Jump to content

Nytt skjema fra politiet i Gjøvik?


Woff

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt hvorfor sidematchen optisk-klassen i long range sidematch behøver godkjenning av POD, all den tid den har vært godkjent av JD så lenge jeg kan huske.

SWS har nylig fått godkjent "Wild Bunch" sidematch som gjør at SWS-medlemmer nå kan erverve 1911-pistol. POD er med andre ord ikke helt urimelige.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja.

 

Den Norrøne profilen, og det høyreekstreme tiltrekkning mot dette, kanskje.

 

Dette var ikke så viktig i mitt innlegg, men det er jo lett å se det uvensentlige... :roll:

 

R

PÅ samme måte som "militært utssende våpen" og halge med magasinmulighet for mer en 5+ 1 skudd tiltrekker seg uønkset oppmerksomhet da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor sidematchen optisk-klassen i long range sidematch behøver godkjenning av POD, all den tid den har vært godkjent av JD så lenge jeg kan huske.

SWS har nylig fått godkjent "Wild Bunch" sidematch som gjør at SWS-medlemmer nå kan erverve 1911-pistol. POD er med andre ord ikke helt urimelige.

Nå kom vel Optik klassen inn i, var det 2009 eller 2008 reglene, på norsk. De var ikke nevnt i de første utgavene av reglene.

At pod har godkjent Wild Bunch - FLOTT!!!!!!

 

Tja.

Den Norrøne profilen, og det høyreekstreme tiltrekkning mot dette, kanskje.

PÅ samme måte som "militært utssende våpen" og halge med magasinmulighet for mer en 5+ 1 skudd tiltrekker seg uønkset oppmerksomhet da?

 

Hvorfor skal alle mistenklig gjøres for den Norrøne profilen?

Den er ikke forbudt!

Det er en bit av Norsk og Nordisk historie.

At noen "sære grupper" har valgt å bruke det som sine symboler er jo synd, men hvorfor skal alle andre straffes for det?

"uønkset oppmerksomhet" - Ja, men fra hvem.. :(

Link to comment
Share on other sites

Tja.

 

Den Norrøne profilen, og de høyreekstremes tiltrekkning mot dette, kanskje.

 

Dette var ikke så viktig i mitt innlegg, men det er jo lett å se det uvensentlige... :roll:

 

R

 

Tja - hvis det er noe som bekymrer statsadminstrasjonen så voldsomt, burde jo Kulturdept. umiddelbart avikle enhver støtte til "Stiklestadspelet" - det må jo være dørgende fullt av nynazister... :mrgreen:

 

Det er f..n meg på høy tid at vi tar tilbake historien vår og ikke lar en marginalisert gruppe holde 500 år med norsk historie som gissel for sine forvaklede meninger...

Link to comment
Share on other sites

Tja.

 

Den Norrøne profilen, og de høyreekstremes tiltrekkning mot dette, kanskje.

 

Da er det vel best at POD også krever Vikingskipmuseet og Norsk Folkemuseet på Bygdø brent ned, inkludert gamle runeskrifter som måte være bevart rundt omkring. Kanskje vi kan ha store bok bål i gatene, slik som vi har sett igjennom historien i land vi ellers ikke vil sammenligne oss med? Bortsett fra at det ikke er så mye matriale, så bålene hadde vel blitt ganske små. I det heletatt, er det kanskje best at norge visker ut alle spor av vår eldre kulturhistorie, siden en veldig marginal gruppe tullinger i landet "misbruker", eller kanskje svermer, rundt symbolene fra den gang... :roll:

 

Jeg må innrømme at jeg blir litt provosert over at man skal skjule en del av vår kulturhistorie i alle mulige sammenheng i tilfelle noen med misforståtte interesser skulle tiltrekkes begivenheten. Sett fra utlandet, er det blant annet nettopp vår eldre kulturhistorie som mange synes ville vært et interessant og helt naturlig element ifbm et større internasjonalt stevne som blir avholdt her i landet.

 

Hvis man hadde brukt det nørrøne i flere sammenhenger i samfunnet, gjort det litt mere "mainstream", kunne det tenkes etterhvert at den uønskete marginal gruppen det er snakk om hadde mistet sin overdrevne fasinasjon av temaet. Hvilket ville forhåpentligvis føre til at vanlige folk igjen kunne føle en viss stolthelt over vår kulturhistorie, istedenfor å grine på nesen av det som om det er en gammel hundelort som vi helst later som ikke eksisterer.

 

Jeg har til og med blitt fortalt at noen helt seriøst synes klær og utsyr fra firmaet "Norrøna" er upassende som sponsor premier ifbm stevner pga dette problemet! Bare på grunn av navnet! Galskapen vil tydeligvis ingen ende ta... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg som har drevet og fortalt lettpåvirkelige barn (I gruppen 6 til 10 år) eventyt oh historier fra den gamle norrøne gudelære... Noen må få meg ut av skolevesnet snøggast råd. Og vha med disse dgene!!! TIrsdag (Guden TY) Onsdag (Odins Dag) TORsdag (Tor... duh...) Og Fredag (Guden Frey) Bort med dem sier nå jeg.

 

Ok...

 

Nå har vel ikke woff flere hår igjen på hodet. Fasinerede OT subjekter i denne tråden.

 

HVa gjør klubben din med skjemaet woff?

Link to comment
Share on other sites

Nå kom vel Optik klassen inn i, var det 2009 eller 2008 reglene, på norsk. De var ikke nevnt i de første utgavene av reglene.
Det må være betraktelig lengre siden enn det, for jeg har sittet en del år i Fag- og Opplæringskomiteen til SWS. Men det er irrelevant.

 

Jeg har tatt meg bryet å lese gjennom loven og forskriften, og så langt jeg kan se sies det ingenting om hvordan behovet skal vurderes etter at tillatelsen er innvilget. Eneste kontrollen som er hjemlet i lov & forskrift er kontroll av oppbevaring. Rundskrivet fra POD er også ganske vagt på dette punktet. Så hva gjør man da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper alle dere som forstår så inderlig vel at POD satte foten ned — med begrunnelse at de ikke likte bruken av norsk kulturhistorie og koblet det til høyreekstremisme(!) — er like konsekvente ellers i hverdagen. Dette er sikkert viktig for dere, all den tid dere faktisk bruker taletid her inne på å forsvare ulovlig (jada, slå opp lov/forskrift i Lovdata) og uhørt forvaltningspaksis.

 

Dere feirer vel ikke den hedenske høytiden jul? Det er i sin helhet en høytid skapt av dem som trodde på norrøn mytologi (norr. jól). Jula ble på sedvanlig frekt og arrogant vis overtatt av de alltid like brutale kristne, men det er en annen historie. Dere boikotter f.eks. julebordet på jobben, ikke sant? Det er jo ifølge dere ikke mindre enn et nazi-midtvintersblot. Men selv om dere ikke feirer jul, går dere vel til Krist-messe (eng. Christmas) på det som vi andre kaller 1. juledag?

 

Dere lar dere ikke rive med i nasjonalromantikk (noe så gammelnazistisk!) på 17. mai og lytter til taler om — langt mindre holder tale om — mennene som satt på Eidsvoll og skrev grunnloven vår? Stedsnavnet kommer jo fra det norrøne Eidsivatinget. Ordet er det samme som det gammelnorske Heiðsævisþing (Heidsjøtinget i moderne oversettelse). Heidsjøen, i dag kalt Mjøsa, var heidenes sjø. Heidene/heinene var folket som bodde rundt på Hedmarken (norr. Heiðmǫrk). De var som kjent hedenske (der har dere hvor uttrykket kommer fra) avgudsdyrkere, men heldigvis ble de slått tilbake av vår krigerske helgenkonge Olav den hellige. Praktisk-miljøet i Mjøsregionen består i dag som kjent av nynazister og Vigrid-medlemmer som tilber Odin og Tor i okkulte heine-seremonier.

 

Ærlig talt, alle jegere og skyttere som løper foran for å ta POD i forsvar på grunnlag av ovennevnte logikk: Forventer dere å bli tatt seriøst? Har dere gjort dere opp noen tanker om hva konsekvensene kan bli hvis vi finner oss i at slik "logikk" skal bestemme aktiviteten til sportsskyttere?

 

 

_________________

EDIT: Eidsvold -> Eidsvoll

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@einherje:

 

Du har tatt brukernavn etter de menn som i h.t. norrøn mytologi kommer til Valhall etter å ha falt i strid. Ved Ragnarok skal du kjempe sammen med æsene mot jotnene. Slaget skal, som vi alle vet, stå på en voll ved navn Vigrid. Så ja: Du er nok Vigrid-medlem, ja. Ev. også en nazi-satanist som drømmer om å utrydde jøder, mens du sitter nede i sokkelleiligheten til mamma og pappa og hører på Satyricon og Dimmu Borgir, onanererende til siste nummer av Vapentidningen. Ikke noe jakt og sportsskyting på deg.

 

Men vi andre kan heldigvis nyte den eksistensielle tryggheten: POD er der for å hjelpe oss. POD har vel derfor gjort seg opp noen tanker om at det neppe er heeelt tilfeldig at det heter Eidsvoll (se ovenfor). På sitt nidkjære vis har de vel undersøkt om de kan avdekke noen sammenhenger her. Kanskje det er på tide å få innstilt virksomheten til Eidsvoll sportsskyttere etter nøyaktig samme resonnement? De bedriver jo som kjent praktisk skyting og annen nynazisme.

Link to comment
Share on other sites

HVa gjør klubben din med skjemaet woff?
Hehe.. Min klubb gjør nok ikke mye med skjemaet, da vi holder til på riktig og rettferdig side av Mjøsa (Heidsjøen)! Og vi bor atså langt nodenfor de hedenske heidene/heinene!

Som sagt har jeg vært i kontakt med lokalt våpenkontor og forespurt litt om dette skjemaet. Det ser ut til at de ikke har resurser til å gjenomføre en tilsvarende 'kontroll' her enda. Forøvrig så var grunnen til at jeg var innom våpenkontoret følgende: Som medlem av NV fattet jeg litt interesse for Are F.'s forslag til brev på side 39 i siste medlemsblad, og sendte følgende mail til POD:

 

Hei.

Jeg er medlem i Norsk Våpeneierforbund, og de oppfordrer medlemmene sine (medlemsbladet # 1, april 2010) til å sende følgende forespørsel:

Opplysninger i Det sentrale våpenregisteret.

Jeg henviser til Personopplysningsloven §§§ 8, 9 og 11 og ber om å få tilsendt de data som er registrert på meg i det sentrale våpenregisteret.

Dette for å kontrollere at registeret stemmer mot mine våpen / våpennummer.

Jeg ber Dem samtidig redgjøre for hvilke formål de registrerte data skal brukes.

Med vennlig hilsen:

Woff

Lillehammer

Link to comment
Share on other sites

Er det galt å høre på Satyricon og dumme birger eh.. Dimmu borgir og nå...

 

Skal vi prøve pense inn på tråden igjen?

Woff, om du fortsatt orker å forholde deg til oss, vet du noe om kluibbene i området har reagert på brevet eller gjort noe?

 

og der var du ute rett før meg:

 

JAt takk til svar!

Link to comment
Share on other sites

Er jo litt morro å få svar fra den unevnelige da!

21j2dg9.jpg

 

Det han manglet under 'kode' var bokstavene 'k' og 'ø' for mine eldste våpen.. ('k' betyr konkuranse / 'ø' betyr øvelse... Det finnes ikke andre koder for håndvåpen så vidt jeg vet..)

Mekanisme for håndvåpen er halvautomat (pistol) eller repeter (revolver), noe våpenkontoret fylte inn da jeg var der.

Ellers er det jo verdt å merke seg at SS ber lokalt våpenkontor om en gjenomgang av min aktivitet....

Link to comment
Share on other sites

Utover at NV ser ut til å tatt feil av lovverket, så var det da lite oppsiktsvekkende med det brevet.

Du får til og med hjelp med å henvise til riktig paragraf. Ellers er da resten av anmodningen helt i henhold til gjeldende regelverk? Jeg må inrømme at jeg ikke kan fatte hva NV vil med denne akjsonen?

 

men det er jo også på seden av tråden.

Det brevet vi startet med, er det noen som kjenner til om noen klubber har tatt tak i det?

Link to comment
Share on other sites

Hva NV vil med sin agenda er det ikke alltid like lett å finne ut av, men det problematiske med det svaret som Woff har fått er følgende:

1. Woff sender en forespørsel til POD om å få en utskrift av sitt våpenkort for å sjekke at dette stemmer. (Det er jo tull å sende dette til POD all den tid det er våpenkontorene som er forvaltningsenhet, men vel, vel ....)

2. SS mottar forespørsel fra Woff.

3. Istedet for å skrive et greit svar til Woff eller våpenkontoret om innsynet benytter han anledningen til å slå opp på Woffs våpenkort. Her sjekker han opplysningene som er lagret og er ikke helt fornøyd. Han ber derfor våpenkontoret å sjekke diverse ting med Woff angående hans våpen og bruk av disse.

 

Enden på det hele er altså at en henvendelse til POD medfører at ditt våpeninnehav granskes av SS. Spørsmålet man må stille seg her er om det skal være slik at tjenestemenn i POD skal drive med saksbehandling i forhold til enkelte våpeninnehavere. Dette er suspekt og føyer seg inn i rekken av hvordan POD opererer i slike saker. Konklusjonen blir således at man ikke må kontakte POD hvis man ikke vil ha fokus på sin person og sitt våpeninnehav. Slike tilstander kan vi ikke være bekjent av i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Hva NV vil med sin agenda
Du har da antagligvis ikke lest medlemsbladet.. Det er satt av to sider til saken 'sentralt våpenregister' og grunnlaget for opprettelsen av et sådant register samt kvaliteten av dette.

1: Grunnen til at dette ble sendt til politidirektoratet var / er at det er DER det sentrale våpenregisteret hører til så vidt jeg forstår? Har de oppført akkurat det samme som lokalt våpenkontor? Stemmer opplysningene sentralt? Og hvorfor trenger vi flere registre?

3: Ganske korrekt!

En annen ting er at når han først da hadde fått opp lista over mine våpen burde det ta han MINDRE tid å rette de få manglene istedet for å skrive om de til lokalt våpenkontor. (Han måtte da tilføre at min eldste revolver i liket med alle andre revolvere tydligvis kalles repeter og at revolveren kun skal brukes til KØ... )

Tilstrekkelig aktivitet samt tilhørlighet til klubb dokumenterte jeg forøvrig ved siste søknad (for et drøyt år siden) da jeg trengte reservevåpen for den eldste revolveren.. Hvorfor ikke sentralt våpenregister blir oppdatert med dokumentert aktivitetsnivå og tilhørlighet lurer jeg i grunnen litt på ??? :P

Konklusjonen din LarryF er helt riktig.. Hvis du bryr deg om å sjekke at alt er rett, blir du fort møtt med skjerpet kontroll.. (Siden jeg er en av de mest aktive i miljøet her i Lillehammer, samt styremedlem i klubben regner jeg med å ha alt på det tørre... Ellers hadde jeg aldri turt å 'pirke' i POD....) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for POD eller SS, men et par misforståelser må det gå an å oppklare.

 

Det finnes så vidt jeg vet kun ett våpenregister for sivilt eide våpen i Norge, det er sentralt driftet av POD og brukes av alle våpenkontorene. Registeret er selvsagt elektronisk, det består av en database som våpenkontorene har tilgang til via politiets interne nettlinjer. Alle våpenkontor har således tilgang på akkurat de samme opplysningene, og et hvilket som helst våpenkontor skal kunne opplyse deg om hva du er registrert med.

 

Tidligere hadde man lokale, papirbaserte og etter hvert også elektroniske registre. Dette var lite hensiktsmessig i en hverdag hvor våpeneiere stadig flytter på tvers av distrikter, og handler nye eller brukte våpen via internett over det ganske land. Sentraliseringen førte til enklere saksbehandling og høyere kvalitet.

 

 

Men, og her peker Woff på noe en muligens burde ha tenkt på ved innføring av registeret: Det sentrale våpenregisteret har så vidt jeg vet ingen mulighet for å scanne inn dokumenter som dokumentasjon på aktivitet m.v. Slike opplysninger må eventuelt legges til manuelt som fritekst, og systemet er ikke laget for å være "leser-vennlig" i det lille fritekst-feltet som kommer opp på skjermen. Registeret er kun ment å være en ren database over visse typer data, og slik tilleggs- dokumentasjon passer ikke inn i databaseformatet. Slike dokumenter ligger derfor IKKE i registeret, men håndteres og lagres lokalt hos de respektive politidistrikter. Søknader og øvrige sakspapirer håndteres og lagres lokalt, til bruk under saksbehandling, så føres de relevante opplysninger om kjøp og salg m.m. inn i sentralt våpenregister. Dersom saksbehandler er oppegående og har nok tid til å skrive så bør han/hun jo føre inn en setning eller to i fritekst om at f.eks. "aktivitet kontrollert (dato), fyller kravene til konkurranseskytter i skyteprogram XYZ". Har ikke saksbehandler skrevet noe slikt i friteksten, så fremgår opplysninger om aktivitet kun av de lokalt lagrede sakspapirene som ble brukt under behandling av søknaden.

 

Viser man i en søknad til tidligere innlevert dokumentasjon, så må saksbehandler begynne å lete i arkivet (som normalt finnes elektronisk, men i form av pdf-filer som neppe har søkbart innhold da de er scannet fra de papirene du leverte inn). Vil man forenkle jobben til en saksbehandler på våpenkontoret, så leverer man inn kopi av all dokumentasjon man har hver gang man søker om noe.

 

For ordens skyld; jeg er ikke saksbehandler, og har ikke skrivetilgang til registeret. Det hender dog at det lokale våpenkontoret konsulterer meg i våpentekniske spørsmål, eller hvis saksbehandler ikke helt skjønner et forbunds skyteprogram. Jeg har derfor fått et visst innblikk i hvordan man jobber på våpenkontor.

 

edit: stavefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpenregisteret ble utviklet lenge før det ble snakk om å dokumentere aktivitet, dermed kunne en ikke forutse noe slikt behov.

 

Regelverket er stadig i endring, og våpenregisteret med dertil hørende søknadsskjemaer etc må derfor stadig oppdateres. Jeg tviler på at dette med å kunne scanne inn støttedokumentasjon vil bli implementert i dagens system, til det er det for forskjellig fra hvordan databasen er bygd opp. Jeg vet da heller ikke om dette er noe brukerne har ytret ønske om, det var bare noe som slo meg da Woff mente at sentralt våpenregister burde inneholde oppdatert informasjon om aktivitet.

 

Blir det brukt på hensiktsmessig måte, så kan våpenregisteret fint inneholde bekreftet informasjon om aktivitet, manuelt skrevet inn i fritekst, men det kan ikke inneholde scannede kopier av de dokumenter våpeneieren har levert inn. En form for kobling eller lenke til tidligere innlevert dokumentasjon kunne ha gjort det enklere med gjenbruk av slik dokumentasjon, men som sagt vet jeg ikke om dette er noe saksbehandlerne har ytret ønske om.

Link to comment
Share on other sites

Blir det brukt på hensiktsmessig måte, så kan våpenregisteret fint inneholde bekreftet informasjon om aktivitet, manuelt skrevet inn i fritekst, men det kan ikke inneholde scannede kopier av de dokumenter våpeneieren har levert inn.[...]

 

Må da være i veldig få saker at slik informasjon er særlig nyttig. At en person var aktiv for 1-2-3-17 år siden sier lite om han/hun(*) er aktiv i dag, så ved en eventuell gjennomgang av behov/aktivitetsnivå må det vel fremskaffes "fersk" dokumentasjon uansett?

 

 

(*) Nei, det kan ikke forkortes til a/u...

Link to comment
Share on other sites

Hvis det har gått noe tid ja, men det kan jo hende man søker om flere våpen i løpet av et års tid. Videre kan det være irriterende å stadig måtte redegjøre for bruksområde på alle sine våpen, hvis dette er uendret fra forrige søknadsrunde. Men det er nok ikke så veldig mange saker det er relevant for, kun de aller mest aktive.

Link to comment
Share on other sites

woff: Jeg ser at du omtales som "klageren" i svaret fra POD. Så vidt jeg vet er vel "klager" et begrep som brukes i forvaltningen i forbindelse med enkeltvedtak og faktiske klager på disse. Å ønske innsyn burde ikke gi deg status som "klager" (og da mener jeg i forhold til forvaltningsloven, men nå er det en stund siden jeg fikk innføring i den).

 

For øvrig er jeg helt enig med LarryF, det er suspekt at en byråkrat i POD driver med saksbehandling i forhold til en enkelt våpeninnehaver. Har selv jobbet i et annet direktorat og behandling av enkeltsaker som tilhørte et underliggende organ var "am strengsten verboten". Direktoratenes rolle er å gi instrukser, veiledning og øvrig informasjon til etatene som driver saksbehandling av enkeltsaker slik at de skal utføre sin jobb i henhold til gjeldende regelverk og policy.

 

Dessuten; dersom alle som har bedt om innsyn møtes med ekstraordinær gransking av våpeninnehav kan det vel ikke anses som noe annet enn et tiltak for å begrense slike innsynsbegjæringer? Om dette er tilfellet har man en politisk sak.

Link to comment
Share on other sites

Både POD og de lokale våpenkontorene burde jo egentlig være glad for at folk ber om innsyn, da dette gir en mulighet for kvalitstssikring av registeret. Det er desverre en del feilregistreringer, blant annet som følge av dårlig/mangelfull konvertering fra de gamle papirregistrene, så det kan være en fordel å be om innsyn for å få rettet opp feil. Da spesielt for litt aktive våpeneiere som har kjøpt og solgt mange våpen i den tiden det kun var lokale registre, muligheten for feil der er nokså høy.

 

At SS ber om å få rettet opp feil og mangler, når Woff har hendvendt seg til ham og bedt om å få kontrollere at der ikke er noen feil, er vel ikke så oppsiktsvekkende. At han ber om bekreftelse på aktivitet bør jeg nok derimot ikke kommentere ;-)

Link to comment
Share on other sites

Tok meg kun 3 forsøk på å få riktig serienummer (og modell) registrert på min 9mm. Først stod den som en Brno-pistol (er en Sig), så fikk jeg et kort med riktig fabrikant/modell, men feil serienummer, så fikk jeg endelig en med riktig serienummer også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...