Jump to content

Kjøpe våpen i sverige !


æljkiller

Recommended Posts

Husk at du får tilbake den svenske momsen da den norske er betalt. Kjøpte en 202 Jaktmatch fra Sverige i sommer og det var ikke noe stort problem. Litt rot på tollkontoret, men jeg fikk det som jeg ville til slutt :D

 

Som sagt tidliger:

* Evt frakt hvis du ikke henter selv (jeg fikk den sendt poste restante til et postkontor nær grensa)

* Svensk eksporttillatelse. Husker ikke helt hva den var, men 600 stemmer sikkert

* Selve importen på et par-tre hundrelapper på tollkontoret/spedisjonen

* Norsk moms et par uker før du får tilbake den svenske

Link to comment
Share on other sites

For å oppsummere slik det funket for meg da jeg kjøpte våpen i Sverige sommeren 2009:

 

  • Sjekk med butikken du ønsker å handle med om du får refundert moms! Dette er relativt viktig for å slippe å betale dobbel moms. Jeg tror det kan være vankelig å få refusjon på brukte våpen, men på nye så er det som regel greit. Det betinger dog at butikken ønsker å gjøre dette da de er ikke pliktige.
  • Bestem deg for hvilket våpen du vil ha og få våpennummeret på det aktuelle våpenet. Dette må du så føre på søknaden til onkel. Fikk ikke helt klart for meg hvorfor man måtte søke med våpennummeret, men det fikk jeg nå beskjed om.
  • Det er også meget viktig at du skriver hvilken butikk du skal handle fra og at det er import. Hvis søknaden godkjennes vil den også bli stemplet som godkjent importtillatelse.
  • Send hele søknaden du får tilbake fra onkel til butikken du skal handle fra. De sender så greia til svensk onkel som skriver en eksporttillatelse. Tror faktisk denne var oppe nesten 1000 SEK.
  • Da skulle alt være klart for å ta våpenet over grensa. Jeg fikk butikken til å sende våpenet "poste restante" til et postkontor nær grensa og hentet det der (frakt kommer da i tillegg). Man kan selvfølgelig hente selv.
  • Kjør for all del på rødt over grensa og gå inn for å betale moms. Her tilkommer også selve eksporten, og den koster et par-tre hundrelapper.
  • Nå kommer det virkelig kompliserte! Les artikkelen http://www.dinside.no/828736/moms-paa-moms som Poacher refererte til. Sjekk også med butikken om de kan gi en slik erklæring på at de har til intensjon på å refundere svensk moms så blir alt sikkert litt greiere. Jeg fikk argumentert (hadde ingen erklæring) for at jeg ikke skulle betale moms på moms, men ble belatestet for moms på frakt og svensk eksporttillatelse. Altså norsk moms på våpenprisen (minus svensk moms) + frakt + eksporttillatelse.
  • Send kvittering på at du har betalt norsk moms til buttikken du handlet fra i Sverige og de vil da refundere den svenske til kontoen du ønsker. Igjen, dette betinger at butikken har denne ordningen. Sjekk før du handler.

 

Det er litt av en prosess så man bør være sikker på at det er noe å tjene på det. Med "tjene" mener jeg pengemessig, garantimessig (sett i forhold til pengene man sparer) og det faktum at avstanden til forhandleren sannsynligvis blir lenger enn den kunne ha vært. Dette får bli opp til den enkelte å vurdere.

 

Dette funket i alle fall for meg og jeg sparte noen høvdinger på mitt kjøp. Løkke tel!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Bare plukker opp denne tråden da jeg hadde et lignende spørsmål. Om jeg handle en brukt hagle privat i sverige iforbindelse med en overnatting så slippe man moms om den koster 6000 eller mindre? Om den koster 7 betale man da moms for hele beløpet eller delen over 6000?:)

 

Så om kontrakten min sier 6000kr så betale jeg utover dette et eksport gebyr på nærmere tusen i sverige og 3-4 hundre når jeg krysse grensa inn til norge? Har jeg forstått riktig da:)

Link to comment
Share on other sites

Fra http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=177179&epslanguage=no&parentid=66241

 

§ 5-1 Vare til personlig bruk:

Tollfri kvote for personer på reise

 

Dersom du har vært utenfor tollområdet i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer tollfritt for inntil 6000 kr. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer tollfritt for 3000 kr.

 

Innenfor disse beløpsgrensene er det ytterligere begrensninger på alkohol, tobakksvarer, kjøtt, ost og dyrefôr:

 

Min understreking.

 

Jeg forstår dette slik at man kan ta med varer; alkohol, tobakk, kjøtt, ost, dyrefor, våpen, tv, osv. for totalt 3000,- eller 6000,- alt etter som hvor lenge man har vært utenfor landets grenser. Dette kan da tas med over grensa uten å betale toll/moms.

 

Den gangen jeg hentet et våpen i Sverige søkte jeg på vanlig måte til politiet samtidig som selger søkte til politiet hos seg om eksporttillatelse. Eksport tillatelsen kostet 600,- Skr. Når jeg kom til grensa gikk jeg inn og viste frem ervervstillatelse, eksport tillatelse og kvittering (på beløpet under 6000,-). Jeg betalte ikke noe på grensa for hverken eksport/import, moms eller andre gebyrer. Dette kan selvfølgelig ha blitt endret på siden 2004 (eller var det 2005) når jeg hentet mitt våpen.

 

 

Jeg oppdaget forresten også på samme side hos tollvesenet noe som jeg ikke var klar over:

Når det gjelder alkohol og tobakk, kan flere personer slå sammen kvotene sine for å innføre én vare som overstiger kvoten (f.eks. en 5-literskartong med vin) så lenge de samlet sett holder seg innenfor kvotebegrensningene. Det gjelder ikke et tilsvarende prinsipp for verdibegrensningene på 6000/3000 kr. To personer som f.eks. har kjøpt en tv til 10 000 kr kan ikke innføre denne tollfritt selv om de samlet sett holder seg innenfor verdigrensene.

 

Man kan altså kjøpe en av disse 3liters whiskey flaskene bare man er flere som går sammen om det :mrgreen:

Med det blir litt OT i forhold til denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Butikker i Norge som selger brukte våpen må svare mva av salgssummen. Jeg formoder det er det samme i Sverige, og den burde da være like refunderbar som på nye våpen. Merk at kommisjonssalg nok er vanlig. Da er det kun mva på det tillegget butikken beregner seg, og det er ikke sikkert de har lyst til å oppgi dette beløpet til deg ved å gi deg en mva-spec kvittering...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Butikker i Norge som selger brukte våpen må svare mva av salgssummen. Jeg formoder det er det samme i Sverige, og den burde da være like refunderbar som på nye våpen....

Såvidt jeg husker, så er det ikke mva på brukte våpen i Sverige. Det er i alle fall beskjeden jeg har fått fra et par butikker der borte i forbindelse med mulig kjøp av brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
For å oppsummere slik det funket for meg da jeg kjøpte våpen i Sverige sommeren 2009:

 

  • Sjekk med butikken du ønsker å handle med om du får refundert moms! Dette er relativt viktig for å slippe å betale dobbel moms. Jeg tror det kan være vankelig å få refusjon på brukte våpen, men på nye så er det som regel greit. Det betinger dog at butikken ønsker å gjøre dette da de er ikke pliktige.
  • Bestem deg for hvilket våpen du vil ha og få våpennummeret på det aktuelle våpenet. Dette må du så føre på søknaden til onkel. Fikk ikke helt klart for meg hvorfor man måtte søke med våpennummeret, men det fikk jeg nå beskjed om.
  • Det er også meget viktig at du skriver hvilken butikk du skal handle fra og at det er import. Hvis søknaden godkjennes vil den også bli stemplet som godkjent importtillatelse.
  • Send hele søknaden du får tilbake fra onkel til butikken du skal handle fra. De sender så greia til svensk onkel som skriver en eksporttillatelse. Tror faktisk denne var oppe nesten 1000 SEK.
  • Da skulle alt være klart for å ta våpenet over grensa. Jeg fikk butikken til å sende våpenet "poste restante" til et postkontor nær grensa og hentet det der (frakt kommer da i tillegg). Man kan selvfølgelig hente selv.
  • Kjør for all del på rødt over grensa og gå inn for å betale moms. Her tilkommer også selve eksporten, og den koster et par-tre hundrelapper.
  • Nå kommer det virkelig kompliserte! Les artikkelen http://www.dinside.no/828736/moms-paa-moms som Poacher refererte til. Sjekk også med butikken om de kan gi en slik erklæring på at de har til intensjon på å refundere svensk moms så blir alt sikkert litt greiere. Jeg fikk argumentert (hadde ingen erklæring) for at jeg ikke skulle betale moms på moms, men ble belatestet for moms på frakt og svensk eksporttillatelse. Altså norsk moms på våpenprisen (minus svensk moms) + frakt + eksporttillatelse.
  • Send kvittering på at du har betalt norsk moms til buttikken du handlet fra i Sverige og de vil da refundere den svenske til kontoen du ønsker. Igjen, dette betinger at butikken har denne ordningen. Sjekk før du handler.

 

Det er litt av en prosess så man bør være sikker på at det er noe å tjene på det. Med "tjene" mener jeg pengemessig, garantimessig (sett i forhold til pengene man sparer) og det faktum at avstanden til forhandleren sannsynligvis blir lenger enn den kunne ha vært. Dette får bli opp til den enkelte å vurdere.

 

Dette funket i alle fall for meg og jeg sparte noen høvdinger på mitt kjøp. Løkke tel!

 

 

Fin smørbrødliste, Spets!

 

Lurte bare på hvor lang tid denne prosessen tok! Vurderer nemlig å se over grensa etter rifle der.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mange fine Vixen (heter det kanskje Vixener i flertall?) hos søta bror :D

 

Det som er litt synd med denne prosessen er at det ikke kan søkes om eksport i Sverige før man har fått godkjent søknaden hos onkel i Norge... Mener det tok kanskje en måneds tid for å få svensk eksport, hukommelsen svikter litt om dagen. Etter dette går det jo så fort man gidder å hente, evt svensk postgang til et postkontor rett over grensa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper våpen i Sverie så godt som årlig, og synes det er helt problemfritt. Det eneste som enkelte ganger kan være et problem er om selger ønsker å gå gjennom det ekstra arbeidet det er å ordne med eksporttilatelsen hos politiet.

Bruktmarkedet er stort i nabolandet og jeg finner alltid lettere det jeg leter etter der. Prisene varierer som her hjemme, men brukt er det lettere å gjøre et godt kjøp synes jeg. Så vidt jeg kan forstå er det lite eller ikke noe å hente på nye våpen. Våpen som kjøpes privat har jeg oftest hentet hos selger, noe som kan innebære en jævla lang kjøretur (men hvem gjør vel ikke det for drømme dama). Enklest er det å få våpnet sendt til et postkontor nær grensen og hente det der. Skal hente meg en Merkel K1 kipplauf i 7x57R som er kjøpt fra Jaktia Falun i slutten på uka. Synes ikke det er mer problematisk enn å handle brukt i Norge.

Forskjellen slik jeg ser det er , mye større utvalg, ofte finner man ting som ikke er så vanlige her hjemme, berde priser, 600sek i eksport, det tar lengre tid og til slutt den helvetes momsen som gjør at vinninga går opp i spinninga om våpnet har kostet over 6000kr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Benytter denne tråden til å komme med noen spørsmål jeg også.

 

Kom over en annonse på et bruktvåpen i Sverige tidligere i år. Sendte mail til selger som var villig til å eksportere til Norge. To like søknader ble sendt til politiet og godkjent. Sendte så kopi av denne til selger i Sverige som videre søkte eksporttilatelse. Fikk nå mail om at denne var godkjent og det bare var å komme å hente våpenet. :)

 

For min del blir det å reise over til Göteborg med tog og hente den hos selger der. Slik jeg forstår på tidligere innlegg her i tråden er det nødvendig med en skriftlig avtale mellom meg og selger hvor blant annet kjøpssummen fastslås.

 

Er det kjøpssummen på denne avtalen som er utgangspunktet for om jeg må betale moms eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Litt mer utfyldene, ja om du betaler kontant!

Overfører du penger via bank, eller betaler med kort i nabolandet er det en smal sak for tollfunksjonæren å se hva du faktisk har betalt.

Har man lyst til å prøve seg med en "lav" sum på kviteringen, og det ikke stemmer med den "elektroniske" kjøpesummen, er det MEGET stor sjanse for å bli tatt for dokumentforfalskning. Det er det avgjort ikke verdt!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

http://www.blocket.se Kan en finne slike.

 

Prisene er gjennomgående noe lavere har jeg inntrykk av, men det er jo en mer omfattende, og ikke minst mer tidkrevende, prosess å få tak i en. Men har en tid og ork er det jo ingenting i veien for å hente en.

 

Vurderte å kjøpe i Sverige selv, men har lagt alt på is en periode nå. Fruen skal ha hagle, og jeg vurderer å bytte bil, så da får kjære, lille Vixen vente en stund til!

 

Her er noen: http://www.blocket.se/varmland?q=Vixen&cg=6140&w=3&st=s&c=0&ca=7&l=0&md=th

 

En kan for øvrig trekke vekk ca 15 % på prisene pga kursen.

 

Edit: Og se neste innlegg! :wink:

 

En bør med andre ord gjøre et lite varp om man skal spare så veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk blocket.se:

http://www.blocket.se/dalarna/Sako_Vixen_222_33134072.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Sako_Vixen_222_Rem_33156342.htm?ca=7&w=3

 

Som du ser, så er det litt forskjellig. Legg på ca 1000 i eksportavgift og frakt.

Usikker på hvordan det er med momsen på brukte våpen, så det må du sjekke opp.

 

I verste fall så vil den første jeg har linket til koste deg 3950+1000+frakt+ca 1000 i moms. Da er du ikke så langt unna norske priser allikevel, men som sagt må du sjekke opp det med momsen. Jeg har bare kjøpt nytt våpen i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Moms er enkelt, og følger vanlige regler. Får du den tilsendt er det moms på alt som vanlig. Tur-retur samme dag er grensen 3000,- og 24 timer eller mer så er grensen 6000,-. Vel og merke i NOK, det er jo en forskjell. Brukt eller ikke spiller ingen rolle.

 

Jepp, jeg har kranglet med etaten før... :mrgreen:

 

Toller du den inn selv så ha med kvittering - det kan spare deg for mye bry!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nei, det må du ikke gjøre! Våpenet må registreres inn i Norge. Du må vel uansett ha eksporttillatelse fra Sverige (ca 1000 sek) og gjennomføre selve importen til Norge (på tollstasjon). Dette er uavhengig av pris på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nei, som regel ikke. Jeg sparte noen tusen på en Sauer 202, men da var også kursen mye bedre. I tillegg hadde de plutselig blitt en del dyrere i Norge.

 

Jeg leser en del svenske jaktblader og jeg synes at prisen konsekvent ligger litt over de vi betaler, og så får man en del gebyrer i tillegg. På bruktmarkedet, særlig for småviltdrillinger, kan det være noe å hente.

For en ny T3 så tviler jeg sterkt.

 

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tenke denne tråden passet. Om en har veien forbi Trollhättan så stikk evt en tur innom Jakthandlaren i Åsaka om en har lyst til å tafse på bruktvåpen. Han har ca 250 på lager. Mye svenskt, både rifler og sideliggere selvsagt, men også mye tysk. Har ikke særlig rede på priser så om det går å handle skal jeg ikke si for mye om.

Noen smakebiter.

 

normal_IMG_2627.JPG

Hanedrilling av tysk opprinnelse.

normal_IMG_2628.JPG

Neptun med hakemontert Hensoldt Diavari i 16/16-7x65 til 35 lapper

normal_IMG_2629.JPG

8 mm rolling block til kr 500

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bump bump på denne.

 

Jeg kikker på en hagle nå i Sverige.

Trenger man exportlisens da?

Ja du skal ha exportlisens fra svenske myndigheter, i de tilfellene jeg har handlet der borte har selger påtatt seg dette. Sum kr 700 som betales til svenske myndigheter.

 

Min erfaring etter å handlet våpen fra firma der borte. Var at når det oppstår problemer, er at retur et sant helvete. Kjøpe nytt bør være greit, men oppstår det problemer av noe slag ved et brukt våpen tårner det seg opp omkrav av dokumenter. Du skal da ha norsk eksportlisens fra UD, den var grei å få, men du skal også tillatelse fra svense politiet for å frakte våpenet over svensk mark. D.v.s. skal du jakte i Sverige er det helt andre regler som gjelder.

 

Jeg trodde at det var mulig å sende våpenet i retur til forretningen i Sverige med posten / Bring. En utfyllende erklæring om hva pakken inneholdt ble fyldt ut. Pakken ble så sendt av gårde med det nette beløpet 350 kr å betale til posten, søkte på sporingsnummer etter noen dager. Joda, pakken var da på vei i retur, og for sikkerhets skyld feilsendt til andre siden av landet. Fikk så beskjed om at posten ikke har lov til å sende våpen, eller deler av dette ut av landet. Dette skal i følge posten / butikken vite, og informere kunden om, ikke tro at jeg fikk tilbake pengene!

Link to comment
Share on other sites

Butikker i Norge som selger brukte våpen må svare mva av salgssummen. Jeg formoder det er det samme i Sverige, og den burde da være like refunderbar som på nye våpen....

Såvidt jeg husker, så er det ikke mva på brukte våpen i Sverige. Det er i alle fall beskjeden jeg har fått fra et par butikker der borte i forbindelse med mulig kjøp av brukt.

 

Svensk butikk må svare for moms av avansen de har. D.v.s. differanse mellom det de har tatt inn våpenet for, og " endelig " salgssum.

Link to comment
Share on other sites

Henta ny Sako i sverige i fjor for eg SKULLE ha 9.3 laminat og rustfritt og då var det kun søta bror som kunne hjelpe meg...

Norsk kjøpstillatelse, svensk eksporttillatelse for våpenet, tollklarering på grensa og eventuell mva inn til norge er gangen.

Eg fikk litt trøbbel i tollen pga ei pakke ammo, den måtte ha egen eksporttillatelse fant eg ut når eg stod der...

Og så må tolleren signere som selger på våpensøknaden, det vart utegløymt av tolleren. Resulterte i at eg kunne fått eit våpen som var uregistrert, fordi mitt lokale lensmannskontor meinte at våpnet ikkje var kjøpt. Løyste seg heldigvis relativt enkelt med å vise bilder av våpenet, kjøpskontrakt og eksportlisens.

Det er eigentleg grei skuring å handle hos søta bror, tar bare litt tid.

Om du sparer penger??? Neppe, men du får det du vil ha :D

 

Liten edit.

Svensk mva kan refunderes, eventuelt mva fritt salg fra forhandler for eksport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...