Jump to content

270 win - 6,5. Forskjell?


Truls

Recommended Posts

Jeg skal ha to kalibere til det jeg jakter på. Jeg bruker 9,3 til elgjakta, men lurer på å skaffe meg et våpen i 270 winchester til reinsjakta spesielt, men også til å bruke på alt det som er mindre enn elg.

Men da får jeg vite at jeg like gjerne kan bruke 6,5x55, fordi forskjellen mellom den og 270 win bare er på papiret. Hva ville dere valgt? Og hvorfor?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvis vi skyter inn begge slik at kulebanens høyeste punkt er 5cm over siktelinjen, så blir det seende slik ut:

 

6.5x55 norma nosler

140gr nosler partition 820ms

210m -5cm

300m -31,6cm

 

.270 win federal premium

150gr nosler partition 863ms

220m -5cm

300m -26.3cm

 

 

 

som man kan se så gir .270'en 10m lengre 'hold rett på' avstand og 5cm mindre kulefall på 300m

(jeg syntes federal sine data for .270 virket noe lavt, man bør vel klare å presse den opp mot 900ms, la oss da si at 'hold rett på' avstanden øker ytterlige 10m)

 

jeg hadde definitivt gått for 6.5 pga at den er vanligere, større utvalg i helmantel(hvis du skal bruke den til toppjakt, gås etc)

mindre rekyl, rimeligere treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

med mindre 270win passer i kort kasse (noe jeg er usikker på) så hadde jeg valgt 6.5

 

.270 Winchester passer ikke i kort kasse da den er basert på .30-06 hylsen. Jeg kjøpte meg en rifle i .270 Win i sommer og har ikke hatt noe som helst problem med å få tak i komponenter. Om kaliberet gir noen fordel fremfor 6,5X55 skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har hatt anledning til å jakte storvilt i år, men man får høyere hastighet med samme kulevekt grunnet større hylsekapasitet.

 

Min rifle, en Rem 700 Alaskan Titan, gir fantastisk presisjon og rekylen er meget behagelig til tross for den lette vekten.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde definitivt gått for 6.5 pga at den er vanligere, større utvalg i helmantel(hvis du skal bruke den til toppjakt, gås etc)

 

 

Trenger man egentlig større utvalg i helmantel til gås og toppjakt når Norma leverer Jaktmatch?

Lader du selv finnes Sierra MK til .270win som går godt.

I tillegg er anslagskrafta i .270win vesentlig høyere enn i 6,5x55 som så vidt holder kravet til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Morn,

 

Dersom du skal skyte mye, eller er gnien slik at ammo. kostnader er viktig, så er 6,5 rette valg.

 

Dersom primærbruk er jakt på rein (eventuelt hjort) så ville jeg valg 270 win, siden det er begrenset utvalg i ammo som holder storvilt kravet for 6,5x55.

 

Denne ladningen er f.eks ikke godkjent:

 

6.5x55 norma nosler

140gr nosler partition 820ms

210m -5cm

300m -31,6cm

 

En 140gr kule må ha en utgangshastighet på 850m/s.

 

-acity

Link to comment
Share on other sites

Hvis bruksområdet stort sett er rein og ned til rådyr og rev, og du lader selv, vil jeg anbefale 270. Den er alt hva 6,5x55 er pluss litt til. Skal du derimot også jakte en del fugl, og skyte mye på skive, og ikke lader selv, er 6,5x55 selvskreven. Grunnen er at 6,5x55 har et utvalg av ferdigladde uten sidestykke, spesielt match-patroner og helmantler.

Link to comment
Share on other sites

Tja....jeg har ikke 270 selv, men angrer litt på at jeg ikke tok det fremfor 6.5x55.

 

Vel og merke lader jeg selv, og i en 270 kunne jeg da velge og lade meg fra

6.5x55 nivå og nesten opp til 30-06 nivå.

 

Skal man f.eks kappe løpet ned til 40-47 cm for demper, ville også 270 kunne gi litt

kompensasjon for hastighet tap.

 

Men så kan man spørre seg selv om man da ikke kunne like gjerne kjøpe en 308, så

er man midt mellom.

 

Tror som mange andre sier ovenfor. Kjøper du ammo, så er vel 6.5x55 det mest riktige.

Lader du selv, så har du mye mere fleksibilitet i en 270.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man trenger noe kraftigere enn en 6,5x55 kan man like godt velge en 30-06 istendenfor å velge den langt mer ukurante 270 (som tross alt har samme hylsa som 30-06`en). 6,5x55 er dessuten billigere og er kjent for å gi god presisjon.

 

6,5x55 er mer enn kraftig nok til reinsdyr samtidig som den har en mild rekyl og mindre smell enn 30-06/270 patronene.

Link to comment
Share on other sites

.270 Win er kanskje litt mer ukurrant her hjemme enn feks .30-06, men i USA er det en meget populær patron med lange tradisjoner. Dette innebærer at hverken komponenter eller ferdige patroner kommer til å bli utilgjengelige med det første. Fabrikkammo kommer nok til å koste mer enn feks 6,5x55, men hvis man lader selv blir kostnadsforskjellene marginale.

 

Jeg er en av de som lider av den overtroen at 6,5x55 duger i bøtter og spann til elg og annet storvilt. Man har slått ihjel mer elg her i landet med denne patronen enn noen annen (skulle jeg formene). Jeg tror heller ikke at .270 Win vil gi noen store fordeler fremfor andre vanlige patroner.

 

Kjøp det du har mest lyst på eller som du tror kommer til å fungere best til ditt bruk!

 

Lykke til med valget :D !

Link to comment
Share on other sites

Hylsetilgangen er større ved 6.5x55...

 

med mindre 270win passer i kort kasse (noe jeg er usikker på) så hadde jeg valgt 6.5

 

 

Lader man selv finnes det vel store og fulle dunker med 3006 hylser av god kvalitet på skytebanen og disse er gratis. Dvs 270W passer ikke i kort kasse. :D

Husstanden har 2 stk 270W samt 3006,308 osv ogjeg klarer fint å se forskjelden på bruken til disse.

270`n min fungerte gullgod til 960m foret med sierra HPBT 135grains. Disse koster heller ikke alverden å lade og godt under prisen av 50 stk jaktmatch i 3006. Den har felt alt fra kråke til elg.

270`n har mild rekyl og derfor riktig kaliber for min samboer. Den har fortsatt utrolig god punch på 300m med 140 grains barnes tsx (900m i lakelanderen) og holder godt følge med 3006.

 

Det blir litt feil å sammenligne den med 6.5x55 mauser. Den blir faktisk noe puslete i forhold.

Link to comment
Share on other sites

Et annet argument for .270 Win er at det antagelig er lettere å finne en rifle med god pris siden kalibere ikke er så annerkjent i Norge. Det var tilfelle når jeg kjøpte min. Hvis man kan spare et par "lapper" i forhold til en 6,5x55 av tilsvarende kvalitet så utligner det lett kostnadsforskjellene til ammo ved "gjennomsnittlig" bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bruksområdet stort sett er rein og ned til rådyr og rev, og du lader selv, vil jeg anbefale 270. Den er alt hva 6,5x55 er pluss litt til. Skal du derimot også jakte en del fugl, og skyte mye på skive, og ikke lader selv, er 6,5x55 selvskreven. Grunnen er at 6,5x55 har et utvalg av ferdigladde uten sidestykke, spesielt match-patroner og helmantler.

 

Dette var etter min mening en veldig god oppsummering. 270 Win er overlegen 6,5x55 mtp. ytelse. Den skyter flatere, har ballistikk som en magnumpatron, og har betydelig mer anslagsenergi enn 6,5. Rekylen er fortsatt beskjeden og etter min mening ubetydelig. Patronen er suveren til toppjakt, sel, rådyr, rein og hjort, men neppe ideell til elg. Forøvrig er 270 Win den patronen som har felt mest hjortevilt i verden. Til rådyr og fugl er 6,5 suveren, men er marginal på elg. Selv om det er skutt mye elg med 6,5x55, og 6,5 Krag for den del, så bør alle være enige om at 6,5 ikke er noen ideell elgpatron - annet enn for dem som ikke kan håndtere litt rekyl.

 

Kuletilgangen til 270 Win er meget god, og personlig synes jeg 130 og 140 grs. er bedre allroundvalg enn 150 grs. Skal du skyte elg eller grøvre er imidlertid 150 grs fornuftig.

 

Fordelen til 6,5 er tilgangen på rimelig ammo - altså om du ikke lader selv - men håpløst er det ikke. Normas jaktmatch kjøper du til under 9 SEK i Sverige (Torsby handels tar 7,75 SEK). og det er lett å få rimelig amerikansk ammo, feks Federal. Jeg kjøpte nettopp min 2. .270 Win-børse, og vurderte da også 6,5...

Link to comment
Share on other sites

kan man bruke hylsene til 30-06 til å lade 270 win? jeg har 30-06 og vurderer en rifle til og har mye 30-06 hylser.

tenkte selv på 6.5 eller 270 win.

 

Ja, det burde ikke være noe stort problem. 270 Win er jo basert på 30-06, så der jo i prinsippet bare å necke den ned. Da blir også 270-hylsa litt lengre.

 

Jeg har imidlertid ikke gjort det selv, så hvor lett eller plundrete det er skal jeg ikke mene noe om.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
270 Win er (...) suveren til toppjakt, sel, rådyr, rein og hjort, men neppe ideell til elg. Kuletilgangen til 270 Win er meget god, og personlig synes jeg 130 og 140 grs. er bedre allroundvalg enn 150 grs. Skal du skyte elg eller grøvre er imidlertid 150 grs fornuftig.

 

Da seiler jo 270 win opp som et godt valg til det jeg skal bruke våpenet til, i og med at jeg allerede har 9,3x62 til elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Du kann bruke homogene kuler i 270w..har selv brukt pbp i mange år og ladet denn opp til 930m/s..får knall fine slakt på korte og lange hold.har begge kalibra,og ville valgt 270w til allround børsa..og når du har kjøpt hylsene,er det like billig å lade til 270 som 6,5..

Link to comment
Share on other sites

270 Win er suveren til hjort og vil fungere bra på villsvin også.

 

Spør du om det ultimate villsvinkaliberet vil nok jeg mene at du bør opp på 9 mm +, og typisk en 9,3 mm. Villsvin dør naturligvis uten problemer med et godt treff fra mindre kaliber også, men litt grøvre hull er ideelt på et dyr med så mye kraftig skinn og underhudsfett. Dette har en tendens til å tette kulehullet og kunne vanskeliggjøre ettersøk ved bruk av mindre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser bort i fra tilgangen på fabrikkammunisjon, hva er egentlig fordelen med 270 Win framfor 6,5-06? Med sistnevnte har en i alle fall tilgang til alle de gode kulene i 6,5 mm. Tilgangen på hylser er nesten uendelig.

 

En kompis gjorde dette byttet da han ble nødt til å bytte løp i en gammel Finnbear. Han er storligen fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

De jeg kjenner som har 6,5-06 bruker 25-06 som utgangspunkt.

 

270W er en knall fin patron som dessverre sammenlignes altfor ofte med 6,5x55. Jeg jakter med 140gr Trophy Bonded og det jeg skyter på ramler. Elg også. Jeg setter igjen min 9,3 hjemme :forvirra:

 

En annen forskjell er hva merker som har de forskjellige kalibrene. En tommeltottsregel er at Europeiske merker kamrer vel 6,5x55 og amerikanerne 270W.

 

Hvis en ser bort i fra tilgangen på fabrikkammunisjon, hva er egentlig fordelen med 270 Win framfor 6,5-06? Med sistnevnte har en i alle fall tilgang til alle de gode kulene i 6,5 mm. Tilgangen på hylser er nesten uendelig.

 

En kompis gjorde dette byttet da han ble nødt til å bytte løp i en gammel Finnbear. Han er storligen fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Problemet mer 270 og langhold er som Osse skriver tilgangen på kuler med hyfsad BC.Det siste året har jeg brukt Berger 150 gr. VLD Hunting, disse har en BC på 0,53ettellerannet.Med disse skyter jeg meget bra sammlinger på både 300 og 500 m.faktisk er samlingene mindre enn det jeg får til med en T3 Sporter i 6,5x55 og Berger 140 gr. Match LRT. som har som har BC på 0.600 (BC- G1).Problemet med Berger kulene er tilgjenlighet og pris.

Det gjelder å ikke gi opp høy BC er ikke det eneste avgjørende.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

De fleste forskjellene er nevnt, tror ikke jeg så noe om riflestigning. At man får høyere BC i seksåenhalv er nevnt så dermed dekket greit, men forskjellene er uansett ikke av vesentlig betydning til det beskrevet formålet.

 

Til nevnte bruk ville jeg latt valget av riflemodell avgjøre kalibervalget. Om jeg skulle hatt amerikansk rifle ville det blitt 270 uansett. Amerikanerne kan 270.

Hvis jeg skulle handlet europeisk hadde det blitt seksåenhalv. Hvis jeg ikke kunne lade sjøl hadde det definitivt blitt seksåenhalv.

 

I min 270 har det forøvrig aldri vært en eneste patron som ikke er ladet på en ompresset 3006. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig fordelen med 270 kontra 30-06? Gjør ikke en 30-06 ladet med lette kuler det samme som en 270? En kompis lader 130 gr barns X til opp mot 1000 mps i sin 30-06.

Du spør hva vi ville valgt: Jeg har en 7mm RM som jeg har brukt til blant annet rein. Jeg ser ingen fordeler med den kontra 6,5x55 som jeg har brukt mest de siste årene. Jeg hadde ikke kjøpt tilsvarende kaliber igjen. Den er umulig å få solgt også, vet ikke om 270 lider av det samme. For å si det sånn, rifla i 6,5x55 er den eneste i skapet jeg ikke hadde klart meg uten...

Link to comment
Share on other sites

vell nå hva vell spørsmålet om forskjellen på 270win og 6.5 å ikke

270 å 30.06

 

ville gått for 270win fordi den er bedre, å ingen kan kommentere hvorfor du valgte det svakeste tillate kaliberet på storvilt som om du ville valgt 6.5

 

negative me en 270win er vis du er ei rekyl pyse, fordi den spenner litt bedre enn 6.5, ville sagt 270 er på lik linje me 308 på rekyl.

andre er tilgang på ferdig rulla ammo i forhold til 6.5.

Link to comment
Share on other sites

Andreas:

Av signaturen din skjønner jeg godt at du blir rød i toppen når noen anbefaler 6,5x55 foran 270 8)

Trådstarter spør etter en rifle for storvilt utenom elg, og du er altså redd for at han blir ledd av i reinsjakta om han kommer med en 6,5x55?

 

For oss som er litt mer voksne, er det interessant å reflektere litt videre frem. Selv syntes jeg magnumer var stas da jeg var ung og leste mye kulebanestatestikker osv. Nå har den sjuka definitivt gitt seg, og jeg synes bare det er tungvint med sære kaliber som man MÅ lade til. Når man i tillegg merker at rifler i sære kaliber er umulig å få solgt synker entusiasmen for min del enda mer. Jeg vet ikke om 270 er like vanskelig å omsette som 7mm RM, men jeg antar det. Tipper den kanskje er vankeligere å få solgt, siden 7MM vel på papiret yter litt mer? Derfor spør jeg igjen: Hva gjør en 270 som ikke du kan gjøre med en 30-06 med lette kuler? Ikke for å anbefale det til trådstarter, jeg anbefaler fremdeles 6,5x55, men hva gjør at folk velger en 270 foran en 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Begge kaliber er svært gode! Men skilnaden er marginal... Eg sjekka for moro skuld ladetabellane til VihtaVuori - dei er ganske edruelege vanlegvis. Ei 150 grs kule i 270 gir 870 m/s og ei 140 grs kule i 6,5 gir 844 i maksladning. Det viltet som ramlar vesentleg fortare etter 270'en er neppe oppfunne. Det tilsvarar omtrent skilnaden mellom 308 og 30-06. Den kjenner skyttaren betre enn viltet.

 

Eg er 6,5-fan - det må eg tilstå, og eg ser berre to grunnar til å velje ein 270 framfor 6,5. Den eine er eit eventuelt behov for å skyte homogene kuler over 9 gram. Det fungerar ikkje optimalt i 6,5. Den andre er at eg forelskar meg i eit bestemt våpen, og at det berre finst i 270, eller at eg får eit kanontilbud på eit våpen i det kaliberet. I all praktisk bruk kan dei jamstellast, og pga tilgangen på ammo her i landet er valet lett for min del. Litt mindre rekyl er heller ikkje å forakte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 140 grain i 270w så hvorfor ikke sammenligne 6,5x55 med samme kulevekt ?. De fleste jeg kjenner som jakter med 6,5x55 bruker 10,1 grams kule i Oryx. Og den gir samme kulebane som min 9,3x62 med 250 grain. Altså ikke helt det store... 270W er ett kaliber som typisk bruker 130 grain kuler, men siden vi har 140 grain grense så bruker jeg trophy bonded i den vekten.

 

SÅ når vi sammenligner lik kulevekt så blir 6,5x55 parkert.

 

Men for all del 6,5x55 er ett kjempekaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 140 grain i 270w så hvorfor ikke sammenligne 6,5x55 med samme kulevekt ?.

Fordi eg hadde VihtaVuori ladetabell liggande, og der var det ingen 140-grainer, samt at det er ei langt meir vanleg kulevekt for kaliberet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med butte jaktkuler ja. Med skikkelige langholdskuler er det motsatt siden det ikke finnes noen gode langholdskuler i 270 win :)

 

Det er feil. Om en snakker om jaktkuler har 270 kuler minst kuler med den samme BC og bedre enn tilsvarende kuler i 6,5. At en 270 skyter kuler med minst like høy BC, som er tyngre og med 100m/s ekstra løfter den langt forbi en 6,5 som jaktpatron.

 

Beste BC jaktkulene i 6,5 = 130 Scirocco - 140 AB/SST/Bal Tip og Berger VLD har G1 BC i området .500-550 som alle kan skytes i hastighet fra 825-860m/s i ei heldig pipe om med de mest optimale kruttene.

 

Beste BC kulene i 270 150 Bal Tip, 140 AB og 150 IB er alle i området G1 BC i + .500 og lades lett til hastigheter over 915m/s. På avstand vil en 270 ha en god del ekstra å gå på i forbindelse med nedre ekspansjonsgrense for kulene som er i hastighetsområdet 560-580m/s.

 

En 140 AB i 6,5 som starter med 840m/s treffer nedre ekspansjonsgrense på omtrent 480m. En 150 IB fra 270 som starter med 915m/s kan du strekke til 620m før kulene slutter å ekspandere.

Link to comment
Share on other sites

Berger er ikke jaktkuler i min verden. Jeg har sett og opplevd spektakulære fellinger og like spektakulære dårlig "performance" fra Berger VLD"Hunting" kuler. Så de tenker jeg ikke på.

 

Her var det snakk om til jakt - og jaktkuler 150grs sådanne i 270 har minst like god og gjerne bedre BC enn 140grs jaktkuler i 6,5.

 

berger150 gr Match Grade VLD Hunting .277 150

0.531 0.272

http://www.bergerbullets.com/Products/H ... llets.html" target="_blank" target="_blank

Ganska bra men bettre finns till 6.5

 

At det finnes bedre BC 6,5 kuler til matchbruk er ikke det vi diskuterer her. Om du finner jaktkuler i 6,5 med lovlig vekt og som har G1 BC over .550 vil jeg gjerne skoleres for å vite hvilke vi snakker om?

 

Skal du til jaktbruk ha 6,5 med tilsvarende balistisk ytelse som en 270 må du opp i en 6,5x284 eller 6,5x06 da en da skyter G1 BC +.500 jaktkuler i samme hastighet som en gjør i en std 270 Win

Link to comment
Share on other sites

om man jämför ett par vanliga jaktkuler ser man att det måste till ett långt avstånd innan 6.5 an är ifatt 270w

Man ska inte göra misstaget o jämföra bara med tex norma oryx 150grains då kan man ha gammal arme trubb i 6.5

jag tycker även jag har mindre rekyl i min 270w än jag hadde i min 6.5a

 

 

Nosler Partition Spitzer 6,5mm

 

Diameter: 6,5mm (.264) 6,71 mm

Vikt: 140 grain / 9,07 gram

Ballistics Coefficient: 0.490

Sectional Density: 0,287

OAL / Kul Längd: 1.290'' / 32,766mm

 

Nosler Partition Spitzer 270

 

Diameter: 270 (.277) 7,04 mm

Vikt: 150 grain / 9,72 gram

Ballistics Coefficient: 0.465

Sectional Density: 0,279

OAL / Kul Längd: 1.250'' / 31,75mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...