Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Ja i dag klokken 0814 falt gamlebukken, den er avbildet i denne tråden før jakta begynte. På side 3 tror jeg. For trøtt til å fortelle hele historien nå, men den er lang. Skytt på smyg, lå på dagleie i en furumo sammen med fruen. 35 meter hold, 20 meter utras. Vet ikke hvordan gevirstenger måles, men jeg la en tommestokk nede på utsiden av rosenkransen og målte rett linje til spissen. 30 cm på den ene siden og 32 på den andre. Største jeg har fått i hvertfall:-) Eldre kar med slitte fortenner og en i manko. S

 

Nå tar jeg helgen, fire bukker på en uke får holde. Såve nå. Kanskje jakte litt i morgen likevel, eller kanskje i kveld...

kammeret1.jpg

kammeret2.jpg

kammeret4.jpg

kammeret3~0.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finnes ja, søk og du skal finne. Men den enkleste måten er å levere hodet til en preparant som vet hva han gjør. Skal du stoppe ut trofeet kan preparanten tørke og kappe skallen først, få den målt, og så sy på skinnet etterpå. Da har du et utstoppet hode med medalje i oppsatsen. Tøøøøøffft!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg mått legg inn et blide av bukken jeg fikk på mandags morgenen, selv om jeg er litt treg med dataen...

 

9lbxwm.jpg

 

Ble ikke så værst bilde med mobilen.

Første vilt jeg har skutt med demper, og må si det var en flott opplevelse. Slapp all skallebank etter skuddetsmellet :D

Artig å kunne ta en tur på heia igjen med rifla.

Hadde en flott bukkekar i kikkerten 3 ganger på tirsdags morgen. Han hadde så godt drag på ei flott gjeit, så jeg nølte litt når sjansene var der :):P Vanvittig fart på dem når de løper etterhverandre slik..

Det øker motivasjonen for å ta en tur til og kikke når en har sett en flott bukk i området.

Er faktisk veldig flott (når en først har fått en bukk da) å vite at en hadde sjansen, men han kan fortsette å kose seg med geita når jeg har gått hjem..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk streng beskjed om å skrive en liten historie fra gårsdagens bukkejakt, så da var det bare å høre etter!

 

Torsdag 13.08.09.

Det er tredje dag i bukkejakta å jeg har kun sett to bukker, hadde skuddsjanse på den ene, men lot den gå.

Det er torsdags kveld å regnet fosser ned, hode sier at jeg godt kan holde meg inne, men magen sier at jeg godt kan gå ut å se etter bukken. Overtroisk som jeg er hører jeg på magen.

 

Sekken er pakka, rifla å skudd er funnet fram, har tatt på meg bra med klær og har godt mot. Jeg får to lykke til av de som sitter på kjøkkenet. Det er oppholds, kanskje er værgudene på min side? Jeg går opp en hogstflate å etter en skogsvei før jeg kommer opp på en åker, da åpnes himmelen igjen, noen duer flakser opp og jeg sukker oppgitt.

Jeg bestemmer meg for å søke ly i ei lita brakke vi har stående oppe på jorde, jeg kommer til den ca 20:45. Der sitter jeg å kikker etter liv i åkerkanten mens jeg hører på regnet som trommer ned på taket på den lille røde brakka, jeg har et skeivt smil om munnen mens jeg mimrer tilbake til fjorårets bukkejakt.

 

Klokka nærmer seg 21:30 å regne har gidd seg for en stund, ja faktisk så skimter jeg blåhimmel oppi fjorden her. Jeg bestemmer meg for å se om det er noe på åkeren nedenfor, for her er det ikke liv! Jeg åpner døra med et brak. Men der står det et rådyr, å det skeive smilet kommer igjen. Sikkert bare ei geit sier jeg til meg selv. Jeg stiller meg bak noen rundballer å begynner å se i kikkerten, men der tok jeg feil. Det er en bukk jeg ikke har sett før, bare å vente på at den skal komme litt nærmere så jeg får sett litt bedre, en liten firetagger.

 

Det var ikke bukken jeg var ute etter, så jeg tror jeg skal la den gå, tenker jeg, og da kom regnet. Kanskje et tegn fra oven om at det bare var å skyte? Hvem vet. Jeg hiver av meg sekken å fortsetter å studere den, den kommer i mot meg. Jeg bestemmer meg for å tan. Jeg løfter opp børsa, får satt opp to-foten å har godt anlegg, men den står verken i ro eller med sia i mot meg.

 

Jeg kjenner hjerte begynner å jobbe hardere å hardere. Bukken er på 50 meter med brei sia til, jeg plystrer på den. Den fortsetter å gå. Den første tanken som kommer i hode mitt er; "er du døv din dust? du skal jo stoppe nå!" Bukken skifter kurs å går rett i mor meg på 35 meters hold stopper den med brei sia i mot meg, akkurat som den ber om å bi skutt.

Jeg tar av sikringen å finner bogen, den står litt på skrå så jeg må holde fram på dyret. Får et godt avtrekk å smellet kommer, bukken går i bakken med et klask, å smilet kommer fram på en fornøyd jeger igjen mens jeg hører ekkoet av smellen som jomer i fjellsiden på den andre siden av fjoren. Jeg tar børsa å går fram til bukken, den er død. Ikke at det overrasket meg.

 

Jeg står å beundrer den en liten stund, plutselig skjer det noe, jeg begynner å skjelve i bena, de blir som gele. en rar følelse

går igjennom kroppen min, jeg setter meg ned på huk å løfter hodet på bukken, å smiler skeivt. Etter 1 minutt åpnes himmelen igjen, å jeg får ikke tid til å sitte der. Jeg tar med bukken til åkerkanten for utvomming. Det går fort å vomme ut den i griseværet.

 

Jeg får knytta sammen fram å bakføttene på bukken å hivd den over skuldra. Så går veien hjemover.

På hjemveien lurer jeg på hva den følelsen i som gikk igjennom meg var, noe jeg mest sannsynlig aldri får vite. Hjemme på gårdsplassen står en svært glad hund som er kjapp til å slikke skuddhullet. Jeg får hengt opp bukken å kommet meg in for å skifte.

 

Kanskje bør jeg fortsette å høre på magefølelsen? Det funka vertfall denne gangen, kanskje neste gang.

Og hva var egentlig denne følelsen som fikk bena mine til å bi gele? Kanskje var det Diana som ville gratulere meg? litt av en gratulasjon!

 

funcld.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva du kjente i beina? Kroppens reaksjon på en blanding av lykke over å ha felt bukken, adrenalinet som gradvis normaliserte seg i kroppen din etter spenningen før skuddet, vemod over å tatt livet av dette vakre dyret... kort sagt jaktlykke. Det er det som gjør oss så avhengig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva du kjente i beina? Kroppens reaksjon på en blanding av lykke over å ha felt bukken, adrenalinet som gradvis normaliserte seg i kroppen din etter spenningen før skuddet, vemod over å tatt livet av dette vakre dyret... kort sagt jaktlykke. Det er det som gjør oss så avhengig :mrgreen:

 

noe sånt ja, en rar men deilig følelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter jobb i dag tidlig blei det en liten rundtur for å se etter bukk. I ett forferdelig regnvær, fikk jeg øye på en bukk og etter litt smyging datt det en 5-takker.

 

14082009100122fe33271e864390a9.jpg

 

140820091002f0b861c3f81f4051b9.jpg

 

I kveld ble det tida til en ny tur før jobb og jommen dukka det opp en bukk da også.

 

140820091003eb3e838aba434460a8.jpg

 

1408200910055a7a570579f34495ab.jpg

 

Dette var bukken som jeg tok bilde av i våres og som er på bilde nr.3 i innlegget mitt på s. 2 i denne tråden og jammen stod den på nøyaktig samme plassen i dag også.

 

Beklager litt dårlige mobilbilder men dårlige bilder er bedre enn ingen bilder.

Godt fornøyd med 4 bukker foreløpig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter en lang dag med gråvær og regn, lyst det opp i kveldinga. Jeg passerte ei rå på vei med bilen. Ikke interessant, jeg skal oppi lia og gå ned mot hogstfeltet og stolen jeg satte opp i går kveld. Som ofte står trekken skrått nedover her om kvelden. Men kom meg opp i stolen 21.15. Jo lenger jeg satt, jo mer trua hadde jeg. Brukbar oversikt over hostfeltet og kantene rundt. Dette blir lett. Etter 30 min dro jeg noen lyder ut av buttoloen. Må få fram bukken. Kl. 22.30 begynner både lys og håp å forsvinne. 22.45 klatrer jeg ned og forlater posten stille og ettertenksom. Hva gikk galt?

Nå angrer jeg litt på at jeg ikke posterte der jeg såg råa...... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå har jeg jakta til og med i går kveld, og må si som "Apelars" det hersen kornet. Hadde en bukk ved posten min torsdag kvedl i 3 timer men kunne ikke skyte pga. det hersens kornet. Ser bare den mørke ryggstripa og hodet så noen skyting blir det ikke. Men nå har dem begynt og slå kornet så da blir det lettere. Tar ei pause nå etter en hel uke med jakt morgen og kveld. Prøver igjen når kornet er slått. Gratulerer til alle dere som har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Dag nr 5, bukk nr 3 hos oss.

 

Kjæresteparet Sande og Nygaard fra Sogn og fjordane har ligget i telt i 4 døgn uten å se dyr.

De har sett at både svensker og østfoldinger har skutt dyr i andre terreng.

 

4 dagen ser de ei geit.

 

5 dagen smiler jaktgudinnen til dem, og ca kl 07.15 feller de denne 5 taggeren.

 

nygaard8.JPG

 

nygaard10.JPG

 

Flere bilder på http://sveiobonden.no/2009.htm

 

Ekstra kjekt når det er et par der begge jakter sammen.

Link to comment
Share on other sites

Fin opplevelse i går. Var ute på bukkejakt med en god kamerat. Vi skilte lag og sneik over noen heier i 3 timer og lokket. Så ikke en eneste bukk, men en fin elgokse. Var godt å oppleve at den ikke kom på lokken, for da hadde jeg virkelig begynt å tvile på lokkekunskapene mine. Tviler vel nok på dem fra før da jeg ikke har lokket til meg dyr med Buttoloen før. Etter tre timers lokking hadde jeg avtale med jaktkompis at vi skulle snakkes på radioen. Han forteller at han ser bukk på jordet hvor han er, men har ikke klart å lokke den til seg. Jeg er på vei mot ham og når jeg kommer til jordekanten så ser jeg bukken som løper max en meter bak geita.

Vi hadde blitt enige om å ikke skyte bukker på jordet da det blir for enkelt. Skyte på blink kan vi gjøre på banen, men jeg ville prøve å lokke den inn da jeg ikke har fått bukk inn på lokken i skogen enda og så var det jo en utfordring når ikke kameraten min hadde klart å lokke den inn.

Jeg startet å lokke uten at det ble den store responsen, men det ble det når jeg begynte å grave litt i bakken, samt at jeg ristet i en busk og brukte en grein til å "feie" med. Da fikk jeg oppmerksomheten til bukken. Den reiste seg opp og kom imot meg. Brukte så lokken og fikk den helt inn på 5 meter. Den sto der lenge men ble skremt da bonden kom med traktoren forbi. Klarte dog å stoppe den med lokken igjen før den hoppet inn i skogen. En fin opplevelse :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært på bukkejakt hele uka uten hell. Det har hele tiden vært stang ut. På premieremorgenen støkte jeg bukken på tur til post, og på tirsdagkveld ramlet jeg over en bukk når jeg var på tur hjem igjen. Ingen av disse situasjonene førte til at skudd ble avfyrt.

Jeg har hatt mye rådyr på post, men bare geiter og kje. Hjort og elg hadde jeg også mye av på post denne uka, men rådyrbukken selv var som forduftet. Siden det i dag var lørdag og jeg ikke skulle på jobb, bestemte jeg meg for å være på plass i terrenget rundt klokken 4:30. På tur til post i mårres så jeg 3 hjortebukker og ei rådyrgeit, men bukken var ikke å se. i 6-tiden bestemte jeg meg for gå av posten å skifte taktikk. Vinden var ikke ideell og, og jeg var pissetrengt :oops: Den nye taktikken varå snike seg rundt i terrenget og undersøke hver åker nøye med kikkert. På en åker sør i dalen observerte jeg geit med kje, men bukken var ikke utpå. Hjort var det nok av overalt.

Tiden gikk, og når klokken passerte 8.00 bestemte jeg meg for å gå inn. Min bestefar hadde stått opp, og vi satt inne på kjøkkenet med et par kaffekopper og snakket om alt mellom himmel og jord. Plutselig får jeg se at det står et rådyr nedenfor huset, jeg finner fort fram kikkerten og ser med en gang at det er bukk! Rifla ble ladet i en fei og jeg strøk på dør.

Bukken stod på ekra til nabogarden, og mellom gardene er det et gjerde. Jeg snek meg nedover langs gjerdet og gløttet stadig over det høye gresset for å se etter om bukken var mistenksom, men den gikk der og beitet og ante fred og ingen fare. Til slutt kom jeg frem til et hull i gjerdet hvor det er mindre gress. Jeg satte meg på kne med anlegg mot en gjerdepåle for å se om jeg kunne få et brukbart tak på bukken, men jeg greide ikke være så rolig at det var forsvarlig å skyte, dessuten var holdet over 100 meter. Jeg måtte nærmere, men hvordan? Løsningen ble å snike seg enda lengre ned og forsøke å krysse gjerdet uten at bukken så meg. Heldigvis var det en liten kul mellom meg og bukken som jeg greide å komme meg i dekning bak. Jeg fikk krysset gjerdet, og krøp sakte men sikkert nedover kulen. Jeg tittet forsiktig over kanten og så at bukken beitet like umistenksom. Holdet var nå rundt 80 meter. Rifla ble løftet forsiktig opp i skuldra, jeg fant meg en god liggendestilling med god støtte fra "riflestroppen", korset fant bogpartiet på bukken og fingeren krøket seg forsiktig rundt avtrekkeren. Smellet fra 30-06'en runget i dalen, og jeg registrerte at bukken gikk rett ned i smellen :D Jeg hoppet rundt omkring med armene i været og jublet så høyt jeg bare greide. Denne bukken satt langt inne!

Det var litt liv i bukken da jeg kom fram til den, så jeg følte det nødvendig med et fangskudd. Skuddet hadde gått inn litt høyt i bogen og tatt med seg ryggen.

Dette var bare så deilig etter en uke med uflaks :D

5580_138255216420_655331420_3732846_2622496_n.jpg

5580_138255221420_655331420_3732847_4205677_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg sto opp rundt 4, koka kaffe og smurte meg en liten matpakke. Så ute at været var ganske fint, etter masse regn. Når klokka nærmer seg halv 5 er jeg ute i bilen, klar til jakt. Jeg kjører til ei gammel seter av noe slag, og stopper bilen. Går rundt 500 til et fint sted. Når jeg kommer frem står det en bukk der. Er det bukken jeg er ute etter tro? Jeg tok opp kikkerten og så. Jo! Det er den. Jeg må komme meg nærmere. Jeg går sakte fremover langs skogkanten. Bukken er borte neddi en liten dal. Plutselig står han der. Jeg tar opp kikkerten og ser ann den, og holdet. Enda litt langt. Jeg går enda litt nærmere, og ser. Noe stemte ikke. Det var ikke den samme bukken. Jeg rakk ikke og tenke meg om før den bukken jeg var ute etter stakk. Den andre sto igjen, så jeg studerte den litt. Etter litt vurderinger fikk den leve videre. Jeg bestemte meg for og sette meg ned i nærområdet og prøve buttoloen. Mens jeg satte der og så på morgensola så jeg i et rådyr 300 meter unna. Det var en geit, med to kje. Morsomt. Et sommerrødt rådyr i morgensol var et fint syn. Det var ingenting og se til bukken, så jeg bestemte meg for og ta en skikkelig runde og prøve og komme rundt det. Mens jeg gikk så jeg en geit og muligens et kje.

 

Når jeg var kommet dit jeg skulle var det en ganske sliten gutt som trenge en liten pause. Med fleecegenser, ullgenser og jakke ble det småvarmt. Var tross alt 7 grader når jeg dro. Jeg fant ut at jeg måtte komme meg litt høyt for og se, og det var et sted der som var perfekt til det. Jeg gikk opp en sti. Muligens det er vilt som har laga den. Det var tett og vanskelig og komme fram, og det ble mye lyd. Når jeg kom til toppen pusta jeg lettet ut, og så utover en skogkant, og en grøn åker. Åkeren var mest spennende i starten, men der så jeg ingenting som rørte på seg.

 

Plutselig dukker det et rådyr opp i skogkanten. Jeg er oppe med min selvlagde skytestokk, og legger an børsa. Det var vanskelig og se, siden jeg var rundt 400-500 meter unna dyret. Jeg syntes jeg så noe mere enn ører, så jeg måtte prøve og nærme meg. Jeg kom meg nærmere, men jeg lagde mye lyd. Det var vanskelig og unngå. Det var bratt nedover også. Jeg kom til en åpning neddi skogen, og da så jeg ingenting. Stakk den?

 

skytestokk.jpg

 

Neida. Jeg så den etter litt speiding med kikkerten. Nå har jeg sjansen tenkte jeg. Jeg var kanskje 250 meter unna da. Jeg fortsatte videre mot den grønne åkeren. Jeg ville helst prøve og komme meg i kanten på den, og det klarte jeg, tilslutt. Når jeg kom ut av skogen var det 5 meter igjen til kanten av åkeren. I det øyeblikket jeg kom ut av skogen sto bukken og så i rettning meg. Jeg måtte bare stoppe opp og stå helt rolig. Det funka bra. Etter 3-4 ganger med leken "frys" kom jeg meg til kanten. Der hadde jeg fri skytebane. Problemet var at bukken gikk inn i skogen.

 

Jeg måtte tenke meg godt om. Skal jeg bare vente tro? Jeg tenkte kanskje i 10 sekunder før jeg tok opp buttoloen. Jeg la børsa i skytestokken og kolben i skuldra. Jeg fant ut at jeg skulle lage hetslåten. Jeg lagde den 3 ganger. Etter 5 sekunder kom bukken løpende mot meg! Da begynte pulsen og slå, hardt og fort. Bukken kom 130 meter unna meg, og stoppet. Den sto med breisida til, men jeg så ikke annet enn hodet. Et skudd hvor jeg tipper hvor lunge/hjerteregionen er er for dristig. Bukken forsetter sakte, men samtidig fort mot meg. Den kommer 110 meter unna, og stopper. Den ser på meg. Etter noen sekund sånn vender den litt til, og jeg får plassert et skudd på den. Avtrekket føltes ikke så godt, men jeg har erfart at det ikke er avtrekket på børsa der som er det viktigste. Bukken detter om i smellen, og jeg kan slippe jublen og tankene løs. Er den så stor som jeg tror?

 

Jeg gikk sakte frem mot bukken, og fant den uten noe leting i gresset. Det var en fin bukk, med ganske grove stenger. 4 tagger. Jeg trodde hvertfall det var 5, men det var det ikke gitt. Jeg brukte litt god tid med bukken, for og sette pris på viltet. Ingenting er som gå ned på kne og beundre viltet man har skutt. Bukken datt forresten rundt klokka 7. Dette var skikkelig morsomt!

 

bukken.jpg

 

Grattis til dere andre som har skutt bukk, og lykke til til dere som holder på!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bukk på meg lørdag morgen. Hadde pakket sammen teltet og gitt opp hele greia pga tett regnvær. Belaget meg på en fuktig tur tilbake til bilen. På med sekk og fjellduk. Jeg hadde ikke gått mer en 100 meter da jeg fikk øye på et rådyr i sidesynet. Satte meg ned i mosen og ventet. Til alt overmål kom den gående mer eller mindre rett på meg, så da den passerte på ca 15 meters avstand løsnet jeg sikringen, bukken stoppet opp og ....bang.! Knall og fall.

Hjemturen tok dermed et hakk lengre tid en jeg hadde tenkt :)

 

Steike så glad jeg er for at jeg ikke hadde stroppet børsa fast på sekken.

Link to comment
Share on other sites

Da falt bukken for meg å :D

Pen 6 tagger skikkelig skogsbukk.

Ble nesten i overkant spennede ble liggende i 5 min å se på den og lokke før jeg fikk den i rett vinkel.

Men kom omsider i rett vinkel å den gikk rett i bakken.

 

Våpen tikkat3 ss 6.5x55

Ammo odin 9.3 gram.

Link to comment
Share on other sites

Hei folket :wink: som tidligere nevnt blei det en bukk på meg. Så en til i går tidlig. En liten spissbukk/ muligens en gaffelbukk( var litt vanskelig og se..) Jakter i et nytt terreng og har ingen oversikt over bukke bestanden, dessverre. Så var litt i tvil om den siste burde skytes. kvota er på 7-8 dyr så den er grei, men dyra holder mest nær jordene så er derfor der jeg jakter. Så hva lønner seg?, vil jo ha bukk i terrenget til neste år også. Litt dumt og leit spørsmål og svare på men..

Link to comment
Share on other sites

Etter mye lesing her uten å ha noe å fortelle kom endelig min sjanse på bukk på fredag kveld.

Var ute mandag kveld med lokken uten noe som helst respons fra annet enn en skjære...

Torsdag kveld ut igjen med en dreven kompis som har lokka mye,geita og killingen kom med en gang,men hvor var bukken??

Den dukka selvsagt opp fra baksida av oss,på over 300 m, og hadde ikke travelt i hele tatt,en meter i minuttet vel?da ble jordet drøyt... Dukket opp en pen 8takkers elgokse med fru,men litt tidlig enda vel?

Vi pakka sammen når mørket kom,med bukken fortsatt på drøye 250 m... Jaja tenkte vi,den er sikkert her i morgen og...

Fredag samme sted,ned på magen,duken over,vente 20 min før vi lokka, OG DA: IKKE EN DRITT RESPONS!!!

Lå der fra ca 19 til 21.30 uten snurten av de rødbrune. Hva nå???

 

Liten prat om hva som var feil idag,ingen logiske svar igrunn,men tok børsa på skuldra og tok en tur for å vise kompisen litt rundt på terrenget,mye små viker og kuler på jordene her.

Da vi runder en liten odde hvisker kompisen : Dyr i åkeren!!!

 

Hvor? Langt fram??? Nei,ca 25 m rett foran!!!

 

Vi hadde gått og prata,snubla,ledd og bråka på,og der ligger den pokkers bukken 25 m foran og trykker som en jæ... fuggel,hva nå???

 

Jeg opp med børsa,strak arm,korset å plass,mens kompis prøver å få bukken opp.

Tror nok jeg sto med børsa på strak arm hvertfall 3 min før bukken gidder å reise seg,begynte å bli sigen iarmen,faen og,tungt jo!Opp med bukken,med breisida til,trykker av,ser det blir stjernetreff med baklengs salto og ti meter spurt før den detter og kiler seg mellom to bjørketrær.

Mitt første vilt er et faktum,pulsen hamrer,jubelen står i taket!!

Så sinnnsykt spennende!!

Bukken er en liten 4-takker,slaktevekt 14,5 kg etter den ene bogen ble helt vrak på utgangsida,skutt med Tikka T3 lite SS med 180 grs oryx på 25-30 m,litt overkill,men ingen tvil om treff hvertfall!!!

 

Steike så moro! :D

Dette ble lang historie,men har venta mange år på noe å fortelle.

 

Skitt jakt videre folkens! :P

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde blitt enige om å ikke skyte bukker på jordet da det blir for enkelt. Skyte på blink kan vi gjøre på banen,

 

 

støtter denne ser ikke spenningen og opplevelsen med å sitte på et jorde !

ble foresten en fin 4 tagger i går kom helt inn på 30 meter.

var morro etter over 50 timer etter bukken. har sett 10 rådyr ( 3 bukker ) 6 elg 1 hjort ( 9 tagger som kom helt inn på 30 meter

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt min første rådyrbukk.

 

Har vært opp kl. 0400 en del dager nå og på søndag ca. 0615 kom det en fin bukk ut på hogstflata foran meg. Jeg satt først lenge i et stigetårn, nesten 2 timer og frøys. Det var ikke kaldt, men det blåste veldig. Jeg gikk ned av stigen og hadde nesten gitt opp for den dagen. Men satt litt på bakken for å prøve å få igjen varmen. Plutselig når jeg ser opp står bukken på hogstflata 30 meter fra meg med bredsida til. Beita fredelig og ante ingenting.

 

thumb_Bukk_160809.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter 4 økter med buttoloen nå har jeg bare klart og lokke til meg geit med kalv. Er det vanlig få inn geit isteden for bukk? bukken viste seg aldri :(

Brukte forresten denne lokkeregla. er den god?

http://jakt.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=329.

 

2 svar:

1. Det virker som om brunsten var over før jakta startet i år, her i sør. I tilfelle kan du lokke deg blå, og få lite eller ingen reaksjon...

2. Det er vanlig å få inn geiter på lokk. Skyt for ll del ikke det somkommer, du vet aldri... Men, om du kun får inn geiter vil jeg tippe at du lokker bare med kontaktlyd. Det har lite for seg, synes jeg. Smell til med hetslyd, og kanskje angstlyd, og du får mer bukk.

 

Selv om brunsten er over patruljerer bukken reviret sitt lenge enda, og frisker opp sparkegroper og feiemerker. Finn deg et område med mye markeringer og sitt pal i riktig vind fra i 5 tiden på ettermiddagen, og du får bukk.

Link to comment
Share on other sites

1. Det virker som om brunsten var over før jakta startet i år, her i sør. I tilfelle kan du lokke deg blå, og få lite eller ingen reaksjon...

.

 

Nåja, tviler på at brunsten var over før jakta var igang, har flere bukkejeger kompiser som har skutt bukk på både buttolo og nordic roe, ikke mange km/mil ifra plassen du skriver som bosted Skaubjønn! :)

 

Når det er sakt, så har det virket usedvanlig vanskelig å få inn bukk på lokk her sørpå i år, men jeg tror det går mer ut på en veldig ustabil vind....?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at når bukken løper etter og er veldig opptatt av ei geit så gidder den ikke å komme på lokk. Men er han ikke helt oppe i……. med nesa så er det store muligheter å greie å lokke bukken til seg. Selvsagt må en være på rett side av vinden i forhold til bukken og ha en porsjon flaks.

 

Er enig med Skaubjønn: Finn deg et område med mye markeringer og sitt pal i riktig vind fra i 5 tiden på ettermiddagen

 

Men som oftest blir det en fin tur i skogen uten resultater, men ”pytt sann” :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute etter bukken hver kveld (og endel morgener) i ei uke nå og lokket som bare det. Har sett grombukken to ganger, andre gangen 21:45 i går. Det virker på meg som om den ikke er intressrt i lokken i det hele tatt, Begge gangene jeg har sett den så har den bare gått ruta si uten å bry seg om lokkingen. Men alle gode ting er tre, så neste gang jeg ser den håper jeg den detter :D

Link to comment
Share on other sites

Når bruker brunsten å være over i de forskjellige delene av landet vårt da? Jeg har sett bukk parre geita 10. august (venta med å skyte den til den var ferdig), men har inntrykk av at her i Nordland så er det meste over til ca 20. august. Bruker ikke lokk.

 

Fra ca 1. september begynner de største bukkene å felle gevirene sine her, de mindre kan gå med gevir til ut i oktober.

 

Ser forresten at vi antakelig har en del større dyr her oppe enn sørpå når jeg ser på slaktevektene som er oppgitt i denne tråden. 16-18 kg er nokså vanlig her, og jeg har skutt bukk 11. august som har veid 22 kg i slaktevekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke sååå mange årene siden bukkejakte begynte 20 agust, og da fikk en jo rett som det var bukk på lokk.

Etter brunstens høydepunkt, kommer det vel også alltid en "etter-brunst" for de geitene som ikke ble parret på første forsøk så det bør forsatt være gode muligheter....

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst må jeg gratulere alle som har fått bukk i år!

 

Jeg selv klarte å felle min første bukk forrige onsdag :D :D :D. Har aldri vært på bukkejakt før så jeg hadde ikke så store forventninger om å få noe som "førstereisegutt", så jeg stålsatte meg med lave forventninger og utsiktene om å lære terrenget å kjenne og kanskje lære noe om rådyrenes oppførsel osv til en annen gang kanskje. Rundt åtte på kvelden var jeg ute i terrenget og en god time senere så jeg noe rødbrunt som beveget seg på en kolle 300-400 meter bortenfor meg. Trodde først det var en rev, men så i kikkerten at dette var jo jaggu meg en rågeit som gikk oppe i skogholtet! "Shoppingraid" på XXL dagen før kom til sin rett- frem med buttoloen, gav det tre-fire støt av typen kontaktlåt (hvertfall den låten jeg hadde ni-lest meg frem til på internett). Før jeg visste ordet av det kom geiten rusende nedover kollen og ut på engen i min retning :shock:! Den stoppet ca. 50-60 meter fra meg og jeg våget ikke å lokke mer i tilfelle den skulle komme så nærme at den oppdaget meg! Mens den gikk rundt der og "lette" etter lyden kom jaggu en bukk nedover kollen også! Jeg som aldri har felt noe storvilt i hele mitt liv fikk virkelig erfare "dyreskjelven" og måtte ta meg noen rolige pust før jeg klarte å løfte riflen :?. Merket at geiten begynte å bli rastløs og var redd for at den skulle løpe ut av terrenget og ta bukken med seg. Så ved første anledning bukken satte bredsiden til (holdet var ca. 100 meter) plasserte jeg trådkorset i det vitalet området og foretok et kontrollert avtrekk. Bukken datt i smellen og mitt første storvilt var et faktum :D8):lol:! Klokken var da ca. 21.20.

 

I løpet av halvannen time på jakt hadde jeg fått min første bukk ever! Min erfaring i løpet av den korte stunden var at geita reagerte kontant på kontaktlåten fra buttoloen og absolutt noe som virker! Det var nesten skummelt å se hvor effektiv lokkelåten fikk geita til å reagere. Det neste jeg gjorde meg erfaring med var at min hjemmrulla ammo i 223 rem, med Tonheim sin 50grs HPFB gav et fantastisk fint slakt. Utgangshullet gikk gjennom bogen med minimale ødeleggelser!

 

Jeg vet hvertfall en som er bitt av "basillen" :wink:! Så får dere andre som ikke har fått noe så langt ha lykke til, plutselig er bukken der :D! Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke sååå mange årene siden bukkejakte begynte 20 agust, og da fikk en jo rett som det var bukk på lokk.

Etter brunstens høydepunkt, kommer det vel også alltid en "etter-brunst" for de geitene som ikke ble parret på første forsøk så det bør forsatt være gode muligheter....

 

Heisann,

Det er riktig at hos våre andre hjortevilt kan hudyra komme i brunst flere ganger, men for rådyret som er det eneste hjorteviltet vårt med forsinket forsterutvikling, er geita kun i brunst en gang pr år. Paringen må skje innen en periode på 24-36 timer.

Angående lokkejakt så mener de tyske ekspertene der lokkejakt virkelig er stort, at lokking på store bukker ofte er best mot slutten av brunsten. Så det er fortsatt muligheter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der gikk det hull på byllen gitt!

 

En ung sekstagger måtte bite i kornet i kveld :) Første bukken min.

Satte meg på en topp, så jeg hadde litt bedre skytevinkel denne gangen, og da hjalp det på med skuddsjansen.

En artig ting var att jeg hadde både en rev og bukken innenfor 10 meter av hverandre samtidig, jeg måtte velge om det var reven eller bukken jeg skulle ta, og da fallt valget på bukken denne gangen.

Legger ut innmaten på samme plass i morra, så får vi se om jeg ikke får en rev også.

 

Dyret ble skutt med fabrikksladet norma blyspiss, og det var f***n ikke mye pent!

Kula gikk inn bak bogen, på skrå forfra og ovenfra, og tok med seg toppen av vomma på veien ut. Griseri.

Har skjært rent og spylt rent, og hengt i nettet, så får jeg håpe det blir brukbart.

Får ta å legge ut bilde i morra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...