Jump to content

Knivstål FAQ


Edward

Recommended Posts

Kanskje jeg skal spørre Metallurgen her heller enn i HSStråden:

 

-Er det noe i dette med kromkarbider som kan vokse seg så store at de hemmer eggradiusen, med andre ord skarpheten?

Hvis ja, hvilke av de knivrelevante legerte stål gjelder dette (eller gjelder ikke dersom den lista er kortere)?

Link to comment
Share on other sites

Karbider vil kunne påvirke hvor liten radius en egg kan få.

De fleste stål, inkludert rene karbonstål, inneholder karbider. Forskjellen er volumfraksjon og størrelsefordeling.

Store mengder store karbider vil gi en større eggradie, da disse vil kunne falle ut av eggen når de blir liggende helt ytterst. Ved slitasje vil eggen stabiliseres når eggradien kommer i samme størrelsesorden som karbidene. Derav kommer dette med at høylegerte stål som D2 holder en dårlig egg lenge.

 

Det er ikke en gitt sammensetning som gir en skarp/ikke skarp egg, men dette blir styrt av eggvinkel, herding, framstillingsmetode og termomekanisk behandling av stålet. Eksempelvis har pulvermetallurgiske stål mindre og bedre fordelte karbider enn et konvensjonelt stål med samme kjemiske sammensetning, og skal dermed kunne stabilisere seg på en mindre eggradie.

 

Ønsker man et stål med høy seighet og som er lett å bryne til en skarp egg vil det være fordel med et stål med moderate mengder karbon og legeringselement samtidig som det kan herdes til en bra hardhet.

Eksempelvis karbonstål under ca 0,8% karbon, lavlegerte stål som fjærstål og enkelte verktøystål, og høylegerte verktøystål med enda lavere karboninnhold som L6, S7, A8/chipper og INFI.

 

Edit: Kromkarbider er som regel nevnt fordi dette er et vanlig legeringselement som ofte blir brukt for å danne karbider. Ved store mengder krom og karbon som i 440C og D2 får man store karbider.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Veldig fin tråd dette her. Men jeg kunne likevell tenkt meg en seksjon som går litt i dybden på hvilke stålkvaliteter som egner seg best til forskjellige bruksområder.

 

Noe sånnt som:

Trebehandling lite vedlikehold

-xx

-xx

 

Trebehandling med godt vedlikehold

-xx

-xx

 

Og allt det andre man bruker kniven til. Hadde vært til stor hjelp for meg og helt sikkert andre grønnskollinger som har fått det for seg at vi vil ha en unik kniv! :)

 

 

Ferman Hrile

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er det noen som vet noe om UMB Arne knivstål som selges hos Jørn Jensen?

Det skal være UHB Arne. Det er det samme som AISI O-1 og SS 2140.

Det er et lavlegert kniv/verktøystål med mye karbon.

Litt sprøtt til helstålkniver selv om det er mye brukt til det, spesielt "bushcraft" kniver.

Om det er emner kappa av større blokker bør det kun brukes til laminering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jo du har rett i det 15N20 det skulle stå, 0,75% karbon :) Er det brukbart?

Antagelig et av de beste eggstålene når det kommer til lavlagert stål som er tilgjengelig i Norge.

En moderat mengde karbon er mer enn nok til å gi høy hardhet og gir bedre seighet enn stål med mer karbon. Nikkel bidrar til økt seighet og bedre herdbarhet.

 

Jan Tommy Kirkholt i Trondheim bruker dette i bladene sine.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvor/når blir stål klassifisert som rustfritt?

 

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_blade_materials#Stainless_steel

Stainless steel is a popular class of material for knife blades because it resists corrosion and is easy to maintain. However, it is not impervious to corrosion or rust. In order for a steel to be considered stainless it must have a chromium content of at least 13%.[21]
FOTNOTEN VISER TIL: Goddard, Wayne (2000). The Wonder of Knifemaking. Krause. p. 160. ISBN 978-0-87341-798-3.

 

Har sett at D2 med 11,5%-12% krom omtales som "semi-rustfritt".

 

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Stainless_steel

In metallurgy, stainless steel, also known as inox steel or inox from French "inoxydable", is a steel alloy with a minimum of 10.5%[1] chromium content by mass.
FOTNOTEN VISER TIL: "The Stainless Steel Family". Retrieved 8 December 2012. http://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/TheStainlessSteelFamily.pdf

 

Men i flg denne skulle jo D2 kunne anses som "rustfritt"

 

bare lurer :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor/når blir stål klassifisert som rustfritt?

Det må være minimum 10,5% fritt krom. Det vil si at ikke noe av det må være bundet opp som karbider eller andre faser, men skal være i fast løsning.

Med det store karboninnholdet er det ikke 10,5% fritt krominnhold i D2, en stor del er bundet i karbider og det er dermed ikke et rustfritt stål.

Link to comment
Share on other sites

Seigheten vil være relevant når du jobber med tre med kvist.

Hvilken eggvinkel har du tenkt å bruke på stemjernet?

Helt klart, men jeg har de vanlige høvlene jeg trenger. Her er snakk om profilhøvler, og da sorterer man bort kvist uansett.

Har du ikke kjenskap til Baco da? De har brukt 17 grader som standard, på stemjern. Går ann å bruke de uten å endre eggvinkel, også i kvist. Men jeg ender de stemhjernene til ca 22 - 23 graders egg, da det tåler litt røffere bruk i bl.a. kvist og holder lenger. Men kan likevel brukes for med håndmakt, uten slagverktøy. Samme gjør jeg med håndhøvler, alla Stanly. Har brukt forslkellige vinkler som tømrer, men etter min mening og til arbeidet jeg har utført, har dette vært praktisk vinkel. Til håndarbeid (bl.a. treskjæring) kan en bruke spissere vinkel, i løst og kvistfritt treverk, som 15 - 17 grader x 2.

 

Bruker også samme vinkel på vedøkser, dvs. 22 x 2 = ca 45 grader. (Gjelder ikke spes. klyveøkser). Men på tømrerbiler (snekkerbile) noe spissere. Samme på typiske spikke kniver. Og på en spessiel teljeøks (med innlagt kullstoffstål) ca 17 x 2 = 35 grader. Den har jeg også høvlet med og kan også barbere skjegget. :) (forholder meg normalt til grader, i forhold til et snitt og ikke totalvinkel) Men da er vi over på eggvinkel som jeg foretrekker på jakt og turkniver, som ikke er beregent for hardt bruk, eller mot bein. Da øker jeg vinklen til min. 20 grader. Men dette er også avhenig av stål og herding. Så jeg tester og eventuelt justerer, etter erfaring og bruk.

 

Nå er det også litt forskjell på oppsetting av eggvektøy, for de som arbeider på en fabrikk (og jegere hjemme) og de som basserer seg på mulig skjerping i felt (og byggeplass), uten annet enn enkle hjelpemidler.

 

Editt: Ser jeg slettet, det med stemjernene. De skulle nok vært med. Men eggverktøy, er eggverktøy.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at mange norske fabrikk kniver, har en slipefals fra 10 til 15 grader (fra snitt/en side). Interessant at min 8" Strømeng kniv kjøpt på 80 tallet, har ca 10 grader vinkel, mens en nyere 5" med "rustfritt" bald måler jeg til ca 15 grader. Kan nok varriere noe, men likevel interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hvor/når blir stål klassifisert som rustfritt?

Det må være minimum 10,5% fritt krom. Det vil si at ikke noe av det må være bundet opp som karbider eller andre faser, men skal være i fast løsning.

Med det store karboninnholdet er det ikke 10,5% fritt krominnhold i D2, en stor del er bundet i karbider og det er dermed ikke et rustfritt stål.

Takk! Men..og nå spør jeg kanskje dumt...hvordan ser man graden av "fritt krom" i en ståltype, f.eks. om vi bruker oppslag som her: http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php?snm=d2?

Link to comment
Share on other sites

Takk! Men..og nå spør jeg kanskje dumt...hvordan ser man graden av "fritt krom" i en ståltype, f.eks. om vi bruker oppslag som her: http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php?snm=d2?

Ikke et dumt spørsmål, men det er ikke noe lett svar.

Det vil avhenge av karboninnholdet, varmebehandlingen, produksjonsmetode, valsegrad osv, så det er ikke mulig å si kun ut ifra sammensetningen.

Om korrosjonsmotstand er viktig for deg bør du gå for noe med mye krom og lite karbon.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Men..og nå spør jeg kanskje dumt...hvordan ser man graden av "fritt krom" i en ståltype, f.eks. om vi bruker oppslag som her: http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php?snm=d2?

Ikke et dumt spørsmål, men det er ikke noe lett svar.

Det vil avhenge av karboninnholdet, varmebehandlingen, produksjonsmetode, valsegrad osv, så det er ikke mulig å si kun ut ifra sammensetningen.

Om korrosjonsmotstand er viktig for deg bør du gå for noe med mye krom og lite karbon.

Takk igen! Korrosjonsmotstand er ikke spesielt viktig for meg, men greit å vite litt om dette uansett. :)
Link to comment
Share on other sites

Takk igen! Korrosjonsmotstand er ikke spesielt viktig for meg, men greit å vite litt om dette uansett. :)

Det er ingen absolutt grense for rustfrihet, men satt ut ifra et valgt miljø og betingelser. Er det salt i kontakt med stålet i tillegg til vann vil man fort få pitting/punkt korrosjon selv med over 10,5 % fritt krom.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke å anbefale å bruke herdefolie på ulegerte stål ved herding da dette vil redusere kjølinga slik at man ikke får full hardhet.

 

Vanligvis er litt skall og dermed forskjellig mønster på hver flatside (selv om jeg snur på bladet under herding) ikke noe problem for meg, da det bare er å slipe blautstålet på sidene.

Men for artighets skyld gjorde jeg en motorsagdamask her en dag, og da var det litt plagsomt at herdeteksturen kamuflerte etsemønsteret. Dessuten har jeg planer om ymse finere trearbeidsverktøy etter hvert, og da hadde det vært kjekt å slippe glødeskall under herding.

 

Derfor har jeg planer om å bestille herdefolie fra Nordell.

-Er denne ugrei å bruke i kullesse? Ligger den så tett inntil at jeg kan se herdetemperatur, eller vil den lyse opp som et juletre? (Magnet er vel fortsatt brukbart, men jeg foretrekker å trene øyet, dessuten hører jeg at magnet ikke passer for å oppnå riktig temperatur alltid, men det er en annen sak)

-Siden den reduserer kjølinga, kunne det gått an å eksperimentere med kjappere/kaldere herdemiddel?

-Kunne det gå å røske den av rett før bladet gikk i bøtta, eller blir det bare knot?

 

 

Tilbakemelding om handel fra speedymetals.com: Det gikk helt greit, når de bare fikk knota seg til å sende. Han som ekspederte skulle nå være så kjapp, veldig greit at han besvarte eposter på minutter, men han surret det til litt, så jeg fikk bare 1 lengde 1/4" 1018 istedenfor 10, og han bytta om et par lengder på de forskjellige dimensjonene med H13. Det var ikke noe tull med betalingssummen, alt var helt riktig.

 

 

jeg har gjort maaange tester siste tiden med min kullesse og nettopp folie fra nordell, det jeg har erfart med riktig av leste temperaturer på samme holde tid er at med folie så må jeg legge til ca 20 min mot uten folie, dette er hvertfall avgjørende, resten er jeg enig i som Metallurgen sier her i ditt svar. Store fordelen er at du har nesten IKKE sliping av bladet til slutt annet enn eggen og litt buffing. Så jeg fortsetter med folie, det fungerer utmerket etter å fått erfaring med det. ikke er det dyrt heller.

Link to comment
Share on other sites

Nå nevnte jeg heller ikke at jeg bruker godkjent utstyr mot avlesning som jeg bruker i min jobb, så er klart at da har man mere kontroll på hva som skjer, du kan også sende inn til HRC test av bladene, hvertfall i det område som ikke berør ditt prosjekt. eller sende inn test biter, dette kan gjøres av eksempel ett støperi som jeg også har tidliere jobbet i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Noen som har noe erfaring med CPM S110V? Søkte litt rundt på forumet, men fant ingenting om det..

http://www.cutleryshoppe.com/spydercoc101pdbl2manix2-darkbluefrnhandle-cpms110vffgplainedgeblade.aspx

Har ikke testa stålet selv, men ut ifra sammensetning og produksjonsmetode kan jeg si at stålet i seg selv er ganske slitesterkt og også sprøtt.

I en kniv med en brukbar eggvinkel vil den være lett utsatt for chipping om du bruker den på noe hardt materiale. I praksis vil det si at du må ha en butt eggvinkel på kniven og bruke den i hovedsak på kjøtt og lignende.

Siden stålet er så slitesterkt vil det også være veldig krevende å bryne, og du trenger mye lenger tid å bryne kniven.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Korfor er VG1 berre ok?

 

Jo, det er nok på lengde med de andre rustfrie stålene med, men det viktigste er at herdinga er bra.

 

Jeg tillater meg å hevde at VG-1 San Mai III® er overlegent Sandvik rustfritt stål 12C27.

VG-1 er lettere å slipe. Det tar kortere tid før jeg blir fornøyd med eggen, og det tar lengre tid før jeg må slipe den på nytt.

 

Enig med at herdinga må være bra, men eksempelvis har jeg en Bruslette Fjordkniv som i dag koster kr 1100,- med Sandvik 12C27,

og jeg finner noe av de samme uheldige egenskapene med det stålet selv om kniven kosta penger.

 

Jeg vil si at Sandvik 12C27 er OK til en kniv som i utgangspunktet ikke koster så mye.

Har også en Coldsteel Outdoorsman, med VG-1 San Mai III®, tror jeg betalte rundt kr 2000,- for den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å hevde at VG-1 San Mai III® er overlegent Sandvik rustfritt stål 12C27.

VG-1 er lettere å slipe. Det tar kortere tid før jeg blir fornøyd med eggen, og det tar lengre tid før jeg må slipe den på nytt.

 

Enig med at herdinga må være bra, men eksempelvis har jeg en Bruslette Fjordkniv som i dag koster kr 1100,- med Sandvik 12C27,

og jeg finner noe av de samme uheldige egenskapene med det stålet selv om kniven kosta penger.

 

Jeg vil si at Sandvik 12C27 er OK til en kniv som i utgangspunktet ikke koster så mye.

Har også en Coldsteel Outdoorsman, med VG-1 San Mai III®, tror jeg betalte rundt kr 2000,- for den.

 

VG-1 inneholder mer karbon enn 12C27 og vil dermed være mer slitesterk enn 12C27 og dermed mer krevende å bryne, men også sprøere og vil chippe lettere.

At du synes VG-1 er enklere å slipe kan komme av herdinga. Bladene produsert i Seki er som regel nøye herda. Alle bladene til Brusletto i 12C27 er i prinsippet herda lik, slik at du får ingen bedre herding på de dyrere modellene. De er nok ikke like fokusert på å få egenskapene på topp. (Da ser jeg bort fra de knivene som de får produsert andre steder, som kan være enda dårligere utført.)

Det er også snakk om blader med forskjellig egg-geometri og vinkel, som også vil innvirke på slipinga.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker dere om stålvalgene til Cold Steel i 2015?

CTS-XHP er et sprøtt rustfritt stål, en mellomting mellom D2 og 440C. Det vil chippe lett og være vanskelig å bryne/slipe. Ikke godt til kniv.

 

CTS-BD1 blir en mellomting mellom 440C og AUS8. Litt seigere enn 440C, men ikke like seigt som AUS8. Kan bli en brukbar jaktkniv om herdingen er god. Bør være litt forsiktig med eggen.

 

CPM 20CV kan minne om Uddeholm Elmax, men er høyere legert og dermed sprøere. Sprøheten vil gjøre at man ikke får utnytta den økte slitasjemotstanden med mindre eggen er svært butt. Vanskelig å slipe/bryne og ikke vært prisen man må betale. Ser dog veldig tøft ut på papiret. :winke1:

 

D2 er sprøtt og ikke egna til kniv.

 

CPM 3V vil være et stål med brukbar kombinasjon av seighet og slitasjemotstand, gitt at at det er herda riktig. God til jaktkniver og bør kunne holde til mye annet bruk også. Ikke like krevende å slipe/bryne som de andre nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det noen som kjenner til Takamura sine kniver og stålet de bruker, noe de referer til som SG2-stål. (HANA-serien)

 

Mener dette ofte er oppgitt:

Fosfor 0,03%, Krom 14,0 - 16,0%, Kullstoff 1,25 - 1,45%, Mangan 0,4%, Molybden 2,3 - 3,3%, Silisium 0,5%, Svovel 0,03%, Vanadium 1,8 - 2,2%

 

Er det mulig å se dette opp mot f.eks. Kai Shun sitt "VG10-max"? Prisforskjellen er jo ikke ubetydelig, men samtidig har jeg lite negativt å si om Takamura sine kniver, da fra et rent bruksperspektiv og muligheten til å slipe de opp igjen på en ikke altfor krevende måte med bruk av wetstone i forskjellige grader.

Link to comment
Share on other sites

SG2 skal være et pulverstål, og vil ligne på SGPS (Fallkniven), S30V og RWL-34. Det skal i teori holde eggen noe bedre enn VG10, forutsatt at herdinga er riktig, men sammensetningsmessig er de relativt like. I praksis vil det være slipinga og herdinga som gir det største utslaget om man sammenligner kniver i disse stålene, og man skal kutte mye før man klarer å merke forskjeller.

 

Ingen av disse stålene er gode å sette opp på japanske vannsetiner. Vannsteiner egner seg best til karbonstål, lavlegerte stål, og høylegerte og rustfrie stål med moderate mengder karbon. Verktøystål og rustfrie stål med >0,8-0,9% karbon har store volumfraksjoner karbider i strukturen (partikler som er hardere enn herda stål) som gjør ståla mer slitesterke (og sprø), og dette gjør de mer krevende å bryne.

 

Edit: SG2 skal være det samme som 3G/SGPS som er brukt av Fällkniven.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en gratis Android-app med søkbar database over forskjellige knivstål og hvilke egenskaper de har, samt kommentarer om hvem som bruker dem. Sikkert mange av denne trådens lesere som vil finne den nyttig.

 

Dere finner den her:

https://play.google.com/store/apps/deta ... t.stlchmob

 

(Jeg har ingen tilknytning til leverandør.)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en gratis Android-app med søkbar database over forskjellige knivstål og hvilke egenskaper de har, samt kommentarer om hvem som bruker dem. Sikkert mange av denne trådens lesere som vil finne den nyttig.

....

(Jeg har ingen tilknytning til leverandør.)

Jeg kjenner karen og har hjelpt han litt. Han har også en hjemmeside.

Den er veldig omfattende, men han har laga den litt tung så den er irriterende treg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det høres for meg ut som et kvalitetsstempel :wink:

Android-versjonen er rask og oversiktlig.

Han har jobba ganske hardt med å fått inn informasjon, og bidraget mitt har nok vært minimalt i forhold til andre. :)

 

Han har forøvrig en review av en kniv i Vanadis 4 jeg laga spesielt til han:

http://www.zknives.com/knives/custom/fhutilv4e.shtml

og kommentarene rundt skaftet er jo artige. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei kan noen fortelle meg hvilken egenskaper og kvalitet er på 90Cr3 stål?

 

Er det vanlig å bruke denne ståltypen eller?

 

90Cr3 skal være et lavlegert stål (ikke rustfritt) med ca 0,9% karbon og litt krom.

Det er ikke mye brukt i kniver av det jeg har sett, men det burde være et mer fornuftig stål å bruke enn mye av det som er i bruk, gitt at det er produsert skikkelig og herda brukbart.

Mest sannsynlig lett å bryne, om knivmakeren ikke har herda det til maks hardhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fikk en kniv i konfirmasjonsgave. Den er veldig pen, sirlig utført, lokalt lagd. Den lå i skuffen i mange år før jeg tenkte at jeg skulle få litt bruksverdi ut av den, hadde den med på en skogstur hvor jeg brukte den for å bende av noe bark på et tre. Ikke hardt, passa på å ikke bruke mye krefter, men kniven bøyde seg omtrent som den skulle være smør. Jeg kan ikke mye om knivstål, men jeg undres på om kniven kun duger til å se pen ut... eller brukte jeg den helt feil?

Link to comment
Share on other sites

Å herde (sett nok youtube-videoer til å vite hva det dreier seg om) en kniv er vel noe man gjør... vil det si at det kun er en pyntegjenstand? EDIT: Det jeg prøver å finne ut av er om knivmakeren har dumma seg ut, eller om jeg har brukt den feil (at den kun skal spikkes med elns)

Link to comment
Share on other sites

Alle knivblad i stål må herdes ja. Sånn som du beskriver bladet er dette enten ikke herda, eller så er det anløpt så kraftig etterpå at det har blitt mykt igjen.

Men får å få herding må selvsagt stålet være herdbart. Det kan hende at smeden ubevist har lagt inn en bit med et ikke herdbart stål og deretter herda det, slik at det ikke oppnår noe hardhet. Det er ikke uvanlig at smeder bruker uspesifiserte stål de finner i troen på at det kan herdes.

Om noe av dette er tilfellet er denne kniven kun en pyntegjenstand.

Link to comment
Share on other sites

Forenklinger ... forenkler! Fant en tabell som en kar har laget med relative vurdering av ståltyper og hvor lett de er å kvesse, deres seighet**("thoughness"), hvor godt de holder på eggen og hvor resistente de er mot rust. Sikkert noen som er uenig i noen av vurderingene, men for noen av oss kan denne kanskje være til hjelp når man skal "grovsorterer" alternativene. Tenker derfor lenken hører hjemme her i denne tråden: http://bladereviews.com/knife-faqs/knife-steel/ :)

 

Edit: **Skrev først "bruddstyrke" for "thoughness" her, men det ble feil, se Metallurgens svar under.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...