Jump to content

Knivstål FAQ


Edward

Recommended Posts

Min erfaring når det gjelder K990 og bruk av vann som kjølemiddel, er at man veldig ofte vil oppleve herdesprekk.

For å unngå dette er det svært viktig med rett temperatur på vannet. Det må være varmt, men ikke så varmt at det koker for lett.

Prøv med salt i vannet.

Det hjelper også at eggen ikke er for tynn, og at det ikke er dype riper ved eggen der sprekka vil starte.

 

Om det er ønske om å bruke olje er en oljeherdende legering bedre.

Link to comment
Share on other sites

UHB 15N20 ("15/20") vil være seigest og egner seg best til spikking/trearbeid og generell bruk. Dette er også oljeherdende og har mindre fare for sprekking.

UHB 20C ("20-stål") vil være mindre seigt og der med mindre egna til spikking med mindre du anløper det ned til en lavere hardhet. Dette må herdes i vann og kan da sprekke lettere under herdinga.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
til store kniver er høykarbonstål uten tvil det beste.

For mye karbon gjør stålet sprøtt. Det ideelle er et ulegert eller lavlegert stål med moderate mengder karbon. På en stor kniv til hugging bør karboninnhold ligge på 0,5-0,8% karbon.

 

ellers er vg10 og 3g superb,

3G er ganske sprøtt og egner seg kun til å kutte mykere materiale. VG10 er noe seigere, men er fortsatt sprøtt til hardt bruk, spesielt på vinterstid. Fällkniven egner seg best til jaktkniver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg har prøvd å herde aeb l stål i herdeovn på 1025 c med herdefolie. Og lot dem luftherdet, men de ble ikke herdet. Er det noen som har noen tips til hva jeg gjør feil?

 

Det var litt lav temperatur, bruk 1060-1070 C.

Hvor lenge holdt du bladene inne i ovnen etter den kom opp på temperatur?

 

Folie under avkjøling vil ikke påvirke mye.

Link to comment
Share on other sites

Ca 15 min. men hvor fort må de kjøles i luft, holder det å legge dem i romtemperatur?

Du kan gjerne holde litt lenger, rundt 30 min.

Dette er et luftherdende stål, så det holder å bare holde det i luft ved romtemperatur.

 

Er det et langt, tynt blad kan du klemme det mellom to planer klosser av stål, kobber eller aluminium. Det kjøler litt fortere enn luft og holder bladet plant.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Heisann....

 

Er på utkikk etter et brukbart damaskstål...

(Jada, jeg vet at det ikke er optimalt til noe som helst, :roll: men det er ihvertfall pent å se på! :lol: )

 

Jeg ska lage et par kniver som skal brukes som gaver. Bruken disse knivene vil oppleve, vil nok muligens strekke seg til til småspikking av never og pinner og spretting av en og annen hare og kanskje et rådyr. Det er ikke snakk om hverken "survival", batoning eller noe i den retningen.

 

Mottagerne ønsker seg damask, og da er det det det skal være, enkelt og greit.

Men, nå er det jo stor forskjell på de forskjellige leverandørene!

 

http://brisa.fi/steel/damascus-1095-o1/damascus-1095-o1-4x38x230-mm.html

 

Kan dette være brukandes til det jeg har beskrevet? :wink:

 

(Varmebehandling skjer i herderiet på Raufoss...)

Link to comment
Share on other sites

Der var det en hel del brukbart ja!

 

Og i tillegg fra norsk butikk. Takker og bukker! :D

 

Litt sidespørsmål... Vi bruker en hel del Uddeholm stål på jobben.

Er det bare Vanadis typene som er "gullegode" fra dem eller kan noen av de andre typene de har bruke til "ordinære" jakt/tollekniver?

Og hva med Inconell 718? Er det brukandes til noe som helst...? Vi bruker det stort sett ved 48 HRC. Er det mulig å ta det litt lenger? 55-58? Eller er 48+2 tilnærmet max?

Vi har i det siste laget en del klippeverktøy med 60-62 HRC, men jeg husker i farten ikke benevnelsen på stålet...

SS 2763? 2367? :?

Link to comment
Share on other sites

Vanadis-stålene er ikke gullgode, men Vanadis 4E er egna til jaktkniver og andre kniver hvor man ønsker høy slitasjemotstand og eggen ikke blir belasta mye.

Stål som Rigor (A2) og Sleipner er greie stål til mer vanlige kniver.

 

Inconell 718 er ikke egna til kniver, selv om du får det høyere i hardhet.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det å rote gjennom materiallageret og se hva som finnes... :wink:

Vanadis er det nok dårlig med, men mulig det er noen kg med Rigor.

 

Hmmm kanskje en skal foreslå litt prototypefresing av klippekniver i Vanadis...

Da må de jo kjøpe inn litt. :wink: Og når det regner på presten osv osv... :P

 

Regner med at alt "vanlig" verktøystål type 2312, 2242, 2541, Orvar osv bare er bortkastet tid...?

 

(Grunnen til at jeg spør, er at jeg har tilnærmet ubegrenset tilgang til de typene... )

Link to comment
Share on other sites

Siden Vanadis 4 er rimelig dyrt er nok ikke det noe for prototyper, og ikke nødvendigvis så bra i knivene dere skal lage heller.

 

Ingen av de du nevner der vil være noe spesielt bra til kniv nei, men nå er det ikke verre enn at du bare kan kjøpe inn stål som er brukbart til knivene du skal lage.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo alle sammen.

Jeg er ny i dette forumet selv om jeg har lest her en stund...Opprettet bruker først nå

 

Ser at det er vanvittig mye ekspertise her og prøver å åpne med et spørsmål.

 

Jeg er ganske ny på å smi knivblader. Lærte på kurs å bruke gamle harv-tenner som knivstål da dette var et veldig bra stål. Når jeg gikk tom for dette så kjøpte jeg såkalt 20 stål fra Steen N. Dette gikk rimelig greit å sveise og å smi. Så kjøpte jeg det som heter 15/20. Dette virker usedvanlig hardt å smi ut. Det virker som om det er bare omleggstålet som flater ut og ikke knivstålet. Hva er grunnen til dette?

 

Og et spørsmål til... (mulig det finnes et svar et sted i denne tråden) Finnes det Sheffield stål å få tak i lengre?

Link to comment
Share on other sites

Harvtenner har nok litt lavt karboninnhold for en kniv, så ikke anbefalt å bruke dette.

 

15/20 (15N20 regner jeg med det er) er et fint stål til egg, og bedre enn 20 stål (UHB 20C). 15N20 vil oppføre seg litt hardere enn 20C siden 15N20 inneholder legeringselement (nikkel), som øker styrken på temperatur. Dermed vil omleggstålet oppføre seg mykere og flyte lettere ut.

 

Sheffieldstål blir brukt om O1/SS2140. Dette er tilgjengelig fra Uddeholm i Norge under navnet "Arne". Dette er ikke så bra til kniver og chipper lett. Dette er også mer legert enn 15N20 og vil være mye tyngre å smi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken type harvtinder det er snakk om, men jeg har fått analysert tinder fra gamle høyvenderriver, og de holder ganske konsekvent 0,8%c.

Når man jobber med skrapstål er det kun en ting som gjelder og det er testing og eksperimentering.

 

Er det forresten noen som har peil på hvem som kan levere 20c eller lignende lavlegert stål med ca 1%c i dim ca 12x90 eller grovere?

Link to comment
Share on other sites

Vi kutta prøven i to så jeg regner med at det var tverrsnittet som ble målt, disse tindene er veldig gamle. dimensjonen er vel ca 8-9mm i diameter rundt og en lengde på ca halvmeteren pr tind. Jeg vet ikke om du har vært borti slike, men jeg har fått høre at lignende maskiner fra både Sverige og Tyskland har omtrent samme innhold i stålet.

Link to comment
Share on other sites

Er litt uklart hva slags tinder du refererer til. Om du har bilde/link er det lettere å vurdere.

Er det lite fjæring/bevegelse og mye abrasiv slitasje kan det stemme.

De tindene jeg har jobbet med blir enten utsatt for svært høy belastning eller utmatning slik at slike stål vil være uaktuelle.

Link to comment
Share on other sites

DSC_0173_zpsjz41x8kc.jpg

Det skal sies at de er veldig hardt herdet til fjær å være, jeg bruker bare slegge og brekker de av i roten. Sannsynligvis stammer de fra hesteredskap fra sent 1800 eller tidlig 1900 tallet. Har du lyst på en stubb så si ifra

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker så lenge siden gir det mer fornuft ja. Det går nok på tilgang av materialer.

Nå blir slikt laget av stål med 0,55% karbon og lavere.

 

Uansett er ikke brukt stål et godt valg til smiing. Man bør vite sammensetningen på stålet man jobber med, og det vil bli billigere å kjøpe dette enn å betale for analyser.

Link to comment
Share on other sites

Harvtenner har nok litt lavt karboninnhold for en kniv, så ikke anbefalt å bruke dette.

 

15/20 (15N20 regner jeg med det er) er et fint stål til egg, og bedre enn 20 stål (UHB 20C). 15N20 vil oppføre seg litt hardere enn 20C siden 15N20 inneholder legeringselement (nikkel), som øker styrken på temperatur. Dermed vil omleggstålet oppføre seg mykere og flyte lettere ut.

 

Sheffieldstål blir brukt om O1/SS2140. Dette er tilgjengelig fra Uddeholm i Norge under navnet "Arne". Dette er ikke så bra til kniver og chipper lett. Dette er også mer legert enn 15N20 og vil være mye tyngre å smi.

Tusen takk for svar!!

Det var vel litt som jeg mistenkte angående 15N20 (regner med at det er det Steen Nielsen selger).

 

Når det gjelder harvtenner så mente jeg nok mer rivtenner. Likt de på bildet angitt i tråden. Smeden på kurset har smidd i mange år og er den gamle typen... Det var han som anbefalte dette. Jeg fant det vanskelig å essesveise dette. Synes det er greit å bruke nytt av både stål og omleggsjern/stål.

 

Har du noen erfaring med C75S som de selger på Sløyd detaljer? Da med tanke på hånd smiing...

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Har du noen erfaring med C75S som de selger på Sløyd detaljer? Da med tanke på hånd smiing...

C75 vil være nesten det samme som 15N20 bare uten nikkel. Steen selger noe han kaller 15-stål som er omtrent det samme som C75.

Det er bedre enn 20C, men ikke så godt som 15N20, og det er litt mer krevende å herde.

C75 må herdes i vann mens 15N20 herdes i olje.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker så lenge siden gir det mer fornuft ja. Det går nok på tilgang av materialer.

Nå blir slikt laget av stål med 0,55% karbon og lavere.

 

Uansett er ikke brukt stål et godt valg til smiing. Man bør vite sammensetningen på stålet man jobber med, og det vil bli billigere å kjøpe dette enn å betale for analyser.

 

Det var en kammerat med tilgang hos sintef raufoss som tok seg av analyse av det og noen jernbarrer som var et par tusen år eldre. So det kostet meg ingenting. Når jeg har tilgang på flere hundre meter gratis av nevnte stål så har jeg ingen problemer med å benytte meg av det.

Link to comment
Share on other sites

C75 må herdes i vann mens 15N20 herdes i olje.

Takk igjen

 

Er det kun karboninnhold som bestemmer om det må herdes i vann eller olje? Jeg har laget endel knivblader i 20 stål men ikke herdet dem enda. Er det da sånn at dette også må herdes i olje? Skal den tempereres?

 

Har herdet et knivblad i 20 stål og dette var i vann sammen med gamlesmeden... Jeg fant en ørliten sprekk på ryggen i dette bladet. Er ganske sikker på at den ikke var der før herding... Det ble brukt gammelt kjølevann tilsatt salt og temp på ca 70 grader. Temp på knivbladet var så magneten slapp. Varmet sakte opp over glødende koks

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er i praksis alt annet enn karbonet som avgjør kjølemediet. Det hele handler om hvor fort stålet må kjøles ned, for rent karbonstål er det snakk om noen få sekunder. Ved å tilsette legeringsemner som feks krom, molybden og mangan kan man forlenge dette tidsvinduet ganske betydelig. Det tillater en roligere avkjøling som gir mindre spenninger og dermed risiko for sprekking etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Er det et granulat? Lurer på hvor fint granula man kan få evt. om det er sprøtt og knuselig eller seigt?

Jeg så for meg en big bag, kanskje på deling eller å selge litt i smått etter hvert.

Selv skal jeg ha det som legeringselement, ikke direkte til mønstersmiing.

 

Edit: never mind, burde sjekka selv igrunn, "ductile" sier wiki.

Burde jeg tenkt meg mtp. Grønlenderne som smidde av meteoritt.

Link to comment
Share on other sites

Er det et granulat? Lurer på hvor fint granula man kan få evt. om det er sprøtt og knuselig eller seigt?

Jeg så for meg en big bag, kanskje på deling eller å selge litt i smått etter hvert.

Selv skal jeg ha det som legeringselement, ikke direkte til mønstersmiing.

Nikkel kommer som regel i crowns fra produksjon:

http://www.platinginternational.com/pro ... rowns1.jpg

Disse er 20-30 mm i dia. Bedre egna enn støv/granulat om du skal smelte de om.

 

Du skal ha litt produksjon om du skal komme igjennom en big bag. :)

Mindre mengder kan du nok få kjøpt av støperier som bruker litt av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
7 minutter siden, TonnyS skrev:

Tenkte å prøve å lage kniv selv, og har noe st 52-3 konstruksjon stål liggende, er dette noe som er brukende i en kniv?

Kan det herdes? Vann eller olje

 

S355 (st 52-3) er vanlig konstruksjonsstål, og inneholder ikke nok karbon til å brukes i kniv.
Til kniv må du ha et høtkarbonstål som fjærstål, verktøysstål eller martensittisk rustfritt stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har fått tilbud om å låne en esse på lørdag, og jeg har ikke stål. Jeg har aldri smidd før og regner ikke med å få laget noe veldig fantastisk. Mest for å lære. Jeg har sett på YouTube at gamle filer smis om til kniver. Det kan jeg jo klare å få tak i på så kort tid. Er det en god plan, eller har noen et annet godt forslag? 

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en del kniver i årenes løp. 

Har brukt de til forskjellige arbeidsoppgaver som tømmermann. Tidligere fikk jeg fatt i Mora (blå skaft) kniver med stainless blad. Det som var at det var 2 stk typer av disse. Forskjellen var høyden på bladet. (Fra egg til rygg , har ikke målt men ca  2-3 mm) Det var kun den med den høyeste ryggen som var brukernes. Eggen holdt lengre og lettere til å sette opp. 

Nå er det Dewalt sine kniver med stainless blad som "virker" på samme måte. Det står det samme på knivene men det er for min del ikke aktuelt å kjøpe en kniv med "smalt" blad. 

Er det mulig at herding blir forskjellig på grunn av knivblades størrelse?

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, LONGA skrev:

Har kjøpt en del kniver i årenes løp. 

Har brukt de til forskjellige arbeidsoppgaver som tømmermann. Tidligere fikk jeg fatt i Mora (blå skaft) kniver med stainless blad. Det som var at det var 2 stk typer av disse. Forskjellen var høyden på bladet. (Fra egg til rygg , har ikke målt men ca  2-3 mm) Det var kun den med den høyeste ryggen som var brukernes. Eggen holdt lengre og lettere til å sette opp. 

Nå er det Dewalt sine kniver med stainless blad som "virker" på samme måte. Det står det samme på knivene men det er for min del ikke aktuelt å kjøpe en kniv med "smalt" blad. 

Er det mulig at herding blir forskjellig på grunn av knivblades størrelse?

 

At et firma som Mora har forskjell i kvalitet og dimensjon på samme modell i omtrent samme tidsrom vil være overraskende, men kan ikke utelukkes. Forskjell i bredde kan komme av at de har flere verktøy eller at de sliper opp (vedlikeholder det) ved å slipe på en måte at bladet blir litt bredere for hvert vedlikehold. Dette i seg selv burde ikke gi forskjell i egenskaper, men kan være at det over tid skjer forandringer med ovnen eller innstillinger.

Dewalt regner jeg får knivene produsert av andre. Her kan forskjellen komme av at de bruker flere fabrikker hvor både mål og herding varierer mellom fabrikkene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en Knivsmed I Strømeng fra slutten av 70 tallet , muligens 80 tallet en gang ,med 9 tommer blad.

Denne har et veldig hardt stål , og ruster ikke , får heller ikke den velkjente missfargingen som de vanlige karbonstålknivene som jeg har ved bruk.

Kan det være serier med storkniver fra Strømeng som er produsert i rustfritt tro ?

Virker som den tåler ganske store belastninger , men er vanskelig å få skarp. Eventuelt hva slags ståltype kan det være ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...