Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Jaja det vil seg ikke for min del :(. Fru fortuna har vel vist meg den kalde skuldern i år. etter 8 bukker på de 2 foregående år. :D. Har hatt 3 morgen økter og 2 kvelds økter. Begynner på jobb igjen i natt. så nå blir det ikke så mange økter fremover kanskje like greit for de jeg bor sammen med :D, men gamle bukken som jeg har sett meg ut har forduftet for noen dager etterat jeg har støkt den 2 ganger. Like greit med litt jobbing slik at terrenget får roet seg.

 

Her har jeg ikke observert brunst aktivitet i det hele tatt i jakta, de holdt på for 3 uker siden.

 

Skla se om ikek jeg får lagt inn kjempe bukken til en kompis, hvis jeg får dette hersens bluetooth greiene til å virke :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her kommer bilde av den store til kompis. Regner med at det blir en av de største på sørlandet i år. Skal bli morro å se når en får flådd og kokt skallen. for dyret i seg selv var lite ca 14 kg og nesa og skallen virker liten på den.

 

normal_DSC00151.JPG

Link to comment
Share on other sites

:cry::cry::cry: fikk ikke fri i år fra arbeid da folk har ferie ennå og jeg hadde tidligferie.

men høsten er lang og jeg trur det detter noe senere for meg.

grattis til alle som har fått det til. likte egentlig ikke konkurransen med først felt, det må være lyst nok til skudd. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Gratulerer til alle som har fått seg bukk - styggelig gøy :D

 

Jeg har gått beina av meg for å lokalisere dyra i terrenget og ble først belønnet i går. Det var for mørkt da til å skyte, men nå "veit jeg hvor de bor". Skulle normalt sett vært og prøvd meg på bukken idag, men barnebursdag holdt meg innesperret bak en mur av kaker. Jeg tror jeg må ha sett ut som en akvarell i trynet, det var ikke greit - men i morgen ....

 

Gode hilsener fra Langlo

Link to comment
Share on other sites

I kveld, datt det en bukk :D Hadde sittet 5 min på post da en 5-tagger kom tuslende fram..

Aksla meg på plass bak kolben og målte avstanden til neste glenne der bukken sannsynligvis ville komme fram..plasserte trådkorset på punktet og venta...etter et par minutter dukka den opp som forventet..korset fant punktet bak bogen, og en 140gr Berger VLD var på veg. Desverre havna kula litt til sida enn jeg hadde ment, med treff midt i tjukkeste bogen som resultat. Bog inn og bog ut i kombinasjon med ei ganske bløt kule ga en kraftig reaksjon. Bukken gikk rett ned i smellen, og vispa bare med en bakfot..

Bukken ble som nevnt skutt med 140gr Berger VLD i en Tikka T3 SV/ Zeiss V 6-24x56.

5973_132141125824_730840824_2712487_2469534_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er oppe i to bukker hittil i år. Skjøt en fin sekstagger premieremorgenen klokka 05.20 og en i dag tidlig klokka 05.10.

 

Oppdaget ei geit og en fin liten bukk ved noen epletrær. De ble antageli støkket av meg på et eller annet vis og småsprang ned på et jorde. Jeg legger meg ned i posisjon. Holdet er knapt 80 meter og jeg legger krysset på bogen til bukken og presser skuddet ut. Bukken reagerer spontant med et hopp rett i lufta og med et påfølgende utras på ca. 60 meter og opp ei lita skråning. Geita kommer opp skråningen men bukken er ikke å se. Den ligger i jordekanten etter at den ramlet ned skråningen. Jeg går ned til den og den ligger der død. Det er nå det rare inntreffer, jeg oppdager at bukken har mistet begge gevirstengene i rundkastet i skråningen. Er ikke dette litt tidlig? Etter litt leting i gresset i skråningen gir jeg opp. Bukken hadde kun ei fortann og denne var løs. Bukken veide 17 kg. Til opplysning skjedde dette på kysten av Sør-Trøndelag.

 

:lol::lol: du har ikke prøvd å letre mellom bakbeina på den, om det ikke stikker ut noen tapper der?? :lol::lol::lol: det var nok geita som datt :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikveld datt første bukken for min del. Satte meg til rundt 18 tida. Bukken kom fram helt øverst på ekra i ni tiden, ca 200 meter ifra der jeg satt. Jeg begynte straks og snike meg fram, satt bak ei kjørebro på fjøset. Da jeg hadde sneket meg fram sto bukken med hode oppover og bakenden mot meg. Da var det bare å vente på breiside, holdt litt høyt i og med at holdet var såpass langt. Hadde et stødig anlegg og bukken i korset, "pang" den stupte med hode rett i bakken og sprang på bare bakbeina til et gjerde 10 meter fra skuddplassen. Den kom ikke over ved første forsøk men prøvde igjen og kom over. Fant mye blod, tykt hvit skummet blod tydet på lungetreff. Fant den ca. 20 meter på andre siden av gjerdet i noe småkratt.

Bukken falt for 160 grains woodleigh i cal 6,5*55.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Har blitt to bukker på meg til nå, fikk en på kveldsøkta premiære dagen, var redd dagen var ødelagt når jeg gikk rett på ei elgkvige som tok veien rett inn i kjerneområdet til bukken. Tenkte jeg bare fikk prøve, så jeg rigga meg opp, og tok første blikket over lia, jeggu kom ikke bukken beitende imot, han forsvant inn i ei treklynge, så jeg ga fra meg tre lokketoner fra buttoloen og plutselig kom bukken byksende rett imot. Jeg slapp han inn på 70 meter før jeg fikk klinke avsted t skud, bukken jorde et lite byks ruste 10 meter og ble liggende :)

 

Bukk nr. 2 tok jeg i kveld, hadde gått langt for å komme i riktig vind før jeg satte meg ned og lokket en liten time, var lite respons, så jeg tenkte jeg skulle prøve å smyge litt framover for så å sette meg ned å lokke igjen, gjorde dette noen ganger da jeg plutselig gikk rett på bukken som stod å kikket på meg, fikk opp rifla og klemte av, bukken gikk rett i bakken, var med en geit også så d var en grei brølekonsert etterpå :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har fått 3 bukker til nå. Har bare bilder av de to første som vi fikk. Fikk alle tre på mandag den 10 aug. Her kommer de:

 

DSC_0515.jpg

Min andre bukk. Skutt kl 04:50 i regn og tordenvær. Bukken kom bare 15 min etter at jeg var kommet på post.

 

DSC_0523.jpg

En jeger fra Danmark og meg. Det er en mulig medalje bukk, den til venstre :)

 

12082009320.jpg

Dette er nok en gull bukk (ca 620gr rå og ca 29-30 cm høy) En annen som har skutt denne i nærheten av der vi jakter.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme fra ei spennende morgenøkt. Trenger svar fra noen erfarne bukkejegere nå.

 

Første morgenen jeg jaktet, hadde jeg bestemt meg for å prøve å jakte i reviret til gammelbukken selv. På vei til post støkket jeg ei geit, så jeg valgte å jakte i et annet revir istedetfor.

Dette reviret hadde fått være i fred til i dag tidlig, da jeg igjen skulle prøve meg der, jeg VIL ha den bukken!

 

Når jeg kom frem til posten min idag tidlig, så jeg ei geit ca. 100 meter unna. Jeg la meg ned, for den hadde ikke sett meg. Der det er geit, er det bukk, tenkte jeg og lokket en serie med buttoloen. Bukken kom frem med det samme, en riktig stor en også. Men dyra kommer ikke nærmere. Etter tips fra "Rådyrjakt 2" av Kristoffer Clausen, begynte jeg å skrape i mosen der jeg lå.

Til min store forbauselse kommer geita løpende rett imot meg, endrer retning på ca. 15 meters hold, og forsvinner ned på ei myr. Bukken kommer løpende etter geita da det hadde gått 5 sekunder, eller noe i den duren. På 25 meters hold stopper bukken, men jeg er ikke kjapp nok til å få ut et presist skudd, så den får gå. Bukken raste avgårde når den hørte klikket fra sikringa mi. Den løper etter geita og bjeffer.

Innpå den myra begge dyrene løp til, hører jeg bukken gå å brøle. Jeg lokker litt til med buttoloen, tanken streifet meg etterpå; Var dette det dummeste jeg har prestert å gjort iløpet av mitt korte liv ?

Jeg blir sittende på furumoen i etpar timer før jeg går hjem, håpet var borte.

 

Så kommer spørsmålet: Dette er andre gangen jeg har støkt disse dyra iløpet av jakta i år. Er det noe sjakktrekk å sitte der og lokke i kveld, eller bør jeg vente en stund? Har dere trua på at bukken vender tilbake til der den ble støkket i kveld? Dette er skogsdyr som sikkert ikke hilser på folk hver dag..

Link to comment
Share on other sites

 

Jøss! En vittigper her også!? Det skuffer meg egentlig litt, da du er å se på xxl til vanlig. Jeg trodde ikke du satt og liret ut av deg slikt til dine kunder! Makan til usaklig og usmakelig innlegg har ikke sett. Ikke minst lite konstruktivt. Vi bør holde kammeret.no fritt for slik "dritt". Bukken hadde baller, penis og rosenstokker.

 

!

 

Men jøss da. Stått opp på feil fot idag :?::?:

Link to comment
Share on other sites

må gratulere alle som har skutt bukk. har kun sett 2 bukker selv uten å skyte.

 

sitter med et lite spørsmål har lokket inn geit med kje to ganger, begge gangene

har klokka vært 8 på morraen. er det sånn at det er best å lokke etter 8 når bukken og geita har gått hver for seg ?

 

er ikke helt sikker på om jeg lager hets lyden riktig, klemmer ner like foran mekanismen til angst lyden, men syntes lyden var veldig lik kontakt lyden. noen som kan forklare meg hvordan lyden utføres og høres ut :roll:

Link to comment
Share on other sites

må gratulere alle som har skutt bukk. har kun sett 2 bukker selv uten å skyte.

 

er ikke helt sikker på om jeg lager hets lyden riktig, klemmer ner like foran mekanismen til angst lyden, men syntes lyden var veldig lik kontakt lyden. noen som kan forklare meg hvordan lyden utføres og høres ut :roll:

 

For å få til hetslåten så gjør du følgende: Hold tommelen helt frem mot kula og press sammen lydløst til du har ca. 1.5 cm igjen før du har trykt helt ned, deretter så trykker du belgen sammen i en jevn bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

må gratulere alle som har skutt bukk. har kun sett 2 bukker selv uten å skyte.

 

er ikke helt sikker på om jeg lager hets lyden riktig, klemmer ner like foran mekanismen til angst lyden, men syntes lyden var veldig lik kontakt lyden. noen som kan forklare meg hvordan lyden utføres og høres ut :roll:

 

For å få til hetslåten så gjør du følgende: Hold tommelen helt frem mot kula og press sammen lydløst til du har ca. 1.5 cm igjen før du har trykt helt ned, deretter så trykker du belgen sammen i en jevn bevegelse.

 

 

ok men du skal ikke høre lyden av den angst fjøra eller hva det er som sitter i bunnen? er det kun en lys tone som kontakt lyden ?

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg bukken jeg og,så da er den flådd og klar for levering for utstopping,Var nok ikke riktig gull mente en kamerat av meg som har peiling.Men jeg er fornøyd og det er det viktigste egentlig.fikk da skutt en rev i går kveld og så da kan en konsentrere seg om revjakta. :P

Link to comment
Share on other sites

Finnlight: Meldinga di til A.E var morsom! Spesiell historie, og godt innafor med meldinga. Synes nå JEG.

 

Sliter selv i innledninga på årets bukkejakt. Har muligheter på fire bukker, men har hatt utur og marginer imot så langt. (Det handler IKKE om udyktighet. NEIDA. IKKENO) Fikk en tolv-spirs elgokse på post første morran. Morsomt.

 

Var oppe klokka tre i natt. På post klokka halv fire. Åtte grader og høljregn. Morsomt.. Feil dag å stå opp på, kan du si!

Prøvde buttolo'n ,men bukken bare bjeffa til meg langt inne i skogen. Ville ikke komme ut i skitværet.

Ser kun bukk på kveldene nå. Forholdsvis ukjent terreng, så jeg prioriterer postering langs åkerkanter framfor smyg i terrenget.

Er det som normalt? At bukken er ute på matauk på kveldene og ikke i grålysninga?

 

Men har fått meg blodferskt haill nå, så det er vel uansett ikke lenge til det er bilde av den første bukken min her inne :D

 

Grattis til alle som har hatt bukkefall så langt i år

Link to comment
Share on other sites

Då blei d endeli bukk på meg også:)

Morfar ringte meg i 10 tida og sa det gikk geit og bukk på et jorde han har ut utsikt til.

Jeg kasta på meg kler og heiv meg i bilen, men når jeg kjører forbi jordet er det ingen dyr å se.

Tar uansett å parkerer bilen og sniker meg inn i skogen langs jordet. I bakkant av jordet ligger ei lita myr og der står bukken og ser utover jordet når jeg kommer snikende.PGA en einerbusk har jeg ikke godt nok skuddfelt til å skyte, og setter meg til å vente i håp om at den skulle flytte seg litt.

Etter 10 minutter sprette plutselig bukken til og hopper ut av syne og inn i noen busker og jeg tenker at der for den sjangsen, men blir likevell sittende. Etter 15 minutter ser jeg bukken igjen. Da har den kommet seg ut på jordet og jeg sniker meg bak et jakttårn vi har der og finner bukken i korset og trekker av. Bukken spretter til og håpper ut i en kanal som går langs jordet og blir liggende. Det viser seg nå at det var masse rådyr på den delen av jordet jeg ikke såg. Fra vinduet hadde morfar sett 2 geiter, 2 kje og 1 bukk i tillegg til den jeg hadde skutt. Det var en fin 5 tagger. Skal prøve å få inn bilde ved en senere annledning:)

 

Nå er jeg veldig letta siden jeg i kveld må reise til Oslo for å gjøre klar til studiestart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja for all del, ein skal passe seg rimelig bra for å slå av ein spøk i desse tider, ein kunne jo måtte dra på smilebåndet.

 

Kort sagt A.E, ein såpass spøk må du tolerere, sidan du er fersk bruker her inne, og kanskje ikkje heilt har blitt stuevarm, så kan eg trøste deg med at Finnlight`en hadde vel rimelig bra med smileys som støtta opp i at han på ingen måte meinte alvor av dette...

Kva han jobber med til daglig og du og eg for den del, har absolutt ingenting med denne saken her å gjere.. Her er me som Kari og Ola kammerbruker og me skal kose oss med det..

 

Fortsatt god Bukkejakt folkens..

Link to comment
Share on other sites

Så kommer spørsmålet: Dette er andre gangen jeg har støkt disse dyra iløpet av jakta i år. Er det noe sjakktrekk å sitte der og lokke i kveld, eller bør jeg vente en stund? Har dere trua på at bukken vender tilbake til der den ble støkket i kveld? Dette er skogsdyr som sikkert ikke hilser på folk hver dag..

Det skader ikke å prøve. Rådyr har ofret mye hukommelse for å få plass til sanse-harddisken i hjernen, og min erfaring er at de glemmer forholdsvis fort. Bukken vil gjerne holde seg i reviret sitt også, men er det blåst for geit pga støkk så kan det bli en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Gikk meg en tur midt på dagen i går. Fikk "fri" fra unger et par timer. Duskregn og passe smygvær. Såg lite tegn på bukk der jeg trodde den kunne holde til. Endte i nerkant av et hogstfelt. Da jeg var på vei videre hørte jeg den karakteristiske brølinga fra rådyr. Vel, da vet jeg hvor de holder til. Hogstfeltet!

 

Kom fram i øverkant av feltet i går kveld. Litt sent, 21.30. Skulle sette meg ned ved noen furuer med grei oversikt. 10 m før jeg var framme såg jeg ryggen på et dyr. Ei rå kom langs en skogsvei 50 m nedom meg. Trekken stod svakt nedover, men råa fikk ikke teften. Den hadde nok sett en bevegelse. Jeg gikk ned på kne i det hun såg meg, så jeg satt lenge og fulgte med på ho før ho rusla videre. Ikke støkt. Da var det bare å rigge til skytekjeppen (bambusveistikke med sykkelslange, genialt lett og enkelt). Satt til 22.35. Da var det ikke forsvarlig å løsne skudd mer i dette området. Vanskelig å finne død bukk i meterhøy vegetasjon....

 

Har hentet ned en jaktstol fra en post jeg sjelden bruker. Skal sette den opp siden. Da får jeg mye bedre oversikt over hogstfeltet samt slipper å tenke for mye på vind. Så får vi se hva helga bringer...... :D

Link to comment
Share on other sites

Da kom jeg nettopp inn døra fra et hel..... regnvær. Brukte litt tid før jeg hadde ordnet posten slik jeg ville ha den. Fant ei bra furu og satte stigen inntil (vanlig stige). Så var det bare å forsere den pluss et par meter til opp i furua med lettversjonen av jaktstol som far min laget i ei ledig stund. Den veier neppe mer enn tre-fire kg. Slo inn tappen som holder mesteparten av vekta og stroppa et par runder rundt furua for å holde stolen på plass. Skrudde sammen ei ramme av noen fjølender som jeg også stroppa fast på framsida av treet. Stolen er bak slik at jeg har stammen mellom beina. Ramma er for å ha godt anlegg. Ante meg at jeg ikke hadde greiner i riktig høyde, noe som stemte. Hekta på en camoduk foran også. Deretter saga jeg ned et par bjørke som stod i veien. Posten ble trolig bra. Må se bedre etter i dagslys..... :D

 

"Lagra" ei god rute for å komme usett på post. Meldt letter vær i morrakveld og oppholdsvær på lørdag. Da må vel dyra være klar for beiteøkter på hogstfeltet....?

 

(PS! Gore-Tex sug!! Härkila Hovden-dress)

Link to comment
Share on other sites

Igår hadde jeg en merkelig opplevelse med meg selv. Litt i tvil om jeg skulle servere den her, men hvor skal man ellers levere ut jaktsjela...

Hadde en fin kveldstur på et større område. Mye vind her nede, så det blir en del smyging. Har fått bukk både første og andre dagen, og koser meg rett og slett på jakt.

 

Denne kvelden hadde jeg gått en del kilometer, og var på vei tilbake mot bilen da det komemr et skikkelig heseblesende følge opp heia. Geit og bukk får jeg se i det dunkle lyset. Vinden er helt feil, og geita stikker sporenstreks. Bukken blir stående i et halvt minutt, så jeg rekker å få skrudd opp forstørrelsen og konstatert 100% at dette er riktig (jfr spøken fra Finnlight... :lol: )

Bukken ruser ut noe aldeles vanvittig i skuddet, men jeg har en god følelse. Idet skuddet går, springer det ut et 3. rådyr som jeg ikke ser hva er bortsett fra at det er voksent. Nesten 100 meter bortenfor der igjen, springer en fjorårs elgkalv vettskremt av smellen. For et liv i heia!

 

Glad og fornøyd (for å si det pent) rusler jeg bortover dit jeg så bukken tok, og finner en fin sekstagger. Ikke verdens største akkurat, men en jeg syns er veldig fin. Tar ut av den nærmest i mørket og en million mygg susende rundt...

 

Idet jeg tar bukken på skuldra og vandrer mot bilen, skjer noe rart. Jeg blir rett og slett litt nedfor. Litt deppa. Fordi det kommer over meg at jeg aldri, ever, noensinne vil oppleve en slik jaktstart. Og jeg er bare i 30-årene... Ja, jeg vet jeg er rar, men dette var spesielt. Bestemte meg etter hvert for å tenke på hver situasjon, spenningen, kicket og gleden. Leve i nuet.

 

I dag gikk jeg ut igjen. Jeg tror det ikke selv, men jaggu datt nr 4 på fire dager. Jeg er målløs... Dette vil i hvert fall aldri i verden skje igjen...

 

Skitt jakt, folkens!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gratulasjonene :oops: skulle ikke tro det vare var en bukk det var snakk om :roll:

Nok en gang, gratulerer (y) Venter spent på historia nå :)

Den kommer i morgen, med bilder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært ute å sett etter bukk 2 morninger og 2 kvelder, datt endelig første bukken den 12. kl:04:15. Det var en liten 4-takker skutt på 50 m hold etter litt smyging med 22-250 og 55 grains TBBC. Bukken datt på stedet og ble liggende.

 

1408200901365f185f28c24b481eb1.jpg

 

Etter å ha fått lastet den inn i bilen var det på tide å kjøre hjem. På vei hjem fikk jeg ett lite glimt av en annen bukk som gikk av jordet og inn i buskene. Jeg kjlrte ett lite stykke til og parkerte før jeg smøyg meg tilbake. Etter noen lokketoner med buttoloen kom bukken ut av skogen som ei kule. Da den stoppet opp,fikk den en kule inn like bak bogen. Jeg så innslaget og så at kula gikk ut av bogen på motsatt side, da det beinet bare hang og slang, så jeg var ganske sikker på at denne skulle dette raskt. Bukken byksa til og forsvant i skogkanten. Etter noen sekunder blei det stilt i skogen. Jeg ventet 10-15 min før jeg gikk fram og på skuddplassen var det rikelig med lungeblod. Der den for inn i skogen fant jeg lungevev og store mengder blod på kvist og grass og tenkte det at denne for ikke langt. Jeg mista blodsporet etter 5-6 m og fant ikke noe dyr i det hele tatt. Da bestemte jeg meg for å ringe etter hund, men fikk ikke svar. Jeg merka siste blodsporet med capsen min og for hjem for å slakte den første bukken. Da det var gjort var det blitt en del bedre lysforhold i skogen og jeg dro for å kikke etter bukken igjen.

Etter litt leiting der blodsporet sluttet, fant jeg bukken. En liten spissbukk. Den hadde tråkket nedi ett jordhull under en del bregner og det var bare litt av snuta som stakk over bakken. Totalt hadde den løpt 7-8 m. Da den ble gjort opp viste det seg at hjertet var delt i to og bogen på utgangssiden var i heller dårlig stand.

 

14082009013842e8a51704514201bf.jpg

 

Prøvde meg noen turer før jobb i kveld men da regnet det bøtter så jeg gav opp ganske snart. Skal ut igjen på morrakvisten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...