Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja.. det er vel noe uvisst da det ligger 70-80cm snø. Har ikke de helt store forhåpningene om ikke vinteren snart slipper taket.

Det gikk en meget stor bukk i terrenget i fjor sommer, men så fort jakta begynte var den forsvunnet..

Utifra observasjoner midtsommers var det nok en bukk på 4-5 år, så i år burde den være helt på høyden i sin brunst-karriere, og enda litt lurere enn i fjor. ...hvis den har overlevt vinteren da :cry:

Det skal bli spennede å se. Burde vel egentlig hatt en tur på ski oppover for å sjekke stemninga, men liker det å plutselig

kunne støkke dem på denne tiden av året. De blir vel jaget nok på av rev om ikke jeg skal renne etter dem på ski i tillegg.

(egentlig er jeg bare lat og gidder ikke ;) )

Får vel satse på at "Han" der opp som styrer værmeldingen ikke slipper ned noe mer snø slik at ikke høstens rådyrjakt blir like tragisk som det de har vært de siste to-tre årene.

 

Terrenget ligger forresten på Vegårshei et par mil inn fra sjøen og på grensa mot telemark, nissedal kommune mot nord..

Link to comment
Share on other sites

var 9 rådyr på foringsplassen da jeg var innom den her om kvelden. 2 bukker, 2 geiter og 5 kje. alle så ut til å være i fin kondisjon. fikk en stor 4tagger i det terrenget sist høst, så håper det blir noe bra ut av årets bestand også. men med flytteplaner blir det vel dårlig med rådyrjakt i de traktene til høsten...

Link to comment
Share on other sites

I Follo tror jeg jegere skal være veldig forsiktig med uttak til høsten. :( Med landets kanskje tetteste Gaupebestand og 70-80 cm snø, så ryker det nok mange dyr nå i vinter......desverre :(

 

Bor ikke fryktelig langt unna Follo og det er stusselig lite rådyr. Fortsetter dette så må dachsen dele rom med en russisk støver.

Link to comment
Share on other sites

På den ene øya vi jakter så har vi sett merkelig lite rådyr - før en kar fortalte oss at de stod tett som sild inne i granholtene. I snøvær og vind har vi også erfart at vi finner dyra der det er tettest bevokst nå, og så beiter de i små glenner med lauvtrær inni skogen.

Link to comment
Share on other sites

Fant 6 rådyr i terrenget mitt sist søndag, så ut til å være 2 flokker med ei stor geit og to store "kalver" i hver av dem, og hver kalv var geit og bukk. Hvor lenge holder forresten kalvene følge med mora?

 

Har dessverre enda tilgode å se en skikkelig bukk der hvor jeg jakter, det virker som om Herrens Lystige Hage er alle andre steder enn her og at geitene streifer innom for å ta en pustepause før de igjen tripper avgårde til neste bukk i et anna terreng når høstens store sosiale happening er i gang. Men det er i det minste mange geiter så jeg har håp om mange år med mye dyr her.

Lokking med buttolo sist sesong brakte kun inn en velvoksen stut og en sosial bonde.

Link to comment
Share on other sites

Må si det er en vanskelig tid dette med mye snø, og lenge til jakta starter. Det er godt noen kan finne trøst i å inspisere dyrene i terrenget.

 

Jeg måtte finne trøst i noen filmklipp fra tidleigere turer i skog og mark. Når jeg satte filmene i en spesiell rekkefølge fikk jeg igjen håp om at det kommer en ny vår, og en ny høst.

 

Hvis det hjelper for andre også er det bare til å ta en titt på http://jaktjan.no/news/show/36835

 

Hvis noen lurte blir alle dyrere funnet etter korte "utras"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er litt usikker på om det faktisk går en bukk i favorittterrenget mitt akkurat nå. Rundt om kring går det minst 3 sekstaggere og en del mindre bukker. Gleder meg til og se hvilken bukk som tar over reviret etter gammeln som datt i fjor.

 

Får holde meg oppdatert med noen kikkertturer i fremtiden :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har (hadde) en skikkelig grombukk gående nedpå her, men er redd for resultatet nå når snøen har gått. Har desverre gaupe i terenget. Fruen og jeg så den under bukkejakta i fjor. Stor flott hanngaupe. Men, det er bare og håpe. Dyr er det ihvertfall. :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noen "kjempe" bukker på terrenget enda. men har sett en fin fire tagger og spissbukken jeg skulle skyte i fjor :twisted: håper å få tatt den i år :roll:

Den spissbukken er på retur og bør egentlig felles. har sett tre små bukker som kanskje blir fine om noen år så det blir spennende og se :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten runde her jeg nå bor.

Kjørte en runde fra Strømmen om Auma og videre tilbake til Alvdal

 

Ute på diverse jorder gikk det 6 rådyr, ingen av disse var bukk, så vidt jeg kunne se.

Gøyere var det at det gikk 14 hjort på et jorde sammen med 4 elg og beitet.

 

På en liten time med speiding og kjøring så eg 30 hjortevilt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har vi observert enda en bukk i terge her. Tror det er den lille bukken jeg fikk på post i hele fjor :evil:

Har en spissbukk, en fire eller fem tagger( litt vanskelig og se om det er en kløft i toppen av den ene stanga) og en tre tagger.

Nå er det bare litt under fire måneder til bukke jakta starter :mrgreen:

Nedtelling pågår

Link to comment
Share on other sites

tenkte å prøve meg på bukkejakt for første gang. har ingen erfaring når det gjelder jakt på større vilt en tiur.

gleder meg som pokker, ny rifle er innkjøpt(t3 lite ss 308.) håper den skal funke bra på rådyra.

driver forøvrig å skaffe meg en plass å jakte, håper det er noen som bytter bort noen bukker mot noen laken, og da forhåpentligvis i området leirfjord eller dønna :D (har en bekjent der ute som skulle prøve å overtale noe slekt til å slippe til en ivrig debutant :mrgreen: )

tenkte å bruke barnes triple-x, da bør vel dyra falle hvis skuddet sitter :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Startet bukkesesongen igår. Klokka 04:45 datt årets første. Smaug meg innpå 40 meter der den lå på ei eng. Bukken reiste seg, og fikk ei 180 grs Alaska i stikkhullet. 6-tagger med stanghøyde på 19 cm og 20 cm. En fin, svensk vårbukk.

Grisen uteble, men det blir en tur til i løpet av mai.

 

Bilde kommer..

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var det jeg tenkte jeg også. De er veldig høye og bildene bakrfra viser at de står med stor avstand, men de er gsnake så tynne og med kraftige kranser, tenkte at den kanske var på første års nedtur.

 

Men den ahr tydeligvis en viss makt, de to andre bukkene som har vært på saøltsteinen og foringsautomaten har ikke vist seg siden denne karen kom. Han spiser ikke kornavrens eller epler, kun ferske poteter eller et rykende ferskt kålblad.

 

I morgen sår jeg åkeren med formargkål, den holder ham forhåpentligvis i området til jakta begynner....

 

:-9 E

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Neida, gleder meg ikke i det hele tatt.

 

Har noenlunde kontroll på en 6-takker her nå. Har vært veeldig nærme å knipse bilde av den, men nei.

Var ute å gikk i går, og jaggu fikk jeg se den. 20 meter unna ei elgkolle med nyfødt kalv ! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...