Jump to content

Bukkejakt Skottland 2009


Poacher

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

When i Rome, do as the Romans...

Tipper du kjører over 80 i Tyskland du også.

Hvis man ikke skjønner forskjellen på lovverk og etikk, blir jeg ikke overrasket over at selv mitt enkle budskap er vanskelig å forstå.

 

For øvrig er When in Rome, do as the Romans do en regel som brukes flittig også av pedofile som drar utenlands for å tilfredsstille lystene sine.

Link to comment
Share on other sites

Ja, å stikke frem nakken er risikabelt..

 

Denne diskusjonen er til forveksling lik den vi hadde om skudd i mørke? dvs ikke i totalt mørke... ! :wink:

 

Omega: Jeg blir en smule kvalm av at du sammenstiller skyting på lengere hold med pedofili.... Hvorfor latterligjøre en ganske viktig diskusjon? Det er ens egen evne til å kjenne sin begrensning,og holde igjen nå det er påkrevet som teller. Det er ikke antall meter som avgjør om etikken er god i jakta vår....

 

Det hele koker faktisk ned til at alle har forsjellige evner hva gjelder skyting. Jeg skal være ærlig å si at jeg synes det er helt greit å skyte dyr på lange hold, dersom man faktisk har evnene til å få det til, og at det gir mening...

 

Det er likeledes, etter mitt syn, bedre å slippe til langholdsgutta på et skudd etter dyr på 4-500m, enn å slippe til enkelte av "jegerene" man observerer på skytebanen siste dagene før elgjakta som med nød og neppe klarer å få putta inn "prøva" på tredje forsøket, på en elg på 70m....... Denne "prøva" som er på størrelse med en middagstallerken er helt latterlig etter mitt syn..... :lol:

 

Poacher har utstyr til oppgaven, god kunnskap om ballistikk, han har god grunntrening, og selvbeherskelse til å gjenommføre det. Hvorfor skal vi da sitte på vår høye hest og predikere maksimalhold? Buejegeren har et kjempepoeng; det er viktig å finne frem til sitt EGET maksimalhold i de forskjellige stillinger, også holder man seg innenfor det! DA vil man legge grunnlaget for human jakt.

Å sette likhet mellom human jakt og skuddavstand er fullstendig skivebom. Her handler det faktisk om å å kjenne sine egne begrensningen. Det er mange jegere som har maksholdet sitt UNDER 100m for å ha det sagt...

 

Selv vil mitt maksimalhold variere gjennom året, alt etter hvor mye jeg har skutt. I dag vil jeg si at maksholdet mitt er 150m av frihånd, med anlegg noe mer.. Jeg har selv skutt dyr på over 300m, og føler ikke at jeg trenger forsvare det? Jeg er mitt ansvar bevisst når jeg presser avtrekkeren det siste stykket, etter å ha funnet den beste støtten som er tilgjengelig. Og jeg klarer fint å la være å skyte om det ikke er støtt nok.

 

Det vil jeg kalle human jakt!

 

Men i lille Norge skal jo alle tjene like mye, passes på fra vugge til grav, og gud forby om du skulle få til noe mer/bedre enn naboen......! :shock:

Link to comment
Share on other sites

for det er lov å skyte rådyr fra 400m i Norge også

 

Neppe. Kommer det på spissen i en konkret sak er jeg ikke i tvil om at du blir domfelt. Det forutsetter nok at det har gått galt i den konkrete situasjonen, vårt lovverk har ikke konkrete grenser for skyteavstand.

 

Jeg synes Poachers innlegg er, eller ville vært, en interesant og god reisebeskrivelse/jakthistorie dersom den ikke var skjemmet av det utilslørte fokuset på hva målet var: å skyte dyr på lengst mulig hold. Hvordan det kan være forenelig med et sunt og realt forhold til jakten som virksomhet og dyrene en jakter på overstiger min fatteevne. Når det vesentligste med jakten blir selve det å skyte dyret, med et så vanskelig skudd som mulig for å vise at man behersker det, da henger ikke jeg riktig med lengre.

 

Jeg mener ikke at man skal be om unnskyldning for å jakte, ei heller for at noen skudd ikke blir perfekte "lærebok" skudd. Det er også slik at en del har langt større ferdigheter enn andre mht. å avgi et sikkert skudd under forhold gjennomsnittsjegeren skal ligge unna. Jeg mener derimot at de ferdighetene skal brukes til å ta vare på sjanser andre kanskje må stå over og til å øke sikkerheten for at dyret felles så effektivt og risikofritt som mulig, ikke til unødig å oppsøke situasjoner hvor jegerens evner som skytter testes og "bevises". Det er en sport som kan drives på bane, mot ikke-levende mål.

 

Og på 400 meter kan mye skje som skytteren ikke kan kontrollere, alle forhold relevante for at skuddet skal være vellykket er mye vanskeligere å kontrollere, jeg tenker da på forhold som terreng, vegetasjon, dyret kan rekke å snu seg, tråkke ned i forsenkninger, vegetasjon kan komme i veien etc. Medmindre jakten forutsetter slike skudd, fordi en ikke kan komme nærmere, og forholdene er meget oversiktlige synes jeg det er betydelig lengre enn forsvarlig. Jeg kan legge til at jeg regelmessig skyter noen skudd på 300 meter uten at jeg avskrekkes av vanskelighetsgraden, selve det å treffe et rådyrstort mål på slike avstander under greie forhold er ikke vanskelig for en som trener litt og forstår enkle ballistiske fakta. Å skyte på levende dyr under feltforhold er noe helt annet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

@Kiwi:

Hvis du tar deg tid til å lese det jeg skriver før du angriper det, vil du legge merke til at jeg innleder med uttrykket for øvrig:

 

For øvrig er When in Rome, do as the Romans do en regel [...]

Jeg sammenligner det altså ikke direkte. Og hvis du leser også innlegget som mitt innlegg var et svar til, vil du se at det er nettopp dette som er mitt poeng: When in Rome [...] kan IKKE brukes som rasjonale for å kaste etikken over bord. Mitt eksempel viser bare hvor dårlig denne romerregelen faktisk fungerer, og jeg valgte et grelt eksempel for å gjøre det klart. Og la meg legge til: Det er andre enn jeg som forsøker å bruke uttrykket som rasjonale for sine handlinger.

 

La oss heller se på sammenligningene som søkes framført:

 

Sammenligningen min med fartsgrensen er jo dårlig, for det er lov å skyte rådyr fra 400m i Norge også, og veiene i T. er laget for fri fart

Jeg er enig i at fartsgrense-sammenligningen er dårlig. Dessverre er den nesten like dårlig som neste sammenligning:

 

Noen mener det er feil å danse, eller klippe plenen og henge ut klær på søndag - å bastant påstå at det er galt å skyte et rådyr i ræva på 250m hold er på samme nivå

De fleste vil vel enkelt klare å forstå at dette ikke er på samme nivå. Det er rett og slett to usammenlignbare størrelser: Ved å danse på en søndag utsetter man nemlig ikke dyr for økt risiko for skadeskyting. Det ene er et mer eller mindre religiøst bud, mens det andre enkelt kan begrunnes rasjonelt.

Link to comment
Share on other sites

Godt lesestoff! En slik tur frister.

 

Sjansen for at dyret snur seg er lik uansett avstand så lenge dyret ikke oppdager jegeren. Den eneste faktoren som spiller inn om dyret står stille når skuddet går er flytiden på prosjektilet. På 400 meter får kula gjerne en flyvetid på 0.5 sekunder, mot ca 0,15 sek på 100 meter. Ja, dyret kan flytte seg litt på 0.5 sekunder, men det kan også flytte seg litt på 0.15 sek.

 

Behersker jegeren skudd på 400 meter så ser jeg ikke problemet. Det er ikke sånn at et tre plutselig dukker opp bare fordi skuddavstanden øker. Her var det snakk om skudd mot stillestående dyr. Er skudfeltet rent og vinden stabil kan en god skytter plassere skuddet med ekstrem presisjon. Som nevnt må den enkelte jeger selv finne sin maks avstand.

 

Når det kommer til lover og etikk så er det hipp som happ. Man følger loven på stedet man befinner seg.

Det som er uetisk for noen er etisk for andre. EU liker ikke seljakt, amerikanere mener hvalfangst er forkastelig, men synes vi det er uetisk? Her får den enkelte selv finne hva som er etisk eller ikke, så får andre mene hva de vil.

Link to comment
Share on other sites

Behersker jegeren skudd på 400 meter så ser jeg ikke problemet.

Ingen jeger behersker skudd på så langt hold. Rett og slett fordi det er for mange parametre utenfor jegerens kontroll. Ingen jeger kan vite om/når et dyr skal flytte seg, om det kommer et vindkast osv. Trådstarters egen beretning er et utmerket eksempel på dét. Problemet du ikke ser, beskriver du her:

 

På 400 meter får kula gjerne en flyvetid på 0.5 sekunder, mot ca 0,15 sek på 100 meter.

Et dyr vil, i motsetning til en blink, altså kunne bevege seg. Det får altså 3,5 ganger så lang tid på å flytte seg etter skuddet går, og det er ingen grunn til å forsøke bagatellisere denne vesentlige forskjellen. Dette kan meget vel være forskjellen på død på stedet og stygg skadeskyting - særlig når det gjelder rådyr, som er både små og kjappe.

Link to comment
Share on other sites

Beklager Omega, gikk litt fort i svingene der... :oops:

 

Vi kan diskutere jakt og etikk opp i mente når det gjelder skuddavstander, men kan man ikke bare enes om at det er hver enkelts ferdigheter som setter grensen? Det er også et poeng, at det er store forskjeller rundt om i verden for hva som er god jaktmoral. Mye av vår hundejakt kan man stille spørsmålstegn ved, eneste er vel båndhundjakt etter elg, den har man nok aksept for ute i den store verden også.. Det ene som imidlertid er likt, er at dyr ikke skal lide unødig: Jeg kan ikke se at noen av dyrene som er omtalt led unødig? Ei heller var de stresset...

 

Greit at dyret rekker å flytte seg 3,5ganger lengre på 400m enn på 100m, for å gjengi eksempelet brukt ovenfor (jeg har ikke verifisert det), men om dyret står stille når du trekker av, og det begynner å flytte på seg i det lille millisekundet hjernen bruker på å bestemme seg for å skyte til det smeller og kula er fremme i dyret, da vil du faktisk fortsatt være i det dødlige treffområdet om dyret prøver å snu seg... Dette gjelder oppmot 400m... På 1000m derimot, der har du en differanse som begynner å bli STOR! Da er det en helt annen historie.. Jeg så noen klipp fra langhold på nettet, der de skjøt på 1000-1500m på hjort... Der går det for vidt, selv for oss som tolererer skyting på lengre hold på jakt.

 

Spørsmålet mitt blir, trenger man virkelig trekke grensen i antall meter sånn som det blir gjort her? Det blir litt vel byråkratisk og søkt spør du meg.. Det hele koker for min del ned til godt skjønn og erfaring. Man må vite når det er FOR langt for en selv..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil dere sammenligne effekten/ virkningen av A-max'en og Berger'en i rådyr?

 

Litt tidlig å si enda, men inntrykket er at A-max´n er litt mere hissig. Selv Berger´n også åpner fort. Tok noen bilder av VLD´n i .280´n til Stein, inngang/utgang. Der ser man at kula har begynt å åpne seg på inngangsiden (innvendig) uten å treffe bein. Stein forteller sikkert mer om dette i sin versjon.

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd saker ja...

Langholdsjakt er ingen enkel sak. Derfor vil jeg først si at jeg har respekt for dem som er motstandere. Litt bakgrunn skal dere få. Jeg har jaktet i 20år. Jeg har aldri mistet et dyr, jeg har aldri hatt behov får ettersøk! Altså så har jeg fått alle dyrene jeg har skutt på. 1. bukken iår (285m bukken) er det 4 dyret noensinne jeg har brukt 2 skudd på. Samt det 3.rådyret (60m bukken) mitt under jakta som er det første dyret noensinne som jeg har brukt 3 skudd på. Totalt så er jeg på 3-siffret felte dyr. Begynn å regn % på dette, så vil statistikken min være "mer enn grei". Har ingen behov for å reise utenlands for å jakte på langt hold. Det funker like fint her hjemme :wink:

Uansett hva moralens voktere vil si og mene, så vil jeg fortsatt sove like godt om natten.

 

Ser utfra denne tråden at jeg må bli ferdig med den "andre" tråden min. Den omhandler jakt på langthold. Dette er en tråd som jeg har tenkt på siden jeg var Mod. på SL. Men der kunne jeg ikke slippe den da det ville bli feil å evnt. måtte moderere andre i en tråd jeg selv har skrevet. Har nå jobbet med denne tråden siden nyttår, og har litt "småflekking" igjen. Der vil noen og enhver få anledning til å komme med synspunkt omkring dette tema.

 

Hadde han "sminket" litt på sannheten så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen [...]

Men for alt jeg vet så gikk det en f.. i Poacher og at han gjorde dette med vitende og vilje for å provosere enkelte av "moralens voktere" her inne.

Kanskje jeg allerede har sminket den litt, da jeg tenkte at noen av moralens voktere ikke var klare for et skudd på 600m... :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Kanskje jeg allerede har sminket den litt, da jeg tenkte at noen av moralens voktere ikke var klare for et skudd på 600m... :wink: " :lol:

 

Flott reiserapport Poacher, det blir Garantert flere her på Kammeret som vil dra til Skottland på rådyrjakt så fort det lar seg gjøre! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

men om dyret står stille når du trekker av, og det begynner å flytte på seg i det lille millisekundet hjernen bruker på å bestemme seg for å skyte til det smeller og kula er fremme i dyret, da vil du faktisk fortsatt være i det dødlige treffområdet om dyret prøver å snu seg... Dette gjelder oppmot 400m

På 400 meter er det altså ikke snakk om ett, men 500, millisekunder. Et halvt sekund. Jeg har ikke felt så mange dyr som Poacher, Roe eller leon (eller Tron, for den saks skyld!), men jeg har erfaring nok - og mange nok liv under snippen - til å vite at at rådyr kan bevege seg mye i et slikt tidsvindu. Kula vil da være langt utenfor det vitale området.

 

Spørsmålet mitt blir, trenger man virkelig trekke grensen i antall meter sånn som det blir gjort her? Det blir litt vel byråkratisk og søkt spør du meg.. Det hele koker for min del ned til godt skjønn og erfaring. Man må vite når det er FOR langt for en selv..

Enig. Derfor er gyldigheten av mine poenger ikke avhengig av at det opereres med slike firkantede grenser.

 

men kan man ikke bare enes om at det er hver enkelts ferdigheter som setter grensen?

Det kan jeg saktens langt på vei være enig i. Ingen, heller ikke jeg, bestrider Poachers skyteferdigheter og track record. Men ingen, heller ikke Poacher, er så dyktig at de med hensikt kan utsette dyr for [tilsiktet] større risiko for skadeskyting [sammenlignet med om man prøver å komme seg nærmere], ved å oppsøke vanskelige skuddsituasjoner osv.

 

Ellers kan jeg si at jeg ikke er ukomfortabel med at enkelte fra sin selvoppøhøyde tilværelse på pidestallen forsøker å karakterisere meg som moralist. Hvis dét er prisen man må betale for å slå et slag for human jaktutøvelse, er jeg beæret og aksepterer tittelen med glede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, som Roe, jaktet på nz, og et opphold der nede åpner horisonten på mer enn en måte...

 

Jeg jobbet som sagt der et år, og skjønte ganske raskt at dette var et land der man la ansvar og tillit på enkeltmennesket i mye større grad enn her hjemme.. Det gjelder også jaktutøvelsen.

 

Riflene vi jaktet Thar med ble vi anbefalt å skyte inn på minimum 200m, helst 300m... Og skudd opp mot 400m er ikke uvanlig, på dager med lite vind. Selv var jeg oppe i 350m, med godt anlegg på sekken, og da skjøt jeg langsetter en åsside fra en rygg til en annen, i mellom oss var en dyp kløft jeg måtte hatt vinger for å krysse... Det slo meg, at hadde jeg gjort dette i Norge ville jeg nok ikke jaktet igjen på en stund, dødt dyr eller ei..... :wink:

 

Omega: Når et dyr står helt stille, og det skal i bevegelse, så tar det nødvendigvis litt tid før de får satt seg i bevegelse, snudd seg etc... Innenfor dette tidsvinduet ville du faktisk få kula inn på rett plass på moderate langhold.. Hadde du sagt f.eks. 500-600m så har du rett - risikoen er økende for et dårlig treff. Vi snakker tross alt om et meget kort tidsrom. Det er klart det vil gi større risiko å skyte på lengre hold enn korte hold.

Men spørsmålet er hva er godt nok? Er det slik at du alltid følger fartsgrensen her i Norge? Eller tillater du deg å ligge oppunder 100km/t fra tid til annen? Dersom det siste er tilfelle, så påfører du dine medtrafikanter økt risiko, men spørsmålet er om den økte risikoen er singifikant under de forhold der du har god kontroll over omgivelsene? For å trekke paralellen til skyting, så er det bar asfalt, klarvær og oversiktlig forhold før de nevnte herrer legger seg ned med godt anlegg for sine godt innskutte geværer og avleverer et godt skudd under temmelig kontrollerte former. Det er ikke mye so mer overlatt til tilfeldighetene der i gården.. Du har et godt poeng, ingen tvil om det, men jeg er ikke enig med deg hvor tungt det poenget veier. Dyrene blir ikke noe dødere av å bli skutt på 50m.

 

Om vi skal slå et godt slag for human jakt (i Norge - det store bildet) foreslår jeg å krympe storviltprøven til 10cm, og ikke 30-35cm som idag.... Dette vil få mange sofajegere og rikssynsere ut på skytebanene mye tidligere for å ta skytetreningen på alvor! Det er viktigere enn at en liten håndfull gode skyttere skal få pepper for å strekke ut holdet :roll:

Totalt sett vil det gi mye minde risiko for at vilt lider unødig..

 

Om det står skuddavstander i et leserinnlegg på internett betyr ikke det at det er fritt frem for hvemsomhelst med en nedrusta mauser og bushnellen til å gjøre det samme... Det er fortsatt lov å bruke sitt eget hode.

 

Det er uhyggelig hvor presist en god skytter kan treffe på svært lange hold, hensyntatt vind mv..

Jeg mener vi skal la hver enkelt jeger bedømme hva han er i stand til eller ikke, så får man høste konsekvensen om man tråkker over. På Eskdalemuir regner jeg med at det er svartelisting...

 

OT: Forresten, stilig bilde du har Omega :D

Link to comment
Share on other sites

Den er diskusjonen begynder og bli virkelig spennande. 8) Må vel lage meg ein god kopp kaffi og lese gjennom alt igjen:P

 

Likte jakthistoria utrulig godt og kunne sjølv tenke meg og dra på bukkejakt sjølv no. Om holdet er 100 meter eller 400 spelar jo ingen rolle for dei som faktisk kan å skyte og trener mykje på lange hold.

 

Eg ville heller skutt stilleståande hjort på 500 meter enn å skyte på en hjort på 80 meter i fult drev gjennom skogen. Støtter Poacher fult ut her.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at man skal måtte stå i rett å redgjøre for alt man skriver,sier og gjør :shock: det finnes faktisk andre steder enn her hjemme, tydeligvis noen som kunne hatt godt av å se andre steder enn "Krokmyra på Tullebukkheia" :wink:

 

Nei plukk heller historien ned i småbiter,analyser, kast 99% å gi ut din egen versjon...........

"

se på slemme Poacher..........
"

 

Hva med å sette seg inn i saker å ting før man kommer med bastante utalelser om hva som er riktig og galt.

 

 

Sitter å skriver på en reiseskildring fra samme tur, men lysten på å fullføre den sank adskillige hakk når jeg ser hva enkelte lirer av seg.

 

Jeg skriver dette som brukeren Mildot.

Link to comment
Share on other sites

Håper også du skriver ferdig Mildot. Har forøvrig kost meg en heil masse med første innlegg i denne tråden og gleder meg til en oppfølger:)

 

At denne tråden er et dårlig signal til andre føler jeg er svada. Disse guttene kjenner sine og sitt utstyrs begrensinger selv om de går langt utenpå den gjennomsnittlige jegers. At noen skadeskytingsprosent knapt nok, om i det hele tatt, eksisterer underbygger dette. Det burde være noe til ettertanke for de mange som "bommer" på rådyret på langt kortere avstander hvert år. Øvelse gjør mester.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva man skriver, uavhengig av tema, vil det alltid være bedrevitere som skal kritisere og kverulere. Litt reflekterende og saklig diskusjon skal man alltid være åpen for, men innlegg som strekker seg lenger enn dette hadde jeg valgt å ignorere.

Kunne også tenke meg mer reiseskildring, spennende lesing! :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er et ømtålig tema! Jeg kan jo røpe at Tron stilte spørsmålet til oss andre i "styre&stell" herinne - uten å få særlig konkrete svar.

 

"Jegerprøvelitteraturen" - DN - NJFF - jakfeltreglene etc. opererer med diverse "makshold" - noen ganger 200 meter, andre ganger 100 meter. Dette hevdes som en fast grense, lik for alle - og med min ringe erfaring fra jakt, skyting og ikke minst, fra skyteprøven for stolviltjegere, synes jeg det skurrer litt.

 

Skyteprøven for storviltjegere er diskutert i andre tråder. Etter å ha observert et minst firesifret antall slike forsøk, er min mening om "makshold" ganske klar: For halvparten av de som avlegger denne prøven, må "maksholdet" være 50 meter! Liggende, gjerne med støtte, mot stillestående, voksen ELG, under ellers ideelle skyteforhold! For den andre halvparten, er "makshold" lenger - og varierer. Jeg slutter meg til "M67":

På buejakt-kurs lærte vi at hver mann har sitt makshold, det er litt nærmere enn det holdet du kan sette ALLE skuddene i det vitale området på dyret. Man må således trene så mye at vet hvor langt det er - med bue kan det være 15m og med rifle er det for noen 50m og for andre 600m, men det er individuelt.

Dette gjelder altså stillestående dyr - sjøl om dyret bare rusler rolig, blir skytingen MYE mer utfordrende enn når det står stille.

 

Noen er opptatt av at flygetida til 400 m er 0,5 sek, og hvor mye dyret kan flytte seg på den tida. Da bør en gå tilbake til grunnleggende fysikk - det tar tid å akselrere et objekt. Hent fram en video av Usain Bolt, og se hvor langt han er kommet 0,5 sek etter startskuddet! Men på de neste 0,5 sek kan dyret flytte seg en del - for ikke å snakke om fra 1,0 - 1,5 sek. Dermed blir det en yttergrense for langholdsjakt, ut over den må en forutsette at dyret ikke finner på å røre på seg. Og det har en ingen garanti for.

Link to comment
Share on other sites

Støtter også de siste talere. Håper du skriver ferdig innlegget Mildot!

 

Koste meg med Poacher sitt velskrevne innlegg, og dersom noen "utrenede" skulle føle seg fristet til å prøve selv så har de

herved stående invitasjon til å skyte på stål hos oss i Gjøvdal ved neste korsvei. ;)

 

Ellers så respekterer jeg også de som mener at dette ikke er humant, men som nevnt så mange ganger før i tråden.

Her er det opptil hver enkelt å kjenne sin egen begrensning og holde seg innenfor den. Nok oppgulp.

 

Stå på karer og ikke la surmagete kommentarer stoppe dere fra å dele erfaringer med oss som IKKE har var der, men som gjerne ville vært!

Link to comment
Share on other sites

Dermed blir det en yttergrense for langholdsjakt, ut over den må en forutsette at dyret ikke finner på å røre på seg. Og det har en ingen garanti for.

Men det har en heller ikke når en står med hagla på 25 meter, og rådyret kommer hoppende i losen. Det kan kaste idet du trekker av...

Saken er at dette har med EFARING å gjøre, og da mener jeg erfaring i å observere dyr i og utenfor jaktsituasjoner. Dette kan ikke læres på jegerprøvekurs, men kun med år på nakken og tiiiiiiimer i skog og mark.

 

Jeg vil faktisk påstå at en erfaren jeger som jakter på en kjennt art, kan skyte på lenger hold på denne arten, enn en "taskegnom" som er ukjennt art på jaktreisen. Dette har jeg selv opplevd.

 

Jeg kan se på et beitende rådyr om det vil stå stille i et sekund til, eller en elg for den slags skyld. Jeg kan ikke gjøre det med en "taskegnom". Derfor legger jeg inn marginer for det.

Dette er noe som kun den enkelte kan avgjøre for seg selv, ikke for andre som jeg ser her... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her var det jammen mange surmaga bedrevitere. Det er pga dere at ganske mange ikke gidder å legge ut bilder og beskrivelser fra jaktturene sine. Synes fortellingen til Poacher var bra. Mye spennende lesing om en form for jakt jeg ikke kommer borti med mine skyteferdigheter. Det mest utrolige med hele historia er jo at han i det heletatt gidder å skrive den her på kammeret. Det er jo som å be om kjeft og negative kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde kanskje vært en ide om de mest interesserte kunne ha kjørt en egen tråd om hva som er såkalt "Human jakt", hva som er akseptabel etikk, og andre interessante betraktninger.

Denne tråden kan jo tenkes holdt On topic.

Samtidig kan det også være greit å få avklart hvorvidt det er greit å fortelle om noe man har gjort som kanskje ikke er gjengs i Norge. Gitt samme utgangspunkt som denne tråden kan det for eksempel tenkes at referater fra buejakt vil kunne møte samme type kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se på et beitende rådyr om det vil stå stille i et sekund til, eller en elg for den saks skyld.

Dette skulle jeg egentlig også skrive litt om, men nå kom du meg i forkjøpet. Et dyr som beiter, står jo i ro. Når det hever hodet og spisser ørene for å vurdere situasjonen, er det mer usikkert hva det vil foreta seg. Tar man seg tid til å se på dyra, vil en nok finne situasjoner der det er lite sannsynlig at de rører på seg.

Link to comment
Share on other sites

For hva det er verdt så vil jeg bare si at førsteinnlegget i denne tråden er noe av det best gjennomførte og mest intressante jeg har lest noensinne på dette forumet.

Det ligger timesvis med arbeid i å komponere denne tråden og jeg vil bare si tusen takk til Poacher for å ha delt denne historien. :D

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange strategier som prøves ut! Alt fra stråmannsdiskusjon om antall hundre meter, til nedlatende og nedsettende karakteristikker av dem som våger å mene noe annet enn en selv. Jaja.

 

Selv om resonnementene er ordrike, er det hittil ingen som har forklart brukerne hvorfor det er riktig å bevege seg bort fra et dyr før man skyter på det.

Link to comment
Share on other sites

Da ønsker jeg at denne tråden kommer seg tilbake til ON TOPIC.

 

Jeg skal få fortgang i den tråden jeg nevnte omkring langholdsjakt. Der vil dere bli gitt rikelig anledning til å komme med spørsmål, betraktninger, synspunkt osv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal få fortgang i den tråden jeg nevnte omkring langholdsjakt. Der vil dere bli gitt rikelig anledning til å komme med spørsmål, betraktninger, synspunkt osv...

 

Ser fram til den tråden Poacher, så me tvilerene få litt meir grunnlag for kommentarene. Eller rett å slett ikkje grunnlag i det heile tatt. :)

 

Og som Poacher skriv her, prøv å hold tråden til temaet, det blir anledning til diskusjon rundt dette i ein ny tråd, som omhander emnet generelt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært fraværende i nesten tre uker var dette en historie som ble lest noen ganger.

Utrolig lese en tråd fra en av de beste BR skytterne i Europa.

Usminket historier , med reelle beskrivelser er mangelvare på de fleste fora.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på, er hvordan du greier å bedømme vinden. Holder dere på vinden eller stiller dere. :?:

Se på bilde 43 i første innlegg. Bruker vindmåler (Kestrel mod.2500) Vær obs på at man "bare" får målt vind på det stedet du befinner det. Lenger ut i kulebanen, må du benytte deg av naturen etc. for ikke å snakke om erfaring omkring dette med vindbedømmelse.

 

 

Generelt ang bukkejakt i Skottland til nevnte prisar:

Er dette råd å prøve for oss som trivst best opp til 100-150 m?

Eller bør ein vere komfortabel på noko lengre hold for å få utbytte av jakta?

Hvordan prisene er ellers i Scotland, kan jeg ikke uttale meg om. Har kun vært i dette området (2år på rad)

Vil nok si at du bør være forbredt på å skyte ut mot 200m.

 

 

Edit; Ser Roe var kjappere enn meg nå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare takke Poacher og Roe for ærlighet rundt jaktutøvelsen, i god hviten om at de legger hue på hoggestabben. Vi trenger mer av det her inne, slik at vi kan lære av hverandre. Og vi alle kan bli bedre.

Takk for en kjempe reiseskildring, ærlighet og utvidelse av min horisont.

Man blir litt mer målbevist i treningen når man ser hvor langt det går an og komme i det å beherske skuddet og skuddavstander.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette skrive jeg som bruker, og altså ikke på vegne av andre enn meg selv :D

Takk for en glitrende god reportasje! En fryd å lese. Gode bilder, god innføring i den jakten du bedriver Poacher. Og du er vel europamester i Benchrest, så vidt jeg vet? Altså har du kunnskap og ferdigheter til å skyte på hold som er langt utenom min rekkevidde.

Personlig er jeg mye mer glad i å komme nær viltet, enn lenger i fra, og har ingen ønske om å sette rekord i å skyte dyr på lengst mulig avstand. Snarere tvert i mot, vil heller klare å smyge meg så nær som mulig. Men det er meg og mine ønsker, og er ikke en mal på din jaktutøvelse. Og statistikken din taler jo i din favør.

Jeg var på banen i går, og så en eldre herre vime med børsa... Han fikk tiltale fordi han forsøkte å lene den inntil en stolpe på banen da han skulle skyte prøven... Skjøt og skjøt, uten å klare prøven. 100 meter er ALT for langt for ham. Maks avstand må henge sammen med kunnskap og ferdighet. Jeg blir gjerne med på tur til neste år om jeg blir invitert, og kommer nok til å jakte litt anderledes enn Poacher, jakte slik det ligger mitt hjerte nærmest. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...