Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Må nesten legge ut ett bilde av smalinga jeg fikk med en 5,56x55 Villkatt bygget på en gammel M98 kasse. Morro når man fårtil sånt med en gammel Mauser!

 

55gr V-Max og 41gr RP11. 3 skudd på 100m. Kronografert til 1170m/s

bildeyq.jpg

 

Fikk også en like god samling med 80 gr A-Max og 37,5 gr RP11. Kronografert til 1020 m/s. Er imponert over att riflestigningen 1:7 er så bra på både 55gr og 80gr! i tillegg har jeg fått akseptabel presisjon med 70gr Barnes og 75gr Swift. Med disse kan jeg nok krympe samlinga vis jeg legger mer arbeid i det.

 

Her er Rifla

img0621re.jpg

 

Har en tråd på byggeprosjektet for de som ikke har sett det og er interessert, link under.

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Her er min HV-Mauser m98..Ny stokk, avtrekk og sikkring,

Schultz & Larsen demper, kappet løp og Barska 5-15x40

si hva dere vil men barska-siktet fungerer knall! kan vurdere supersikter når jeg er gammel og svaksynt..

 

Billig i bruk er den også, Barnaul 168grs sitter innefor 30mm samling på 100 meter som er lengste avstand testet sålangt.

 

Ønsker forslag og ideer.. er meget sulten på en ny og bedre "look" på rifla :)

 

561339_10150889134572890_1689530509_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her i dag skulle jeg egentlig duracoate litt, men formen er klein og jeg hadde såvidt fyrt opp airbrushen før jeg ropte på elgen..

 

Grum i hu satt jeg iverkstedet og reflekterte, fant ut at jeg hadde styra litt mye med LH og BR-børser i det siste og fikk lyst til å gjøre noe heeelt annet ei lita stund.

 

En stokk stod i et hjørne, ei bunke mauserpiper i et annet.. Røska det parkerte El Cheapo-prosjektet ut av skapet, delte det opp og skrudde i hop denna jaktmauser'n i 8x57 i løpet av en kaffekopp..

 

normal_emm001.JPG

 

normal_emm002.JPG

 

normal_emm003.JPG

 

Trur jeg skal skyte opp med den og se om den ikke kan velte et eller annet dyr i høst.. :wink:

 

M98 systembørse?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kom over noe jeg haaper er et godt tilbud, saa jeg takket ja og naa er denne paa vei i posten til meg:

 

puppy027.jpg

 

puppy025.jpg

 

 

Haaper det er noen som kan fortelle meg hvilken modell detter er, ca. produksjonsaar, etc. ut i fra bildene?

 

Rifla er en Carl Gustav Sporter i 6,5 x 55, har 26" loep, Timney avtrekk og toppet med en billig Bushnell, det er all informasjonen selger hadde samt bildene.

 

Jeg gleder meg til aa faa testet svensken. :D

 

Edit: Fant ut av det. Modell 1894.

 

Mads

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Då var nye Mauseren i hus... Custom rifle basert på Husqvarna kasse og løp. Grei valnøtt stokk med fleur de lis nettskjæring.

Kaliberet er den klassiske 9,3x62. Testskyting i dag med 285 gr partizan gjekk godt! Ser fram til å nytta denna rifla på jakt.

Har sauer 202 frå før, men den vert nok andrevalget frå no av.

Link to comment
Share on other sites

Har et kjapt spoersmaal, bare for aa vaere paa den trygge siden.

 

Jeg har faatt min M94 mauser i 6,5 x 55 i hus, den har 26" lengde paa loepet og alt er stroekent paa vaapenet.

 

Etter jobb i dag skal jeg ut aa proeveskyte/sikte inn og den eneste tilgjengelige ammomnisjonen er Sellier & Belliot 140 gr SP.

 

Har soekt paa google, og de fleste sier at det er bare aa kjoere paa med fabrikkammo i disse gamle mauserne.

 

Er jeg paa den trygge siden? Eller er det noen forhaandsregler som maa tas foer enn en proever det foreste skuddet?

Link to comment
Share on other sites

M-96 rettrekker? Det kjenner jeg ikke til. En rettrekker er en boltrife der man ikke løfter ladearmen opp og ned ,bare rett bakover og rett fremover . Vridebevegelsen for å åpne rekylklakkene skjer inne i sluttstykket.

Svenskmauseren er av opp-nedbevegelse men spenner riktignok på vei fremover i motsetning til M-98 som spener noe opp og resten ned noe som gir kortere og hurtigere slag

Link to comment
Share on other sites

Still alive! :mrgreen:

 

Satt paa kikkerten og tok et par skudd paa 100 meter, saa 4 klikk til hoeyre paa kikkerten og jeg var i midten.

 

Mildt sagt imponert over den gamle svenske fruen, klarte enkelt aa samle 5 skudd paa ei snuseske med S&B 140 gr, FMJ. Lite rekyl og godt avtrekk. Men maa oppgradere kikkerten, staar en Bushnell Trophy paa naa og den er klar og fin paa X3, men saa fort jeg skrur opp litt blir det veldig "melkete".

 

Gleder meg til helga, da blir det mer skyting og kanskje ei gaas eller to!

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens. Fra min avdøde bestefar er det igjen en hel haug med borser, 1 Mauser M98, 2 Krag-Jørgensen (typene er jeg usikker på) pluss et par andre. Når den tid kommer vil jeg "hedre" min bestefar ved å pusse opp våpenet og få det i bruk på skytebanen. Har lest gjennom tråden og bevares, utrolig masse fine bøsser, men jeg er ute etter en "grønnskoling-guide" til hva som kan og bør gjøres. Jeg tror dette er en vanlig HV-Mauser.

 

Et krav er ny (og litt påkostet) stokk, mulighet for to-fot, optikk, bunnladet magasinbrønn og dreing av løp for lyddemper og/eller rekyldemper.

 

Hjertelig takk for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke "ødelagt" rifla med å modifisere den slikt.. :cry: hva med å evt. blånere og fjerne rust, bedde originalstokken og montere diopter?

 

Men om du virkelig ønsker å gjøre det så er vel det viktigste å bedde, installere nytt avtrekk og skaffe en bedre sikring.

 

Husk at "skytbarheten" avhenger litt av stand på pipe og spesielt kroning.. kroningen er ikke noe problem om du skal få den gjenget, men om riflingen er slitt og/eller det er rust i pipa kan det bli problemer.

Link to comment
Share on other sites

Takk sjuogseksti,

 

På vår eiendom fantes det en gang et ganske kjent båtbyggeri, og vi har mye materialer igjen av diverse edle tresorter, bla.a tykke emner av mahogny. Ideen er å få laget en stokk ut av den. Smelte sammen to familietradisjoner kan du si. Jeg vil egentlig ikke "modde" den noe særlig, men skal den brukes vil jeg helst ha lyddemper montert. Slitsomt i lengden uten. Hadde også vært knall å få flammeherdet metallet.

 

Ved siste inspeksjon så jeg ingen tegn på rust på andre steder på våpenet, men jeg har ikke fått inspisert løpet.

 

Må lese meg opp på bedding skjønner jeg...

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet om det finnes 5sk. boksmagasin til M98?

Jeg har funnet 3sk. som erstatter bunnplata, men synes det er rart at det ikke finnes 5sk. med samme patent.

Jeg ser på låsemekanismen på magasinet at det er sikkert der det begrenses i lengde, men skjønner ikke hvordan det skal kunne bli et problem å forlenge magasinet under låsen.

 

Alle tips mottas med takk.

 

PS! Jeg vil ikke ha 10sk. eller 20sk. magasin. Da blir det heller 3sk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk endelig bytta stokk på min Mauser m98 i helga! Skulle også bytte til timney avtrekk med sidesikkring. Dette gikk egentlig knirkefritt å montere, men sluttstykket ble veldig hardt å dra opp etter at jeg "avfyrte" Virker som det er noe som ikke stemmer med avtrekket og passformen. Noen som har vært borti no lignende? tenker å levere den til børsemaker evt..

Link to comment
Share on other sites

Nei, var ikke mye å skryte av den siden hans..

 

Her har du mauserstokken på ebay: http://www.ebay.com/itm/Mauser-98-Stock-Walnut-gun-stock-Lowel-L96-/320975471395?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4abba10323

 

Man vet jo ikke prisen, men jeg ser han har solgt samme stokken til Mosin Nagant for bud mellom $170-200. Regner med du kan få den deromkring, Smygen. Han får mye skryt for håndverk og finish fra tidligere kjøpere.

Kanskje han sender til Norge for en rimelig penge. Ellers kan du jo bruke jetcarrier.

 

Kanskje det hadde vært stilig med en M67 med litt større løpsdiameter i den?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å bygge om Mausern allikevel, men da med stokk som ikke ødelegger muligheten til å tilbakeføre den til org stand.

 

En sånn en som det her skulle fungere ok, ble jeg fortalt ihvertfall. http://www.atigunstocks.com/stocks/179- ... stock.html

Men det er ikke bare bare å få kjøpt stokker fra USA, noen som vet om en side som faktisk sender til Norge? (Evt noen som har en slik en liggende til salgs?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også en sånn stokk, men gadd ikke alt styret. Klarte i alle fall ikke å finne en butikk som ville sende til Norge, og på flere sider stod det at akkurat denne stokken er underlagt eksportrestriksjoner - husker ikke hva slags regel eller traktat som lå til grunn. Du kan jo alltids prøve å få den sendt via Jetcarrier?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å bygge om Mausern allikevel, men da med stokk som ikke ødelegger muligheten til å tilbakeføre den til org stand.

 

En sånn en som det her skulle fungere ok, ble jeg fortalt ihvertfall. http://www.atigunstocks.com/stocks/179- ... stock.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Men det er ikke bare bare å få kjøpt stokker fra USA, noen som vet om en side som faktisk sender til Norge? (Evt noen som har en slik en liggende til salgs?)

Jeg vurderte også en sånn stokk, men gadd ikke alt styret. Klarte i alle fall ikke å finne en butikk som ville sende til Norge, og på flere sider stod det at akkurat denne stokken er underlagt eksportrestriksjoner - husker ikke hva slags regel eller traktat som lå til grunn. Du kan jo alltids prøve å få den sendt via Jetcarrier?

 

Kortid dette var? Eg har ein sjølv til min M98, som eg fekk for lengje sidan, samt at eg kjøpte ein slik til ei veninne til hennar M98 i begynnelsen av august. Ingen problem å få det inn til Noreg whatsoever.

Link to comment
Share on other sites

Var vel omtrent på den tiden tenker jeg, men prisene var lavere - $80 eller noe sånt, også var det masse greier på nettstedene jeg besøkte om "regulation" ditt og "no foreign sales" datt. Men det hender jo at butikkene har sin helt egen tolkning av hva slags regler som gjelder, og det er også noen som ikke bryr seg, men eksporterer læll.

 

Dette står å lese på en av nettbutikkenes sider vedrørende denne stokken (som de av en eller annen grunn anser som et ITAR-objekt)

International Traffic in Arms Regulations (ITAR): Some of the item(s) on this website are subject to the International Traffic in Arms Regulations (ITAR), and export is strictly prohibited without authorization or a license issued by the U.S. Department of State's Directorate of Defense Trade Controls. B

 

Også må du bekrefte at du er en "US person" og ikke har tenkt å eksportere den ekstremt farlige plaststokken :roll:

Å få det inn til Norge er nok ikke problemet, nei, bare du får det ut av USA...

Link to comment
Share on other sites

Eg bestilte iallefall hos ATI, og det var overhodet ingen problem. Bestilte, betalte, og den kom etter rundt tre veker. Det beste er å sende mail til nevnte sjappe, forklare situasjonen, og spørje seg føre. Alternativt kan ein kjøpe ATI-stokken i Noreg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne dingsebomsen her til min mauser...

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/sece1e461583f/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/328552L&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=5051807D-8AE9-1F90-3D25-141414185B8D

 

Da kan du sette på nær sagt hva som helst av sikter, så lenge det er "long eye relief". Slipper å betale børsemakeren for å lage til bakpå også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke noe bilde av det montert, da jeg ikke er kommet så langt i prosjektet (http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=74757). Men monteringen skjer ved at det militære baksiktet fjernes delvis og basen settes ned i "tomrommet" og låses deretter med setteskruer foran og bak. Det kommer full rapport så snart jeg har en ledig kveldsstund og får begynt å sette sammen ting.

Link to comment
Share on other sites

I noe som kan kalles et impulskjøp kjøpte jeg nettopp en borre og gjenge-jigg til Mauser M98 og diverse andre kasser. Det er oppgitt at man kan borre for montasjer med "standard hole spacing", og jeg lurer på om picatinnyskinnene til EGW sorterer under dette.

 

Noen som vet? Eller vet om andre montasjer som vil passe?

 

brownellsjig3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...