Jump to content

Knivstål FAQ


Edward

Recommended Posts

noen som har info om AEB-L stål?

Omtrent det samme som 12C27, men solgt av Uddeholm.

(Men begge er fra samme produsent. :wink: )

 

Kjøpte meg et blad av Maikel Eklund, Stainless AEB-L, i Gamla stan i dag - og vil gjerne vite litt mer om egenskapene. Siden jeg ikke vet hvilke egenskaper 12C27 har, og kun kan lese av Edwards første post at 12C27 faller inn i hans Ja, takk-kategori, ønsker jeg litt informasjon om egenskaper? Hvor store er karbidene i AEB-L? Lar deg seg gjøre å få en tynn skarp egg i dette stålet, hva med seighet/sprøhet osv?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
jeg vurderer å få smidd et stort knivblad til et framtidig prosjekt.

og i den sammenhegn lurer jeg på hvilket stål som brukes av Norske smeder, er sammenlignbart med 1050, 1060, 1075 etc?

 

Du tenker på et helstål blad (Ikke lamminert)?

Hvilken tykkelse tenker du?

Det er stort sett lite utvalg i slike stålkvaliteter i Norge, og enda færre så fort man skal over 3 mm.

Mange smeder har tilgang til fjærstål, men da helst brukte fjærer av ukjent kvalitet.

Det som enkelte har tilgjengelig er 1770/1778 og SK7, dette er tilsvarende 1070 og 1075.

 

Har kjøpt inn fjærstål fra en leverandør i Norge, men til en kraftig pris.

Om å bestille stål fra utlandet er aktuelt kan jeg anbefale 5160 fra texas knifemaker's supply:

http://www.texasknife.com/vcom/product_ ... cts_id=353

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg så at Magnus Axelsson hadde laget en barberkniv i Damasteel. Lurte litt på om damaskstål av denne typen kan slipes skarpt/tynt nok til å være funksjonelt/holdbart? Det er vel to typer pulverstål med ulik hardhet? Da må vel eggen være vanskelig å få så skarp og holdbar når den er "barberbladtynn"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg så at Magnus Axelsson hadde laget en barberkniv i Damasteel. Lurte litt på om damaskstål av denne typen kan slipes skarpt/tynt nok til å være funksjonelt/holdbart? Det er vel to typer pulverstål med ulik hardhet? Da må vel eggen være vanskelig å få så skarp og holdbar når den er "barberbladtynn"?

 

Den mest brukte damasteel'en er den med RWL34 og 12C27 (PMC27).

12C27 er et stål som er brukt i barberblader, så det skal ikke gi noen problemer.

RWL34 er noe sprøere, så ved så spisse vinkler som på en barberkniv vil nok dette stålet slites fortere ved at det knekker av små biter.

De to stålsortene skal være fullstendig sammensveist, så det at det er to forskjellige materialer skal ikke gjøre noe mer problem annet enn ujevn slitasje.

Damasteel vil nok holde eggen dårligere og vil være værre å slipe enn de stålsortene som er brukt til vanlig.

 

Damask/mønstret stål er interessant pga den krevende produksjonen, men det er i moderne tid bare en pyntegreie. :D Til jaktkniver med en kraftigere eggvinkel skal damasteel prestere relativt bra, men man vil kunne oppnå bedre egenskaper med ett stål.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som pynt er det fint, men jeg foretrekker en egg som ikke har innebygde svakheter (det ene metallet knekker av lettere enn det andre) så derfor ville jeg nok heller hatt et trelagsblad eller et blad uten damask til barbering. Når det er sagt, hva synes du om "moderne" wootzblad?

Link to comment
Share on other sites

Ja, som pynt er det fint, men jeg foretrekker en egg som ikke har innebygde svakheter (det ene metallet knekker av lettere enn det andre) så derfor ville jeg nok heller hatt et trelagsblad eller et blad uten damask til barbering. Når det er sagt, hva synes du om "moderne" wootzblad?

 

Moderne wootz er en type stål hvor høykarbonstål er størknet sakte slik at karbider danner en synlig struktur i stålet. Karboninnholdet er 1,3-1,9% karbon. Dette er mye, og mer enn stål trenger for å få den hardheten som er nødvendig.

For å unngå sprøhet herder man wootz ganske mykt, vanlig herding vil gjør bladet sprøtt.

Wootz er en interessant måte å få fram et mønster, men vil ikke gi noen spesielt god struktur i et verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Helle skal bruke en kjerne av T7Mo (om jeg husker rett betegnelse) med 18/8 (austenittisk rustfritt stål, antagelig AISI 304) på sidene. Det er produsert av Bonpertuis. T7Mo ligner mye på 12C27, men har litt mer karbon og litt molybden. De sikter på 59 HRC.

 

Karbonstål laminatet brukt mener jeg heter DNO10 og er fra samme leverandør.

Bonpertuis leverer også laminert stål til Mora.

Link to comment
Share on other sites

Kniven er designet av Arne Emil Christensen, og de har hatt den modellen tidligere men da med blankt blad.

1050 kan også være et modellnummer.

DNO10 er et stål Helle brukte for en stund tilbake når de hadde flere kniver i lamminert karbonstål.

De gikk litt bort ifra karbonstål en periode og vet ikke om de bruker det stålet i de nye knivene.

Det er nok et stål med ca 1% karbon. At 1095 er nevnt er nok mest at det er et kjent knivstålbetegnelse i USA. Tror ikke dette stålet er laget spesielt etter den standarden.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bladet er ca 4mm tykt og lengde på 11,3cm, bredden ved tang er 2,1-2,2cm omtrentlig, later til at det er bare at de har latt belegget fra produksjonen/herding igjen slik at man får det sorte belegget, ikke sikker, men en virkelig skarp kniv!

 

N.B glemte en ting som ikke har med stål å gjøre men skjeftet, den har det typiske tollekniv formen som vi på sørlandet liker.....

Link to comment
Share on other sites

Da husket jeg nok feil :) De to gamle utgavene jeg besitter har en bladbredde på ca 3mm, høyde ved skaft på ca 1,9cm og en bladlengde på henholdsvis 8,7 og 8,8 (trolig derfor jeg syntes at bladet hadde blitt smalere, det hadde ikke blitt det, men det hadde blitt lengre i de nye utgavene). Selvfølgelig finnes det ikke rustfritt vikingstål, så de er av karbonstål i alle lag :)

Og, ja, det er en kniv det er lett å holde skarp, men den må settes opp ofte ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som har noe erfaring med CPM Rex 121? er det så mye bedre enn alt annet som hypen tilsier? Verdt penga?

Hører dette stålet verket chipper eller brekker ved en hardhet helt opp mot RC70, høres jo for godt ut til å være sant.

Det vil nok chippe og brekke bra ja.

Pulverteknologi gir forberdinger på høylegerte stål, men bare til en viss grad.

CPM Rex 121 har et karboninnhold på 3,4% (omtrent som et støpejern), samt endel annet.

Produsenten sier at seigheten skal minne om T15, som er et høylegerte (sprøtt) HSS, altså ikke noe imponerende seighet.

"Toughness (depending on heat treatment) approximately comparable to CPM 15V, CPM Rex 76 at maximum hardness, or conventional T15." Ref.: http://www.crucible.com/eSelector.htm

Fordelen med dette stålet er en høy hardhet ved høye temperaturer ("red hardness").

Det er en kraftig misforståelse at knivstål blir bedre med økende innhold av karbon og legeringselementer.

Styr inna alt over 1,5% karbon, og gå gjerne etter noe med mye mindre om det skal tåle hugging og røft trearbeid.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Dette prosjektet her som vekket interessen min:

http://www.bladeforums.com/forums/showt ... p?t=804579" target="_blank

 

Synes det var uvanlig høyt karboninnhold selv, men noe må det jo være som gjør at dette stålet skal være så bra? Tviler på at Duane Dwyer ville gitt de uttalelsene der uten å stå bak de, mannen er jo en veldig respektabel knivmaker.

 

er jo veldig mye vanadium og molybden, vil ikke dette gjøre det seigt?

Carbon 3.4%

Tungsten 10.0%

Chromium 4.0%

Molybdenum 5.0%

Vanadium 9.5%

Cobalt 9.0%

Sulfur 0.03% (0.12%)*

Link to comment
Share on other sites

Mange knivmakere og selgere som ikke har gjort så gode undersøkelser i hvilke egenskaper som trengs i en kniv har gjerne den oppfattelsen at jo høyere legert stålet er, høyere oppnåelig hardhet og økt slitestyrke det har, jo bedre er det egna i en kniv.

Det de overser er at en knivegg har en spissere vinkel enn de verktøyene disse ståla er beregna på. Et dreistål kan ha en eggvinkel på 70 grader, da skal det mye til for at det chipper.

En kniv bør ligge på rundt 30 grader. Det kreves mye høyere seighet i kniven for at eggen da ikke skal chippe under bruk. Seigheten synker med økende karboninnhold, økende legeringsinnhold og økende hardhet.

 

Hvor Dwyer har det fra at dette er det optimale stålet vet jeg ikke, men jeg kan si med stor sikkerhet at det ikke er optimalt. Det er nok mest at det ser tøft ut på papiret.

 

Strider bruker til vanlig en eggvinkel på 42 grader, det gir ingen gode kutteegenskaper i en kniv. Men et stål som S30V trenger en butt vinkel for ikke å chippe.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her litt.

1) Har i flere år slipt kniver med et Lansky sett til ca 20 graders eggvinkel. Funker greit det, blir sinnsykt skarpe kniver og er stålet bra holder det også til et par tre elger? Men en Cold Steel Mini Pedleton Hunter tåler ikke denne vinkelen i det hele tatt, eggen brekker i ett sett. Tenkte det var dårlig stål, siden Master Hunteren tåler dette ok? Mening om stålet i Mini'en?

 

2) Så kjøpte jeg her rett før jul en Tom Bache-Wiig jaktkniv, den minste. Fantastisk kniv egentlig, men litt skarpe kanter på sølvet foran, og ikke helt ok slipt, syntes jeg. Så ut som den var smerglet på frihånd, når jeg la på tusj og dro Lanskyen over på 20 grader var det mange "spotter" der det ikke var kontakt. Fant ut (tenkte egentlig mer enn jeg fant ut) at Elmax er så bra at det sikkert tåler 17 graders eggvinkel. Som tenkt så gjort, satt en kveld og laget 17 graders egg. Ble veldig lang egg, men har aldri opplevd en så skarp kniv noen gang. Gjenstår å se om det er holdbart, både med tanke på holdbarhet og styrke? Blir litt skremt når det her er snakk om anbefalt vinkel på 30 grader. Noen sjangs for at Elmaxen tåler denne vinkelen?

 

3) Såg fra en Svensk utstyrsbutikk at de solgte Uddeholm ??12?? og ??15?? i biter, samme som Elmax? Mulig å selv lage et knivblad av dette?

 

Takk, om du gidder å svare (Metallurgen)

Link to comment
Share on other sites

1) Har i flere år slipt kniver med et Lansky sett til ca 20 graders eggvinkel. Funker greit det, blir sinnsykt skarpe kniver og er stålet bra holder det også til et par tre elger? Men en Cold Steel Mini Pedleton Hunter tåler ikke denne vinkelen i det hele tatt, eggen brekker i ett sett. Tenkte det var dårlig stål, siden Master Hunteren tåler dette ok? Mening om stålet i Mini'en?

Med 20 grader innstilt på Lanskyen skal det være en totalvinkel på 40 grader.

Kniven vil få enda bedre kuttegenskaper med 30 grader totalvinkel, men det kommer an på hva stålet klarer. Om minien chipper med en eggvinkel på totalt 40 grader er det ganske sikkert noe feil. Stålet i kniven burde være seigt nok, men de kan ha bomma litt på herdinga. Prøv å reklamer på den, den vil ikke være brukbar til mye om den har dårlig herding.

 

2) Så kjøpte jeg her rett før jul en Tom Bache-Wiig jaktkniv, den minste. Fantastisk kniv egentlig, men litt skarpe kanter på sølvet foran, og ikke helt ok slipt, syntes jeg. Så ut som den var smerglet på frihånd, når jeg la på tusj og dro Lanskyen over på 20 grader var det mange "spotter" der det ikke var kontakt. Fant ut (tenkte egentlig mer enn jeg fant ut) at Elmax er så bra at det sikkert tåler 17 graders eggvinkel. Som tenkt så gjort, satt en kveld og laget 17 graders egg. Ble veldig lang egg, men har aldri opplevd en så skarp kniv noen gang. Gjenstår å se om det er holdbart, både med tanke på holdbarhet og styrke? Blir litt skremt når det her er snakk om anbefalt vinkel på 30 grader. Noen sjangs for at Elmaxen tåler denne vinkelen?

Elmax er et slitesterkt stål, men det har lav seighet. Det må derfor slipes med en relativt butt eggvinkel, 35 grader eller mer for å utnytte denne egenskapen. På lanskyen er det 17 grader på hver side, så regner med du har slipt den til 34 grader totalvinkel. Dette er på grensa hva Elmax tåler, og faren er at du får chipping når du treffer bein, samt at eggen ikke nødvendigvis holder noen bedre enn et enklere stål.

Du har vel en 15 graders innstilling på lanskyen (30 grader totalvinkel). Du kan prøve å slipe Master huntern din med den og se hvor skarpt det blir. ;-) Og så kan du sammenligne den og elmaxkniven på 34 grader og se hvem som kutter best og chipper først.

 

3) Såg fra en Svensk utstyrsbutikk at de solgte Uddeholm ??12?? og ??15?? i biter, samme som Elmax? Mulig å selv lage et knivblad av dette?

Dette er andre typer stål fra uddeholm, men også elmax kan kjøpes dierekte av Uddeholm. Elmax er dyrt i forhold til andre verktøystål og er ikke bedre egna til kniv enn mange av de billigere. Elmax har blitt ”hypet” opp pga det høye legeringsinnholdet.

Det er fullt mulig å lage en kniv selv i de fleste stål, men du trenger mest sannsynlig hjelp med herdinga.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
hvordan er aus-8 i forhold til 12c27, tenker på eggholdbarhet, seighet og lett å slipe?

AUS8 inneholder litt mer karbon og krom. Dette vil gjøre AUS8 noe hardere å slipe, litt sprøere og gjøre at eggen holder noe bedre på mykt materiale som kjøtt.

Forskjellene i sammensetning er relativt små, så i praksis vil det være herdingen som avgjør dette.

jeg leser stadig at 8cr13mov er sammenlignbart med aus-8, er det noen praktiske forskjell?

De er ganske like. Her vil nok også det være herdingen som gir forskjellen. 8Cr13MoV er mer brukt i billigere kniver, og da er det ofte at herdinga ikke er like godt utført og bladene er gjerne mykere enn ideelt.

 

12C27 er produsert av Sandvik i Sverige og AUS8 er produsert av Aichi Steel i Japan.

8Cr13MoV vil jeg tro er laga i Kina. Kan ikke utale meg om kvaliteten på de forskjellige stålene (de trenger ikke være så forskjellige), men prisen er nok høyest i Sverige og lavest i Kina.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

SK-5 burde være den seigeste varianten av de to med tanke på sammensetning. Det som gjør det litt usikkert er produksjonskvalitet på stålet og herdinga.

SK-5 variantene er produsert i Kina, mens knivene i San Mai III skal være laget i Japan.

Har blant annet hørt at de gjerne er utsatt for brudd ved overgangen til tangen. Dette kommer blant annet av design/konstruksjon, da de har skarpe innvendige hjørner i overgangen. Dette fører til herdesprekker.

Link to comment
Share on other sites

Kina har aldri vært kjent for den høyeste kvaliteten.

Knivene i San Mai er så langt jeg kjenner til laget av Hattori i Seki, Japan. Og de tar kniver meget seriøst. Produkter fra Kina trenger ikke være dårligere, men de er antagelig det.

 

Tangen er den delen av knivbladet som går inn i skaftet.

 

Med litt seriøs søking på google burde du finne noen artikler om defekte kniver.

 

Om du kjøper en cold steel og den knekker burde det gå greit å få en ny. Om du derimot er ute etter noe med mindre sannsynlighet for å gå i stykker burde du se etter noe annet antagelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det kommer litt an på hvilken eggvinkel du vil ha og hvor hardt du har tenkt å bruke den.

Til treverk, spesielt med kvist, må nok eggvinkelen ligge på nærmere 40 grader totalt. Noe som tar bort endel "spikkeglede".

Å f.eks. slå den gjennom en trekubbe er uaktuelt.

Til finarbeid og jakt er den nok helt grei.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lurte på om noen kan redegjøre for hvordan dette stålet er og hvor det ville havnet på trådstarters liste (første innlegg i denne tråden)? Det er samekniven til Strømeng, og sitatet er fra hans nettside;

 

"Det sorte karbonstålet vi benytter, har benevnelsen "74 Ni Cr 2" og hardheten er på 58 rockwell. Etter herdingen har vi fått dyppet bladene i Nickel Penetrate i 140 gr. celsius - hvor den kjemiske reaksjonen danner en sort overflate på stålet, tilsvarende det som gjøres med mange geværløp. Fordelen med dette er at stålet dermed ikke er så utsatt for rust - den er fortsatt ikke rustfri! Mange brukere erfarer knivene som skarpere enn de med blankt stål."

 

Burde jeg kjøpe en sort eller blank kniv fra ham? Er dette de beste sameknivene å få kjøpt i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Betegnelsen "74 Ni Cr 2" er mest sannsynlig en egen betegnelse til produsenten, og da er det vanskelig å finne ut sammensetningen om man ikke vet hvem produsenten er.

 

Siden det står Ni og Cr burde det være legert med nikkel og krom, men er antagelig små mengder, så det går i kategorien "ulegerte og lavlegerte stål".

En kalkulert gjetting vil nok være at disse bladene kan ha noen bedre eggholdbarhet enn standardbladene til Strømeng, men ikke fullt like høy seighet. Dette er gitt at herdingen er riktig utført, og det kan jeg ikke uttale meg om.

Det er nok fortsatt relativt lavt i karbon, så dette er nok ikke noe blad med høy eggholdbarhet når det kommer til kjøttskjæring.

Link to comment
Share on other sites

Hvor havner Buck sine kniver, samt EKA Swingblade på listen? Fordeler/bakdeler? Leter etter den ultimate jaktkniven, men det ser ut til at det blir mer enn 1 kniv. :)

Takk til Metallurgen for svar, og hatten av for den jobben du gjør i dette forumet! Utroligt lærerikt og interessant å lese, og du hjelper veldig mange folk i det langstrakte land.

Vil ikke spamme forumet, så jeg kommer ikke til å be alle som setter stor pris på all din kunnskap om å repetere denne, men;

Takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Trivelig å høre! :)

 

EKA swingblade mener jeg bruker 12C27, som jeg tror vi har snakket om endel tidligere.

Eldre Buck kniver brukte 425M, det meste nå er 420 samt noe ATS 34 og S30V.

425M ligner mye på 12C27, og sammen med 420 vil de være på den myke og seige siden.

ATS 34 og S30V vil kunne holde en bra egg så lenge man ike sliper eggen for butt og bruker de mot harde materialer.

 

Om du er ute etter noe ultimat hadde jeg non anbefalt noe i et litt høyere prissjikt.

Buck har i likhet med andre kjente merker blitt mer preget av masseproduksjon i Kina

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger disse HSS knivene mine på en eggvinkel ca 26 grader. Det er ikke noe problem med at de slår skall eller at eggen brister. Det som er viktig er at en bryner vinkelrett på eggen, aldri på langs. For det skaper bruddanvisninger. En liten eggvinkel vi også tåle mere bryning før kniven må slipes.

Amerikanske kniver er etter mitt skjønn ubrukelige til all-round anvendelse. Men de er jo tøffe å se på. Det får være provokasjonen som skaper debatt en fredagskveld !

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger disse HSS knivene mine på en eggvinkel ca 26 grader. Det er ikke noe problem med at de slår skall eller at eggen brister.

Det kommer jo helt an på hvor hardt man tester bladene. Den "ultimate" eggtesten i Norge er å spikke i tørr grankvist.

Vi får prøve det neste gang vi treffes. :)

Amerikanske kniver er etter mitt skjønn ubrukelige til all-round anvendelse. Men de er jo tøffe å se på. Det får være provokasjonen som skaper debatt en fredagskveld !

Amerikanske kniver er så mangt. Du bør nok utdype det litt mer.

 

Om du sikter til sekundæreggen, så vil den gjøre at kniven kutter lettere i kjøtt og mykt materiale siden sekundæreggen (som vil i prinsipp ha samme eggvinkel som tollekniven) er kort og primæreggen blir mye spissere enn primæreggen på en norsk tollekniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ser at 440C, som karakteriseres som "Ja takk" i første innlegg, sies å være veldig avhengig av herdeprosessen for åfå bra egenskaper.

 

Er det noen som har noen formening om hvordan dette stålet oppfører seg i Spyderco sine kniver?

 

Edit: Eller rettere, hvordan det er herdet hos dem, eller deres leverandører.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at 440C, som karakteriseres som "Ja takk" i første innlegg, sies å være veldig avhengig av herdeprosessen for åfå bra egenskaper.

 

Er det noen som har noen formening om hvordan dette stålet oppfører seg i Spyderco sine kniver?

 

Edit: Eller rettere, hvordan det er herdet hos dem, eller deres leverandører.

 

Spyderco får knivene produsert av andre fabrikker, og da vil kvaliteten på material/herding kunne variere mellom disse.

Regner med knivene i VG 10 er produsert i Seki/Japan og de er flinke til å herde det stålet.

Litt værre å fastslå hvor en kniv i 440C er laget. Prisen vil gi en antydning, om det ikke står noe om produksjonsland på kniven?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...