Jump to content

Medlemskap i NOJS


krone

Recommended Posts

Bli medlem i Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere; NOJS

 

NOJS primære mål er å tilby norske jegere og skyttere en møteplass gjennom Kammeret.no, samt å fremme jakt og skytesport. NOJS er partipolitisk uavhengig.

 

Dersom man som bruker av Kammeret.no vil være med å bidra til driften og påvirke denne innenfor vedtektene, kan man melde seg inn i NOJS og etter hvert ta verv i styret.

 

NOJS skal være en non profitt organisasjon og eventuelle overskudd skal tilfalle NOJS medlemmer og kammeret, og eksempelvis brukes til opplysningsarbeid, rekruttering, lokale ladekurs, skytekurs, jegerprøve, jaktterreng, juridisk bistand osv. Det blir opp til organisasjonens medlemmer å forme og stikke ut kursen for dette, men de potensielle mulighetene er mange. Det jobbes også med diverse leverandører for å fremskaffe medlemsfordeler!

 

Se for øvrig: http://www.kammeret.no/portal/formal" target="_blank" target="_blank og

http://www.kammeret.no/portal/vedtekter" target="_blank" target="_blank

 

Årsavgift Kr.: 200,-

 

Send innmelding til kasserer@kammeret.no

Send inn navn, adresse og telefon nummer. Merk melding med "Innmelding i NOJS"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 273
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde håpet at NOJS hadde litt mer ambasiøse mål enn dette :roll:

 

NOJS primære mål er å tilby norske jegere og skyttere en møteplass med best mulig funksjonalitet og stabilitet, samt å fremme jakt og skytesport. Det er mange måter å gjøre dette på, men vi har valgt å ha foreløpig fokus på å ha en kommunikasjonskanal åpen for alle som vil, medlem av NOJS eller ikke, nemlig kammeret.no. Det er det faktum at vi har dette forumet som gjør vår situasjon så unik; mange har fått forbindelser og venner over hele landet her. Denne verdien må dyrkes og videreutvikles, og den kanskje mest effektive måten å gjøre det på er å tilrettelegge for kommunikasjon. Og da er jo et forum en perfekt løsning.

 

 

Målet er først og fremst at kammeret skal generere nok inntekter til at det er økonomisk selvbærende, og slik veksten i medlemsmassen og ikke minst trafikken på forumet utvikler seg, ser det ut til å bli en forholdsvis enkel sak å få til gjennom salg av annonseplasser. Eventuelle overskudd skal tilfalle NOJS medlemmer og kammeret, og eksempelvis brukes til opplysningsarbeid, rekruttering, lokale ladekurs, skytekurs, jegerprøve, jaktterreng, juridisk bistand osv. Det blir opp til organisasjonens medlemmer å forme og stikke ut kursen for dette, men de potensielle mulighetene er mange.

 

En målsetting som må være, er å jobbe for å bli en høringsinstans. Om ikke så kan dere banne på at det er et tidspørsmål når første tråden kommer som heter "Hvorfor NOJS"

Link to comment
Share on other sites

Det blir opp til organisasjonens medlemmer å forme og stikke ut kursen for dette, men de potensielle mulighetene er mange.

 

Rom ble ikke bygd på en dag ei heller NOJS.

 

Hva som er gjeldende idag, er ikke nødvendigvis det samme som gjelder i morgen. Men for å påvirke retningen NOJS tar, må en være medlem... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I forhold til hva som har vært tenkt og ment om hva NOJS kan, og forhåpentligvis vil bli, kan nok mange oppfatte dette som tynt.

Dette er en enkel invitasjon til å bli medlem, støtte Kammeret, og bli med å bygge en organisasjon. Det har nå blitt helt nødvendig å få i gang medlemsregistrering. For det første har vi en klar forpliktelse i forhold til et medlemsstyrt forum. Vi har mange som gjerne vil støtte opp om forumet, og nå blir dette mulig gjennom medlemskap. Det er min klare ide at her ikke skal slenges ut tomme løfter om ”alt vi kan klare, hvis bare”. Styret består ikke av politikere, men jegere og skyttere. Vi må ta et skritt av gangen. Utviklinga til nå har vist at det er lurt.

Vi har ikke utarbeidet en ”ferdig politikk”, men kursen bør vel være satt ganske klart i vedtektene:

 

§2 Formål.

Norsk organisasjon for jegere og skyttere (NOJS) skal fremme norske jegere og skytteres interesser, herunder eie og drive domenet kammeret.no, drive rekrutteringsarbeid, opplysningsarbeid, utdanning og opplæring og tilrettelegging for aktiviteter tilknyttet disse aktivitetene, samt jakt og skyting. Organisasjonen skal være partipolitisk uavhengig.

 

NOJS har større ambisjoner en å drifte kammeret.no.

Medlemmer av NOJS har allerede brukt mye tid på arbeidet mot forskriftsutkastet vi fikk i fellesferiens første dag.

Slik jeg ser det, er det klart at NOJS vil kunne bli en faktor i forhold til å ivareta norske jegere og skytteres interesser. Hvis NOJS skal kunne bli en organisasjon med en solid forankring, må dette bygges opp litt etter litt.

 

Vi må ta de første løftene først. Planer og standpunkt vil nok komme tydeligere fram etter hvert, men det skal baseres i en demokratisk organisasjon. Denne kan nå ta i mot medlemmer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg ventet på :D !

 

Til dere som allerede er i gang med kritikk: hva er alternativet?

Endelig er det noen som tar initiativ i stedet for å utelukkende sutre og klage over det som blir tredd nedover hodene på oss. Dette blir bra!

 

Innmelding sendt.

 

@Vesper/hr. Braathen: jeg håper det går bra at jeg griper anledningen og takker for mye god lesning !

 

Mvh Marius!

Link to comment
Share on other sites

Innmeldt.

 

Skulle ønske at arbeid mot de politiske og byråkratiske systemer vedrørende våre interesser var mer framhevet i formålsparagrafen.

Eks. målsetting om å bli høringsinnstans, arbeide mot politiske partier og Dpt når saker som kan få innvirkning på jakt, skyting, og våpeneierskap står på den politiske dagsorden.

 

Er klar over at vi er i startgropa, men slik verden utvikler seg er kanskje slik arbeid mer viktig enn noengang.

 

Forøvrig godt å ha Vesper her :!:

Link to comment
Share on other sites

Innmeldt.

 

Skulle ønske at arbeid mot de politiske og byråkratiske systemer vedrørende våre interesser var mer framhevet i formålsparagrafen.

Da synes jeg at du som innmeldt, skal fremme dette for organisasjonen - jeg regner med at du får støtte fra majoriteten i dette. Vi er som sagt i startgropa, og NOJS ble i utgangspunktet stiftet for å sikre kammerets eksistens. Nå som det er åpent for medlemsskap ligger veien åpen for flere muligheter, selvfølgelig.

 

Og; flere av Nojs sine medlemmer har allerede gjort mye i forhold til den nye våpenforskriften - før organisasjonen var registrert og formelt på plass. Jeg har det allerede som sak jeg vil fremme videre, på permanent basis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er et veldig fornuftig sted å starte. Vedtektene definerer kanskje ikke så mange spesifikke fremtidsplaner, men de gir heller ikke mange begrensinger. Dette gir oss medlemmer makten og muligheten til å forme den endelige organisasjonen og veien videre. Med tanke på den avmakten som mange signaliserer ovenfor dagens jeger- og skytterorganisasjoner burde dette bli sett på som et stort pluss.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som allerede er i gang med kritikk: hva er alternativet?

 

 

Slettes ikke kritikk og jeg kommer nok til å melde meg inn, men synes det er litt snodig at driften av kammeret.no skal ha så stor plass i formålsparagrafen (jada-jeg vet dette er en "reaksjon" etter det som skjedde med sluttstykke.com).

 

 

EN annne ting jeg lurer på; hvordan er feks generalforsamling tenkt gjennomført?

Link to comment
Share on other sites

Ikke denne gangen. Det er som sagt, konstituerende generalforsamling - det vil si med de av medlemmene som stiftet organisasjonen. Hvordan vi skal avholde ordinære generalforsamlinger senere er ikke avklart ennå - vi har sett på ulike løsninger, og det ligger an til å bli fysisk som er måten å gjøre det på - antakelig på forskjellige steder i landet etterhvert, og de som ikke kan stille sender fullmakt med andre - på vanlig måte. Vi får se hva medlemmene ønsker. Hvis du tenker på å gjøre det elektronisk, har også dette vært diskutert - men det er store utfordringer forbundet med det, blant annet fordi vi ikke har funnet en god nok teknisk løsning, og fordi det vil kreve server- og linjekapasitet som koster skjorta. Et annet aspekt ved dette er at det mest sannsynlig vil ta alt for lang tid å gjennomføre.

 

Alle andre organisasjoner har da fysiske generalforsamlinger?

Link to comment
Share on other sites

Jo, og de er derfor styrt av en liten elite med tid og ressurser til å reise land og strand rundt. Og reisene dekkes gjerne av lokalforeninger eller forbund.

 

Men ser at det er en enorm utfordring å finne alternativ som funker.

Link to comment
Share on other sites

Fysisk? Det ekskluderer jo effektivt den/de som ikke kan reise til det stedet hvor møtet avholdes.

Stort sett alle er ekskludert. siden det ble åpnet for innmelding 30. mars.

 

Vedtektene[/url]"]Alle medlemmer med minst 3 mnd. medlemskap har stemmerett.
Første generalforsamling er 1 mai,
Link to comment
Share on other sites

Som Vinje skrev vil det bli avholdt en konstituerende Generalforsamling 1. Mai. Alle medlemmer har møterett! Det blir ikke valg av nytt styre men styret skal konstituere seg. Neste Generalforsamling vil da bli avholdt om et år om det ikke blir gjennomført ekstraordinær Generalforsamling. Slik er det!

Link to comment
Share on other sites

Stort sett alle er ekskludert. siden det ble åpnet for innmelding 30. mars.

 

 

Nå tenkte jeg lengere enn den første generalforsamlingen, skal noe være medlemstyrt må det være en realistisk mulighet for flertallet av medlemmene å møte på disse.

 

Men det med 3 måneders medlemskap har jeg ikke fått med meg før nå, virker veldig snodig å ha en konstituerende generalforsamling for "spesielt inviterte" medlemmer??

Det jeg har observert ellers i foreningslivet rundt om har konstituerende møter vært åpent for alle intereserte forutsatt innmelding senest ved møtets start (til og med norske regjeringer har gjort det slik, statsråder har meldt seg inn i det aktuelle partiet på vei til statsråd..).

Link to comment
Share on other sites

Krone sin presisering er helt grei etter min mening.

Nå tar vi ett skritt i gangen, la interimstyret konstiturere seg på årets Generalforsamling.

De har så langt gjort en super jobb, og så får neste ordinære Generalforsamling i 2010 stake ut kursen videre.

 

I mellomtiden er det vel fritt fram for medlemmer å legge inn forslag til endringer i stautter og formålsparagrafer mm.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med siste taler, synes de som er blitt varme i trøya allerede skal fortsette så vi får ting opp og gå mest mulig effektivt. Organisasjonskrangling trenger vi ikke i startfasen, og som denne tråden viser tendenser til så skal det ikke mye feil til før de trør i et vepsebol av innlegg, så påvirkningskraft har nok alle som velger å uttale seg her inne... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stort sett alle er ekskludert. siden det ble åpnet for innmelding 30. mars.

 

 

Nå tenkte jeg lengere enn den første generalforsamlingen, skal noe være medlemstyrt må det være en realistisk mulighet for flertallet av medlemmene å møte på disse.

 

Men det med 3 måneders medlemskap har jeg ikke fått med meg før nå, virker veldig snodig å ha en konstituerende generalforsamling for "spesielt inviterte" medlemmer??

Det jeg har observert ellers i foreningslivet rundt om har konstituerende møter vært åpent for alle intereserte forutsatt innmelding senest ved møtets start (til og med norske regjeringer har gjort det slik, statsråder har meldt seg inn i det aktuelle partiet på vei til statsråd..).

Vi har rett og slett ikke rukket å komme lenger enn vi har - derfor er situasjonen slik den er nå. Vi kunne selvfølgelig utsatt generalforsamlingen og heller "timet" tidspunktet annerledes, men da ville tatt enda lengre tid før alt var i formen det skal være. Det ligger ingen konspirasjon eller noe slikt bak dette, Chiefen - hele hensikten med å presse på hurtigst mulig konstituering var at det skulle ta kortest mulig tid i forhold til arbeidsmengden vi har hatt og har. Nå kommer det alstå på plass, og jeg skal for ordens skyld legge til at det har tatt mye lenger tid enn forutsatt. Det er mange årsaker til det, men en av de viktigste er at dette egentlig er ganske unikt - jeg kjenner ikke til noen andre fora med samme eksistens/driftsgrunnlag. Kammeret er nemlig sentralt i Nojs sin rolle, og det implementeringen av disse to som har vært utfordringen; vi har måttet lære nesten alt fra bunnen av, til tross for at flere av oss har tung organisasjonserfaring, ganske enkelt fordi det ikke finnes noe tilsvarende. Det er ikke slik at denne generalforsamlingen er for spesielt inviterte - den holdes fordi organisasjonen etter 1 mai er konstituert etter vedtektene som står å lese på portalen. Vi kunne naturligvis, siden vi ikke er konstituert ennå, latt være å si noe som helst til alt var på plass, men det strider mot åpenheten vi ønsker å ha. Tidspunktet og "timingen" er faktisk tilfeldig - men vi forsøkte selvfølgelig å legge generalforsamlingen til kammersmellen, der flest mulig er samlet - av åpenbart praktiske årsaker.

 

Og det har tatt tid. Det er bare å beklage, men det er hovedårsaken. Vi driver dette på fritiden, og har gjort det siden begynnelsen - vi er med andre ord amatører. Akkurat derfor har vi under påplasskramlingen av organsisasjonen parallellt med oppbyggingen av kammeret.no, vært forsiktige med å gå skyhøyt ut med store vyer om hva vi skal bli. De aller fleste av oss som har drevet med dette "lenge" nå har riktignok konkrete tanker om hva Nojs virkelig kan og bør bli, men vi har aldri hatt et ønske om å tre en ferdigsydd løsning nedover ørene på alle andre som eventuelt vil være med å dra dette videre. Vi vil at de som har noe å tilføre skal delta i den prosessen - vi tror nemlig at flere som jobber for samme sak er i bedre stand til å levere et produkt som tilfredsstiller de aller fleste. Derfor vil vi ha med så mange som mulig. Derfor har det tatt tid - beklagelig vis.

 

Jeg håper du ikke tror at dette handler om å tviholde på posisjoner. Dette har riktignok vært morsomt, men jeg kan garantere at jeg mang en gang har lurt på hva i huleste jeg har begitt meg ut på. Med det jeg vet og har lært nå, ville jeg aldri gjort det igjen. Dette er mer arbeid enn de fleste har mulighet til å forutse - jeg hadde i hvert fall ikke den fjerneste anelse om hvor mye innsats det skulle kreve og hvor mye kroner det egentlig skulle koste meg av egen lomme.

 

Jeg ser frem mot valg - for min personlige del, ser jeg gjerne at det kom på plass tidligere. Slik dette har vært frem til nå, og sikkert en stund fremover, har det vært alt for mye for lenge for oss i styret - det påvirker naturligvis også vår egen kapasitet og dermed fremdriften. Derfor blir det bra med avløsning. Halve styret (omtrentlig) blir på valg hvert år for å ivareta kontinuiteten, og jeg kommer neppe til å ta gjenvalg på min posisjon når den er på valg. Men frem til det skjer, skal jeg gjøre mitt aller beste for at dette skal fortsette å være et bra forum, og at organisasjonen er best mulig tilrettelagt for overtakelse av andre medlemmer. Det er et løfte.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke god nok krystallkule til å kunne se! Men grunntanken er uansett at Nojs skal være Nojs, og så får alle andre være det de synes er best - jeg er medlem av begge, og en rekke andre, for å si det slik. Jeg håper det aldri vil komme til at det ene skal ekskludere det andre - det ville vært et tragisk tilbakeslag.

Link to comment
Share on other sites

Tror ingenting om dette, men finner det like fullt snodig å avholde konstituerende generalforsamling i en ny organisasjon på et slikt tidspunkt/måte at kun noen (svært) få har stemmerett.

 

Sorry-her tror jeg NOJS er på vei inn i samme fella som endel andre organisasjoner, en forbeholder den reelle påvirkningsmuligheten for noen få.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig du har misforstått. Konstituerende generalforsamling betyr at klokka starter for den formelle driften - etter generalforsamlingen finnes ikke lenger interimstyret, og organisasjonen er i drift slik den skal være. At det har tatt tid er som sagt beklagelig (ikke minst for interimstyret!), men slik er det altså. Normal organisasjonsstruktur er på plass etter 1 mai - og da er påvirkningsmuligheten tilstede, slik målet har vært hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Tror du misser poenget mitt; NOJS avholder en konstituerende generalforsamling hvor noe svært få har stemmerett. Koblet med din egen uttalelse; "etter generalforsamlingen finnes ikke lenger interimstyret, og organisasjonen er i drift slik den skal være" gjør det ihvertfall meg litt skeptisk.

 

 

Sorry-jeg betaler ikke inn 200kr til en organisasjon som startes opp slik, sett opp en donasjonsknapp på forumet istedet.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tankeflukt inn i framtida; vil vi som medlemmer av både NOJS og NJFF risikere å stå med en fot i begge leire i visse, hypotetiske situasjoner?

Kan ikkje sjå for meg at det er eit problem. Det er organisasjonsfrihet i Norge, og ingen organisasjonar kan ekskludere folk på bakgrunn av medlemskap i andre organisasjonar. Dette er ikkje politiske parti. :)

 

Dersom NJFF og NOJS begge arbeider aktivt med ein sak, og i motsatt retning, så vil vel det sånn reint hypotetisk kunne skje at ein har ein fot i begge leirbål.

 

Understreker hypotetisk. For eksempel, NJFF kjem vel neppe til å arbeide aktivt MOT gjeninnføring av blyhagl, sjølv om dei ikkje kjem til å arbeide FOR. Og ein del av intensjonen med NOJS er å ta tak i sakene som NJFF ikkje lenger vil arbeide for - typisk, blyforbudet.

 

Men sjølv om det skulle komme ein situasjon der dei to organisasjonane er på kollisjonskurs, så vil dette kun være problem for eit medlem som er godt over gjennomsnittet aktive i begge organisasjonane - for eksempel, dersom styremedlemmene i NOJS også er styremedlemmer i NJFF.

 

Men sjølv om så skulle være tilfelle, skal det godt gjøres å bli suspendert eller ekskludert. Følgende er henta frå mønstervedtektene til NJFF, §3:

 

Medlemmer som gjør seg skyldig i brudd på jakt- og fiskelovgivingen, eller på annen måte ved sin adferd skader foreningen, skal suspenderes av styret for en tidsbegrenset periode.(...) I svært alvorlige saker skal medlemmer av foreningen ekskluderes av styret.

 

Så det begynner å bli rimelig hypotetisk, og så lenge ein ikkje er lovbryter vil det kun være troverdigheten til desse hyperaktive supermedlemmene som står i faresonen.

 

Til slutt så bør ein jo hugse på at både NJFF og NOJS søker å arbeide til fordel for jegere, det er ikkje som om ein er styremedlem i både Pilsens Venner og Edruskapsforeningen samtidig 8)

Link to comment
Share on other sites

Da foreslår jeg at du lager ett progam, som jeg kam implementere i kammeret.no for stemming, som har ett 150% sikkert oppsett, og forhindrer at man kan stemme flere ganger. (hjelper nemlig ikke å logge kun IP f.eks)

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bruke id og passord? altså medlemsnr. istedetfor IP adresse. Ser det blir brukt andre plasser, men hvor sikkert vet jeg ikke. iallefall ikke mer enn 100% :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da foreslår jeg at du lager ett progam, som jeg kam implementere i kammeret.no for stemming, som har ett 150% sikkert oppsett, og forhindrer at man kan stemme flere ganger. (hjelper nemlig ikke å logge kun IP f.eks)

Jeg er nok helt feil person og spørre om noe sånt.

Men jeg vet at det er nettsider som har avstemmingsfunksjoner som er helt sikre.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan være begynnelsen til en samlende organisasjon for jegere og skyttere. Det trenger vi i norge.

 

Jeg må si at jeg ikke skjønner hva som er problemet med å ha "konstituerende generalforsamling". Er det ikke slik at alle kan komme da, og alle kan stemme?

Er man interessert nok og i tillegg har sterke meninger man vil ha lagt frem er det bare å ta turen dit møte er.

 

Så noen tanker rundt det med valg/avsteming.

Tror man først burde definere hvor anonymt det skal/må være. Ordentlig anonymitet er meget vanskelig å få til.

Så kunne man tenke på om man kunne bruke login som id for avstemming. Man ville jo raskt se om det er mange som genererer brukere bare for å stemme. Eventuelt så kunne man bruke ett medlemsnummer og knytte det opp mot brukernavn. Med medlemsid må man jo ha et navn og adresse som faktura på medlemskap og medlemsbevis. Dette burde ihvertfall kunne virke i en mellom periode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...