Jump to content

Krav fra Politikammer om opplysninger på medlemmer


torpang

Recommended Posts

Hei. Sitter i styret i en pistolklubb. Vi fikk en telefon fra politikammeret hvor de ønsket tilsendt medlemslister, detaljerte oppmøte på trening og konkurranse opplysninger om hvert enkelt medlem i klubben. Hvilke opplysninger kan det enkelte kammer kreve fra pistolkubben vår, og hvilke lover regler og hjemler har de for å kreve dette. På forhånd Takk.

Hilsen Storpang

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Politidirektoratet vil videre bemerke at en henvendelse fra politiet til lokale skytterlag om

opplysninger om den enkelte skytters medlemsforhold, må betraktes som en anmodning

om å få de nødvendige opplysninger, ikke et pålegg til skytterlaget om å gi opplysninger.

Det er ingen uttrykkelig hjemmel for å kunne pålegge skytterlagene en slik opplysningsplikt.

Politiet vil imidlertid under enhver omstendighet kunne kreve slik dokumentasjon fra den

enkelte våpeneier i forbindelse med utøvelse av sin kontrollvirksomhet."

 

Dette er et utklipp fra politidirektoratets rundskriv (2009) vedrørende behandling av våpensaker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det er egentlig litt synd om de passive medlemmene skal skremmes bort.

Jeg ønsker selvsagt aktivitet i en klubb, men likevel har iallfall ikke vår klubb plass til alle om de møtte på banen. Og ikke kan klubben overleve om kun de aktive bidrar til klubbkassa.

 

Det er kanskje ikke uungåelig, men et sterkere aktivitetskrav i fremtiden vil drepe en del klubbers økonomi.

Link to comment
Share on other sites

Slikt er angiveri!

 

Gjør som en annen her har foreslått, kontakt det forbundet dere er organisert i. Politiet har i flere ti - år, forsøkt å få til et slikt angiveri forhold til pistol klubbene. Men de forsøker nå på nytt og dette vil gjenta seg.

 

Svake styremedlemer, som utleverer slikt bør og kan ekskluderes, fra den enkelte klubb!

 

Pistolklubbene lever av medlemmene sine (les. passive) og skal ta godt vare på dem. Det er ikke alle, som til enhver tid har annledning til å være aktive. Og med et press som det foreslåes, vil det i værste fall medføre et dramatisk nedgang imedlemstallet og klubbintekter. Men, noen få vil kanskje bli mer aktive. Likevell følg loven og vær ikke angiver. Det kan straffe seg!

Link to comment
Share on other sites

Første punkt er å be om å anmodningen pr brev. Det er en uting med telefon for det er så vanskelig å dokumentere hva og hvordan ønskene ble fremsatt. Husk at du skal kunne dokumentere hva og hvorfor ting har skjedd opp i mot din egen klubb også. Dersom dere sender fra dere lister og dokumentasjon i hytt og gevær er ikke det nødvendigvis måten å få medlemstallet opp på... I tillegger det ikke sikkert du har lov til å sende ut denne typen informasjon.

 

Jeg ville svart politiet i brevs form at de bare skal sende navn og fødselsnummer på den personen (entall) de ønsker å få opplyst medlemskap på. Det å sende aktivitetslogg har i utgangspunktet ikke politiet noe med og er opp til den enkelte medlem å be klubben om utskrift av og sende til politiet. En klubber ikke noe underbruk av våpenkontoret.

 

Alt i en høflig tone naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

Sir! Hadde jeg da vært i din klubb, ville jeg gjordt alt for å fått deg ekskludert fra klubben. Å være "reservepoliti", for Våpenkontoret, er ikke i klubben interesse. Men kanskje i din interesse.

 

Kom ann a karer. Det må være mulig å diskuterer dette uten å bli beskyldt for å være stripete...

Link to comment
Share on other sites

I Tønsberg og Omegn PK er det nedfelt i statuttene at styret svarer på spørsmål om enkeltmedlemmer, men ikke gir ut komplette medlemslister.

 

I Trondheim PK leveres medlemslistene til politiet hvert år (Ihvertfall 94-99 da jeg var medlem). Var en effektiv måte å få inn kontingenten på. Dette var også den tiden HA begynte å vise muskler i Tr.h. og politiet var interessert i hvorvidt HA-medlemmer meldte seg inn i Tr.h. PK.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Sir! Man kan diskutere mye. Men her må vi "holde tunga rett i munnen" og ikke begå handlinger som er forkastlige for flertallet og kan føre til eksklusjon, for angiveren. Et styremedlem, som utlever medlemmene i klubben (mot deres vilje), er etter min mening angiveri. Må gjerne diskutere dette videre. Men hvis noen er usikker på hva som en styremedlem kan og bør gjøre, kontakt heller forbundet, enn å diskutere dette i det "vide og brede".

 

Et styremedlem skal ivareta ALLE klubbens medlemmer og ikke se på kortsiktig egengevinst, ved å være "kammerat" med politiet. Slikt ligner korrupsjon.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg med i styre og stell i noen PK, men i andre sammenheng. Som styremedlem og ellers frivillig i en ideel forening der det meste av jobben (les så gott som allt) gjöres på dugnad eller på fritiden uten betalt er det som regel nok med arbeidsoppgaver og ta tak i.

 

Klubbene skall selvsagt fölge loven/e og vedtektene, men hvorfor skall dem påta seg enda mere jobb? Politiet får selv gjöre jobben sin og kontakte dem som har våpenlisens og fölge opp dem som Politiet selv mener bör sjekkes. Det er faktiskt den jobben de er satt til og gjöre og som de faktisk får betalt for.

 

Det er vel allerde i dag vanskelig og få folk og stille opp i klubbstyre og på dugnad, skall styrene få enda mere administrative oppgaver kommer ikke akkurat mengden av medlemmer som kan tenke seg styreverv og öke..

Link to comment
Share on other sites

Sir! Jeg har ikke vært aktiv på flere år og om og når jeg eventuellt starter opp igjen tar jeg ikke stilling til her. Men, jeg betrakter meg ikke som snylter for det. Jeg betrakter meg som et støttemedlem, som subsidierer kuubben med sårt tiltrengte kroner! Og jeg er ikke avhengig av En pistolklubb for å inneha våpen.

 

Vi hadde også problemer på en av våre pistolbaner, men det er et ANNET problem og må ikke sammenblandes med aktiv/passiv. Det var ikke klubbens medlemmer, vi hadde problemer med. Ellers så har jeg sett både aktive og passive medlemmer skade klubbeiendom. Tror det har mer med holdninger å gjøre, enn aktivitet. Og skader et medlem klubbeiendom, finnes det regler for slikt.

 

For øverig så er det vel de aktive, som "snyltrer" på de passive og det er også de som sliter mest på baner og anlegg. Så vær glad til at dere har noen som betaler inn til klubben. Missforstå meg ikke, jeg liker sporten og ønsker aktivitet og fremgang innen skyting, men ikke ulovligheter og tvang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok heller levert ut liste over de som har meldt seg ut

Trondhjems PK sender en liste til politiet over de som har blitt utmeldt som følge av manglende kontingent. Dette er en glimrende måte å få skyttere til å "huske på" å betale inn kontingenten sin. Skytterlagene har også et ansvar om å informere om de mistenker kriminell adferd. Å inneha våpen uten å være tilknyttet skytterlag er vel ulovlig, etter det jeg forstår? At klubbene da gir politiet et verktøy for å lette jobben kan ikke være annet enn positivt og spesielt hvis klubben kan få tilbake medlemmer på det.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg Sir!

 

Hvor har det det fra, at jeg ikke er betalende medlem? Les HVA jeg skriver.

 

Kan også fortelle, at jeg er medlem i flere pistol/skytterklubber og i flere forbund!

 

I tilegg så har jeg vært aktiv i så mange år, at selv uten medlemskap, ville ikke politet fratatt meg mine våpen (unntak i loven). Spiller forøvrig ingen rolle, jeg vil betale så lenge jeg ønsker å beholde våpnene, aktiv eller passiv.

 

Men, jeg forstår det er noen som liker å være "reservepoliti" her!

 

Ellers, så er jeg av sammen mening som JegerBomX4.

Link to comment
Share on other sites

V_olden!

 

Hvis Trondhjem PK har vedtatt, i Generalforsamlig å sende rapporter til politiet, er det den klubbens sak. Men, de er fremdeles ikke pliktige (ved lov) til å gjøre det. La nå ikke en klubbs vanvittige praksis, bli en sedvane.

 

Hvor har du det fra, at klubbene skal rapporte kriminell adferd? Men kriminell aktivitet, kan alle mennesker i Norge rapportere. Mistanker skal du være forsiktig med, du kan selv bli annmeldt.

 

Det er mange tidligere pistolskyttere som har våpnene sine lovlig, uten å måtte betale noen kontigent.

 

Ser du mener klubbene (les. valgte styremedlemmer), skal være angivere, for å lette politiets arbeid.

 

Utgangspunktet for denne diskusjonen er rapporteringsplikt, eller ikke. Å godkjenne angiveri, med bakgrunn for å få flere til å være passive betalere, er vel en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du spør om dette, så vet du med deg selv allerede at det er feil og oppgi dette til politiet. Alle som gjør dette og kjenner etter i sjela si vet at det er galt og at de blir missbrukt på en måte. Det er mulig det tror de kan opnå noen slags fordeler eller oppnå noen som de eller klubben antagelig har rett eller krav på uansett om de gir fra seg slike opplysninger eller ikke til politet. Det er usynlig maktmissbrukt på politiets side og veldig veldig korttenkt fra klubbens side.

Tenk dere den dagen dere ikke vil eller kan gi fra dere de opplysningene av en eller annen grunn. Da blir det mye vanskeligere å stoppe utleveringen enn å si nei første gangen. Det her er en uryddig opptreden både fra politiets side og klubbenes side.

Klubbene er på ville veier når de begir seg inn på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet?

Er folk redd for å å miste våpen, grunnet at forpliktelse som er lovfestet ikke oppfylles?

Det er da ingen menneskerett i Norge å få kjøpe våpen?

Men dette er fullt mulig om en følger de retningslinjer som er gitt av myndigheter og forbund.

Heller er problemet om fremgangsmåten til politiet i forb.m fremlegg av medlemslister?

 

Sjekk denne linken og vurdere selv, slik jeg tolker dette er de i sin fulle rett...

Ref 3.5.1.2 og 3.5.1.2.1:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank

 

Vi må ikke glemme at skytehendelser kommer nærmere og nærmere oss, og et eksempel er skoleskytinger.

Dette er "whorst case scenario", og har selvfølgelig ikke noe med oss å gjøre.

Men det er ytterligående som gjerne bruker slike hendelser som eksempler på grunner til våpenforbud.

Og misforstå meg rett, men for oss aktive lovlige skyttere må da denne kontrollen kun være av det positive.

For da får ikke rykter og meninger til ytterligående venstreradikale styre våpenlover og trusler om sentral lagring!

Så la oss være positive til tiltak som går i motsatt retning i forhold til disse usaklige uttalelser og meninger fra disse venstre ekstremister.......

 

Til syvende og sist har ingen rett til å ha våpen om en ikke kan dokumenter aktivitet ref lovverket.

Og minstekravet til aktivitet er da ikke noe å bli skremt av, ref overnevnt rundskriv fra politidirektoratet.

 

Definisjon på rekreasjonsskytter:

Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller klubbstevne)...........

 

Det vi alle heller burde bruke energi på, er å opprettholde baner og stevner til skyteprogram vi har våpen i.

For det er et stort problem spesielt vedrørende feltbaner, der det nesten er umulig å beholde og opparbeide nye baner grunnet naboer, miljøvernaktivister, byråkrater og alle andre som absolutt skal bry når det nevnes skyting!

Link to comment
Share on other sites

For noen uker siden sendte en av våre medlemer en søknad om erverv av ny praktiskrifle, søkeren fikk tilbake et sjema klubben skulle fylle ut, om aktivitet, om han kunne låne våpen i stedet, om han var aktiv + en masse annen svada.

 

Jeg ringte opp avsenderen av sjemaet, og fortalte henne at jeg kunne muligens vurdere å svare på noe av det, men da ville fakturere henne kr.1600,- i konsulenthonorar.

 

Dette er en snikende måte og overføre ansvar til klubbene.

Når man søker om å kjøpe våpen, eller deler er dette en sak mellom politiet og søkeren.

Hvis klubbene må bruke angiveri som trusler for å drive inn pengene sine, så bruker man loven som en sovepute for å slippe å lage klubber som medlemmene ØNSKER å være medlemer i.

 

Jeg tror ikke at verden blir et tryggere sted om bare alle norges pistoleiere skyter aktivt, og reiser landet rundt og konkurerer. Jeg tror ikke at våpeneiere som ikke deltar på klubbenes treninger får en stemme i hodet som befaler dem å starte dommedag.

Loven sier ganske klart at man skal opprettholde sitt medlemskap og en del annet, for fortsatt å være aktverdig våpeneier(konkuransevåpen)

Og følge loven bør man, men det er ikke klubbenes oppgave og være det lokale våpenkontorets spanere alla Stasi.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av dere ville hatt en gps i bilen som rapporterte årlig til politiet?

 

Hvor mange av dere har hatt litt dårlig med penger når kontingenten forfalt, og måttet skyve på den en måned - skal da politiet få melding om at man er meldt ut?

 

Reglene til NIF sier også at man ikke er utmeldt før man er 2 kontingenter på etterskudd.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei Storpang,

Det kan vel uansett være greit å sende ut informasjon til klubbens medlemmer, om at politiet har gjort en henvendelse og ser ut til å ha fokus på at pistoleierne? Så kan "sovende" pistoleiere ta seg en tur eller to på banen?

 

Har forresten hørt at enkelte politikamre hyrer inn pensjonerte tjenestemenn for å følge opp dette, samt for kontroll av at alle har våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Først kopierer jeg et svar fra Geco5:

 

"Slikt er angiveri!

Gjør som en annen her har foreslått, kontakt det forbundet dere er organisert i. Politiet har i flere ti - år, forsøkt å få til et slikt angiveri forhold til pistol klubbene. Men de forsøker nå på nytt og dette vil gjenta seg.

Svake styremedlemer, som utleverer slikt bør og kan ekskluderes, fra den enkelte klubb!"

 

Geco5 - Det er helt ute det du skriver, det er sånne som deg som burde ekskluderes. Du skjønner ikke at en sånn holdning ødelegger for SAMTLIGE pistoleiere i landet?

Høggern: Du skrev: "Om det var min klubb ville jeg ikke ønsket at klubben leverte dette til politiet." Tror det er lurt å tenke i et større bilde her - å mene noe slikt som du mener, vil bare i det lange løp føre til mindre frihet for våpeneierne. Jeg synes det er håpløst å lese innlegg med denne automatiske opposisjonen til politiet. Hvorfor i all verden skulle ikke vi/klubbene hjelpe politiet i å spare tid? Det er sikkert mange her som klager over hvor lite politiet gjør ifm. andre saker i samfunnet, men å tvinge dem til BRUKE TID PÅ Å UNDERSØKE HVERT ENKELT MEDLEMS AKTIVITET - dette er liksom helt ok for dere? Det virker som om det ikke er oss selv som ØNSKER å ha en politietat i landet vårt. Det er VI som er samfunnet, og VI ønsker politi i det samfunnet. Hvorfor denne motarbeidelsen av politiet? Synes det er umodent, dessuten er det uansvarlig overfor mer modne våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

Ja da, ”vi” er samfunnet, men det betyr ikke nødvendigvis at man liker, eller ening i alle aspekter av det, og da er det ikke bare lov, men også riktig å si ifra om en utvikling man ikke liker.

 

Det er klart at det er viktig å samarbeide og ha en god tone med de lokale våpenkontorene, men en annen side av en del grep som er gjort det siste året med anbefalingsskjemaer osv fra er ikke bare å ”hjelpe politiet”, men i tillegg til å overføre en del arbeidsoppgaver som bør være politiets, så overfører det også en stor del ansvar til skytterklubbene, også potensielt juridisk ansvar.

 

Å levere ut komplette medlemslister syntes jeg er problematisk av personvern hensyn, og en slik sak bør behandles på generalforsamling. Å rapportere frafalte medlemmer har jeg ikke noe problem med da, medlemskap i en skytterforening er et uløselig knyttet krav for erverv av håndvåpen

 

Detaljer dokumentasjon på aktivitet, våpenets egnethet til formål, anbefaling om et medlems skikkethet, osv bør være en sak imellom søker og politiet.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Sitter i styret i en pistolklubb. Vi fikk en telefon fra politikammeret hvor de ønsket tilsendt medlemslister, detaljerte oppmøte på trening og konkurranse opplysninger om hvert enkelt medlem i klubben. Hvilke opplysninger kan det enkelte kammer kreve fra pistolkubben vår, og hvilke lover regler og hjemler har de for å kreve dette. På forhånd Takk.

Hilsen Storpang

Den eneste opplysningen politiet (les våpenkontoret) kan kreve fra en pistolklubb, er dokumentasjon på at klubben har forbundtilknyttning (har akkurat måtte levere dette i samband med en søknad om nytt klubbvåpen).

 

All annen informasjon er det kun fra våpeneier de har hjemmel til kreve.

 

Min klubb har i sine vedtekter at vi opplyser om hvem som avslutter sitt medlemsforhold til klubben.

Utover dette dokumenterer vi kun aktivitet etc. Når det enkelt medlem kommer til oss for å få dokumentasjon, og da gis slike bekreftelser kun ut om vedkommende har oppfylt minimums kravene for aktivitet etter forskrift/rundskriv (mangler de oppmøter etc. må de få dette i orden før dokumentasjon gis).

 

Verdt å merke seg er at det ikke er den enkelte pistolklubb som skal gjøre politiets arbeide, selv om det i enkelte tilfeller kan lønne seg å hjelpe de litt. (noe som ikke betyr å levere ut medlemslister med alt av info, husk at der også mest sansynlig er medlemmer som ikke har våpen der). Jeg mener at medlemslister er beskyttet ved lov, eventuelt via vedtekter i Norges Idrettsforbund (som NSF er underlagt). Og som sådan har man mest sansynlig ikke lov til å gi politiet den informasjonen de etterspør.

 

Merk at politiet på ingen måte er de flinkeste i klassen til å etterleve lover og regler, og at man som sådan ikke må finne på å blindt følge deres anmodninger.

Link to comment
Share on other sites

Å levere ut komplette medlemslister syntes jeg er problematisk av personvern hensyn

 

Nå er jeg spent på å høre logikken din. Du mener at politiet ikke skal få medlemslistene fra klubben din, fordi det da vil AVSLØRE at du eier et våpen?

Jeg kan svare på denne, og det å være medlem i en pistolklubb, betyr på ingen måte at en er våpeneier.

 

Jeg vill mane til stor forsiktighet vedrørende å gi ut medlemslister, slikt bør nesten under ingen omstendighet forekomme.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av dere har hatt litt dårlig med penger når kontingenten forfalt, og måttet skyve på den en måned - skal da politiet få melding om at man er meldt ut?

 

Sendes kontingent ut ved årskiftet, trenger man ikke melde ut noen før 30/4 (grunnet NSF sin avlesning av medlemslister for kontingent).

 

Reglene til NIF sier også at man ikke er utmeldt før man er 2 kontingenter på etterskudd.

 

Feil! NIF sitt reglemang sier at man SKAL utmeldes om man skylder kontingent for to år.

Reglene er at man kan utmeldes i fra det øyeblikk man skylder mer enn en kontingent (= kontingent + en purring).

 

 

 

Fikset sitering -slemmo

Link to comment
Share on other sites

Innehav av våpen og nødvendig aktivitet er en sak mellom skytter/eier og politiet, ikke politiet og en klubb.

Ser det også i utganspunktet slik.

En annen sak er om et politikammer etterspør medlemsforholdet til ett spesifikt medlem, i forbindelse med kjøp av nytt våpen. Rutinemessig oversendelse av årlige medlemslister til politikammeret er det ikke hjemmel for å kreve.

 

Ja, og det er egentlig litt synd om de passive medlemmene skal skremmes bort.

Det er kanskje ikke uungåelig, men et sterkere aktivitetskrav i fremtiden vil drepe en del klubbers økonomi.

 

Helt klart. Passive våpeneiere, altså kontingentbetalende klubbmedlemmer, er et fundament for mange klubbers økonomi.

På den annen side er krav om dokumenterbar aktivitet rimelig (i alle fall i beslektede våpengrener) dersom ny våpensøknad innsendes.

Banebrukende ikke-medlemmer er derimot en utgift for klubben og en irritasjonskilde.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg liker ikke tanken på at laget/klubben skal gi en liste over HVILKE dager jeg har vært på trening til politiet. Dette ser jeg på som en slags overvåking. At klubben kan gi en attest på at jeg har vært på feks 5 stevner/treninger i løpet av kalenderåret, er en annen sak som jeg ikke ser på som problematisk.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Sitter i styret i en pistolklubb. Vi fikk en telefon fra politikammeret hvor de ønsket tilsendt medlemslister, detaljerte oppmøte på trening og konkurranse opplysninger om hvert enkelt medlem i klubben. Hvilke opplysninger kan det enkelte kammer kreve fra pistolkubben vår, og hvilke lover regler og hjemler har de for å kreve dette. På forhånd Takk.

Hilsen Storpang

Forespørsel om temaet er sendt NIF lokalt i M&R samt NSF (fagkomite pistol)..

 

Ellers så har en liten gjennomgang av det jeg kunne finne av NIF regler etc. inkludert RETNINGSLINJER FOR IDRETTENS DATABEHANDLING

http://www.nif.no/SiteCollectionDocuments/KRETSER/Buskerud/Retningslinjer_for_idrettens_databehandling.pdf

Ført til at jeg tviler sterkt på om dere i det hele har lov til å utlevere noe som helst som ikke det enkelte medlem selv ber om å få dokumentert.

 

Lov og forskrift som regulerer politiets oppgaver vedrørende våpenkontroll, er rimelig klare på at det enkelte våpenkontor er ansvarlige for å innhente slik dokumentasjon fra den enkelte våpeninnehaver. Skytterlagene som sådan, kommer overhode ikke inn på annen måte enn at de kan gi sine medlemmer bekreftelser på det de måtte ønske som klubben kan gå god for (oppmøter, trenings nivå, medlemskap).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...