Jump to content

Behandlingstid våpensøknader


Kiwi

Recommended Posts

Sitter og ser på behandlingstid på våpensøknader rundt om i landet.
 

Her i Innlandet politidistrikt er det helt sorgen. Jeg kan ikke forstå at en etat får lov p surre på med så lange behandlingstider? I flere år!?

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/

 

Hva kan man eventuelt gjøre for at dette skal komme på stell, slik som i andre politidistrikt? Ja unntatt Oslo da, som er samme greia…. 

Link to comment
Share on other sites

sako_35 skrev (1 time siden):

Tviler på at det er prioritert i det PD, de har hanka inn UP, for å avlaste der, pga av drapssakene som har skjedd der siden ifjor frem til nå. 

 

Sako_35

Forskjellige folk som jobber med våpensøknader. Sivilt ansatte saksbehandlere som ikke driver med politiarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (4 timer siden):

Sitter og ser på behandlingstid på våpensøknader rundt om i landet.
 

Her i Innlandet politidistrikt er det helt sorgen. Jeg kan ikke forstå at en etat får lov p surre på med så lange behandlingstider? I flere år!?

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/

 

Hva kan man eventuelt gjøre for at dette skal komme på stell, slik som i andre politidistrikt? Ja unntatt Oslo da, som er samme greia…. 

Dette er jo ordnet "nå" les 2. sept 2021 I dag ble tungvint papirbyråkrati historie, til glede for jegere og politi.

https://www.nrk.no/innlandet/na-kan-du-soke-om-vapentillatelse-digitalt-1.15633071  sitat: 

Eva Pettersen i våpenforvaltningen i Innlandet politidistrikt ser fram til å bli kvitt papirhaugene på pulten.

– Ja, det er veldig tungvint nå. Et møysommelig arbeid. Og nå slipper vi å tyde håndskrift.

Akkurat nå har de 20 ukers ventetid for søkere som allerede har våpen, og tre uker for førstegangssøkere, siden de skal prioriteres.

Pettersen sier digitaliseringen først og fremst gjør det enklere for søkerne.

– Dette har vi ventet på lenge. Men i dette første steget vil vi fortsatt ha ganske lang saksbehandlingstid, sier Pettersen.

Men når datasystemene til politiet og registrene for jegere og skyttere snakker sammen vil det gå raskere med behandling av søknadene.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Og hva gjør disse saksbehandlerene, må da gå ann å får fortgang i behandlingene, Lurer i grunn hvor mange som jobber med det der, sivilt annsatte eller ei. @JacArcher

Høres nesten ut som en sak om dagen! 

 

Kan jo referere til Lillestrøm politistasjon, hadde 1 uke før omlegg til Grålum, nå er det vel 13 uker der nede, skal vel dekke 1 større område, men går feil vei, om det blir resultatet for folk som søker våpen. 

Slik bør det ikke vær 2024. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Samme 2 damene håndterte pass, våpen, hittegods, lotteri og en masse annet.

Våpensøknad tok stort sett en dag.

Så ble det effektivisert..

 

Mye likt resten av det offentlige Norge, byråkratiet lager seg jobb.

Digitale søknader er et hederlig unntak, det funker (i noen distrikter ihvertfall).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sako_35 skrev (1 time siden):

Og hva gjør disse saksbehandlerene, må da gå ann å får fortgang i behandlingene, Lurer i grunn hvor mange som jobber med det der, sivilt annsatte eller ei. @JacArcher

Høres nesten ut som en sak om dagen! 

 

Kan jo referere til Lillestrøm politistasjon, hadde 1 uke før omlegg til Grålum, nå er det vel 13 uker der nede, skal vel dekke 1 større område, men går feil vei, om det blir resultatet for folk som søker våpen. 

Slik bør det ikke vær 2024. 

 

Sako_35

Jobber ikke i Innlandet lenger, så kan ikke svare for dem. I distriktet jeg jobber nå, er det overlapp mellom våpensaksbehandlere og passaksbehandlere. Såvidt jeg kan se sitter de enten i passkranken, hamrer på tastaturet for å få unna våpensaker, eller pakker/flytter våpen som skal destrueres. Lite dødtid, men det hender de rekker en kaffe kl 1430 på torsdag.

 

De forsinkes en del av at selve datasystemene er veldig utdaterte, og at de må gjøre litt research/sjekke med forskjellige jurister/våpenteknisk kyndige for å svare på mange ganske spesielle spørsmål som kommer inn.

Digitale systemer for saksbehandling er såvidt jeg har hørt et prioritert område for PIT, men det er fremdeles et stykke igjen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (3 timer siden):

 

Digitale systemer for saksbehandling er såvidt jeg har hørt et prioritert område for PIT, men det er fremdeles et stykke igjen.

 

 22. mai 2023  https://www.njff.no/aktuelt/endelig-digital-vapensoknad

SITAT:

Endelig i havn

NJFF har jobbet tett på saken i mange år. Først ved å jobbe for at prosessen med våpensøknader i det hele tatt skulle digitaliseres, deretter gjennom en rekke møter med både Politidirektoratet og politisk ledelse gjennom to regjeringer, og til sist ved å bistå med personer til selve test-fasen for det digitale systemet.

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) kunne 22. mai endelig lansere digital våpensøknad for hele landet, etter at noen fylker har testet ut systemet siden januar.

 

Sitat: Å søke om og å få behandlet våpensøknader har vært en langdryg og manuell prosess, både for den som søker og for politiet som skal behandle søknadene. Nå er prosessen endelig blitt heldigitalisert. Behandlingstiden vil med dette gå ned fra uker og måneder til bare noen minutter

 

🤣

 

Det hele er jo en farse IMO

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Søkte på jaktvåpen i går morgen og fikk svar midt på dagen om at den var innvilget. Tillatelsen måtte derimot sendes på papir i vanlig post.

Edited by BAB
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/6/2024 at 5:12 PM, BAB said:

Søkte på jaktvåpen i går morgen og fikk svar midt på dagen om at den var innvilget. Tillatelsen måtte derimot sendes på papir i vanlig post.

 
I hvilket distrikt bor du? Hvilket våpenkontor sogner du til?

Link to comment
Share on other sites

Dæsken døtte! Søkte onsdag i forrige uke og fikk svar i digipost nå om innvilget tillatelse for flere hagler.

 

Har tillatelser på jaktvåpen og pistoler fra tidligere.

 

Våpenkontoret i Oslo om noen lurer. Det var ca 4 arbeidsdager. Jeg er imponert!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BAB skrev (På 6.6.2024 den 17.12):

Søkte på jaktvåpen i går morgen og fikk svar midt på dagen om at den var innvilget. Tillatelsen måtte derimot sendes på papir i vanlig post.

Det er fordi noen luringer har printet ut en godkjent elektronisk søknad på ett våpen i 6 eksemplarer og kjøpt 6 våpen..

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Det er fordi noen luringer har printet ut en godkjent elektronisk søknad på ett våpen i 6 eksemplarer og kjøpt 6 våpen..


Er vel ikke så jævlig smart. Mister vel alle rettigheter til å inneha våpen formoder jeg når det blir oppdaget?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (12 timer siden):

Det er fordi noen luringer har printet ut en godkjent elektronisk søknad på ett våpen i 6 eksemplarer og kjøpt 6 våpen..

 

Som er grunnen til at jeg har vært skeptisk til at man ikke, som selger, kan sjekke status på en kjøper sin søknad digitalt, og sørge for at søknaden lukkes, digitalt.

 

Ville vært fantastisk å kunne søke opp søknads-ID og se at den er gyldig, all den tid det går an å forfalske søknader, eller duplisere.

 

Både gamle og nye.

 

Det går ikke om det er mulig å verifisere ekthet og gyldighet digitalt.

 

Har solgt to halvautoer med 10-skudd kapasitet etter digital søknad, og savner mulighet til å verifisere at søknaden er ekte og ikke brukt før.

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, hvorfor i det hele tatt trenger man å skrive søknaden på papir.

 

Vi har jo digitale førerkort på mobilen, og det er ingen problem å få verifisert at førerkortet ikke er trukket tilbake om man skal låne bort en bil. Et fysisk førerkort betyr ikke at en person ikke har mistet lappen, man kan jo bare si at man ikke finner igjen førerkortet når politiet vil ha det. Det blir jo ikke fratatt på stedet, om førerkortet ligger hjemme, og man bare bruker mobilen om man blir stoppet i kontroll.

 

Med andre ord, det finnes digitale systemer som kunne fikset dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Politiet burde hatt en portal med BankID-innlogging, hvor du som kjøper har oversikt over dine aktive våpensøknader.

Selger har også tilgang til portalen: han taster inn ditt personnummer (som han allerede har, for du viser jo ID), finnner søknaden som er lagret på deg, fyller denne ut (digitalt, i portalen) og trykker på send. Du får varsel, logger deg inn og godkjenner. Politiet mottar ferdig utfylt søknad umiddelbart. Så kan man skrive ut en kvittering som fungerer som midlertidig våpenkort.

 

Så enkelt kunne de har vært. Men neida, ting skal fortsatt foregå på papir (selv om politiet kaller det digital våpensøknad). 

Edited by 5.6×15mm
  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (13 timer siden):

Det er fordi noen luringer har printet ut en godkjent elektronisk søknad på ett våpen i 6 eksemplarer og kjøpt 6 våpen..

 

Det tar 5min å lage seg en innvilget søknad på hva som helst om en føler behov for å være kriminell.

Heldigvis er de fleste kriminelle nokså dumme.

 

Løsningen 5.6x15 skisserer (sammen med digitalt våpenkort på lik måte som førerkort), de begynner det å bli et sikkert system

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt at politiet må gå over til papirpost på grunn av saken med seks kjøp på en tillatelse. Det burde kunne løses med en straffereaksjon. Kjøpene blir jo oppdaget uansett.

 

Hvor kan man forresten lese om sekskjøparen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at ja, kjøpene blir oppdaget, men ikke umiddelbart. Søknadene må jo sendes i posten tilbake til politiet av selger. Og ettersom jeg har hørt så samler ofte forhandlere en ordentlig bunke før de sender inn hele greia i en og samme forsendelse. Så sånn sett kan de ta ukesvis, om ikke måneder før det det oppdages, hverfall slik som saksbehandlingstiden er i enkelte distrikter nå.

 

Om man har en ond plan ved å utnytte dette smutthullet, så skjønner jeg at politiet vil stoppe det.

 

Som jeg skrev over så er jo ikke digitale våpensøknader egentlig digitale. Ja, du fyller ut på pc, men ting må fortsatt sjekkes for hånd og skrives ut og sendes med post, frem og tilbake.

 

En fullverdig digital løsning med alt samlet på et sted (som beskrevet over)+ digitalt våpenkort er der vi burde vært i 2024.

 

Når politiet endelig lanserte digitale våpensøknader, var de allerede 10-15 år for sent ute.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (1 time siden):

Problemet er vel at ja, kjøpene blir oppdaget, men ikke umiddelbart. Søknadene må jo sendes i posten tilbake til politiet av selger. Og ettersom jeg har hørt så samler ofte forhandlere en ordentlig bunke før de sender inn hele greia i en og samme forsendelse. Så sånn sett kan de ta ukesvis, om ikke måneder før det det oppdages, hverfall slik som saksbehandlingstiden er i enkelte distrikter nå

Jeg kjøpte en rifle i november. Da jeg etterspurte våpenkort i mars fikk jeg høre at våpenkontoret ikke hadde mottatt forhandlers kopi. Forhandler hevdet etterpå at de sender kvartalsvis, og derfor ikke ville sende før april. Våpenkontoret var særdeles lite fornøyd med det...

Link to comment
Share on other sites

Sendte første søknad i mai fikk innvilget og digital tillatelse på under 24 timer.

Søkte fredag på halvauto hagle fikk innvilget på mandag. Venter nå på tillatelse per post.  Sør øst politidistrikt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte en pistol fra en forhandler i desember 23. Nå syv måneder etterpå har jeg fortsatt ikke mottatt noe våpenkort. Forhandler holder til på Østlandet, ikke Oslo. Selv bor jeg i Oslo.

 

Hva bør være normal tid for å få våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Det er det ikke noe fasit på. Vet noen forhandlere sender inn i bolk, så en eller to månender av ventetiden er nok at det har mørnet hos forhandler. Selv venta jeg i 18 månender på våpenkort på pistol jeg kjøpte.
På siden hvor politiet lister opp behandlingstid for søknader, så lister noen av distriktene opp beregnet vente tid for våpenkort

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...