Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Ble en liten bukk på meg og i går. Hadde med Jonathan her fra Kammeret for at han skulle se litt hvordan bukkejakt er. Ihvertfall slik jeg bedriver den. Først på morran, fra kl 0500 satt vi på et jorde langt inni skauen på et småbruk hvor jeg har anledning til og jakte. Så ikke en dritt som det heter på jaktspråket. Jonathan ble dårlig og spøy som en gris, men kom fort til hektene igjen. Kl 0800 dro vi til hjemmelige trakter hvor jeg også har tereng, hvor Jonathan har hvert med før. Det første vi så der var ei geit med trillinger, som leika og koste seg. SÅ, plutselig kom bukken. En liten stakabukk. Etter noe krøll med og få rifla ut av bilen igjen og putta i magasinet fikk jeg en skuddsjans. Synd at Jonathan satt så feil ellers skulle han få skutt sitt første rådyr. Vi gikk ut på jordet og henta dyret, Jonathan dro det til bilen for meg og spøy igjen. Ble med og vomma og vidre hjem til meg hvor han ble med og flådde også. Tøff type det der gitt, skal mye til og orke det når man er syk og atpåtil første gangen. Han er ett bra jegeremne. Neste gang vi er ute får jeg håpe det blir hans tur til og skyte også. Håper han legger ut bilder fra turen da han tok noen.

P8300082.jpg

 

DSC00279.jpg

 

P8300085.jpg

 

Jonathan ble dårlig og spøy som en gris
Kanskje Bukkefeber :lol:

 

Ønsker å takke Bård så utrolig mye, for at han har tatt meg med ut på jakt. Han har brukt mye av sin tid på å gi svar på alle spørsmål jeg har stilt ham. De svarene jeg har fått har ført til at jeg har lært mye nytt om jakt. Jeg ser frem til å lære masse mer av min jaktmentor i fremtiden! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I går kveld datt min aller første bukk og det er første året jeg er på bukkejakt også !

så nå er jeg kjempe fornøyd, selv om at bukken ikke var stor.

var en bitte liten spissbukk som møtte ei kule norma oryx, 6,5*55. den sprang et stykke før den måtte gi opp kampen, skudde satt perfekt midt i lunge og hjertet ! :D

bilder kommer etter at jeg kommer hjem fra skolen ! :)

Lykke til dere som ikke har fått tak i bukken enda !

selv trodde jeg håpet var ute, men så kom den igjen ! :D

kjempe opplevelse ! :D

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp inn fra en liten økt i skauen. Jeg hadde sett meg ut en åpen glenne inne i skogen, der det står noen graner her og der. Etter å ha lest et tips, så lokket jeg med rådyrflløyta på min vei til post.

Rådyrbukken reagerte momentant!! :) For plutselig så jeg den i sprang 20 meter til min høyre side. Litt uheldig egentlig, da jeg ble totalt overumplet. Jeg prøvde å snike meg litt etter, å satt meg så ned for å lokke. Jeg hørte det knakk litt i kvist kort tid etter, men så kom bjeffinga. Antar at dette var bukken sin beskjed, "Jeg vet du er der"???

 

Uansett vannvittig spennende for en rykende fersk bukkejeger. Nå vet jeg at det holder til en rådyrbukk i det området, så imorgen blir det opp grytidlig for å prøve seg igjen. Eller er burde jeg kanskje vente? Er bukken kanskje litt mer på vakt siden den sannsynligvis oppdaget meg? Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle dere som har fått bukk :D

 

Selv var jeg veldig nær den første morgenen i bukkejakta. Bukken kom som ei kule på lokken, men stoppet bak noen busker så det var umulig å avgi noe skudd :? Og det tok ikke lang tid før han merket at noe var galt, og forsvant like fort som han kom

Link to comment
Share on other sites

Da datt årets første bukk, etter noe smyging gjennom tett kratt og puls på over 200. Måtte sette meg ned å vente i 5 min før jeg skjøt.

Jeg drømmer fortsatt om en 6 tagger, men det stopper hver gang på 5 tagger

 

normal_bukk4.jpg

En liten 5 tagger

 

Legger også inn bilder av en jeg fant her tidligere

 

normal_bukk.jpg

 

normal_bukk2.jpg

Syns det hullet virket litt mistenkelig, men prøvde å se etter utgangshull på baksiden, men det luktet så j..... når jeg prøvd å snu den så jeg måtte evakuere

Link to comment
Share on other sites

Trengte luft i går etter ei .... uke.

 

Traff på selve bonusbukken. En grei firetagger som dukket opp av det store intet. Og den hadde ikke tenkt å flytte seg heller. Selv om jeg måtte ta ladegrep da jeg ikke hadde fått lagt i børsa (skulle jo på luftetur...). Heller ikke da jeg måtte ta ut sluttstykke og magasin ut igjen fordi jeg kilte patronen i iveren, flytta den seg.

 

Så da ramlet den. Den femte bukkene bruse. Som egentlig hadde rukket å bli ganske fet...

 

(og hvis noen hjelper meg med linken om hvordan legge inn bilder, for det får jeg ikke til ved å legge det inn i galleriet på forumet, så skal jeg prøve å få lagt ut bilder av bukkene mine)

Link to comment
Share on other sites

Hallo:) gratulerer til alle som har felt bukk! har jaktet lite selv, men har tatt noen turer, og lokket kun til meg geit, så har da dame draget;)

men det er vel forseint og lokke osv nå? noen tips til hva jeg kan gjøre, da jeg ikke har hund å jakte med?

bare postere og vente, eller legge ut "åte"?

håper på svar;)

Link to comment
Share on other sites

Da datt bukk nummer 6. Denne har jeg jaktet på lenge, ble kjent med den før jakta begynte, men den har lurt meg mange ganger. I dag mens jeg satt og ventet på en 14 åring som pleier å slå følge fikk jeg se den åp 200 meter, den lå og sov på en liten fjellhylle i skogen tvers over ett jorde.

 

Jeg ventet på 14 åringen, lagde meg godt anlegg og når han kom reiste bukken seg. Den sto i en bratt skrent under en høyspent. En meter fra skogkanten. Et skudd, 980 m sek, bukken slo baklengs salto. Fant den 20 meter fra skuddstedet med et lungeskudd + begge bogene skutt tvers av.

 

gromgutten4.jpg

 

På vei hjem med bukken skjøt vi også en grågås, guttungen på 14 gliste nesten topplokket av:-)

Link to comment
Share on other sites

Takk:--)

 

Det er godt næringsgrunnlag og ofte fine bukker, selv om de pga av hard avskytning i små terreng sjelden får vokse seg store. Men ett av terrengene ligger litt avskjermet og der er det mulig å spare en bukk eller to og håpe atden klarer å lure seg unna krypskyttere, naboterrenget, biltrafikk, løsbikkjer, orienteringsløpere mm.

 

Saltsteiner, vinterforing og viltåker bidrar også til å holde på stammen sammen med en solid kjerne med produktive geiter som det er skyteforbud på. Tillater kun riflejakt hvor det er tid og mulighet til å vurede kjønn og alder på dyret før det felles.

 

En uventet bonus nå om dagen er grågås på trekk som spiser havre som ligger igjen i åkeren. Lurer på hvor mange ganger de kommer til å lande i den samme åkeren før de skjønner at det er "ugler i mosen".

 

normal_bifangst.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Fant en rådyrskalle i går når jeg var ute med spetsen. Har ikke bilde av den her, men det var et meget flott gevir. 23-24 cm langt. 18 cm vidt i toppen. Kraftig rosenkrans og en helt symmetrisk 6 spiring.

 

Kan noen raskt repetere poengsystemet for bedømming, så jeg kan ta et lite overslag?

Har kokt av noen resten og skal bleke den. Vurderer å la være å sage skallen da den er kjempefin som den er. Hvordan er det da å få den bedømt(tenker særlig på vekten?)

Link to comment
Share on other sites

Hei, i en annen tråd her er det opplysninger om kapping, måling veiein mm. I en av svarene er det også en lenke til et .pdf dokument som viser måling og veiing av alt fra rådyr til villsau. Jeg har forsøkt å lenke til den andre tråden under her, men det er første forsøk, så vi får se hvordan det går.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=4731&st=0&sk=t&sd=a&start=60

Link to comment
Share on other sites

Gratulere Vetle. Den der var definitivt ikke på retur, har ennå tilgode å se returbukk på under syv år.

Gjetter på at den der er en 1,5 eller max 2,5 åring!

 

Jeg vet at jeg får en masse pepper for dette, men ikke noe sted i verden er returbukker vanligere enn på kammeret.no :!:

Av de over to hundre rådyrene jeg har skutt er det bare en ordentlig returbukk på 9,5 år.

I det fri er det veldig skjelden at rådyrbukkene får leve så lenge at de blir på høyden, ennå skjeldnere at de får leve så lenge at de er på retur!

Jeg sitter med en følelse av at mange bukker blir beskrevet som returbukker bare fordi de har dårlige annlegg, har satt opp dårlig på grunn av en tøff vinter, eller har lite fortenner igjen (dette kan man ofte se på ganske unge dyr).

Jeg har sett noen få returbukker i min tid, og de har uten unntak vert store, lange og magre dyr!

 

Jeg fikk foresten bukk nummer fem i går kveld, en tass på 2,5 år med fire tagger!

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian, så enig så enig!!

Endelig en som tok ordet og skrev det jeg selv tenker hver gang jeg leser og hører om ALLE retur bukkene i landet...

 

Det er så fort gjort å kalle en bukk ned dårlig anlegg retur bukk, men selv har jeg "forsket" på dette fenomenet "retur bukk" lenge og etter samtale med norges eneste med doktorgrad på rådyr at i norge er det nesten aldri at retur bukker lever så lenge at de er retur.

 

Hard vinter/tøff brunst er ofte årsaken til dårlig oppsatser, ikke alder!

 

Skål Hans Kristian!

Link to comment
Share on other sites

Kan til dels være enig, men jeg tror det var "lettere" å få en eldre bukk tidligere. i vherfall rudnt her. For nå har jakt trykket blitt så stort her i området at det er få som får leve til de er i nærheten av skikkelgi voksen alder. En jakt kompis driver mye med koking av skaller osv. Han sier ar en ka nmerke når de er eldre, de blir vondere å få reine og det er ike så mange dette gjelder. Har kun 2 som jeg vet er gammel av de bukkene jeg har skutt opp i gjennom og det er en gullbukk og en bronsje bukk. Beregnet til 8 og 9 år gammle.

 

Var i polen en tur i fjor og der skulel en tro at jakt trykket var så høyt at det var mye litt yngre bukker. men faktisk der var det 2 av de 21 som vi skaut som var 10+. Da ble jeg overrasket for det var fortsatt noks årespektable jevne 6 taggere.

 

HAr lenge leitet etter ett skikkelgi skjema med under kjever som er alder bestemt. HAr fåt tak i ett(fra Lykke) men det er fra siden. Det er ikke noen som tilfeligvis har ett hvor en ser tennene fra toppen av.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Hans Kristian.

 

Interessant og i tråd med min magefølelse, men undres hvordan du så presist bedømmer alderen på bukkene?

Bukken med de lengste gevirstengene jeg skjøt i år, avbildet tildligere på denne tråden, mistenkte jeg for å være en returbukk. Stengene er på 33 cm, ganske tynne og de har en kraftik rosenkrans. Den var relativt stor, men ganske tynn og skranten. Da den dukket opp på foringsplassen i april, med bast på, så den så skrall ut at jeg trodde det kun var foret som holdt den i live ut vinteren. Etter å ha spist noen titals kilo poteter og kornavrens kom den seg, men var fortsatt mager da den datt 14. august. Den manglet også noen fortenner. Men hvordan kan jeg får en mer presis aldersvurdering av den?

 

:-) Eystein

Link to comment
Share on other sites

Der hvor grombukken ble felt den 14. august har det nå slått seg til en ny bukk. hvis den overlever, naboen, tjuvjegere, biler og gaupe. Så kan det bli morsomt å jakte på denne karen neste år, den har gode anlegg:-) Geitene ser i hvert fall ut til å akseptere den nye karen. Selv om han formellt sett ikke har spurt meg om mine geiters hånd, skal jeg se mildt på denne forseelsen.

 

normal_Ny_bukkfornesteaar.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er bukk nummer 7 et faktum;--)

 

Ekstra gledelig var det denne gangen at min datter på 11 var med, hun var også med og tukk bukk i fjor samt at vi de siste dagene har skutt 4 grågås. Rekruteringen er viktig. Her hjemme er alle tre, på 8,9 og 11 med annen hver gang. Den eldste begynner virkelig å få sansen. Det kan jeg like.

 

Bukken er en 1 1/2 åring med et par små knagger, hadde egentlig satt stopp for bukker nå og skulle skyte to kalver, men disse små knottene så jeg ikke før jeg kom frem til den. Uansett, datteren har tinget på skallen som smykkeknagg på rommet:--)

 

normal_junibukk.jpg

Link to comment
Share on other sites

gratulerer shankly :wink: må jo være no i nærheten av en gullbukk eller? :wink:

 

Tusen takk for det Prohunter15 :D

Tror den paserer gullmerket med god margin(gjerne ikke så lett å se på bildet)

Har sammenlignet den med en annen bukk eg har på 141.6p og den som falt i år er vesentlig kraftigere og ca 2cm høyere.

Men men, vet aldri etter 3mnd med tørking :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blei en bukk til på meg i dag tidlig. :D

Skutt med Remington RB 12,17x44R.

 

bukk1.jpg

 

Fint inngangshull like framom skulderbladet.

 

inngang.jpg

 

Utgangshullet i bogen på motsatt side ble ikke like pent. Bare å kasere den bogen.

 

utgang.jpg

 

Jamtkula laga såpas vei i vellinga at dette blir ikke prøvd igjen, selv om det var veldig effektivt. Bukken datt som en sekk på plassen uten en rykkning.

Skøyt opp med den børsa ifjor uten å få prøvd den på dyr og måtte bare skyte opp med den i år også i tilfelle sjangsen skulle by seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tilbakeblikk:

Selv om det som vanlig ble gjort grundig forarbeid til høstens bukkejakt, så ble utfallet litt skuffende.

Det har tatt litt tid å svelge dette, men så kommer det opplevelser i etterkant som får en til å smile bredt.

 

Allerede på bukkepremiæren den 10.august kl 06.15 fikk jeg se den bukken jeg hadde bestemt meg for å prøve å felle.

Da sto bukken 15 bak ryggen min og trampet i bakken, stirret meg rett i øya når jeg snudde meg forsiktig.

Tidsforbruket til bukkejakt ebbet av utover i september, underveis hadde lykkes å felle 2 mindre bukker.

 

24082009934.jpg

Høstens første bukk, denne hadde jeg på skuddhold i mange timer tilsammen den første uka. Jeg ventet tålmodig på at en større bukk skulle jage den bort fra gjeita den gikk sammen med. Men ingen større bukk kom, og bukken ble til slutt felt den 14. august.

 

22082009932.jpg

Høstens bukk nr.2 ga så langt den største jaktopplevelsen. Hørte bukken kom pesende i fullt trav, rakk å skru kikkerten kjapt ned mot mindre forstørrelse...ropte HEI, registrerte at det var bukk der den stoppet mellom noen trær. Fant bogen i kikkerten og skuddet gikk. Skuddholdet ble ca 7-8 m. Bukken hoppet høyt i været, og ble liggende 15 meter fra meg. Hele opplevelsen tok rundt 5 - 6 sekunder, og ga et lite kick. Bukken hadde trolig knekt av den ene gevirstanga i brunstens hete. Dette var den 25. august.

 

Forrige fredag den 6. november skøt en jaktkamerat (SNØA66) den revirbukken jeg hadde på 15 m "premiæredagen" i bukkejakta.

Bukken ble felt i spennende los for dreveren min som er 17 mnd. Endelig kunne bukkejegeren og hundeføreren smile fornøyd.

huneforeren.jpg

Skalle med overkjeve veier 560 gram dagen etter koking, så den holder nok til en god sølv ! Veier nå i januar 512 g etter 2 mnd tørking.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en eventyrlig sesong jeg aldri får igjen. Her er minnene så langt.

 

10. august:

5769_114506731686_628476686_2434884_5995059_n.jpg

 

11. august:

5769_114891151686_628476686_2440429_3799110_n.jpg

 

12. august:

5769_115559011686_628476686_2448513_1032991_n.jpg

 

13. august:

5769_116033566686_628476686_2454889_8149072_n.jpg

 

9. september:

7333_130152421686_628476686_2632778_6512278_n.jpg

 

6. november (denne er levert til utstopping):

12435_171779021686_628476686_3011305_7806609_n.jpg

 

15. november:

11038_176919796686_628476686_3048709_382531_n.jpg

 

Og innimellom har det jaggu ramlet en firetagger elgokse og en sekstagger hjort også. Er veldig takknemlig for denne høsten... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...