Jump to content

Bygging av Trådløs skyteskive


jonnyvang

Recommended Posts

Konseptet er trådløs skive ja. Og USB-kobling rett i laptop. Radio-linken har jeg oppe og går.

 

 

Kommer du på markedet med en slik til en oo pris får du nok igjen for tiden brukt til utviklingskostnader!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eller begge deler?

Så folk kan velge ut fra eget kompetansenivå?

En "folkeversjon" av elektroniskskive er jo nødt til å bli en slager.

 

Både til klubber og til skytenerder som oss :mrgreen:

 

Du nevnte at matrialkost var under en tusning?

 

Selg et "gjør det selv sett" for 3000 (eller hva du mener er fornuftig i forhold til tidforbruk) og la folk snekre skivestativ osv. selv.

 

Jeg kjøper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg hatt en liten test med lufgevær i kjelleren og pappplate som fram og bakstykke. Resulatet var overraskende bra. Absolutt presisjon på noen få millimeter i senterområdet av blinken. Har lagt ved noen bilder. Skal prøve å få analysert nøyaktigheten litt bedre på de skuddene jeg tok.

 

Testoppsett:

07062009127.jpg

den svarte USB-kabelen blir kun brukt til power av blinken.

 

Blink:

07062009128.jpg

 

Skjermdump fra PC:

blinkdump.png.jpg

 

Jeg vil tro at kraftigere skyts gir mye mer smell i blinken og derfor enda bedre nøyaktighet. Jeg må snart få rotet meg opp på en ordentlig skytebane :shock:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk bra :D

 

 

Er av en eller annen merkelig grunn en aktivitet som bare kan bedrives når kona har seinvakt eller er på vift :roll:

 

 

Vi skal ikke spleise på en pakketur til "kona" så vi fårkjøpt fri konstruktøren for en periode :?::wink:

 

Stiller meg også i kø.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Jeg har et par innspill:

 

Du trenger ikke bruke ramme på skiva. Du kan benytte en mikrofonstav som ligger "under" vollen og benytte vanlige skyteskiver på et stativ med definert senter på skiva. På fastmål holder det med en stav med mikrofoner. Mikrofonstaven må ligge ca 20cm foran skiva for at mikrofonene ikke skal bli forstyrret av kulestøyen når den går igjennom skiva. På bevegelige skiver eller feltskiver med skrå innskuddsvinkel må det benyttes 2 mikrofonstaver for å beregne korrekt treffpunkt i skiva. Mikrofonstavene må ha en viss avstand,ca 30cm.

 

Jeg jobber med datacom og kan selvfølgelig ikke begripe hvorfor produsentene ikke benytter ethernet på skiveanleggene. Når trådløst nettverksutstyr dukket opp i sin tid satte jeg opp et testnett trådløst med basestasjoner/repeatere og PC'er med trådløst nettverkskort. Dengang var ingen problem med rekkevidde. Det betyr at en skytter med bærbar på standplass hadde kontakt med skiven på 200 som igjen hadde kontakt med skiven på 300 som igjen hadde kontakt med skiven på 500, osv.

 

Hvis man i tillegg benyttet en av de gamle grisete nettverksprotokollene og benyttet mac-adresse som id på skivene er det en smal sak å lage en applikasjon hvor skivene dukker automatisk opp, ala velgeren i gamle Mac-verden. Da ville man feks kunne lage en grafisk applikasjon hvor skivene i en stage for praktisk skyting blir skematisk vist på en storskjerm og hvert enkelt treff vil bli vist live for publikum.

 

Jeg kan drodle videre men akkurat nå har jeg ikke tid :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Du trenger ikke bruke ramme på skiva. Du kan benytte en mikrofonstav som ligger "under" vollen og benytte vanlige skyteskiver på et stativ med definert senter på skiva. På fastmål holder det med en stav med mikrofoner. Mikrofonstaven må ligge ca 20cm foran skiva for at mikrofonene ikke skal bli forstyrret av kulestøyen når den går igjennom skiva. På bevegelige skiver eller feltskiver med skrå innskuddsvinkel må det benyttes 2 mikrofonstaver for å beregne korrekt treffpunkt i skiva. Mikrofonstavene må ha en viss avstand,ca 30cm.

 

Jeg har tenkt til å teste ut dette også etterhvert. Har du sett denne type blinker i "real life"?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Du trenger ikke bruke ramme på skiva. Du kan benytte en mikrofonstav som ligger "under" vollen og benytte vanlige skyteskiver på et stativ med definert senter på skiva. På fastmål holder det med en stav med mikrofoner. Mikrofonstaven må ligge ca 20cm foran skiva for at mikrofonene ikke skal bli forstyrret av kulestøyen når den går igjennom skiva. På bevegelige skiver eller feltskiver med skrå innskuddsvinkel må det benyttes 2 mikrofonstaver for å beregne korrekt treffpunkt i skiva. Mikrofonstavene må ha en viss avstand,ca 30cm.

 

Jeg har tenkt til å teste ut dette også etterhvert. Har du sett denne type blinker i "real life"?

 

Ja, jeg skjøt på en slik bane for 4 uker siden. Anlegget er tysk og heter Haering. Jeg tok noen bilder av ei skive for bevegelig mål med 2 mikrofonstaver. Har bildene fortsatt liggende på et kamera hjemme. Det finnes ingen bilder av dette på hjemmesidene til Haering.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på bana i dag i et fantastisk vær. Satte opp blinken på 200m:

26062009152.jpg

 

Konklusjonen er:

Dette fungerer, men det er rom for forbedringer :)

I senter av blinken er det <0.5 cm misvisning, men dette blir værre ut mot kantene. Det ser også ut til at den vertikale misvisningen er større enn den horisontale.

 

Allerede nå fungerer det såpass bra at jeg tror den blir fast følgesvenn på 300-meteren på godværsdager dersom radioen og antenna som er der nå rekker langt nok.

 

Det jeg har tenkt å prøve fremover er å forske litt på terskelen til mikrofonene, samt å prøve med bare en "mikrofonstav" foran skiven som ble foreslått over. Jeg mistenker at det kan være lyd som forplanter seg i pappen som kan være en mulig feilkilde. Da vil f.eks. tekstil eller gummi kunne kurere problemet.

 

Jeg må også prøve å lage noen nye kretskort slik at jeg blir kvitt kabelsalaten. Men dette kommer nok i andre rekke.

Her er forøvrig et bilde fra standplass på nidarosbanen. Jeg hadde akkurat tatt ned skivene så det er ikke vits å prøve å speide etter den på bildet :)

26062009153.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vært lite progresjon i sommer. Hadde med meg en "mikrofonstav" på ferie til vestlandet som jeg hadde tenkt til å sette opp foran en ordinær blink. Fikk såvidt testet det mellom regnbyene men ble ikke noe klok av det. Fikk noen litt rare målinger som jeg tror skyldes at lyden kom in mot mikrofonene med litt for brå vinkel. Dette må jeg prøve en gang til under litt mer ordnete former på skytebana.

Link to comment
Share on other sites

Vi venter spent og trofast på oppfølgningen av prosjektet.

Dette er nok noe som veldig mange er interessert i, både som selvbygg og som "halvfabrikata". Utfordringen ligger vel for det meste på programmeringen rundt mikrofonenes registreringer og utregningen av disse registreringene.

 

Hadde prosessoren kommet ferdigprogramert, sammen med skjemaer evt. PCB layouter så hadde navnet mitt allerede stått på bestillingslisten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har den siste uka jobbet intenst med å få til en ny teknikkk for å regne ut treff på skiva. Tror jeg har klart å lage en fungerende algoritme nå. Funger hvertfall godt nok i simulering. Stikkordene er Multilateration i 2D og Newton Raphson. Måtte bla ganske langt bak i (og forbi) mattebøkene mine fra gløshaugen for å finne ut av dette :roll:

 

Med 4 mikrofoner kan jeg nå regne ut posisjonen uavhengig av lydhastighet. Dvs jeg trenger ikke å ha temperaturmåling i systemet.

Nå må jeg bare få testet ut mine nye regnestykker i praksis på skytebanen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har ikke glemt dette prosjektet :)

 

Har brukt en del tid i det i siste på å få matematikken min til å fungere i praksis med målinger som ikke er like ideelle som i simulering. Har et stykke igjen på dette, men er ved godt mot! Numerisk matematikk er nok ikke min sterkeste side. Spesiellt når ingen av mattebøkene mine fra Gløshaugen tar for seg ligningssett av denne typen med mer enn 1 stk ukjent. Jeg har 3...

 

Har også fått laga meg noen kretskort for å få elektronikken i et mer hendig format og eliminere en del feilkilder som løse kabler osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg må bare hive meg på heiagjengen her, og si at dette nok må være noe av det mest interessante jeg har lest her. Det har absolutt potensiale til å bli et meget populært produkt, gitt at menigmann klarer å administrere det på et fornuftig vis. Følger spent med videre i prosjektet. :D

 

Forresten har jeg et spørsmål som helt sikkert er dumt: Hvorfor måtte du ha med temperaturmåling i utgangspunktet? Er det ikke tidsdifferansene som er interessante, slik at man da slipper å tenke på selve lydhastigheten? Eventuelt hvorfor funker det med fire mikrofoner uten å vite temperaturen? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Årsaken til at en må måle temperatur er at lydhastigheten varierer ganske mye med temperaturen. Med 3 mikrofoner så trenger en informasjon om lydhastigheten for å regne ut svaret. Med 4 mikrofoner klarer jeg å eliminere lydhastigheten fra regnestykket. Ulempen er at det blir svært følsomt for feilmålinger med metoden jeg har brukt. Per dags dato må jeg enten begynne å måle temperatur igjen eller så må jeg utvide til 5 mikrofoner. Med en mikrofon eller temperaturmåling i "overskudd" kan jeg begynne å estimere treffpunkt selv ved feilmålinger. Har simulert litt på det i Octave(Matlab-klone) for å bli litt klokere på matematikken.

 

Har ikke fått sett så mye på det i det siste da jeg har hatt det travelt både på jobb og i heimen. En midlertidig løsning på problemene mine har vært å anskaffe spotteskop for å se hvor jeg treffer :)

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=37604

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du treng ikkje parabol for å få det til å rekke langt nok til skyteskiva. Veit ikkje kva trådstarter har tenkt som skyteavstand, men 1.500 meter burde vel holde ?

 

Den antenna som er i festet til microbølgehode, såg ut som eit printkort som er laga som ei Yagi retningsantenne. Du kan faktisk bygge deg små Yagi antenner, billig og bra som du kan bruke mellom standplass og skive, uten å måtte drasse på den parabolen.

Link to comment
Share on other sites

Du treng ikkje parabol for å få det til å rekke langt nok til skyteskiva. Veit ikkje kva trådstarter har tenkt som skyteavstand, men 1.500 meter burde vel holde ?

 

Den antenna som er i festet til microbølgehode, såg ut som eit printkort som er laga som ei Yagi retningsantenne. Du kan faktisk bygge deg små Yagi antenner, billig og bra som du kan bruke mellom standplass og skive, uten å måtte drasse på den parabolen.

 

Det kretskortet der har en forsterkning på rundt 6 dB, det blir litt i minste laget for 1500 meter.

 

En Cantenna, har rekkevidde på 600- 1000 meter uten noe problem vis det er en cantenna i andre enden av linken. En må også huske på at ved tåke eller regn så dempes signalet en god del. Det samme med vegetasjon.

 

Åssen du går fram for å lage en slik står her:

 

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

 

En slik en har en forsterkning på 15 dB, og er retningsbestemt.

Den kan gjøres vanntett med ett passende plastlokk i enden, bruk ett som ikke blir varmt når det har liggi en stund i microbølgeovnen sammen med ett glass vann vis det da ikke er avmerket hva slags materiale lokket er av.

 

De plastypene som tåler mikrobølgestråling er:

polyethylene terephthalate (PET) , high density polyethylene (HPDE) , low density polyethylene (LDPE),

polypropylene ( PP )

 

Du må også ha en kabel med en "N" kobling i enden,

Bruk en som heter LMR-400, denne som jeg legger ved link til er fin da den har "N" kobling som går innpå den kontakta du setter på cantennen, samt at det passer innpå de fleste routere som har eksterne antenner med skrukobling, som forresten heter RP-SMA. LMR-400 er laget for høye frekvenser og har lavt tap.

http://cgi.ebay.com/25ft-LMR-400-WiFi-R ... 35a820c91a

 

Her står det om RP-SMA

http://en.wikipedia.org/wiki/SMA_connec ... larity_SMA

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jonnyvang trenger opplæring i radio og antenneteknikk. Sjansen for at han har utviklet noe av det som inneholder radiokretser og som du bruker daglig er stor :mrgreen:

Han har vel hendene fulle med unger for tiden tenker jeg. Nå må det vel være på tide å slå knute på snurrebassen.

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på noe:

Hva om du bytter ut papplaten med en stålplate? Tyngre, men du slipper å gå ut på banen fordi du har skutt opp skiven allerede med halve ammoboksen igjen.

 

Prøver å få til et system som måler i friluft. Så da kan en bruke både papp og stål som blink.

 

Når det gjelder radiolink så bruker jeg per dags dato en 2.4ghz-løsning som kun rekker 3-400 meter. Har intensjon om å bytte ut med en 433 MHz løsning som burde klare minst 1500 meter. Radiolinken er forøvrig det jeg bekymrer meg minst for :)

 

Familie og jobb tar mesteparten av tiden min om dagen så jeg har ikke sett så mye på dette prosjektet på en stund. Men en vakker dag så har jeg nok fått det ferdig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå er jeg litt i siget igjen. Satser på å få kjørt noen testskytinger med 8 mikrofoner i løpet av et par uker. Er spent på hvordan det vil fungere i praksis. 8 mikrofoner er mer enn jeg trenger, men får jeg tilstrekkelig presisjon med dette så er det enkelt å redusere antallet og se hvor grensen går. 5 er minimum med teknikken jeg skal teste ut. Planen med testskytingen er å få samlet litt testdata som jeg kan bruke videre til å generere stimuli til elektronikken uten å være på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Her er elektronikken som de 8 mikrofonene skal kobles mot. Straks ferdig å lodde det opp. Måtte bare få inn et bilde for å vise at det ikke bare er tomsnakk jeg driver med :D

dev_ana_front_end.jpg

 

Dette kortet inneholder forsterkere, komparatorer og litt til. Dette skal kobles opp mot en mikrokontroller som skal foreta selve målingen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde store planer om testskyting i dag tidlig, men da jeg skulle koble opp leamikket i går kveld så viste det seg at det bare var liv i 7 av 8 mikrofoner.

Måtte frem med mikroskopet (0402-komponenter er ganske små..) på jobb i dag og fant en dårlig lodding, men nå skal alt være i orden. Krysser fingrene og håper det 8 av 8 mikrofoner fungerer når jeg kobler det opp igjen. Så blir det kanskje skyting i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og skaut litt fredag morgen i 17 minus. Dette ser lovende ut!

Med det ene testoppsettet skaut jeg 5 forskjellige skudd. På alle 5 målingene er kalkulert treffpunkt innenfor 1 cm fra oppmålt treffpunkt. Har et par ideer om forbedringer som må testes ut, men ting tyder definitivt på at teorien er korrekt 8)

 

Ser ut til at målingene får større x-avik jo lengre vekk fra x=0 (mikrofon nummer 2 fra venstre) de kommer, så jeg mistenker at jeg må være enda mer nøyaktig i oppmålinger av mikrofonposisjoner og treffpunkt ved neste forsøk. Denne testskytingen var mest for å få en ide om teori og praksis ville spille på lag.

Link to comment
Share on other sites

Er størst avvik sideveis og litt mindre i høyden. Viser for langt til venstre og for langt ned. Skal prøve å måle opp igjen ramma og treffpunktene litt mer nøyaktig. Mine målefeil kan jo ha gitt meg både bedre og dårligere resultat enn jeg bør ha. Er jo ikke mange skuddene.

 

Det ble skutt på ca 30 meter med 6.5x55 og 140 grs Berger VLD "god" hastighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm. adam var visst ikke så lenge i paradis. Har målt opp mer nøyaktig og da ble resultatene hakket dårligere.

På de 5 skuddene så var værste vertikalfeil 2.7 cm og værste horisontalfeil på 0.7 cm. Ikke så ille, men jeg er ikke helt fornøyd. Jeg har mine mistanker til hva som må forbedres.

 

Er algoritmen som beregner treffpunkt følsom for variasjoner i lydhastigheten?

Nei. Lydhastighet er en av variablene som blir regnet ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...