Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

05.50 i dag morges ramlet bukken for meg også.

En jeg hadde møtt på halvannen uke før jakta. Kom som bestilt for en gangs skyld, og ramlet i smellen for hjemmeladet 30-06 180grs Remington Core-Lockt, litt for billig blyspiss...

 

En for meg fin sekstagger. Tenkte legge inn bilde, men får ikke til å laste opp bilde...

 

Prøver vel igjen i morra tidlig, selv om ei søvnløs natt tar på. Vanvittig trøtt.

 

God natt og skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Sitter og nyter en jegermeister. Tok bukk nå i kveld kl. 22.30. Hadde som tidligere skrevet sett en del markeringer 200 m fra huset mitt. Ikke sett bukken, dvs. delvis via viltkamera. I dag tidlig verstøkte jeg den og råa. Kom et lite vinddrag selvfølgelig. Da såg jeg råa på 40 m mens bukken stod skjult. Vel, jobbet med en ny trepost i dag. Da jeg gikk oppi nå i kveld (22) var råa innpå. Så kom det en kalv. Spennende. Såg en kalv til som låg like ved. Merket at råa hadde fokus ned mot skogkanten, og plutselig stod han der. Kom haltende opp mot råa. Skade nede på ene framfoten. Ventet sikkert 5 min før den stod lagelig til. Bukken begynte å trekke faretruende nærme øverste skogkant. Stoppet litt og datt som en sekk da Woodleighkula slo inn rett bak bogen. Lasret opp tidligere i dag til 112 m. Lange stenger. 6 takker. Målte de til ca. 26 cm med tomstokk. Blir bilder når jeg er ferdig med å drikke opp..... :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute kl. 04:00 på morran, med lyn og torden kombinert med silregn var det ikke veldig fristende, ingen observasjoner, men bra med feiinger og skrap.

 

Nå i kveld datt det en gammel dødare som hadde sett bedre dager, to lange tynne stenger og nesten ingen tenner, under skogsbukkejakt kan man ikke være "kresen" :wink:

Medisin var hetslyd fra Hubertus fløyte, kombinert med 160 Accubond fra en 280AI

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en kveldbukk også, de to bakerste er avbildet og omtalt tildligere i tråden. Den siste bukken smøyg jeg meg innpå på vei til kveldspost. 1 firetagger og to sekstaggere på første dag, kommer neppe til å skje igjen. Et par år med saltsteiner, viltæker, vinterforing mm har sikkert bidratt til at terrenget ha blitt bedre.

 

Nå, skal jeg ta kvelden:-)

 

10august09.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag morges ca. klokka 04.30. Observerte 15-16 hjorter, en rev og 4 rådyr. En av rådyrene var bukk, men han gikk selvfølgelig hos naboen. Hos meg var det geit med to kalver.

 

I kveld kom det frempå to geiter og en bukk på samme plassen som jeg så geita med kalvene tidlig i dag. Bukken var veldig gira på den ene geita, så brunsten er vel ikke helt over. Etter diverse krumspring fikk jeg bredsiden på bukken og han fikk en 200 grs Oryx fra .300 H&H i siden. Gaffelbukken falt i skuddet og for første gang på 3 år ble det bukk på meg den 10. august. :D

Link to comment
Share on other sites

Kl 22.05 datt 6- takkeren her oxo. Hadde satt opp en 4 meter høy bygg-stilas, kledd med kamonett, ved skogkanten ved et nydyrka jorde. Bukken kom smygende etter 1,5 timers lokking med buttolon. Fikk på den ei 156grains Oryx kule fra en 6,5 Sako 75. Spasserte ca 100 meter før den segnet om. Inn/ut rett bak bogene.

Slakt vekt ca 18kg.

Link to comment
Share on other sites

Etter 4 støt med kontakt lyd fra buttolo'n kom det en fin 4 tagger som begynte å feie ca. 100m ifra, plasserte ett velrettet skudd bak bogen kl.20.10. Når jeg tok ut av bukken hadde jeg buttoloen i bukselommen slik at det kom noen pip nå og da ettersom jeg bøyde meg opp og ned, da jeg var ferdig slang jeg geværet på skulderen og snudde meg. Der sto Mikkel 20m fra meg å tittet på meg, prøvde å lirke geværet av skulderen og tok et ladegrep men da fikk han det travelt den rakker'n :lol: . Det er ikke tvil om at lokking både frivillig og ufrivillig virker :D

 

2jan8ys.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1,5 times lokking? Det var godt jobbet! :D

 

Vel, bilder av bukken som datt i kveld:

 

Har den på viltkameraet, eneste jeg har sett av den. Holdt til mye utenfor mitt åsyn,,,,,

1406091.jpg

 

Posten laget jeg i dag, etter å ha vèrstøkket rå og bukk kl. 0500 i dag tidlig..... Har to viltåkre, den nærmeste ser jeg fra hus og låve. Den lengst unna blir bak en haug. Bukkefallet skjedde i framkant av stolpen lengst unna. 112 m. (I høyre bildekant ser dere blinken for 100 m-banen min. Standplass på låven.)

DSCn01794.jpg

 

Korrekt antrukket. Merk at Zeiss`n henger i den geniale Bino-caddyen. Rifla er Tikka M55 Sporter .308w med lyssterk Swaro. Lang og tung, men går som ei stråle. Lader med 165 grs. Woodleigh. Flott kule. Ikke antydning til blodslått kjøtt. Bukken datt rett ned.

IMG_4102.JPG

 

Ikke grovt, men lange stenger. Omtrent 26 cm:

DSCn01795.jpg

 

DSCn01797.jpg

 

Henger med dressen på. Prioriterte å komme meg inn for å kvile. Har stått litt på i dag. Vet om minst en bukk til.....

DSCn01798.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ble lurt av gammelkaren 2 ganger i går.var ute halv5.etter 10 min med lokking horte jeg brøling et stykke unna.det kom nærmere og nermere.til slutt var det helt stille.jeg satt i ca 30 min til.men nei.når jeg gikk fra posten kom han brølende over et jorde ca 100 meter unna.i går kveld gikk jeg rett på han på vei til post.dere skulle ha hørt på ei buring og ett leven han stelte i stand.bare buste frem og til bake i eikeskogen.ja ja.er gøy bare og se og høre bukken.men ikveld er planen vantett.he he.grattis til alle som har felt bukk :D

Link to comment
Share on other sites

I dag tidlig datt den.

så ingenting i går, lite feiinger og ike snurten v bukk. så ei geit på morgenen. I dag var jeg i åkerkanten halv 5, ikke tegn til liv. Smygjaktet langs noen skogsbilveier uten tegn til rådyr. Men myyyye hjortespor! Ser ut til at hjorten for alvor har kommet til Kristiansandsregionen. Satte meg til i 6 tiden ved en stor ny hogst. Denne ble hogget på vårparten, grønn og fin nå, og rådyrene har et gammelt trekk der. Skulle til å gå videre 6:20 da et rådyr i rask gange over flata. Satt meg ned, børsa på knærne, så at den hadde pynt på hodet og smekket avgåde et skudd med en gang jeg hadde bogen inne. Jeg hadde mål avstanden og visste at det var 150 meters hold. Bukken raste ut, så at ene fremfoten slang. Den tok en runde i full fart oppover skråningen, snudde nedover igjen og forsvant i overkanten av hogstflata. Da jeg kom frem til skuddstedet fant jeg lyst blod med luftbobler i (lungeblod), men kunne ikke se noen bukk. Jeg fulgte blodsporet 20 meter, og fant bukken der den hadde stupt midt inni en haug med kvist.

normal_bukk1.jpeg

Rimelig heftig naturlig kamuflasje!

 

Er en kul 4 tagger. Korte kraftige stenger med mye perling. Som man ser har den akkurat feiet, det er gress i stangen til høyre på bildet.

normal_bukk2.jpeg

 

Skutt med min Blaser R93 med A-tec CTM4 demper på. 130 grains Nosler accubond kule i 6.5x5 ladet til 800 m/s.

normal_bukk3.jpeg

 

Skuddet tok midt i bogknutene så det var en del søl, slik det blir med slike skudd. Men det ankrer byttet, og det er god feilmargin om man holder midt i bogen, så da får det heller bli litt søl. Human avliving, godt skudd, fin bukk. Kan det bli bedre?

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy var også ute en tur i går, gikk ut ved 1700 tiden, og hadde med meg min nye vordende jakthund Viggo.

Bukkejakt.jpg

Som stort sett koste seg under hele turen.

 

Jeg kom over 1 stor staselig 4 takker, som jeg hadde på skuddhold i over 25 min. Samt en medium 6 takker, som var på skuddhold i over 1 time. Men myk som jeg er, så lot jeg dem gå :shock:

6 takkeren må det ha vært noe galt med, så ut som den hang fast i noe, skrittet til ei geit tror jeg :lol:

 

Grunnen til fraværelse fra skudd, er at guttungen er lovt en bukk, og han er i sverige med (eks)svigerbeistet. Skal hente han nå, og da detter den, hvis den kommer frem i dag og.

Ingen av dyre ble støkt av meg i går, så sjangsen er jo tilstede.

 

Hilsen Viggo og Makkieboy

 

Edit: gratis Bjønn, men jeg trodde bukkejakta var på voksen bukk jeg :mrgreen::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

HVEM SKJØT FØRSTE BUKKEN 09

 

Dette er det jeg kan lese ut av rapportene:

03:40 Sniper 22-250

5:00 (ca) Klang

5:15 30 SAV

Reinhart 5:45

EAH 5:45

Sako 75 05:50

Thomas NB Rett før 6

Sveiobondens lag omtrent 6

Olan 6:17

Kimern 6:10

Eystein 6:14

DACHS (Like over 6)

Vetlus (Etter 6?)

 

Foreløpig vinner: Sniper 22-250! Si i fra da om noen var tidligere.

 

(En interessant lærepenge, dog på tynt grunnlag, er at det ser ut til at halvtimen fra drøyt kvart på til drøyt kvart over 6 er giftig tidlig i bukkejakta!)

 

 

HVEM SKJØT STØRSTE BUKKEN PREMIEÆRDAGEN 09?

Hans Kristian tro?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Reiste for og sette meg på bukkepost i går kveld. Trodde terenget her hjemme var nesten rensa for dyr. Hundre meter på nedsiden av der vi bor sto det ei gjeit med trillinger. Trodde den geita var tatt av gaupa men har heldigvis overlevd. Den har hatt trillinger nå på tredje året !! Det varmet et gammelt jegerhjerte :D . Satt på post og der kom en skikkelig gammal bukk, hadde den på 15 meter men litt vind ødla for meg. Den var helt hvit i hodet helt opp til øra. Han hadde noen formidable rosenkranser, men selve horna bar tydlig preg av retur. Prøver igjen i kveld.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noe bukk ennå, men jeg vet han er der. Så en voksen bukk dagen føre dagen på et jorde i mitt terreng :D Har vært så dårlig vær de siste dagene så dyra står vel bare inne i tetta og sturer :( Men i dag er alt så mye bedre og trua på bukkefall er absolutt til stede :D Gleder meg til i kveld!

 

Lykke til til alle andre bukkejegere!

Link to comment
Share on other sites

halla Münster

Bukkejakta er et slit...

Bukken går runden og frisker opp sparkegroper og sånt litt forskjellig tidspunkt, men det er ganske vanlig å støte på ham fra omtrent 5 på ettermiddagen... Slitsomt når det blir mørkt 10! Skal du poste på markeringer kan det lønne seg å være ute tidlig. Skal du poste på beiteområder, åkerkant eller hogstfelt for eksempel, er det liten vits før omtrent 20, etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å gå ut i 6-7 tiden å sitte til det er mørkt, så inn på chatt'n til klokka blir 3 å ut igjenn til 7-8tiden, så i er det å hoppe i køya :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å gå ut litt før 04-tia, så jeg er fremme ved hogstfeltene før det er lyst. Morgenøkta bruker jeg å avslutte i 10-11 tia.

Kveldsøkta bruker jeg å begynne ved 17-tia, og sitter til det er mørkt.

 

Nå er jeg på etterskudd, må ut nå. Skitt jakt !

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle andre som har fått bukk!

Blei 2 bukker på meg i går! Pga. sinnsykt regnvær gikk vi ikke ut før 08.00 Etter et kvarter i jaktstigen kom en liten bukk diltende gjennom det gamle hogstfeltet og stoppet opp på 50 meter. Fikk en oryx 6,5 i bogen og kom seg ca 20 meter inn i mellom småbjørk og ormegrass. Brukte ca. 10 min. på å finne den enda jeg så hvor den datt og vi var 2 som leita! Var en 4 takker med noen tenner i minus, fikk ikke veid den men tipper 13-14 kilo, greit å få tatt den!

 

Seinere på dagen dro vi til et annet terreng noen km unna. Har aldri vært der før så tenkte at det skulle bli en "bli kjent tur" og hadde ikke noe særlig trua. De som bor der har ikke sett rådyr på lenge. Fant et par sparke groper inne i kanten på et gammelt hogstfelt/myr og glissen furu skog. Satt meg bak ei rotvelte og lokka litt med buttoloen. Etter kanskje 10 minutter skimter jeg en bevegelse til venstre for meg. Jammen er det bukk ja! Den er på vei for å runde meg men det rakk den aldri! Kl. 15.30 107 meter, 3 takker returbukk 16,5 kg.

 

Stor stas med 2 bukker første dagen med ny sauer og greier selv om trofeene ikke akkurat er de råeste jeg har sett. Med en tynn rådyrbestand hadde jeg ikke regnet med det! Og første jeg har fått inn på lokken var det også, sinnsykt morro :wink:

 

88104_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35236/88104.jpg

Link to comment
Share on other sites

2ztlkt0.jpg

ca klokka 21.00 datt årets første bukk.

skutt på 200m med 243w lada med 95 nosler BT i 920m/s lungeskudd og den datt rett ned i smellen :twisted:

ser ut til å være ei bra rådyrkule utgangshull på størresle med en femkroning og lite ødeleggelse :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

10 aug:

Vi var totalt 5 stk, tre av oss med rifle og dei to andre med filmkamera i håp om å sitte på den rette posten til rett tid. Et forferdelig tordenvær begynte på natta og gav seg ikkje før i 5-6 tida på morgonen. Vi kom oss derfor ikkje av garde før i halv sju tida. Ca kl 08.30 smalt det fra han eine av oss, og sjølvsagt var ingen av kameragutta sammen med han. En fin 6 taggar blei resultatet premieremorgonen.

 

To timers søvn før vi dro ut igjen i nytt terreng. Vi plasserte oss i god avstand fra kvarandre i et område vi har sett mykje feiinger i år. Denne gangen var den min tur å sitte aleine. Etter å hadde sittet på samme plassen i ca 2 timer, fikk eg makk i ræva og følte samtidig at eg ikkje satt på rett plass. Begynte å snike meg langs en kant langs en skrent, og der, plutselig ser eg ein bukk som ligger inntil en trestamme nedemfor meg. Tett skog gjorde at eg måtte finne en ny vinkel. D han endelig reiste seg, snudde han seg tvert med rumpa i mot. Etterkvart kom den også ut av syne uten at eg fekk ein god skuddsjanse.

 

Eg fortsatte å snike langs kanten i håp om at han skulle dukke opp igjen lengre bortenfor meg. Kort tid etter dukka det opp to dyr, ei geit og samme bukken. Sjølv om det ikkje var lengre unna enn 30-40 meter, var det fremdeles tett skog i mellom oss. Eg blei derfor nødt til å klatre nedover skråningen for å komme meg under greinene. Geita blei plutselig opps på meg og såg for meg at ho kom til å stikke og dermed også bukken på slep. Eg måtte derfor handle raskt, fant en god knestilling, venta til bukken kom ut i ei åpen glenne, fant bogen og pang. Tydelig skuddtegn. Fant deler av lungene og masse blod, men ingen bukk å sjå. Venta derfor på dei andre før eg leita meir grundig. Det viste seg at den låg berre 10 meter fra der eg traff under ei gran :lol: Klokka var 20.00

 

Det var ein liten 4 taggar, men opplevelsen av å snike innpå var utrulig spennande og intens. Bukken falt for en Sako 75 utstyrt med en A-tec TMM-5 på toppen. Kal 3006, 180grs norma oryx. Meget fin sårkanal og lite kjøtødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

Første bukken i år ble skutt ca 20:00, da hadde vi sitter nesten 2 timer. Det var 2 flotte timer da vi hadde flere dyr rundt oss og et kje på ca 3 meter, var redd dette dyret skulle skremme det som var av bukk å andre dyr når det satte avgårde. Rett før dette så vi et dyr bak noen trær og det virket mer sky(tenker dette må være bukken). Nå går det bare et par minutter så kommmer det inn ei gjeit som legger seg til rett forran oss på ca 40 meter,da tenker jeg at her er jo ingen skremt og nå er det bare gi dyret bak trærne mer tid, det måååå være bukken..

Vi sitter i ca 20 minutter til så gir min datter meg et lite dunk i siden og jeg skjønner ting er på gang.. Joda nå er det bevegelser bak grana igjen og dyret kommer rundt, nå ser vi det er Bukk.

Den er i farten så sjekker først at min datter har fingene godt plantet inni ørene, det er de..

Nå slipper jeg litt lyd og bukken stopper opp...skuddet går og bukken faller på plassen :D

 

Min kjære Tikka M65 har gjort jobben igjen!

 

Bildet er av min ivrige jeger datter og så nabojenta som fikk bli med til skogen å hente den.

 

 

 

53ra11.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag ville laget fra Østfold prøve seg i et annet terreng jeg har, så tre svensker fikk slippe til på Sandvik

 

kl 21.50 datt en merkelig fyr. Vi samlet oss rundt han og undret oss på om dette var en ungdom eller en returbukk.

 

Skytteren trodde han hadde skutt en liten spissbukk, åring.

Men formen på oppsatsen sa at det var en 3 tagger, og rosenkransene var store og nesten sammenvokste. Dyret i seg selv var lite, med "søtt" ansikt som et ungdyr.

Klovene var beksvarte og "uslitte"

 

Hva sier folket?

 

Flere bilder på http://sveiobonden.no/2009.htm

 

DSC02524.JPG

 

DSC02526.JPG

 

DSC02527.JPG

 

DSC02531.JPG

Link to comment
Share on other sites

Litt uflaks i går,satte meg ut på en post i 5 tiden,Det gikk en 6 pigger okse og beita ca 50 m nedenfor meg.den legger seg etter vært der . Etter et par timer ringer det på mobilen (vibr) og en kamerat av meg forteller at bukken står og beiter på nabojordet, er ikke mer en 150m dit, Jeg tar børsa og går mot stede, oksen hadde reist seg og rusla bort litt tidligre,men plutselig reiser den seg ute i graset på andre siden av jordranna den flyr jo selvsagt mot der bukken beiter og da hopper bukken inn at i skogen.Hadde det ikke vært for oksen så hadde det blitt bukkefall i går. :x

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle nye som skutt bukken!

 

Jeg er nettopp tilbake etter 4 timer på post.....uten se noe til verken bukken eller dens artsfrender :cry:

Men det er den vært der siste tiden og har sett den i området, så skal prøve igjen!!

 

Uansett deilig være ute i skogen en slik flott morgen som idag!

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut på mandags kveld og satt meg i stigen.

Der gikk en liten time så entret rå og bukk arenaen.

Litt langt (ca 160m),men hadde godt anlegg. Så lot skuddet gå og den gikk rett ned i smellen.

 

 

normal_10082009276_%28Large%29.jpg

 

normal_10082009273_%28Large%29.jpg

 

Gratulerer med bukk til dere alle sammen. :D

@ Sveiobonden!

Skjøt en som lignet fælt sist år.

Eneste forskjellen var at den hadde 4 takker og en skade i den ene testikkelen.

 

Mvh

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

I dag ville laget fra Østfold prøve seg i et annet terreng jeg har, så tre svensker fikk slippe til på Sandvik

 

kl 21.50 datt en merkelig fyr. Vi samlet oss rundt han og undret oss på om dette var en ungdom eller en returbukk.

 

Skytteren trodde han hadde skutt en liten spissbukk, åring.

Men formen på oppsatsen sa at det var en 3 tagger, og rosenkransene var store og nesten sammenvokste. Dyret i seg selv var lite, med "søtt" ansikt som et ungdyr.

Klovene var beksvarte og "uslitte"

 

Hva sier folket?

 

Se på tennene til dyret, gamle bukker har nesten uten uttak utslitte og manglende framtenner, det første du kan se det på.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidliger i tråden, hadde Makkieboy vært ute og sondert terrenget, med håp om at MakkieboyJR, skulle få sin første opplevelse. Jeg hadde funnet en fin plass der jeg hadde observert en 6 takker, og der rigget vi oss til.

 

Guttungen, som fortsatt er litt ung til å holde børsa normalt, rigget seg til i skogkanten med skytebenk og greier.

 

normal_Bukkejakt_09_009_%5B800x600%5D.jpg

 

Her skulle ingen ting overlates til tilfeldighetene.

 

normal_Bukkejakt_09_011_%5B800x600%5D.jpg

 

Siden jeg akkurat er blitt alenepappa, så hadde exsvigermor, selvfølgelig tatt med seg gullsønnen til Liseberg i Sverige, så jeg fikk først fatt i han i går formidag.

 

Vi rigget oss til ved 1800 i går kveld, men ingen bukk og se, eller rettere sakt kun geit med bukke og geitekje. Vi avsluttet når det ble for mørkt til å avgi sikkre skudd, samt finne det igjen etterpå. Ville nødig at JR skulle få første jakta ødelagt av en dårlig opplevelse :oops:

 

Vi stod opp kl 0400 i dag, og gikk rett i bilen, som var ferdig pakket, og satte oss på post på samme sted. Ingenting skjedde før 0726, da kom bukken :shock: og for en flott bukk, for JR. Den stillte seg opp i et høyt grassdekke, på motsatt side av jordekanten, og avstanden dit er 95 meter. Guttungen avsikrer, mens jeg følger med i kikkerten på sidelinjen, for å veilede når det er mulighet for et reint skudd. Bukken kommer fri vegetasjonen, og stopper opp, jeg visker sakte til JR at skudd er mulig, og 3-4 sek senere, nyser det fra Tikkaen i 243. Jeg hører klart at dette er treff, og ser blodspor i kikkerten med en gang. Men bukken ruser ut, og inn i skogen på andre siden, og blir borte :?

 

Jeg snur meg mot guttungen, og spør hvordan han følte skuddet, og han svarer at siktebildet var bra, ingen kvist/grass, samt at avtrekket var klokkerent. Jeg vet han er god å skyte, og returnerer med meldingen at " da ligger den like inni der". Vi venter 10 min, for å la den få lagt seg sjkkelig, for sikkerhets skyld.

 

Når vi kommer frem til skuddplassen, er det ingen tvil, det er spraylakkert med lungeblod over alt. Og det var bare og følge sporet inn, selv en blind hund, uten luktesans hadde funnet denne. og her er han, eller skal vi si begge :D

 

normal_Bukkejakt_09_002_%5B800x600%5D.jpg

Meget stolt bukkejeger, med sitt første trofe.

 

normal_Bukkejakt_09_007_%5B800x600%5D.jpg

Her et fint bilde ved skuddplassen. Bukken kom ut rett bak JR, og forsvant inn samme vei etter påskyting.

 

normal_Bukkejakt_09_003_%5B800x600%5D.jpg

Ikke noe å si på treffet, midt i passerspissen kaller jeg dette. Men så har vi da også trent målrettet mot denne dagen.

 

Da er det bare en ting og si. GRATULERER MED DAGEN KJÆRE SØNN, hilsen super stolt pappa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...