Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ENDELIG!! Fem over ti i går kveld ble det bukkefall.

Denne bukken har det jaggu blitt jobba for!

 

Posterte i utkanten av det som for mange år siden var et jorde. Nå er det nærmest for en bjørkejungel å regne..

Min faste jaktkompis hadde nesten bukken på kornet der forrige gang vi var ute, men en elgokse kom bokstavelig talt i veien. Han trodde tilogmed at oksen kom på lokken!

 

Etter tjue minutter tok det for alvor løs i skogen med voldsom brøling. Og det bar i retning rett mot meg skratt bakfra!

Til min store forbauselse var det ei geit som braste ut av skogen mens hun fortsatte å gi meg huden full av kjeft.

Mens vinden gikk rundt... Jeg var avslørt så til de grader, men valgte allikevel å bli sittende. Lot det gå en halvtime før jeg henta fram buttoloen. Kunne det være at bukken allikevel lurte i buskene? Niks.

Ingen respons verken på hets eller angst.

Det var på tide å ompostere. Men tida var knapp, kun en halvtimes tid igjen med skytelys.

 

Kun en gang i hele år har jeg sett han. Områdets eneste 6-tagger. På et jorde ca 300 meter unna der jeg først posterte.

Uten å være i nærheten av å ha kontroll på reviret/ruta hans, måtte jeg gamble på at han dukket opp der jeg fikk et glimt av han før jakta.

(Jeg har registert en viss skepsis her inne mot å jakte bukk på jorde, men tro meg, DETTE var krevende. De siste 150 meterene inn mot posten innebar smyg i hoftehøyt gress og ungskog. Er altså lite mottagelig for kritikk på dette).

Og der stod han. Det vil si, han gikk og spiste kveldsmat. Og heldigvis for det.

De siste tjue måtte uten dekning smyges ved å stjele ett par meter hver gang han var nede og tok nye munnfuller av sitt siste måltid.

Jeg hadde lagt fra meg skytestokkenfør jeg begynnte smyginga, så nå var gode råd litt dyre.

Hundre meter pluss, stående, og med en stor og tung Hausken demper på tuppen av Saueren er ikke akkurat min favoritt skytestilling på et rådyr..

Løsninga ble en unggran. Jeg tok tak i juletreet, og brukte det som støtte. Det funket ok, selv om treet svaiet faretruende..

Bukken døde i smellen. En godt voksen, og delvis tannløs kar. Et perfekt uttak :D

 

Nå kan lillebror bare komme! Kjerringa har termin på mandag :)

 

 

2i7bm8y.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med fin bukk.

 

Jeg sliter veldig med å få has på gamlebukken hos meg. Har brukt nesten 40 timer i skogen nå uten hell.

Han er veldig var og kommer ikke på lokk så jeg går snart tom for ideer. I går lagde jeg meg en lokke figur og satte på jorde for å vekke opperksomheten, men eneste oppmerksomheten jeg fikk var en haug med tyskere som hoppet ut av bilene og stod å lyste på den med lommelykt og hylte og skrek :evil:

 

det er denne karen jeg prøver å ta

normal_ScreenHunter_01_Aug__18_11_41.gif

Link to comment
Share on other sites

Du hadde ikke kjøpt deg lisens på en tysker eller to da, skjønner jeg Skip :D

Må huske på det til neste år.

 

Om det er mine lokkekunnskaper som gjør det vet ikke jeg, men har ikke fått noe fart i bukkene på lokk i år ihvertfall.

Finner du matfatet hans, finner du bukken sier nå jeg.

Du bør vel få tatt han karen der i år, er vel sannsynligvis ikke like fin 10/8 2010.

Link to comment
Share on other sites

470984.jpeg

 

Denne datt klokka 22.45 den 12.08.09. Ingen storbukk men morro lell :) Gaffel ungbukk. Ganske tykke stenger til å være ungbukk . "Sjefen" i terrenget jeg leier i år ble observert flere ganger,men smatt unna gang etter gang! Typisk.Den hadde en kjempeoppsats,sikkert far til gaffelbukken min.. Sånn går det når en stiller uforberedt. Tok til takke med den som kom. Trur ikke jeg har vært så mye våt som bukkejakta i år! Regna jo smådjevler hele uka hvor jeg var!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

amw2u8.jpgqpouf8.jpg

 

Jeg skøyt denne nå på søndag. er ganske fornøyd med tanke på at det er den første 6 takkern jeg skyter. noe håp for medalje tru?

 

denne nok jeg etter en 5-600m med sniking, fattern satt i tårn og guida meg bort til bukken (for jeg så dem ikke) men så når jeg var 50 m unna så var dem ikke og se noe sted, men ei geit hoppa ut av jordet, han antok da at det var geita bukken hadde vært sammen med og at begge var ute av terrenget, men jeg var ikke fult så sikker på det så etter og ha tusla litt nedover jordet som forsovidt er ganske gjengrodd så dukka plutselig geita og bukken opp 10-15 m unna, hele prossesen tok ca 4 sekunder fra jeg så bukken til skuddet smalt. en helt sinsyk opplevelse! skal si hjertet pumpa som en gal etter skuddet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå i disse bukkejakt tider kan det være interessant å ta en kikk på hva vi har å strekke oss etter med tanke på gevirstørrelse i forhold til verdensrekorden.

 

Litt usikker på om det passer under dette emne, men prøver alikevel (det er ikke helt off topic). Under følger en link til det som trolig er ny verdensrekord for rådyrbukk. Bukken blei skutt i Serbia i juli i år :) Spør du meg er den ikke fin men jæv#@% tøff!!

 

http://www.huntingreport.com/worldupdate.cfm?articleid=469

Link to comment
Share on other sites

Hadde baken på bukken i kikkerten i går kveld. Kjørte en kveldstur for å se om det sto noen fremme. Fant to dyr som sto i kornåkeren. Kjørte videre og parkerte. Prøvde deretter å snike meg tilbake. Dyrene hadde flyttet seg og jeg var akkurat for sen til å få inn skudd på bukken... Svogeren hadde etterpå ei geit på 60 meter, men den får vente til senere på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Har en returbukk i terrenget jeg hadde tengt å ta ut i år!

Fredag morgen hadde jeg han i sikte to ganger, men fikk ikke rent skuddfelt. Han var litt for opptatt med ei gjeit :wink:

Tok meg en tur i går kveld for å kikke etter han. Skulle akkurat til å pakke sammen for kvelden da jeg hørte rasling i "blindsonen" min! Der sto bukken å beita på ca 12-14meter. Han var delvis dekket av gress og kvist så jeg kunne ikke skyte! Etter en stund beitet han seg på skrå mot meg og stillte seg fint til på 7meter. Da smallt det!

En grei 4 tagger på retur, ganske stor i kroppen. Den ene spissen på geviret var desverre knekt, ellers er han symetrisk og fin, med fin perling og nermest sammenvokste rosenkranser.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ HSE, denne bukken har såpass lengde og masse i seg at det skulle ikke forundre meg om du får sølv eller gull. Grattis :D

 

Nb. bedøm den med hel skalle uten underkjeven og ubleket. Det vil du tjene noen gram på. Husk det er vekta som teller mest. :D

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Morro med så mange fornøyde bukkejegere, grattis til alle!!:) selv sliter jeg med å finne bukken min. Rådyrtettheten i inndre strøk av Nordland er ikke den tetteste, men så en skikkelig stor bukk tidligere i vår, å har sett mye spor/feiinger så han er her. skall vel ta ham! skitt jakt videre til alle :D

N.B husk å skyte rev som dukker opp på bukkeposten!!!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått bukk og fatt mot dere som ennnå ikke har lykkes !

Har kun vært ute 2 kvelder i løpet av bukkejakta, skam å melde. Var ute i går kveld og det ga resultat. Først oppdaget jeg en fin sekstagger ca 350m unna, denne beitet seg ned mot og inn å et jorde. Jeg hadde en spenende ansmyging og hadde bukken på 100m, skulle legge børsa litt bedre tilrette- da fant bukken ut at den skulle legge seg. Jeg så kun hodet i det halvhøye gresset, men var ved godt mot, det som legger seg vil til slutt reise seg opp igjen. Følte at denne bukken var i boks. Etter en halvtime kommer ei geit ut på jordet- på stive bein mot bukken. Bukken forsvant som et olja lyn !!!! :evil:

Geita startet å beite fra meg og var kommet ca 200m da jeg så at den sto og nistirret mot noe kjerr ved gjerdet. Hun gikk mot og da så jeg at hun sto nærmest nese mot nese med en spissbukk. Denne bukken var ikke redd geita og hoppet inn på jordet. Hadde perfekt anlegg og bukken gikk ned i smellen. Antar at spissbukken var en av geitas fjorårskje og det var det som gjorde at hun slapp ham innpå. Jeg så forresten dette paret et par dager før bukkejakta startet.

Alt i alt en bra kveld, så 5 rådyr i løpet av et par timer. Jeg er enig med at hvis ikke lokking virker er det bare å finne matfatet. Da vil bukken dukke opp og det gjelder bare å være tålmodig. Jeg har selv funnet matfatet i mitt terreng og har skutt alle mine rådyr innenfor en radius på 400m, dette til tross for at terrenget jeg har er på over 3000mål. Det finne selvfølgelig rådyr andre steder i terrenget, men hvorfor gå over bekken etter vann?? En annen ting er at jeg lar andre områder være helt i ro pga hjortejakta

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Swift Scirocco II 90 grain 6mm (243")

Hvilken hastighet er best egnet på rådyr, erfaringer?

 

Hei

 

Har ikkkeden helt store erfaringen, men har skutt 7 rådye med den kula og alle med godt resultat, lengste utras ligger på ca 5 m og kjøtt ødeleggelsene er akseptable. Hastighetsmessig så ligger jeg på ca 960 m/sek. Eneste ulempen jeg har er at kula har en lei tendens til å forandre retning etter innslag i rådyr kroppen, men jobber med saken. Bruker en Tikka T3 Super Varmint og beste 5 skuddssamling til nå er 19 mm sentet til senter på elektroniske skiver.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tatt en jaktpause siden jeg skjøt den store bukken forrige fredag, har jeg hatt jaktpause. Og blitt utsatt for en utdrikkingslag (skal gifte meg på Lørdag). Gikk jeg på jakt i gjen i kveld. Litt over ni fikk jeg øye på en liten sekstagger, den var i feil vinkel. På skrå bak meg i en engkant. Det ble mange minutter med lirking og luring for å komme i posisjon. Til slutt kom jeg ubemerket i posisjon og pga høyt gress plassert et høyt skudd i bogen. Det sneiet nakken og dyret lå dødt på skuddstedet.

 

lillesekstagger.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt dumt at den fra i år hadde bare 4 tagger. Trodde det var 6, og at den var på topp. Uansett et fint trofe.

 

Sikker på at det er samme bukken som du har observert tidligere år. Etter det som meg har blitt fortalt mister som regel bukene fram taggene først når den begynner å bli på retur, men ingen regler uten unntak :D. Men uansett flott bukk

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at det er samme bukken som du har observert tidligere år. Etter det som meg har blitt fortalt mister som regel bukene fram taggene først når den begynner å bli på retur, men ingen regler uten unntak :D. Men uansett flott bukk

 

Er sikker ja. Var ute og tok bilde. Det var litt avstand da, så mulig jeg ble lurt av egen feil :P Tror den der var på vei opp.

Link to comment
Share on other sites

i denne uken har jeg vært på Averøy. En liten øy sør for Kr. Sund. Er sinnsykt mye rådyr der. Hadde no med meg jaktriflen då jeg var lovd å få prøve bukkejakt. Er fra vestlandet så er kun kjent med hjortejakt så dette kunne jo bli gøy.

 

Ble tildelt en spesifikk innmark/bø, men før jeg var kommet på plass, så stod det 2 bukker innpå der. Siktet meg inn på den som stod nærmest, den sprang uheldigvis til skogs... Fekk fatt i ettersøks bikkje, og bikkjo fant heldigvis bukken 25 meter inn i skogen. Så har fått min første rådyrbukk:)

 

472775.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Satt å prøvde den nyinnkjøpte Nordik roe fløyta... Når lyset ble sånn at jeg tenkte å pakke sammen, hørte jeg noen vannvittig tramp gjennom skogen. Der kom en bukk tøffende mot kanten av myra jeg satt. Men uheldig som jeg var, hadde vinden snudd og den væra meg ... bare 30 meter unna. Og halveis bak et tre da. :evil:

Lurer på om noen har erfaring med å lokke i ukjent skog? Hva som lønner seg, og hvordan en lokker?

Er reviret til bukken stort, osv..?

Skal prøve meg samme sted om noen dager. Lærer bukken lyden? Eller kommer den like stolt frem gang på gang? Den skal ned!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg samme sted om noen dager. Lærer bukken lyden? Eller kommer den like stolt frem gang på gang? Den skal ned!!!

 

Bukken har nok blitt en erfaring rikere :D. Men den er i reviret sitt, men kan nok være mer skeptisk til lokke lyder. Men finner du kjerne reviret dens så vil den enda patrulere det en stund til. Sitter du der så får du den tilslutt, men du må nok på med tålmodighets modusen :D Hvor stort reviret er kommer an på hvor tett rådyr stammen er hos deg. Lykke til videre. Jeg har prøvd meg på en 2 ganger og den har jeg fått støkt 2 ganger nå :oops:. Så nå har jeg ikke sett snurten av den på ei uke :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har blitt 2 bukker til nå, begge premieredagen. En 5tagger på morgenøkten og en 4tagger(bildeserien)på kveldsøkten...

Var en utrolig kjekk opplevelse og nesten litt vemodig å ta den av dage :?

Den var skikkelig på geita 3 ganger som jeg fikk med meg og hadde også et mislykket forsøk...

 

normal_Geite-jaging.gif

Her har den jeget geita oen minutter over lengre strekninger

normal_Lukting.JPG

Den luktet vel og lenge før den endelig

normal_Paring.gif

Hoppet på og forhåpentligvis fikk videreført genene sine

normal_Grabukk.jpg

Resultatet av 75grains scirocco gjennom bogene

Link to comment
Share on other sites

Hei alle bukkejegere :mrgreen:

 

Jeg har ikke fått diana på min side i år og kun sett en rå og en stor bukk som stod på naboen sitt terreng :evil:

 

Så jeg spør dere Bukkejegere om hva jeg gjør feil :?: Har vært ute nesten hver morgen og kveld på bukken og ikke sett noe særlig. ( mitt andre år med børse)

 

MVH Blaser R93 8)

Link to comment
Share on other sites

05:30 i dag tidlig datt årets 6. for min del. :mrgreen:

Har observert bukken der noen kvelder nå, men så seint at smyging ikke har vært aktuelt. Kl 05:00 i morres var jeg på plass og fikk øye på

ett rådyr på samme stedet jeg så bukken i går kveld. Var fortsatt så mørkt og så langt unna at det var umulig å se om det var bukk eller ikke. Starta smyginga og ettersom jeg kom nærmere og det blei lysere så jeg at det var bukken fra kvelden før. En helt grei 5-takker.

 

2408200908150c06dfb017b440278f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig datt`n.

I går kveld var det fint bukkevær, og etter en kort ansmygning så var bukken i bakken (med hjelp av en Sako 75 i kal 243 og Fusion). Skikkelig morro å komme hjem til en dachsvalp på 4 mnd, som var skeptisk i starten men det overgikk fort til stålos :P

 

rdyrbukk2009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag:

Har hatt den på jordet i sommer og fanget den på viltkamera noen ganger

00_09.jpg

01_09.jpg

 

9 august hadde den en 2 timer lang oppvisning der jeg bare kunne skyte med kamera

02_09.jpg

03_09.jpg

 

Etter å ha lurt seg unna mange ganger, møtte den opp den 23. aug da den trodde det var for mørkt for meg.

Da tok det ikke mange tiendels sekund før Oryx-en var i lufta :-)

04_09.jpg

 

.. en grei 5-tagger.

Link to comment
Share on other sites

Da blei det jaggu en bukk på meg også :D Etter en lang ansmygning krabbende og ålende på bakken fikk jeg den på skuddhold og plasserte oryxen en anelse skrått forfra i bogen på firetakkeren. Den gikk rett ned uten så mye som en krampetrekning, og mitt livs andre bukk var i boks..

normal_DSC_0088_%5B640x480%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig resignert pga. gaupas herjinger, men tok en tur i kveld, selvom jeg ikke har sett bukk siden første dagen. Den var aldri i ro. På vei til posten så jeg det som så ut som en geit vel 300m unna, så jeg gikk rolig nærmere for å komme på plass. Hadde glemt snusen hjemme, så lykken var alt fullkommen da jeg på posten fant en gjenn glemt Oliver Twist. Systemet roet seg ned og Geovid fram, puck, gjeita var en spissbukk. Ikke noe å hoppe i taket for, men gleden av å snyte gaupa for den var ubeskrivelig stor. :mrgreen:

Den nye 6mm Barnes 80grs TTSX fungerte fortreffelig, lunge fragmentene prydet havren langt på baksiden. :twisted:

Som vanlig pent slakt når god kule er brukt, utgangshastighet 1140m/s, sikkert litt roligere ved målet på 225m. Bukken skvatt rett til værs, snudde og gikk rolig 15m.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg på bukkejakt for første gang til helga. Har fått tildelt 5 rådyr på elgvaldet, og tenkte å prøve litt rein rådyrjakt, istedenfor bare som en bonus under elgjakta.

 

Har gått til anskaffelse av en håndlaget rådyrlokk fra tyskland, som ifølge Clausen skal være særdeles bra. Men det begynner kanskje å bli litt seint til å bruke lokk eller?

 

Uansett, er ganske så fersk på dettte med bukkejakt, så er det noen erfarne der ute som har noen gode tips?

 

Takker! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ble en liten bukk på meg og i går. Hadde med Jonathan her fra Kammeret for at han skulle se litt hvordan bukkejakt er. Ihvertfall slik jeg bedriver den. Først på morran, fra kl 0500 satt vi på et jorde langt inni skauen på et småbruk hvor jeg har anledning til og jakte. Så ikke en dritt som det heter på jaktspråket. Jonathan ble dårlig og spøy som en gris, men kom fort til hektene igjen. Kl 0800 dro vi til hjemmelige trakter hvor jeg også har tereng, hvor Jonathan har hvert med før. Det første vi så der var ei geit med trillinger, som leika og koste seg. SÅ, plutselig kom bukken. En liten stakabukk. Etter noe krøll med og få rifla ut av bilen igjen og putta i magasinet fikk jeg en skuddsjans. Synd at Jonathan satt så feil ellers skulle han få skutt sitt første rådyr. Vi gikk ut på jordet og henta dyret, Jonathan dro det til bilen for meg og spøy igjen. Ble med og vomma og vidre hjem til meg hvor han ble med og flådde også. Tøff type det der gitt, skal mye til og orke det når man er syk og atpåtil første gangen. Han er ett bra jegeremne. Neste gang vi er ute får jeg håpe det blir hans tur til og skyte også. Håper han legger ut bilder fra turen da han tok noen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...