Jump to content

Ventetid på gjenging av rifle?


Zulerah

Recommended Posts

Hei,

Leverte inn min 22lr marlin 925r på Rogne våpen i Trondheim forrige lørdag. Betalte grovt mye ift hva jeg ser andre betaler, så tenkte iallefall at det kom til å gå ganske radig. 

 

Så hvor lenge må man vente før man kan forvente å få tilbake våpenet? Forsto det som at dette var en rask prosess? Har fått tilbud om jakt på fredag/lørdag, så håper jeg rekker det.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

Tok kontakt med Rogne våpen, og fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre det ferdig før i slutten av neste uke, dvs nesten 2 uker? Forventet litt kjappere service ettersom jeg betalte 1750kr for en a-tec wave (450kr på nett), gjengebeskytter (140 på nett) og gjenging. Ser jeg får det samme for 1050kr på g-max, så mulig jeg avbestiller og heller leverer inn der.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg fikk gjenget løp, 2 stk samt gjengebeskyttere av metall så var løpene på tur til meg to dager etter børsemaker hentet ut pakken. 

Jeg kommer selvsagt ikke på hva hvilken børsemaker dette var, men kan oppdatere når jeg kommer på det

Link to comment
Share on other sites

Har nå avbestilt fra rogne. Skal ringe arvid buhaug imorgen, og tatt kontakt med en børsemaker på støren. Regner med jeg får det billigere og raskere hos de. :)

 

Litt off topic, men:

Opplevelsen min av rogne våpen var egentlig ikke så bra. Kom inn og spurte om han kunne gjenge (gammel type med hvitt hår). Det sa ham var greit, tok våpenet mitt, henta demper, skreiv ut en lapp og slo inn alt i kassa. Sa aldri at jeg ville kjøpe demper hos de, og han nevnte ikke pris før han slo det inn i kassa. 

 

950 for gjenging, og pris jeg ikke husker i farten for demper. Hadde tenkt det ville koste 650 for gjenging (hørt fra andre at de betalte noe i den duren) og at jeg kunne kjøpe demper separat. Det var tydeligvis ikke en greie å kjøpe demper separat, fordi de trengte å justere gjenginga ift. dempern (har vi ikke dimensjoner for sånt?). 

 

Følte meg altså veldig tvingt til å dra kortet, og følte meg veldig bedratt når jeg satte meg i bila igjen. Fikk høre på gsport at jeg kunne få gjenging + samme demper for 1050, kontra rognes 1750. Altså nesten 70% mer, og for en som meg er det mye penger.

 

Dessuten hadde de knalltilbud på beretta 686 til fattern en gang. Long story short, han fant den 4000kr billigere på nett.

 

Ble langt innlegg, og attpåtil litt OT. Beklager for det :P

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Nagant 762 skrev:

Hva med å avklare på forhånd ca hvor lang tid det skal ta ? Og selvfølgelig sjekke flere før man bestemmer seg.

 

Jeg er førstegangs børsemakerkunde, så tenkte ikke over slikt. Trodde også at Rogne var greie siden de er så "populære". 

 

Som sagt da, så følte jeg meg tvingt til å handle der. Han skrev ut hentelapp og tok rifla før jeg engang fikk sagt noe.

 

Edit: glemte å si at jeg fikk mulighet til å jakte i helga her, visste ikke det forrige lørdag dessverre.

Edited by Zulerah
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen å være ufin med deg. Men om det gjelder kjøp av tjenester, våpendeler, bil, kaffetrakter eller egentlig det meste, så er det ganske logisk å sjekke litt rundt før man bestemmer seg. I all fall om økonomien er litt stram.

De kan uansett ikke "tvinge" deg til noe som helst. Hadde det vært meg hadde de fått beskjed om levere tilbake rifla ASAP. Og gitt klar beskjed at der mista de en kunde for all framtid.

Link to comment
Share on other sites

Lønner seg å sjekke ja priser rundt om kring ja. Når det kommer til Rogne er det vel mye delte synspunkter. Jeg har ikke vært imponert de gangene jeg har prøvd å titte innom de og velger heller andre butikker. Hagemo virker seriøse, du kan jo høre med de? 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Ekstremt stor variasjon på hvor lang tid gjenging tar hos de forskjellige, har nok litt med om de gjør det selv og om de gjør det fortløpende eller i større omganger.

 

Rekord er på dagen på XXL i Sandvika, men traff nok heldig med at de skulle ta fler.

 

Kan ikke si noe spesifikt om Rogne, men er en "taktikk" hos litt for mange selgere å satse på at man ikke får noen protest fra de som ikke vet så mye om det de kjøper. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, msteiro skrev:

Kan ikke si noe spesifikt om Rogne, men er en "taktikk" hos litt for mange selgere å satse på at man ikke får noen protest fra de som ikke vet så mye om det de kjøper. 

 

Litt på kanten å presse overprisede tjenester og produkter på en fersk 17-åring synes jeg da.

 

Men så er jeg en naiv liten idiot til tider og, burde vel være mer kritisk tenker jeg.

 

Takk for alle innspill forresten.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, AKL skrev:

Kan opplyse at Hagemo bruker børsemaker Dag Ole Ward på Støren.

 

Hørt mye bra om han via søk rundt på forumet, så hvis de er litt mer nybegynnervennlige er jo det perfekt!

Edited by Zulerah
Link to comment
Share on other sites

Fått svar fra Mollan, Buhaug og Hagemo j&f. Mollan hadde visst god tid, og var veldig hyggelig å prate med. Buhaug var på elgjakt, men skulle si fra om han hadde en oppholdsdag. Hagemo derimot, skulle ha 1200kr for gjenging. 

 

Det er jo faktisk verre enn Rogne...?

Får håpe de andre har en mer kurant pris da.

 

EDIT: gsport tar bare 599 for gjenging, vil anbefale å gjøre det gjennom sportsbutikk om noen andre er i samme situasjon.

Edited by Zulerah
Link to comment
Share on other sites

Børsmakere har kanskje et noe uklart tidsbegrep, det gjelder de fleste i bransjen - .

 

Du er litt uerfaren på området, jeg kan jo si deg at fra ca. midtsommer inntreffer noe som heter "sommerferie". Omtrent samtidig tror mange DFS-skytterne at nedadgående resultater skyldes et-eller-annet med Saueren (i minst 90 % av tilfellene er det nok heller skytteren), og skal ha den kontrollert av børsemaker før Landsskytterstevnet. Når LS er over, er skyteprøvene godt i gang, og da oppdager mange av landets riflejegere at go'børsa, som man året før skjøt opp med på første forsøk (at det årene før skjedde på 4., 7., 5. og 17. forsøk, er jo glemt) ikke treffer i ringen på reinskiva, og selvfølgelig må til børsemaker. Og under jakta skades jo ofte våpnene (ikke bare jegernes selvfølelse, når man bommer på den eneste rypa man ser, med begge pipene), inn til børsemakeren med dem.

 

Altså, venter du omgående utført jobb hos en børsesnekker, velg tida mellom 1. november og utgangen av mai.

 

Rogne våpen har jeg aldri vært innom. Ikke tror jeg at jeg skal det heller, når jeg ser prisene de opererer med på nye og brukte våpen.

 

Vent til Arvid Buhaug har fått elgen sin, og dra dit (vanskelig å finne fram, etter at kommuneteknikerne gikk amok med trafikkskilt i byggefeltet). Han gjør godt og rimelig arbeid ("gode fagfolk er dårlige forretningsfolk", sier han), og kan sikkert fortelle deg masse om våpen og skyting, hvis du har tid til å slå av en prat (han har alltid det!).

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på temaet børsemakere, det er egentlig litt snodig hvordan de driver butikk. F.eks bruke 6-12 mnd på å skifte ei pipe? Ka f... Kapp skiten, drei profil, gjenge litt i begge ender, lage en kroning og ett kammer.. 4 -  6 timer arbeid for en som har gjort det 1000 ganger?  

 

 

 

Fy f.. Jeg hater å vente. 

 

Når det gjelder gjenging kan j anbefale Petter Sannes på åndalsnes, hiver den i posten, ett par dager senere er det på tur tilbake ferdig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, ladebenken skrev:

Kapp skiten, drei profil, gjenge litt i begge ender, lage en kroning og ett kammer.. 4 -  6 timer arbeid for en som har gjort det 1000 ganger?  

Det forutsetter jo da at ikke han har noe annet å gjøre enn bare å tenke på deg. De 10-12 andre som vil ha gjenget og kappet, de som vil ha gjort forskjellige justeringer, vedlikehold osv. Er det de som da skal sparkes bakerst i køen for at du skal få rifla di så fort det passer deg?

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå fikk du meg til å fremstå som en egoist, siden jeg påpeker at det går i sirup...  Det er noe som heter effektivisering. 

 

1. Få noen andre til å ta den jævla telefonen. 

2. Ansett flere børsemakere hvis det er slik at arbeidsmengden er så stor at man må ha 6-12 mnd på seg for å lage ei pipe.  

3. tjen mere penger.  

 

Jaja, det kommer vel noen polakker snart og starter ett børsemaker senter, ny pipe? 1 uke..  Halv pris...  

 

Jaja,, dagens utblåsning

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser det blir diskutert ventetid og pris for løpsgjenging her.

Kan vere lurt å undersøke kva ein betaler for før ein kun går etter prisen på gjenging.

Gjenging av løp kan gjerast meget raskt om ein ønsker det, men at ein blir fornøyd med resultatet er ikkje like sikkert. 

Trur ej skal klare å gjenge eit løp på under 5min om ein ikkje bruker tid på nøyaktig oppretting og ein bruker gjengeapparat med gjengebakke.

Men skal ein vere sikker på at demperen blir montert i senteret av holet i pipa må ein rette løpet ut frå innvendig pipehol.

Ei slik nøyaktig oppretting tek litt tid.

 

Neste viktige på lista er og dreie løpet ned for gjenging og slå gjengane med benken. 

Dette gjerast for å vere sikkert at gjengene blir beint i forhold til pipeholet. 

Ofte bruker børsemakerene og tilpasse gjengene på løpet etter lyddemperen så ein ikkje får meir slarke en nødvendig. 

Om ein bruker gjengebakke så vil gjengene garrantert ikkje treffe 100% i forhold til løpsaksen, men om ein ikkje har for store sjeivheter så vil muligens gjengebrystningen rette opp i sjeivheten.

 

Kva metoder børsemakaren bruker under gjengeprosessen er ikkje sikkert ein vanlig kunde vil kunne merke, iallefall ikkje før ein eventuelt merker avlangt hol i demperen og kulene flyr på tvers igjennom blinken. 

 

Om børsemakaren bruker en time på løpsgjengingen så er ikkje 1000-1200kr så stiv pris på arbeidet.

Berre til ein liten samanligning så betalte ej sist kontroll på tannlegen over 1200kr for ein kontroll som tok ca 15min....

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 11.10.2017 den 22.18, ladebenken skrev:

Når det gjelder gjenging kan j anbefale Petter Sannes på åndalsnes, hiver den i posten, ett par dager senere er det på tur tilbake ferdig. 

Han kan jeg varmt anbefale og ^_^ leverte inn børsa på en fredag og hentet den tirsdagen etter gjenging og Hausken MD45 for 1750,- pent arbeid

Link to comment
Share on other sites

Det virker stadigvæk, som om mange Norske bøssemagere lever i forrige årtusinde.
Med den mængde gjengejob som udføres hver år. Ja så virker det i min optik dybt uprofessionelt og som ren optrækkeri, om man stadig står og gør den slags job på en gammel manuel benk:
Den slags utstyr er sikkert helt OK om det foregår i Pakistan eller Tibet, hvor lønningerne afregnes med en skål ris om dagen.
Om man derimod forventer at tage en Europæisk timeløn. Ja da burde man have utstyr, så kunden i det mindste får et minimum for pengene.

Vi lever i en industrialiseret verden, hvor ingen ville acceptere at betale timeløn, for at en gut med håndskovl og håndkjærre som byggede på en ny Oslotunnel.

Men på den anden side, så har jeg nok heller ikke begreb om den slags gjengejob. Da jeg er kendt for at være lidt treg i indlæringen. Så jeg har indtil nu bare selv gjort 12.346 gjengejob incl gjengebeskytter de sidste 4 år. Men jeg håber stadig at jeg endag lære det. Så jeg ikke behøver at bruge hele 15 minutter pr våpen.
Og ja selvfølgeligt ser jeg også at jeg får reklamationer på den type job. Reklamationspromillen er efterhånden tæt på en pr tusinde piber:$

Jeg har også erfarret, at det i 99,9% af tilfældene er meget hurtigere at gøre jobbet mens kunden venter. Så slipper han for at køre flere gange. Jeg slipper for at udfylde arbejdssedler og føre i våpenbog. Og kan nøjes med at skrive en faktura.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tjensve skrev:

Da kan du kanskje fortelle hvilken metode du bruker for å gjenge løp, og hva som gjør den bedre og raskere en gjenging i dreiebenk?

Jeg har en ganske lille og handy cnc bænk. Som udelukkende bruges til gjengning af piper. Den har en meget kort hovedspindel, så man ikke behøver at fjerne hverken aftræk elle låsekasse.
Så er den utstyret med programmer for samtlige anvendte gjengestørrelser og stigning.
Der er et komplet setup med styrebøsninger, som støtter i bagenden af spindlen, og klembøsninger som passer til næsten alle pibediametre.
Der er også et underprogram som kan tilvælges i begyndelsen af hver program. Så maskinen kan kappe og krone i samme kjøring.

Jeg har gennem tiden rigget 6 af samme type maskiner op, og leveret dem til en del af vores internationale kunder (som en form for Ulandsbistand)
Da jeg købte en stak af disse maskiner på 1 gang, og de havde stået på tekniske skoler , og derfor var brugte. Gav jeg kun 40.000 pr stk.
Med det antal gjengejob jeg og mine kunder gør pr år, svare det stortset til en afskrivning på 10 kr pr gjengejob.

Denne investering medfører at jeg klare den type job, incl adskillelse af riflen, kapning, kroning drejning og gjengning. Efterfulgt af samling af riflen, på under 15 minutter.

Til gengæld klare den at gøre eksakt samme fejl og dimmention hver gang.
Og da jeg er så moderne at jeg bruger ISO standard på tolerancerne, klare man faktisk at montere samtlige typer dæmpere på de piber som vi har gjenget.
Det medfører at der ikke opstår konflikt mellem gjengning og flanche, hvis der er lidt drit i området.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, psAico skrev:

@ignorant betyr dette at du kan gjenge opp en Browning BLR? Min lokale børsemaker tar ikke den jobben... Er ikke sikkert det er aktuelt lenger, men greit å vite om det lar seg gjøre på en god måte

Der er ingen problemer med en BLR.
Eneste hurdle, er at jeg lever i Bananrepublikken Danmark. Du ved det der land laaaangt sydpå, hvor man ikke kender til Norsk sindighed og omkostningsbevidsthed (man skal være bevidst om altid at holde omkostningerne så høje som muligt, da det bidrager mest til bruttonationalproduktet)

B|

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hva koster en slik gjengejobb der nede i bananrepublikken?

I forbindelse med køb af demper, er det altid gratis hos os. Erfarringen er at hvis man sælger sin dæmper incl gjengejob. Ja så styrtdykker antallet af reklamationer på demperen.
Ofte får kunden også et ekstra gjenge med på prisen.
Ellers koster det omkring 200 kroner. Hvis det er til en dæmper af fremmed fabrikat:

Der findes dog også Bøssemagere hernede i syden, som har lige så tvivlsomt udstyr som de norske. De forsøger standhaftigt at lure både 700 og 900 kr fra de stakkels kunder.
Det lykkes så dog kun i mellem 30 og 40 % af de samlede salg. De resterende sidder vi nok på. Eller også er vores kolegaer tvunget til at levere til samme pris som os, hvis di vil have et salg :$

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og da jeg er så moderne at jeg bruger ISO standard på tolerancerne, klare man faktisk at montere samtlige typer dæmpere på de piber som vi har gjenge

Nuvel. Man kan nok montere alle typer dempere som er laget iht. ISO std. eller iallefall i nærheten av denne... Dessverre er ikke alle dempere det, og på en og samme gjenge vil noen dempere gå trangt, og andre vil slarke rundt som bussen til Arendal.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Leverte inn eit løp til Rafdal for tilpassing av gjenger han hadde slått tidligare på eit løp. Ombestemte meg når det gjaldt dempar så gjengene vart litt for fine. Når eg kom på å gi beskjed om kven som hadde sendt ned løp og dempar (klassisk tabbe eg har gjort fleire gonge, gløymer å legge ved info om kven som sender) tok det ei lita veke før eg hadde det i posten. Kan vere det gjekk litt fortare då dette var ein liten puss på utført jobb. Men veldig nøgd med servicen hjå Rafdal

Link to comment
Share on other sites

dissern skrev (37 minutter siden):

Løfter opp en gammel tråd. Leverte inn våpen til gjenging for lyddemper og nå er det gått 7 uker. Er det innafor? Butikken mente det var naturlig at det tok lenger tid siden jaktsesongen stod for døren. 

Da syns jeg ihvertfall de gjerne kunne bedt deg vente med å levere børsa så du kunne skutt med den i ventetida. Det kan da ikke være noe poeng i at de skal bruke lagerplass og du skal være børseløs i to måneder?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...