Jump to content

Bygging av Trådløs skyteskive


jonnyvang

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid syslet med bygging av en flyttbar trådløs skyteskive for bruk på riflebanen. Men jobb, unger og andre aktiviteter har ført til at utviklingen har gått mer eller mindre i sneglefart.

 

Jeg har tenkt å bruke samme prinsippet som mange tradisjonelle elektroniske skyteskiver, med 3 mikrofoner som står i bunnen av en ramme med gummi på begge sider. Ellers så er planen å sende data fra skyteskiven inn til standplass ved hjelp av to nRF24L01+ -radioer og så sende det inn til en PC-applikasjon på en laptop via USB.

 

Jeg er snart komt til det stadiet at jeg kan begynne å prøveskyte på skiven for å se hvordan elektronikken min fungerer. Har fått opp både primitiv radiokommunikasjon, USB, og en liten windows applikasjon. Jeg må bare få satt meg ned å få sydd det sammen til et litt mer komplett system før første skyting.

 

Her er noen bilder av det jeg har til nå:

DSCF1773.jpg

Skyteskive og elektronikk. 2x4 toms tømmer og en gummimatter på 50x50 cm. Har tenkt å lage 1x1 meter dersom dette funker.

(gammelt bilde med gammel radioløsning)

 

DSCF1774.jpg

Skyteskiveelektonikken. Er et utviklingskort med en LPC2148 ARM7 mikrokontroller pluss noen hjemmelagde kort med analogelektronikk for mikrofondeteksjon og en nRF905 radio.

(gammelt bilde med gammel radioløsning)

 

DSCF1776.jpg

Standplasselektronikken. Et utvklingskort med en AT90USB162 USB-mikrokontroller og en nRF905 radio.

(gammelt bilde med gammel radioløsning)

 

Er mye ledninger og lite elegante løsninger akkurat nå, men jeg gidder ikke å konstruere skikkelige kretskort før jeg får testet om jeg får brukbare resultat med dette oppsettet.

 

Jeg skal prøve å oppdatere denne tråden etterhvert som arbeidet går fremover

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dæskern dundre!

 

Kan jeg bidra med noe på den mekaniske fronten eller midler til utvikling, må du bare si fra. Tenker du å gjøre dette public domain?

 

Per dags dato så tror jeg at jeg har det jeg trenger, men dersom det ser ut til å fungere godt så er det en del mekaniske utfordringer rundt det å lage selve blinken på en fornuftig måte både med tanke på ramme og mikrofonmontasje. Men det får vi eventuellt komme tilbake til.

 

Hvor public domain det blir kommer nok til å være litt avhengig av kvaliteten på det. Blir det veeldig bra og veeldig billig, så våkner jo kremmeren til live selv i meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er imponert over kreatviteten og kunnskapsnivået hos mange av kammer - deltakerne nå om dagen!

Dette virker som et levedyktig og spennende prosjekt, og ikke minst er du heldig som har en riflebane det lar seg gjøre å utfolde seg på denne måten. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt, og forhåpentligvis munner det ut i noe vi kan betale deg litt for, men som allikevel er et do-it-yourself prosjekt (treverk snekrer de fleste sjøl.....)

 

Noen tanker for folk som skjøter med kort løp: kan man kombinere noe slikt med en PC og en slags virtuell "target projection" slik at en skyter på ei firkanta flate, men treffene kommer fram på skjermen i forhold til en figur som feks kan designes eller lastes ned fra nettet og som er valige figurer som brukes i konkurranseskyting over hele verden.

 

Det var det ene også var det denne gummiduken, den er jo en begrensende faktor for gjør det selv folk, er det mulig å bare bruke en A3 kartong som kan kjøpes nær sagt over alt? Og som bare kastes etter x antall skudd? Eller annet og vanlig erstatningsmateriale?

 

Det flotte her er jo at du har full kontroll selv fra begynnelse til slutt og kan prøve alle fornuftige (og noen ufornuftige) forslag fra oss her selv. Kan være at vi i felleskap kan bistå.

 

Lykke til, og drømmen hadde vært noe som er mulig å få til for en BRØKDEL av det det kreves for å få til noe slikt i dag!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen tanker for folk som skjøter med kort løp: kan man kombinere noe slikt med en PC og en slags virtuell "target projection" slik at en skyter på ei firkanta flate, menb treffene kommer fram på skjermen i forhold til en figur som feks kan designes eller lastes ned fra nettet (skyte på kammerherren så og si....)

Hva du bedriver på fritiden er heldigvis utenfor mitt ansvar og min rekkevidde, men jeg er ikke overbegeistret over det du skriver i sitatet over. Jeg tar forbehold om at jeg misforstår, og forventer i så fall en forklaring. I motsatt fall, om det nå er slik at du beskriver blinkskyting på bilder av mennesker i det offentlige rom, harmonerer dette svært, svært dårlig med dette forumets intensjoner og retningslinjer. Kammeret.no skal fremme jakt og skyting i Norge.

Link to comment
Share on other sites

JEEEEZ.

 

Tenkte på IPSC-figur jeg da, som ligger fritt tilgjengelig.

 

Dersom den gamle og opprinnelige skiva ikke er spiselig den heller, så kan vi godt holde oss til den Franske Diamanten, eller en B27, det ER faktisk lov å skyte på en pappfigur i Norge, om du ikke har fått med deg det. Det ble for øvrig bekreftet at leder for fagkomite pistol, NSF, siste høst, det er lov a skyte på militærgrønne figurer i NSF-regi, MED hodeboks.

 

Jeg redigerer vekk den setningen jeg TROR avføder en slik kommentar Vinje.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et meget spennende prosjekt.

Jeg ville gått for 4 microfoner. Da trenger du ikke calibrere blinkens senter.

Til frontskiver bruk isopor som det limes en blink på.

Husk at gummiduken på begge sider børe være så tett som mulig for best mulig lydkammer. Derfor brukes det ett mageband som dras rundt etter X antall skudd. Gjerne ett band hver vei,der det som ligger fremst presser det bakerste mot duken for best tetting.

Om du bruker en vanlig radio, vil du ikke da kunne oppleve støy som vil påvirke overføringen/resultatet?

Husk og på at nedfall mellom dukene vil kunne legge seg på en av microfonene og føre til dårlig registrering

Bare noen tips.... :D

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på å bruke 4 mikrofoner, men jeg vil prøve 3 stykker i første omgang. Jeg har lurt litt på en ting angående lydkammeret. Er det noen som har en god grunn til at det må være der? En årsak er jo å isolere skivene fra naboskiver på en skytebane, men det ville jo vært genialt om en kunne klart seg uten. Da kunne en lagd noe som var lett å ta med seg og som kunne settes opp hvor som helst. Om noen sitter med god teori om lydkammerets funksjon så vil jeg gjerne ha det!

 

Ellers så er radioen jeg bruker av typen som sender "digitale" data. 16 byte pakker med adresse og crc osv. En vil ikke oppleve at resultatet blir feil pga. radiostøy, men heller at pakkene ikke kommer fram. Men dette kan håndteres ved å ha en protokoll med kvitteringsfunksjon (ACK på godt norsk)

 

Er veldig nære å kunne fyre av noen skudd på prototypen min nå, men det er noe småplukk som gjenstår fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Et meget spennende prosjekt.

Jeg ville gått for 4 microfoner. Da trenger du ikke calibrere blinkens senter.

:D

 

Interessant at rtråden er kommet i gang igjen, etter inngrepet over her.....

 

Kalibrere blinkens senter, da nærmer vi oss det jeg tenkte på, når jeg nevnte å hente ned diverse figurer som ligger ute på nettet: Kan man gjøre dette slik at en eventuell treffsone kan plottes inn via kildekode på et eller annet vis? Og slik at det er enkelt å kalibrere om når man klistrer over en ny skive?

 

Fårhåpentligvis kunne man komme opp med noe mere praktisk enn de godvers- og innedørsoppleggene jeg har sett hittil, og gummibånd som må skiftes og flyttes stegvis forekommer meg å være litt av en cludge, det må da gå an å lage noe som er mere praktisk brukbart? Og billigere.....

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kuppe tråden, liker prosjektet. For de som trenger noe trådløst umiddelbart, så er dette en løsning som ikke koster allverden, ihvertfall ikke hvis man allerede har en bærbar pc med trådløst netterk:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325672&view=detailed#ProductTabs

 

325672.jpg

 

Skaff en 5-volts batteripakke, og sett kameraet slik at det ser skiva, men ikke blir skutt i stykker, og se treffene dine i internet Explorer. Kan være kjekt å slippe å løpe frem og tilbake når man stiller inn kikkert, eller tester forskjellig ammunisjon. Kameraet burde ikke ha noen problemer med 100m fri sikt, 300 vet jeg ikke, men sannsynligvis vil det også kunne gå.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her kommer en liten oppdatering.

 

Har i det siste jobbet litt med å få på plass programvare i systemet som gjør at en skal kunne ta hele røkla med seg på skytebanen og teste hvordan det ser ut til å fungere. Er mye som ikke er på plass enda, men i kveld tok jeg det med ned i kjelleren og skaut noen skudd med luftgevær for å se om jeg klarte å trigge mikrofonene.

 

Dette så ut til å fungere brukbart. Gummimattene mine er så tykke og seige at luftgeværkula ikke lagde hakk i de en gang, men smellen når de traff (bruke bare matte på baksiden) var såpass at mikrofonene registrerte det. Jeg fikk tegnet opp fine røde prikker på blinken min på pc'en der de fleste så ut til å være "noenlunde" der de skulle relativt til hverandre. Jeg ble hvertfall positivt overrasket!

 

Nå må jeg få litt mere stabilitet i systemet og så kan jeg teste det med .308'en på skytebana etterhvert :) (ting tar tid)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Har bestemt meg for å skifte radio-løsning på prosjektet. I stedet for nRF905 så kommer jeg til å bruke en nRF24L01+ basert løsning. http://www.nordicsemi.com/index.cfm?obj ... lay&pro=94

Denne radioen er mye lettere å arbeide med da den har en del mer protokoll innebygget i hardware enn nRF905. Med litt direktive antenner så vil rekkevidden sannsynligvis bli lang nok for de fleste også med denne løsningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sitter og grubler litt på å lære noe om microprocessorer, og lurer litt på prosjektet ditt.

 

Hvordan praktisk sett regner du ut treffpunktet i forhold til lyden. er det tidspunktet på når lyden treffer microfonene som er den avgjørende faktoren? Brukes vanlige microfoner eller trykksensorer? hvor nøyaktig dette blir har vel med reaksjonstid å gjøre, hvor nøyaktig kan dette bli?

 

Hvilket språk programerer du i. Hadde det vært mulig for meg og bruke en Lego NXT mindstorm for og programere inn et slikt blink oppsett? bare for å lære litt :) Eller er det et håpløst utgangspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Sitter og grubler litt på å lære noe om microprocessorer, og lurer litt på prosjektet ditt.

 

Hvordan praktisk sett regner du ut treffpunktet i forhold til lyden. er det tidspunktet på når lyden treffer microfonene som er den avgjørende faktoren? Brukes vanlige microfoner eller trykksensorer? hvor nøyaktig dette blir har vel med reaksjonstid å gjøre, hvor nøyaktig kan dette bli?

 

Hvilket språk programerer du i. Hadde det vært mulig for meg og bruke en Lego NXT mindstorm for og programere inn et slikt blink oppsett? bare for å lære litt :) Eller er det et håpløst utgangspunkt?

 

Ved hjelp av tidsdifferansene fra lyden når den første til den når de to andre mikrofonene, lydhastighet(måler temperatur) og avstanden mellom mikrofonene så har en nok informasjon til at en kan regne seg frem til hvor kulen traff.

 

Jeg har brukt noen vanlige rimelige kondensatormikrofoner men jeg vet ikke helt enda om disse kan bli en begrensende faktor. Resten av systemet er rimelig kjapt med en tidsoppløsning på 1/10 mikrosekund. Grunnen til at jeg kjører systemet på den prosessoren jeg har valgt er at den hadde noen hardwareløsninger som var veldig godt egnet for denne applikasjonen. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke AVR (samme som blir brukt på Ardunio som ble nevnt), men den har etter min mening en par begrensninger i forhold til hastighet dersom en skal ha millimeternøyaktighet. Ulempen med ARM7-tdmi er at det er litt mer tricky å komme i gang med enn mange andre mikrokontrollertyper, og jeg vil ikke anbefale det for nybegynneren.

 

Jeg skriver i C (fordi jeg er temmelig ustø i c++ :oops:). Det kan godt hende at dette er mulig å få bra til på Mindstorms, men jeg kjenner ikke denne arkitekturen godt nok til å komme med noe skikkelig svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Nå har jeg fått ut fingeren enda et hakk og fått opp en radiolink med en nRF24LU1+ på standplasssiden og en nRF24LE1 på blink-siden. Får opp mot 400 meter rekkevidde med "vanlig" antenne, så med en direktiv antenne bør kilometeren gå greit. Grunnen til at jeg valgte denne løsningen er at jeg til disse brikkene kan bruke en ferdig robust protokoll slik at jeg slipper å kaste vekk tid på det. nRF24LU1+ har USB-grensesnitt så denne plugges rett i en laptop, nRF24LE1 blir foreløpig koblet sammen med blinken ved hjelp av UART.

 

Skal prøve å oppdatere bildene i første post når jeg får tid. Får håpe det ikke er enda et halvt år til neste oppdatering av denne sagaen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe skrot av elektronik hengende rundt og det kunne jo hvert morsomt å prøve litt, men jeg blir fryktelig i tvil når det kommer til matematikken for å regne ut treffet. Har du noe tips til lesestoff eller hint om hvordan det regnes ut?

Link to comment
Share on other sites

teigen

Du verden så flink du er.

Eg er mektigt imponert!

Ser ikke helt hva teigen har gjort som er så imponerende her akkurat :shock:

 

Angående matematikken så har jeg ikke regnestykkene tilgjengelige her, men ved hjelp av cosinussetningen og triangulering så tror jeg en skal finne frem til det.

Informasjonen som er tilgjengelig er: Avstanden mellom mikrofonene, lydhastigheten (beregnet fra temperatur) og de to tidsinvtervallene fra lyden når den første mikrofonen til den når de to andre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Triangulation

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_cosines

Link to comment
Share on other sites

teigen

Du verden så flink du er.

Eg er mektigt imponert!

 

Jeg har ikke gjort noe som helst, tenker bare på å se om jeg kommer noen vei i samme banen.

 

 

Uansett så må jeg si jeg er imponert over opplegget til jonnyvang, all creds til deg for det.

Skal sjekke litt på wiki'n å se om jeg kommer litt nermere.

Link to comment
Share on other sites

I materiell så har det kostet meg ca 1000 kroner til nå. Der mesteparten er utviklingsverktøy for mikrokontrolleren som sitter i selve blinken.

Jeg vil tro at når jeg er ferdig (om jeg får det til) så har jeg brukt maks 2500 kroner (alle utviklingskort skal byttes ut med nye kretskort for å bli kvitt kabelsalat).

 

En komersiell trådløs skive koster vel i overkant ca 15000,- mener jeg å ha lest her på forumet. Og det hadde jeg aldri noensinne fått tillatelse hverken av meg selv eller min bedre halvdel til å bruke på den slags.. Men skulle jeg begynne å fakturere meg selv på utviklingstid så overstiger jo dette helt klart 15k.

Link to comment
Share on other sites

Okai, kost på utstyr er jo såpass liten at jeg kan forstå. Tiden man bruker er jo noe hver enkelt må danne seg en egen mening om er fornuftig eller ikke ;-) men gøy er det garantert.....

 

Dette var en trådløs skive? eller du har tenkt til å lage den slik på sikt ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...