Jump to content
Edward

Knivstål FAQ

Recommended Posts

Metallurgens objektive klassifisering av knivstål:

 

Ulegerte og lavlegerte stål: Karboninnhold på 0,5-1,25%. Seige, liten rustmotstand (ingen), får slitasjemotstand hovedsakelig fra hardheten på stålet. Fine til store kniver og kniver med liten/spiss eggvinkel. De med høye karbonstål må soneherdes. Eksempler: O1, 52100 (kulelagerstål), 5160 (fjærstål), SK7, SK9, SK11 (Stavanger stål) osv. Dette er stålene som er brukt i norske smidde blad.

 

Lavkarbon, høylegerte stål: Karboninnhold på 0,5-0,8%. Fra svært seige til middels, medium til god rustmotstand (krominnhold fra ca 5% og opp). Også her kommer slitasjemotstanden kun fra hardheten på stålet, men bedre enn de lavlagerte/ulegerte pga det høyere innholdet av legeringselement. Her kan en spiss eggvinkel også brukes. Eksempler: Chipper, INFI, caldie, calmax, CPM 3V, 12C27, Helles laminerte eggstål, og de andre "rustfrie" stålene med under 0,8% karbon.

 

Høykarbon, høylegerte stål: Karboninnhold over 0,9%. Middels til dårlig seighet. Middels rustmotstand. (Krommet blir bindt opp av karbon.) Svært god slitasjemotstand pga stor andel karbider i strukturen. Krever en hvis eggvinkel for at den ikke skal knekkes, bør ligge over 30-35 grader totalvinkel. Eksempler A2, D2, 440C, ATS34/154CM, S30V, RWL34, Elmax, Vanadis 4 (dårlig rustmotstand). Pulverstålene, de 4 siste i lista, vil være seigere enn tilsvarende legering produsert på "vanlig" måte, men har fortsatt en stor andel karbider som er ugunstig for seigheten i store kniver.

 

 

Min subjektive klassifisering:

Egentlig en personlig vil-ha liste, basert like mye på følelser som fornuft. Jeg foretrekker enten gammeldags rustende verktøystål eller moderne pulverstål, og er generelt mindre begeistret for billig rustfritt.

 

Det gjøres følgende forutsetninger:

- relativt lite blad (dvs en "vanlig" jakt/slaktekniv. For en større kniv til hard bruk ville jeg nesten utelukkende sett på høykarbonstålet i gruppe 3)

- bruksområde: primært skjæring i kjøtt

- viktigste kriterium: evnen til å holde eggen

- brukeren er i stand til å vedlikeholde eggen

- stålet er herdet, anløpet, behandlet riktig

 

1. Nei, takk.

- "Stainless", "Surgical Stainless", "Rostfrei", "Rost Frei" uten videre forklaring (åpenbart i ingen spesiell rekkefølge). Vet jeg ikke hva det er, vil jeg neppe ha det.

- 420, 420J2

- AUS 4, AUS 6

 

1b. Ok, da.

- Victorinox' mystiske stål (ihvertfall som brukt av Victorinox)

- Helles mystiske rustfrie

- VG-1, VG-2 (Merk at Cold Steel's oppskrytte San Mai III har eggstål i VG-1)

 

2. Ja, takk.

- 12C27

- 420 HC

- 440A, 440B, 440C

- N690Co

- AUS 8, AUS 10

- VG-10

- Helles mystiske karbonstål

- S7 ("SR-77") under tvil, i en liten kniv (men gjerne i en stor)

- ATS-34/ 154CM

 

3. Ja, takk, veldig gjerne!

Omtrent alt av moderne høylegert pulverstål -- eller gammeldags (rustende) høykarbonstål:

 

Super G1 ("SGPS", "3G" brukt av Fallkniven), Super G2

CPM S90V/S60V, S30V

RWL-34

ZDP-189

Elmax

Vanadis 4 (Metallurgens hjertebarn)

 

D2

A2

M2, ("HSS")

50100 ("Carbon V")

52100 ("SR101")

"INFI"

CPM 3V, 10V

 

 

Jeg forbeholder meg retten til å kjenne mindre til europeisk stål enn amerikansk og japansk; til å like eller mislike en legering på sviktende eller emosjonelt grunnlag; retten til å ta bent ut feil; og retten til å endre oppfatning uten forvarsel.

 

Versjon 2.0, 20090121

Edited by Guest
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk, Edward. Tråder som dette, er en av de viktigste grunnene til at jeg ble bruker her inne. Kammeret er i løpet blitt det viktigste forumet for jakt/skyte/våpeninteresserte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kjøpt ein del billige kina kniver opp igjennom tida. Desse ser eg har ofte vært i 440 Stainless Steel.

Har også deriblandt ein bootknife Smith & Wesson H.R.T i 440C stål. Ser du lista opp det 440 stålet under JA TAKK.

Er dette eit greitt stål ? Kva er dei bra eigenskapene med dette stålet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stålet i seg selv trenger ikke å bety så mye, herdingen er vel så avgjørende. 440-serien er ikke spesielt dyr, og det finnes masse billigkniver i 440 med skikkelig elending herding. Står det "440 series", regner jeg med at det er 440 A. Står det "400 series", regner jeg med at det er 420.

 

Særlig 440 C var engang en av custom-makernes favoritter. Stålet brukes fremdeles i mange gode håndlagede kniver, eksempelvis bruker Randall 440 B. En del fabrikkniver, bl.a. fra Benchmade, har også OK herdet 440.

 

440 er kanskje premieeksempelet på hvor viktig herdingen er for kniven.

 

440-serien er et godt allround-stål når det er behandlet skikkelig. Utpreger seg ikke altfor mye i noen retning, men har OK seighet, OK styrke, OK rustbestandighet (440 A har veldig bra), OK evne til å holde eggen. Ikke spesielt vanskelig å sette opp heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey, takk for svar Edward. Har alltid trudd at 440 stålet var omtrent det nærmaste du kom vanlig flattjern, og det er muliges det også, men som du påpeker her med herdinga, så er det nøkkelen til sukksess...

 

Hmm etter besøket av Metallurgen her, så har eg lært ein heil del om stål i det siste, og dette også var ein del oppklarande info om stålet... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edward kan du skrive litt om japansk 3-lags stål også? Eks Moki side 8 Blade Mar. 2008.

 

Ser du avfeier 12C27 (når brukt av Brusletto), det vil nok falle enkelte tungt for brystet, personlig mener jeg vel at Helle har bedre blad, men der tok du LITT hardt i.

 

Og hadde du ikke tatt med denne, ville det ha gått på troverdigheten løs:

"1b. Ok, da.

- Victorinox' mystiske stål (når brukt av Victorinox)"

 

 

 

Også anbefaler jeg alle som er interessert i å kontakte nærmeste Narvesen og få dem til å ta ut Blade og Knives Illustrated i sortementet, det er overmåte verdifull lesning, i allefall om man har en årgang eller to å basere kunnskapen på.

 

Spesielt Blade, som skriver veldig mye om stål, feks:

 

Feb. 2008 side 36 Part I of II, Blade steels, Thoughest when super thin - when both are ground to the leanest of geometries, carbon steels outperform their stainless brethren, here's why......

(og for egen regning: "when the dirt hit the fan, 3-layer blades outperform both....")

 

Mar. 2008 side 66 Part II of II Thoughest when super thin - higher alloys tool, vs stainless steels, and how to gauge is a steel is really tough enough.....

side 71 har en tabell matrise som rangerer de forskjellige egenskapene hos knivstål på en mye bedre måtte enn en enkel 1-2-3 klassifisering, ettersom det alltid er slik I ET ETTLAGS-KNIVBLAD at det er en avveing mellom seighet og styrke og hardhet og eggholdbarhet og skarphet, der er igjen 3-lags overlegent.

Tabellen rangerer Wear resistance, Toughness og Corrosion resistance, men sier ikke så mye om kriteriene, de er bakt inn i teksten og krever en god del lesing og tenking.

 

Fint tiltak, men jeg savner BEGRUNNELSER, for at dette skal være en FAQ.

 

Les Blade nøye, de forsøker å kvantifisere dette, bla.a. ved kuttetester og har i et relativt nytt nr (finner ikke i farten) en test hvor en standard Frost tollekniv med rødt plastskaft og plast fingerbeskytter kommer ut godt over midten på testen, sammenlignet med blad av ganske kjent merke, det bør gi et ikke ubetydelig perspektiv på å basere seg på bare ståltypen når man skal kjøpe kniv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moki blir neppe noe jeg skriver noe om, da jeg knapt kjenner til stålet og ihverfall ikke vet hvor jeg får kjøpt en kniv laget i det.

 

Som du ser har jeg tatt forbehold om personlig synsing. Brusletto har jeg aldri hatt annet enn elendige erfaringer med, og de har dessverre vært mange. Jeg kan nesten sverge på at faenskapet blir mye sløvere bare av å ligge i slira. Siden jeg ikke ville tatt imot en Bruslettokniv til om jeg så hadde fått den gratis, så havner den ganske åpenbart i kategorien "Nei, takk".

 

"FAQ" har blitt et ganske misbrukt begrep på nettet, uten at det er noen videre unnskyldning. Men jeg håper at denne tråden blir en bra faq innen den er ferdig.

 

Ellers har jeg tatt forbehold i det første innlegget, om at siden det her er snakk om små jaktkniver er jeg primært ute etter slitasjemotstand og eggholdbarhet. Mulig jeg likevel hoster opp noen tabeller med styrke og seighet en gang jeg har tid, hvis ikke noen andre vil gjøre det. Et eller annet sted har jeg ihvertfall noen av Crucible's tabeller, og tillatelsen til å re-publisere dem.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

For å utdype lista di kan du føre opp Chipper/Viking på "ja takk, veldig gjerne" lista di og. Faller nok i smak om du ikke har hørt noe om det tidligere, likt med resten som står der. Jeg og Metallurgen har brukt det en del og er godt fornøyd.

 

"Ett höglegerat luft- och vakuumhärdande stål med god måttstabilitet vid

värmebehandling, god bearbetbarhet och slipbarhet och med en

utomordentlig kombination av slitstyrka och duktilitet/seghet.

Chipper används i första hand för huggmaskinknivar vid träbearbetning

men är också mycket lämpligt för klippning av grovt material......."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korreksjon:

 

Jeg skrev om en test og nevnte Frost, som avr testet sammen med andre kniver av ståltyper nevnt øverst her.

 

Testen sto i Knives Illustrated, Feb. 2008 Vol 22 No. 1 page 25.....(dette bladet finner man NÅ hos Narvesen)

"Super knives and unanswered questions. Reasons why there may be no Unconditional Super Steels.

 

Der nevnes en testeprosedyre som ser ut til å være standard, i allefall i KI, men den omtales også i Blade:

En anskaffer endel meter 1/2 toms manila eller sisal tau (båtforretning) og gir seg til å kutte tau, og teller hvor mange kutt en får, før kniven blir sløv.

 

Artikkelen omtaler også knivsliping og slipevinkler for å få gode resultater, og det oppfatter jeg som gode resultater i DENNE testen, ikke nødvendigvis hva som er bra for en kjøttskjærer......

 

Frost nevnes, men (som vanlig hadde jeg et "seniormoment":

Blått skaft og stainless ga RC hardhet 57 og over 300 kutt

Rødt skaft og karbon ga RC hardhet 60 og bare 75 kutt.....

 

DET er overraskende, og antyder at hvert blad kan ha sin egen personlighet, nesten som et rifleløp.....

 

Artikkelen omtaler en rekke kniver fabrikk og custom og nevner ytelsene.

 

Og det vises en enkel tabell over ytelse, hvor:

25 - 50 kutt er serviceable

75-100 kutt er good

200 - 400 kutt er excellent

500 - 1000 kutt er superior

over 1000 kutt er extraordinary (1% av alle kniver)

 

Å bruke hamptau er ganske så smart, det sliter hardt på eggen, pga høyt silisiuminnhold i taumaterialet (i likhet med de fleste grove gressarter.....)

 

Det ville være en fordel om man aspirerer til en FAQ, å lage en slik enkel test, som alle kan gjøre selv om de har noen kniver og tid nok....

 

Og altså BlåFrosten min, til mindre enn 75 kroner er excellent, og bedre enn mange av superstålknivene, det kommer ikke av stålet, i følge atrikkelen, men feil varmebehandling.

 

Da kjøper jeg 10 stykker jeg, og skjærper dem forsiktig, da har jeg til minst 3000 kutt, det er nok bedre enn EN extraordinary superiorkniv til 3 - 4000 tusen, også kan jeg bare kaste 9 av dem etter hvert som de blir sløve, og beholde EN og slipe den, og allikevel være mer kosteffektiv enn "superknivene"!

:D:D

 

Jeg anbefaler i allefall flere å lese bladet.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake fra Vilmarksmessa på Hamer, og klar til å sutre litt her. :P

 

Taballen til Edward er nok subjektiv, som han innrømmer selv.

Av knivstål som er brukt i dag, er riktig varmebehandling mest avgjørende, som også er nevnt.

 

Skal man ha en inndeling, er det bedre å dele inn i gruppene: (Her forutsettes riktig herding. I praksis vil denne variere mye mellom produsentene, og her må man bare gå etter erfaring.)

 

Ulegerte og lavlegerte stål: Karboninnhold på 0,5-1,25%. Seige, liten rustmotstand (ingen), får slitasjemotstand hovedsakelig fra hardheten på stålet. Fine til store kniver og kniver med liten/spiss eggvinkel. De med høye karbonstål må soneherdes. Eksempler: O1, 52100 (kulelagerstål), 5160 (fjærstål), SK7, SK9, SK11 (Stavanger stål) osv. Dette er stålene som er brukt i norske smidde blad.

 

Lavkarbon, høylegerte stål: Karboninnhold på 0,5-0,8%. Fra svært seige til middels, medium til god rustmotstand (krominnhold fra ca 5% og opp). Også her kommer slitasjemotstanden kun fra hardheten på stålet, men bedre enn de lavlagerte/ulegerte pga det høyere innholdet av legeringselement. Her kan en spiss eggvinkel også brukes. Eksempler: Chipper, INFI, caldie, calmax, CPM 3V, 12C27, Helles laminerte eggstål, og de andre "rustfrie" stålene med under 0,8% karbon.

 

Høykarbon, høylegerte stål: Karboninnhold over 0,9%. Middels til dårlig seighet. Middels rustmotstand. (Krommet blir bindt opp av karbon.) Svært god slitasjemotstand pga stor andel karbider i strukturen. Krever en hvis eggvinkel for at den ikke skal knekkes, bør ligge over 30-35 grader totalvinkel. Eksempler A2, D2, 440C, ATS34/154CM, S30V, RWL34, Elmax, Vanadis 4 (dårlig rustmotstand). Pulverstålene, de 4 siste i lista, vil være seigere enn tilsvarende legering produsert på "vanlig" måte, men har fortsatt en stor andel karbider som er ugunstig for seigheten i store kniver.

 

I alle stål vil seigheten synke ved økende karboninnhold, ved samme herdhet. Renheten på stålet og en finere struktur vil øke seigheten.

 

Spesielt Blade, som skriver veldig mye om stål, feks:

 

Feb. 2008 side 36 Part I of II, Blade steels, Thoughest when super thin - ...

 

Mar. 2008 side 66 Part II of II Thoughest when super thin -

side 71 har en tabell matrise som rangerer de forskjellige egenskapene hos knivstål på en mye bedre måtte enn en enkel 1-2-3 klassifisering, ettersom det alltid er slik I ET ETTLAGS-KNIVBLAD at det er en avveing mellom seighet og styrke og hardhet og eggholdbarhet og skarphet, der er igjen 3-lags overlegent.

Tabellen rangerer Wear resistance, Toughness og Corrosion resistance, men sier ikke så mye om kriteriene, de er bakt inn i teksten og krever en god del lesing og tenking.

 

Skuffende dårlig artikkel, og tabellen er levert av Crucible så anser ikke den som helt objektiv. Herdeforløp og hardhet vil påvirke verdiene endel. Skal man ha informasjon om ståltyper, så prøv heller å få tak i produsentenes datablad. Verdier oppgitt i disse stemmer som regel, da disse er lette å teste av kundene.

 

Du må gjerne nevne ett eksempel på et trelagsstål som er "overlegent". Jeg har ikke sett noen jeg blir imponert av. :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva med O1?

 

Se i posten min over under ulegerte og lavlegerte stål.

Mye brukt i kniv både i skandinavia og USA, men krever en god anløping for å ikke bli sprø (maks 55-58 HRC).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva med O1?

 

Se i posten min over under ulegerte og lavlegerte stål.

Mye brukt i kniv både i skandinavia og USA, men krever en god anløping for å ikke bli sprø (maks 55-58 HRC).

Jeg tenkte på i forhold til grupperingene i første post her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tenkte på i forhold til grupperingene i første post her.

Drit nå i den, og hør heller på fagmannen. :) Førsteposten skulle vært oppdatert med Metallurgens inndeling for lenge siden.

 

Men jeg ville gjerne hatt en kniv i O1, jeg. Faktisk står en Randall i O1 for øyeblikket aller øverst på ønskelisten.

Godt allround-stål i en litt større kniv, om du takler rust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å si noe bestemt.

Flere ting som spiller med:

Type kniv (stor/liten, bruksområde)

Herding; for O1 er dette svært viktig. O1 er et svært "følsomt" stål og kan lett gi sprekker ved herding, og chipping av egg ved høy hardhet.

 

Misteker Randall for å anløpe det ned til en relativt lav hardhet (55-56 HRC)

Mad Dog (bruker O1) har derimot et godt rykte blant folk som bruker kniver hard. Han løser noe av problemet med sprøhet ved soneherding/selektiv anløping.

 

Jeg ville satt O1 under(dårligere enn) "kulelagerstål" som 50100/52100, og i større kniver vill jeg anbefale L6 og "fjærstål" (5160).

 

Fordelene med O1 er at det er lett å få tak i, i de fleste dimmensjoner, kan smies og herdes med enkle teknikker (men bør anløpes riktig).

 

Så i forhold til lista til Edward, et sted mellom "Ok, da" og "ja, takk". :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har liggende et stykke Krupp Wotan panserstål og er inne på tanken å lage, eller få laget , knivblademner fra dette stålet.

Det stammer fra slagskipet Tirpitz.

Mener å ha sett avertert kniver som er laget av dette stålet,men husker ikke hvor, noen som vet eller husker å ha sett noe slikt?

 

methusalem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har liggende et stykke Krupp Wotan panserstål og er inne på tanken å lage, eller få laget , knivblademner fra dette stålet.

Det stammer fra slagskipet Tirpitz.

Mener å ha sett avertert kniver som er laget av dette stålet,men husker ikke hvor, noen som vet eller husker å ha sett noe slikt?

 

methusalem

 

 

Kanskje du har sett disse. (Lages ikke lengere)

 

tirpitz1qw6.th.jpg

 

Andre muligheter

http://www.bizrate.com/handtools/oid731 ... ylf--.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva slags stål er 8Cr14MoV ?

 

http://www.bigcountrysupply.com/crktlak ... knife.aspx

 

AUS-8: A Japanese made medium-carbon, high chromium stainless steel, which offers a good balance of toughness, edge sharpness and corrosion resistance.

 

8Cr14MoV: A Chinese steel with similar performance characteristics to AUS-8. An excellent value priced steel for its performance.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har liggende et stykke Krupp Wotan panserstål og er inne på tanken å lage, eller få laget , knivblademner fra dette stålet.

Det stammer fra slagskipet Tirpitz.

Mener å ha sett avertert kniver som er laget av dette stålet,men husker ikke hvor, noen som vet eller husker å ha sett noe slikt?

 

methusalem

 

Ikke noe særlig som eggstål, da det ikke har så mye karbon, men er flere som bruker det.

 

Morten Håkonsen lager blader av stål fra et kanonløp fra Tirpitz. (Heller ikke så høyt i karbon.)

 

Det er unødvendig hardt å smi, i forhold til egenskapene kniven får, så ikke noe ideelt valg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva slags stål er 8Cr14MoV ?

 

http://www.bigcountrysupply.com/crktlak ... knife.aspx

 

AUS-8: A Japanese made medium-carbon, high chromium stainless steel, which offers a good balance of toughness, edge sharpness and corrosion resistance.

 

8Cr14MoV: A Chinese steel with similar performance characteristics to AUS-8. An excellent value priced steel for its performance.

 

Sammensetning er:

0,75 % karbon, 14,5 % krom, 0,2 % Mo og 0,2 % V.

som er innenfor standarden til AUS-8.

Ut i fra denne burde det ha noe bedre slitasjemotstand enn Sandviks 12C27, med riktig herding.

 

Eller kort: Et helt enkelt rustfritt knivstål. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med fare for at det allerede er skrevet mye om VG-10 her....

 

Hva er de mest negative egenskapene til denne legeringen ?

 

....som f.eks sprøhet/sprekk-toleranse, carbidstørrelse og homogenitet, termisk stabilitet, korrosjon, individuelle forskjeller ift. herding osv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stål med mye karbon (>1%) og mye krom (>10%) vil danne endel primærkarbider. Disse vil man ikke kunne gjøre noe med, og de vil redusere seigheten til stålet. Dette vil gjelde VG10 samt de andre med tilsvarende innhold av krom og karbon.

 

Ved å redusere en av de, eller begge, har man derimot muligheten til å styre strukturen med varmebehandling (herdeprosedyren).

 

Båre krom og molybden gir karbider, men molybden gir litt hardere karbider og litt mindre volumfraksjon.

Molybden gir også muligheten til å anløpe ved høyere temperatur, så man kan få bedre stabilitet ved varmarbeiding og beholde hardhet (i f.eks. HSS).

 

Det er vanskelig å si noe bestemt, kommer an på hva man sammenligner med.

Legeringselement vil kunne gjøre forskjellige ting i forskjellige stål, og er styrt av mengde, karboninnhold og varmebehandling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en nett liten Scrap Yard Mud Pup på vei fra USA.

Bruksområdet er tenkt til slakting/innvendig arbeid i vilt.

Falt egentlig for design / skaft, men stålet er 154CM så det skulle vel tåle nærkontakt med bein og tenner?

Det er den nederste av disse, den med grått skaft

 

MudPup.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
.....for en student som ikke har råd til elmax eller damascus

 

Hva skulle du brukt Elmax eller damascus til?

Finnes mer interessante stål til kniver... :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har en nett liten Scrap Yard Mud Pup på vei fra USA.

Bruksområdet er tenkt til slakting/innvendig arbeid i vilt.

Falt egentlig for design / skaft, men stålet er 154CM så det skulle vel tåle nærkontakt med bein og tenner?

Det er den nederste av disse, den med grått skaft

 

Så ut som en snasen sak det der. :D

154 CM vil være mer utsatt for knekking av eggen enn INFI, om du skulle få kjørt den for hardt mot bein, men den skal være seigere enn D2.

Det bør holde litt lenger enn INFIen ved kjøttarbeid da.

 

Du kan prøve en total eggvinkel på ca 40 grader, og om du ikke er fornøyd med kutteegenskapene kan du gå ned til 35 grader. Noe spissere enn det er nok ikke lurt på det stålet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
....og de heiteste ståltypene er ?

 

Det beste mekaniske egenskapene, hardhet kombinert med seighet, vil du få i stål som ikke er rustfrie.

Om du ønsker stor slitasjemotstand, så finnes det flere varianter av pulverstål med høyt vanadiuminnhold:

Vanadis 4, 6 og 10 fra Uddeholm, CPM 1V, CPM 3V osv fra Crucible og div ASP stål fra Erasteel.

Den beste kombinasjonen i sammensetning for kniver, er i de lavere legerte av disse.

Slitasjemotstanden øker med karboninnhold, men dette reduserer seighete og begrenser eggvinkel.

 

Det er dessverre alt for mange knivmakere som tror at et stål blir bedre jo høyere legert det er, og da får man fort inntrykket at disse er "heite". Det stemmer ikke.

 

Jeg bruker Vanadis 4 i jaktblader. Hadde jeg trodd et annet stål var bedre, hadde jeg kjøpt inn det. (Det er ingen økonomiske fordeler for meg i å bruke Vanadis 4. :mrgreen: )

Har prøvd CPM 3V også, men ble ikke imponert over seigheten. Utelukker ikke at jeg fikk noe dårlig materiale, men Crucible bruker også en annen produksjonsprosess til stålet enn Uddeholm og Erasteel.

 

Til større kniver for røft bruk, er det ikke noe å vinne på et pulverstål. Da pulverstålene uansett er høylegerte med en stor andel karbider, og dette vil begrense seigheten. Enkle stål som L6, Chipper og div carbonstål mellom 0,6 og 0,8 % karbon vil gjøre jobben så sant de er riktig herda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva er prisforskjellen på Vanadis 4 og cpm s30v

 

Ikke helt enkelt å sammenligne, siden Vanadis 4 selges i Norge, mens S30V må bestilles fra USA.

Vanadis 4 koster ca 450,-/kg + moms og eventuelt kapp.

CPM 3V har jeg betalt ca 45 Euro/kg + moms/toll for, fra Tyskland.

S30V burde ligge i samme området, men vil være noe styrt av kvanta og distributør.

 

Et konvensjonelt verktøystål ligger på rundt 150,-/kg + moms.

 

Regna kjapt på prisen for S30V fra knifekits, og fant litt over 1000,-/kg, men dette er også planslipt.

 

Er du ute etter et rustfritt pulverstål, er RWL 34 den beste kandidaten.

 

Det må også påpekes at det er svenskene som er ledende innen verktøystål. Å kjøpe stål over dammen er som å dra til Sverige for å kjøpe is. :lol:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
...s30v svir i importlommeboka ser jeg....

 

Is i Sverige.... :lol:

 

Pulverstål vil uansett svi, men tror ikke S30V er verdt det.

Om du vil ha et rustfritt stål, og RWL ikke er høylegert nok, så er det mulig å få tak i kapp av Elmax også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til Japansk Seki stål? Jeg har hatt en SOG Tigershark med Seki i 12 år nu, og den er mye brukt, synes stålet er helt fantastisk. Litt vanskelig å sette opp, men når den først er blitt skarp holder den utrolig lenge, jeg har brukt et Lansky sett til dette. Ved vedkløyving har jeg flere ganger opplevd å hugge rett i stein uten at det ble hakk. Jeg klarte å knekke et par millimeter av spissen, men det var min egen feil, skulle bryte opp noe som var frosset fast. Den kostet 1600-1800 kr i 1996. De har nye modeller av Tigershark men de har ikke Seki og er billigere. Finnes det fortsatt kniver med Seki? Finnes det noe tilsvarende stål? Her er litt info om den gamle modellen: http://www.bladeforums.com/forums/showt ... p?t=541707 Min modell er sort og da er den vel "powder coated" (vet ikke hva det heter på norsk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

....forutsatt vanlig modell er Tigershark'n i AUS 6, Seki er stålbyen i Japan og produserer flere forskjellige stållegeringer, deriblant SK 5 som ble benyttet i den originale SOG Bowie'n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer jo an på to ting: hva du ser etter, og hvordan stålet er herdet.

Selv er jeg spesielt opptatt av knivens evne til å holde eggen under kjøttskjæring, og Aus-6 har ikke imponerende slitasjemotstand. Det er dog i utgangspunktet helt greit, og oppfører seg ikke altfor ulikt 440A.

Jeg mistenker at mye av grunnen til at jeg har vært misfornøyd med Aus-6, er dårlige herdeprosesser. Dette stålet brukes mye i billige lommekniver, og det bidrar til irritasjon når jeg må sette opp bladet etter 1 dags lett bruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpte i vinter en cold steel master hunter. Kniven er brukt til slakting av en rein,to-tre elg og lett turbruk. Stålet har nå "løsnet" fra skaftet slik at den er riklete. Den er altså ikke helt løs. Er dette noe jeg kan forvente eller bør jeg ta kontakt med jaktdepotet for å bytte kniven? Vet ikke helt åssen kniven er festet inne i skaftet så er litt redd for at den skal løsne helt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kjemisk analyse jeg har gjort viser dette:

Ca 0,5% C, 8,2% Cr, 0,8% Co, 1,0% Mo, 0,3% V, 0,5% Ni, resterende jern.

Det vil alltid være litt variasjon i hver batch, og også noe pga forskjellig analysemetode, så kan nok stemme den sammensetningen de har lagt ut på bladeforums.

At jeg ikke fikk noe Nitrogen, kan være analysemetoden.

 

INFI er ganske enkelt Chipper tilsatt litt cobolt, nikkel og muligens nitrogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjøpte i vinter en cold steel master hunter. Kniven er brukt til slakting av en rein,to-tre elg og lett turbruk. Stålet har nå "løsnet" fra skaftet slik at den er riklete. Den er altså ikke helt løs. Er dette noe jeg kan forvente eller bør jeg ta kontakt med jaktdepotet for å bytte kniven? Vet ikke helt åssen kniven er festet inne i skaftet så er litt redd for at den skal løsne helt.

 

Det skal ikke være sånn.

Det vil være uhygienisk, og du kan få problemer med rust inni skaftet.

Gå og bytt den!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noen som vet hvilken stål strømeng bruker i sameknivene sine?

 

Det skal være et rent karbonstål.

Snakka med en fra produsenten for noen uker siden, men han hadde ikke satt seg inn i det da.

Skal høre med han en gang til.

 

Får å ha de egenskapene det har, vil jeg gjette på rundt 0,7-0,9 % karbon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

noen som har info om AEB-L stål?

 

edit* og UHC (ultra high carbon) er det noe bra? skal vistnok ha carboninnhold på 1,5%

Share this post


Link to post
Share on other sites
noen som har info om AEB-L stål?

Omtrent det samme som 12C27, men solgt av Uddeholm.

(Men begge er fra samme produsent. :wink: )

 

edit* og UHC (ultra high carbon) er det noe bra? skal vistnok ha carboninnhold på 1,5%

"Ultra high carbon steel" refererer ikke til en bestemt legering, men sier bare at det er svært mye karbon i stålet. Disse er som regel svært sprø, men kan være anvendelige om man gir riktig behandling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...