Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Har nettopp fått rapport frå HB, at han er kome ut i terrenget og i soveposen sin, og venter i spenning på bukken.. Eg må sei at det kribler litt i kroppen her ja.. Skitt jakt alle bukkejegere !! :mrgreen:

 

Ingen bukk på meg i dag :( ,kom meg ut av posen og var på post, og bjønda og lokke kl 0450,men bare den store stillheten runt meg,ein liten elg var alt eg såg.måtte gje meg kl 0700 pga arbeid.

men me får satse på og ta storbukken i kveld sammen med Mauser :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ble en liten 4 takker på meg rett føre klokka 6. Ufyslig vær å sitte ute i, men.. Hørte på søya pipe rett nedenfor der jeg satt, og en annen bukk som svarte på andre sida for meg. :) Artig, selv i drittvær

Link to comment
Share on other sites

Flott å høre at andre fikk seg dyr i natt. Jeg var for sent ute på post, så når jeg vandra til post så stakk både geit, kje og hjortekolle. Surt og ergelig, så da tok jeg bena fatt og sneik meg gjennom lia. Satte meg til oppå ei tua etter ca 100 meter inn i skogen og prøvde lokken. Tror dere ikke at det virka da? Geita kom etter 1 minutt eller så, men på grunn av gjerdenota til nabogarden så kom den ikke nærmere enn ca 15/20 meter, og når det var vindstille så var det ikke nærme nok for bjeffing tydeligvis.. :P Etter en stund til med lokking så la jeg meg bak ei tue i yttersvingen av skogsveien i lia, så jeg hadde god sikt både opp og ned, og starta lokkingen nok en gang. Jeg syntest jeg hørte noe bak meg så jeg snudde meg for å se hardt etter bukken, men det var nok bare vinden. I det jeg snur meg tilbake til veien så såg jeg pinameg rett på mikkel som kom snikende forbi. Med andre ord så ble det en gammel rev som ble mitt første fellte dyr. En flott start på jakta, men det hadde nok vært godt med en bukk også.. Den får jeg ta i kveld. :)

 

-Magnus

Link to comment
Share on other sites

Var på post 0530 idag i det som best kan kalles tett tåke.

Sikten var ikke mer enn 30-40m når jeg satt meg, det var som å se inn i en grå vegg. Heldigvis lettet det utover morgenen,

men jeg var skeptisk til om det kom til å være noe sjangs til å se noe som helst.

 

Kort etter jeg hadde fått smygt meg på plass hørte jeg at det var ting på ferde rundt meg.

Det var helt klart et dyr i tetta bak meg, som etterhvert bevegte seg i tetta på venstre hånd av det store jordet jeg hadde utkikk over.

Knaste godt en stund i kvist og greiner, men han viste seg aldri der jeg trodde.

Tilslutt ble det helt stille og jeg tenkte at jeg hadde mistet sjangsen for dagen og tenkte igrunn å ta meg en liten lur.. :oops:

 

Akkurat idet jeg la meg nedpå la jeg merke til et rådyr som krysset på jordets smaleste punkt ca 170m lenger fremme.

Dyret har tydeligvis gått inni buskaset helt bort dit for å kunne passere på det smaleste punktet.

Da ble det raskt litt hastverk for det punktet er ikke bredere enn 50m og bukken var allerede halvveis og i bevegelse.

 

Fikk kastet meg ned bak børsa, så at det var en bukk, og skjøt. Hjerteskudd på 185m og dyret bevegde seg ikke en millimeter.

 

Min første bukk! :mrgreen:

 

bilde016.th.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda ute klokken 0330 i regn og tåke, 06.14 satt jeg på en liten kolle for å komme unna den skiftende vinden. Dro et par kontaktlåter i lokken og bukken skøt frem fra gresset. Ventet til den kom til litt lavere gress, og nffff... sikringen på. 2 minutter venting mens bukken nistirret på meg. Så endelig fortsatte den og kom til en ny klaring i gresset. Den spratt inn i skogen ved treffet, men jeg kunne høre på posten at den lå og sparket i kratet.

 

Ut med magen, ned i garasjen og ut igjen. Smøg sakte mot vinden. Fikk se en geit i tett granskog. satt meg på en stubbe og lokket. Straks tittet det frem en firetagger. Ventet en evighet på å få s bredsiden. bukken steilet over på rygg, løp 20 meter og gjemte seg under en skjørtegran. Hadde engentlig tenkt å spare den, med dugg, regn og tåke lurte meg litt. Trodde det var revirbukken en skrekkelig 5 tagger.

 

Gratulerer til andre som har fått, og skitt jakt til resten:-)

 

sekstagger091.jpg

Nå, den sjette taggen er der...

firetagger091.jpg

0825 datt denne:-)

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg gjorde på vei til post idag, var å støkke ei geit. Dett var dett. Jeg byttet område, men det var nesten umulig å smyge pga den vekslende vinden. Da klokka var 10:00 hadde jeg gått rundt hele terrenget, og sa meg ferdig for dagen. Fikk brått lyst til å gå innom ei hogstflate jeg hadde vært på tidligere om morgenen, og skutt bukk før.

Jeg setter meg, presser ut to pip med buttoloen. Der, et rådyr kommer utav en skogtapp, holdet er ca. 100 meter. Jeg må holde høyt i dyret for å unngå kvist. Pang! Årets første bukk ligger i bakken.

Skutt med Sauer 200STR 6,5x55 m/Lapua Mega

 

21d3far.jpg

 

Dette er en ung 3-tagger uten noe potensiale til medalje. Trolig er den 3 år gammel. Stengene måler 24,5cm begge to. Spiller egentlig ingen rolle for meg om det er medalje eller ikke, bukken ble skutt i skogen og opplevelsen var bra!

 

Grattis til dere andre som har skutt bukk :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja nå har man fått noen timer på øyet etter nattens økt. Prøver igjen i kveld. Får se om det ikke er mulig og få seg en bukk vel ? :D

Link to comment
Share on other sites

Ute en tur i dag tidlig jeg også.

 

Syns det er mindre rådyr enn tidligere, men noen er det jo alltids igjen. Var innpå to geiter og en fin bukk. Bukken jagde den ene geita rundt og rundt, men dessverre holdt de seg stort sett på feil side av grensa. Det lille øyeblikket de var utenfor fiendeland stilte bukken seg opp for et skudd nesten rett forfra, men jeg ble litt for ubesluttsom og ville vente til det bød seg en bedre sjanse. Det var jo fortsatt tidlig i jakta....., men jeg må innrømme at jeg angrer litt. Bukken så ganske stor ut, og nå pøsregner det her. Så det er jo ikke så sikkert at det byr seg flere sjanser.

 

Vi får se. Ifølge yr.no skal det lette opp mot kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Den buttoloen er jo fullstending ubrukbar til rådyr :(:lol: - men ei hjortekolle fenget interesse for hetslyden. Den kom ynkende/gryntende rett på posten - og på 15 m - ble den noe skeptisk.

Men både jeger og hund satt stille - og vindretning som ikke avslørte disse - gjorde sitt til at den stod vel og lenge, før den "tok av" og løp 70 m.

Da kom den tilbake - og gikk rautende rundt oss.

Jeg besvarte med hetslyden fra Buttoloen - og slik kommuniserte vi i flere minutter inntil kolla fikk hjelp av vinden med å avsløre oss.

Etter en times tid - lot jeg unghunden ta sporet - og vi fikk litt trening på det ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde to bukker på morgenkvisten skulle ta luven av den værste bukkefeberen. Være litt hjemme med ha mor og ungane, fylle litt på goodwill-kontoen. Men nei. Slik gikk det ikke, en time på sofaen nå, så er klar for en ny økt. + en tur igjen i morgen tidlig. Den store 5 taggeren og 4 taggeren med gevirstenger så tykke som spadeskaft gir fortsatt febertokter.

 

Jaktdressen i lydløs fleece er fortsatt kald og tung av regnvann, men jeg får tenke på det som et våtdrakt. Og nå skal jeg huske litt middel mot knott og mygg.

 

Skitt jakt til alle som skal ut i kveld:-)

Link to comment
Share on other sites

Datt da en bukk kl 05:54 i dag. Kom bukk og geitpå posten min og da man endelig fikk klar sikt på bukken, noe som var vrient pga høyt gress blei det knall og fall. Høyt treff i bogen med påfølgende avskutt ryggrad samt toppen av begge bogene. Liten 4(5)-tagger og min første bukk er et faktum. I gleden/opphisselsen i ettertid glemte jeg bilde helt til dyret var flådd.. Urutinert av meg. Holdet var ca 80m. Forøvrig skutt med 30.06 200grains Lapua Mega ferdigsydd.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en returbukk på lokk,3takker-like mange tenner :lol:

Første gang jeg har lokket på bukk,brukte buttolo. prøvde først med 3-4 mørke lyder med ca 10 min mellomrom,gjorde dette 4-5 ganger uten respons og hadde egentlig tenkt å gi meg. Så prøvde jeg lyse toner og da kom den i ei j..... fart. På ca 30m løfta jeg børsa og da stoppet den heldigvis opp for og lytte og snudde breisida til og en ferdigrulla oryx i 6,5 traff mitt i maskinrommet :D Datt ca 0500

Skal ikke skyte mer bukk i dette terrenget,skal spares til dreveren og den ordinære jakta :P

Men det var utrolig gøy å lokke så kommer nok til å prøve i et annet terreng i løpet av uken. Noen som har noen tips når det gjelder lokking? Noe man ikke bør gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Denne lille stakaren datt til fordel for en av de større bukkene i området.

DSC00129.jpg

Etter å ha sittet hele natten uten sett et eneste rådyr, men telte sikker over 30 forskjelige elger, kom denne stakaren haltende i det fjerne, ca kl08.30. En liten piggbukk som tydelig hadde vont i en framfot. Saken ble klar med en gang. Storbukker har jeg nokk av, og det blir altids flere ved en senere anledning. Men å ta ut trell som denne, gjør jeg uansett når sjansen byr seg. Bukken var enda et godt stykken unna, men på stø kurs mot meg, så jeg hadde god tid til å riggen meg i stilling. Ny måling ble gjort (ca350m) i det bukken forsvant mellom trær og vegitasjon, og dukket opp igjen på 216m. Der stoppet den, og gikk aldri et skritt mere.

IMG_0105-1.jpg

Plassen jeg har valgt for årets sesong start er perfekt for langholds jakt. Komforten er det heller ingen ting å si på :mrgreen: .

To børser ble tatt med. En i cal 308win og en i cal 22-250rem. Siden det var dønn stille falt valget på 250`n. Ladet med 55grs Berger HP Target. 1080m/s.

IMG_0109.jpgIMG_0108-1.jpg

DSC00132.jpg

Fungerer like godt hvær gang. Og kjøttødelegelsen er heller ikke noe å si på. Skutt bak begge boger og kula stoppet i skinnet på andre siden. Bildet viser utgang.

Link to comment
Share on other sites

Bukk på meg også idag. Lokka med Nordic Roe i ca 5 min og kjørte da kun kontaktlyder. Bukken kom ruslende inn på 50 meter i åpen granskog. Fantastisk opplevelse i og med at den kom på lokken. Skutt med ferdigsydd Norma Oryx 308. Lurer kanskje på om dette var feil kulevalg da det var alt for store skader på dyret. Noen som har noen mening om kulevalg?

Link to comment
Share on other sites

Aldersgrense for småviltjakt og fangst er 16 år, og for jakt på eller felling av storvilt må jegeren være fylt 18 år. Den som har fylt 16 år, og har avlagt jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere, kan fram til fylte 18 år delta i storviltjakt med våpen. Forutsetningen ved opplæringsjakt er samtykke fra foresatte og tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år, ha tillatelse fra rettighetshaver og mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende. De som er under opplæring trenger ikke å betale jegeravgift.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en pen seks tagger i kveld kl 18.15 :D den kom sammen med ei gjeit ut på en hogstflate på ca 70 m etter at jeg har lokket med buttolo i ca 2 timer.. Når jeg skulle ta ut av bukken var den full av flått og hårløs noen steder, jeg har aldri sett et så hardt angrepet dyr før.. Har det noe å si får kjøttet at det var så mye flått på dyret :?: noen som har erfaringer med dette. Fant 2 flått på meg selv også :(

Link to comment
Share on other sites

Aldersgrense for småviltjakt og fangst er 16 år, og for jakt på eller felling av storvilt må jegeren være fylt 18 år. Den som har fylt 16 år, og har avlagt jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere, kan fram til fylte 18 år delta i storviltjakt med våpen. Forutsetningen ved opplæringsjakt er samtykke fra foresatte og tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år, ha tillatelse fra rettighetshaver og mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende. De som er under opplæring trenger ikke å betale jegeravgift.

 

 

Okeei, takk for hjelpen :)

Link to comment
Share on other sites

Stang ut og stang ut for meg i dag. HA sjelde nblir kjefta så mye på :mrgreen. Vært borti 3 bukker i dag, men to av de ble reddet av geiter som omringet meg slik at jeg hadde ikke en sjans til å unslippe kjeftinga. De n3 var jo den gode gamle general tabba. Sitti og lokket en halv times tid. Tenkte jeg skulle forflyte meg. Gikk ikke mer enn 50 meter før jeg fik ken jækla kjeft og så bare bakparten hans :evil:. Får prøve igje i morgen, men har blitt tråkket godt ned i støvlene når det gjelder utsyking. Det har haglet inn med mms fra kjentfolk i dag. de nen er større enn den andre. Den største har jeg akkurat vært nede å kikket på. en flott svær 5 tagger. som lukter på gull :D

Link to comment
Share on other sites

Jaktkompisen din "feiget" ut i morges :mrgreen:

 

Javell så Munker hadde andre ting han måtte gjera 10 august??? :mrgreen:

 

Ellers så har mauser68 fått sin deby som bukke jeger, veit ikkje heilt om eg klarte og overbevise han om att dette er kjempe spennande, for resultatet blei null og nixs bukk og i tilleg så dusk regna det :?:? ,men prøva og rette opp den mislykka jakta med litt malt øl når me kom heim att, og stemninga steig betrakteleg på mausern og han blei straks i mykje bedre humør

8)8):mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...