Jump to content

Bukkejakt Skottland 2009


Poacher

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har nå tatt meg tiden til å lese igjennom hele tråden, (Beklager sjef), og jeg ser at det er til dels kraftig uenighet her inne. Jeg er nok mer tilhenger av den jakten som Skaubjønn beskriver her på slutten, men går ikke av veien for å strekke holdet noe utover det som mange her inne mener er maxhold i Norge om situasjonen krever og tillater det. Dette selvfølgelig med bakgrunn i at jeg har skutt en del og er kjent med børsene mine. Jeg har også sett en god del MEGET dårlig skyting på storviltprøvene og som andre skriver, noen har maxhold LANGT under 100m.

Det jeg derimot ikke klarer å skjønne er hva som får en til å ville øke avstanden til viltet før en slipper skuddet? Ser at trådstarter er en habil benkskytter, noe som selvfølgelig vil være påkrev i den jaktformen han bedriver, men alikevel? Her om dagen tittet jeg bak på en eske med ammunisjon i 6,5x55. Jeg mener å huske at vindavdriften ved 4sm var på over 30cm ved 300m. Det betyr at om det er 8sm vind som det var beskrevet i historien vil vindavdriften være betydelig større. Når en tar med faktoren at en ikke skyter på den langholdsbanen en trener på hjemme, men faktisk er ute i et tereng en ikke kjenner like godt vil vindforholdene kunne være svært variable når en ser på avstander som 400m Det skal ikke rare bommen i vindtolking til før en er langt bak i vomma på 400m. Kiwi beskrev en jakttur på New Zeeland der han skjøt en Thar over en dal, det blir noe ganske annet, for da har du en jaktform som krever lange hold. Bukkjakt i utlandet og her hjemme kan absolutt gjennomføres med stor syksess på hold under 200m.

 

Det var en som skrev et svar her inne som nevnte at denne jaktformen krever mye trening og maaange timer i skogen. Det jeg ser av griseskyting på elgbanen blir i stor grad utført av de som er 60+...... :roll:

 

Jeg får litt følelsen av at de mest ihuga tilhengeren av jakt på langhold her inne har sett filmen "Sniper" litt vel mange ganger. :mrgreen:

 

Jeg får nok føye meg inn i rekken med bedrevitende surpomper som alltid skal rakke ned på folk som skriver om noe "eksotisk". :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser av griseskyting på elgbanen blir i stor grad utført av de som er 60+...... :roll:

 

Som 63 åring vet jeg ikke om jeg liker de tendensene til stigmatisering du kommer med her :evil:

 

Enhver får jakte som en vil og har kompetanse til.

Min måte passer sikker dårlig for enkelte andre, og motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Tron i styret mener at en jeger kunne bli domfelt for et skudd fra 400 m hold. Nå er det ikke avstand som er avgjørende for hvordan dette blir tolket. Her er hva DN mener om saken.

 

1) Kravet om human felling av vilt

2) Kravet til sikker bakgrunn

3) Kravet til forsvarlig gjennomføring av ettersøk ved skadeskyting

 

Vedr pkt 1

Vi har stilt strenge krav til god sikt. En jeger må for det første kunne identifisere viltet. Vedkommende må kunne kontrollere at viltet er av rett art og har rett kjønn og alder. Dernest må sikten være så god at jegeren kan plassere skuddet forsvarlig dvs. i hjerte- /lungeregionen. Videre må det kunne fastslås at det ikke foreligger fare for at bakenforstående dyr såres av samme prosjektil ved gjennomskyting eller ved bomskudd. Det er ikke noen betingelse for straff at fellingen har medført skadeskyting. § 19 kan også komme til anvendelse i de tilfeller hvor viltet faller dødt for skuddet og ikke minst i de tilfeller hvor skuddet ikke treffer overhode. Avgjørende er en totalvurdering av skuddsituasjonen. Spørsmålet er om jegeren har tatt en sjanse. Skadeskyting blir likevel i praksis oppfattet som et indisie på innhuman jakt.

 

Som dere ser er det ingen enkel avgjørelse som skal tas før et skudd mot vilt sendes avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Takker Poacher for ein spennende og interesann reiseskildring.

Kjekt og lese ein reiseskildring som er skreve fra hjertet utan sensur for det kritiske publikum, kjente at jakt og skytelysten berre strøyma på når ej las artikkelen.

Det var også kjekt og lese at den ombygde "banemsauaren" var eit dugande jaktvåpen :wink:

Igjen, tusen takk for at vi får lese ein så fin reseskildring.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk, bare fantastisk! Historie med topp utstyr og presisjonsteknisk blanda med jakt, ahh!

Kvalitetstrådene til Poacher kan vi ikke få nok av..

 

Full støtte og kudos! :mrgreen:

 

Håper ikke denne "høymoralen" fra enkelte her vil hindre deg å poste slikt videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sånn. Nå har jeg også skrevet historie og lagt ut. Den ligger som innlegg nr 2 i denne tråden. Poacher skulle legge ut bilder for meg også (snill som han alltid er), men det ser ikke ut som de har kommet med riktig ennå. Poacher ordner nok opp om litt.

 

Trivelig lesning :)

Link to comment
Share on other sites

Herlig fortelling Ulf, er nok representativ for jakta på Eskdale den...

 

... beskrivelsen din av ettersøk fikk meg også til å mimre 6x45'n min, den skaffa meg et varig vennskap med bikkjene :D .

Egentlig et under at den ikke skaffa meg en ny jaktdress også...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 months later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...