Jump to content

Nytt skjema fra politiet i Gjøvik?


Woff

Recommended Posts

Jeg har hørt at vestoppland poitidistrikt har sendt utt et skjema til alle registrerte våpeneiere. :shock:

Etter det jeg har fått med meg skal skyteaktivitet dokumenterers samt serienummer på våpenskap oppgis.

Er det noen her på kammeret som har mottatt dette skjemaet / skjemaene som kan scanne de og legge det ut her?

(Eller fortelle meg hvor jeg kan finne dette? :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke fått noe, fikk tilogmed godkjent et par søknader for et par uker siden på gjøvik, og ingenting ble nevnt da. Dette hørtes da merklig og ikke minst feil ut? Står vel ingen steder at dette er påkrevet? Med mindre det er snakk om håndvåpen hvor av du skal være "aktivt medlem"?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt: 'jeg har hørt'.... :wink:

Det ble fortalt på luft-NM at 'noen' hadde nylig mottatt dette skjemaet, og at det skulle være sendt til 'alle' registrerte våpeneiere.. Men jeg vet ikke mer utover dette. (Om det bare var våpeneiere på Biri eller Toten eller Vestoppland sa ryktene fint lite om.. :roll: )

Vet heller ikke om dette kun har gått ut til håndvåpen-eiere, men det er vel helst der hvor det er mest å hente på å kreve aktivitetsdokumentasjon...

Det bør vel være noen av brukerene her på kammeret som har fått dette tilsendt vil jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Alle våpenkontor burde forlengst ha satt i gang med dette, da det er deres plikt å følge opp aktivitet og medlemskap.

 

Noe ala dette under her burde blitt sendt ut til alle håndvåpeneiere som driver med øvelse og konkuranseskyting.

Merk at dette er mitt forslag til utforming. og at jeg mener dette burde utstedes automatisk hvert femte år.

 

Dokumentasjon av aktivitet og våpenskap.

 

 

 

I henhold til våpenlovens § 10 og våpenforeskriftens § 79, kreves dokumentasjon av aktivitet, og medlemskap i pistolklubb som er organisert i godkjent skytterforbund. Samt dokumentasjon av innehav av FG godkjent våpenskap/sikkerhetsskap.

 

Dokumentasjon av aktivitet og medlemskap, utfylles og signeres av klubbens ansvarlige leder.

 

Medlemskap i Pistolklubb (navn på klubb):___________________________

 

Medlemskap i godkjent skytterorganisasjon (navn på organisasjon):___________________________

 

Dokumentasjon av treningsaktivitet og minimum 4 oppmøter/år. Kryss av: Ja O Nei O

 

For de som innehar flere enn 4 håndvåpen, kreves det dokumentert treningsaktivitet som mosjonsskytter (2-3 oppmøter/måned i sesong). Kryss av: Ja O Nei O

 

Signeres av klubbens ansvarlige leder, og stemples med klubbens stempel:______________________ __________________________

 

 

 

 

 

Dokumentasjon av FG godkjent våpen/sikkerhetsskap:

 

Merke:_________________________

 

Modell:________________________

 

FG Godkjenningsnummer:_______________________

 

Skapets serienummer:_____________________________

 

Signeres av våpen innehaver:________________________

Link to comment
Share on other sites

:roll:

 

Fint for deg at klubben din er såpass velhavende at det å heltidsansette leder og oppmenn tydeligvis ikke byr på noe problem.

 

Det blir sikkert enklere å finne tillitsmenn, når en skal bruke tiden på mer byråkrati, enn sportslige problemstillinger..

Link to comment
Share on other sites

Nå var spørsmålet mitt:

Er det noen her på kammeret som har mottatt dette skjemaet / skjemaene som kan scanne de og legge det ut her?

(Eller fortelle meg hvor jeg kan finne dette? )

Jeg er selvsagt klar over (og enig i) at dette burde alle landets våpenkontor kontrollere hvis de har kapisitet til dette... Hvorvidt det er fornuft i at brukere her på kammeret bør komme med åpne forslag til POD om hva de bør gjøre via innlegg her på forumet er en helt annen sak.
Link to comment
Share on other sites

i min praktisk klubb har vi hatt et slikt skjema i flere år som vi legger ved søknader sammen med utskrift av aktivitet og stevnedeltakelse fra klubben. Dette funker kjempefint, og saksbehandlerne får tårer i øyekroken når vi kommer med all den dokumentasjonen de kan ønske seg.

Det er ikke så problematisk bare en datakyndig fyr i klubbene kan legge opp et system.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en søknad inne hos nevnte politikammer, og dette har jeg ikke hørt et knyst om. Det er vel heller noen personer de har ønsket å sjekke ut?

 

Hvorfor applauderer jegere og skyttere stadig flere begrensninger på aktiviteten sin? Hvorfor skal samfunnet detaljstyres ned på et nivå hvor vi snart må registrere antall tørk på do...? :roll:

 

Vi bør ikke gi byråkratene ennå flere lyse ideer heller.... så slike brev håper jeg du holder for deg selv i fremtiden Vingemutteren..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke verre enn at politidistriktet vil ha en oppdatering og oversikt over hva som er registrert av våpen på folk. Aktivitetsreglene for håndvåpen er gamle og det har vel bare vært et spørrsmål om resursser fra våpenkontoret sin side å følge opp dette. Det hele er helt udramatisk og ingen grunn til å miste nattesøvn over. (Hvis du følger reglene da :) )

Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke tråden ment som diskusjon om hvordan politiet bør eller skal utføre kontroll....

Derimot er det veldig greit å få dokumentert nye skjema og kontrollrutiner fra politiet her på kammeret hvor våpeneiere kan lese det selv istedet for at rykter oppstår...

Link to comment
Share on other sites

Alle våpenkontor burde forlengst ha satt i gang med dette, da det er deres plikt å følge opp aktivitet og medlemskap.

 

Noe ala dette under her burde blitt sendt ut til alle håndvåpeneiere som driver med øvelse og konkuranseskyting.

Merk at dette er mitt forslag til utforming. og at jeg mener dette burde utstedes automatisk hvert femte år.

 

Dokumentasjon av aktivitet og våpenskap.

 

 

 

I henhold til våpenlovens § 10 og våpenforeskriftens § 79, kreves dokumentasjon av aktivitet, og medlemskap i pistolklubb som er organisert i godkjent skytterforbund. Samt dokumentasjon av innehav av FG godkjent våpenskap/sikkerhetsskap.

 

Dokumentasjon av aktivitet og medlemskap, utfylles og signeres av klubbens ansvarlige leder.

 

Medlemskap i Pistolklubb (navn på klubb):___________________________

 

Medlemskap i godkjent skytterorganisasjon (navn på organisasjon):___________________________

 

Dokumentasjon av treningsaktivitet og minimum 4 oppmøter/år. Kryss av: Ja O Nei O

 

For de som innehar flere enn 4 håndvåpen, kreves det dokumentert treningsaktivitet som mosjonsskytter (2-3 oppmøter/måned i sesong). Kryss av: Ja O Nei O

 

Signeres av klubbens ansvarlige leder, og stemples med klubbens stempel:______________________ __________________________

 

 

 

 

 

Dokumentasjon av FG godkjent våpen/sikkerhetsskap:

 

Merke:_________________________

 

Modell:________________________

 

FG Godkjenningsnummer:_______________________

 

Skapets serienummer:_____________________________

 

Signeres av våpen innehaver:________________________

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor i himmelens navn et tilfeldig styremedlem i klubben du er medlem i skal ha ansvar for å dokumentere din aktivitet eller stevnedeltakelse?

 

At et styremedlem skal vurdere medlemmenes behov for våpen, og hvorvidt de er aktive nok, blir i mine øyne aldeles riv, ruskende galt. Er det for mye å forlange at det enkelte medlem dokumenterer sin aktivitet og sine behov, og at politiet vurderer behovene ut i fra aktiviteten? Klubbene bør holde seg til det de kan dokumentere, medlemsstatus og evt forbundstilknytning.

 

Hvem av styremedlemmene i VPK er det som skal vurdere DIN aktivitet i årene som kommer? Og hvem gidder å ta på seg styreverv, når man halve året må bruke tiden sin på å slå opp i oppmøteprotokoll, søke gjennom flere kretsers nettsider for å spane opp resultatlister når medlemmene kommer rekende innom med med skjema fra politiet?

 

Åfftåppikk: Jeg gleder meg noe aldeles avsindig til feltstevnet deres 25/4, skal bli godt å komme i gang igjen. Dersom du greier å gjemme unna alt av frysetape og tapetkniver før dere setter opp løypa, skal jeg spandere et herremåltid på deg ved Finns gassgrill og camping :P

Link to comment
Share on other sites

Dette brevet er på vei til alle handvåpen eiere i vestoppland. Så hvorfor noen skal scanne det og vise på kammeret når du får det i posten i løpet av kort tid forstår jeg ikke. er det så mye om å gjøre å få det gå innon politiet og si hvem du er og hvorfor du er der da får du en du å :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så dersom vi som ikke bor innenfor Vestoppland Politidistrikt sine grenser (som f.eks. trådstarter...) er interesserte i å se dette skjemaet så skal vi etter din mening bare glemme det? Eller reise til Gjøvik på en hverdag (ta fri fra jobb, kjøpe flybilletter, sitte 2 timer på busen...) for å spørre på politistasjonen bare fordi du ikke forstår vitsen med å scanne skjemaet?

 

Da håper jeg heller på at en annen kammerat faktisk forstår hvorfor noen skal scanne det... Slik at vi andre vet hva slags skjema vi skal være forberedt på å måtte fylle ut når det blir vår tur.

Link to comment
Share on other sites

Klippa vekk litt nedsettende kommentar, Mauser68

 

Det er vel bare å spørre hos ditt lokale politistasjon det vel? Om de har noe slikt på gang og om du kan få ett? Hvis de ikke har det så er det ikke noe å beskymre seg for. Eller så har du gitt de en ide om hva de skal gjøre....Uansett så får du da ett skjema før eller senere hvordan det ser ut er ikke sikkert det samme som Gjøvik har valgt.

Link to comment
Share on other sites

Neida, men likevel forstår jeg at Woff ønsker å se hvordan skjemaet ser ut. Og det er han neppe aleine om. Og siden det er det som er topic for tråden kan vel egentlig de som ikke har noe å bidra med i den forbindelse heller finne på noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert at det er et standarisert skjema for alle politidistrikt? Uansett, problemet er ikke værre enn at de vil ha oversikt over antall våpen og aktivitet i henhold til reglene. Vanskligere enn det er det ikke.

 

 

Helt korrekt......Så istedet for å lage ett problem som ikke er der....Vent og se...Eller spør ditt politikammer hvis dere ikke klarer å vente...

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, men det virker som om at enkelte kan ha ervervet flere våpen en det aktivitetsnivået gir anledning til, og det kommer nå tilbake å biter dem i ræva. Misforstå meg rett, for min del kan folk ha så mange håndvåpen de gidder å kjøpe, det bekymrer meg overhode ikke. Faktum er vel at staten vil ha kontroll og har bevilget penger til å stramme tøylene. Løsningen for oss er, skyt mer og dokumenter det.

Link to comment
Share on other sites

I klubben min har man i alle år innrapportert de som ikke lenger medlemmer i klubben, eventuell aktivitet får man dokumentere selv. Dette syntes jeg er ryddig.

 

Økt aktivitetskrav kan sørge for at flere sovende medlemmer får det sparket i baken de trenger for å komme seg på banen, og det kan faktisk være positivt for sporten.

 

Nå er vel heller ikke nivået på aktivitetskravene i rundskrivene ikke noe å rive seg i håret av, klarer man ikke det nivået så har man vel egentlig null og niks behov for håndvåpen i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Kammerat eller ikke, hadde jeg fått dette skrivet og noen hadde ønsket og se det, så hadde jeg for all del scannet det og postet det her.. istedet for og lage en lang og surrete tråd om hvorfor og alt det.. jeg har ikke noen håndvåpen, så jeg får det nokk ikke, men hvis noen har fått dette skrivet fra onkel blå. og ikke vil scanne det og legge det ut er i mine øyne LITE kammer(atslig)..

Link to comment
Share on other sites

@Lærlingen: Jeg er enig med deg. Jeg er heller medlem i en klubb med aktivitet og folk som dukker opp både på trening og stevner enn en klubb som er full av "Tordenskjolds soldater" som tviholder på våpnene sine uten å bruke dem. Og jeg er faktisk medlem i begge typen klubber, så jeg vet hva jeg snakker om. Og for ordens skyld: Jeg har allerede oppfylt aktivitetskravet for kategorien "konkurranseskytter" dette året, så jeg ønsker ikke å se skjemaet fordi jeg er bekymret på egne vegne. Jeg er bare litt nysgjerrig på skjemaet. Det er jo et skjema som direkte angår oss som pistolskyttere.

Link to comment
Share on other sites

... er ikke værre enn at de vil ha oversikt over antall våpen og aktivitet ...

Ikke for å spikke fliser, men dette er vel 2. gangen i denne tråden hvor du nevner at politiet ønsker en oversikt over antall våpen.

Faktum er, at de allerede har (skal ha) tilgang til antall (og type) våpen du lovlig innehar, eller er det noe jeg missforstår?

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som synes det er bekymringsfullt at i utgangspunktet lovlydige mennesker må sende inn en selverklæring på deres lovlydighet? Tenker da på kravet om å dokumentere våpenskap.

 

Hvor er lovhjemmelen til å kreve disse opplysningene? Politiet har fullt ut muligheten til å foreta kontroll, blandt annet med §27a, eller ved ny våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

... er ikke værre enn at de vil ha oversikt over antall våpen og aktivitet ...

Ikke for å spikke fliser, men dette er vel 2. gangen i denne tråden hvor du nevner at politiet ønsker en oversikt over antall våpen.

Faktum er, at de allerede har (skal ha) tilgang til antall (og type) våpen du lovlig innehar, eller er det noe jeg missforstår?

 

Jeg antar at dette initiativet kommer fra høyeste hold. Faktum er at gjennom årene har håndvåpenskyttere sluppet forholdsvis billig unna i forhold til krav om medlemskap i klubb og aktivitet i forhold til antall eide våpen. Mye av dette sikkert på grunn av manglende kapasitet hos politiet og også prioritering på grunn av at lovelig eide våpen ikke har utgjort noe problem.

Slik jeg oppfatter dette vil nå våpenkontorene ha en oppdatering på om våpeneiere har vedlikeholdt klubbmedlemskap og er aktive i henhold til antall registrerte våpen.

Selvfølgelig har politiet oversikt over antall registrerte våpen som sådan, det de er ute etter er vel å sjekke om kartet stemmer med terrenget. Husk at våpenkontorenes kartotek er flerfoldige tiår gamle uten at de har blitt oppdatert mot våpeneierne.

Link to comment
Share on other sites

Det irriterer meg kraftig at "samfunnet" har så stor interesse av antall våpen i mitt skap og hvor mye jeg bruker dem. Dersom jeg en eller annen gang på grunn av livvsituasjon må legge jakt og skyting på hylla en periode så vil jeg for F ikke levere inn noen våpen. Skal de destrueres og jeg kjøpe nye når jeg kan gjenoppta hobbyen?

Krav om aktivitet i klubber og skyteprogram blir fort tungvint når det er snakk om f.eks. entusiastrifler som ikke hører hjemme i noe program og brukes privat i hobby. Hjemmelading og patronfikling/testing er hobby nok uten nødvendigvis å bruke patronene man eksperimenterer med på stevner. Enten er man skikket til å ha våpen ellers er man det ikke.

 

Mulig det bare er meg det er noe feil med men det meste av det jeg er spesielt interessert i er fa'an meg strengt regulert, avgiftsbelagt, tabu eller forbudt snart.

Link to comment
Share on other sites

Alle våpenkontor burde forlengst ha satt i gang med dette, da det er deres plikt å følge opp aktivitet og medlemskap.

 

Overivrigheten din med å være tilsynelatende flinkest og mest lovgyldig i klassen, og dine tendenser til å gi myndighetene "gode idéer" er til tider skremmende. Har du planer om å overta "den unevnliges" jobb i POD? :x

 

Det diskuteres sider opp og ned her på Kammeret om hvor mye byråkrati det allerede er ifbm jakt/skyting, og så skal våre egne attpåtil gi byråkatene enda mere tulle idéer!?!?! :?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst vil jeg bemerke at jeg har hevet øyenbrynene noen hakk, etter å ha lest enkelte tilsvar her i tråden.

Dernest vill jeg påpeke at det er våpenkontorets oppgave, å sjekke aktivitet etc. Faktisk er dette en plikt de i stor grad har neglisjert i en årrekke, og derfor har de nå en kjempe oppgave forran seg.

 

Hadde våpenkontorene gjort det de faktisk skal på dette området, ville vi med jamne/ujamne mellomrom. Ha fått denne type spørsmål ned i postkassa fra deres side. Og vi ville kansje ha sluppet oppslag i VG om at tidligere skytterlagsmedlem fortsatt hadde sitt i utgangspunktet lovlige våpen og drepte naboen med det nå ulovlige våpnet.

 

Jeg skjønner ikke helt motstanden mot dette, for å stette kravet til inntil 4 håndvåpen, er minimums kravet 4 oppmøter i året. Fire oppmøter! Er det ett problem, sell unna først som sist. I tillegg er selv ikke 4 oppmøter nødvendig i kortere perioder (har sett opptil 5 år nevnt), når man har en vektig begrunnelse som t.d småbarn, sykdom etc. Da kan man slippe med kun medlesskapet i en godkjent pistolklubb, i denne perioden.

Det er klart at for de av oss med flere enn 4 håndvåpen, er kravene litt strengere, men ikke så mye.

 

Dette er absolutte minimumskarv for å inneha håndvåpen i norge, og de er blant de slappeste i verden. Og slik vill jeg fortsatt ha det, og det vill vi forhåpentligvis om reglene blir fulgt. Problemet i dag er at reglenes praktiske ihverksetting, nermest baserer seg på at folk selv selger unna når de går ut av en pistolklubb. En slik frivillighet går ikke med slappfiskene anno 2010, det må man bare innse først som sist.

 

Tilbake til leders signatur og klubbens stempel som dokumentasjon for aktivitet. Hvorfor noen har ett problem med dette, er for meg en gåte. Samme person skriver vel i det fleste klubber ut/under på aktivitetsbekreftelse ved kjøp av nye våpen. Hvorfor skulle han/hun ikke være kapabel til å signere på at du har møtt opp som du skal? Vår klubb har logg på de første 6 oppmøtene våre i året, og det tar klubbens leder 2 min å sjekke og signere ett slikt papir. For de av oss som har fler enn 4 håndvåpen, så har han det nok i hodet at vi er der ofte, og ikke minst at vi skyter konkurranser. Slik at dette kun tar 5-6 sekunder med ekstra tankevirksomhet før han krysser av ok eller ei på. Eller vi legger ved dokumentasjon på starter, slik at han kan krysse ok. Dette vill gjøre det hele så strømlinjeformet som råd er, og minske eventuelt byråkrati og ekstra arbeide for våpenkontoret.

 

For de som ikke har oppmøtene i orden, og ikke har konkuranse aktivitet som de kan bruke i steden for. Blir jo det hele noe værre, men de får skrive på en klage sang, eller møte noen ganger på trening konkurranse, før de får papiret signert og sender det tilbake. Eller ganske enkelt selge ut. Verre er det ikke.

 

Det vi trenger nå, er en opprydding blandt håndvåpeneiere som ikke har medlemskap i pistolklubb i orden. Dernest trenger vi en lovendring, som pålegger enkelt klubber å innraportere de som slutter i klubbene til våpenkontoret. Skjer dette, vill der ikke være noe behov for å sende ut fler spørreskjema. Og det høres da vel greit ut?

 

P.s. Ja jeg hadde gjerne tatt jobb på det lokale våpenkontor, og det hadde nok betydd lettelse for noen og tårer for andre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et meget bra innlegg Vingemutteren :-)

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er er enorm byrde for våpen og skyteinteresserte å skulle møte opp på 4 treninger per år. Ei heller forstår jeg at det er så forferdelig å ha en start eller tre i et approbert stevne.

 

Det som bør legges vekt på ved tildeling av ervervstillatelser er bortsett fra vandel: Aktivitet, aktivitet, aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg har aldri skjønt hvorfor det er er enorm byrde for våpen og skyteinteresserte å skulle møte opp på 4 treninger per år.[...]

 

Har noen, noe sted som helst eller i denne tråden, nevnt noe om at 4 oppmøter per år er "en enorm byrde"? Det er vel heller en viss uvilje for mengder av skjemaer, med stempler, godkjennelser og attestasjoner som noentm ytrer her.

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg har aldri skjønt hvorfor det er er enorm byrde for våpen og skyteinteresserte å skulle møte opp på 4 treninger per år.[...]

 

Har noen, noe sted som helst eller i denne tråden, nevnt noe om at 4 oppmøter per år er "en enorm byrde"? Det er vel heller en viss uvilje for mengder av skjemaer, med stempler, godkjennelser og attestasjoner som noentm ytrer her.

 

Nettopp.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til leders signatur og klubbens stempel som dokumentasjon for aktivitet. Hvorfor noen har ett problem med dette, er for meg en gåte. Samme person skriver vel i det fleste klubber ut/under på aktivitetsbekreftelse ved kjøp av nye våpen. Hvorfor skulle han/hun ikke være kapabel til å signere på at du har møtt opp som du skal? Vår klubb har logg på de første 6 oppmøtene våre i året, og det tar klubbens leder 2 min å sjekke og signere ett slikt papir. For de av oss som har fler enn 4 håndvåpen, så har han det nok i hodet at vi er der ofte, og ikke minst at vi skyter konkurranser. Slik at dette kun tar 5-6 sekunder med ekstra tankevirksomhet før han krysser av ok eller ei på. Eller vi legger ved dokumentasjon på starter, slik at han kan krysse ok. Dette vill gjøre det hele så strømlinjeformet som råd er, og minske eventuelt byråkrati og ekstra arbeide for våpenkontoret.:

 

La meg gjette på at den klubben du eksemplifiserer ut ifra har ca 100 medlemmer, forbundstilknytning til ett, kanskje to forbund og en skytebane... Da kan kanskje forutsetningene dine ha gyldighet - dog finnes det klubber som er betydelig større både når det gjelder antall medlemmer, forbundstilknytninger og skytebaner.

 

I forhold til ditt eksempel med skjemavelde hvert femte år skal f.eks lederen for klubben min saksbehandle noe slikt som 175 skjemaer i året, ved siden av all annen drift og virksomhet som faktisk kan virke produktivt på det sportslige...

 

Skal staten ha byråkrater, får de ansette dem selv, ikke dytte rapporteringstyraniet over på ubetalt arbeidskraft som ønsker å gjøre en innsats i forhold til det idrettslige...

 

Har du forøvrig tenkt noe på hvem som skal saksbehandle de anslagsvis 80.000 manuelle skjemaene som skal leveres hvert år iht ditt forslag ??

 

Sånn apropos, i forhold til ditt ønske om offentlig tilsetning og holdningen jeg mener skinner igjennom i kommentarene dine rundt dette, du har ikke vurdert Trafikksjefens etat ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye mer enn aktivitetskravet så det er ikke problemet.

 

Problemet er at det, for meg, virker som mange lover og regler skaper byråkrati og unødig arbeid for å passe på de som faktisk følger loven og har sitt i orden. For eksempel vil ikke ulovlige våpen følges opp av gode rutiner for kontroll av våpeneiere.

 

Da blir det skudd i feil skive syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Trafikksjefens etat! Skjerp dere, jeg ville ha blitt kjeppjaget derifra pga for liberal holdning. :wink:

 

Nei litt mer seriøst.

 

1: Få gjennomført landsdekkende aktivitets registrering.

2: For å unngå re registrering og stor arbeidsbyrde for klubber og våpenkontor, se 3.

3: Innføre lovpålagt raporteringsplikt for klubber. Der det kreves at enhver som slutter (også når de bytter klubb), raporteres som sluttet i klubben.

4: Endre nåværende våpenregister, slik at databasen støtter oppføring og søkbarhet på klubb tilhørighet. Dette vill gjøre det enkelt for ett våpenkontor, å kunne gå enkelt klubbers medlemmer i sømmene (typisk der klubber legges ned).

 

Dette vill forenkle alt for alle parter, og gjøre det hele transparent og etterprøvbart. På ett nivå man i dag bare kan drømme om. Ekstra arbeide for klubbene = nesten null. Kontroll = nesten fullstendig. Inngrep i dagens lovgivning = minimal. Følger for lovlydige våpeneiere = 0. Byråkrati = mindre enn nå.

 

I min klubb blir enhver som slutter uten overgang, innraportert til politiet. Det samme med de som kastes ut grunnet manglende betaling, hva politiet gjør med denne infoen er ikker hvår sak. Men normalt går det 14 dager før krav om dokumentasjon eller avhending av våpen fra poltiet ligger i postkassa. Og da fungerer lovverket, og medlemmene betaler. + for alle etter mitt syn. Å kale slikt angiveri (som jeg har sett i tidligere tråder) er søkt, da de som beveger seg ut av systemet. Etter mitt syn er en fare for de av oss som har dette som hobby, og følger reglene.

 

P.s. Dette er ment å fange opp lovlige våpeneiere, som blir ikke lovlige våpeneiere. Og de må vi vell innse ikke er bra for de lovlige våpeneierne?

Link to comment
Share on other sites

[...]

Nei litt mer seriøst.

 

1: Få gjennomført landsdekkende aktivitets registrering.

2: For å unngå re registrering og stor arbeidsbyrde for klubber og våpenkontor, se 3.

3: Innføre lovpålagt raporteringsplikt for klubber. Der det kreves at enhver som slutter (også når de bytter klubb), raporteres som sluttet i klubben.

4: Endre nåværende våpenregister, slik at databasen støtter oppføring og søkbarhet på klubb tilhørighet. Dette vill gjøre det enkelt for ett våpenkontor, å kunne gå enkelt klubbers medlemmer i sømmene (typisk der klubber legges ned).

[...]

Det du leter etter heter "tidsbegrenset våpenkort", la oss si du må søke på nytt på alle våpen du innehar, og dokumentere allt som ved alle andre søknader, etter 3 år. Da får "de" sjekket alt dette gjevnlig.... (og selvsagt mot ett passelig gebyr)

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg vel snart rapportere innlegg her? :wink:(Det er IKKE moderatorblått!)

Vi har en god del tråder her på kammeret som tar opp våpenloven / forskriftene og anvendelsen av denne.

Krangel om hvem som skyter hva og hvor mye er ikke tema i tråden!

 

I akkurat DENNE tråden spør jeg ganske enkelt om noen kan legge ut et offentlig (om enn lokalt) skjema.

 

Dette regner jeg med, og har fått bekreftet, at har stor almen interesse. Jeg sitter i styret i LPK, jeg er selv en av de mest aktive skyttere i egen klubb, og mine våpenkort er utstedt på Lillehammer. Jeg har derfor stor intreresse av hvilke skjema som til enhvær tid kan bli sendt ut fra politiet i forbindelse med våpen.

Link to comment
Share on other sites

1 Fjerne aktivitetskravet.

2 La klubbene drive med det klubber bør, dvs arrangere skytestevner. og treninger.

3 Bortfaller.

4 Fjerne det sentrale våpenregisteret.

 

Slik det fungerer i dag er det slik at de personene som har en pistol de har et ønske om å beholde MÅ være tilsluttet en klubb.

Om det gjør verden til et tryggere sted tviler jeg i grunnen en del på.

Link to comment
Share on other sites

 

I akkurat DENNE tråden spør jeg ganske enkelt om noen kan legge ut et offentlig (om enn lokalt) skjema.

 

Dette regner jeg med, og har fått bekreftet, at har stor almen interesse. Jeg sitter i styret i LPK, jeg er selv en av de mest aktive skyttere i egen klubb, og mine våpenkort er utstedt på Lillehammer. Jeg har derfor stor intreresse av hvilke skjema som til enhvær tid kan bli sendt ut fra politiet i forbindelse med våpen.

 

Dette bruker vi i Trondheim, og fungerer egentlig ganske bra.

http://www.tfs.no/download/vedlegg_vaapensoknad2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...