i neste kryss, kjør så noen hunder meter til du kommer til bommen, sving til høyre før bommen og rett inn i skytterhusets parkeringsavdeling, betal kr 5 pr time til parkeringsvakten.

Link to comment
Share on other sites

det var da som svarte...... jeg må i et &%¤#¤%&/(/&% bryllup i oslo i morgen og kommer ikke hjem før langt ut på søndagen.... trodde i det lengste at jeg slapp å dra i dette men nei...

 

 

Å skal du i brylup i mårra du :D:D

 

Mulig jeg skal noe anna.. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Nå nå gutter, ikke noe surmuling nå :P , ellers blir det latrinetjeneste på dere begge to :mrgreen: ...hehe... neida.

 

folk får komme når de kommer, men vi reiser iallefall oppover nu og rigger til.

det regner jo no jekli her nå så det blir nok gildt å ta en tur oppi lia og lakke gongene, håper sakotrg er vanntett... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp... for en dag og for en opptur i forhold til forrige gang, idag var liksom moder natur litt mer med oss :mrgreen: .

 

Det regnet kraftig helt til vi kjørte oppover, og når vi kom opp var det helt slutt på regnet...topp.

 

Det ble gonget jevnt og trutt fra 300 til 630m holdet, meget gildt. Nå har noen av gutta begynt å skyte dobbelt opp på samme gongen samtidig, ble litt mer gonglyd og bevegelse av det ja.

 

Noen som har lyst å sette ut den ultimate gongen....... på 1550m? hehe. Var det 60kg den veide?

Link to comment
Share on other sites

Da vil Makkieboy benytte anledningen, og takke for en aldeles fortreffelig skytedag i gjøvdal. Der det ble gonget på alle hold, av stort sett alle til slutt. Gleder meg til neste gang, og håper jeg er hjemme da :lol:

Fint skytevær var det også, med relativt lite og stabil vind.

 

Sees neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Takker for en fin dag på skytebanen..

 

følte vel at det gonga mye mere denne gangen en sist gang..

 

Gleder meg til neste gang... :D

 

Det KAN jo ha noe med at du har en lærekurve på gang, men en ting er sikkert, de derre grill-uvanene dine må poleres litt tror jeg...hehe

Link to comment
Share on other sites

He he

nød lærer naken kvinne å spinne, og cesandberg å lage grillrist av kamjern.

 

Vi havnet jo i den pinige situasjonen at gjøvdals samlede handelstand kom opp på banen og konfiskerte grillristen på tønna vi pleier å grille på en halv time før vi skulle hugge innpå.

 

Det var jo handelsdag i sentrum der og de var jo tjukkfullt av folk og fe, de hadde live musikk på scene og greier, så de trengte grillrista da selvfølgelig, og da måtte vi lage noe provisoriske greier. Det ble jo grilla kjødd og pølser av det til slutt da, men som Kiddo nevner så ble det noen turer i kullet for endel av maten:

 

grill.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo bare fantasien som setter grenser her når det gjelder gongstørrelser etc. Ser jo fordelen i å ha noen på 10x10 på 300 - 500m, så kan vi heller henge opp en slik på 630 for Makkieboy da...hehe :wink:

 

Så de som har tilgang på hardox kan jo bare få laget litt forskjellige størrelser så henges de opp.

Link to comment
Share on other sites

Du er tøff i trynet nå M 67 ;)

 

Synes jeg hørte om en som var veldig fornøyd med skytinga på lørdag helt til han fikk høre at gongstørrelsen var 45x45cm ;):lol:

Vi kan sikkert prøve å henge opp noen fra 300m og utover som er mindre.. Må få tak i mer stål først.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Selvfølgelig.. Vi langholdskyttere liker ting med høy BC og lerduer er ikke unntatt,

men det var et helvete å få bygd den kasteren! :mrgreen:;)

Må bare få kjøpt kikkert med dynamisk forsprang så er det vel bare egeninnsats som kan skyldes på.. :lol:

 

Fra spøk til langholdsskyting.. Har folk fått jaktet fra seg på bukken nå og er klare for en ny runde med skyting?

Jeg har vært på biltema og kjøpt "hobbylakk" i ordets rette forstand..

Kjøpte også noe fluoriserende oransje lakk som kan være kjekk å ha når det kommer sånn hvitt pulver på bakken som de kaller "snø".. De hvite gongene blir gjerne litt problematiske å finne i terrenget da.. :roll:

 

Tenkte å ha en symbolsk kronerulling neste gang vi har samling på banen for å dekke opp de små utgiftene..

De fleste har vel råd til å spandere 20,- for å få hvite fine gonger å skyte på, dessuten er jeg bare en fattig student som ikke gidder å bruke opp studielånet på å subsidiere godt betalte arbeidsfolks skytekåthet . ;)

 

De neste to helgene er jeg litt opptatt, men hva sier folk om Langhold 6 eller 7 September??

 

Kom med forslag, så blir det en nazitisk/demokratisk avgjørelse på det.. ;)

 

sakotrg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte at 6-7 skulle være avslutning for i år jeg, siden elgjakta begynner 25 sept.

 

Neida, vi må vel ha en omgang til før den tid som du og får med deg..

Du må betale 50,- i lakk forresten siden du har med deg så mange skudd som

tilfeldigvis råker å treffe platene! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips ang lakkering av gonger;

 

Hvis dere har de hvite om sommeren og skal ha orange om vinteren, så ta dette på hver sin side. Da unngår dere å bruke mye lakk til overlapping.

Kan da bare snu gongen etter årstiden. Men dere har kanskje tenkt på dette allerede :wink:

 

Bruker dere ståltråd til å henge opp gongen?

Av egen erfaring er dette tungvint, så vi har fått tak i kroker i ordentlig stål, disse funker som en drøm. Kan sikkert skaffe flere hvis dere ønsker dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pleid å lakkere 3-4cm av kantene på gongene med vanlig rød maling før, men tenkte at denne var lettere å se siden den er fluoriserende.

 

Jada, vi bruker fortsatt ståltråd og jeg tror vi har ca 30m igjen av den kveilen jeg kjøpte for et par år siden for 200,- på felleskjøpet. Men det hadde vært greit å ha slike stålkroker i backup til vi går tomme.

Det leiter fælt på gjerdetråden ved direkte eller treff i nærheten av opphenget.

Ca 20 slike stålkroker hadde vært toppen om det lar seg gjøre å skaffe såpass.

Er det std. type som de har hos de fleste malerforretninger eller noen spesielle?

Hvis det er vanlige trenger du ikke å tenke på det, for jeg jobbet hos Byggeriet i fjor sommer og får garantert ei kasse med slike hvis jeg vil, og de har igjen etter sommeren..

Hvis ikke må du gjerne ta en telefon når du har tid.

Vet du hva vi må ut med for så mange forresten?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke de vanlige malingskrokene, de er allerede testet ut og holder ei knapp helg. Bare å kaste etterpå, samt at de er dyre.

De jeg har funnet nå er i rustfritt og ca.10-12mm i dia. Ble brukt under -4- dager sist på Meheia, helt uten skade. De er dønn solide.

 

Tror de kostet ca.30-35,- veil.ut jeg fikk de for 20,-

Kan sikkert skaffe flere om du/dere ønsker for samme pris?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skyte praktiske riflestevner de to neste helgene så 6-7 sept er greit for meg.

 

Sakotrg: er det sånn da at jeg slipper å spleise på den lakken siden jeg ikke treffer en dritt oppi lia der? hehe.

 

Ellers, jeg satt og tenkte en kveld.... jada, jeg vet, det er ikke normalt for meg å tenke, (gjorde faktisk vondt, er lemster i hjernen enda :P ) men hva med å lage oss et system for treff markering på gongen, noe ala et sjakkbrett, der skytter og spotter har et ark der gongen er delt opp i grid: i A,B.C,D,E vertikalt og 1,2,3,4,5 horisontalt, når du skal melde treffe helt i venstre hjørne opp så blir dette A1, venstre hjørne nede blir E1, midttreff blir C3 og slik går dagen...

Bare en tanke fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Sakotrg: er det sånn da at jeg slipper å spleise på den lakken siden jeg ikke treffer en dritt oppi lia der? hehe.

 

Ellers, jeg satt og tenkte en kveld.... jada, jeg vet, det er ikke normalt for meg å tenke, (gjorde faktisk vondt, er lemster i hjernen enda :P ) men hva med å lage oss et system for treff markering på gongen, noe ala et sjakkbrett, der skytter og spotter har et ark der gongen er delt opp i grid: i A,B.C,D,E vertikalt og 1,2,3,4,5 horisontalt, når du skal melde treffe helt i venstre hjørne opp så blir dette A1, venstre hjørne nede blir E1, midttreff blir C3 og slik går dagen...

Bare en tanke fra min side.

 

Bra du tenker på de andre, disse to setningene er vel litt motsigende, eller :lol::lol::lol:

 

Ellers kan dere orge en sponplate på 500meteren, noen pappstift og leirduer. Det er morro det. Cesandberg kan ta jobben med å henge opp nye etterhvert, siden han trenger trening i fysisk til praktisken sin likevell.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dere burde ta en prat med skytterlaget før dere avtaler datoer.

 

6.9 er det krag/mauser stevne på banen. Dette er et slags mimrestevne med gammeldags utstyr. Altså ingen Sauere eller skinndresser.

Det er også egen klasse for åpne sikter. HV-mausere eller krag i orginalutførelse. Her stiller jeg opp med krag fra 1910.

Det er sikkert noen av dere som har en gammel krag eller mauser liggende og det hadde vært fint om noen ville bli med på dette. Et uhøytidlig og morsomt stevne.

Skytinga foregår på 300 m.

Link to comment
Share on other sites

Telefon til banesjefen var på planleggingsstadiet, men så dukket det opp noe annet.. :oops:

Takker så mye for infoen Tembo, da må det bli 7 September..

Spørs nok om det ikke står en gammel krag og støver ned her også, men den kommer nok ikke til å se så veldig mange patroner igjen ettersom pipa har gjort nytten sin.

 

Jeg skal en tur på Gjerstad Mek i morgen ettermiddag for å hente mer stål til banen i gjøvdal.

Vet ikke hvor mye kapp de har liggende, men tar med så mye de har evt. så mye Corollaen klarer i bagasjerommet. :) Skal tilogmed prøve å få brent dem før neste gang vi møtes..

 

Vet ikke hva vi må ut med for det, men tror det blir relativt gunstige priser ettersom jeg har hørt.

Bestilte 30 malingskroker av Poacher til 20,- stk så vi nok regne med å åpne lommeboka litt mer under neste samling. (ender vel opp med å bli alene der oppe den helga tenker jeg ;) )

 

Hvis vi betaler 40,- pr. mann pr. samling så har vi ganske raskt dekket inn både stål, kroker, lakk, ståltråd mm. og det er vel ikke noen upris for å få det greit?

 

Tenkte også å ta med noen 5" eller 6" plankebiter med avstandene påskrevet med stor sprittusj slik at ikke folk ligger og lurer på avstandene på de forskjellige gongene.

 

Dessuten ligger det fortsatt to gonger som ikke er hengt opp i skivebua bak standplass, og de bør henges opp neste gang.. Ta med verktøy de som har så organiserer vi det når vi møtes. Sag, hammer, spiker med mer..

 

Jeg skal ringe banesjefen og kommer tilbake med mer info senere..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på Gjerstad Mek og hentet flere plater i dag.

En plate på ca 80x80 i 8mm Hardox 450, en på 100x80cm i 10mm Hardox 450 og ei lang remse på ca 20x100cm i 15mm Hardox 400, så bare jeg får laget en .dxf tegning i Autocad kan jeg få brent det på skolen til mandag eller tirsdag avhengig av hva han som kjører brennebordet har tid til..

Da lager meg dem med store nok hull i hjørnene slik at det er plass til å tre innpå de nye

opphengskrokene som Poacher skal få tak i for oss.

 

Hva slags størrelser synes folk er greit å få brent disse platene til?

 

Mitt forslag er å kappe Hardox 450 platene på 8 og 10mm til slik at de egner seg for de lengste holdene slik at det er lettere å bære ut og henge opp, og å bruke 15mm Hardox 400 platene fra 2-300m og ut til ca 550.

Klarer naturlig nok å få 5 plater på 20x20cm i 15mm, så kan vi heller lage 8 og 10mm platene på 30x30 og 40x40 og bære dem helt ut til 630.

Da skulle vi vel være ganske godt dekket opp med plater på de avstandene vi har tilgjengelig nå, spesielt siden det ligger ei på 30x30 og ei på 45x45 som ikke er hengt opp ennå.

Vi får heller kompensere med mindre plater siden 630m er maks avstand før ca. 1500m

Skal bli vanskelig nok å treffe ei plate på 20x20 eller 30x30 også på såpass hold.. :)

 

Har akkurat snakket med banesjefen og det går greit med 7. sept fra kl 0900!!

 

Da venter jeg bare på tilbakemelding fra folk angående platestørrelser, så blir det brent litt Hardox til uka..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...