Jump to content

Hvilken rifle har du/bruker du mest? Og til hva?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Har nå så mange våpen at jeg ikke tør å si det til samboeren.

 

Alt fra enløper Baikal, noen Mausere (M98K-f1-KV59f1,M67(x2)+M98 ?) og diverse andre Kjekt å ha våpen.

 

Mest brukt er Remington 870 supermag som stort sett brukes til leirdueskyting, og har sikkert skutt over

10 000 skudd med den. Bunnsolid og trofast. Brukes også til Gås og kåke.

 

Sauer 202 classic i 308 win, som er brukt mye til hjortejakt. Den er min "øyesten"

 

Savage 116 WW i 338 winmag med 8x56 zeiss, som brukes mye som en "bøvelter" på skumringsjakt.

Blitt mer og mer glad i denne "EPA-traktoren" som er et grovt bruksjern, med en simpel plaststokk.

Slipper å tenke på at jeg må puss meg i hel på den når eg kommer hjem, etter nok en "regnfri" jaktag på kysten av vestlandet.

 

Har også en KV 59 f1 i 308 win, som jeg har et ombyggingsprosjekt på. Har fått den ombygd med kikkertmontasje (QR), og en stor "heste"demper som gjør at den høre ut som en litt hissig .22.

Skal bruker til mer jakt der en ikke ønsker å skremme vettet av vilt og naboer.

Vurdere å sette påen ny kolbe på den, men er egentlig godt nok fornøyd med den som er der,

problemet ar at kolben er lite "pen" å se på (men skal eg se på koleben, eller skyte med børsa?).

 

Remington 7 ss i 223 rem, brukes mye til "koseskyting", lett og anvendlig til storfugejakt/sjøfugel.

 

Trenger jeg fler våpen, nei.

vil jeg ha flere, ja.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

kongsberg mauser til skyting på elgbane i kaliber 6,5*55. me en gammel husqvarna 6*40, med dot retikkel. skyter litt over 1000 skudd i året med denne. stokken er forøvrig kappet ned, monter kinn støtte+ litt mer tilpasning. så har jeg en tikka t3 ss, med lamint stokk i samme kaliber med en zeiss 2,5-10*50 som brukes til jakt feltskyting+ noe treningskyting:)

Link to comment
Share on other sites

Har flere våpen, men den som brukes mest, er Sauer 200 STR, som brukes til alt fra jaktfelt, elgbane, DFS og trening. Bare bytte stokk og siktemidler. Går nok et par-tre tusen skudd gjennom den i året.

 

Men til jakt blir det Sauer 202. Her bytter jeg litt mellom kalibre. Har vel brukt 9,3x62 og 30-06 omtrent like mye.

Link to comment
Share on other sites

505 Gibbs-Brno 602...snart klar! (Custombygge), Leupold VX-III 1,5-5x20

358NM-M98 (Custombygge), Swarovski Z6i 1,7-10X42

308W-Winchestser 70, Swarovski AV 3-9x36

20/5,6-52R Simson SL kombi (Det är den jag använder mest), Leupold VX-III 1,5-5x20

Merkel 140 8x57JRS dubbelstudsare, Leupold VX-III 1,5-5x20

 

På gång... Ett nytt custombygge :roll: En rostfri m98 med McMillan kolv och LW pipa i kaliber 8x68S, Zeiss Diavari V 1,5-6X42

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror nok M1 Carbine til morro-/treningsskyting havner på topplista for bruksfrekvens.

Til mer seriøse saker blir det nok Remington 700 i .308 Win til elg og rådyr.

Har øvrig en M98 i .458 winmag tiltenkt elgjakt, og som bakhåndsrifle om afrikafeberen skulle melde seg.

En Sauer 200STR til litt sporadisk DFS-skyting (var meget aktiv tidligere, og planlegger å gjenoppta en dag tiden strekker mer til og suget melder seg kraftigere) står også på riflelista.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Hunter, 338 win mag med Leupold European 3-9x50, skal etter hvert monteres to-fot. hovedsaklig elg/bjørn + trening. (brukes minnst)

 

Tikka M695, 6,5x55 med Meopta Meostar R1 3-12x56 red dot + VersaPod to-fot. hovedsaklig hjort, rådyr, fugl og rev + annet småvilt og trening. (brukes mest)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...