Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter mye lesning av revejakt tråder av ymse slag og litt prøving og feiling i feltn mot slutten av sesongen, er jeg nå STEINKLAR til 15. juli. Lokkefløyte-arsenalet er oppgradert, og snart "komplett", og har fått velsignelse til jakt på en anseelig mengde dyrka mark :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange rømningsveier pleier reven å ha ? Trodde de nøyet seg med to. Og er det normalt at de har tunnellsystem under snøen, og vil reven holde seg i samme området når valpene vokser til? Kan dette være en god lokkeplass utover sommer/høst?

Reven i hiet her var en gammel gretten sak som snerret som en harley da jeg nærmet meg de to nederste inngangene.

 

revehifjellet.jpg?w=640&h=843

 

 

Satser på kombivåpenet og fugleskrikfløyta i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett hi med opp til 7 innganger/utganger. Men er jo sjelden at alle blir brukt. Den har som regel noen faste innganger den bruker.

En annen ting er jo at mange av hiene som reven bruker er blitt laget av grevling. Så kan jo være grevlingen som lager så mange innganger også. Tenker litt generelt hi jeg nå. Så jo ut til å være et steinhi på det bildet ditt @hjortefot.com og da faller antall innganger litt mer naturlig..

Link to comment
Share on other sites

lader opp og klargjør meg til en ny sesong og nå skal jeg statse hardt på revjakt i år og bruke en del av helgene mine til å jakte rev (har ikke tid til å jakte i ukedaga omtrent pga skole muligens jeg får tilgang til nå da det ikke blir så mye lekser på vg2 naturviter på sønsterud :lol: ). skal se om det ikke blir flere en 1 stk i år ihvertfall :)

skitt jakt til alle mann her!

Link to comment
Share on other sites

Heisann godtfolk.

 

Kort spørsmål: I tillegg til å bruke hagle og 17hmr/22wmr til revejakta til sommeren/høsten, så har jeg også planer om å bruke kaliber 30.06... Så derfor lurer jeg på om det er noen som har tips til god fabrikkladet ammunisjon til revejakt?

 

Edit: Eventuellt er det noen som kan lade meg noe tøft til revejakta?? type v-max'ish til 30.06?

Link to comment
Share on other sites

Heisann godtfolk.

 

Kort spørsmål: I tillegg til å bruke hagle og 17hmr/22wmr til revejakta til sommeren/høsten, så har jeg også planer om å bruke kaliber 30.06... Så derfor lurer jeg på om det er noen som har tips til god fabrikkladet ammunisjon til revejakt?

 

Edit: Eventuellt er det noen som kan lade meg noe tøft til revejakta?? type v-max'ish til 30.06?

 

Når reven stopper en kule av denne i 6,5 blir den ikke så pen på baksiden hvertfall, de 7 jeg tok i vinter datt rett ned med et skudd og ble liggende. Ikke kula og bruke vis du skal spare på skinnet hvertfall

vil tro det gjelder for 30-06 og, uten at jeg er ekspert..

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/3 ... osler-BST/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja har lest dette tipset om hundeleke-pipe-greier... Kan jo stikke innom europris el. og se om de har noe.

 

Men finnes det noe lydklipp som viser sånn ca. hvilken lyd man skal etterligne?

 

Og hvor høyt skal man blåse egentlig? Er jo naturlig begrenset hvor høyt en mus kan pipe, men med en slik leke-sak kan man jo lage veldig høy lyd.

Link to comment
Share on other sites

Takk Marius :)

 

Og Mork: som du kan se i den videoen der så er ikke "musepip" fra fløyte nødvendigvis identisk med ekte musepip.. Har hørt musepip hundrevis, ja kanskje tusenvis av ganger..

 

Har og hørt både kaninskrik (altså døende kanin) og samme med hare, og syns ikke det heller er helt likt hva som kommer ut av fløyta. Men mikkel kommer like fullt ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det noe poeng i å sitte i glugga og se etter "streifrev" på jordet nå på sensommern ? Hadde åte i vinter men skjøt kun en rev på den, de andre var rev som spaserte over jordet på "feil" tidspunkt, er det like god sjans for å se rev på spasertur på sommernettene?

Ny glugge (nr2) er under planlegging da jeg har fått lov av den lokale storbonden å jakte rev på jordet hans, og der var det mye spor i vinter :D Regner med det blir pallekarm konstruksjon nå igjen da denne byggemåten er godt tilpasset mine begrensede snekkerferdigheter :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis det blir skutt mye rev på ett området i sommer/høst, vil det være lite rev der til vinteren da? Eller er det en så stor og oppegående revebestand at det vil komme nye fortløpende gjennom hele året?

 

Vi tok ut noen rev i vinter, men det ser ikke ut som om det skal ha skadet bestanden noe nevneverdig. Men skal man ha litt å skyte på, så kan det være greit å dele det ut over hele sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det blir skutt mye rev på ett området i sommer/høst, vil det være lite rev der til vinteren da?

 

Du skal bare jakte og ta ut det du greier av rev gjennom hele sesongen, det kommer inn streifdyr fra andre områder der det er flere dyr og overtar den ledige plassen og det gjør det antagelig lettere å få has på neste rev da denne gjerne er en ungrev og mere uforsiktig/undersøkende på det nye området den har funnet.

Utover høsten og tidlig vinter er det gjerne hvalper av årets kull som er på streif og leter etter områder de kan gjøre til sine revir og møter de en gjevnbyrdig rev så vil de prøve å overta dette området, så hvis du greier å få has på de gamle revirhevdende på dine områder så er sjansen for at hvalpekullet holder seg i området, eller du får inn streifende dyr som er på søk og dermed er det større sjans for å skyte mere rev pga trekket til og over området øker.

Stå på... 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg er godt i gång i år :D bønner leier meg inn til og ta rev der de tar mye lam og de har fått skadeløyve på og ta dem.. 8 har blitt tatt hoss bønner etter jakta slutta opprinnelig.. :mrgreen:

 

2 her i samme ærend.... 8) nå arbeider beitelaget med å søke fellingstillatelse igjen på den kongeørna som har spesialisert seg på lamslåing ....det hadde vært stas å få den jobben og!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale elektronisk revelokk? Har sett sykt med rev etter at jakta slutta, så her skal jakta intensiveres fra og med 15 Juli :)

 

Jeg kan anbefale deg å droppe hele greia. Har selv lekt meg mye med dette, og føler jeg har kastet bort en halv sesong.. Klart å lokke inn 1 stk..

 

Med en gang jeg gikk over til å lære meg fløyte fikk jeg inn betydelig flere. :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale elektronisk revelokk? Har sett sykt med rev etter at jakta slutta, så her skal jakta intensiveres fra og med 15 Juli :)

vet ikke hvilken men en kompis av meg bruker elektronisk revelokk (latmannslokk). han skyter en del rev i året for den.

men jeg holder meg til fløyte enda da jeg syns jeg får til slik nogenlunde de lyda jeg skal ha med fløyta

Link to comment
Share on other sites

bruker elektronisk revelokk (latmannslokk).

 

Og hvorfor er det latmannslokk, Peder? Gir deg en bedre oversikt over posten, slipper å lage for mye bevegelse og kan plasseres unna jeger i rett vind...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ingen tilhenger av elektronisk revelokk. Det gir en egen god følelse når man lykkes med å lage rett lyd i fløyta, og se at dette har jeg bidratt selv med med for å få inn reven samt å lykkes. Er jo ikke bare å sette seg ned og blåse i fløyta å se lur ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig det er noe litt uetisk over det å bruke elektronisk lokk. Har vel egentlig ingen ting med dine ferdigheter som jeger å gjøre. Men jeg skal ikke dømme noen, det er bare ikke noe for meg ;)

 

Skal nå hvert fall være klar den femtende, gleder meg! :)

Link to comment
Share on other sites

Fant igjen levninger etter den siste jeg skøt på i vinter idag. Det var ikke mer enn 200 hundre meter fra der jeg måtte avslutte søket den kvelden. Så jeg velger å tro at den døde samme kveld. Det var ei kråke som oppførte seg litt rart. Så jeg gikk bort for å se hva den hadde å kose seg med. Da markerte hunden i en bestemt retning og riktignok der lå det en rev innunder noe grankjerr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på villsvinjakt i Sverige for en drøy uke siden. Satt på en stor åker. Etter ett par timer kom en rev over åkeren ca 300 meter unna meg. Hadde ikke med meg noen fløyter, men jeg hadde med meg "latmannslokken" i form at iPhone og NJFFs lokkeapp. Reven reagerte med en gang jeg satte igang kaninskriker og kom rett imot. Sluttet og lokke og gikk over til å filme da den var på ca 30 meter. Resten kan dere se på filmen, den er filmet med tlf så jeg anbefaler stort bilde.

 

 

etter sekvensen jeg filma dro den ut til ca 50 meter før jeg kjørte en ny runde med kaninskrik. Da kom den inn igjen, tok jeg bilder av den.

 

IMG_0663.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...