Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenkte meg ut i mårra tidlig. Er ikke så mye kråke å se nå, men er bra her om høsten så den er sikkert her. Tenkte å prøve med lokkelyder fra dataen og kanskje hubro hvis jeg får skyti ei til å henge i kløra på den. Idag er det overskya og veldig tåkete, blir vel noe av det samme været i mårra ser det ut som. Er det håp? :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg ut i mårra tidlig. Er ikke så mye kråke å se nå, men er bra her om høsten så den er sikkert her. Tenkte å prøve med lokkelyder fra dataen og kanskje hubro hvis jeg får skyti ei til å henge i kløra på den. Idag er det overskya og veldig tåkete, blir vel noe av det samme været i mårra ser det ut som. Er det håp? :roll::wink:

 

Jeg leste i et Dansk jaktblad nå, hvor det var en gammal kar som hadde skutt over 35 000 kråker som skrev en artikkel om kråkejakt. Han sa at litt disig/tåkete vær med litt vind og over 8+ grader er det absolutt beste. Kråkene gidder ikke å bli skikkelig engasjert i noe når tempen er under 8 grader visstnok :?

Link to comment
Share on other sites

At det går ann JA.

Det var ikke uvaneleg kost om en går noen ti år tilbake.

Men dagens søpel kråker er neppe luksus mat.

Har smakt både Kråke og Skjor. Vondt var det ikke.

Men førstevalget er det heler ikke.

 

Søker du litt, finner du faktisk en tråd eller to om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste i et Dansk jaktblad nå, hvor det var en gammal kar som hadde skutt over 35 000 kråker som skrev en artikkel om kråkejakt. Han sa at litt disig/tåkete vær med litt vind og over 8+ grader er det absolutt beste. Kråkene gidder ikke å bli skikkelig engasjert i noe når tempen er under 8 grader visstnok :?

 

Har også hatt gode dager i tåkete vær men da på trekket, med hubro så blir fort sånne dager dårlige! Jeg tror kråkene er skeptiske til å inn å slå på hubroen for det de ikke har full kontroll over situasjonen når de ikke ser helt klart.

Det samme skjer med mye vind, da kommer ofte kråkene inn på hubroen men de holder seg høyt så er ikke lett å få skutt..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan stemme. Han jaktet med bulvaner og skjul. Har gjort det samme selv i det siste, med flockcoata lokkekråker og ravner, og det er knalleffektivt hvis forholdene stemmer! Ravn spesielt er relativt lettlurte når det gjelder bulvaner. Han dansken mente også at 1 utstoppet kråke/ravn/måke hadde like mye lokkeeffekt som 10 plastkråker, og nevnte flere eksempler på det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke værst! Kanskje det lønner seg og stoppe ut kråkene fremover da :D Har noen plastlokkekråker, men de funker ganske dårlig egentlig.Kommer nok en del på hvor mange lokkefugl jeg setter ut og. Men de bruker jeg bare på høsten og frem til snøen kommer.

Jeg prøvde og lokke i høst, men det gikk dårlig. Så da har jeg kjøpt meg ei ny lokkefløyte..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja dette er nok den beste tiden på året. Hadde selv en tur idag, men da bare med 22-250'en. Og det kom inn rimelig mye fugl. Tipper at jeg lokket inn rundt 150 fugler (alle talt med, noen sikkert de samme).

 

Var ute en dag tidligere i forrige uke uten det samme resultatet. Forholdene da: Regnbyger, snø på feil steder og vindstille.

 

Veldig lite optimalt. Idag var forholdene: sol, litt vind og mye mer snø smeltet. Dvs jeg kan sitte veldig skjult og ikke minst stille når snøen er vekk. Vinden gjør at treene flagrer litt, slik at jeg kan bevege meg litt og skjuler dermed mine bevegelser. Samtidig så er ikke vinden så sterk at den reduserer lyden av cd spilleren noe særlig.

 

Ble 3 fugler idag, men hadde jeg hatt hagle så hadde resultatet vært et helt annet..

Link to comment
Share on other sites

Er vel ut Mars vel?

Ble 9 kråker på meg og et par andre i går, vi fikk ikke satt opp hubroen optimalt, men det værste var dessverre skjulet som ikkr fungerte noe særlig i det hele tatt, fikk bare enkeltkråkene som kom inn egentlig. Flokkene hadde litt for mange par øyne og fløy på 50-60m..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Satt her på kammeret en dag å leste om kråke jakt, tenkte jeg bare skulle prøve, så jeg satte en høytaler ut fra glassruta i 2. etg i huset og satte på kråkelyder jeg fant på nettet :lol: Kanskje på grensa til latskap men :mrgreen:

 

Utrolig nok kom det omtrent 20-30 kråker og ravn og sirkla over huset!! de fløy fram og tilbake, og utrolig nok fikk jeg skutt to ravn!! :lol:

Dette var før jaktslutt da, bare til opplysning :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har et reveskinn som skal prøves på kråka. Legg skinnet på en planke og ha en tråd i planken som du strekker dit du sitter. Rør av og til i tråden slik at planken rører på seg. Har fått et tips om det og det skal visst funke veldig bra. Vurderer å få stoppet ut det skinnet bare sån passe bra og sette hele reven på en planke.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd jakt med hubro tidligere, men uten stort hell. ( Hadde død Kråke hengende). Bør man bruke kråkelyder i tillegg? Bør man vente med å skyte når den/de første kråken/e kommer, eller begynne fellinga fra første kråke innkommer luftrommet? :)

Link to comment
Share on other sites

Første bud på kråkejakt er god kamuflasje. Bygg et skjul med kvister og trær, mest mulig naturlig, med god utsikt i skuddsikker retning. Sett deg i skjulet og vent i ca 30 min før du setter på lokkelyder. Skogen må roes litt etter at du har gått der. Kråkene må ikke se deg. Kråkelyder er også en stor fordel. De første kråkene som kommer er speidere disse bør man la passere, de kommer tilbake med flere. Hvis ikke skjulet er så veldig langt unna hubroen med kråken under, så fest et snøre i kråka, rykk i snøret slik at kråke beveger seg litt, det funke. Det som også funke godt, i hvert fall for meg, det er å ha noen (jeg har 4 stk) lokkekråker som du setter i trærne rundt, dette må da gjøres på kvelden når det er mørkt, (for dere som har mørke kvelder på sommeren), her er det lyst døgnet rundt, kråkene burde ikke skjønne at du har satt dem der. Brukes lokkekråker så er det viktig med kråkelyder. Og så er det å komme seg i skjulet på nattmorgenen. Kråkene er tidlig på han. God jakt, ikke lenge før nå.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd jakt med hubro tidligere, men uten stort hell. ( Hadde død Kråke hengende). Bør man bruke kråkelyder i tillegg? Bør man vente med å skyte når den/de første kråken/e kommer, eller begynne fellinga fra første kråke innkommer luftrommet? :)

 

 

Ja du bør absolutt bruke kråkelyder i tillegg. Kråkelydene lokker jo inn fuglen til hubroen din...Les artikkelen på portalen, å vil du finne flere tips..

 

Synes det er rart at enkelte ikke får dette til å fungere. MEN dere må huske på at dette ikke er som å jakte elg eller rådyr. Fuglene ser deg bare du blunker på øynene, selv i godt skjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Problemet mitt er vel mer at jeg ikke ANER hvor jeg skal begynne å spørre en gang.. Jeg bor i Oslo..

 

Vet ikke helt hvor jeg i det hele tatt skal finne ut hvem som er grunneier engang..

 

Dama er fra Nesodden, og der ute er det jo en del utmark, så kanskje en medgjørlig bonde der ute vil kvitte seg med noen kråker..

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er vel mer at jeg ikke ANER hvor jeg skal begynne å spørre en gang.. Jeg bor i Oslo..

 

Vet ikke helt hvor jeg i det hele tatt skal finne ut hvem som er grunneier engang..

 

Dama er fra Nesodden, og der ute er det jo en del utmark, så kanskje en medgjørlig bonde der ute vil kvitte seg med noen kråker..

 

I Oslo er det nok ikke så lett å få jakt nei, men om du setter deg i bilen og kjører litt rundt så tipper jeg det vil være muligheter. Det er jo mye gårder rundt Oslo.

Et lite hint: Grunneieren bor som regel ikke så langt unna en slik bygning

Innhold_Bergan_laaven.jpg:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er vel mer at jeg ikke ANER hvor jeg skal begynne å spørre en gang.. Jeg bor i Oslo..

 

Vet ikke helt hvor jeg i det hele tatt skal finne ut hvem som er grunneier engang..

 

Dama er fra Nesodden, og der ute er det jo en del utmark, så kanskje en medgjørlig bonde der ute vil kvitte seg med noen kråker..

 

 

Maridalen og Sørkedalen er det såvidt jeg har forstått stort sett kommunal grunn og ikke lov å jakte på, det finnes noen gårder som er privat, men det er stort sett opptatt. Tror det kan være vanskelig på Nesodden også. Mitt tips er å dra utover i Nittedal eller enda lenger samme vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg har prøvd med cd spiller, spiller lite rolle ka cd spiller du tar med deg.Eg hørte ikkje noen kråker den dagen eg prøvde da, det blåste så sykt. Lokke fløyten min har eg fått inn et par på, skjæren liker den beste, ikkje er eg flink nok enda heller. Men no har eg flyttet ut på landet så noe skal eg prøve meg i helgen å se om eg kan få det til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...