Jump to content

Knivstål FAQ


Edward

Recommended Posts

Kaato skrev (7 minutter siden):

Er det sannsynlig at det kan være avkulling når slipeprofilen på kniven ser ut som på bildet? Jeg tror at mye stål allerede er slipt bort, og at det da ikke vil hjelpe noe særlig å fjerne 1-2 tideler av bryneggen. 
 

Har bare noe tynt lær fra en sofa, er kvaliteten god nok til å bruke til stropping, eller bør jeg finne noe annent?

IMG_3222.jpeg

Da burde avkullinga vært slipt bort ja.
Hva spikka du i? Tørt treverk? Mye kvist?

Gjerne mær med litt tykkelse >2 mm, som et belte, og kjøttsiden ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen skrev (9 minutter siden):

Da burde avkullinga vært slipt bort ja.
Hva spikka du i? Tørt treverk? Mye kvist?

Gjerne mær med litt tykkelse >2 mm, som et belte, og kjøttsiden ut.

 


Tørr osp og bjørk, ikke kvist. Spikket og hogde dette nå nettop, etter stropping. Kun såvidt refleksjoner.  Har også sett at det blir refleksjoner der kurven opp mot tuppen starter. Kan ikke skjønne annent enn at det må komme fra plastinnlegget. Stroppet kurven nå, ingen reflekser syntes, 15 ganger ut og inn av sliren; tydlige refleksjoner. 

IMG_3223.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kaato skrev (31 minutter siden):


Tørr osp og bjørk, ikke kvist. Spikket og hogde dette nå nettop, etter stropping. Kun såvidt refleksjoner.  Har også sett at det blir refleksjoner der kurven opp mot tuppen starter. Kan ikke skjønne annent enn at det må komme fra plastinnlegget. Stroppet kurven nå, ingen reflekser syntes, 15 ganger ut og inn av sliren; tydlige refleksjoner. 

IMG_3223.jpeg

Kan nok være at den er litt myk fra herdinga da.

Link to comment
Share on other sites

Angående stropping og sliping; jeg har et mål om aldri å bruke flere bryner enn det jeg får med meg i sliren til DC4, ink stropping. Jeg vil bli ennå verre hvis jeg avviker fra den ideen. Pluss krok-jiggen jeg laget. (Den kan jeg etterjustere for slitasje). 

Edited by Kaato
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (6 timer siden):

Avhengig av plasten som er brukt, så kan slira sløve kniven ganske fort. Enkel "ren" plast er sjelden et problem, mens f. eks de glassfiberarmerte sliren til Cold Steel sløver kniven merkbart med en gang den settes inn/dras ut 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei @Kaato, du spør etter brukserfaring med 80CrV2, dei siste dagene har eg brukt ein kniv i 80CrV2 stål, brukt til smiing i tre og også litt vedkløyving. Kan ikkje sjå refleksjoner eller annen eggskade. 

 

Og så vil eg spørje @Metallurgen om han kan opplyse meg om kva stål det er brukt i den store og kraftige

F.H. Vinter Chopper og kor mange  det er laget av denne modellen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På You Tube ligg ein filmsnutt der to nederlandske trivelige og lettliva karer tester ESEE-5 , 1095 stål. Kniven kom heller dårligt ut, etter å ha kløyvd kun få kubber var det stort hakk i eggen og den fekk ein heller elendig omtale.

Eg har bare gode erfaringer med mine kniver frå ESEE, så eg fok min ESEE-5 i ikkje-rustfritt 1095 fjørstål med i veddungen som bestod av mindre kubber  tverrmål frå ca 10-12cm og nedover. Etter forrige bryning og før kløyving hadde eg brukt den ca 5-6 timer til å smi i tre.

Kort fortalt, eg enda opp med 24 stk 60 liter sekker tettpakka med ved og ein kniv som fremdeles var bra skarp og uten skader i eggen. Eg kan ikkje sei at eg var spesielt overrasket, resultatet var vel heller som forventet.

Mange synes ikkje noke om 1095, synes ikkje  om eit  gammelt stål frå år1901 (mulig litt feil årstal )  som også ruster hvis ein ikkje passer på.  Dette plager ikkje meg og på plussiden er 1095  veldigt enkelt å få skarpt.

 

Vil legge til at når eg bruker kniv til vedkløyving slår eg med eit trestykke og slår ikkje på knivskaftet, benker kniven  med å slå på kubben. Set kniven seg fast er løysinga å slå ned ein trekile.

Bilde av min ESEE-5

IMG_0503.jpeg

Edited by brisen
retta skrivefeil og lagt til meir tekst.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med mitt siste innlegg vil eg legge til at veden eg kløyvde med ESEE-5 hadde  eg kvistet og hogge utor med ein større kniv, ESEE Junglas , 1095 stål, også denne kom i frå det uten problem.

Når eg bruker kniv til sånt arbeid er det kunn fordi det er moro og for å få litt testing på knivene mine. Ellers bruker eg motorsag, elektrisk kløyver eller ei kløyvøks.

Edited by brisen
retta skrivefeil.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (7 timer siden):

Når eg bruker kniv til sånt arbeid er det kunn fordi det er moro og for å få litt testing på knivene mine.

 

Og når mann er langt ute i skogen og vil lage bål. Det er så slitsomt å ha med seg motorsag og kløyvøks i sekken. En passelig stor kniv, og ei foldesag derimot!

Link to comment
Share on other sites

Eller en liten øks. Denne kjøpte jeg hos en "yxesmed" litt nord for Mora i Sverige. Jeg vet ikke hvilke stål han brukte, men mannen var kjent som en dyktig smed, og øksen er utrolig god. Med øks går vedhugsten raskt slik at det blir mer tid til å nyte bålkaffe og medbrakt niste. Øksen veier 630 g med et litt for stort skaft. Sammenlignet med en Isak Strømeng kniv som veier 420g.

IMG_3182.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I skogen går det som regel i ein større kniv og liten foldesag.

Mine to forrige innlegg omhandlet mest frå min side om å teste ut kniver og knivstål og at eg m.a. gjer det i forbindelse med veding og rydding heime på bruket.

Når det gjelder kva som er raskest, sikrest og best av øks eller kniv når ein skal lage eit kaffebål tenker eg at får vere opp til den enkelte å bestemme, ein bruker den redskap ein trives best med.

 

 

 

Edited by brisen
utvidet innlegget
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår synspunktet ditt. Det handler mer om kunnskap om hvordan en bruker en kniv, alle kniver kan bli ødelagt om de brukes feil. Derfor legger jeg liten vekt på tester som er mer eller mindre reklame. Derimot vektlegger jeg de faktiske opplysningene om egenskaper til ulike stål som @Metallurgenskriver om mye høyere. De gir muligheter for å velge en ståltype med minst mulig kompromisser til mitt bruk. Jeg vektlegger knivens egenskaper som kniv til jaktbruk høyest. Jeg vil ikke ha for store kniver, de blir uhåndterlige ved slakting. Til turbruk og flere dager på tur har en stor samekniv eller liten øks gjort jobben. Samekniven fungerer til å hugge ved til bålet og ikke minst kan en skjære brød med den uten å få skiver som ser ut som spiralloff. Det er min prioritering, ikke alle prioriterer slik, og hver må velge verktøy etter egne preferanser og ikke la seg lure av reklame som skryter enkelte kniver opp i skyene, det er som regel ikke sant. Jeg bruker øks fordi jeg liker å finne en tørrfuru eller gran som står oppreist, da kan jeg hugge meg inn i stammen og finne tørr ved relativt lett. Dette er vanskeligere med kniv.

Link to comment
Share on other sites

Eg og set stor pris på kunnskapen om kniv og knivstål som @Metallurgen sjenerøst formidler her på forumet.

Min intensjon med mine siste innlegg var kunn å dele litt brukerglede og mitt syn/erfaring med mine kniver i 1095 stål. 

For meg er øks mest arbeid og mindre moro/fritid, med kniv er det omvendt, i alle fall dei siste årene og spesilt gjelder det større kniver.

@Per-S drister meg til å sei at dreier brukserfaringen din  ang. stor kniv til kunn å gjelde samekniv så har du gått glipp av  trivelig knivbruk. Eg deler ditt syn på kniver til slakting. Når de er sagt, min erfaring dreier seg om slakting av husdyr, når det gjelder større vilt (hjort) har eg stort sett hjelpt andre.

Slakting i det heile har for min del glidd meir og meir over i noke som ein gang var. 

Edited by brisen
retta skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jeg slakter rundt 30 hjortevilt i året, mange av dem alene, derfor blir fokus for de fleste av mine kniver brukbarhet til jakt og slakting. Det er derfor jeg skriver at hver må se på sitt primære bruksområde og velge kniv som passer til det. Mitt valg er riktig for meg, men selvfølgelg ikke for alle andre. Min erfaring er nok med mer enn samekniv, men da jeg kjøpte de første turknivene var utvalget svært mye dårligere enn i dag. Det var heller ikke noe nettbutikker eller andre måter å skaffe seg kniver på fra utlandet. En var avhengig av det som var tilgjengelig i lokal butikk. Etter å ha blitt vant til samekniven og en stor bowiekniv oppfatter jeg mange kniver som for korte slik at de ikke gir samme effekten ved hugging som samekniven.

Link to comment
Share on other sites

En 8 - eller 9" samekniv har masse år vært "feltkniven" med fast plass i sekken.
Enten det var på¨jakt eller tur.
Til hogging av ved og rajer fungerte de utmerket.
Andre, mindre kniver ble naturligvis brukt til jakt og spikking.

I fjor høst ble det innkjøp av en Helle Nord, og den har faktisk overtatt jobben som "feltkniv".
Noe kortere enn sameknivene, men med tyngere blad og godt utformet skaft som passer både til hugging og spikking.
Så langt har den absolutt innfridd forventningene, og sameknivene er dimmitert.

 

Helle Nord.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det bildet så skummelt ut et sekund!

 

8" samekniv på sekken, en 5" på stua til å spikke fliser til opptenning og en Brusletto Femund GRS på hjemmekontoret (for å spikke tennved den og).

 

Når vi var mer på tur var det gjerne med ei lita øks, føltes tryggere når det blitt grovere ved.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeger'n skrev (1 time siden):

@Metallurgen

Ser noen smeder har begynt å annonsere kniver med Nablo 2210 som eggstål. Finner ikke igjen den tabellen du la ut for ei stund siden med grafer og forklaringer. Kanskje det var i en annen tråd? Hva mener du om et slikt stål til kniver?

Nablo 2210 skal være det samme som 1.2210 / 115CrV3. Dette er ganske mye karbon å ha i et stål, som gjør at stålet etter herding blir endel sprøere på samme hardhet enn et stål med mer moderat karboninnhold. I tillegg fører dette til at man kan få sementitt på korngrensene, spesielt om man essesveiser det, som gjør stålet enda mer utsatt for brudd og chipping. Man har de samme problema med UHB26C, som også er mye brukt.
Jeg ville absolutt anbefale et stål med mindre karbon. 100Cr6 / 52100 vil være bedre siden det er mindre karbon, men her vil det kreve at smeden har endel erfaring. Stål som 15N20 og 80CrV2 vil være bedre da det lavere karboninnholdet gir høyere seighet og man unngår omtrent helt sementitt på korngrensene. Det er fortsatt mer en nok karbon til å få en god hardhet og eggholdbarhet.
Det er ikke sånn at ståla blir bedre jo høyere karboninnholdet er, selv om man har mye erfaring, så stål som 15N20 og 80CrV2 vil være de beste ståla både for nybegynnere og erfarne smeder.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For å forhindre rust på kniven min i 80CrV2 brukte eg eplesidereddik og sennep og fekk da fram ein rustbeskyttende patina i overflaten.

IMG_0623.jpeg

Edited by brisen
retta skrivefeil.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...