Jump to content

Våpenreglene i Sverige er helt på trynet!!


9,3x62 SL

Recommended Posts

Må vel klage litt på Sveriges våpenregler....

 

4 våpen er det som er lov i Sverige. Har man en GOD grunn, så kan man få 5 våpen. Og har man en enda bedre grunn, så KAN man bli eier av 6 våpen. Man kan få en pistol i skapet, dersom man er medlem i en pistolklubb. Denne regnes da bort fra de andre våpnene...

 

Det som jeg, og de fleste andre, vil fram til, er at en jeger og skytter trenger mer enn 6 våpen.

 

1 Rifle til storvilt

1 Rifle til enda större vilt. (Afrika for eksempel)

1 Rifle til mindre vilt

1 Rifle til baneskyting

1 Kombinasjonsvåpen. Drilling, kombi osv..

1 Rifle med stort "ha-begær"? :oops:

1 Rifle i 22 cal.

1 Hagle til jakt

1 Hagle til baneskyting

1 Pistol eller Revolver

 

Der var vi oppe i 9 våpen...Mens Svenskene sier stopp på sex (6) :evil:

(7 med Pistolen)

 

Jeg anser at dette er MINIMUM for en jeger og skytter, som vil ha alt på plass....

 

Noen som sier imot? :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har på ingen måte bruk for mer enn 6 våpen, men det er selvfølgelig fordi jeg ikke jakter alt som beveger på seg.

 

Dette holder for min del:

Rifle som kan brukes til både storvilt og småvilt, i egnet kaliber (6,5x55 selvfølgelig 8) )

Hagle til fuglejakt

.22 til trening og koseplinking

Kombinasjonsvåpen til f.eks. rådyrjakt eller toppjakt

 

Skulle jeg ha behov for kraftigere riflekaliber er jeg glad jeg har systemrifle ;)

 

Definitivt imot.

Link to comment
Share on other sites

Må vel klage litt på Sveriges våpenregler....

 

4 våpen er det som er lov i Sverige.

 

Det som jeg, og de fleste andre, vil fram til, er at en jeger og skytter trenger mer enn 6 våpen.

Der var vi oppe i 9 våpen...

 

Noen som sier imot? :roll:

:shock:

Ja, jeg sier imot deg. Trenger man virkelig så mange våpen da :shock::?:

For det trenger ikke jeg , så de svenske reglene er så seg såvidt greie dem. Etter mitt ståpunkt i allefall.

Stormannsgalskap er det å skulle ha mest mulig våpen, eller hva :?:

Link to comment
Share on other sites

Trenger en så mye da?

Bitteliten rifle

Liten rifle

Stor rifle

Hagle

Eventuelt et kombinasjonsvåpen

 

Dekker det meste av jaktbehov og gir ennå rom for litt. Verre er det med arvede våpen hvis disse også skal ta plass i garderoben som tellende. Litt problematisk er det og for oss som tillegger ting mye affeksjonsverdi, vanskelig å få plass til gamle bitteliten rifle, gamle liten osv...

Link to comment
Share on other sites

[stormannsgalskap er det å skulle ha mest mulig våpen, eller hva :?:

er du seriøs?

blir som å si at alle som har en større bil enn en opel vectra mmed 1,6 liters motor lider av stormannsgalskap?

eller å si at om du vil beholde bestefars elgbørse så er det et snev av stormannsgalskap.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at trådskaper mikser bane/konk-skytevåpen og jaktvåpen.. disse teller ikke alle som jaktvåpen!

 

 

Er jo selfølgelig spørs hvor spesialisert en ønsker å være..

Ikkje sjelden at en jæger med hånden på hjertet ikkje trenger flere våpen en 6 til jakt. Men hvis en ønsker å spesialisere seg så blir det problemer med en gang.

 

Før i tia når jægeran ikkje var så inmari intressert av "prylar" (ting..) så trengte di faktisk meget sjelden mange våpen. Fordi om folk s før i tiden var intresserte i våpen og "grejer" så er vi mye mere fokuserte på dette med ting generellt idag! This is a trubbeling story in my mind!

 

Men:

Jeg synes reglene er rett og slett gale,, patetisk. Jeg klarer ikkje å være mere farlig med ti våpen en med ett våpen og jeg er sikker på att det er meget sjelden att folk organiserer seg med private våpen og hiver seg ut på organiserte amokkstreker.. 8)

 

Se på folkens i finland. Di vet hvordan dette skall være di.

Skjer ikkje mye mere "privatvåpenvold" der.. hvis vi bortser fra skyteepisoden på den derre skolen forleden sommer.

 

Slipp lovene løs, i hytter å fjøs

:idea:

 

Mvh kruttlysten (som er svensknorsk som akkurat nå bor i sverige)..

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del syns at eg klara å leve eit fullverdig liv som jeger og skyttar med *skal vi sjå* 6 våpen. Det er inkludert konkurransevåpen, og eit våpen eg aldri bruka som eg like gjerne kan selge. Kunne sikkert tenkt meg eit våpen eller to til dersom økonomien tilseier det, og det skal eg nok klare å få gjennom etter dagens regelverk. So for min del er reglane til å leve med.

 

Det betyr ikkje at eg har planer om å begynne å bestemme eller ha veldig sterke meiningar om kor mange våpen alle andre har behov for. Nokon er godt fornøgd med 2, andre ville helst hatt 15.

 

Og ja, eg syns forøvrig våpengarderobe på 6 jaktvåpen er litt lite. Det første forslaget på 8 våpen synest eg hadde vore meir passeleg.

Link to comment
Share on other sites

Men:

Jeg synes reglene er rett og slett gale,, patetisk. Jeg klarer ikkje å være mere farlig med ti våpen en med ett våpen og jeg er sikker på att det er meget sjelden att folk organiserer seg med private våpen og hiver seg ut på organiserte amokkstreker.. 8)

 

Nettopp. Og dermed er forbud eller begrensning på antall bare tull.

 

Det jeg blir mest oppgitt over er at alt for mange jegere og skyttere sier at de personlig ikke trenger flere en så så mange våpen. Og derfor er det helt greit at ingen andre kan ha flere heller. :roll:

 

Jeg personlig trenger ikke en lav sportsbil, men kun en større 4x4 med høy bakkeklaring. Disse lave sports bilene går dessuten veldig fort, blir ofte kjørt av unge menn med mindre kjørekunnskaper en det de selv tror, og utgjør dermed en fare i trafikken. Så da syns jeg det er greit om vi forbyr lave sportsbiler, eller ihvertfall begrenser hvor mange en person kan eie. Det går tross alt ikke utover meg selv, så da er det greit... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik mitt bruksmønster er p.t., har eg strengt tatt ikkje behov for meir enn 4 våpen:

 

1 jaktrifle type grov for hjortejakt

1 banerifle for baneskyting

1 salongrifle for billig skytetrening og småvilt

1 hagle for leirduer og småvilt

 

men eg har ingen problem med at andre ser behov for det dobbelte eller tredobbelte (eller meir) utan å stemple dette som "stormannsgalskap".

 

Ser eigentleg ikkje behov for å kalle det stormannsgalskap å ha mange våpen, jakt og skyting er ein hobby og folk som brenn for hobbyen må få lov å dyrke denne. Det er ein større risiko for det norske folk at det i gjennomsnitt er 20 år mellom kvar gong el-anlegget i hus blir kontrollert enn at jegarar har 8 (eller 10, 12, ...) våpen i staden for 6.

 

Er det stormannsgalskap å ha hytte både på fjellet og ved sjøen? Eller å ha godt og romslig hus med 3 rom meir enn ein strengt tatt har behov for?

Link to comment
Share on other sites

man TRENGER aldeles ikke 9 våpen :shock:

vis du jakter på alt som er mulig å jakte på:

1 rifle til safari-tureren (stort kaliber)

2 til storviltjakt i norge/skandinavia

den over kan også brukes til det meste av småvilt..

vis du vil ha en egen rifle til smått småvilt pga støy, pris på patroner, osv kan man ha en:

3. 22lr-22wmr-17hmr.

ei hagle, som funker til baneskyting,og som duger til jakt på alt fra trost til gaupe.

og hvorfor ikke bruke jaktrifla/jakthagla til baneskyting?

nå er jeg "fersk" da, å har enda ikke lært meg enda den "må ha" faktoren :lol:

 

ser for meg selv ca 3-4 våpen i fremtiden:

1 .17hmr til alt småvilt

2.6,5x55 til stort småvilt,storvilt.

3.ei god O/U halge som kan brukes til alt ei hagle kan brukes til.

så var det denne "må ha " faktoren..

 

skjønner godt at dere som er ofte på banen og skyter trenger flere våpen, men 9 våpen.. det skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner absolutt folkens som ønsker mange våpen.

 

Jeg synes jakt er en aktivitet med mange forskjellige univers..

Jeg ønsker sjøl enda ett våpen i klass1,, fordi om jeg allereda har to st i klass1. Det å spesialisere seg for å så bli mere effektiv synes jeg er en viktig del av jakten og det å være jæger idag.

 

Idag har jeg det dere ser der nede... for jakt.

Men jeg ønsker meg absolutt flere våpen:

bla disse som jeg har konkret behov for!!!

- tøff hagleautomat for jakt ved sjøen!

- klass1rifle for utenlandsjakt!

- kombivåpen for en spesiell vinterjakt jeg liker ekstra godt!

 

Men slik behovene mine er akkurat nå så klarer jeg ikke å velge bort noen av di våpnene jeg eier idag.. så jeg forbli en litt mindre effektiv jæger som også må si nei takk till en jakt her og der pga att jeg ikkje har våpen.

 

Tragisk. Som sagt, jeg er ikke mere farlig med flere våpen en ett... ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg trenger:

 

20/76 o/u lettvekter - til ryper, duer etc.

12/76 o/u - til det meste

12/76 pumpe/halvauto - grovhagle til stasjonær småviltjakt.

 

12/76-7x57R - til div jakt.

 

.22LR - jakt og skyting rundt hus/hytter

.22 Hornet - fugle/sekkerifle(delbar enkeltskuddsrifle)

.223 Rem/.243 Win - stasjonær småviltrifle til åpent terreng

6.5 Grendel - toppjakt og hare

7mm-08/7x64 - smått og mellomstort hjortevilt

.7mm STW/.300 Wby - snauflaterifle

.358Win halvauto - drivjakter

9.3x62 - elg og bjørn

.416 Rigby - kjempestort Afrikansk vilt

 

 

13 våpen var vi kommet til, og enda har jeg ikke nevnt noen moro-å-ha våpen...

en våpengarderobe på 6 våpen er en vits.

Link to comment
Share on other sites

Den virkelige vitsen er at av alt det som står i den nye forskriften er det akkurat denne egentlige bagatellmessige biten om jaktvåpengarderobe folk legger merke til.

Link to comment
Share on other sites

bagatellmessig for stå for deg.

 

 

 

jeg er rimelig sækker på att jaktintressen er som andre "samtidige" intresser.. di er mye fokusert på det tekniske og hver ny gadget (ting) blir en hype, noe en bare må kjøpe.. dette burde vi disskutere synes jeg. mye vi driver med er usunt. bare se på utstyrspanikken mange driver med her inne! :shock:

Men:

våpnene er/blir en sentral del av vær jægers utstyr. vi flytter alt mere i løpet av livet vårt. di våpnene vi trenger for forskjellige typer jakt er ikkje sjelden meget forskjellige. ikkje sjelden forandres jaktintressen våres,, da trenger vi ikkje sjelden nye ting og det er slettes ikkje hver gang det er mulig å selge noe en har i skapet grunnet konkrete behov!

etc etc

 

ikkje rart att folk reagerer.

vi i sverige har i stort akseptert att det forholder seg slik.. men vi er sækkert meget få som egentlig skjønner hvorfor loven er slik den er.

 

mange trur att loven er slik den er fordi "hvis en jæger som eier myyyye våpen får inbrudd så er det ikkje bra".. men hvor ofta har det skedd før hvis jeg for lov å spørre? Nei,, vet du hva! Jeg trur att det er det som finne oppe i hodet på folk som er farlig og IKKJE ett eller fem våpen ekstra :!:

andre sier att loven er slik den er grunnet att jægeren/eieren blir farligere. Hvor mange våpen kan du bære på hvis du ønsker å drepe noen eller rane en bank? Nei,, vet du hva! Jeg har nok å ha kontroll på ett og to iblandt :!:

slipp lovene løs, i hytter å fjøs

Link to comment
Share on other sites

.....Ditta innlegget kan ikkje vere seriøst...?

 

Har en bruk for meir enn 6 våpen? ....Hmm la meg tenke, NEI.

Skal en virkelig ha fire ulike halgler, frå trost - leirdueskyting - gaupe?

 

Skjønna ikkje koff folk skal ha alle dei våpena, fordi det er kult? to våpenskap, om og gjere å fylle skapa opp med våpen som nesten ikkje blir brukt å så selge dei to år seinare fordi "lite brukt"

Att dei gidd å bruke så mykje energi på det der skjønna eg ikkje.

 

....Folk e visst forkskjellige her i verden.... :lol:

:lol:

 

Dette ser eg for meg iallifall

 

1. Storviltrifle 6,5*55.

2. Småviltrifle 22LR.

3. Hagle. Kal 20 / 12.

4. 223 (Baneskyting og div).

Link to comment
Share on other sites

Nå som det er blitt påbudt med våpenskap, så ser jeg ikke helt hvorfor dem skal begrense oss til å ha f.eks. 6 våpen jeg. Jeg er ikke farligere med 30 våpen, enn jeg er med 1 våpen, og jeg får bare brukt 1 våpen om gangen. Og siden de 30 er innlåst til enhver tid....når dem ikke er i bruk, så er dem like trygge som de 6 staten mener vi er skikka til å ha..........

 

Men jeg vil svært gjerne ha så mange våpen jeg har lyst til, uten at det skal sitte en dust øverst i systemet som jeg betaler med mine skattepenger, som skal bestemme hva jeg skal og ikke skal ha. Dette er noe forbanna tull alt sammen :evil::evil:

 

Og du her oppe som sier at det er stormannsgalskap å ha mange våpen.......hva har du røyka da ??? Sjøl om du bare vil ha 1 våpen, så er ikke vi andre som vil ha 10 våpen stormanngærne :idea:

 

Og hvis jeg vil ha en Patrol og ikke en Lada, så er jeg vel ikke stormannsgæern ???

 

EDIT: jeg er prinsippielt imot at andre alltid skal bestemme hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. Er vel snart så vi må be om lov til å tørke oss i ræva også :twisted:

Link to comment
Share on other sites

det er kun du som skal ha våpenet som skal begrense hvor mange våpen du vil eie så lenge de er forskriftsmessig oppbevart. mange som meg selv har en genuin interesse for våpen og har stor glede av å eie våpen! om folket på toppen skal begynne å luke ut potensielle "farlige" ting så syns jeg heller de skal begynne med å luke ut alle de farlige veiene vi har her til lands og hive ut mulla krekar. det trengs jo strengt talt bare ett våpen for å få til en ulykke så hvorfor de skal begrense antall fatter jeg ikke. værtfall ikke når det er bestemelser for hvordan de skal oppbevares i den nye forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Enig med kermit. Jeg har rifler fra 22lr til 450 marlin. Jakter på 3 kontinent, og på det meste her hjemme. Pluss at vi er en gjeng som skyter jevnlig og mye! Alle våpnene er med andre ord stadig i bruk,og jeg ser gjerne at jeg vil ha flere..... Er også ivrig sportsfisker,og jeg trenger mange fiskestenger for å dekke alt jeg fisker etter.

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva jeg ser for meg som MIN komplette jaktvåpengarderobe.

 

Hagle cal 20 s/s liten lett til rype osv.

Hagle cal 12 o/u tyngre til due rev osv

Drilling rådyr/harejakt med hund

22lr lite småvilt lydempet

223/22-250 varminting med 6x24 kikkert tung.

6 BR bukkejakt/toppjakt med 3x12 56mm med lys

6,5 55 lett børse med lett 3-9 kikkert reinsjakt

280AI rustfri tung tofotbørse med 6x24 kikkert til seljakt

8x68 elg/hjort med 2.5x10 50mm

Dobbeltrifle 9,3x74R elgjakt 1-4 kikkert

Grovbørse 375/458 Afrika hvis mulig en gang

 

Uff med den nye våpenloven kan jeg ikke få en våpengarderobe som er spesialtilpasset alle jaktformer :( Må bli kompromiss med systemvåpen og bytte av løp/kikkert med påføgende jobb med innskyting og må planlegges på forhånd.

Synes lista ble fin og dekker det meste av jakt :D

Link to comment
Share on other sites

.....Ditta innlegget kan ikkje vere seriøst...?

:lol:

 

Dette ser eg for meg iallifall

 

1. Storviltrifle 6,5*55.

2. Småviltrifle 22LR.

3. Hagle. Kal 20 / 12.

4. 223 (Baneskyting og div).

 

Hmm, "ditta inlegget"

korsn dialekt er det dærre hvis jeg for lov å spørre?

 

Hvis det er meg du spørr så er svaret ja. (JA :lol: !)

 

-korsn rifle brukar du når du skall utenlands å jakte storvilt la oss si en gang annen hvert år ? eller velger du da bort 6,5en og heller kjøper en i 375h&h som du bruker hjemme i norge og?

-synes du ikke en mere værtålig hagle er fin å bruke utmed kysten? eller spiller type haglebørse null rolle?

-så hvis vi later att denne loven er viktig,, hva er argumentet ditt??? Att du ikkje trenger en mere spesialisert våpenarsenale??? dette argumentet er jo selfølgelig ikke objektivt nok for å regne in andre en deg selv. så,, jeg lurer på hva argumentet ditt er???

 

Ikke les inlegget mitt som noe "surt"... jeg skriver med åpent sinn og er ikke sinna i det hele tatt. Bara så det er sagt. Kan leses litt feil skjønner jeg :)

 

MVH Niclas,

 

Ps, meget intressant att vi tenker så forskjellige her.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men ein kan jo ha så mange løp som ein bare vil til ei kasse... Og stokker..

 

Så: Kombi 12/12+ 12 ett eller anna

Ei ann hagle etter behov

22Lr/Mag - 17Hmr

Rifle type kort. 223-308

Rifle standard 6,5x55- 9,3

Rifle magnum 264-460

 

Er nok sånn ein må begynne og tenke..

Sjøl om æ ikkje like at det blir sånn.

Link to comment
Share on other sites

Liten feil der ja, meinte forumet...

Dialekta, hehe nynorsk... :lol:

 

Hagle kalibera er ikkje så store forskjellen så for meg spela ikkje det noko rolle, derfor vi har nr på patronene sant...? Ja

 

Reise utanlands..? Så synest eg det ikkje hastar å kjøpe våpen å så bruke det 2-3 gongar utanlands.

Like greitt å kjøpe eit skikkeleg kaliber med ein gong så ein kan bruke på storviltjakt og trofejakt [med mindre et ikkje er elefant elelr noke jyyskla stort beist]

Link to comment
Share on other sites

trur vi er ganske så enige stiansen :)

 

hvis en har 15 våpen eller uansett antall våpen så trenger en ikkje å selge bare fordi loven blir en annen. Det du har det har du..

men hvis en så trenger å bytte den la oss si 15,e byrsa så må en motivere bruket på linje med alle andre som ønsker seg så mange våpen.. da blir det heller å holde hardt å pleie børsene godt og vell.. aldri selge noe som helst livet ut 8)

Ahaa, nynorsk ja.. det eksiterer ikkje nært meg skall du vite.. han der mannen/professoren som reiste landet runt for å samle in dialektene till nynorsken kan ikkje har hatt så stor reisebudsjett! så veeldig langt nor kom han nå ikkje i hvert fall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis en begynner fra ingenting vel kjent og innebygd med de nye reglene kan nok 6 våpen holde.

 

For egen del har jeg en stk Star Baikal enkeltløper som jeg kjøpte på min 16 årsdag for mange 10-år siden. ( Var 16 års aldersgrense tidligere for kjøp av hagle).

 

Denne hadde jeg etterregistrert for en god del år siden lenge før de nye regler kom.

Hadde vel vært best å levere denne hagla til den lokale lensmann og be ham slitte den ut for meg.

Men det blir for meg som det blir for de som arver fars, bestefars, onkel eller annens gamle rifle og hagle - jeg vil ha den som en kurositet, ett gammelt og kjært minne.

 

Så har jeg ei trostehagle, Anchutz 9mm flobert, kjøpt av en kjenning for 200,- kr for noen 10-år siden.

Kjøpt som en kurositet, har patroner i fleng, både ulovlige ( blyhagl ) og lovlige ( kulepatroner).

Denne ble også etterregistrert samtidig som Star Baikalen, lenge før nye regler.

 

Denne er fullstendig ubrukelig for enhver jakt, har kun prøvd haglpatronene, kulepatronene har jeg tilgode å prøve enda, det blir vel til sommeren.

 

Nå er ikke hagle det prekære for meg, har ei o/u Antonio Zoli 12/70 som danker ut mye utseendemessig og i pris.

Men jaggu hadde det vært fint med ei s/s også, det var jo det jeg egentlig ville ha, den tid BRNO produserte disse pene s/s med Engelsk skjefte.

 

Så har vi tyngre riflekalibre, fint å kunne hatt litt tyngre saker også som 375H&H eller 458W.

Men så er det jo mye innteressant blandt finere kalibre også, "bare" .22LR virker litt blodfattig, joda har ei .222R type BRNO Fox

 

Men muligens vil den lokale lensmann skjønne hvis/når jeg søker igjen, at disse "gamle" etterregistrerte våpen jeg har, knappest kan regnes som jaktvåpen?

Kanskje jeg kan håpe han skjønner at der er noe som mangler i mitt våpenskap?, att ikke alt jeg har stuvet bort i skapet er up to date jaktmessig?

 

Svaret får jeg vel ved neste søknad, hadde flere ferdige utfylte søknder liggende for mange år siden, men ingen ble sendt - hadde nok fått de innvilget dengang.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at noen har skjønt det. Begrensningen bør først og fremst være ens egen økonomi.

 

Man kan ikke gjøre noe annet enn å humre når man ser at enkelte mener at man ikke trenger flere våpen enn andre har våpenskap og synes at et tosifret antall våpen er forferdelig mye :lol:

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å se hvordan enkelte definerer sine BEHOV og hva man MÅ ha og kommer opp med 12-15 våpen.... :shock:

 

Nå må jeg jo si at jeg personlig tror ikke man blir farligere av å eie 15 våpen enn å ha bare 1. Det er bare det ene våpnet en person med "farlige" tanker har i hånden som gjør han farlig.

 

På en annen side så stiger risikoen for at en med "mange" våpen blir utsatt for innbrudd og da er det plutselig mange våpen i omløp i kriminelle miljøer. Her må man jo også legge til et spørsmål; Hvor mange ganger har man hørt at det er jaktvåpen innvolvert i ran osv?

 

Jeg kunne personlig tenkt meg å fylle et par voksne våpenskap kun fordi jeg har lyst, jeg er glad i å skyte og skyter mye men hvis jeg med litt nøkternhet skulle se på mitt behov så tror jeg at jeg klarer meg;

 

# 22-250. Plinking/trening/skadedyr/rev/sel/rådyr

 

# 6,5x55. Plinking/trening/skadedyr/rev/sel/rådyr/elg

 

# 460Wby. Trening/skadedyr/rev:shock:/elg/utenlands

 

3 rifler som dekker alt, kunne egentlig tatt bort 22-250'n og fremdeles dekket alt med 2 :?

 

Men mitt personlige syn er; jo flere jo bedre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

[oppgitt]Hvorfor dette voldsomme engasjement mot "våpengarderobe" og syting om hvor komplett umulig det er å drive fornuftig jakt uten 10-12 pang-panger, når det dere egentlig er i mot er praksisen med behovsprøving av våpen? Eller er det bare formålsløs syting og tidtrøyte, som kanskje kommer godt med nå som hijab-saken har dødd ut i media og jaktåret går mot slutten?[/oppgitt]

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å se hvordan enkelte definerer sine BEHOV og hva man MÅ ha og kommer opp med 12-15 våpen.... :shock:

 

Nå må jeg jo si at jeg personlig tror ikke man blir farligere av å eie 15 våpen enn å ha bare 1. Det er bare det ene våpnet en person med "farlige" tanker har i hånden som gjør han farlig.

 

På en annen side så stiger risikoen for at en med "mange" våpen blir utsatt for innbrudd og da er det plutselig mange våpen i omløp i kriminelle miljøer. Her må man jo også legge til et spørsmål; Hvor mange ganger har man hørt at det er jaktvåpen innvolvert i ran osv?

 

Jeg kunne personlig tenkt meg å fylle et par voksne våpenskap kun fordi jeg har lyst, jeg er glad i å skyte og skyter mye men hvis jeg med litt nøkternhet skulle se på mitt behov så tror jeg at jeg klarer meg;

 

# 22-250. Plinking/trening/skadedyr/rev/sel/rådyr

 

# 6,5x55. Plinking/trening/skadedyr/rev/sel/rådyr/elg

 

# 460Wby. Trening/skadedyr/rev:shock:/elg/utenlands

 

3 rifler som dekker alt, kunne egentlig tatt bort 22-250'n og fremdeles dekket alt med 2 :?

 

Men mitt personlige syn er; jo flere jo bedre. :wink:

 

 

 

Du verden... jeg har nå ikke særlig lyst å skyte Jerpetuppen på 10m med 22-250 :shock:

mm mm mm mm mm mm mm :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne ble også etterregistrert samtidig som Star Baikalen, lenge før nye regler.

........

Men muligens vil den lokale lensmann skjønne hvis/når jeg søker igjen, at disse "gamle" etterregistrerte våpen jeg har, knappest kan regnes som jaktvåpen?

Kanskje jeg kan håpe han skjønner at der er noe som mangler i mitt våpenskap?, att ikke alt jeg har stuvet bort i skapet er up to date jaktmessig?

 

Svaret får jeg vel ved neste søknad, hadde flere ferdige utfylte søknder liggende for mange år siden, men ingen ble sendt - hadde nok fått de innvilget dengang.

har samme problemet jeg. etterregistrerte min kal 16 enkeltløper og min sauer s/s hagle ved første amnesti. da spurte jeg spesifikt om dette kunne komme til å begrense fremtidig antall hagler. nei sa diskenspringeren hos politiet.

da blyhaglforbudet kom, trengte jeg en hagle jeg kunne skyte mye stålhagl med, å vips har jeg 3 hagler.

i tillegg har jeg:

jaktrifle til elg,

jaktrifle til hare og annet småvilt som er for stort til 22LR,

jaktrifle til sel,

salongrifle jeg bruker til feks rype. det blir 7 våpen til jakt.. å det er altså 1 for mye i følge våpenforskriften.......... men hadde jeg ikke etterregistrert haglene hadde jeg hatt 1 til gode.......

jaja........... aldri stol på en politimann er min erfaring....

 

å det var jaktvåpna.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å se hvordan enkelte definerer sine BEHOV og hva man MÅ ha og kommer opp med 12-15 våpen.... :shock:

 

.........

 

# 22-250. Plinking/trening/skadedyr/rev/sel/rådyr

 

# 6,5x55. Plinking/trening/skadedyr/rev/sel/rådyr/elg

 

# 460Wby. Trening/skadedyr/rev:shock:/elg/utenlands

 

3 rifler som dekker alt, kunne egentlig tatt bort 22-250'n og fremdeles dekket alt med 2 :?

 

Men mitt personlige syn er; jo flere jo bedre. :wink:

du kunne brukt 1 rifle til alt det der om man absolutt vil være nøktern.

460en din er lov til all annen jakt så da er alle mindre kalibre unødvendig. du trenger bare 1 rifle så jeg foreslår du kvitter deg med de to andre for å være et godt eksempel.

Link to comment
Share on other sites

De som kan dokumentere behov vil/kan få innvilget jaktvåpen utover de 6 i "garderoben". I forhold til andre bestemmelser i denne forskriften er garderoben en bagatell!

Link to comment
Share on other sites

De som kan dokumentere behov vil/kan få innvilget jaktvåpen utover de 6 i "garderoben". I forhold til andre bestemmelser i denne forskriften er garderoben en bagatell!

 

 

Tja... litt upresist.

De som kan dokumentere meget kvalifisert behov kan få flere enn 6 jaktvåpen.

I dag kan man erverve våpen som man kan har "behov" for. Og se på hvor strengt den linjen er trukket mange steder.

Og i den nye med "meget kvalifisert behov", blir det nok i den virkelige verden blir bortimot umulig.

Link to comment
Share on other sites

Og i den nye med "meget kvalifisert behov", blir det nok i den virkelige verden blir bortimot umulig.

 

 

Det blir akkurat som i dag, avhengig av bosted saksbehandler og ens egen evne til å formulere "behov".

Link to comment
Share on other sites

Det blir akkurat som i dag, avhengig av bosted saksbehandler og ens egen evne til å formulere "behov".

 

 

Det vet vi ikke med sikkerhet før vi får lest PODs rundskriv til forskriften!

 

Men siden de går fra å dokumentere "behov" til "meget kvalifisert behov", må vi nok påregne en innskjerpelse.

Link to comment
Share on other sites

Viser til Høggern,s innlegg ovenfor.

 

Ja problemene hvis vi kan kalle det for det, opstår når man har eldre våpen fra tidligere som er etterregistrerte, jeg hadde ikke behøvd å etterregistrere disse men gjorde det.

 

Mange av disse eldre hagler er vel tvilsomme når det gjelder nye stålhaglpatroner.

 

Strengt tatt kunne jeg godt ha greid meg med 6 våpen hvis jeg hadde begynt fra bunnen i dag, med gjeldende regler.

 

Men slik er ikke verden, det sitter en drøss eiere av eldre Tyske, Spanske, Italienske hagler som er registrerte, og ikke oppfyller kravene til dagens stålpatroner.

 

Det samme gjelder eiere av eldre rifler som har registrert sine våpen.

I ettertid kan man jo si jeg var dum som etterregistrerte mine hagler, men jeg gjorde det av sikkerhetsmessige hensyn.

Link to comment
Share on other sites

[...]Ja problemene hvis vi kan kalle det for det, opstår når man har eldre våpen fra tidligere som er etterregistrerte, jeg hadde ikke behøvd å etterregistrere disse men gjorde det.

 

Mange av disse eldre hagler er vel tvilsomme når det gjelder nye stålhaglpatroner.[...]

 

Da er vel ikke problemet jaktvåpengarderoben, men at du har oppgitt "feil" behovsgrunnlag for disse. Er det våpen du vil beholde fordi det er "førte hagla", "bestfar sin gamle" etc, er det strangt tatt feil å registrere disse som jaktvåpen. De burde være registrert som "affeksjon" eller "samling". At de nå gir problemer for erverv av jaktvåpen blir det da vanskelig å skylde på jaktvåpengarderoben, skyld heller på manglende vilje/mulighet hos Politiet til å få disse registrert med det faktiske bruksområde du har disse våpen for.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skjønner det jeg skrev?

 

Trengte ingen behovsgrunnlag for å kjøpe min Anchutz 9mm flobert i 1989 eller Star Baikal i 1976 på min 16 års dag.

 

De var nemlig ikke registreringspliktige dengang.

" Behovet" var nemlig da kun opp til meg selv å avgjøre.

 

Trengte heller ingen behovsvurdering for etterregistrering, da våpene allerede var i mitt eie.

Formålet ved etterregistrering var ikke å få "behovsprøvd" våpen jeg allerede var i besittelse av, men rett og slett å få de registrert.

 

Som jeg sier jeg etterregistrerte disse ut fra at det var gratis dengang med "rykter" om at dette ville koste penger ved senere etterregistreringer.

Jeg hadde også gått til innkjøp av ett våpenskap, og ville ikke ha uregistrerte våpen sammens med registrerte.

 

Og som jeg sier, kanskje skjønner den lokale lensmann dette ved en eventuell ny søknad, jeg vil med tiden søke om ett tyngre riflekaliber.

 

Ved ett eventuelt innbrudd ville jeg da slippe å gi det lokale lensmannskontor følgende beskjed - joda der var 3 registrerte og 2 uregistrerte våpen i mitt skap.

De 3 registrerte har dere nummeret på, på de 2 andre vet jeg da søren ikke ( hvis jeg ikke personlig har notert noe nummer ).

 

Så igjen det finnes kanskje ikke jaktmessige behovsgrunnlag for de fleste eldre hagler i cal 20/65 - 16/65 - 12/65 og gamle Mausere og rifler, ikke desto mindre finnes det 1000-vis av dem i Landet.

 

Det beste ( i mine øyne ), var at alle disse kunne registreres uten at det gikk ut over jaktgarderoben til eventuelle eiere.

Dette burde også være det beste for samfunnet.

Dette med begrunnelsen av at disse våpen finnes, de er der ute ett sted, få de registrerte i hvertfall som ett tillegg til nye gjeldende regler.

 

Siden hverken jeg eller de fleste andre jegere er synske ( muligens bortsett fra noen i området rundt Snåsa ), så kunne jeg ikke se inn i fremtiden, for å kartlegge hvilke "problemer" dette vill kunne gi.

Man kan anta at våpenregler tidvis blir forandret og oppdatert, men JEG sitter ikke med innsyn i fremtidige regelverk angående forvaltning og oppbevaring av våpen i Norge, der må jeg desverre melde pass.

 

Det finnes sikkert haugevis med eldre hagler av ymse slag som ennå ikke er registrerte, ikke kommer man til å få disse registrerte heller med nåværende regler, og myndighetene kan da spørre seg selv hvorfor ikke?

 

For meg er svaret innlysende, man får ett eldre våpen registrert, noe som kan gå utover muligheten til å kjøpe seg ett nyere og mere hensiktsmessig jaktvåpen.

 

Derfor synes jeg ditt innlegg er fullstendig meningsløst, det tar ikke hensyn til tid, sted eller rom, alle er ting som burde vært velkjent for en jeger.

 

1. Du mener at jeg i første halvdel av nittitallet burde vært kjent med de nyeste våpenregler som kom nå nylig.

 

2. Ikke nok med at jeg burde være forutseende om hva som kunne skje 17 år senere, men du mener fast bestemt at jeg også skulle kjenne innholdet av de nye regler, ikke bare at de kom.

 

På det grunnlaget legger du til grunn at Min enkelløper Star Baikal 12/70 og Anchutz 9mm flobert burde vært registrert som samlervåpen.

 

Jeg mener at jeg og de fleste andre jegere i samme situasjon, ikke kunne forutse dette.

De som dog har forutsett dette, er vel de som fremdeles har uregistrerte våpen enda?

Men hva har da myndighetende oppnådd med sin mulighet for etterregistrering?

 

Jo att noen kunne se i kortene når det gjaldt fremtiden ( gjaldt ikke undertegnede ) og ikke etterregistrerte sine våpen, med det resultat at myndighetene ikke har fått alle eldre våpen registrert.

 

Sist men ikke minst, tror jeg man ikke trenger å ramse opp riflekalibre som dekkende for en jaktgarderobe, dette får være opp til hver enkelt jeger å avgjøre hva han eller hun vil utstyre seg med så lenge de følger regelverket.

Link to comment
Share on other sites

først vil jeg si at antall våpen jeg innehar,spiller liten rolle for sikkerheten rundt meg.om jeg "klikker"kan jeg fint greie og lage like mye elendighet med 1våpen som om jeg har 30våpen.

 

våpen er en lidenskap,jeg vil ha maaange,men om jeg er bruk for mange,det er en annen sak.

jeg eier 2rifler i 30-06,kunne greid meg fint med 1,30-06 kan en jo bruke til alt :D

jeg eier 3 hagler,kunne fint greid meg med 1...

 

har bare møtt velvilje hos politiet da jeg har fått behandlet mine søknader,har hatt saklige og ikke minst ÆRLIGE argumenter for å ha flere våpen enn jeg strengt tatt har bruk for...

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mulig for en sportsfisker å fiske etter det meste med kun seks fiskestenger i garderoben.

 

Det er sikkert mulig å spille golf med seks køller.

 

All jakt kan strengt tatt utføres med inntil seks forskjellige våpen også.

 

Men spørsmålet er om vi vil at samfunnet vi bor i setter slike begrensninger på vår fritidsutøvelse uten rasjonell og åpenbar grunn.

 

Ved å redusere viktige prinsippielle spørmål til en vurdering rundt hva som er praktisk gjør vi oss selv en bjørnetjeneste.

 

Forresten bjørn går det vel an å jakte på, i hvert fall i Sverige!

Link to comment
Share on other sites

egentlig klarer man seg med 1 rifle og 1 hagle og 1 salongrifle. dvs 3 våpen.

akkurat som de fleste ville klart seg med en opel corsa med 1,0 liters motor. hvorfor kjører ikke alle rundt med små biler som bruker lite bensin da? jo fordi de vil ha en større bil, de føler de har behov for den.

 

jeg føler at man ble ført bak lyset av "amnestiene" som begynte for ca 10 år siden. at de våpna man da registrerte førte til at det ble vanskelig å anskaffe våpen i framtida, var noe som ble avkreftet fra politiets side. dette var i mine øyne bare bull. altså en ren løgn fra politiets side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...