Jump to content

Hvem her bruker skytebriller?


Sir jamalot

Recommended Posts

Hvor mange av dere pistolskyttere innad NSF er det som bruker skytebriller?

 

Det tok noen neeesten ulykker til før jeg kjøpte meg.

Hvorfor er ikke dette påbudt slik som i IPSC. Jeg har sett mange rare feltløyper med stålmål og har faktisk vært vitne til en som fikk en .429 like over øyet. Med nok kraft til å punktere hud.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Det burde ikke være nødvendig å påby hverken briller eller hørselvern.

 

Hvis man er så nonchalant at man er villig til å risikere synet for å kunne bedrive en hobby på en litt makeligere måte, kan det vel knapt kalles en ulykke om man mister et øye eller to?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker skytebriller, men det er av merke Knobloch. og de beskytter jo som kjent ikke så mye som enkelte andre briller. Så for min del vil vel utfordringen bli å finne en brille eller en kombinasjon av briller som ivaretar behovet for korreksjon og behovet for sikkerhet like godt.

Link to comment
Share on other sites

Med korreksjon vet jeg ikke, men den typen som en kan feste vanlig briller innenfor fungerer utmerket.

Jo, men poenget med korreksjon og skyting er at man ikke skal ha samme korreksjon på skytebrillene som på de man bruker til vanlig. Skytebrillene skal være +0,5-0,75 mer enn de vanlige brillene. Og i tillegg ønsker man kanskje å bruke irisblender og/eller filtre. Da blir det litt mer komplisert.

Link to comment
Share on other sites

Er nok for sløv her hvis du mener vernebriller men bruker det når vi skyter med revolver men med 'saueren' på bane skyting blir det bare vanlige skytebriller , nå har jeg skutt aktivt i flere ti-år innen DFS og ingen jeg kjenner har fått skade fra rifla men jeg vet det har skjedd en gang eller to .

Med revolver og blykuler blir det litt 'sprut' spesielt når vi står side om side så da benytter jeg skytebriller av vernetypen men da har jeg problemer med og se klart når jeg ikke har korreksjon i glasset men er enig i og ta vare på det man har igjen av syn. :D

Link to comment
Share on other sites

Med korreksjon vet jeg ikke, men den typen som en kan feste vanlig briller innenfor fungerer utmerket.

Jo, men poenget med korreksjon og skyting er at man ikke skal ha samme korreksjon på skytebrillene som på de man bruker til vanlig. Skytebrillene skal være +0,5-0,75 mer enn de vanlige brillene. Og i tillegg ønsker man kanskje å bruke irisblender og/eller filtre. Da blir det litt mer komplisert.

 

 

Okey, var ikke oppmerksom på dette.

Link to comment
Share on other sites

Med korreksjon vet jeg ikke, men den typen som en kan feste vanlig briller innenfor fungerer utmerket.

Jo, men poenget med korreksjon og skyting er at man ikke skal ha samme korreksjon på skytebrillene som på de man bruker til vanlig. Skytebrillene skal være +0,5-0,75 mer enn de vanlige brillene. Og i tillegg ønsker man kanskje å bruke irisblender og/eller filtre. Da blir det litt mer komplisert.

 

+0,25 er vel mer vanlig?

Har selv prøvet frem og tilbake i årevis og for meg fungerer den korreksjonen jeg har til kjøre/TV briller best, gir meg da skarpest siktebilde, men at andre kan ha utbytte av korreksjon som du nevner ser jeg ikke bort ifra. Til Champion, som jeg bruker, lages det +0,25 "filter" som kan settes utenpå skytebrilla, så jeg tror det er en svært vanlig korreksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei alle sammen,

Første innlegg siden Sluttstykket.com tiden.

 

Jeg tar på meg beskyttelsesbriller i det jeg går inn på standplass eller feltløypen, uten unntak.

Jeg har tidligere opplevd rikosjett fra en annen skytter og det skremte meg. Jeg hørte plystringen deretter smalt det i låret, fragmentet gikk gjennom en bomullsbukse og sprakk litt hud. Hadde det vært øyeple tror jeg det hadde vært seriøs skade.

 

Hørselsvern er jeg derimot ikke så flink med....

Link to comment
Share on other sites

Med korreksjon vet jeg ikke, men den typen som en kan feste vanlig briller innenfor fungerer utmerket.

Jo, men poenget med korreksjon og skyting er at man ikke skal ha samme korreksjon på skytebrillene som på de man bruker til vanlig. Skytebrillene skal være +0,5-0,75 mer enn de vanlige brillene. Og i tillegg ønsker man kanskje å bruke irisblender og/eller filtre. Da blir det litt mer komplisert.

 

+0,25 er vel mer vanlig?

Har selv prøvet frem og tilbake i årevis og for meg fungerer den korreksjonen jeg har til kjøre/TV briller best, gir meg da skarpest siktebilde, men at andre kan ha utbytte av korreksjon som du nevner ser jeg ikke bort ifra. Til Champion, som jeg bruker, lages det +0,25 "filter" som kan settes utenpå skytebrilla, så jeg tror det er en svært vanlig korreksjon.

Det beste er uansett å ta med våpen til optikeren (si gjerne fra på forhånd...) så kan han teste ulike styrker med rett avstand fra øyet til kornet.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte mine Oakley M-Frames til bruk som sykkelbriller, kunne man få disse med styrke i glassene. Jeg mener også å huske (med forbehold om Alzheimer light) at det ble gjort en litt sånn uoffisiell test av M-Frames her i Trondheim. Testen involverte SVJH et par M-frames, en stk. hagle og noen haglepatroner, og brillene overlevde. Mine M-Frames dobler nå som sykkelbriller og som skytebriller under testing av ammo.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte mine Oakley M-Frames til bruk som sykkelbriller, kunne man få disse med styrke i glassene. Jeg mener også å huske (med forbehold om Alzheimer light) at det ble gjort en litt sånn uoffisiell test av M-Frames her i Trondheim. Testen involverte SVJH et par M-frames, en stk. hagle og noen haglepatroner, og brillene overlevde. Mine M-Frames dobler nå som sykkelbriller og som skytebriller under testing av ammo.

 

Hagle-testen er noe Oakley har gjort i lang tid.

Glassene overlever, men jeg har sett rammen forsvinne.

 

Jeg har to parr M-frames, men jeg stod på ski med de på det glade 90-tall. Jeg klarte å knekke et par også da jeg landet vel hardt med ansiktet først. Oakley har/hadde livstidsgaranti så jeg sende rammen inn med et lite brev og kort tid senere lå et brev i postkassen med en ny ramme.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mange her som skyter særlig godt uten øyne?

Det finnes jo vernebriller som er så romslige at det er plass til "lesebriller" eller dyrere briller med korreksjon.

Det er jo en for eksempel en optiker i Asker som selv skyter pistol, han vet hva som skal gjøres for å se siktemidlene riktig.

 

For kort tid siden så jeg en som fikk sin egen hylse i høyre øye på et feltstevne, han kunne ikke åpne øyet engang for å sjekke hvor skadet det var.

 

På Myhrespiten opplevde jeg at en med snub revolver sprutet partikler på sidemannen så blodet sprutet på klærne, revolveren ble ikke tatt ut av konkurransen.

 

Ofte blir slike "nesten" ulykker dysset ned, uten at så fælt mange lærer av det, sikkert lurt å sørge for trygg skyting overalt, konsekvensen kan jo ellers bli at motstanderne av skyting bruker dette imot oss.

Link to comment
Share on other sites

Bruker normalt kun mine engne "vanliger" briller med plastikk glass (tøffere enn toget de plastikk glassene).

Men til pistol/revolver bruker jeg helst det samme settet som jeg har på jobb. Dette er godkjente vernebriller (merket med NP IS eller noe slikt) med sidebeskyttelse for sprut.

Link to comment
Share on other sites

Skytebriller (eller vernebriller) er noe som jeg benytter konsekvent under testing av rifleammunisjon.

Pga sikkerheten under slike tester, er det vel å anbefale dette på det sterkeste.

Ser egentlig ikke vitsen med briller ved vanlig rifleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk dene linken http://www.esseyepro.com/index.html . Jeg bruker ICE med Profile innsats med korreksjon. Glimrende for oss som her fått alderstillegg på synet, og ikke ser forsiktet på pistolen klart lenger...Bare å fjerne innsatsen når du ikke trenger den, f.eks. på jakt der det er greit å se litt langt og kikkerten tar seg av korreksjonen. Rask og god service, du bestiller ferdigslipte glass på nettet basert på brilleseddel fra din optiker, og slett ikke gale priser....Ess er forøvrig en del av Oakley.

Link to comment
Share on other sites

Var litt interresant den linken til ESS brillene, sjekket med Equipnor som er norsk importør. Prisen med styrkeinnfatning ble ca 1000,- var ikke så galt. bruker aldri vernebriller når jeg skyter. Kun vanlige briller. Må nesten se det jeg skyter :P Men ICE serien var absolutt interresant.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skytebriller er noe alle bør bruke uansett.Som øyelege har jeg dessverre sett noen stygge skader. En våpensprengning eller ei utblåst hette med spruten rett i fleisen ser ikke pent ut. Så skyt aldri uten briller. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at vanlige briller ikke er helt egnet til skyting med åpne sikter/diopter pga øyets plassering iforhold til senter av brilleglasset? Kunne egentlig tenkt meg den løsningen hvor en monterer "brileglasset" på diopteret.

Må vel innrømme at jeg er for slarkete med vernebriller utenom praktiskbanen. Burde vel skjerpe meg..

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men

 

Blir litt overrasket når det kommer fram her at nesten alle skyter med vernebriller/skytebriller.

 

Sp 1: Hva er forskjellen på skytebriller og vernebriller.

 

Sp 2: Har skutt med rifle og hagle litt til og fra de siste 10 årene. ALDRI sett noen som har skutt rifle(jaktskyting), og kun en (1) som brukte briller under hagleskyting. Denne damen som brukte briller, skyter i norgestoppen innen div haglegrener. og skyter flere skudd i året enn eg kommer til å skyte.

 

Som skytter på morro nivå og jeger nivå med en ca 250-300 rifleskudd, og en ca 500-750 hagleskudd. Burde eg kjøpt skytebriller evt vernebriller?????

Link to comment
Share on other sites

Tror vel nesten 70% av alle som skyter aktivt med hagle bruker briller... Jeg føler meg nesten hemmet uten mine på snyteskaftet :mrgreen: Når jeg skyter pistol skal en bruke briller... Prøv å stå ved siden av en som skyt med revolver så vet du grunnen :idea:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men

 

Blir litt overrasket når det kommer fram her at nesten alle skyter med vernebriller/skytebriller.

 

Sp 1: Hva er forskjellen på skytebriller og vernebriller.

 

Sp 2: Har skutt med rifle og hagle litt til og fra de siste 10 årene. ALDRI sett noen som har skutt rifle(jaktskyting), og kun en (1) som brukte briller under hagleskyting. Denne damen som brukte briller, skyter i norgestoppen innen div haglegrener. og skyter flere skudd i året enn eg kommer til å skyte.

 

Som skytter på morro nivå og jeger nivå med en ca 250-300 rifleskudd, og en ca 500-750 hagleskudd. Burde eg kjøpt skytebriller evt vernebriller?????

 

 

En skytebrille er en brille hvor glasset/linsen kan justeres slik at den står parallelt med diopteret og slik at du sikter gjennom senter av linsen/glasset.

En vernebrille skal beskytte øyet i fall noe (rikosjett, hylsesprengning, våpensprengning) komer i retning øyet. Det finnes vernebriller med korreksjon, men disse sies å ikke være egnet til skyting med åpne sikter.

I praktisk skyting får du ikke være med å leke uten vernebriller.

 

Om en bør bruke vernebriller?? Tja, egentlig så bør en vel det, billig forsikring iforhold til konsekvensene av å få ødelagt synet?? Jeg er for slapp og det er igrunnen litt toskete av meg all den tid jeg har brukt endel penger på operasjon for å få såpass syn som jeg har.

Om en skal ha skytebriller er et spørsmål om hvor godt syn en har.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg bruker skytterbrille, MEN dette er vel langt fra noe godt vern?

Det sitter ET glass (Type Perfalux 1.6) på ene øyet og en plastflik på andre øyet..

Hvor mye tåler glasset? Dette er vel neppe særlig beskyttelse, da det vel dekker en

diameter på ca 3cm? Og hvor mye stopper vel den plastfliken??

Beskyttelsesbriller utenpå skytterbrilla blir lite praktisk...

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg bruker skytterbrille, MEN dette er vel langt fra noe godt vern?

Det sitter ET glass (Type Perfalux 1.6) på ene øyet og en plastflik på andre øyet..

Hvor mye tåler glasset? Dette er vel neppe særlig beskyttelse, da det vel dekker en

diameter på ca 3cm? Og hvor mye stopper vel den plastfliken??

Beskyttelsesbriller utenpå skytterbrilla blir lite praktisk...

 

Poenget er vel helst å stoppe krutt og messingfragmenter. Blir du utsatt for store flyvende deler fra et sprengt våpen er du i det vi kaller "a world of shit" uansett.

 

Plastflik har jeg ikke sansen for. Hele (plast)glass på begge øyne.

Link to comment
Share on other sites

skyter konsekvent med enten skytebriller, eller solbriller nå om sommern.. men det er sånn man bare må med Desert ealge.... når kammeret åpner omtrent i trynet ditt, så blir det fort en vane med briller. kan fint fyre av revolvere uten å tenke så mye over det, men foretrekker unasett, fordi da klarer jeg å la være å blunke hehe

Link to comment
Share on other sites

Enhver brille vil ta av for trykk og flygende biter. Selv om brillen ryker vil den gjøre om en høy energi skade til en lav energi skade. En høy energi skade blir som regel en perforende øye skade. Så skyt aldri uten brilller . En sol brille er langt bedre enn ingen brille.

 

Vi nærsynte har en fordel. Vi skyter alltid med briller. Ingen får gjøre Lasik på mine øyne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Skytebriller er noe alle bør bruke uansett.Som øyelege har jeg dessverre sett noen stygge skader. En våpensprengning eller ei utblåst hette med spruten rett i fleisen ser ikke pent ut. Så skyt aldri uten briller."

 

I en annen tråd - skrev jeg at en .22 LR blåste meg rett i ansiktet i går - og jeg er sikker på at jeg ville hatt problemer med å lese på kammeret.no idag - om jeg ikke brukte briller.

 

Forøvrig kan jeg lese i denne tråden at det er èn som alltid brukër briller - men ikke når han skyter med salongen.

Og det skjønner jeg ikke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan løser en dette med skyte OG vernebrille for skyting med diopter?

 

 

EDIT: en slik http://www.landro.no/linseholder/linseholder.htm og vernebriller. Tro om denne passer på Busk-diopter??

Enn vi som må nøye oss med åpne sikter da? Iht til ISSF sine regler. Det hadde jo vært kjekt å kunne ivareta behovet for beskyttelse av øynene samtidig som man kan se kornet skarpt...

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan løser en dette med skyte OG vernebrille for skyting med diopter?

 

 

EDIT: en slik http://www.landro.no/linseholder/linseholder.htm og vernebriller. Tro om denne passer på Busk-diopter??

Enn vi som må nøye oss med åpne sikter da? Iht til ISSF sine regler. Det hadde jo vært kjekt å kunne ivareta behovet for beskyttelse av øynene samtidig som man kan se kornet skarpt...

Som nevnt finnes disse brillene.

Med utskiftbare glass i forskjellige farger tilogmed.

Børselars hadde et par på bordet under NM spesial.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Leste ikke grundig nok... Jeg tenkte litt feil også, El Gringo...

Jeg bruker skytterbrille, men kunne tenkt meg en vernebrille med sliping for synskorreksjon..

Og GJERNE med utskiftbare glass i forskjellige farger....

Men da snakker vi antaklig om LITT mer penger....

 

( :evil: De skytebrillene er jo udugelige når jeg skal skyte liggende.........)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...