Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vriompeis kan du selv være.. hvis du søker opp som jeg sa så kommer det opp lengde/breddegrad når du flytter pekern din ut på målet du har søkt opp..

Fikk flere forskjellige resultater når jeg valgte forskjellig standard, bla midt ute i Skagerak :!: .. :?:

 

Sier tusen hjertelig takk for at du gadd å fikse kroker, men tar du med de krokene

nedover hvis du kommer da? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

7 sept ja, høres kanskje ikke helt dumt ut da, men tørr ikke love noe enda, kommer hjem fra sjøen natt til 4 sept og punkt en for å kunne stille på langhold er at jeg har noe skudd igjen som duger. skal prøve å komme men kan ikke love. ellers så det med start kl 9 er vel noe dramatisk tidlig, eller skal sakotrg sove i telt der oppe siden han skal begynne så forødmt tidlige?

Link to comment
Share on other sites

ellers så det med start kl 9 er vel noe dramatisk tidlig, eller skal sakotrg sove i telt der oppe siden han skal begynne så forødmt tidlige?

 

Neida, men det er min tur til å kjøre opp så har han vel en taktisk plan tenker jeg, han skal sikkert ut og plage nabolaget sitt med øl,vin og xxx, og da må jeg kjøre rundt hele øya for å finne den skrotten, og siden jeg er en morrafugl så går dette greit med start kl 9...hehe neida.

 

Regner med at vi starter så tidlig med dugnad, ikke skyting, det tar litt tid å henge opp de nye gongene, og sist snakket vi faktisk om å ikke skyte i kirketiden så da er det dugnad til over kirketid hvis jeg ikke tar feil.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Ja, det blir nok noe rangling på lørdagen før tenker jeg Derrick.. ;) Du skal få et problem med å finne meg!

 

Det var vel helst for dugnadens del at jeg tenkte å begynne såpass tidlig, og ettersom jeg kan huske sist så tok det gjerne lengre tid med å henge opp gonger enn jeg hadde regnet med..

Sålenge vi får skutt hele ettermiddagen så hjelper vel det godt på "gongfeberen".

 

Minner fortsatt om ønske på gongstørrelser for de som har spesielle ønsker, kom med de!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt en sjefsavgjørelse på gongstørrelser og bestemt av det blir 20x20cm og 40x40cm i hhv. 15mm i Hardox 400 og 10mm i 450.

Den 8mm plata tenkte jeg å lage en sirkulær plate av på 30cm med 10cm åpning i midten og med ei plate som blir hengende bak på 10cm diameter og en lang "stav" ned som viser treff i senter ved at den svinger ut bakover og forsvinner ved treff.

Sprayer bunnen av denne staven med fluoriserende oransj farge så det blir lett synlig, selv om begge platene blir sprayet hvite i utgangspunktet. Vi vet jo hvordan det blir seende ut etter x-antall treff .. :roll:

 

Regner med at platene brennes ila denne uka og er klare til opphenging neste gang med mindre det skjer noe uforutsett..

Link to comment
Share on other sites

Grillterror er ikke noe problem, men jeg mener på at du er en jækel med wok i felt:

 

IMG_1554.jpg

 

Det så vi jo på SF 07 hehe

 

Ja du ser jo arbeidsfordelingen på bilde...

Ja det hadde kansje vert en ide og hat med den for å fin justere menyen til elgjakta...

 

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Er klar over at jeg er seint ute her :oops:

Men er det en mulighet for å få sett på(beundret :D ) skytingen?

 

Bor i Risør, så det er bare en liten kjøretur unna..

 

Har ikke vært så aktiv på kammeret.no, men var tidligere aktiv på det forhenværende søsterforumet.

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Da var det ladet opp litt ammo og ting skulle være klappet og klart..

Dessverre ble ikke platene brent i tide slik at vi må klare oss med de gongene har der oppe nå, men det ligger fortsatt et par plater som jeg regner med vi får opp i morra slik at vi har 11 totalt.

Neste gang det er samling er de nye platene på plass regner jeg med siden jeg ble bedt om å komme opp en tur ila førstkommende uke, om enn ikke opphengt.

Nåja, neste gang blir vel siste gang i år ettersom elgjakta starter 25 sept, om eller når det blir kan jo diskuteres med banesjefen i morra/i dag.

 

Har for ordens skyld laget ei fin lita pappkasse med en pappbit pr gong som man har enerett på

for å slippe at flere skyter på samme gong samtidig.

Samme opplegg som kjent fra Kongsberg for de som har vært der

 

Ja.. det er vel ingen som leser dette før vi treffes, men men.. :roll:

 

Ellers så er alle som finner veien til Gjøvdal hjertelig velkomne i morgen! :D

 

Husk grillmat!! :)

Link to comment
Share on other sites

Hepp hepp

 

I dag var det ny oppmøterekord gitt, var vel 15 stk totalt, og folk lå som sild i tønne på standplass.

 

Jeg var på søken etter Sakotrg på morgenen… som vanlig, og plotslig så dukket han opp fra residensen og da var vi på rett vei. :mrgreen:

 

 

 

Dagen begynte egentlig litt slitsom, sakoen truet meg opp i lia for å spraye og vedlikeholde gongene, men man krangler ikke med en som har en ladet TRG… ;-):wink:

 

Slik så det ut på standplass når alle lå å skjøt, rimelig fullstappet, men moro var det lell:

standplassmod.jpg

 

Selv om jeg sprayet gongen på 630m før skyting så fikk den gjennomgå i dag, var mange fulltreffere å høre oppi lia i dag, bildet er tatt gjennom en swaro spotterscope, poacher og mildot var på sørlandstur i dag og de hadde heldigvis med god spotteroptikk:

gong630mod.jpg

 

Vi måtte ta livet av noen fulle ølbokser som var gått ut på dato, siden det var 0,5l så regnet vi med at AR15 min ikke holdt, så sakotrg avlivet den med gobørsa:

http://s90.photobucket.com/albums/k240/cesandberg/?action=view&current=lennartvslboksen.flv

 

Etter en lang dag på skydebanen så er det ikke lett å holde øyene oppe, var ikke mye selskap i denne karen på vei hjem nei… hehe :

lennartsovermod.jpg

Alt i alt så var det en vellykket søndag, takk for bra oppmøte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for en fin dag! Kjempegøy! Morro for en nybegynner (har ikke skutt på over 450 meter tidligere) å klare å gonge på alle holdene. :D Og takk til Poacher og Mildot for god hjelp med Blaseren... Satt en kule fast i løpet lørdag da jeg testet om patronlengden ble for lang (hint, det ble den ja...), med det resultatet at mekanismen var full av kruttkorn. Litt blåsing og mekking og alt var i skjønneste orden igjen.

Jeg hadde med sønnen min på 12. La ham til med 22-250'en på 300 meter, ba ham bruke første dot på mildot retikkelet og skyte på 300 meter mens jeg la inn hastighetene på de riflene vi hadde med (300 wsm og 22-250) i PCB så vi kunne få et utgangspunkt for klikkene. Da jeg kom tilbake sa han: "Nå har jeg hatt 15 treff på rad"... :D Fornøyd og stolt gutt, og glovarm 22-250 pipe! :lol: Han gonget greit på 465 meter med 22-250'en, men det er jammen vanskelig både å se og høre når den lille kula treffer på det holdet og ut!

Det var en trivelig gjeng. Varierende utstyr fra TRG med stjernekikkert til vanlige jaktrifler, og varierende suksess. Men ingen sure miner, bare en gjeng skytekåte kammer-ater.

Ekstra takk til ders som gjorde jobben med å spraye gonger. Forrsten morro at de fleste av oss kom opp i 10-11 tiden, og vi måtte vente til etter kirketid med å skyte. Skulle tro det var enkelt, henge med folk med samme interessene en drøy time... Men tiden gikk sent! Så ut som en gjeng med ungstuter som venter på å slippe ut på vårbeitet... Mye urolig rusling og feberhet forventning før det sa pang :D

Link to comment
Share on other sites

Herremann, hva er det jeg hører, var det ikke ørn vi så? de så jo grusomt store og skumle ut synes jeg... :mrgreen:

 

to tiur med tøsefølge var det nok ja, men jeg rakk iallefall å ta bilde idet vi suste forbi i 100:

 

rnetiur.jpg

 

ellers, en liiiten vennlig påminning, de som skyter, kan gjerne plukke tomhylser etc etter seg, noen forlot standplassen til venstre i det som kalles tilsmusset av messing samt pølser/tilbehør og termokopper.

 

 

Avtalen er at vi skal forlate lokalitetene i samme stand og ryddighet som vi kom dit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Guest graahund
Jeg mistet også en hylse :wink:

 

Har lest "Bugholes from bipod, by Froggy" på 6mmBR. Gikk derfor over til en litt mer bestemt skytestil (holde som en mann i fortreet) og klarte også oppfylle Michaelis (og Roe) sin "do not muscle the gun"/"ikke tving trådkorset inn i målet, det skal ligge der selv". Visste vel dette fra før, men det skal jo gjennomføres også..

 

Uansett, samlingene ble mindre, og med færre flyvere, men kulest: på flere (de fleste) av skuddene på 550 og 630 kunne jeg se (@12x) siste del av trace og selve innslaget i plata. Ble lurt av vinden, men så tydelig trace og innslagene i torva.

Snakk om DIY spotting 8) Var vanskelig å plassere treffet på plata når det ikke var maling igjen og bare 12x, men 0 problem når jeg traff maling.

 

K

 

Hva betyr "trace" i skytterterminiologien, er ikke så skarp i det nye morsmålet vårt enda skjønner dere :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Trace=spor.

 

Han prøver å si at han kunne se kondensstripa/turbulens-sporet kula lager på sin vei til målet :)

 

Javel, hadde vel en mistanke, men var ikke sikker. Skulle ønske folk ville bruke norsk slik at alle skjønner hva det blir snakket om. Men det er vel formye forlangt. Sukk :(

Link to comment
Share on other sites

Ja sånn kan det bli med "nynorsken". Faktisk så ille at man ikke husker hva det heter på norsk eller norsk def. lenger ... :roll: nesten litt flaut..

 

Men BTT.. Har ikke snakket med sjef ennå, og fikk tilbud om å bruke bikkja på rådyrjakt i morra isteden for elgjakt i gjøvdal så da var valget enkelt! :)

 

Skal finne ut om det er greit å skyte etter 15 nov. så kan vi heller finne en dato som passer for folk etter det.

Trossalt bare ei uke til.

Regner med folk har fått jakta såpass at lysten begynner å melde seg igjen.. (?)

Uansett.. sist var vi vel rundt 15 stk på det meste, og flere enn det blir fort trangt før vi får hengt opp flere gonger..

Venter som sagt på flere, og får vel en opplæring i bruk av plasmakutteren samtidig når de nye blir kuttet til. :)

Vi har jo kroker til 15 gonger om jeg ikke husker feil, så det ligger an til å bli bra etterhvert.

 

Har vært på en liten "kartrecce" i mapsource og funnet ut

at kun få km fra banen ligger det et vann som egner seg for skyting fra 600-1500m+.

Har en mistanke om at en god bekjent er grunneier akkurat i dette området og ettersom det er vei rundt hele vannet gjenstår det å ta en liten tur opp for å se hvordan de faktiske forhold er der, og ikke minst får tillatelse til å henge opp gonger.

Spørs om jeg ikke må en ny tur for å tigge hardox avkapp på Gjerstad Mek. så vi kan få noen større plater! 60x60 i 6mm H450 hadde jo vært mer enn godt nok.

For de som har vært der oppe ligger dette området ca 5 km kjøring Vest-Sør-Vest for målområdet for skytebanen, og vannet heter Sinevatn. Hvis det ikke har kommet for mye snø innen neste skyting kunne det vært artig å sett på forholdene, men området ligger ca 480-500 m.o.h så det blir nok ikke brukbart før våren.

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanskje være at det er en skogsbilvei som snør igjen, i den høyden kommer det tidligere og større mengder snø.

 

Nå har jeg sinna firetrekker og tung høyrefot så vi skal nok komme frem hvis det ikke er for mye snø. men en dugelig firehjuling eller snyskootar er jo kanskje tingen, og de står det jo slengt hundrevis av i veikanten oppover der.... :mrgreen:

 

Ellers så er det kjempefint at Sakoen har vært ute på en viruell OP runde i traktene og funnet alternative bane emner, selve gjøvdalbanen har jo et åpent område fra ca 700-1300m som ikke er brukelig.

 

Jeg begynner å bli klar for en samling igjen, er ikke noe bedre måte å svi av en lørdag på enn litt (medium) langholdskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er jo en stund til jul, og regner med de fleste har lyst til å jakte enda en stund fremover. (?)

Jeg har ikke mulighet for å skyte noe før slutten av desember og da er det innspurt på rådyrjakta som gjelder for egen del.

 

Derfor lurer jeg på om det er stemning for en romjulsskyting??

De fleste har god tid i romjula, og jeg kunne godt tenke meg å komme ut av stue og familietragedier og få børsta litt støv av

langholdsferdighetene.

 

Kan høre med banesjefen når det nærmer seg, og muligens ta en liten recce opp for å sjekke ut mulighetene

for enda drugere hold oppe på heia.

 

Banesjefen har sagt at 3. Juledag - Lørdag 27 Des er ok!.

 

Om interessen skulle være stor ser jeg nødvendigheten av å sette maks antall skyttere til totalt 15, så dere må melde dere på i tråden her!

Vi diskuterer mulighetene for flere enn 15 stk, men er avhengige av standplassen på 100m og å få hengt opp flere gonger for at det skal la seg gjøre.

Treningsavgift er som innført tidligere 50,- pr pers.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...