Jump to content

Hvilken rifle har du/bruker du mest? Og til hva?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Ja, navnet på tråden sier vel hva jeg vil fram til :roll:

Jeg har en original Mauser i kaliber 7,92 med åpne jernsikter som jeg bruker for det meste på jakt på elg og rådyr. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg liker rifla sånn som den er! :wink: Kunne ikke falle meg inn å "ødelegge" våpenet bare for å få på en kikkert :wink:

Kansje jeg er en smule gammeldags til å være en fyr i 20-årene... :roll:

Link to comment
Share on other sites

har en eldre remington 700 i 6.5x55 toppa med en 6x24x50 kinakikkert. steika go børse til alt fra fugel til rådyr samt jaktfelt. ellers har jeg som han over en orginal (forblir orginal) mauser i 7.92x57 med jernsikter tenkt brukt på rådyr i skauen :wink: er forresten ei gøyal morrorifle og et supertdupert kaliber :D

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jo fort bli omfattende, så jeg går for bruker mest/skyter mest, dvs før og etter militæret. Ja det er salong det, ganske sikkert Brno'n, papp, selvanviser, ikke mindst kongler, skjærer og andre kråkefugler, rotter og ymse annet. Selvom jeg skyter rifler fra 22-250 til 416Rigby og ca 10kal der i mellom er det ingen av de som kommer opp i antal skudd som 22LR.

Link to comment
Share on other sites

Har en god gammel M98 som jeg fikk av min bestefar i komfirmasjonsgave for mange år siden (med en selvlaget stokk med utskårne initialer og årstall). Som dere skjønner er det mye følelser knyttet til denne børsa av den grunn. Den er med originalt Hær-løp, dvs. 7,62x63 (30-06). Denne bruker jeg til all slags jakt, elg, rådyr, rein mm. Den hadde opprinnelig en slags diopter, men den var så grov at jeg etter hvert satte på en kikkert.

I tillegg bruker jeg en remington 760 pumpe med åpne (originale) sikter i cal 308. Denne er til korthold på elg. Den er kjapp men man må tenke seg om for de bevegelige delene kan "skrangle" litt!

Link to comment
Share on other sites

Tja... Brno Mod 2 med sugerør på toppen i cal 22 runder noen tusen skudd i året på alt som er rundt husveggene.. (fin til å trene avtrekk osv)

Rem 700 i 223 med zeiss CQ 3-9x50 og br T8 demper hvis jeg trenger den da. fugeler i og rådyr/rev osv brukes denne til..

Så Tikka T3 i 6,5x55 (docter 3-12 med lys på)med Br T8 demper der og, elg og rådyr.. denne børsa er jeg veldig glad i!! skutt veldig mye med denne..

Så til siste skuddet på stammen.. Rem 700 XCR i 338 RUM - demper? JA!! Badger skinner og ringer skal på denne, kikkert? ja...vet ikke helt enda hva det blir på denne.. Denne er fint lite brukt! :D kommer ikke før denne måned, lang leveringstid!!! gleder meg vanvittig å ta denne i bruk på bjørn/elg.

 

Når sistnevnte børse er i hus blir jeg å sikle etter en kombi... (bare må ha det.... )

Link to comment
Share on other sites

CZ452 American 22lr Tasco 6-24x40 (for stor og tung for denne rifla, samt at den er alt for trang i øyeplasseringen til raske skudd) A-Tec demper.

Flere tusen skudd i året for tiden, Trening på papp, snurre (kjempetrening til stående skyting med 50m stående på snurre), og Kråke.

 

Parker Hale 308w (lånt) Fontaine 3-9x40 Jaktfelt, trening og jakt om det lager seg slik.

 

Dødt løp mellom T3 SV 223R med Falcon Menace 4.5-18x56 MP20 Metrisk CMM6 A-Tec stål og CZ452 varmint 17HMR Bushnell Elite 3200 10x40 mildot A-Tec CMM Rimfire (med 8 moduler). Begge til Bane og Gås, 17HMR'n seiler stadigt høyere opp som favoritt Kråkebørsa mi (den har det med å slukke lyset for kråkene på en meget effektiv og sivilisert måte :twisted: ).

 

Og så har jeg en merklig og kansje litt skrudd? forkjærlighet for en lånt gammel svenske, en Carl Gustav M96 fra 1911 i 6,5x55, orginal stokk (74cm løp), men med SMK åpne sikter (samme som ble brukt av svenskenes form for DFS). Denne er som vanlig skutt opp med og så langt kun brukt på Bane og en og annen måse. Utroligt hvor fort det går å smelle 5 skudd i reinsskiva med denne (bokstavlig talt så fort en kan rive sluttstykket opp og igjen). :D

Kansje eieren engang skal få den tilbake, kansje ikke. :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Skyter mest med 200 STR'n min. 3 tusen skudd i året eller så.

 

Sålangt har den gamle Heym Mauseren i .338 WM blitt mest brukt til jakt, noen jaktdager mer enn Valmet kombien. Jakter elg, rev, rådyr, og en sjelden gang bever med .338'n. Ja, til og med en mink har den på samvittigheten.

 

Har bygd meg en .30-06 nå, som jeg skal bruke mye. Bare den kommer hjem fra børsisen, skal jeg lage en tråd med bilder.

 

Påsan

Link to comment
Share on other sites

Hmm hvilke rifler jeg har og hvilken jeg bruker mest.

 

En Brno ZBK 110 med ett løp i 5.6X52R og ett løp i 357maximum.

En Marlin i 357 magnum.

En Marlin i 30-30.

En Marlin i 45/70.

En Sabatti i 6.5X55.

En Remington 700 i 308win.

En Valmet petra i 308win

Og sist men den jeg skyter mest med, en sauer200str med 7.62X51 nato kammer og 22lr sett til.

 

Tror det var alle riflene jeg har :oops:

Link to comment
Share on other sites

I motsettning til trådstarter har jeg voldtatt en mauser i 8X57IS. Den har fått nytt løp, synth stokk, lyddemper, nytt avtrekk, omsmidd hevarm, Picatinny skinne, ny sikring og ny fjær og tennsempel. Rett og slett det meste. Pussa alt ned og blånerte på nytt. Geværet ser helt nytt ut bortsett fra gamle merker som hakekors og annet.

 

Har også et nytt våpen, en Sauer 202 Outback norway. Til denne har jeg løp i 6,5X55 og 9,3X62. Og lyddemper til begge. Glad i dempere jeg.

Link to comment
Share on other sites

Den rifla eg brukar mest for øyeblikket er ein Ruger All Weather SS i 30-06 med ein Kahles 6x42. Dette er ein enkel og ukomplisert kombinasjon. Rifla er jo kjent for driftsikkerheit og har ei bra sikring.Integrert feste utan skruar som kan losne. Enkelt sikte med få bevegelige delar som kan svikte og ekstra stort synsfelt i forhold til andre sikte med varierande forstørrelse sett på 6x. Eg brukar mest 6x uansett så då kunne eg like godt ha eit sånt sikte.Ganske greit å sleppa å velge forstørrelse :wink: Når presisjonen er på topp så er eg fornøgd. Etter det eg forstår så er jo 6x42 ganske mykje brukt på hjortejakt av "stalkarane" i Skottland. No er det nok meir skog og kupert her ,men eg trur no dette fungerer bra som allround redskap. Kort hold med 6x er egentlig ikkje så vanskeleg som ein trur med litt trening. Og eit synsfelt på 7.8m (på 100m avstand) er jo nesten like bra som Leupold sin faste 4x som har 8m. Og den er jo mykje brukt all round.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Browning A-bolt i kaliber 30-06 på elgjakt. Ruger M77 i kaliber 243W brukes til Rådyrjakt og storfugeljakt. En Ruger M77 i kaliber 22-250 brukes på jakt om vinteren etter rype. Jeg må selvfølgelig lade redusert ladninger når 22-250 er med på rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

Har en Weatherby Vanguard med syntetstokk i kal 30.06 for storviltjakta. Den er lett og er perfekt som hundeførerbørse.

 

Til all annen jakt har jeg en kombi. Tikka 512 S i kal 6,5x55 - 12/76

Denne har også vært med på villsvinjakta pga slug. Fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tømt hele våpenskapet for snauflatemagnumtilpassetkaliberbukkehjorteelggrisebørser :oops: og beholdt en kimber i 260 med Swaro 3-10*42 på. Veier 2840 gram med kikkert og samler utrolig godt. Merkelig nok klarer denne alene alt det alle de andre riflene klarte til sammen. Hmmm, men jeg har fryktelig lyst på en ruger i 44 magnum, så om noen vet om en

Link to comment
Share on other sites

Liker godt den goe gamle sako fra 80 tallet særlig.Har en hendig en i 308 til bane og reinsjakt,og en i 338win mag med laminatstokk,norsk laga.Har og en Tikka fra 90 tallet i 243,til rådyr og rev og litt småtteri.Så har jeg selvsagt en Brno 452 produsert i 87 med et nydelig avtrekk :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som har solgt superdupermagnumhyperspeedbørsene sine. Vel, så gammel er ikke jeg blitt.
Nei bevares du var da en ung kjekk fyr på SF i fjorsommer. Men hvis definisjonen på ung er å like kalibre med futt (og hjelpe litt de uten) er jeg reine follungen. Ellers er det vanligere i kontakt annonser med gutter på 57 og menn på 19.

 

Liker spes at det skjer noe når jeg skyter, feks skyter man en kråke med 22LR på 50m kan den en stund late som ingen ting har skjedd, men om du så tar den på 250m med 22-250(med god BC) er verken kråke eller du i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.Eg har en Ruger target i cal 22-250 rem :D .den er rustfri,har tung pipe og laminatstokk. rifla blir mest brukt til jakt på kråke, ravn, måker og skjære :mrgreen: .Brukte den på beverjakt i vår med godt resultat :D ( 1 bever ).Bruker Hornady V-max 40 grain med 40 grain Vitavouri n 140 i hylsa.Satser på å få jakta rådyr en eller annen gang i framtiden, men med en annen kule selvfølgelig

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka lux, av den sorten som har carbonforing rundt sluttstykket, i caliber 308, som har vært med i 15 år. Denne blir nå brukt på elgjakt, og hvis jeg skal på noe nytt. På denne står det nå en Swarovski cirkle dot. Siste skud på stammen er en Sako 75 i cal 243 win, som har fått seg sporter stokk og en Meopta 3-9 x 42. Denne er tenkt til rådyr og kråker.

Link to comment
Share on other sites

bruker for det meste remington 700adl med leupold europeian 30 1,25-4X20, men iløpet av dagen blir det en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 grunnen til kikkert bytte er skumringsjakt og reven blir litt liten på langt hold med bare 4x forstørrelse.

rifla brukes til elg, rådyr og rev etc

Link to comment
Share on other sites

Tikka M695 i kaliber 3006, toppet med Zeiss V 3-12x56 brukes til det meste fra hjort til rev. Litt tung å gå med, men det går.

Tikka T3 i 223 med Swaro 3-9x36 brukes mest til papp, men har også blitt luftet seg etter rådyr og i en kanonade etter en rev uten at den brydde seg så mye dessverre.

Link to comment
Share on other sites

til jaktfelt så buker jeg en mod remington 700 i 6br.kikkert burris bd 8-32-50.

reserve børse er hova 1500 i 7-08.leupold vx3 6,5-20-50

elgbane.sako varmint 308 .kikkert nikon 6-24-50

jakt shr alpin 9,3-62 hundefører børse.stort sett den jeg bruker leupold 3-9-40

remington 700 bdl 300winmag.kikkert zeizz diavari z 3-12-56

mauser m98 (waffen) bygd av r hansen 308win doktor 3-9-42

hagle remington 870 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mitt enorme arsenal består av en Sako A2 (Forester?) i .308. Denne bruker jeg litt på skytebanen. Tar storviltprøva bare for å ha tatt den. Jakter ikke storvilt, men er kjekt med treningen, og dersom en reineier skulle forbarme seg over meg, så sier jeg ikke nei takk! Har skutt en bever med den, i fjor, og det er alt. Børsa er forresten ikke min heller, men fruen sin morfar på 87 år - gammel elgjeger (børsa har faktisk en 22 tagger på samvittigheten, 270 kg). Er imidlertid jeg som har hatt den de siste tre årene. Skriver ny lånekontrakt hver fjerde uke :!: da han ikke vil selge børsa! Forstår han i grunn og.

 

Det som er mitt og ligner på rifle er kombien, Antonio Zoli, med .222 rifleløp. Denne har knapt sett jakt enda. Er mest tenkt på fugl og rådyr. Ser jeg en rev eller bever (og har lov å ta dem), så ryker de og.

Link to comment
Share on other sites

Tikka M595 i rustfritt m/ Glassfiberstokk, Meopta 4x32A og Harris tofot.

 

Har planer om å oppgradere kikkerten til en variabel Zeiss eller Swarowski med belyst retikkel men skal også gå til innkjøp av ny rifle så man får tenke hardt i vinter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har flere forskjellige rifler som brukes til så mangt, men den rifla som brukes mest i jaktsammenheng er en ombygd Remington BDL med Hogue Overmould stokk med innstøpt alublokk og en Swarovski 3-9x36.

Siden jeg jakter mest rådyr står det ei ny remington fabrikkpipe i 243 Win pipe i nå, men har også et Shilenløp i .223 Rem og et Waltherløp i soon-to-be 260 Remington.

Bytter til 223 pipa i romjula og brukes samme rifla, men med en S&B 3-12x50 Zenith på gluggjakta..

260 pipa vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke til ennå, men ettersom hjortestammen begynner å ta seg opp her nede kan de hende 243 pipa blir pensjonist om et par år..

Link to comment
Share on other sites

Jag nämner endast den bössan som jag skall använda i höst:

 

Blaser R 93 Professional i 9,3x62. Toppad med nya Zeiss Victory Diavari M 3-12x56 med belyst retikel "40". Hela härligheten sitter i Blasers railmontage. Inskjuten med fabriksladdad Norma Oryx 18,5 g.

Vad skall man säga... :?: ....en helt underbar bössa :!::D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...