Jump to content

Kjøpe våpen i sverige !


æljkiller

Recommended Posts

hallo. får man igjen svensk moms på brukte våpen om man kjøper ifra butikk???

mye snadder i sverige

Svenske forretninger er ikke forpliktiget til å gi igjen svensk moms, d.v.s. du må betale moms på moms ved grensepassering. Det finnes unntak, Torsbo Handels, Gällestad har i hvertfall ved et tilfelle, eller rettere sagt skal tilbakebetale moms på både brukt og ny vare snart. Det har de nå i hvertfall lovet, og det holder de sikkert.

 

Om en svensk forretning ikke betaler tilbake denne momsen, hvor blir den av da? Svenske staten burde vel ikke ha krav på den, eller går det inn som avanse i forretningens favør. Svenske staten gir i hvertfall ikke tilbake moms. Tror jeg er riktig informert, da jeg nylig har vært igjennom en slik prosess, men rett meg gjerne om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

hej alla,

 

gammal tråd detta - och ny tematik för mig.

För mig ser det ut som att man måste söka både till Inspektionen för Strategiska Produkter (isp.se) om eksporttilatelse OCH till svenska polisen numera. Det kanske är en ny ordning?

 

https://polisen.se/tjanster-tillstand/vapen-regler-och-tillstand/inforsel-utforsel-av-vapen/permanent-in--eller-utforsel-av-vapen/

 

Söknaden till ISP kostar 1370 SEK och svenska polisens godkänning kostar 870 SEK (2023). Med momsen vid norska gränsen så börjar det bli dyrt att handla ("dyra") vapen i sverige?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...