Jump to content

270 win - 6,5. Forskjell?


Truls

Recommended Posts

Takk for at du satte skapet på plass Sauer 150!

Jeg hadde begynt å kladde et innlegg i denne tråden, men du fikk igrunnen frem alle argumentene mine.

 

Man må skille mellom kuler til papp og jaktkuler. Kuler med overlegen BC blir som regel alltid nevnt som en viktig faktor for å kjøpe 6,5x55. Men hvor mange av dere som sverger til 6,5 bruker en allroundladning på hjortevilt jakt (elg – rådyr) som faktisk har gode ballistiske egenskaper? De fleste jeg vet om ender opp med å bruke 10g Oryx eller tilsvarende for at rifla skal kunne brukes til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal du til jaktbruk ha 6,5 med tilsvarende balistisk ytelse som en 270 må du opp i en 6,5x284 eller 6,5x06 da en da skyter G1 BC +.500 jaktkuler i samme hastighet som en gjør i en std 270 Win

No var jo trådstartar ute etter eit kaliber hovudsakeleg til reinsjakt, og det er nok ein viss fare for at du får oppsynet på nakken lenge før du tøyer skothaldet så langt at 270-en gir fordelar framfor 6,5x55...

Link to comment
Share on other sites

Der må vi nok bare være uenige. En patron som er bedre på 500 er også bedre på 100. I min verden er det sjelden noe som heter at en patron er for stor, for rask e.l. så lenge volumet ikke er så stort at slappere ladninger blir ett lademessig problem med ujevne trykk og ikke er brukbare. Alltid greit med den pølsa som er for lang - den kan en alltid kappe litt :wink:

 

Jeg mener forøvrig at en heller skulle ta valget opp i en av de raske 7mm patronene isteden for noen av de nevnte, men det var ikke tema i denne tråden. Men poenget mitt er at en 270 er en 6,5 balistisk overlegen med jaktkuler. Både balistisk og i effekt på vilt

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare EN jeger i Canada som har brukt 270 Win. Det er en gammel patron, fra 1925. Sammen med 30-06 og 7 mm RM er det de tre patronene det selges mest av i USA.

Man kan selvsagt dikedere i det uendelige om hva som er best. Faktum er at 270 Win yter litt mer enn 6,5 X 55. Så hvis du ønsker å gå opp et lite hakk uten å få mer rekyl, er 270 Win tingen. Den var opprinnelig designet med en 130 gr kule, men på grunn av vektbestemmelser for kuler i Norge, må du bruke minst 140 gr kule for rein.

 

Det er skutt alt slags vilt med 270 win over hele kloden. Den utmerker seg kanskje helst som en flattskytende patron for fjell og plains game, med en rekyl de fleste håndterer. Kuleutvalget er enormt, og hylser koster det samme som andre standardkalibre. Det er enkelt å lade til 270, den godtar en rekke krutt. :D

 

PS: Enig med deg 22short. Var på skytebanne idag, og "byttelånte" bort min 270 mot en 6,5-. Jeg synes ærlig talt 6,5-en smalt mer, eller skarpere.

Link to comment
Share on other sites

Der må vi nok bare være uenige. En patron som er bedre på 500 er også bedre på 100. I min verden er det sjelden noe som heter at en patron er for stor, for rask e.l. Alltid greit med den pølsa som er for lang - den kan en alltid kappe :wink:

Det hadde ikkje vore marknad for slike debattfora viss alle var einge :wink:

 

Eg har heller ingen grenser for kva som er "for stor og for rask", men eg har ofte ein tanke om kva som er "stor/rask/presis nok".

 

I min verden er skilnaden mellom desse to tilsvarande skilnaden mellom 308 og 30-06, og dei har eg aldri sett eller merka skilnad på i vanleg praktisk bruk. Ikkje minst fordi minst 90 % av representantane for Ola Jeger ikkje kjenner andre kuletypar enn "mantel og blyspiss".

 

Men at 270-en ladd med rett kule er eit veldig godt alternativ til det bruksområdet trådstartar skisserar er eg ikkje ueinig i - tvert om :D Det er ikkje praktiske eigenskapar, men lett tilgang på ammo som gjer at eg rangerar 6,5x55 fremst av desse - om eg var i same situasjon som trådstartar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det kommer an på hva du er ute etter? 270 faller marginalt mindre fra 100 meter og utover, så den funker litt bedre på lengre hold. Men så sparker den litt mer, så det spørs om du gjerne kunne brukt 308 eller 30-06?

 

For de som lader selv, og som konstruerer ladninger selv, er 270W klart bedre enn 6,5x55 (men da kommer vi fort inn på ting det ikke bør skrives om på kammeret!).

 

Jeg valgte 270 fordi den passer bedre i min garderobe enn 6,5x55 (alternativet var 6,5 x 284)

 

Artig med børser, lykke til med valget...

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Neida, forskjellen er ikke ''bare på papiret ''. 270 Win skyter tyngre kuler i høyere hastighet. Men tilhører du løpskappermenigheten er det bortkastet med en 270. Har riktignok fått gode hastigheter med de lettere kulene i et 22'' løp, men den trives best med lenger løp. Det er klart du kan gjøre noe med krutttype osv, men tross alt. Ønsker du å skyte homogene kuler på storviltjakt ser du med en gang fordelene 270 har fremfor 6,5X55.

 

NEI, 270 Win går ikke i ei kort låskasse. Dette er en patronkonstruksjon fra 1925 , som rett og slett er en 30-06 hylse som er strypt i halsen, den har "30-06-lengde", lang standard låskasse.

 

Nei, Kirch det finnes ikke noe som er ''best ''. Valg av patron er personlige preferanser. 6,5 er billig, 308 har miindre rekyl enn 30-06. 7 MM STW er flattskytende og 9,3 X 62 leverer ei tung kule. Vilt, jaktmetode og personlige preferanser. Smak og behag.

Har jaktet med flere forskjellige patroner og på forskjellige vilt, men jeg kunne sikkert enkelt og greit ha brukt en 308 , en 6,5 en 270, en 280 ,en 7x57 eller en 8X57 til alt sammen.

Men det er det som gjør det hele interessant, at vi har muligheten til å velge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der må vi nok bare være uenige. En patron som er bedre på 500 er også bedre på 100. I min verden er det sjelden noe som heter at en patron er for stor, for rask e.l. Alltid greit med den pølsa som er for lang - den kan en alltid kappe :wink:

Det hadde ikkje vore marknad for slike debattfora viss alle var einge :wink:

 

Eg har heller ingen grenser for kva som er "for stor og for rask", men eg har ofte ein tanke om kva som er "stor/rask/presis nok".

 

Ingen diskusjon der

 

I min verden er skilnaden mellom desse to tilsvarande skilnaden mellom 308 og 30-06

 

Dette er tull - forskjellen mellom 6,5 og 270 er ikke sammenlignbar med 308 vs 30-06. Det er mye nærmere 308 vs 300 Wby. Også derfor jeg aldri har skjønt hvorfor disse 2 sammenlignes. Hadde det ikke vært for at Svein en gang i ett svakt øyeblikk skrev det så betyr det ikke nødvendigvis at det stemmer....

Link to comment
Share on other sites

NEI, 270 Win går ikke i ei kort låskasse.

Dette er egentlig en litt gammeldags målemetode. Det korrekte idag er å måle avstand fra avtrekker til støtbunn på sluttstykke , eller enda mer korrekt avstand fra avtrekker til start på rifling. Gamle Steyre i 270/30-06 med låsklakkene bak er "kortere" enn "korte" låskasse for 308 med låsklakkene foran. På Blaser R93/R8 er kort/lang et ikketema hvis man ikke tenker på sluttstykkevandring under ladegrepet. Blaserne er "kortere" enn alle "korte" std låskasser for 308-familien.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig en litt gammeldags målemetode. Det korrekte idag er å måle avstand fra avtrekker til støtbunn på sluttstykke

Gammeldags eller ikke, når hensikten med målingen er å finne makslengde på patron som går ned i magasinet, tror jeg mer på den gamle måten enn ditt alternativ med å måle til avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Ser dette er en gammal tråd som er frisket opp. Spørsmålet om 6,5x55 er imidlertid stadig like aktuelt. I forhold til 270 Win, 30-06 308, 280, 7x64 m. fl. så blir 6,5x55 ganske pinglete, etter min mening. Måler man hastigheter med gode løp så er det vanskelig å finne rifler som gir mer enn 2700 fps med 140 gr kuler. De fleste går betydelig langsommere. 270 er mer i klasse med 30-06 enn 6,5x55. Skyter man på korte hold går det greit med 6,5 til mye, men 6,5 menigheten vil nok aldri gå med på at yndlingen deres har noen særlige begrensinger på vilt større enn rådyr. Jeg mener noe annet. Jeg har bare en liten erfaring med 270, men for meg så effekt og kulehull ut som for 30-06. For store grove dyr bruker jeg 30-06 heller enn 270, men til hjort er 270 fine greier. 270 ser ut til å gi ok ytelse med kortere løp enn man skulle tro. Nå har jeg kvittet meg med 270 win, så kanskje jeg ikke er meningsberettiget lengre. Men 6,5 vil jeg ikke bruke på annet enn rådyr og liknende. Vi har skutt impala, Blesbock, Bushbuck vortesvin og Steenbuck med 6,5x55. Dyrene døde etterhvert, men tegnet dårlig for skudd når ryggrad/nakke ikke ble truffet. Blesbocken ruslet nærmere og nærmere skytter og datt for fjerde og siste gang etter fire skudd. Rifla vi brukte hadde lyddemper og det så ut til at dyra ikke fikk fluktreaksjon som etter et skuddsmell, så det vi observerte var "sann reaksjon" på skuddet. Vi brukte 140 gr Partition i ikke altfor hard hastighet. Jeg tror at 6,5x55 er mer effektiv med gode kuler på 120 gr i gode hastigheter enn 140-160 gr i ruslehastigheter. Men med en begrensing oppad tilsvarende små hjortedyr.

Link to comment
Share on other sites

Er ute etter "børsa til alt". Har 17hmr og 22lr i dag.

Ser for meg at .270 er bedre egnet til elg enn 6,5. Samtidig som den er super på både rev, tiur, gås, hare og med rett ammo kan jeg kanskje skyte rype også? Ser at noen mener den har en flatere kulebane noe jeg innbiller meg er positivt.

17hmr'en er morsom den men den har litt for mye begrensinger på avstand i forhold til mye vilt.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at noen vegrer seg for å bruke 6,5 på annet enn rådyr, når man i andre land bruker f.eks 243 på hjort. Man kan få lange fluktstrekninger med andre kaliber også. Første rådyret med 3006 oryx sprang ca 300m med "perfekt" hjerte/lungeskudd. Opplevde også andre rådyr som sprang både 100 og 200m med bogskudd med 3006n. Jeg har gått over til 6,5 i år, bare skutt rådyr, fluktstrekninger fra 20-70m ca med skudd bak bog.

Link to comment
Share on other sites

En 140 AB i 6,5 som starter med 840m/s treffer nedre ekspansjonsgrense på omtrent 480m. En 150 IB fra 270 som starter med 915m/s kan du strekke til 620m før kulene slutter å ekspandere.

 

Søkki ta for noen hold dere jakter på! Nå ble jeg faktisk imponert.

Link to comment
Share on other sites

Ang spørsmål om Barnes kule / kulevekt : Har ikke nyeste boka til Barnes, men i min utgave anbefaler de 140 gr i vanlig riflestigning.

De trykker også ladedata for 150 grains, men tilråder da en annen riflestigning, 1 : 9,5 (?) eller brattere, om husken min er riktig. Har ike boka foran meg her. Men det er bare å lese.

 

Hva som skal til i en 6, 5 for å skyte 140 gr Barnes får noen andre svare på. Boka mi oppgir ikke ladedata for 6,5X55 og så tunge homogene kuler.

Jeg holder meg til bøkene, og de tallene produsentene oppgir, vil helst ikke gjette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
SÅ når vi sammenligner lik kulevekt så blir 6,5x55 parkert.

Men for all del 6,5x55 er ett kjempekaliber.

Med butte jaktkuler ja. Med skikkelige langholdskuler er det motsatt siden det ikke finnes noen gode langholdskuler i 270 win :)

11538180355_8366a247d0.jpgMy Photo Stream-999 by -killertriz-

 

Har bare ladet noen testladninger, men det er da håp for denne.

MRP gav meg VO=937m/s og presisjone under 15mm. Dette var første ladeforsøk med nye hylser. Tror faktisk den kan gå enda litt raskere. Riflestigning 1-10

Så nå har 270w fått ei knakende god langholdspatron som også kan brukes på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har 270 win og vurderer det absolutt til et allround kaliber. Har brukt det på både kråke, rev, rådyr, hjort og elg. For øvrig trengs vel ikke annet enn å henvise til Franz Albrecht Öttingen-Spielberg og hans skyting med 270 win i Wild Boar Fever - filmene.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel om man noensinne får opp farten nok i 6,5x55 til at man er "innenfor" i, la oss KUN for eksempelet si, 55cm jaktløp.

Dette er egentlig kriteriet for sammenligningen vi snakker om.

Hvilken hastighet man får i 6,5x55 med et 720mm Sauerløp er jo totalt irrelevant,- hvem i himmelens navn drar rundt på noe sånt? Dere to-fot entusiaster og bøjegere får ha meg unnskyldt..

 

I normale løp i rene jaktrifler (sånne ikke-taktiske våpen uten to-fot, leveres i andre farger enn svart...) så tangerer 270'en dessverre min favoritt, som ALLTID er 6,5x55 ,med en sånn vanvittig margin at hele diskusjonen er meningsløs?

Joda, man kan spa i N550 og komprimmere så mye man vil, men litt krampaktig blir det??

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ikkje for å lage ubehag her, men synes det er litt kunnskapsløst av enkelte og meine 6,5*55 er ei marginal til elg. Har felt mange elg, lengste på 342 meter, aldri brukt meir enn eit skudd. Synes derfor de blir feil å meine denn ikkje held mål på elg.

6,5*55 er ei god patron som fungerer til de meste.

Det er skytteren som setter skudde, det avgjer kor grovt kaliber han treng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne at skal være 6.5x55 er det ultimate villsvin kaliber. Det er vel heller 9,3 som er villsvin og elgvelter no1. De fleste svenske jaktsider mener den er litt snau både på villsvin. Men 30-06 og 8x57 er sikkert bra også.

 

Jeg har en svensk jaktvideo om jakt på villsvin hvor de sier at man "vist kan man bruke 6,5, men de anbefaler endog litt grøvere kaliber" om man møter på tunge villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...